MÁV e-ticket gyász UPDATE

"e-Ticket: foglaljon helyet kényelmesen, sorban állás nélkül!"

Az utóbbi időben rajongója vagyok az online jegyvásárlásnak, az osztrák vasutakon számottevő kedvezményeket lehet bezsebelni. Most idehaza kell utaznom, gondoltam legyen egy jó napom, megveszem online :)

Nov. 15 óta lehet otthon nyomtatott jegyet venni, ez nálam az egyetlen opció, mert Sopronban nincs jegykiadó automata a honlap szerint. Nem is tudnám hogy működik, de nem is érdekel, sógoréknál jól működik az otthon nyomtatott jegy. Rajta, magyar IT mutasd meg magad :)

Nekifutás 0: regisztrálni kell. Hmmm nem szeretem, de ám legyen. Csak e-mail címet akar, ezért minek? No mindegy.

Nekifutás 1: oda- és menettértijegy kosárba rakási pipa. Az otthon nyomtathatóságnál megjelenik egy piros X. WTF? Azt mondja, menettérti jegyet nem lehet otthon nyomtatni, na meg olyat aminél 4 vonal vagy több érintett. Hááát, na jó, megveszem két tételben, ahogy elnézem úgyse kaptam egy fillér kedvezményt se a menettértire. Hm... kosárból kivesz opció? Visszalépés? Nope. Erőszakkal főoldalra lépés, jegykiválasztás, kosár... hmmm ott van a másik jegy is. Na most mi légyen. Klasszikus windows megoldás, kilépés-belépés, kosár nullázva. Sóhaj.

Nekifutás 2: külön berakom a kosárba az odajegyet, külön a visszajegyet. Már látom is az X-et: " Otthoni jegynyomtatás nem lehetséges - több utazás szerepel a kosárban". Kérdem én, valóban? Na már megvan a rutin, kijelentkezés, bejelentkezés.

Nekifutás 3: külön kosár, külön fizetés. A megvásárlom gomb felett gyanús üzenet: "A megadott e-mail címre a fizetés után elküldjük a tíz számjegyű jegyátvételi kódját, melynek segítségével átveheti jegyeit." Jegyátvétel? Akkor most nem otthon nyomtatott? Veszély érzet mégegyszer, kisvárosunkban nincs a csodaautomata... mi lesz... egyszer élünk, vásárlás! Persze a bankkártyázás nem az oldalon megy keresztül, hanem még elirányítanak az OTPhez. Tudni akarják ki állította ki a bankkártyámat, ezt máshol nem szokták megkérdezni, mindegy. Fizet, otthoni jegy nyomtatás... na jó sejtettem, hogy végül csak megkapom a PDFet a nyomtatható jeggyel :) Great.

De hol van a számla? Mert ugye csak akkor kapom vissza a pénzem. Hmmm aztmondja menjek az korábbi utazások menüpontra. És tényleg, ott letölthetem, ismét PDF formátumban. Kinyit, sarokban sárga kérdőjel, aztmondja: signature not verified... Cool, de annyira nem néz ki jól ha kinyomtatom, elő az adobe olvasót. Megkérdezi, hogy letöltöm-e az aktuális signature adatbázist, happy endet szimatolok, de nem! Átváltozik a felirat, most már validity unkown. Hát ez van, kézzel még rákattintok, hogy elfogadom az aláírást, de a felirat attól még nem tűnik el... remélem a könyvelés így is elfogadja, különben le kell fotósoppolnom.

Mit is fűzhetnék még ehhez hozzá? Én kérek elnézést.

Jaj ezt még idelinkelem: http://www.mav-start.hu/impresszum.php

UPDATE

Az utazás is megtörtént. Néhány záró gondolat. A kedves jegykezelők fel voltak készítve rá (természetesen), hogy ilyennel találkozzanak. Csupán az egyiket kellett megtanítanom QR kódot leolvasni. Valamilyen androidos Motorola készülékkel dolgoznak egyébként. A folyamat viszont nem gyors, több tucat hagyományos jegyet kezelhetnének le egy-egy ilyen helyett. Ausztriában (nem tudom, hogy jogosan-e) általában csak a szokásos pecsétet nyomják rá és jólvan, alkalomszerűen olvassák csak le géppel, ami viszont gyorsabban megy az ottani szerkezettel. Nem kell annyit nyomogatniuk a GUIt a jegyelfogadáshoz.

Ami a fentieken kívül igazán bosszantó (és ami miatt a jövőben nem fogok ilyen jegyet vásárolni) az az, hogy az ilyen jeggyel kizárólag a kiválasztott vonaton lehet utazni. Ez elég nagy probléma, ha elkési az ember a csatlakozást, nem szállhat fel a következő (nem helyjegyes) vonatra azon a vonalon, mivel arra már nem érvényes az e-ticket. Mondanom se kell, Ausztriában egész nap kedvemre utazhatok bármikor az online vásárolt jeggyel. Végkép zárójelben mondom egyúttal, hogy náluk nemzetközi jegyet is tudok otthon nyomtatni.

Töprengtem még ezen, hogy miért nem lehet menettérti vagy 4+ vonalas jegyet venni, ahogy elnézem ennek két oka lehet. A tenyérnyi QR kódba nem tudnak több infót bedobálni (rossz tervezés) vagy nem fér ki több utazási információ az A4-es lapra, ugyanis nagyrészét elfoglalja a hatalmas QR kód és az igencsak tetemes mennyiségű tájékoztatás az utazási feltételekről. Mérnöki szemmel mindenesetre nehezen elfogadható az ilyen jellegű technikai fogyatékosság napjainkban.

Persze mondhatnám, hogy állami :) de ezt már olyan felesleges ekézni.

Hozzászólások

Az indexen mindezt előre megírták (a korlátokat).

Egyébként ettől még nagyon gáz. Ja és Sopronban nincs átvételi automata? Ez már megint gáz, Győrben több is van.

Egyébként nincs erre az elektronikus hókuszpókuszra a lakosság felkészülve. Nincs semmi pénzügyi kultúránk, nem hiába, az iskolában még egy sárga csekket sem tanítanak meg kitölteni. (ezt azért írom csak le, mert ennélfogva nem érzi szükségesnek a máv / volán / bkv / egyéb az ilyesmibe való befektetést).

Kelenföldön szoktam neten vásárolt jegyeket átvenni. Bemegyek az "épületbe" (inkább disznóólnak kéne nevezni), vannak átvevő automaták, ott senki sem áll, az összes többi készpénzes ügyintézős előtt meg kilométeres sorok.

--
http://neurogadget.com/

+1.
En is ott szoktam ra. Otthoni kisvarosomban nem volt gond, sose volt tomeg a jegyvetelnel, de Kelenfoldon radobbentem, hogy sokkal jobb nekem, ha neten rendelem.
Egyebkent a mostani sokkal jobb, mint a regi rendszer: amikor indult, ha megrendelted a jegyet neten, 24 oraval az indulas elott (!) at kellett venned...Az vicces lehetett.
Ezt az otthoni nyomtatast meg megvarom, amig emberi lesz, addig marad a palyaudvari atvetel.

--
http://www.micros~1

Tudni akarják ki állította ki a bankkártyámat, ezt máshol nem szokták megkérdezni

Kovetkezetesen elfogadja a "LOFASZ" erteket a bank nevekent, es "JOSKA" erteket a bank cimehez (vagy mi a masik field neve), no prob.

Elsiklottal a "Jegyek torlese" gomb felett, mert nem voltal kivancsi a jegyek reszleteire.

Az, hogy az OTP bekeri a kartya kiado bank nevet, miert baj?

--
HUP Firefox extension

Nekifutás 0: regisztrálni kell.
Tulajdonság, skip. (nem igazán értem miért kifogás ez, legyen. Viszont én meg a fekete taxikat nem szeretem... /ie, valahogy validálni akarja az email-edet, miért mindig?/)

Nekifutás 1: oda- és menettértijegy kosárba rakási pipa. Az otthon nyomtathatóságnál megjelenik egy piros X.
Nem tudom az indokait miért nem lehet menettértit venni otthoni nyomtatásra, ezer oka lehet. Nem is mennék bele, hogy ez pro vagy kontra, ha külön lehet más időpontra jegyet venni akkor hülyeség az egész nagy valószínűséggel (minden mondvacsinált indokkal együtt).
Ami itt érdekes, hogy minden elektronikus fizetés alap feltétele hogy a megrendelés egésze vagy részei törölhetők legyenek. Lehetőleg vásárlás előtti megerősítés szintjén. Ha ez nem teljesül akkor fogyasztóvédelem. Ez nem műszaki bénázás, hanem egyszerűen szar megoldás.

Nekifutás 3: külön kosár, külön fizetés. A megvásárlom gomb felett gyanús üzenet: "A megadott e-mail címre a fizetés után elküldjük a tíz számjegyű jegyátvételi kódját, melynek segítségével átveheti jegyeit." Jegyátvétel? Akkor most nem otthon nyomtatott? Veszély érzet mégegyszer, kisvárosunkban nincs a csodaautomata... mi lesz... egyszer élünk, vásárlás! Persze a bankkártyázás nem az oldalon megy keresztül, hanem még elirányítanak az OTPhez.

Megint át nem nézett fizetési folyamat. Nem érdemel szót, talán csak azt: a MÁV-nak szívesebben odaadod a kártyaadataidat mint mondjuk az OTP-nek a fent említett hibák mellett? Örülj neki hogy ott egy pénzintézet szedte be tőled a kártyaadatokat. Ez teljesen normális, és európai.

De hol van a számla? Mert ugye csak akkor kapom vissza a pénzem. Hmmm aztmondja menjek az korábbi utazások menüpontra. És tényleg, ott letölthetem, ismét PDF formátumban. Kinyit, sarokban sárga kérdőjel, aztmondja: signature not verified... Cool, de annyira nem néz ki jól ha kinyomtatom, elő az adobe olvasót. Megkérdezi, hogy letöltöm-e az aktuális signature adatbázist, happy endet szimatolok, de nem! Átváltozik a felirat, most már validity unkown. Hát ez van, kézzel még rákattintok, hogy elfogadom az aláírást, de a felirat attól még nem tűnik el... remélem a könyvelés így is elfogadja, különben le kell fotósoppolnom.

Na ez ami igazán érdekes. Egyrészt a regisztrációnak itt van a szerepe (korábbi rendelések, email ellenőrzése) mivel máshogy nem tudnák teljesíteni az elektronikus számlázás azon feltételét, hogy eljuttatják hozzád. Így ez megoldva (pipa a regisztrációnak). Ami igazából érdekes, ha már egyszer van email miért nem küldi el, biztos erre is van ok. Ami most jön arról pedig a máv nem tehet, az aláírás nagy valószínűséggel nem övék és teljes jó hiszemben használják, valamelyik ilyen szolgáltatótól. Ez a $kormany nevezetű szervezet köré szerveződött bebetonozott és a piacot leosztó x hitelesítő szervezet és a lobbytevékenységének köszönheted. Nem felelős a máv max a választásban... Nem hiszem hogy volt sok lehetősége.

"Persze a bankkártyázás nem az oldalon megy keresztül, hanem még elirányítanak az OTPhez."

Nem tudom, ki hogy van vele, de engem jobban megnyugtat az, hogyha egy bank oldalán kell megadnom a kártyám adatait - és minden vásárlásnál az összeset - mintha egy random cég kéri be. Még ha az a MÁV is.

Ld. legutóbbi Steam fiaskó.

----------------
Lvl86 Troll

jaigen, meg a neten rendelt-palaudvaron atvett jegy kapcsan engem egy dolog duhit nagyon:
10 jegyu szam. Namost, ezt elkuldik levelben, kiirjak kepernyore, de SMS-ben nem....oke, akkor megadom emilnek a Pannonos cimemet, arrol jon SMS.

Meg is jott a kb. negy darab SMS, nagynehezen rajottem, melyikben is van a kod....es ott csak 10 darab csillag volt :(
Hoyg a MAV vagy a Telenor hulyesege ez, nem tudom, de rendesen kiakadtam...

--
http://www.micros~1