Milyen agyváltót vegyek

 ( plt | 2018. augusztus 14., kedd - 8:19 )

Remélem, többen kerekeznek innen agyváltós kerékpárral, és segíteni tudnak a tapasztalataikkal, mivel új agyváltó beszerzése előtt állok.
Eddig két 8 sebességes agyváltót használtam:
- Shimano Nexus 8
- Sturmey Archer X-RD8
Az elsőt ellopták - biciklivel együtt -, a másodikat meg én dobnám ki leginkább.

A kerékpár, amibe az agyváltó kerül, egyedi építésű lesz, így az egybovdenes váltókar előnynek tűnik, továbbá a beépített golyós vagy dobfék is, annak ellenére, hogy nem olyan hatékony, mint egy külső fék. Pöcögtetős váltó kizárva, nagyon szeretem, hogy egy mozdulatból nagy áttételt is lehet váltani.
Olyan váltó kellene, mint a Nexus 8, csak lehetőleg nagyobb áttételi aránnyal. A 307% nem túl sok.

Három olyan agyváltót találtam eddig, ami jó lehet, de mindegyik ellen erős érvek szólnak. Csak remélni merem, hogy valakinek lesz jobb ötlete. (Nem külső, meg első váltót keresek.)
- Rohloff: azért picit nagyon drága, bár amúgy zömében jókat mesélnek róla. Ráadásul ez is kétbovdenes. Azt nem tudom, pöcögtetős-e.
- NuVinci 360: Ideális lenne, de a váltókarjáról nem túl sok jót írnak, és a kétbovdenes megoldást lecserélni is nagyon macerás.
- Shimano Alfine 11 sebességes. SG-700 vagy SG-S705, nem igazán derült ki számomra, mi lehet a különbség közöttük. Talán a 705-ös egy újabb változat? Olvastam róla jót is, rosszat is. Ahhoz drága, hogy kockáztassak, aztán a Sturmey Archer sorsára jusson. Az 1000 meg 5000 km-enkénti olajcsere is visszatart, a Nexus 8-hoz soha hozzá sem kellett nyúlni.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Rohloff asszem itt is volt mar vkinek es szanaszet dicserte.

Nekem A bringamon egy Shimano Alfine 11 van. Mukodik. Felul hianyzik neha meg par fokozat, avagy lehetne alul kevesebb v. nagyobb attetek (jellemzoen kettesevel valtok).
Nem tudom, hogy lehet-e marokvaltot izgatni hozza, nem ertek hozza.

Az olajcseret sosem en csinaltam, hanem a normal karbantartas soran csinalta meg vki (legutobb vmi szegedi agyvalto specialistanak mondott srac ugykodott rajta), de a leirasok szerint nem egy nagy munka lehet.

Mennyi most a kulonbseg ekozott es a Rohloff kozott?

A NuVinci nem egy fokozatmentes valto? Vmi ilyesmi remlik.

A Rolhoff jóval több mint kétszerese az Alfine 11-nek. Amúgy én is sok jót olvastam róla. De probléma esetén bármit is csak a német szervizben lehet vele kezdeni.
A NuVinci fokozatmentes, ami szintén nagyon tetszik, bár nehéz elképzelnem, hogy lenne olyan hatásfoka, mint a fogaskerekeknek. De nálam okosabbak is dicsérték magát a váltót, így ez nem lenne akadály. Az Archernél csak jobb lehet bármi.
Mindkettő hátránya, hogy nincs beépített fék bennük, mint az én eddigi 8 sebességeseimben.

"De probléma esetén bármit is csak a német szervizben lehet vele kezdeni."

Téves. Az én Rohloffom néhány fokozatban 'szalajtott'. Hosszas netezés után találtam rá a Massivebikes nevű cégre, ők közvetlen Rohloff kapcsolattal is rendelkeznek, és megjavították a váltót (fel is újították, tömítés, csapágy, stb), most mint az új.

Korábban valaki írta, hogy az 5000 km-enkénti olajcsere miatt ódzkodik az Alfine váltótól. A Rohloffban is 5ekm-enként (de legalább évent egyszer) kell olajat cserélni, ugyanakkor az olajcsere egy egyszerű művelet, nem kell hozzá szétszedni az agyat, van olajleeresztő csavar, illetve lehet venni olajcsere kitet, a youtube-on pedig van video arról, hogy hogyan kell megcsinálni. Az alapján teljesen egyszerű művelet. Az Alfine11 megoldása tudtommal hasonló.

"Mindkettő hátránya, hogy nincs beépített fék bennük, mint az én eddigi 8 sebességeseimben."

Számomra az agyváltóba épített fék inkább hátrány.

A Rohloff előnye még az Alfine-nal szemben, hogy a fokozatok közti eloszlás egyenletes, míg a Shimano esetén a legkönnyebb fokozat egy meglehetősen nagy ugrás a második fokozathoz képest (kb. olyan, mint a láncváltó esetén a Shimano Megarange megoldása).

Azért egy Shimano Alfine hubot egy Rohloff-hoz hasonlítani az kicsit olyan, mint egy Suzuki Swiftet egy Volvohoz, vagy Mercedeshez. Persze autó autó; hub hub. Szerintem...
--
Csaba

No offense, de inkabb ird meg, mit szeretnel kozolni:)
Az alfine-t o hozta fel, ha vkinek be akarsz emiatt mindenkepp szolni, akkor azt fele tedd meg.

Ezzel egyutt sem ertem, miert ne lehetne _hasonlitani_. Vmit vmiert.

Ha van kedved kifejteni, erdekelne, miert ragaszkodsz az agyvaltohoz.

Regebben volt valos(nak velt) elonye az agyvaltonak, de most mar annyira elterjedtek az 1x-es rendszerek, hogy az alsobb kategoriakban is elerheto (pl. Shimano SLX, de lehet, hogy van lejjebb is), a valto egyszeru, mint a faek, gombokert hozzad vagjak, most mar van eleg attetelt nyujto kazetta is, es a sulyelonye is jelentos. Es persze ha nincs kedved megtanulni azt a haromfele dolgot, ami a szereleshez kell, barmelyik szervizben gond nelkul megcsinaljak neked (ellentetben az agyvaltoval, amit en nem nagyon biznek senkire...). Egy dolgot nem tud az 1x, fekezni.

En is hasznaltam agyvaltos kerekpart, de inkabb csak a hatranyait lattam - aztan megjelent az 1x, es onnantol nem is volt kerdes, mi legyen :))

Nem meggyozni akarlak, csak kivancsi vagyok.

Előnye: Karbantartásmentes. A láncvonal mindig egyenes,nincs láncfeszítő , szimmetrikus fűzésű a hátsó kerék,terhelés alatt és álló helyzetben is válthatsz,ha fogasszíjra cseréled a láncot még jobb lesz. még a lánc olajozással sem kell foglalkozni.
Nyilván nem való mindenkinek. Extrém átéttel igény, súly mánia stb esetén...
Aki ennél is jobbat akar vegyen Pinion rendszerű gépet.

Egy írás erről (nem az enyém):
https://corollablog.wordpress.com/2013/02/19/mikulas-irasa-miert-lett-agyvaltos-bordasszijas-trekking-kerekparom/

Egyetlen képet láttam eddig egy olyan egyedi építésű gépről, amire a Pinion váltót szerelték fel. Azóta keresem, hogy magát a Pinion váltó blokkot meg lehet-e szerezni valahol, de sikertelenül. Pedig lehet, hogy tényleg az lenne az ideális!

Ez kabe olyan lenne, mintha Suzuki Swift helyett egy Lamborghinivel jarnal munkaba. Persze lehet, de... azert nem sokan csinaljak :)

Mivel a Pinionhoz megfelelő kialakítású váz kell, ezért külön nem fogsz kapni olyan rendszert. Hanem a kerékpárgyártóknak szállít be akik ezzel építenek majd. Itt egy cikk képekkel, https://bikepro.hu/atom_blog/pinion_a_sebessegvaltas_jovoje_avagy_a_jovo_sebessegvaltoja

Csekk disz aut: https://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/deviate-guide-uk-review-52124/

Nem eppen munkaba jarashoz :) (Illetve attol fugg, lehet, hogy az alpesi teheneszek ezzel fogjak csapatni a svejci lejtokon? :)))

-

> terhelés alatt

Tilos valtani. Tonkre megy.

> lánc olajozással sem kell foglalkozni

Miert ne kene?


>> lánc olajozással sem kell foglalkozni
>Miert ne kene?

Mert nincs rajta lánc.

Hasonlón gondolkozom én is munkába járáshoz és rövidebb túrákhoz. (Most is gyakran kerékpárral járok be.)

Néhány gyártónál már készen lehet kapni, a két kedvencem:
Cube bordásszíjas
Ugyanez sárvédővel, csomagtartóval, lámpával
Nem olcsók, de nem is annyira elrugaszkodottak.
Az lenne az igazi, ha valahol ki lehetne kölcsönözni mondjuk egy napra és utána dönteni a vételről.

Most akkor az agyvalto v. a bordasszij a tema?

Nem v., hanem ÉS:
"ha fogasszíjra cseréled a láncot még jobb lesz."

En plt posztjait nezem, abban nem latok szijrol egy szot sem.

"> terhelés alatt

Tilos valtani. Tonkre megy."

Ha mással nem is, Rohloff-fal szabad, nem megy tőle tönkre. Bár túl nagy a terhelés alatt nem igazán lehet, mert akkor by design a legmagasabb fokozatba kerül, és addig ott is marad, amíg a terhelés nem enyhül.

Mashol azt irjak, terheles alatt nehez v. nem is lehet.

Olvasok masik hupos threadet, ahol fogadkozol, h rohloffot veszel, igy gondolom azota meg is vetted es elso kezbol van az informaciod.
Nekem az alfine szetbarmolodott, amikor az elejen reflexbol valtottam terheles alatt.
A srac, aki javitotta, kuldott kepeket is:

https://drive.google.com/drive/folders/11lLAoqjmdxYkLGPzHrU0RzRnIlCLDETi?usp=sharing

Nehol lathato, h lepattogzottak a fogaskerekek.
A 8-as sebesseg azota is egy kalap szar. Azt egyelore nem sikerult javitani, a tobbi most jo.

A Rohloff hogy oldotta meg, hogy ez ne legyen gond?

"A Rohloff hogy oldotta meg, hogy ez ne legyen gond?"

Megfelelő méretezéssel ;) de ezt talán már egy korábbi threadben is linkeltem.

Azóta tényleg lett egy Rohloff-os bringám, tekeregtem is vele erre-arra, szerintem remek.

Valtasz is terheles alatt?
Mi koze a meretezesnek a lepattogzashoz?

"Valtasz is terheles alatt?"

Nem, illetve csak alacsonyabb terhelés alatt.
Amikor még új volt a váltó, akkor többször előfordult, hogy váltáskor hirtelen 14-esben találtam magam, de aztán elég hamar ráéreztem, hogy mennyire és hogy éppen csak egy pillanatra kell visszavenni ahhoz, hogy teljesen simán és azonnal váltson. És a gyakorlat azt mutatja, hogy ez kiválóan működik, még csomagokkal megpakolva, rossz úton, hegynek felfelé is.

"Mi koze a meretezesnek a lepattogzashoz?"

Úgy tűnik, hogy a megfelelően méretezett váltó fogai nem pattogzanak le :)

Ezt ketelkedve fogadom, de azt hiszem, barmelyikrol egyertelmuen meggyozodni csak ugy fogok, ha szerzek egyet es kiprobalom magam.

Mi koze a meretezesnek a lepattogzashoz?

https://en.wikipedia.org/wiki/Contact_mechanics

Eleg hosszu es kimerito, azt tudod?:)

> terhelés alatt

Tilos valtani. Tonkre megy.

> lánc olajozással sem kell foglalkozni

Miert ne kene?

Én városi, mindennapi kerékpározáshoz használom a gépet.
Mióta agyváltóm van, sokkal komfortosabban tudom használni.
1 - Piros lámpa után indulás: álom.
2 - Ment közbeni nagy áttétel ugrás: álom.
3 - Ezt valaki írta egyszer valahol, de én is tapasztalom: mióta agyváltóm van, sokkal többször váltok. Nekem egyszerűen könnyebb, jobb váltani.
4 - Agyfék. Nem olyan hatásos, mint a kintiek, de imádom ezt is, és a hosszú évek alatt, mióta használom, mindig elég volt a teljesítménye.

Én sajnos csak olcsóbb agyváltót használtam eddig, ezeket nem lehetett terhelés alatt váltani, csak, ha megállsz egy pillanatra a tekerésben, de nekem ez kisebb gond, mint ha álló helyzetben nem tudnék váltani, mert ezt városban rengetegszer használom.
A karbantartásmentességét imádom, bár úgy tűnik, ebben eltérnek egymástól az agyváltók. A Nexus 8-nak tényleg semmi igénye nem volt. Örök hálám azóta is a Gepidának, hogy ezzel szerelte.

Mivel egyedi építésű vázba lesz, nekem szempont az is, hogy mennyi szabadságot biztosít a váz kialakításában. A külső láncváltó(k) elhagyása nagyon nagy könnyebbség. De valóban, mikor ellopták az első kerékpáromat, nem is gondolkoztam azon, hogy az új agyváltós lesz-e vagy sem.

Elismerem, hogy aki nálam sportosabb módon használja a kerékpárt, akinek fontos a hatásfok, a sebesség, a súly, a súlyeloszlás, az áttétel - hegyi utakhoz - annak nem ez a megfelelő. Tagadhatatlan, hogy a külső váltó sok paraméterében jobb.
De nekem, városi tekeréshez, messze jobb mint a külső.

Aham, oke, akkor mar ertem, varosi biciklizes - bennem fel sem merult, hogy valaki varosban ne egysebessegessel kozlekedjen - ott meg valtani sem kell :)

Nem elhanyagolhato szempont ezen tulmenoen, hogy az agyvalto onmagaban kerul legalabb annyiba, mint amennyit en egy olyan biciklire szannek, amit barhol ott merek hagyni lekotve a varosban...

Olyan 60 euró körül mozog az SRAM Automatix. Nem a legjobban szigetelt hub (tehát néha szét kell szedni), de az egysebességes pedálfékesek sem azok. Síkvidéken használom városban, kiváló. Szépen lehet vele gyorsulni, nem 2kg mint a Nexus meg a Rohloff, nincs kábel.

Köszi! Ezt még nem ismertem. Szerintem a két fokozat azért kevés, de nem találtam meg, hogy mi a két fokozat aránya egymáshoz képest.

Sík terepen levő városban mászkálni nekem teljesen ok.

Én is ilyet használok, nekem is elég városban. (Szeged. Tehát kell egy hídra föl meg egy hídról le fokozat. Na az igaz, hogy amikor 2 gyerekkel húzom föl az utánfutót a töltésre, az kemény.)

Ja, és én GatesCarbonDrive szíjjal hajtom. Az zseniális.

Az automatixnak egy dolgot tudok fölróni: a gyári lubrikáció édeskevés. Eddig 2x szedtem szét extra zsírzásra, 9e km alatt. Még ahogy én bezsíroztam, az is kevésnek bizonyult. Nyáron, nagy melegben, főleg ha napon állt előtte, és gondolom, elfolyósodott benne a zsír, olyankor elég illetlen hangokat keltett, nyikorgott csúnyán.

:wq

(Mivel hagyományos, külső fogaskerekes váltóim vannak, csak a 2-re reagálok:
már közepesen szar marokváltóval és közepesen szar hagyományos váltóval is lehet menet közben nagy áttétel ugrásokat csinálni. Szóval az a fele nem tétel.)

=====
tl;dr
Egy-két mondatban leírnátok, hogy lehet ellopni egy bitcoin-t?

1. nem látom be mi a különbség agyváltóval vagy láncváltóval való elindulás között, maximum nagyon hirtelen vészfékezésnél nem dobom fel hátul reflexből a láncváltót
2. a menet közbeni nagy áttétel ugrás bármilyen rendszer esetén hátrány
3. volt agyváltóm, sokkal kevesebbet váltottam a hatalmas lyukak miatt
4. egy modern kerékpár ma már hidrós tárcsával rendelkezik, annál nincs jobb.

Nekem sachs pentasport agyváltóm volt, ami nem számít amúgy nagyon gagyinak. Amit nagyon nem bírt az a nagy cog, 22-esnél darabokra szerett belül menni. Én viszonylag sportos bringás vagyok, általában nagyon pörgetek, miközben erő is a combomban, ezért elég gyorsan széthajtok bármit, de ez nagyon nem bírta.

A menet közbeni nagy áttétel ugrás lehetősége bizonyos körülmények között egyenesen fantasztikus.

1: az, hogy sokan képtelenek előre gondolkodni, és nem váltanak le, mielőtt megállnak. Agyváltónál ez nem probléma, mert nem kell neki fél fordulat, hogy átváltson.
3: a 3 sebesség nekem is kevés, a 7-8 viszont már használhatónak tűnik
4: kivéve néhány másik modern kerékpárt, ami 2-3 forgáspontos patkófékkel, esetleg erőfékekkel szerelt :) Én pl. jól elvagyok a patkófékeimmel, tény hogy nem harapnak annyira (bár még mindig jobban, mint a jelenleg városban közlekedő förmedvények 80%-a), cserében nem is nagyon kell karbantartanom.

Városi tekeréshez (belváros) singlespeed. Álló helyzetben nem tudok váltani, de viszont amúgy sem. Viszont úgy hagyom ott pirosnál a 8.3kilós bicoval a többi bringást, hogy nem is kell izmozni. Le nem cserélném agyváltósra.
Talán sportolási célra jól lenne egy másik bicó, ha marad energia tekerni egyet a budai hegyekben.

https://youtu.be/WyV894c8oqI

Talán nem indokolatlan hosszú életet kívánni a videós fiatalembernek.

Talán az amerikai és az európai közlekedés közötti különbség miatt akkora veszély nem fenyegeti. Ami feltűnt az USA-ban az a közlekedés nyugodtsága volt, igaz széleskörű tapasztalatom nincs benne, biztos vannak hektikusabb vidékek mint amerre én jártam. Az biztos, hogy Európában, pláne Budapesten nem sok esélye lenne az életben maradásra.

+1 a modern 1x rendszerek jóval kevésbé problémásak mint egy agyváltó, és a drágább fajtáknál még olcsóbbak is sokkal. Egy modern láncváltós rendszer mindenre elég és egyszerű mint a faék.

Hello!

Ha olyan kellene, mint a Nexus 8, csak nagyobb áttételi tartománnyal, akkor én a helyedben kipróbálnám amit láttam egyszer a neten: normál agyváltóhoz (ez jelenleg Nexus 7 vagy 8 az elérhető kategóriában) felraksz hátra egy akármilyen kukázott külső váltót láncfeszítőnek (fogaskerekek nélkül), előre meg egy 2-3 sebességes külső váltót, és megvagy.
Rohlhoff, NuVinci drága, és ha a Nexus-t is ellopták, akkor erre ezekkel jóval nagyobb az esély.

Egyszer baromira kipróbálnám ezt a megoldást! :)
Egyedinek egyedi építésű lesz, mondjuk én nem látom ezen kívül előnyét egy külső váltóshoz képest...

Érdekes a téma, majd update-elj, hogy mi lett!

Üdv.

Na ilyet biztosan nem játszanék, az első váltó mindig 100-szor problémásabb szokott lenni a hátsónál.

Esetleg hibrid hátsó váltórendszer (agyváltó + sor) :)
https://www.sheldonbrown.com/internal-gears.html#hybrid

Én arra lennék kíváncsi, hogy defekt esetén mennyire könnyű levenni a kereket? Kb 10 éve voltam egy túrán, ahol egy hölgynek agyváltós volt a bringája. Hát azzal megszenvedtek. Annyi, hogy valszeg nem felső kategóriás volt, hanem valami hugyodék. Illetve azóta már fejlődhetett a technológia.

Szerszam kell hozza (nem gyorszaras az agy/tengely). PhD azert nem :)

Kb. ugyanannyi mint egy normális kerékpár: lecsavarod a kereket meg a kontrát és kiakasztod a váltó bowdenjét.

Nekem Rohloff van, utóbbi időben ritkán használom, mert a bringa odahaza maradt, itt Németországban meg vettem magamnak másik kerékpárt. Kérdezted, pöcögtetős a Rohloff is.
Itt olvashatsz többet róla:
https://corollablog.wordpress.com/2013/02/19/mikulas-irasa-miert-lett-agyvaltos-bordasszijas-trekking-kerekparom/

Stringbike-ban nem gondolkodtál? Álló helyzetben vagy terhelés alatti váltás, sok sebességfokozat, jó hatásfok.
Nem az olcsóságról van elnevezve, de az agyváltó sem.

Ez is olyan, mint a Pinion, hogy én csak egyben láttam belőle gépet, magát az agyat, meg a váltómechanizmust nem. De igazad van, nem fordult meg a fejemben. Annakidején, amikor találkoztam vele, szimpatikusnak tűnt, bár olvastam róla jót is, rosszat is.

Magyar fejlesztés. Személyesen ismerem a feltalálókat. Több, mint 20 év fejlesztés van mögötte. Nem vagyok nagy kerékpáros,tehát az én tapasztalatom nem nagyon számít, de mint műszaki megoldás nagyon tetszik. Ha rákeresel a Stringbike kft-re meglesz a fejlesztő és hajtómű gyártó (a Swin Csepel csinálja a hajtóművön kívüli többi részt).
Csepelen van a telephelyük szerintem meg lehet beszélni, hogy odamész, kérdezel, megtapogatod, mész vele.
Így nem a világ végéről kell beszerezni és a szakemberek is itt vannak ha valami gond van.

A "madzag" élettartama nem győzött meg....

1000km körüli. Mondjuk legalább nem drága... (10EUR körül)

Ez az achillessarka a hajtásnak. Bemegy a por a kötélbe és az éles szemcsék lassan elvágják.
Legalább nem nehéz cserélni kb 3 perc és nem kell hozzá szerszám. Az új kötél meg nem olajos így akár a zsebedben is viheted a tartalékot.

Nekem ez a rendszer túl bonyolultnak tűnik, ráadásul sérülékeny szvsz.

Teljesen zárt agyváltó, elöl hátul egy lánc (vagy szíj) kerék ez atombiztos. Az agyváltó belül nyilván bonyolult,de a Rohloff váltók közül van olyan ami 100K kilométert ment már.

Anyám 40 éves 3 sebis agyváltós Csepel Camping bringájának sincs semmi baja. :)

Mi rosszat?

Már pontosan nem emlékszem. Bicajosok fikázták, leginkább a szál tartóssága miatt, azt hiszem, meg hogy mennyire nyúlhat. De ez simán lehet, a "minden szar, ami nem olyan, mint amit én használok" hozzáállás.

Milyen szal, a bowdenrol van szo?

Hát, ha a string-je a bowden, akkor arról. Amivel a pedál húzza a kereket. Azt fikázták, mennyire nyúlik, és milyen tartós.

OK, eltevedtem, azt hittem, meg a pinion-rol van szo.

En montin lattam Rohloff-ot, ott szivesen kiprobalnam. A tulajdonosa eleg jol ment vele.
Gondolom neked varosi romboloba kellene, olyanrol sokat nem tudok.

VasPetiXC? O nem az agyvalto miatt megy vele "eleg jol"... :)

Bár eredetileg nem első váltót kerestem, most mégis egy érdekes pedálváltót találtam:
FSA CK-5000T
A SRAM Automatix-hoz hasonlít, de 165%-os aránnyal 136%-a helyett. Nagyon vonzó benne, hogy egyszerűen szerelhető a vázra, a hagyományos pedál helyére. Egyértelmű leírást nem találtam, de ha jól vettem ki, egyetlen fogaskerékkel hajtja a láncot, így továbbra sem kell láncfeszítő, ami nálam nagy előny. Továbbá jól kombinálható az agyváltóval is, így például a Nexus 8 307%-os áttételéből 503% lesz.
Ismeri valaki ezt a váltót? Hidegben hogyan teljesít?

Mondjuk én inkább kérdeznék, mint hozzátennék... Shimano Alfine 11-eshez vajon lehet másféle, de Shimano rendszerű váltókart passzítani (országútit)? És ezt az Alfine-t lehet használni Gates szíjhajtással is?

nem jó hozza más váltókar, mert elég speciálisak a bowden húzások és nem is egyenletesek, de ha DI2 (elektromos) akkor van gyári országúti fékváltókar, illetve a mechanikushoz gyárt a microshift

Volt egy nagyon régi kemping bicajom amiben 2 sebességes agyváltó volt. Ha nem kontráztam csak kicsit hátrapöccentettem a pedált, akkor váltott. Nem tudom milyen elven működött, de elég tartósnak tűnt. Vajon gyártanak még hasonlót?

szerintem ez ilyesmi lehet:
Sturmey Archer S2 DuoMatic KickShift agyváltó
egy webshoptól: "Duomatic Kick Shift 2 sebességes agyváltó • a lánc (hajtómű) hátratekerésével váltható a sebesség • Váltókar és bowdenek, egyéb szerelékek nélkül működik,..."
138% áttétel.

Van Sram és Sturmey gyártmány is. A sturmey sokan szidják, de ha nem vagy túl erős bringás akkor szerintem nem kell tőle félni, viszont a kontrás verziót kicsit fura belőle elvileg. Az Sram az automatikusan vált az állítólag tartós, viszont gyárilag túl alacsonyan vált (kb. 15-nél). Mindkettő a sachs kétsebi agyváltóira vezethető vissza, azzal a különbséggel, hogy az sram a sachs-al megvette a sachs mérnökeit is, a kínai sturmey meg inkább csak a nevet az angoltól, de azért manapság már ők se rosszak.
Szóval ha ilyen akkor Sram, de szerintem annyi pluszt nem ad a sima kontrához képest, hogy megérje.

A Sturmey Archer -rel mi volt a gond? Kifejtenéd? Tényleg érdekel.

Végleg megadta magát a Sturmey Archer. Vagyis épp most adja meg magát (kb 2 év, és 6000km után). A 8-ból már csak 3 sebesség használható.
A páros sebességekbe, mintha homokot öntöttél volna. Aztán 5 fölött már akad. Tekerés közben elakad a hajtás. Ez nagyon szerencsés például egy kereszteződésben.
Valószínűleg már darabok vannak a fogaskerekek között.
Kicsit mélyebben utánanéztem, hogy is működik: 2 hatványokkal.
Azaz van 3 tárcsa, mindegyik két sebességgel tud forogni, és ezek egymást hajtják. Így 8 féle sebesség a végeredmény.
Vagyis folyamatosan 3 áttétel ... már értem, miért ilyen a hatásfoka ...
Mivel sürgőssé vált a helyzet, úgy tűnik, Nexus 8 lesz. Abba még nem ástam bele magam, de mintha egy áttétellel kevesebből oldaná meg, igaz, ott nem csak 2 sebességet vehet fel egy áttétel, hanem 3-at.

Inkább Alfine-ra gyúrj, és szerencsére elvetetted a nuvincit. Az belül marhajó, de a külső kialakítása borzalmas.

Viszont amit leírtál, az egyértelműen mutatja hogy eddig nem jól használtad a váltódat, ugyanis a Rohloff és a Nuvincin kívül mindegyiknél kell „kuplungolni” amit sajnos a hozzábbértő, akár eladók sem jól szoktak ajánlani. A fenti kuplungolás alatt azt értem, hogy váltáskor el kell venni a terhet, vagy a váltás időtartamáig (egy pillanat) nem tekerni, mert ha nem, akkor apró kis darabok törnek le a fogaskerekekből, bolygóműből, stb. amik pont azt a hibajelenséget okozzák amiket leírtál. Erőltetve váltás bár egy ideig működik, de tartósan semmiképp, plusz a tolórúdon lévő rugó sem bír annyit.

A nuvinci a golyók és a kúp miatt érzéketlen erre, a Rohloff meg annyira gyorsan pörög kb 500 fogaskerekével, hogy mindegy neki mi történik.

Korábban javítottam agyváltókat, de ma már nem éri meg.
Egyébként Sram agyváltó is van, az kicsit érzéketlenebb, jó értelemben vetten igénytelenebb.
Viszont ár/érték arányban Alfine-nal jársz a legjobban.

Otherwise a pöckölős váltókarnál jobbat nem találtak még ki mióta létezik váltós kerékpár, és a jobbakkal egyszerre akár négyet is válthatsz, az egész áttétel váltása nincs egy másodperc, plusz nem kell akkorát mozdítani az ujjon mint a felső egykarosnál. El nem tudom képzelni miért szeretheti jobban valaki, miután kipróbált egy triggert.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

Illetve még a Sram Automatixnál sem kell "kuplungolni", legalábbis felfelé váltásnál. Sőt, tehermentesítve maximum egy lejtőn tudnád átlépni a váltási sebességet, szóval adja magát, hogy teher alatt válts föl vele. Bírja is a strapát, a nyeregből kiállva, teljes erőbedobással tekerve is röccsenésmentes az upshift.

Néhány ellenérv a pöckölős váltókarra: gondozásmentesség, robusztusság, megbízhatóság, ár.

:wq

Annál is kell, csak ott ez akkor megy végbe amikor te visszahúzod a hajtókart a váltás érdekében. Max 3 fokozat, de abból is csak a kettes értelmes. Totálmás az a rendszer.

A trigger 10-20 évig is akár karbantartásmentes, de öt évig biztos. Addig a felsőkaros tönkremegy ötször, ötvenszer. Ezeket földhözvághatod, önthetsz rá sarat, akár burkolat nélkül is mennek, és mindent kibírnak minimális karbantartással, gyakorlatilag folyamatosan működnek és mindenféle durva terepen is képes vagy eltalálni azt a kart amit szeretnél. A legrégebbi amit mai napig (elég sokat) használok belőle, az '92-es, van amelyik mindössze 95 gramm, és 100% fém (XTR).
Alig kerül többe mint a többi, a felsőkaros ára manapság azért kevés, mert silány olcsó műanyag pakisztáni, vagy hasonló helyen gyártott hulladék. Régi felsőkaros XT, DX, LX meg ritkább mint a fehér hollowtech 2 ( ;) ).

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

Automatixnál nem húzod vissza a hajtókart a váltás érdekében. Kevered az S2C-vel.

:wq

Én most ismerkedek az agyváltó témával és minden infó érdekel. Sajnos név alapján nem tudom beazonosítani a váltókarokat; tudnál küldeni linket, amin a szerinted jó és a szerinted rossz váltókarok vannak?

Én amúgy 11-es Alfine-nal szemezek, az ahhoz gyárilag ajánlott váltókar szerinted jó? Sokat bringázok, bírnia kell a strapát (tudok "kuplungolva" váltani).

Alfine már felsőközép kategória, sosem lesz gond azokkal a váltókarokkal. Gyakorlatilag egyik triggerrel sincs. Néha belassul, mert a bennelévő zsír kiszárad, de az is könnyen orvosolható, és ehhez kb. tíz év kell.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

Néhány ellenérv a pöckölős váltókarra: gondozásmentesség Mert a kétkarost annyira gondozni kellene.

robusztusság A modern váltókaroknál sokkal nagyobb a fogak mérete, mint a legjobb indexelt shimano alsó csöves országúti cuccoknál, ilyen filléres szarokat hagyjuk.

megbízhatóság Ja igazán megbízhatóak a filléres műanyag szarok.

ár Amikor újonnan boltban 2-3 ezer Ft egy normális sunrace váltókar akkor mégis miért venne bárki is karost.

Arról a nem elhanyagolható biztonsági szempontról nem is szólva, hogy karosnál egy kéz vált, push-pull esetén váltani és fékezni lehet egyszerre, miközben a kormányon van a kezed.

Hát ha te mondod :P

:wq

Mindenben igaza van. Elhiszem, hogy te is masszívan kerékpáros vagy, azt is, hogy értesz hozzá, de nem vitathatod el mástól az ő hozzáértését, az én tapasztalatom is több mint két évtizedes szerelésben, és kevés olyan alkatrész van amit ne javítottam, netán használtam volna. A trigger az egyik legjobb találmány kerékpárnál, de csak ismétlem magam. 10 másodperc alatt hozzászoksz, és hidd el, a sima egykaros váltókarokkal sokkal többet kellett midig is foglalkozni, mint ezekkel. Bár nem kell elhinned, milliárdnyi ember használja világszerte megelégedéssel, évtizedekig.
Az említett filléres Sunrace belül fém, és korrektül működik, Shimanonál SLX alatt bár műanyag, de azokkal is baromiritkán van gond, Sramok meg a bután elhelyezett kijelző az ami tönkremegy, de még egyet nem kellett szétkapnom. Így 2018-ban ez a triggerhater hozzáállás mintha az internetet utálnád, vagy a fotocellás ajtót.
Gondolom a tárcsaféket is utálod, meg az átütős hajtóművet, vagy a zártcsapágyas agyakat, teleszkópokat.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

Most mar engem is erdekel. Melyik az egyik es melyik a masik?

Majd alkalom adtán olvass vissza, én nem írtam, hogy utálnám bármelyiket is. ;)
Sőt egyáltalán nem foglaltam állást ebben a kérdésben, hanem csak fölvillantottam pár egyéb szempontot.

Mint általában, bármelyik megoldással egy kompromisszum köttetik, még ha ezt nehezen is fogadja el az ember.

Egyébként nekem eddig agyváltó terén messze a legjobban az automata agyváltó jött be, ott pedig ez az egész váltókar téma ugyebár teljesen mellőzve van. (Igen, tudom, a Duomatic S2-vel sincs váltókar, az valóban kickshiftes, de annyira rossz a "sajtója", hogy én nem próbálkoztam be vele.) Van, aki szereti a minimalizmust a kerékpárépítésben, és tény, hogy egy ilyen szerkezettel kevesebb alkatrészből álló, kevesebb hibaforrást tartalmazó gépet lehet építeni. Ez már ízlés kérdése.
(Megjegyzem, az Automatix-szal kapcsolatban is téves dolgokat írtál, ezt fentebb helyesbítettem is. Mindenesetre, ha Szegeden jársz, a vendégem vagy egy körre egy Automatix + Gates CarbonDrive-szíjas bringán!)

:wq

Lehet, hogy az automatixszal kapcsolatban tévedtem, illetve összekevertem a kickshifttel, de a többiben nem, így az a kijelentés, hogy azzal kapcsolatban „is” tévesen írtam, nem állja meg a helyét.
Kickshiftnek nem tudom miért rossz a sajtója, fűztem már be több ilyet. Sok értelmét nem látom, a fixie megoldású miatt meg végképp nem, és annyira gyorsan nem mennek tönkre a nem agyonegyszerűsített dolgok sem, hogy emiatt korlátozzam a saját tekerési szabadságom. Persze mindenkinek más a heppje.
Az agyváltó meg minden, csak nem minimalizmus.
Fentebb is említették a piniont, simán el tudom képzelni, hogy egyszer elterjed. Jelenleg nincs nála jobb megoldás.
Azért gondoltam, hogy utálod a triggert, mert annyira ágáltál ellene az egykarossal szemben, és vannak olyan ismerőseim akik arra esküsznek, vagy imádják a felniféket, akár cantileverpártiak, ami megintcsak egy illogikus dolog. Elfogadom, csak nem értem.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

De megállja, mert az automatix-szal kapcsolatban is, és a trigger- tárcsafék-, zártcsapágy- stb.- utálatommal kapcsolatban is volt 1-1 tévedésed. Ettől még a többi dolog persze stimmelhet. :)

Annak idején bennem fölmerült, hogy S2C kickshiftes váltót szeretnék a bicajomba. Ezt találtam róla:
http://mccraw.co.uk/sturmey-archer-s2c/
és hát persze egy blogposztból ne akarjunk nagy következtetést levonni, de emlékeim szerint máshol sem írtak róla jókat. Továbbá nekem az jött le, hogy ezzel a váltóval a kontrafék használata egyben sebességváltást is indukál. Na ez meg főleg nem tetszene, itt írnak róla:
https://www.sheldonbrown.com/automatix.html

Ugyanitt itt találsz egy képet az atomjaira szedett automatix-ról is. Szedtél már szét agyváltót, meg tudod ítélni, hogy ez mennyire sok vagy kevés alkatrész, akár egy láncváltóhoz képest... (Ráadásul az egyik sor alkatrész a kontrafék, és van anélküli változat is.)

:wq

Egy időben agyváltószerelésből éltem, így igen, szedtem szét, raktam össze, extrém esetben gyártottam hozzá alkatrészt. Három sebességesnél annyira bennem van, hogy ha egy szatyorban hoznák elém darabokban, azonnal összeraknám, ötös, nyolcas, kilencesnél azért oda kell figyelnem. Rohloffal nem volt dolgom, de nem is volt szándékomban, és igény sem rá.
Fentebb is mondtam, hogy nekem sem jön be a kickshiftes váltó, pláne kontrával, de van akinek igen. Viszont még mindig bonyolultabb szerelni mint egy láncváltót, amit a szegecsek miatt nem is nagyon lehet.
Sheldown Brown oldalát mikor még élt sokat felkerestük a táblázatai miatt, és anno amikor cikkeket írtam kerékpártech témában többször felhozták, hogy miért nem onnan fordítok, ugyanis már akkor is saját kútfőből ment, bár kölcsönöztem onnan egyszer dunlop szelep képét, mert akkor szerencsére a kihalás útjára lépett ez a szenny alkatrész (azóta sajnos megmentették), egyből megvádoltak a sima fordítással :)
Tényleg kopnak az automatixszal szemben az emlékeim, de szerencsére már nincs rá szükségem. Egy időre elegem lett a másnak szerelésből, nem becsülik meg akkor sem, ha fanatikus vagy a témában...

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

Minden agyváltómat úgy használom, hogy csak terhelésmentesen váltok. Nem ez a hiba oka. Sokkal inkább lehet az, hogy az okos Sturmy Archer gyár a váltó beállítását egy olyan festékcsíkkal jelzi, ami a használat közben lekopik, így egy év múlva már csak érzésre állítható a váltó. Gyanítom, a nem tökéletes beállítás miatt a fogaskerekek megzabálták egymást. Persze, lehet, csak a terhelés miatt. A testbike oldalon azt hiszem épp egy sram-ról írták, hogy 4000km után kuka. Ez is ment vagy 6000km-t. De majd kiderül, ha megjön az új, és szétszedhetem a régit. Addig 3 sebesség még elvisz.
Lehet, igazad van abban, hogy ha kipróbálnék egy pöcögtetős váltót, jobban megszeretném, de nem tesztelném egy százezres vétellel, addig meg maradnék a megtapasztalt biztonságnál.
Sram váltókról más negatív tapasztalatot is olvastam, hogy -10 fokban hogyan is működnek. Lehet, nem mind, de már nem merném megkockáztatni.
Úgyhogy egyelőre - jobb híján - marad a Nexus 8.

Azért az a trigger nem kerül százezerbe. A Nexus az komfortkategória. Valójában nem napi kemény terhelésre meg világjárásra való. Sramból is van felsőbbkategória ami jobban bírja, -10 fokban semmi nem működik jól sajnos, ezt számonkérni elég furcsa.
A profik hangról is be tudják állítani a váltót, nekem is szokásom, no meg a vezérlést sem minden szerelőnek hívott tudja rendesen felrakni.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

1 - Az, hogy egy profi hangról beállít egy váltót, nem minősíti a gyártót, aki olyan agyat gyárt, amit minden gumicsere után állítani kell, mégis 1 év alatt lekopik az állító jel.
2 - Az eredeti Nexus 8-am gond nélkül vitte -20 fokban is a gépet. Csak az Archernél tudtam meg, hogy a váltóknál ez is gond lehet. Aztán olvastam, hogy van még rosszabb is.
3 - Akkor ezt a pöcögtetős váltót nem értem:
Azt hittem, a pöcögtetés a váltó működésével függ össze, nem pedig csak magával a váltókarral.
Ezek szerint mindegyik agyváltóhoz létezik pöcögtetős meg egyben tekerős váltókar is? Akár az Alfine 11-hez is vehetnék tekerős kart, és a Nexusomhoz meg pöcögtetőset? Ha ez így van, az teljesen más megvilágításba helyezi a dolgot!

Nem értem mi a problémád a trigger típusú karokkal.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

Elvileg létezhet, kérdés, hogy van-e. Tudtommal pl. a Rohloffhoz csak marokváltó létezik. Pedig már sokszor gondolkodtam rajta, milyen jó lenne egy országúti kormánnyal Rohloff agyas szíjhajtásos bringa :)

Vannak szétszedhető országúti kormányok, amikre a marokváltókat is fel lehet tenni, illetve a Rohloffhoz kapható 3rd party váltódoboz, ami mindenféle fékváltókarokkal is működik.

"Vannak szétszedhető országúti kormányok" - ilyet még csak Walmartban árult bringán láttam régebben: asszem ez: https://www.lfgss.com/conversations/298119/
Bizarr és veszélyes elképzelés :-/
Ha már muszáj akkor inkább valami ilyesmire tenném.

Pedig nem csak Walmartos bringákon van olyan.

Persze kb. mindenhez van karos, marokváltó és trigger.

Nexus 8 "Red Band" -ről van valakinek tapasztalata?
Néhány fórum szerint azonos minőségű Alfine-al, viszont árban azért jóval alatta van.