Turbómotor #2

 ( kovi | 2018. február 14., szerda - 13:38 )

Előzmény itt. Szóval adott egy új VAG autó. Skoda Rapid sedan, magas felszereltséggel. 1.2 TSI (4 henger) és hat sebességes váltó. A turbómotor és a váltómű között kettős tömegű lengkerék csillapít. Ahonnan átültem az szintén VAG autó volt, 10 éves VW Jetta. Ennek 1.6 szívó benzinmotorja volt, öt sebességes váltóval. Mivel ~egy hónap kell, hogy összeszokjak az új technikával, mostanra tudok közel objektív véleményt írni.

Belső tér:
A helykínálat az első üléseken átlagos. Kényelmesen el lehet helyezkedni testesebb embereknek is, de tágasnak nem mondható. A két első ülés közti könyöklőtől nem lehet bekapcsolni a biztonsági övet, olyan hülye formája van: fel kell hajtani, hogy bekössem magam. A kézifék szintén nehezen kezelhető ettől a csodától, pedig gyári és drága könyöklő. Akárhogyan is szállok ki (és néha be), összerugdosom az ajtó hangszóróterét. A feleségem is ugyanezt teszi az anyósülés felől. Nemigen saját bénázás vagy eseti véletlen, szerintem hülye helyen kezdődik az első ajtó. Cserébe az ajtók közötti oszlop a Jettához képest nagyon jó helyen van. A hátsó üléssoron ülő emberek helye egészen pazar keresztben és hosszában is. A könyöklők, támaszok, kormánykerék puha bőrből és műbőrből vannak, prémium érzéssel, igényesen eldolgozva. A műanyagok nem zörgősek, nem vékony fröccsöntött szarok, hanem a becsületesség határát súrolva van vastagságuk. Nem mellékesen elég jól vannak illesztve. A tetőkárpit igénytelen, mefix tapaszra emlékeztet. Minden más esetre érvényes a feláras kárpittól elvárt érzés: az osztályon felüli. Minden kapcsoló kézre esik, nem kell keresni semmit. A kormány pozícióállítása olyan, hogy szerintem menet közben is meg lehetne oldani, elég patent és kireteszelve is kemény tartása van.

A csomagtér kiváló. Az elrendezése és a térbeli elosztása is telitalálat. A pótkerék helye megdöbbentően tágas, 30-40cm-el van túltervezve a hátfal felé. Itt könnyen kihasználható a plusz tér, a kemény szőnyeg könnyen felhajtható csupán eddig a vonalig is. Az itt lévő kőkemény szivacs tároló egy tartó elem egyúttal, szóval nem merném kivenni. A csomagtérajtó belső nyitása körülményes. Sajnos a régi autóval volt úgy, hogy szükség volt rá. Remélem itt nem lesz, mert vékony csavarhúzót meg a tököm tudja mit igényel.

Műszaki asszinsztencia, műszerezettség:
A központi egység multimédia téren megfelelő tudású, a kezelhetősége viszont csak közepesnek mondható. A pendrivera vagy SD-kártyára másolt mappaszerkezetet default nehezen látod át, 4-5 simogatás kell ahhoz, hogy valami ismerős kezelési módot kierőszakolj belőle. Szinte minden felületét érinti valami körülményeskedés: telefont, képnézegetőt, mindent. Mindez azért, mert a GUI a vizualitás rabja, a kezelhetőség pedig másodrendű. Trendi meg minden, dehát biztosan nem hozzáértő személy alkotta meg. A budget érzést is megkapom kertelés nélkül: külön gyorsmenüt kapott a gyári értékek visszaállítása, ami *mindent* reszetel. A cucc hangja a hangszórókkal együtt értékelve viszont egész tűrhető és részletesen pozicionálható. Maga az egység alkalomadtán lassan bootol. Nem tudom még minek a függvénye, de többször is 10mp ideig kellett Skoda logót nézzek. És ez nem a párgombos kis fejegység, hanem a feláras nagy. Mindegy, kibírom.

Minden lényeges infó a szemem előtti két analóg műszer közé küldhető a multikormányról, ezeket elsőre oda is tettem. A központi egység fedélzeti computerként értelmezve nekem így majdnem felesleges. Még többpontos súgó is van benne, ami leírja hogyan kéne vezessek. Ha kell, a green módot figyelve egy szép zöld levél ívei mentén rohangál egy indikátor, miképpen és mennyire zhöldikén vezetek. On the fly le is pontoz, a kurva anyját. Hát a tökömet pontozza, egyelőre még én vezetem az autót nem ő engem. Remélem az albínófókák nem az én vezetési stílusomtól fognak kánonban sírva izzadni. Az arcba-tolt okoskodás sajnos teljesen nem kikapcsolható, a két analóg műszer közötti lcd-n jelzi hová kéne váltanom: még jó, hogy 12-es méretben a jobb felső sarokban riogat. Feltűnőbb helyen vagy feltűnőbb módon nagyon idegesítene. A fogyasztást tekintve amúgy nem jól jelez, 5/6 esetére korai felváltásokat javasol.

A start-stop rendszer default on. Jó lenne nem defaulttá tenni, de nem lehet. Még mindig nem szoktam meg, hogy első mozdulattal küldjem a purgatóriumba. Amikor meg ki van kapcsolva,a fejegység megfelelő autó-információs oldalán ott figyel a kérés, hogy kapcsoljam be. Kapcsolja be akinek három anyja van.

Az induláskor lezárandó összes ajtó meg nem default, és nem is tehető azzá. Szóval ezt meg bekapcsolni kell induláskor. Ekkor kívülről nem nyithatóak az ajtók (mármint komolyabb balesetig), belülről pedig kétszer kell nyitni, hogy valóban ki legyen reteszelve.

A fáradtságszenzor default bekapcsolva érkezik. Szerintem nem lenne veszélytelen dolog erre támaszkodni, hiszen valódi szenzorok nélküli: azt figyeli miképpen nyomod a gázt és tartod a kormányt. Szerencsére ez kikapcsolható a car menüben és voálá, többet nem fog zaklatni.

A ráfutás-szenzor szerintem szintén veszélyes. Mondjuk ha egyszer megmentene akkor ezt talán másképp gondolnám, de egyelőre a saját érzékszerveimnek jobban hiszek. Innen jut eszembe, az autó telis-tele van légzsákokkal. A gyerek miatt nekem nem mindegy, ez elvárás volt a vásárláskor.

Menetparaméterek, élmény, fogyasztás meg ilyesmi:
A vezetési kényelem és az autó érzése teljesen patent - bár az is igaz, hogy izgalmasnak nem nevezném. De nem gond, hiszen nem sportautót és nem hobbiautót kerestem. Az “élményben” hol pozitívumként, hol negatívumként érződik, hogy ez egy könnyű autó. A motor hangját szerintem nem tudom megszokni, tiszta dízel-feeling. A fékek elöl-hátul tárcsafékek, elöl meglepően nagy méretben. Jól adagolhatóak, ha kell akkor nagyot harapnak. Ha komolyabban rálépnék, aki nem lenne bekötve szerintem kiszállna az ablakon. Nagy sebességről agresszíven fékezve prémium abronccsal csak úgy túrja az orrát a föld felé. Az ABS nem recseg, hanem tényleg kultúráltan és halkan kopog.

Az autó menettulajdonságai okésak, bár kétségtelenül szokni kell. Már rajta vagyok, érzem mit tehetek meg büntetlenül és következetesen. Ha állatkodni akarok, a motornak és váltónak hála csóró-proli szinten megtehetem: kifejezetten jól megy az 1.6 szívó benzin és 5 fokozatú váltó pároshoz képest. Főleg úgy, hogy annál az autónál könnyebb is másfél mázsával. A kilátás minden irányból okés. Semmi felesleges oszlopszélesség vagy hülye szögek. A belső visszapillantó elég kicsi, a gyereket a hátsó ülésen csak a sapkájának bojtjáig látom. Természetesen felülről :) A szellőztetés és a tömítések okésak - bár a párás szélvédőt nagy erőlködések árán fújja le, bármilyen beállítások ellenére. Az automata fényszóró jól és megbízhatóan működik, ugyanígy az automata ablaktörlő is.

Fogyasztása az 1.6 szívó benzinhez viszonyítva épp 80% alatti. Ha nagyon odafigyelnék a vezetési súgóra és a kihalt erszényes farkasokat siratnám álmomban akkor lentebb lehetne nyomni valamivel 75% alá. Ennyiért nem fogok feszengeni, kb annyit kaptam amennyit vártam, szóval ez is okés. Főleg a városban feltűnő az eltérés, városon kívül nem ilyen mértékű. A 6 sebességes váltónak, a turbófeltöltős kismotornak, a viszonylag kicsi saját tömegnek megfelelően nincs meglepi semmilyen irányban: 90 környékén hatosban 4.6/100, városban 6.3/100 a hosszú időket átlagoló műszerek szerint (ami 6.3 nyilván nagyon sok dolog függvénye).

A 3 szenzoros tolatókameraradar volt úgy, hogy egy másfeles deszkából épített faajtót elég későn jelzett első fázisra, majd hirtelen átugrott a negyedikre sűrű vinnyogással. Még jó, hogy leszarom az automatikák jelentős részét, ezt sem én kértem bele. Aki máshogyan nyomja, annak ijesztő hiba lenne szerintem.

Pár apróság:
A "clever" megoldások nekem feleslegesek. Jégkaparó a tanksapkán belül, esernyő az anyósülés alatt, tépőzáras felületű csomagtér-határolók, akasztók, default hátsó ülés-zsebek, meg ilyesmi rejtett bujtatók tényleg nem érdekelnek. A gyárilag színezett/sötétített üvegek hátul nagyon jók a fóliázott verzióhoz képest: nem kellett felcsattintanom a belső visszapillantót, ha valami vadbarom pár méterre távolságival jött mögöttem éjjel. A fényről jut eszembe, menet közben nem tudom miért kell világítani a lábfejeinket elöl. Nem szoktuk nézegetni :) szóval majd megpróbálom kikapcsolni valahol.

Pár mondantban összefoglalva:
Kiérzik az autóból, hogy nem akartak Jetta/Octavia konkurenciát házon belül. Nekem mindazonáltal megfelel a produktum: úgy ültem át nagyobb osztályú autóból ide, hogy a kettő gyártása között eltelt 10 év megoldásai miatt elsőre az új tűnik nagyobb classnak. Összességében hasonlóan szeretem a régi és az új autót: ha valami olyan érzésem lenne, hogy bezzeg ez vagy az a régiben jobb volt, azt gyorsan felülír valami okés dolog amit fentebb írtam. Viszont ha 5 évvel fiatalabb Jettából ültem volna át - vagy tíz éves de egy jóval komolyabb járművet adtam volna le, akkor az osztálybéli különbségek nagyon látszanának.

Szóval ha tíz éves proli-sedanban ülsz és most cserélnél autót akkor a Rapid szerintem jó választás. Ha fiatalabb-, vagy egyáltalán nem proliautót cserélnél, akkor a visszalépést semmi nem fogja eltakarni.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

- Én is néztem a Rapid-ot, de amikor beültem, az árához képest nekem "olcsó" érzésem volt a beltérben. A VW Polo belül hozzá képest egy lépcsővel feljebbi érzést adott.
- Az 1,2 TSI megy rendesen. Nekem sincs vele semmi gondom.
- A start-stop rendszer kikapcsolását meg fogod szokni, én is megszoktam. Szült volna sünt aki kitalálta, hogy nem lehet permanensen kikapcsolni.
- Tolatókamera van rajta? Nem csak radar?

--
trey @ gépház

ennek valamiért nincs csórófeelingje belül, szálcsiszolt fém díszlécekkel meg minden szarral ki van verve. legtöbb helyen bőr, vagy puha cucc van, majd befotózok. amúgy jaja, sima radar - kijavítottam.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

>> Jó lenne nem defaulttá tenni, de nem lehet.

can buszon keresztül megoldható

> Az induláskor lezárandó összes ajtó meg nem default, és nem is tehető azzá.

Ez fura.

Az elmúlt 20 évben nem találkoztam olyan VAG-konszern autóval, amiben ne lehetett volna defaulttá tenni. (A Skoda-Orrmotor Fanclub egyik alapító tagja vagyok.)

Tény, hogy az újabb modelleket az utóbbi kb. 6-7 évben már nem követem naprakészen. Ennyire visszabutították volna az elektronikát?

Egyébként, üdv a márkatársak között, bár én - amíg tudok - maradok az "oldschool" modelleknél (Octavia 2, Superb 1) és ha majd váltani kell, az már jó eséllyel nem VAG konszern lesz.

nem tudom, nem találtam benne ilyesmit. visszazárás és hasonló tiltást lehet kérni, de menet közben lezáródó ajtót nem láttam még. majd ránézek hétvégén.

amúgy én is szerettem volna pl. egy 6-os Mazdát, de az kifingva 6.5m, újonnan 8m :) annyim meg nem volt.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Mazda 6 se zárja le az ajtókat egy adott sebességet elérve. A fullextrás sem. A start-stop se kapcsolható ki permanensen.

A C4-em 14 éve is tudta ezt az ajtóreteszelő fícsört. Avensis is.
--

nem ezert akartam 6-ot :)

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

LOL
--

"nem tudom, nem találtam benne ilyesmit. visszazárás és hasonló tiltást lehet kérni, de menet közben lezáródó ajtót nem láttam még. majd ránézek hétvégén."

Ha a menüben nincs benne, szerintem szervizben be tudják állítani. Én a jettába is szervizbe kapcsoltattam be pár olyan funkciót, amit egyébként menüből nem lehetett állítani (többek között az automatikus ajtó záródást is, vagy a vészfékezéskor villogó féklámpát, keményebb kormány szervót - utóbbi a szuper könnyűtől a kemény GTI fokozatig állítható). Ugyanilyen a lábtér világítás is, a jettában pl default ki van kapcsolva, de be lelhet kapcsoltatni, hogy állandóan égjen (neked meg állandóan ég, de gondolom ugyanúgy ki lehet kapcsoltatni).
Jettában egyébként egy csomó mindent lehet, még ilyen finomságokat is, hogy -esőérzékelős modellnél- ha lehúzott ablakkal hagyod a kocsit és elkezd esni az eső, akkor magától húzza fel az összes ablakot. Vagy pl hogy a comfort index hányat indexeljen pöccintésre, vagy a coming/leaving home funkciónál hány másodpercig égjenek a lámpák ajtó zárás után.

Egyet nem lehet sajnos: az 1.6-os szívó motort menüből lecserélni 2.0TFSI-re :D

Nálam egy hetes Golf van, simán tudja. Credit where it's due, nem triviális rátalálni a menüben, de azért van a manual. :)

Nekem olyan 25 km/h sebességnél zár le a zár. Akkor kattant és akkor jelez a biztonsági öv jelzés is ha nincs bekapcsolva.

--
trey @ gépház

kozben megtalaltam, 5 kattintassal lehet eljutni odaig. akkor ezt is kipipalhatom.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Ott rohogtem fel hangosan, hogy 1.2 TSI . Azert olvasom, meg az elozot is.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Mi a baj az 1.2 TSI-vel?

--

Lekopogom, eddig semmi.

(17K km, 2,5 év)

--
trey @ gépház

Enyémmel sincs gond (meg másoktól se nagyon hallottam gondokról), ezért kérdeztem.

--

Ja. 2.5 ev 17k km ? Arra barmi jo, az nem futasteljesitmeny.
50-80 kozott majd esetleg ha elkezd itt ott szetesni akkor nem kell csodalkozni. Majd.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Körülbelül 40 ezer lesz benne, amikor letelik a lizing és a 4 év garancia. Lecserélem egy másikra. Az legyen a 2. tulajdonos problémája.

--
trey @ gépház

Persze. Azert irtam, hogy ilyen esetben, hasznalat mellett ez tokeletesen erdektelen.

Mondjuk, sajat autot sem tartanek ilyen futasra. Esetenkent meg berletes, "varosi" auto pont erre valo. Persze en "egyvarosi" gondolkodasu vagyok ezen a teren.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Mondjuk ez tükröződni fog az eladáskori értékében is.

--
"There is only one God, and his name is Backup.
And there is only one thing we say to backup:
Not today!"

elsore en is - de masodjara es harmadjara is. csak amikor eles helyzetben szembesultem vele, hogy immar khmm nem igazan mainstream a szivo, akkor jott a coki. azt hiszem szivesen vezetnek 2 literes szivobenzint, csakhat minek mi az ara es egyaltalan mibol lehet valasztani.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

+1 jók ezek a túltöltött mákdarálók, az első tulajnak a garancia végéig. :)

+1, pontosan erre használom. Arra, amire való.

--
trey @ gépház

nemide

Szia!

Én egy hasonló autót (Spaceback) vezettem 4 évig. Igaz, hogy céges volt, de nagyrészt csak én használtam, autópályán, tempomattal. Nem láttam a motorkódot, de gyanítom ugyanolyan, mint a miénk (CBZB, 77KW).
Ha ez található a tiédben is, akkor EA111-es motor van benne, amiről írt a Totalcar.
https://totalcar.hu/magazin/technika/2014/10/12/rossz_motorok_neveddmeg_tipushiba/
Oda kell majd rá figyelned.
Ha megfogadsz egy tanácsot, sűrűn cserélsz olajat. Mondjuk az első párszáz-párezer km után, és utána
mondjuk 10e-renként. A Castrol Edge olaj nem lesz olcsó, de a márkaszervizes ár töredékéért meg tudod venni.
A 30e-res szerviz (=olajcsere) 80e Ft volt, a 60e-res meg 140e.
Nekem bejött a kocsi, csak aztán a lízingcég nem engedte, hogy megvegyem.
Sok sikert az új autódhoz!

csak aztán a lízingcég nem engedte, hogy megvegyem.

Mi az h. nem engedte h. megvegyed? Lízingszerződés alapján mikor vissza kell adnod a 4. év végn, elővásárlási jogod van rá. Az más kérdés h. adhatnak neked jóval a piaci ár feletti ajánlatot is. Amit max. nem fogadsz el. De akkor is fel kell ajánlaniuk neked a lehetőségét h. megvehesd ha akarod.
--

Nem ő lízingelte, hanem a munkaadója. Gondolom.

Az miért zárja ki, h. a munkaadó ne passzolja tovább az ajánlatot a melósnak aki amúgyis hajtotta addig a szekeret?
--

Rádió: nekem a régebbi RNS 510-es van, ez is elég gagyi. A GPS része meg is halt, egy műholdat sem lát. Nem is nagyon izgat, mert a javítás meg az új térkép áráért már lehet kapni androidos rádiót is, de mostanában inkább kézre fekvőbb a Waze használata.
Piszok dolog a részükről, hogy az új modellekhez ingyenesek a térképek, a régiekhez pedig pénzt kérnek.
Egy dolgot nem értek, miért sedant választottál?