(Új) Mesterségem címere... :)

Végeztem az impro schoolban mint zenei producer.
Egy ötletnek indult pár évvel ezelőtt, hogy jó lenne zenét tanulni, mert az milyen jó (lehet). Akkor tájt még azt sem tudtam hogy álljak neki a témának.. Milyen OS az ajánlott? (még szép, hogy linuxon próbáltam először :D) Kell e valamilyen midi vezérlő? Vagy egyáltalán mi az?
Milyen DAW-ot használjak? Egyáltalán mi az a DAW?

Szóval volt kérdés bőven! Aztán az ötletből meglett életem első midi vezérlője amit pár ezres + egy csokiért vetem. Vettem még 5k-ért egy low latency audio interfacet és azt gondoltam ha már ennyit rááldoztam, enyém a világ! Mi lett ez után? Semmi. :D
Jöttek a gondok, kezdtem érezni (bár akkor még nem volt tudatos) hogy egy elég mélyre vezető erdei ösvényre tévedtem.. Itt egyre mélyebbre haladva gyúlt reménysugárként kb egy éve az impro school zenei producer képzésének előkészítője. Ezt a képzést talán fél áron sikerült megvenni akciósan. (Volt akkor valami early bird akciójuk.) Gondoltam annyit megér, és hátha segít eligazodni.
A képzés kb 1 hónapos volt, és most biztos annak a szövegnek kellene jönnie hogy mekkora hatást gyakorolt rám és bla, bla, bla... Nem.
Számomra picit ijesztő volt ez az új világ. :( Egyszerűen más volt és az emberek is mások voltak mint amit én IT fejjel megszoktam. Persze azért nem volt haszontalan a képzés, és végül elérte a célját. Mert elindult bennem a hangya, hogy kellene folytatni. Vagyis az előkészítő után tovább mentem és folytattam a Zenei Producer képzéssel.

Sokat tanultam ez alatt egy olyan területről ami számomra teljesen homályt jelentett eddig: A művészetről.
Tanítottak az oktatók. (A maguk, számomra kissé fura stílusában.)
Tanítottak a társaim. (Akarva akaratlanul, egyszerűen más típusú emberek mint én.)
És tanultam magam is. (Azért nem mindíg volt egyszerű munka után beülni tanulni. Először éreztem a nap végén több év után, hogy piszok kimerült és nagyon nagyon fáradt vagyok DE boldog!!)

Ért sok csalódás, ugyanis volt hogy majdnem feladtam az egészet! Munka mellett tanulni, házit írni, és készülni nem mindíg (soha sem) volt egyszerű.
DE
Végül végigtoltam! És pár hónap után visszanézve úgy érzem megérte!
Igaz nincs konkrét szakma, vagy papír a kezemben, de úgy érzem már egyedül is boldogulok. (Vagy legalább tudok kérdezni! :) )

Már nem gondolom, hogy enyém a világ. :) Inkább azt gondolom, van amit tudok de több mindent nem. :D
Azonban úgy érzem kijutottam a rengetegből valami rétre vagy a faluba (gondoljon itt mindenki arra amire akar :D )!

Nem vagyok hivatásos zenész (talán nem is leszek soha). Viszont az ötletből hobby, a hobbyból szerelem lett! És ez jó.

Úgy tűnik számomra fontos a kreativitás és még szórakoztat is.

Hozzászólások

Grat! Nagy hiányosságomnak tartom, hogy nem tudok játszani egy hangszeren sem.

Klassz, gratula, a kitartásod mindenképp dícséretes, remélem a további sikerekről már hallani fogjuk, hogy milyen szép sikerek :).

Én még 18-19 éves koromban úgy készültem, hogy hivatásos zenész leszek, az akkori barátnőm kólintott fejbe, hogy hagyjam már ezt a hülyeséget és legyen rendes szakmám, így mentem egyetemre mérnöknek.

Nos a barátnő már nincs meg, az egyetemet nem fejeztem be. :D
...de programozó lett belőlem úgy érzem elég jól is megy, de azért hiányzik a zenélés. Én is voltam már egy nyári táboros gyorstalpalós 1 hetes zenei produceri képzésen (meg tavaly hangmérnökin) - én is azt tapasztaltam, hogy tőlem eltérő jelleműek azok a kollégák.

Nem tudom mennyire lehet ebből a szakmából megélni és mennyire érdemes komolyan venni. Akinek megy és ért hozzá - a vérében van - csinálja. Nekem viszont be kellett látnom, hogy még huszonévesen nem tudok rá elég időt/energiát allokálni és csak annyit tudok hangszer közelében tölteni, hogy ne rozsdásodjak be.

A legfontosabb pedig: a zene tanulás vagy inkább maga a *zenélés* nagyon erősen kreatív munka, mint az úszás az összes izmot úgy mozgatja meg a zene az emberi agyat. Apum sajnos már így 80 felé közel demens állapotában ha zongorázni küldöm teljességgel megfiatalodik.

S nem akarsz írni alap dolgokat, hogy milyen kalandjaid voltak a Linux-al? Vagy jó leírásokat másoktól belinkelni? :-)

(Többször próbáltam basszusgitárt felvenni, nem túl nagy sikerrel (főleg a borzasztó nagy latency miatt, ami persze a gyenge eszközeim miatt volt))

Hát én DAW-ként a Bitwig-et használtam linux alatt: https://www.bitwig.com/en/home.html
Róla azt kell tudni, hogy egy Ableton klón, konkrétan a volt Ableton-os fejlesztők álltak össze és csináltak egy új DAW-ot.

Amit még olvastam, hogy érdemes felrakni a low latency kernelt. Vagy talán érdemesebb felrakni az Ubuntu Studio-t, abba minden benne van.

Saját tapasztalatom még az, hogy mindez max játékra jó sajnos. :( Én nagyon szeretem a Linux-ot, és használom már X éve. Viszont egy zenei kreatív munkára nem igazán jó. Azért, mert ilyen esetben nem szabad azzal időt tölteni, hogy az os (eddig elő nem került új) problémáit oldod meg. Mert akkor kizökkensz pont abból amiért odaültél: A zenélésből..

Gratula. Az se baj, ha "csak" hobby lesz, az a lényeg, hogy legyen valami plusz az életben.

Zenéléshez számítógép? Mivan? :)

Erről eszembe jutott az, amit egy tekerős mesélt nekem egyszer, mikor mikor fenyegették őket villany lekapcsolással csendháborítás kapcsán, akkor csak annyival kommentálta, hogy jó, de nekik hangszereik vannak. (Egyébként fél távról sem lehetett hallani onnan, ahhoz képest, ahol problémáztak.)

Érdekes egyébként, hogy nekem viszont tánc és zenetanulásban sokat segít a mérnöki szemlélet. Mindkettőnek megvan a maga struktúrája, rendszere, maga belső logikája. Igen, kell hozzá érzék, attól lesz élő az egész.

Az, meg, hogy igény van ilyenre is, azon meg nem lepődök meg. Sokan csinálnak ilyet, nekem is hiányzott az, hogy újra valami hangszeren játszak, ezért kezdtem el nemrég pásztorfurulyát, kavalt tanulni.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Jól értem, hogy ez a zenei producer valami olyasmi, hogy ha valaki nem elég jó (hangszeren játszó) zenész, vagy nem zeneszerző, az számítógép segítségével hogyan alkothat mégis valamit, ahelyett hogy hosszú éveket és rengeteg energiát fektetne a zeneiskolai/autodidakta/népi/stb. hangszeres játék és zeneszerzés tanulásába? Persze gondolom a kettő (számítógép/hangszer) nem zárja ki egymást, de gyanítom a többség nem képzett zenész. Persze lehet hogy tévedek.
--
♙♘♗♖♕♔

A kép picit árnyaltabb:
Abban igazad van, hogy a producerek többsége nem képzett zenész, nem jártak mondjuk Pécsre vagy a Zeneakadémiára. De az is igaz (és ez engem is meglepett), hogy egy pop sláger készítéséhez nem kell nagy zeneelméleti vagy hangszeres tudás. Ennek oka, hogy van rengeteg más eszköz az elektronikus zenében arra, hogy a különböző érzelmeket kifejezzük. (Egy "analóg" zongoránál a hangok fixek, ott nincs más eszköz erre.)

Igazából én az elnevezésen lepődtem meg, mert ez alapján én úgy képzeltem el, hogy a zenei producer az többnyire se nem a zeneszerző, se nem az előadó, hanem egy harmadik személy.

Amúgy a téma amiről írsz, engem is érdekel, csak meglepett, hogy ennek a mesterségnek az a neve :)

szerk.: https://www.youtube.com/watch?time_continue=52&v=ZZcgILY2F6M :)
szerk2.: Na, azt hiszem ez az interjú elég jól leírja a lényeget: https://dalszerzo.hu/2016/12/12/1-dal-nem-csinal-nyarat-lotfi-begivel-b…
--
♙♘♗♖♕♔