Potenciális tűzveszély miatt 73 ezer Chevy Bolt elektromos autót hív vissza a GM

A mostani 73 ezres visszahívás csatakozik a mintegy 69 ezres korábbi visszahíváshoz.

Link: GM to spend $1 billion to expand Chevy Bolt EV recall due to fires

Hozzászólások

Engem - EV tulajdonoskent - az erdekelne, hogy a chevy boltban potencialisan hibas cellakat vajon kifejezetten nekik gyartotta az LG, vagy mas gyarto autoiba is kerult belole?

De hat ilyesmit nem valoszinu, hogy az orrunkra kotnenek.

Tippeljel kettot :) Nemtudom milyen jarmu.

Ezek ha jol emlekszem zacsis cellak, amik nagyon szeretnek egyebkent is fujodni meg egni.

Onnan lehet tudni, hogy szar, hogy ilyet akartam venni es en legendasan szar valaszto vagyok.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Until then, customers should not charge beyond 90% State of Charge (SOC) or discharge below approximately 70 miles (113 km ) of remaining range and should keep the vehicles outside.

:)

igen: ezeket sem érdemes éjszakára töltőn hagyni amíg alszol..

Nem tudom, a Chevy milyen, de a Teslában pl. be lehet állítani, hogy mondjuk 89%-ig töltsön. Ha eléri az éjszaka közepén, hiába van bedugva, nem tölti fel 101%-ig.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

házaspár a két leégett tesla-val a garázsban ugyancsak így gondolta :(

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/08/04/tesla-fire/

20 perc.

És persze, lehet hogy ez az egyetlen hibás eset a rengeteg jól működőből, de azért jelzi, hogy messze nem tökéletes még a platform.

Mielott meg valaki... nem azert, hogy magyarazzam a bizonyitvanyt, de kicsit torz a tajekoztatas. Egy ICE auto kigyulladasa mar annyira sem erdekes, hogy cikket irjanak rola, mig az EV tuzekrol szinte mindig van hiradas.

A Tesla csinalt errol egy statisztikat. A tuz / futott km aranyban (ami igy nagyjabol egy flottameret semleges meroszam) jobbak a sajat autoi, mint az ICE-k atlaga. 2012-2020 kozott minden 205 millio futott merfoldre jutott egy Tesla tuz, mig fosszilis tuzeloanyaggal mukodo gepjarmubol 19 millio merfoldenkent gyulladt ki egy.

Ebben a statisztikaban persze nem szerepel, hogy pontosan mi a tuz oka. Gyanitom, hogy utobbi csoportban kevesbe jellemzo a spontan eges, inkabb serulesek, muszaki hibak eseten, uzem kozben gyulladhatnak ki.

> A Tesla csinalt errol egy statisztikat. 

És higyjem el hogy 10 év az aku élettartama.

És higyjem el hogy a rengeteg akku nem fogja a környezetett szennyezni, és újra fogják dolgozni.

Én nem hiszem, de főleg egy gyártó saját stat.-nak nem.

A benzines autók kigyulladása ne legyen mérvadó, mert ez a következménye ha kispórolják az alkatrészeket. Halodttál már minőség tudatos autót kigyulladni?

Nissan, Hyunda, Toyota benzinest?  

Ismerősnek a Toyotája gyulladt ki pár éve a Hungária közepén, félre tudott állni, felhívta a tűzoltókat, aztán végignézte ahogy porrá ég.

Nekem van egy PHEV-em, amiben tudottan ugyanazok az LG cellák vannak (ugyanaz a kémia, ugyanabból a gyárból származnak, stb..) mint a korabeli Teslakban. Az autó 2014-es, degradáció nincs, vagy max műszeres méréssel lehetne kimutatni, a hatótávon nem érezni. És mivel ez egy kis 11kWh-s pakk, és 50km hatótáv, ezért napi szinten van nullára merítve, majd 100%-ra töltve, mert egyébként ugye nem nagyon lehetne használni.

Szóval két kérdésedre saját kézből tudom a választ, a harmadikat passzolom.

És higyjem el hogy 10 év az aku élettartama.

Az akku élettartama több, mint 10 év, az idő elteltével százalékos degradáció van használati módtól függően. A 8-10 éves autóknál sem tipikus 20%-ot meghaladó degradáció.

És higyjem el hogy a rengeteg akku nem fogja a környezetett szennyezni, és újra fogják dolgozni.

Ilyen alapon, higgyem el, hogy amit a kukás ma reggel elvitt a kukámból szelektív hulladékot, azt újra fogják hasznosítani? Az autókból kiszerelt, 0-50% degradációval rendelkező akkumulátorok remekül felhasználhatóak lesznek majd olyan helyeken, ahol a méret és a tömeg kevésbé fontos, pl. megújuló erőforrásokat használó erőművek puffereként. Ha majd egyszer tényleg teljesen be kell őket zúzni 20-40 év múlva, akkor is igen nagy arányban újrahasznosíthatóak lesznek.

Halodttál már minőség tudatos autót kigyulladni?

Egyes sorozatú diesel BMW-k például köztudottan tucatszám égnek, és a BMW látszólag cseppet sem kezeli a problémát megfelelően.

Az autókból kiszerelt, 0-50% degradációval rendelkező akkumulátorok remekül felhasználhatóak lesznek majd olyan helyeken, ahol a méret és a tömeg kevésbé fontos

Ez egyelőre el sem jut odáig hogy hulladékkezelő cégeknek kelljen vakarnia a fejét hogy mit csináljanak vele. Külön műfaja van már az otthoni ups/napelemes rendszerhez való akkuvadászatnak ebayen és hasonló helyeken. Ha van egy ilyen akkud, akkor pár napon belül lesz rá vevő még itthon is.

Az a jó ebben a fórumban, hogy ugyanazokat a kérdéseket teszik fel, mint amit nagyjából minden hasonló fórumban naponta ötször, és minden alkalommal el kell mondani ugyanazt. Értem én, hogy Hungarian UNIX és autós- és politikai- és járványügyi- és százmáslófasz- portál, de célszerű lenne ezeket a kérdéseket a megfelelő szakfórumokon feltenni, illetőleg előtte inkább keresni a megfelelő szakfórumokon, hátha valaki megválaszolta már ezt a kérdést.

Ha a magyar Interneten rákeresel a témára, nem fogod tudni nem megtalálni Horváth András Youtube csatornáját, ahol kapásból találkozhatsz pl. ezzel a videóval: https://www.youtube.com/watch?v=CXvJiwqjV1g

Annak, aki nem akarja ezt a muksot nezegetni:

Li-Cycle, Fortum

Ket ceg, akiknek van mukodo, arban is versenykepes technologiaja li-ion akkuk ujrahasznositasara. 40 ev alatt csak sikerul majd felskalazni.

Egyebkent kinai cegek mar evek ota dolgoznak fel elhasznalt akkukat nagy tetelben a kobalt tartalmat megcelozva, igy ezek ujrahasznositasi aranya nem tul jo.

Az akku élettartama több, mint 10 év, az idő elteltével százalékos degradáció van használati módtól függően. A 8-10 éves autóknál sem tipikus 20%-ot meghaladó degradáció.

Elméletben, ez meg a valóság:
https://www.youtube.com/watch?v=mcJHJhfdbRM

(Röviden: Amíg új és garanciális az autó cserélik az akku -t, amint "használtautó lesz garancia nélkül" utána gazdasági-totálkár )

Gyönyörű az a kátyú kátyú hátán út, a néni majd kilötyög az ülésből. Így mondjuk nem is csoda, hogy leszakad a felfüggesztés.

A szakértő úr valsz abban téved, hogy nem okoz gondot a kijezőből kifolyó zselé... ugyanis belefolyik a számítógépbe :D
Meg lehet azért lassú, mert a flash elfáraddt benne.

Amúgy az akkucsernél azért mondhatnák, hogyan "romlott el". Mert a tesla a teljes akkut cseréli, ha csak a hűtőkör gyorskioldó csonkja megsérül.
https://www.youtube.com/watch?v=vVSw3KSevEc

Egy ICE auto kigyulladasa mar annyira sem erdekes, hogy cikket irjanak rola, mig az EV tuzekrol szinte mindig van hiradas.

Dehogynem, az "égő BMW"-k is elég nagy port kavarnak.. az EV tüzekre joggal hívják fel a fokozott figyelmet, gyakorlatilag házi körülmények között esélytelen eloltani.

Nem azt mondom, hogy emiatt nem ülnék Tesla-ba, de pont az éjszakai töltés szerintem egy általános bevett szokás már ami kapcsán több gyártó is fogalmazott meg olyasmit, hogy:

 - ne éjszaka töltsd

 - ne állj be vele estére a garázsba

 - ha leparkolod ne legyen teljesen töltve/mertítve stb.

Tehát a lényeg, hogy erre a problémakörre érdemes odafigyelni, hogyan alakul.

Éjszaka töltöm az elektromos autót, és nem félek tőle jobban, mint a millió gyúlékony anyag környezetében töltött notebookomtól és telefonomtól. Sőt, a zsebemben hordott telefontól talán jobban félek.

A villámtöltés egy veszélyesebb üzem, de olyat úgysem tudok otthon csinálni.

Ne éjszaka töltsd?!
- Akkor van otthon az autó.
- A villamos hálózatnak is jobb, hiszen éjszaka kevésbé terhelt a hálózat

Ne állj be vele estére a garázsba?!
- Éjszaka kondenzál le rajta a pára, és a belső üregekben is.
- A hideg idő beálltával reggel szeretnél meleg autóba ülve elindulni.
- Az embernek nem azért van garázsa, hogy kint tartsa a kocsit.

SAN FRANCISCO — Yogi and Carolyn Vindum were still asleep late last year when their Tesla Model S beamed an alert that charging was interrupted.

Twelve minutes after that, they awoke to a blaring car alarm and a fire consuming their house in San Ramon, Calif. The blaze had started in one of the two electric vehicles in their garage and spread to the other.

ezen mi nem egyertelmu? :). 

Mivel porráégtek az autók és a garázs is, így csak utólag tippelgetnek, hogy vajon mi lehetett. Hacsak nem küldte telefonra / felhőre a kocsi az adatokat, videó és telemetria felvételeket, sosem derül ki, 100% biztosra, hogy mi történt. Azért jópár amper szaladgál ott a drótokon két autó előtt. Ha szarul csinálták a bekötést, annyi ampertől megolvashatott, kigyulladhatott akár a fali kábelezés is. Persze lehet jobban jön ki, ha az autógyártót hibáztathatják és esetleg pénzt kapnak tőlük, mintha a kókányt - mondjuk a nyugalmazott mérnök tati lenne a hibás.

Nekem senki se mesélje be, hogy ebből a hamukupacból 100% biztonsággal meg tudja mondani valaki, hogy mi történt. Inkább csak lehetőségekről tudhat beszélni
https://i.dailymail.co.uk/1s/2021/08/04/21/46294823-9861747-image-a-6_1…

De apróhirdetésen még feladhatják, hogy nyugdíjas orvostól garázsban tartva jó állapotú autó eladó.

Jópofa a tati a videóban
https://www.washingtonpost.com/technology/2021/08/04/tesla-fire/
A szakértő szerint nem az elektromos hálózatról indult a tűz, mert még áram alatt voltak, amikor leolvadt rólu a szigetelés és rövidre zártak. :D 
Az amcsiknál 240V 200A bekötések is gyakoriak kertvárosi házaknál, saját trafó van minden házhoz a 11kV-os hálózatról.

Ez érdekes, ha így van.

A legtöbb mobilgyártó már megugrotta azt a lécet, hogy ha feltöltöd 100%-ra a telefonod az sosem 100%, ugyanígy ha 0%-ra merülsz sem az. A kijelzőn a használhatósági tartomány paramétereit látod, nem a tényleges akkutöltöttséget.

Ez ne menne egy Teslának, vagy más elektromos autó gyártónak?

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Sose fulld trollba a kretént.

Ez ne menne egy Teslának, vagy más elektromos autó gyártónak?

Dehogynem.

Pl. volt olyan megoldásuk, hogy legyártottak egyféle kapacitású akkut (mondjuk 75kWh), és ezt szerelték a 60kWh kapacitással eladott autókba is, csak a szoftver úgy volt beállítva, hogy a 60kWh-t hívjuk 100%-nak, és e szint fölé nem engedjük tölteni. (És amikor hurrikánveszély volt és evakuálni kellett, akkor meg leszóltak a központból minden ilyen autónak, hogy engedje a hardver által elérhető maxra tölteni az akkukat ideiglenesen).

De itt nem erről van szó, hanem arról, hogy be lehet állítani, hogy egy töltést mondjuk a kijelzett 100% helyett a kijelzett 80%-nál hagyjon abba (ezt gyorstöltőknél szokás, mert az utolsó 20%-ot soká tart beletölteni, tehát gyorsabban eljut az autó a végcélhoz, ha mondjuk egyel többször áll meg 80%-ig tölteni, mint ha minden alkalommal 100%-ig töltene kevesebb megállással). De ha valakinek úgy tetszik, tetszőleges okból (pl. akkumulátorát kímélni szeretné), akkor be tudja állítani, hogy az otthoni töltés ne a drót által bírt maximum amperrel, hanem kevesebbel menjen, és a töltést milyen kijelzett töltöttségi szinténél hagyja abba a cucc. Pl. ha valaki azt olvasta, hogy 100%-ra tölteni káros, mert degradálódik, de 95%-ra tölteni frankó, akkor ezt be tudja állítani.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerintem a mobiltelefonokban, ahol a kicsi tomeg mellett is a leheto leghosszabb uzemido a mindenekfeletti cel, az akku viszont filleres tetel, igy az elettartama kevesbe szamit, pont kitoljak a teljes elerheto tartomanyt, amin belul meg biztonsagosan uzemel a cella.

Az EV-k esete kicsit mas, ott fontos szempont a telep elettartama is, ezert a legtobb tipus BMS-e letagad valamennyi akku kapacitast, nem negedi azt sem teljesen feltolteni, sem lemeriteni. Az enyem pl. 10℅-ot.

A GM altal megadott tartomany kb. az, amin ha belul maradsz, minimalis a cellak mechanikus degradacioja. Tekintve, hogy a tuzeket olyan gyartasi hibakra vezettek vissza, amik miatt a cella belsejeben mozgasra zarlat keletkezhet, ez hasznos tanacsnak tunik. Viszont mivel nem keszultek ra elore, nem manageli az auto maga, a tulajnak kell figyelni ra. Mar ha akar egyaltalan. Szerintem azt nem mernek meglepni, hogy a javitasig kenyszeritve lefelezzek az autok hatotavjat.

Szerkesztve: 2021. 08. 24., k – 08:36

>  

Ez a GM még létezik?! Az Opelből már kitakarodott, de ezek szerint az óperencián túl még pörög a gagyi ipar. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Csak bolt érintett vagy volt is? Mert ugye a volt Európában ampera néven futott és abból én egy 2012-est hajtok kb 98%-ban elektromos módban.

nem mindegy, hogy az 5 évesnél fiatalabb kocsid ég porrá állás közben este a garázsban (vagy a majdhogynem zsír új bmw-d a szervízből hazafele) vagy vmi ősrégi karbantartást soselátott csotrogány.

és ha kigyullad a kocsi nem mindegy, hogy sima konvencionális módszerekkel pár ember eloltja vagy épp esélyük sincs..

Persze, lehet torzítani a valóságot, de akkor is 1-2 eset is benne van a hírekben, szenzáció és kormányzati vizsgálat követi, miközben teljesen normális, hogy százezrével égnek el a hagyományos autók és több százan hallnak meg miattuk. Vagy éppen lobbi, hogy lassítsák a fejlődést.

Ez még nem az a fejlődés amire mindenki vár. Ez még csak máshogy szar, mint a belsőégés, de látszik, hogy lesz majd valamilyen potenciál benne....

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Sose fulld trollba a kretént.

A gombelem méretű fúziós reaktor még kicsit odébb van.

A telsa tán azzal próbálja kompenzálni az akku tömegét az újabb változatoknál, hogy az össztömeget csökkenti, mert az akkupakk maga is teherviselő képességűre készül majd. Azaz részben a váz az akku. De persze mindig van mindennek valami kompromisszuma is. Cserében kevésbé javítható az akku, komolyabb meghibásodás esetén az egészet kell cserélni és újrahasznosítani.

Majdhogynem exhas mondtam egy számot :): Ismerős magyarázott róla (elég rég kinnt él), hogy brutális mennyiségű csotrogány járkál az utakon, a "gazdáik" meg használják őket "amíg gurul". Ezen a téren pl a tesla féle jelez az autó/kiszáll a szervíz ha detektálható probléma{sőt már annak előjele} van vele egy jó irány amúgy.

Today’s vehicles are older than in the past. According to the Federal Highway Administration (FHWA), there were 223 million household vehicles (as opposed to commercial vehicles) in the US in 2017, with an average of 1.9 vehicles and 1.9 licensed drivers per household. In 1983, the average household vehicle was 7.6 years old, compared to 10.3 years old in 2017.3 Despite the increase in highway vehicles, miles driven, and vehicle age, highway vehicle fires are less common than in the past. Figure 1 shows that the estimate of highway vehicle fires was 60 percent lower in 2018 than in 1980. Fewer than 200,000 such fires were reported annually in the past decade. In 2018, an estimated 181,500 highway vehicle fires caused 490 deaths; 1,300 injuries; and $1.4 billion in direct property damage. The fire trend data in this section is based on national estimates from the NFPA fire experience survey as presented in NFPA’s Fire Loss in the United States series. 4

[..]

Mechanical and electrical fires, the most common fires in ICEVs, become more common as the vehicles age. EVs have not yet reached the ages where these conditions are more commonly seen. Plans must be made and procedures established to protect the environment and those involved in the collection of batteries during the disposal stages. The risk of fire increases when battery packs accumulate, as is likely during the disposal process. The authors also noted the challenges faced by the fire service when fighting fires in these vehicles. Consumers reporting fires in these vehicles are advised to indicate if a vehicle is electric or hybrid when reporting them.

forrás: https://www.nfpa.org/-/media/Files/News-and-Research/Fire-statistics-an…

Tehat nem. Keszseggel elhiszem, hogy oreg a flotta, de ettol meg nem biztos, hogy fiatal autok nem gyulladnak ki. Mondjuk minden huszezredik?

A masik idezeteddel nem is ertem, hogy mit akarsz. Egy EV-ben egeszen mas okokbol keletkezhet tuz, mint egy ICEv-ben. Majd ha mar lesz eleg nagy es oreg minta, akkor talan lehet valamit mondani rola. Valoszinuleg ott is novekedni fog az elofordulas gyakorisaga, de nem mindegy, hogy mennyire.