Régi ősi GPS feltámasztása.

 ( szilas | 2018. december 13., csütörtök - 2:44 )

Csak úgy a kollégáknak/utókornak/hasonlóan elborultaknak írom ezt a bejegyzést.

A történet azzal kezdődött, hogy húgomnak volt egy elfeledett Alcor GPS-e, amit megtaláltam selejtezés közben.
Meglepetésemre mindene működött. Még az akksija is viszonylag rendben van.

Szóval gondoltam, modernizálom szoftveresen. Kértem is tanácsot a közösségtől itt: https://hup.hu/node/160377

Aztán ez volt a legegyszerűbbnek tűnő megoldás: https://hup.hu/node/160377?comments_per_page=9999#comment-2254861

Szóval telepítő letölt -> virtuális win7-re feltelepít -> usb-n odaadva neki a navi -> a navi könyvtára betallózva/proginak könyvtár létrehozva, majd ok gomb. Az indítási útvonal átállítása után láss csodát..... elindult.

Már csak a GPS modult kellet felismertetni a navigáció beállításaiban, és tök tuti.

Gyorsan talál sok holdat. Magyarul dumál, szépen mutatja az utat. Még frissíthetők is a térképek/hangok a win7-es telepítő progijával.

Szóval vissza lett hozva a sírból. Köszi srácok. Meg a fejlesztőknek is.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Tök jó :)

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

^ Így is lehet.

Mindenféle veddmegdobdki, "az okostelefon úgyis tud mindent, amit egy GPS", "haladni kell a korral", "az idő pénz és nem érig meg ősküvületekellel foglalkozni", "el kell engedni" kényszerképzetekkel, a reklámvalóságokban való vergődés helyett. [1] [2] [3] [4]

Szégyelljék magukat a veddmegdobdki, elkellengedni szélsőségesen idealista, konzumerista lépjtovábbok, akik a Google/Waze, illetve egyéb cloud-multik önkéntes, fizetés nélküli marketing-aktivistájaként, egységsugarú szendvicsemberekként funkcionálnak ezen a fórumon.

És igen, ez neked is szól, fentebb kommentelő Gyuszk, aki most már tökjózik, de korábban szintén olcsó™ android telefon vásárlását és a régi GPS kukába dobását tanácsolta.

Szilasnak jár a respekt és az elismerés, hogy végül a rendbehozás mellett döntött. Csak így tovább! ;)

Annak örülök hogy van egy működő, használható készüléke de az most is egy tény hogy egy raklapnyi ficsőrtől elesik egy egyszerű waze-s telefonhoz képest.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Ténynek lehet, hogy tény, de ha nincs szüksége azokra a feature-ökre, akkor nem fogja zavarni. Ha csak navigálni akar vele és arra tökéletesen megfelel, akkor egyáltalán nem hátrány, hogy nem tud többet a készülek. Sőt, az én szememben ez még előny is.

Általánosságban is sokkal jobbat teszel magadnak, ha nem azt nézed hogy mitől esel el, mi nincs, hanem annak örülsz amid van.
Az ellenkező hozzáállás egy ördögi kör, mert mindentől van mindig jobb vagy ha esetleg pont most nincs, akkor is lesz nagyon hamar, tehát sosem fogsz tudni örülni semminek vagy csak rövid ideig. Ezt nem neked szánom személy szerint, csak eszembe jutott, hogy nagyon sok ember ebben az ördögi körben teker talán egész életében.

A forgalom nagysága, balesetek, felújítások száma szerintem indokolják az élő forgalmi információk alapján történő navigációt, de mindenki arról mond le ami jól esik.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Szerinted. Gondolom ha neki ezekre szüksége lenne, akkor olyan eszközt használna, tehát goto előző kommentem.
Te használsz ilyet? Kíváncsi lennék mennyire megbízhatók és főleg mennyire valós idejűek ezek az információk amúgy.
Az én GPS-em támogatja ezeket, de még sose használtam ezt a funkciót. Mondjuk nem is vezetek egész nap, forgalmas városban, ezért nem éreztem sosem hiányát ennek. Bár amilyenek a viszonyok itt néha, lenne dolga, minden nap más útvonalat javasolna a ház - ovóda szakaszon is, ami amúgy nem túl hosszú. Hol itt van felbontva valami, hol ott...

Használok, a Budapesti dugókat jól lehet vele kezelni (elkerülni nyilván nem, de tudja hogy mik a "tiltott" útvonalak, ahol gyakorlatilag áll a forgalom, és ezeket elkerüli). Az általam rendszeresen járt útvonalon a délutáni csúcsban 3-4 főbb útvonal közül szokott választani, helyzettől függően.
Illetve vidéki, autópályás helyzetekben is segített már. Például az M7-es akkor dugult be, amikor már úton voltunk, de a Waze időben érzékelte a helyzetet és a megfelelő ki- és bejárat kiválasztásával pont áthidaltuk a dugót. Szóval, igen, működik.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Jól hangzik. Gondolom BP-n egy ilyen nélkül elég nehéz lehet megmozdulni autóval csúcsforgalomban.

Akiket ismerek és rendszeresen autóznak Budapesten, bekapcsolják, és nem azért mert nem találnak el A-ból B-be, hanem azért hogy időben oda is jussanak :)

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Tehát úgy fikázol valamit, h nem is használtad. Bölcs elmére vall.
És igen, nagyon praktikus az, h valós időben követi a forgalmat. Simán megúsztam vele több órás dugókat a nulláson, eszembe nem jutna buta navit használni többet.

Te pedig úgy kommentelsz, hogy nem érted amit a másik ír. Pl. nem fikáztam semmit sem, sőt, még azt sem mondtam, hogy nem praktikus...

Csaxólok, hogy a katonai céllal kialakított GPS-rendszernél van jobb/pontosabb/gyorsabb hidegindítást tudó rendszerek is vannak (Beidu, Galileo, Glonass, satöbbi), és ezeket a régebbi eszközök hardveresen nem tudják, és nem is tehetők képessé ezen rendszerek jeleinek a vételére és feldolgozására.
Innentől kezdve meg a régi, csak GPS-t tudó eszközök, tetszik, vagy sem, előbb, vagy utóbb (inkább előbb...) az e-hulladék kategóriába kerülnek. A régi, csak GPS-t tudó eszközöm hidegindítása (nincs előzetes korrekciós infó, nincs agps) jó esetben 6-10 perc, kevésbé jó esetben negyed óra/sohanapján ad pozíciót. A mostani telefonom kikapcsolt rádiók (mobil, wifi, bt), kikapcsolt AGPS és AGPS infó törlése után legrosszabb esetben is 2-3 perc alatt "rárak a térképre" - igaz, jellemzően a Galileo és a Glonass holdakat használva.

Idézet:
Csaxólok, hogy a katonai céllal kialakított GPS-rendszernél van jobb/pontosabb/gyorsabb hidegindítást tudó rendszerek is vannak (Beidu, Galileo, Glonass, satöbbi), és ezeket a régebbi eszközök hardveresen nem tudják

Vannak, senki nem vitatta. Csakhogy OP-nak nem Beidu, Galileo, Glonass, satöbbi rendszereket tudó eszközre van szüksége. Neki tökéletesen megfelel az is, ami korábban használható volt és csak GPS-t tud. A frissítéseket feltelepítve pedig még most is használható. Persze, fősodratúként te könnyűszerrel lenyomnád a torkán a Beidu, Galileo, Glonass, satöbbi rendszerek vételére képes eszközöket, innovációt™, meg multifunkcionalitást™ kiáltva. Akinek meg nem kell, azt visszazavarnád a barlangba, meg a fára majomnak, csak mert nem volt hajlandó az alapjaiban fenntarthatatlan veddmegdobdki trendet követni.

Idézet:
Innentől kezdve meg a régi, csak GPS-t tudó eszközök, tetszik, vagy sem, előbb, vagy utóbb (inkább előbb...) az e-hulladék kategóriába kerülnek.

Nem kerülnek, amíg a GPS műholdak és korrekciós állomások üzemelnek. Annak nyugdíjazására pedig szerintem még bőven várhatunk. Jenkiéknél nem szokás a katonai infrastruktúrát túl gyakran lecserélgetni. Autós navigációhoz pedig teljesen jól alkalmazható a GPS. Te persze nyugodtan vehetsz és menőzhetsz vele, mennyire innovatív, meg early adopter vagy az innovatív™ kínai szaroddal. Csak közben ne felejtsd el, hogy mindezért valakik magas árat fizetnek. A kínai rabszolga az alacsony bérével és túlóráival, a jelen és főként a jövő nemzedékei az egészségükkel a tönkretett környezet miatt, hiszen az új termékeket továbbra is újra és újra ide kell pöfékelni. Méghozzá azért, mert Zeller Mérnök Úrnak nem elég az 10-20 méteres pontosság, mert parkolni és kanyart bevenni is navigációs eszközzel képes csak menőzni akar a státusszimbólumnak megvett sznobtermékeivel, meg elélvezni a felhasználói élménytől.

Idézet:
A mostani telefonom kikapcsolt rádiók (mobil, wifi, bt), kikapcsolt AGPS és AGPS infó törlése után legrosszabb esetben is 2-3 perc alatt "rárak a térképre"

Ahogy OP régi, jól működő navigációs eszközén is megvan ugyanez ennyi idő alatt.

Azt pedig csak mellékesen jegyzem meg, hogy a katonai GPS-ek simán tudnak 2-3 méteres pontosságot is. Ez többek közt annak köszönhető, hogy két sávos vevő van bennük, amit a költségoptimalizációnak™ köszönhetően természetesen nem találhatunk meg a konzumer termékekben. Tehát, koránt sem arról van szó, hogy a GPS elavult technológia. Hanem arról, hogy pár fillérrel olcsóbban lehet más szabványokkal ugyanazt elérni, az új eszközöket megvetetendő, a régieket kidobatandó.

A GPS-t helyettesítő rendszereket nem azért építik mert unatkoznak a mérnökök és lapos a befektetők pénztárcája, hanem azért mert a világpolitikai helyzet messze van a rózsástól, és ha "véletlenül" történne valami az amcsik GPS rendszerével, nem árt ha van helyette más. Az oroszok, kínaiak szempontjából pedig azért, hogy ne függjenek az amcsi műholdaktól.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Így van, az általad említett okokból építik. Én viszont az azokra épülő konzumer újrafeltalált kerekekre gondoltam, amiket nem katonai, hanem profithajhász célokra gyártatnak le kínai rabszolgákkal és nyomják le a torkokon a tőled, vagy Zeller Mérnök Úrtól megszokott arrogáns dobdkiarégit, nemleszeleléghatékonyhanincsmegazúj dogmák torkokon lenyomásával, tudatalattikba építésével.

Kizárólag egy szolgáltatásra nem fog egyik gyártó sem navigációs vevőt csinálni, mert minimális plusz költséggel tud a többi rendszert is kezelni tudó SoC-ot kihozni. És ezek a gyakorlatban verik sz@rrá a gps-only eszközöket, nem torkon lenyomással, hanem tapasztalatok alapján fognak az emberek új eszközre váltani. És navigációnál nem csak a műholdak kezelése a fontos, a térképek frissen tartása sem mindegy - főleg autós navi esetén. Offline térképet használó eszköznél ez bőven nem csak a gyártó kényétől-kedvétől függ: sokszor az a gond az újabb térképekkel, hogy az eszköz memóriája lesz kevés hozzá; a térképre felpakolt adatok mennyisége ugyanis általában nem csökkenni, hanem nőni szokott, amivel aztán együtt jár az, hogy idővel kinövi az adott kütyün rendelkezésre álló tárterületet.

Én is még próbálkoztam egy ideig, de hadd nyugtassalak meg, felesleges :)

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Tudom, de néha egészen szórakoztató, amiket olvashatok :-)

A kínai munkások jólétéért a hatóság felel, nem a vásárló. Jól hangzik amit mondasz, de ettől még nem lettél felelősségteljesebb, csak előadtad a főf.szt.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

A vásárló felel azért, hogy milyen bizniszt támogat, függetlenül a hatóságok felelősségétől. Amennyiben a hatóságok eltűrik a kínai rabszolgák kizsákmányolását, a gyerekmunkát, a dolog még mindig megállítható azzal, ha a nyugati birkák nem vásárolnak olyan terméket, amit velük gyártatnak, mivel akkor szimplán nem fogják velük gyártatni.

Persze, nagyon szép kis önfelmentés ez Neked és a többi fősodratúnak. Csak aztán a végén kiderül, hogy mindenki azt mondja, hogy nem felelős érte. És mivel hatóságilag nincs megtiltva a modern rabszolgatartás, illetve a környezet pusztítása, így teljesen "rendben is van".

Ezzel szemben a valóság az, hogy a pénzed szavazat és ha megveszed a kütyüt, akkor azzal támogatod a teljes ellátási láncot, illetve minden (akár aljas, akár tisztességes) módszert és mindenkit, aki elintézte, hogy az eljusson hozzád. Kicsit fel kéne nőni a "termék a polcon terem" féle konzumerizmusból.

Tessen mutani nekem nemkínai gyártású, az aktuális műholdas navigációs rendszereket támogató, végfelhasználóknak szánt (árban, tudásban, kivitelben) eszközt.
Akinek van régi eszköze, az azért vesz újat, mert hasnzálni szeretné a navigációt, de a régi hw/sw teljesítménye lófüle a maiakhoz képest, lassú, nehézkes, kevés memóriába egy, a jelenlegi elvárásoknakmegfelelő térkép be sem fér, ergo ha akarnák, se tudnák kiadni ezekre a régi szappantartókra - ergo vesz olyat, ami leköveti a technika fejlődését (több műholdat képes kezelni, online tud közlekedési információkat begyűjteni, gyorsabban végez el egy tervezést/újratervezést, stb.), és ami a jelenleg piacon lévők közül a pénztárcájának megfelel. Mivel a piacon nincs olyan lassú és gyenge eszköz, mint a régi, így természetes, hogy jobbat fog vásárolni.
Aki meg újonnan kerül be a piacra, mint vásárló, az megint csak nem azokat az eszközöket fogja keresni, ami 2-5-10 évvel ezelőtt sem voltak a technológia csúcsának még a közelében sem, hanem azt, ami most elérhető, árban és tudásban (funkciók, térképfrissítések) megfelel neki.

Ha megvalósítod, hogy legyen európai gps-gyártás, ami dafke csak a Galileo holdakat ismeri, _és_ ez többet fog tudni, mint a jellemzően távol-keleten gyártott eszközök, ráadásul versenyképes áron, akkor azt fogják megvenni az emberek, ilyen rohadt egyszerű. Igen, a pénzükkel szavaznak. Arra a termékre, ami ár/tudás arányban a leginkább megfelelő a számukra az általuk ismert palettából.

Érdekes, ezek szerint te nem vásárolsz távolkeleti vagy részben ott gyártott termékeket? Jó az élet a barlangban?

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Jobb, mint a magadfajták között.

A GPS USA katonai rendszer, bármikor leállítható/blokkolható/beletolható egy adott/random eltolás, ha az élet úgy hozza, hasonlóan a Glonass (orosz) rendszerhez. A Galileo-ról ezek nem mondhatók el.
Rengeteget voltam az utóbbi években terepen, és nagyonnem mindegy, hogy a GPS-rendszer 24 (31) holdjából kell vadászni a vevőnek legalább hármat, vagy ennek a számnak a többszöröse áll rendelkezésére. Ráadásul ezzel a rendelkezésre állást is többszöröztem, hiszennem egy, hanem 3-4, független "szolgáltatás"-t tudok igénybe venni. Tudod olyan ez, mint amikor valakinek van egy középhullámú, AM rádiója, a másiknak meg van egy több sávos (urh/rh/kh) rádiója. Mindketten tudják hallgatni a közmédia híreit, csak nem mindegy, hogy milyen lefedettséggel/megbízhatósággal jut el hozzájuk. Neked elég, ha kh-on, vagy akár egy detektoros rádión bejön (a'la Népszuper), más meg úgy van vele, hogy fenébe az öreg dobozzal, veszek egy újat, ami sztereóban tudja a seriserilédit nyomatni :-)

"Autós navigációhoz pedig teljesen jól alkalmazható a GPS." - városban a reflexiók miatt pont, hogy problémás, ha kevés műhold vételére alkalmas berendezésed van. Mondjuk az "úton tartás" funkció ezt általában elfedi, de elég szép, amikor a szomszédos utcára rak rá a kütyü emiatt.

"innovatív™ kínai szaroddal" - A Galileo EU-s helymeghatározó rendszer, arról nem tehetek, hogy az ehhez használható eszközöket nem a mucsajröcsögei stadion melletti bódéban tákolják a nemzetiszít turulos mezbe öltözött honfitársaink, évi 400 túlórában.
Egyébként meg elég bőven van úgy a rádiós, mint a matekos részében új, innovatív dolog, már az alapja természetesen ugyanaz: késleltetések különbségét méri, és abból számolt gömbök plusz a geoid metszését határozza meg.

"Zeller Mérnök Úrnak nem elég az 10-20 méteres pontosság" - nem, mert szokásom térképezni, térképet helyszinelni/pontosítani, amihez azért jó a minél nagyobb pontosság. Emiatt - oh, borzalom - ilyen esetekben legalább két, de inkább három vagy eszköz van nálam, egyik csak GPS, a többi vegyesen GPS+más rendszerek adatait is használni képes kütyü. Ezek egyike sem sznobtermék, van köztük Garmin célműszer, olcsóbb meg picit drágább telefon egyaránt. A "felhasználói élmény"-t meg kizárólag abban mérem, hogy a track mennyire folyamatos, mennyire pontosan "rak a térképre" az eszköz.

"OP régi, jól működő navigációs eszközén is megvan ugyanez ennyi idő alatt" - ha megfelelő számú holdnak a jelét képes megfelelő jelszinttel fogni, amihez az autós navikban a méreténél/kiterjedésénél fogva igencsak ritkán alkalmazott quad-helix antenna dukál. Az lehet, gogy saccográfiailag rárak a legközelebbinek gondolt utcára (v.ö: autós navik esetében default, bekapcsolt és sokszor kikapcsolhatatlan úton tartás), de a pontosság csak jóval később éri el az elfogadható mértéket. Ahol egy öreg csx60 is percekig töpreng azon, hogy hol van (pedig csak GPS), ott a consumer autós gps-ek az esetek döntő többségében értelmesen meg sem nyikkannak - tudom, próbáltam - nagyon durva, amikor a sok éves műszer alázza az új tenyérbemászó autóskütyüt, miközben mindkettőt rommá veri a zsebben lévő telefon - már ami az indulási időt (adott méteres pontosság eléréséig) illeti.

Anno nem vettem csx60-at, mert drágának tartottam, most meg már nem kéne, pedig egy nagyszerű és érzékeny műszer, de technológiailag, tudását tekintve ma már kevés, ha csak a GPS-holdakat tudja.

Csak hogy kevesebb hulyeseget terjessz:
A GPS (Navstar), Beidu, Galileo, Glonass kozul egyedul a Galileo nem elsodlegesen katonai rendszer. Az is csak azert, mert Europanak/EU-nak nincs egyseges katonai politikaja, es egyseges erdeke, szoval egy ilyet nem tudnanak tamogatni.

A GPS muholdakat folyamatosan nyugdijazzak, mert elavulnak, illetve kifogynak az uzemanyagbol (ami a pozicio tartasahoz kell). Nyilvan a tobbit is cserelgetni fogjak idonkent, de meg tul uj az osszes tobbi rendszer.
Egyebkent idealis korulmenyek kozott 3 meteres pontossagot tud a polgari. A katonai mondjuk 10cm-t, de ahhoz kell a kod, ugyanis a katonai freki titkositva van. Hiaba szerelnenek ketsavos vevot a polgariba, ha nem tudjak hasznalni az igy nyert informaciot semmire. (a katonai sav vivofrekijet meg van, ami tudja trukkozessel hasznalni, de nem az igazi.. CPGPS, ha erdekel) Egyebkent a foldi allomassal kiegeszitett geodeziai meg ennel is pontosabb, mert nem megy at az ionoszferan.

A konkret GPS-es kutyu mar akkor elavult volt, amikor legyartottak. A 64MB RAM-bol a WinCE6 is foglal valamennyit. Egy hasonlo parameterekkel rendelkezo Mio-hoz pont az akkori szobatarsam faragott iGO-t, ha jol emlekszem 42MB RAM-ja volt erre, nagyon megszenvedett erte. Ekozben a kerdesfeltevonek valoszinuleg ott a zsebeben egy ennel sokkal erosebb eszkoz, ami alkalmasabb a navigaciora (mert van netkapcsolata forgalmi adathoz).

Ezert ajanlottam, hogy inkabb masra hasznalja. Masra lehet jo, vegulis egy kis, erintokepernyos eszkoz, meg akku is van benne. Letolthet hozza egy SDK-t, es onnantol akarmit fejleszthet. Raspberry Pi-t is sokan hasznalnak otthon, ez mondjuk annal gyengebb, nincs GPIO-ja, es wince6 van rajta, viszont alapbol van hozza erintokepernyo.

Egyebkent eleg sok PNA es head unit megfordult a kezeim kozt, ahogy Androidos telefon is. Utobbiaknak a GPS vevoje is altalaban jobb volt, hiaba az elobbi a celhardware.

--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Nem terjesztettem hülyeséget, csupán nehéz elfogadnod, hogy a fősodron kívül is léteznek vélemények, melyek nem a polcról levehető, kommersz megoldások mellett foglalnak állást. Nem állítottam, hogy az említett navigációs rendszerek ne lennének katonaiak. Eddig is tisztában voltam vele, hogy nagy részük katonai indíttatásból készült, ahogy a GPS is. Nem a GPS vagy az egyéb navigációs rendszerek definícióival kapcsolatban vitatkozom, hanem a GPS-alternatívák, illetve a navigációs célból megvett okostelefonok szükségességén.

A GPS műholdakat lehet, hogy nyugdíjazzák, de helyettük kerülnek fel újak és a GPS navigációs rendszer életben marad. Ez volt a mondandóm lényege. Persze, nyugodtan kötekedj csak a kiforgatható részleteken.

Idézet:
A katonai mondjuk 10cm-t, de ahhoz kell a kod, ugyanis a katonai freki titkositva van. Hiaba szerelnenek ketsavos vevot a polgariba, ha nem tudjak hasznalni az igy nyert informaciot semmire.

http://a.te.ervelesi.hibad.hu/lenyegtelen-konkluzio
Pár méteres pontosságról beszéltem a kétsávos vevőt illetően, nem centiméteres pontosságról, meg titkosított sávok vételéről.

A GPS kütyü nem volt elavult, amikor legyártoták. Pláne, hogy az elavulás sok esetben csak illúzió, a valós része meg felhasználásfüggő. Arról például egyáltalán nem a WinCE6 és a 64 MB RAM tehet, ha az iGO bloatware és a fejlesztésnél a marketingre többet költő menő™ magyar™ startup™ képtelen volt normálisan optimalizálni. Már, ha egyáltalán tényleg ez a helyzet és nem csak a szobatársad farigcsált el valamit.

Továbbra is fenntartom a véleményem, hogy sokkal tudatosabb döntés a régi GPS-t használni, ha már megvan és életre kelthető, mintsem újat venni helyette, és kidobni (vagy akár Raspberry Pi-nek használni, amire nincs annyi mindenkinek szüksége, mint navigációs eszközre).

"WinCE6 és a 64 MB RAM tehet, ha az iGO bloatware és a fejlesztésnél a marketingre többet költő menő™ magyar™ startup™ képtelen volt normálisan optimalizálni." - nagyon nagyon el vagy tévedve, hájblézer kartács... Egy naviban nem a szoftver a nagy méretű, hanem a térképi adatbázis. Az iGo esetében is ez az ábra - anno a szakma megsüvegelte rendesen azt, amit a térképi adatbázis optimalizálása terén csináltak.
Nekem mind a mai napig működőképes egy Airis PDA (64M RAM, Windows Mobile 2003 Second Ed. , Intel PXA27x proci, SIRFStar III.-as GPS-modul), iGo8 van hozzá - friss térkép viszont nincs, és nem is igazán várható. Van még rjta russia, ahhoz se nagyon találok térképet - ja, és mindkettő irgalmatlanul lassú, lassan reagál, a tervezés/újratervezés sebessége gyalogláshoz elég, autós haladáshoz khm. nem minden esetben - egyszerűen ennyit bír az adott hardver - anno az iGo ezzel a teljesítménnyel a navigációs alkalmazások között igencsak gyorsnak és kényelmesnek számított. Az akkori versenyzőkhöz képest az, a mostani állapotokhoz képest viszont gyatra. Még az Android-os SzülinApp is leveri, mint vak a poharat egy az app megjelenésekor alsó-középkategóriás telefonon sebességben, reakcióidőben - mindenben. Ja, és ez utóbbihoz jóval frissebb a térkép is.

Egy ilyen céleszközt, ami valamilyen zsebwindows-zal került piacra, nagyon nem lehet "Raspberry Pi-nek használni", és nem csak a hw/sw kombó zártsága miatt - Erőforrásban (CPU, RAM) is messze elmaradnak akár egy első generációs RPI-től is.

Az iGO egy bloatware, ahogy a térképfájlai is. Egy 286-os gyorsabban elvitt egy DOS-os SimCity-t, amibe gyakorlatilag egy egész város térképe belefért.

Apró, de lényeges különbség, hogy a simlófaszban a "térkép" néhány okosan ábrázolt N x M-es méretű mátrix képében készült, ahol a mátrix elemei az egyes területelemek tulajdonságait, vagy épp a tulajdonságait leíró adathalmazra mutató hivatkozást tárolták. Ez kellett ahhoz, hogy az egyes területelemek "mutálódását" könnyen lehessen számolni a mátrixban szomszédos elemek változásai alapján.

Egy navigációs térkép esetén meg minimálisan vektorokat, pontokat, poligonokat és ezek kapcsolatait kell elfogadható méretű és használhatóságú adatstruktúrában tárolni, illetve kezelni. A simlófaszban összesen nem volt annyi területelem használatára lehetőséged, mint amennyi koordinátapár (pont, vektor végpontok, poligonok sarokpontjai) van egy átlagosan felrajzolt kisváros térképén. És településből van párezer az országban... (Településen most a település közigazgatási határait ábrázoló poligonon belüli területet értem, amely poligonok összessége teljes mértékben lefedi az ország területét)

A mátrixozás igaz, de sem a vektorok, sem a poligonok nem indokolják, hogy ekkora bloatot gányoljanak össze menőmagyarstartupék. Egyébként, ki mondta egyáltalán, hogy ne lehetne mátrixrendszerben összerakni egy várostérképet? Akár úgy, hogy bizonyos területein "sűrűbb" az a mátrix, bizonyos területein ritkább.

"Egyébként, ki mondta egyáltalán, hogy ne lehetne mátrixrendszerben összerakni egy várostérképet?" - Senki nem mondta, hogy nem lehet, hiszen a megjelenítéshez érdemes pixeles "csempéket" generálni, ami ilyeb jellegű adathalmaz - péládul útvonalat tervezni rajta - finoman fogalmazva - erősen szuboptimális.
Ha meg tényleg olyan bloat, akkor hajrá, van ismerős, akin keresztül be tudlak ajánlani hozzájuk, hogy megtanítsd nekik, hogyan kell navigációs szoftvert csinálni úgy, hogy ne legyen bloat.

Ja, a koltsegoptimalizaciorol eszembe jutott meg valami: ugye a GPS-ben regen benne volt egy plusz eltolas, igy csak 2-300 meteres volt a pontossaga. Aztan az egyik obolhaboru idejen tortent, hogy az amerikaiaknak nem volt eleg katonai GPS vevojuk, viszont a katonak vettek maguknak egy csomo polgarit. (A tevepasztoroknak meg mindegy volt, ismertek a hazai terepet.) Ekkor kapcsoltak ki a szandekos eltolast, es igertek meg, hogy a jovoben sem aktivaljak. Ezutan kezdtek el autos navigaciora is hasznalni, elotte max. hajora volt ertelme. (ezert van annyi hajos dolog az NMEA protokollban is, mert arra talaltak ki)

--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Eredetileg polgári felhasználásra nem is lett volna elérhető, csak aztán történt ez: https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007

miért kellene szégyellnie, nem ő kérte a nyakába a vadkapitalizmust. ugyanígy része a teljes egésznek, ahogyan az is része aki kétnaponta vált telefont és az is aki 5 évig nyomkodja a szarát. ettől áll be egy egyensúly amit szélsőségesen úgy sem lehet eltolni akármerre. az, hogy neked nem tetszik az okés, csak nem sokat számít.

kérés, ötlet: lazíts egy kicsit a hurkon és aki félévente cserél PC-t, smartphonet vagy bármit az hadd vegye, ne fikázd már le. ki a faszt érdekel mit használ? inkább azt érd el valahogy, hogy fél év után lecserélt használt eszközt ne a kukába dobja és le legyen belőle "elfeledett" GPS. mittudomén indítsd egy felajánlások szálat és aki él a lehetőséggel legalább már az nem fog zsírúj gyártású eszközt vásárolni. 2-ből egy megnyert ember kezdetnek nem olyan rossz. ha tömegük lesz, látványosak is lesznek. aztán indíts egy szálat pl. kidobott szarokból csináltam címmel és még meg is lesz támogatva az előző fórumszál. az nagyon sokakat érdekelne. ez az egész úgyis csak hw oldalról érdekes - sw oldalról ha tetszik ha nem, két év múlva nagyobb igényű szoftverek lesznek a fejlesztői oldal kényelme és a praktikusan zuhanó képzetlensége okán.

de hogy lásd nem csak a szám jár, híresen nagy ThinkPad gyűjtő vagyok, én mentem ki őket a kukából. nem csak dísz céljára, hanem használva is őket. retro gépeimet is sűrűn benyomom, kezdve a C64-től. itt a kedvenc DX4-esem, éppen szerviz alatt hiszen beszartak a nyomógombjai az elmúlt 25 év használatától. festék sem sok van már rajta. mindeközben híresen nagy adományozó is vagyok, szerencsétlen sorsú gyerekeknek simán kimentek bármilyen PC-t bárhonnan, és talpra állítás után oda is adom nekik. végül miután ennyit fényeztem magam csak szólok, hogy eszembe nem jutna szarrá fikázni aki nem így csinálja. pont leszarom pl. azt, hogy Gyuszk hogyan csinálja. ki a faszomat érdekli, meg egyáltalán ki a faszom vagyok én hogy baszogassam érte? mondjuk velem vitázni sem szoktak ilyen téren, pedig viszonylag sokan tudják amit pár mondattal előbb írtam. de ez már csak a mellékhatás :)

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Az a baj hajbazer kollegával hogy sok dologban igaza van de nagyon erősen sarkít. Például ha meghallja hogy androidos telefon, akkor azonnal levonja a következtetést: megveszed, és másfél évesen áttört kijelzővel a kukába vágod, pedig azért sokan próbálják hosszabb ideig életben tartani ezeket a készülékeket. Én pl. nagyon sok évig ragaszkodtam a Nexus telefonjaimhoz, de a 4es meghalt (cseréltem benne akkut és járt lcd szervizben is, hogy ne kelljen kidobni), az 5ös meg félig halt meg (wifi, gps, és ez is volt szervizben gombjavitásra és akkut is cseréltem). A mostani telefonom egy 30 ezer forintért használtan vásárolt Moto G4, amin cseréltem szoftvert (OmniROM) és hálistennek elég jó bőrben van, és használni is fogom, amíg bírja / van értelme. Az árához képest egész jó SoC van benne, és az akkuja gyorsan 100ra töltődik és ha nem nyomkodom egész nap, simán elvan 2-3 napig.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Ne haragudj, de azt gondolom, hogy a sarkítás itt pont részedről következett be azzal, hogy a kukába javasoltad OP menthető és felújítható GPS-ét, mikor rengeteg más opciója lett volna, és ezek közül meg is találta a legjobbat. Erre pedig nem mentség, hogy szervizeltetted a Nexus 4-edet. Pláne, hogy valószínűleg 2018-ban már ezt nem tennéd meg a pszichológiai elavulásnak köszönhetően. A megnyilvánulásaid szélsőségesen idealista, konzumerista, veddmegdobdki hozzáállást tükröznek. Ami egyfelől sajnálatos, másfelől felháborító.

Ebben és az előző threadben is leirtam hogy _szerintem_ ma már élő forgalmi adatok nélkül nem navizunk, az az előző, elavult technológia. Az a navi eszköz ami nem tudja hogy hol van a dugó, baleset, elütött állat, az elégtelen funkcionalitást ad. Szerintem.
De ha a topicnyitónak megfelel az offline navi, akkor good for him, és örömteli hogy nem kukázta a készüléket, hanem frissített rajta szoftvert.

De ha te még mindig csak abban gondolkodsz hogy rossz a régit kidobni, és nem foglalkozol vele esetleg hogy hard factek miatt érdemes (lehet!) újat használni, akkor sajnos bolond vagy. Nyissál youtube csatornát, és prédikálj az elméleteidről, még pénzt is kereshetsz.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Autós navigációban hasznos, ha van online forgalmi információ, de szerintem nem "must have" - a gyors újratervezés és a gyakran frissülő térkép legalább ilyen fontos. Ha meg nem autós navigáció, akkor nincs értelme.

Ha a kütyü TMC-képes (itthon 2008-ban indult a szolgáltatás, hogy azóta mi van vele, passzolom), akkor van/lehet valamilyen információja az "aktuális" forgalmi helyzetről - sajnos nem ismerem/nem próbáltam.

A kérdés nem a szoftver, hanem a térképadatok frissessége - azt meg régi eszközhöz nem biztos, hogy talál nagyon újat - onnantól kezdve meg navigációra használni csak hozzávetőlegesen lehet :-P

A wikipedia oldal szerint főutak és autópályák vannak benne, ha a lefedettség tényleg csak ennyi, akkor ez sajnos pitsafüst.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Ennyi fer el benne. A radioadok neha kikuldik, hogy epp mit hallgatsz (Radio Gyuszk, Gangnam Style), na a TMC szolgaltatok ehhez az adatcsomaghoz fuznek hozza 8-8 byte-ot. Van benne egy TMC hely id, hogy melyik iranyu (mittomen BP fele torlodik, vagy a masik iranyba), milyen hosszu a sor, illetve mi az esemeny (szinten ID, lehet baleset vagy vulkankitores, stb..)
A fontos uzeneteket gyakrabban kikuldik, a kevesbe fontosakat ritkabban. Van a rendszerben valami TTL mezo is, ami utan a navi magatol torli, ha nem kapja meg ugyanazt megegyszer.
Letezik online TMC is mobilhalon, de asszem ott is hasonlo uzenetek vannak, hogy kompatibilis maradjon. Illetve a szolgaltatok sem tokeletesek.

A Wazenek ehhez kepest nagyobb savszelesseg all rendelkezesre, ott akar a pontos koordinatak is elfernek. Varoson belul neki van elonye. Raadasul kb automatikusan megkapja a kozpont (es onnan a tobbi felhasznalo), szoval sokkal tobb infot figyelembe tud venni.

--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Kiköttethetnéd már végre az áramot, elvégre régen tök jól lehetett gyertyával is világítani


// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Eddig is ezt csinalta. Vizet predikal, meg fogyasztascsokkentest, aztan felkapcsolja a 200W-os izzolampajat, es leul a P4 ele. Tisztara, mint a Greenpeace, csak legalabb a Nazca-vonalakat o nem teszi tonkre.

--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Más kérdés, hogy a P4 óta legyártott 10 generációnyi gép nyersanyagainak kibányászása, gyárba szállítása, az elektronika legyártása, majd 6000 kilométerről idepöfögtetése sokkal környezetszennyezőbb volt, mint a (maximum 160W-os) P4-em és a (teljes fényerőn sose égetett) 200W-os izzóm valaha is lesz. És akkor még a 9 generációnyi kidobott gép elszállításáról, semlegesítéséről, újrahasznosításáról. Az a baj, hogy nem vagytok képesek felfogni, hogy az új termék vásárlása sokkal több járulékos energiafelhasználással és környezetszennyezéssel jár, mintha megtartod a régit. Pedig szimplán csak józan ész kell hozzá. Mégis, csak annyit láttok belőle, hogy ez 10-20-30-50-100 Wattal kevesebbet fogyaszt, hűdejó.

Nem beszélve arról, hogy ennyi generációnyi új gép árából már bőven kijön egy valamire való napelemes rendszer, amivel akár többet is termelhetsz, mint amennyit elfogyasztasz és akkor már marhára nem fog számítani, hogy a P4 többet fogyaszt, mint a 9. generációs i5-ös csiligép, vagy a 200W-os, normális fényű izzó a színtelen kínai szar LED-nél. Miközben, fősodratúéknak köszönhetően, az elektronikai cikkeket importáló teherautók továbbra is pöfögnek, meg a szénerőművek is Kínában, amivel a gyárakhoz szükséges energiát előállítják.

Idézet:
csak legalabb a Nazca-vonalakat o nem teszi tonkre

Érdekes, hogy a Nazca-vonalak taposására érzékeny a lelked, a Dél-Amerikában kipusztított ökoszisztémák meg teljesen elfogadhatók (hiszen nem pálmaolaj-multiékat ostoroztad az ímént sem, hanem a környezetvédőket), mert azokon nincs egy címke, hogy világörökség™. Más kérdés, hogy sokkal több értéke van jelen világunk szempontjából, mint 1500 éve halott indiánok által kitaposott alakzatoknak. Bár, ki tudja. Végül is, csak az oxigént termelik, amit lélegzünk.

Idézet:
hiszen nem pálmaolaj-multiékat ostoroztad az ímént sem, hanem a környezetvédőket

A pálmaolja-multiék közben legalább nem hazudják magukat környezetvédőnek (nem pont annak a célnak ártanak, amivel marketingelik magukat; ők az ügyfeleiknek azt mondják, hogy olcsó pálmaolajuk van, a helyieknek azt, hogy a pálmaolajért cserébe dollárjuk, mind a kettő igaz).

Ne érts félre, nagyonis helyeslem a környezetvédelmet, de mint szinte minden más tevékenységnél, itt is igaz, hogy ha nem ésszel, kvantitatív mérlegelés alapján csinálod, hanem hűbelebalázs módjára, gondolkodás nélkül, akkor többet fogsz ártani, mint használni, mégha a szándékaid amúgy tisztességesek is (amúgy amilyen erővel a GP a világot pl. az atomenergiától a szén felé tolta, az alapján még erről sem vagyok túlzottan meggyőzve, de a hülyeség még azért lehetséges magyarázat).

Ha hatalmamban állna betiltani a pálmaolajat holnaptól és megtenném, azzal csak illuzionális (anyagi, pénzbeli) kárt okoznék az élelmiszeripar szélsőségesen idealista részhalmazának. Az emberiségnek és a bolygónak pedig jó lenne. 50 évvel ezelőtt is tudtak kekszet, cukorkát, chipset, sampont, kozmetikumot, bármit gyártani pálmaolaj nélkül. Meg úgy nagyjából mindent. Annyit meg nem ér egy olcsó, sokszínű alapanyag, hogy szétbasszunk érte élővilágokat, meg végső soron az egész bolygót.

Nagyon uncsi már ez a "kvantitatív mérlegelés" bullshit, miközben az utolsó órái ketyegnek a visszafordíthatatlan globális felmelegedésnek. Radikális megoldásra van szükség egy radikálisan igazságtalan, szétbaszott, környezetromboló rendszer ellen.

A procid aranyos csúcstechnológia volt 18 évvel ezelőtt, úgyhogy lassabban a "csilligép" megnevezéssel. Bármelyik mai proci visszakézből szarráveri a lepkefingos P4-edet, és van, ahol ez számít. Se multithread, se 64 bit, se hardveres virtualizáció. Egy ilyen procinál már inkább az a felhasználási szempont, hogy mi az ami még eldöcög vele.

De hogy konstruktív is legyek, cseréld le a kazánodat egy RPI3 B+ -ra (BCM2837B0), nagyjából ekvivalens teljesítményt lead, cserébe fanless, single board és tápnak elvan egy 2,5A-s usb töltővel. Ne csak a szád járjon :)

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Ha 64 bites XP-t használ, ahogy írta már párszor, akkor Prescott 2M maggal (Prescott vagy Cedar Mill) gyártott procija van, az meg tud 64 bitet meg HT-t - 100W fölötti TDP-vel (Prescott 2M, 90nanométeres technológiával ~150W, Cedar Mill 65nanométeres technológiával ~116W).
Összehasonlításként a most használt gépemben lévő Core i5 3470-nek (22 nanométeres technológia) a max. TDP-je 77W - négy maggal. VT-X, AES, SSE4.2... És ez egy hat éves, 3. generációs i5-ös, ergo nem igazán nevezhető korszerűnek.

Bocsi, akkor visszaszivtam a nagyrészét :)

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Nem használok P4-en 64-bites XP-t, nem is használtam soha. Látszik, hogy ti, fősodratú TDP-huszárok csak kötekedni jártok ide, nem értőolvasni.

Tehát van egy P4-ed, ezek szerint Prescott 2M előtti procival (90, 130 vagy 180nm-es csíkszélességgel, egy mag, esetleg HT), meg egy 64 bites másik géped, amin a 64 bites XP-t használod.
Az a max. 160W-os P4-es géped nagyjából annyit fogyaszt, mint a 77W-os TDP-vel bíró i5-3470-es procival meg 8G RAM-mal+SSD-vel összerakott ~6 éves gépem. Igaz, a számítási teljesítményben nagyjából ég és föld a kettő...

Senkit nem érdekel, hogy mennyit fogyaszt a 6 éves géped, sem az átkozott befektetőlogikád, sem a performance per watt idealizmusod. Egyfelől, ha a P4-nél akárhányszor gyorsabb, később kijött típust össze akarsz hasonlítani környezetvédelmi szempontból, bele kell számolnod az összes addig kijött és leszállított generációt, ami a te hardvered kiadásához és leszállításához vezetett. Vagyis, az általuk a nyersanyagtól a leszállított számítógépig láncban elpöfékelt CO2-t és járulékos környezetkárosítást. Itt már alapból elbukik a történet. Másfelől, környezetvédelmi szempontból csak akkor számít a P4 (vagy bármelyik másik gép, vagy akár a 200W-os izzó) fogyasztása, ha azt az energiamennyiséget, amit nekem köszönhetően elfogyaszt, környezetszennyező módon állítják elő. Én pedig bármelyik pillanatban mondhatom azt, hogy felrakok egy napelemet és onnantól ez a "túl sokat fogyaszt" érvelés is totál invalid lesz. Mellesleg, a gázturbinás erőművek még mindig jobban kímélik a környezetet, mint a kínai bányák, gyárak és kamionok, amik idehozzák a csiligéped. Erről persze már inkább Saxus Mérnök Úrral vitatkozz, ne velem, ő itt az önjelölt házi energiastratégiai és termelési szakértőnk.

ez egy nagyon hülye hasonlat, hiszen ha akár csak egy generációt léptél P4 óta, az új architektúrának is piszok nagy bekerülési költsége és környezeti terhelése volt - ráadásul feleslegessé tette a majdnem biztosan kukázott P4 befektetett hasonló értékeit is. akár szükségtelenül is. szóval ez annyira nem jó megközelítés. valamikor más volt, hiszen ötödennyi PC futott szerte a világban, sokkal kevésbé fun felhasználásban. és ezt könnyű kifelejteni. nem is volt az olyan régen, csak valahogy átsiklik felette mindenki.

ennél akkor már tényleg jobb a konzol, az pár évig stabilan megkap mindent, sőt az életciklusa végén sem érdemes egyértelműen megreptetni. azért a konzolt mondom, mert a fejlődést vagy mit leginkább fajsúlyosan a haldokló PC-játékipar generálja még mindig, és ott a konzol jó összehasonlítási alap.

ui a 200W-os "fűtőtest" érdekesebb, bár az sem ennyire fekete és fehér. de legalább tisztán értelmezhető.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Szívesen :)

Örülök, hogy megy.

OT
egy ismerősöm 2 és fél K-ért szerzett valamilyen windowsos telefont, és tőlem kérdezte, h hogyan tudná navigációra használni. Némi keresgélés után uUgyanennek a proginak a windows-os verzióját javasoltam, de most megy a morgolódás, mert nagyon sok helyen nincs benne házszámozás, és a kereszteződés alapú navigációval elégedetlen. Hiába magyaráztam neki, hogy én évek óta elvagyok vele és elhiheti, hogy jó lesz az úgy, egyelőre csak puffog.
/OT

=====
tl;dr
Egy-két mondatban leírnátok, hogy lehet ellopni egy bitcoin-t?

Hát a mapfactor tényleg nem valami emberbarát, én is használtam még évekkel ezelőtt. :)

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Hát itt kevésbé a Mapfactorral van a baj, mint a közösségi alapú térképével. Márpedig ha a kütyüre nem áldoz valaki, akkor a Tom-Tom térképre sem fog. Ha jól tudom, pl. az androidos Mapfactor és az androidos OsmAnd pont ugyanazt a térképet használja, következésképpen lehet kényelmesebb az OsmAnd, de ha a térképed nem tudja, hogy a Kossuth utca 103 hol van és csak a Kossuth X Petőfi és a Kossuth X Széchenyi között tudsz választani, akkor kb mindegy. Az általam említett illetőnek ez volt a baja, a kérdésfelvető pedig nem is választhat, mert WinCE-re nincs OsmAnd.

=====
tl;dr
Egy-két mondatban leírnátok, hogy lehet ellopni egy bitcoin-t?

Hát, nyilván vannak fehér foltok, de idővel folyamatosan javul a hozzájárulóknak köszönhetően. Én pár éve toltam egy offline navizást osm + mapfactor/osmand (vegyes) alapon, nyaraláskor. (Horvátország, Montenegro, Bosznia), kb 2000 km, mindig segített.

--
arch,ubuntu,windows,libreelec,omnirom,microg
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Háááát, jól megleptetek ezzel az eszmecserével. Nem gondoltam volna, hogy egy pusztán technikai szösszenet ekkora visszhangot generál.

De végigolvasva, azért pár nyitott kérdést tisztáznék.

Nagyon gyorsan (fél perc (de néha annyi se) alatt) talál min 3-4 holdat. Mire beállítom a címet, már 8-10-nél tart. Szóval ezzel nincs gond. (szerintem itt egyébként az antenna érzékenysége a legfontosabb (telókba botrányosan kicsi van (~1 cm)))

A cím keresője egész okos. Igaz házszámra pontosan még nem használtam, de mindig rákérdez a sarkokra is.

Egész pontos. Miután megvannak a holdak, mindig az útra tesz. Míg a Gmaps volt hogy az árokba(!) (telón).

Ahhoz képest, hogy kínai vacak, akadásmentesen forgatja a térképet. Zoomol ki/be. Autós használatra vidékre nekem tökéletes.

És végül: valóban jobb lenne, ha élő közlekedési adatokkal dolgozna, de ez a kompromisszum nekem belefér.

Ja, és nyugi. Köszönöm mindenkinek a véleményét. Mindenki mondott valami okosat. Szerintem.

---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.

Fűthető szélvédőd ugye nincs? :-) A "mindig az útra tesz" 99%, hogy az "úton tartás" funkció miatt van, azaz a számított koordinátákat legközelebbi útra korrigálja a készülék szoftvere. A Google maps nem csinál ilyet (alapból), és nem is tudom, van-e lehetőség ilyesmit bekapcsolni benne.

A sikeres telepítés után csak a térképek rendszeres frissítését ne felejtsd el, mert az a "lelke" az offline adatokkald olgozó naviknak, és persze sok balestementes kilométert a régi-új eszköz használatával :-)

"Fűthető szélvédőd ugye nincs?" Szerintem ezt nem értem.

"és persze sok balestementes kilométert"
És köszönöm a jókívánságokat így a szeretett ünnepe előtt.
Viszont neked is.

---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.

A fűthető szélvédőben lévő vékony fémszálak keresztbe tudnak tenni a GPS-vételnek, a fémgőzölt üvegek meg pláne.

Ja, szerintem homlok szélvédőn nekem nincs ilyen. Egyébként mint írtam, annyira érzékeny a vevő egysége, hogy anyós ülésen is befog stabilan 4-5 holdat. (érted...fém tető alatt) Egyébként ezt én se értem. Csak kíváncsiságból úgy 50 km-re otthagytam. Simán dumált tovább. És pontosan.

---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.

Szóródik/pattog a GPS-holdak jele, azért tud dolgozni a készülék, ráadásul nem a zeniten vagy ahhoz közel vannak a műholdak, hanem szépen "elszórva" az égbolton. Igaz azzal, hogy egy jelentős térszeletet leárnyékol a kaszni, kevesebb hold és kisebb pontosság az eredmény, de autós navigációnál, úton tartás funkcióval ez nem gond. Térképezésnél, terepei navigációnál, más a helyzet, ott a zsák tetején lévő zseb az egyik optimális hely - a másik meg a sapkára applikálva :-) Láttam olyat, aki egy kisebb "műszert" így használt trackelésre.

Egy lényeges kérdés nem került szóba: rá tudod-e tenni Pákó hangját? :-)

Hááát, azt lehet nem érteném. Aztán elmennék keletre nyugat helyett.

---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.