[POL] A jóemberkedő multikról

Érdekes cikket hozott az index az ÖT műhelyéből: A Kis Augusztusi Erste-forradalom megmutatta, miért jobb, ha egy cégnek nincsenek elvei

A tőke akkor viselkedik egészségesen, ha amorális. Nem erkölcstelen. Erkölcs nélküli. Nem hirdet, nem kényszerít ránk, de magára nézve sem tart kötelezőnek semmilyen morális vagy elvi szabályt. Ez ugyanis a közösség dolga, amelyben a tőke működik. (És amely a tőkét is szabályozni hivatott.) Ez a közösség többnyire nemzeteket szül és államokat hoz létre, többek közt épp azzal a céllal, hogy a lehető leginkább igazságos, élhető, szabad és erkölcsös társadalmat teremtsen. Hogy mi az igazságosság, a szabadság, az élhetőség vagy az erkölcs, arról persze komoly, akár asztalborogató vitákat kell folytatnunk. De a tőkének ilyenkor kuss a neve.

https://index.hu/velemeny/2025/08/28/a-kis-augusztusi-erste-forradalom-…

Hozzászólások

Abszolút egyet lehet érteni a cikkíróval.

És a másik dolgot is lehet. User's choice.

Én magam azt mondanám, hogy próbál úgy lavírozni, hogy ne kelljen az állami szintre emelt homofóbiát [és/vagy a gyülekezési szabadság korlátozását, és/vagy az Alkotmánybíróság gittegyletté alakítását] elítélnie, de azért ne is támogassa határozottan.

A homofóbia pont jó példa, hogy miért jó ha a cégek nem politizálnak: mert az emberek kb fele meg a másik oldalon áll. Én például nem szeretem ha szivárványos dolgokat tol az arcomba, vagy azzal reklámoz egy cég. Akár még bankot is váltanék adott esetben emiatt. Jaguárt is ezért nem veszek többé :-). Ha viszont nem hozza szóba a témát, akkor mindkét oldalt elégedetten szolgálhatja, ami jó üzlet.

Valójában nagyon kevés olyan társadalmi ügy van, amivel mindenki egyetért. Ezért jobb, ha a cipész marad a kaptafánál.

Olvasd el még egyszer a hozzászólást, amire válaszoltál, amíg még nincs lefóliázva.

Gyk: három opció volt felsorolva:

állami szintre emelt homofóbia
a gyülekezési szabadság korlátozása
az Alkotmánybíróság gittegyletté alakítása

Hogy a szerző egy közdadasághoz semmit sem értő bölcsész az ÖT meg egy közvéleménybefolyásolási kísérlet a propagandától. Úgy is felfoghatod mint propagadna stílusgyakorlat.

Ha megnézed a világban az összes sikeres céget, mindenhol találsz karizamatikus vezetőt kőkemény elvekkel. Elvek nélkül nincs sikeres cég.

1.

A belső működést és a külső kommunikációt nem lehet hermetikusan elválasztani és nem lehet sikeres az a cég sokáig aki az elvei ellenére köt üzleteket a vevőkkel vagy ad el terméket.

 

2.

Az belső elveket a cégek kommunikálják kifelé is. Mind a partnerek felé, mind a vevők felé. Jó üzlet nincs bizalom nélkül. Bizalom nincs elvek nélkül.

 

3.

Számon lehet kérni a marketing osztályokat, és vannak nagy marketing bukták is, de alapvetően a marketing működik. És ott bizony "hatnak" a vevőre.

(offtopic, nyelvtannáci üzemmód:)

Számon lehet kérni a marketing osztályokat

Ez a hátborzongató nyelvhelyességi hiba valami egészen új agyrém; egy-két éve látom terjedni a magyar közösségi média pöcegödrében. Két kifejezés helyes:

  • számon kérni valakin valamit (pl. számon kérni a marketingosztályon az őszinteséget, tényszerűséget),
  • kérdőre / felelősségre vonni valakit (pl. felelősségre vonni a marketingosztályt).

Olyan, hogy "számon kérni valakit": olyan nincs.

Rossz hírem van: rohadt nyelv folyton változik, új fordulatok születnek, a régiek meg kikopnak; például a 'hibát vét' ma teljesen köznyelvi, pedig csak a múlt század hetvenes éveiben alkották meg sportriporterek a 'vét' és a 'hibát ejt' elegyítésével.

https://www.nyest.hu/hirek/szamon-kerjuk-a-magyar-nyelvet

Ez nagyon tanulságos volt -- egyrészt az, hogy az általam kifogásolt formának van már 1875-ből is írásos nyoma, másrészt pedig a nyelvész etimológiai elemzése a cikk végén ("az analógia elve"). Megérte okoskodnom; ma is tanultam. :) Köszönöm!

Nem kell ahhoz tulajdonosnak lennie a vezetőnek, hogy karizmatikus legyen és legyenek elvei.

Azt elismerem sokat segít. Annak is nagy irodalma van, hogy mi történik amikor az alapítók nyugdíjba vonulnak.

Az operatív irányítás nincs a tulajdonosi testületnél általában. A CEO viszi az ügyeket és felel is értük.

Az a probléma vele (@ESPOS az az átbaszás) , hogy a tőke tényleg immorális. (gy.k lélekkel nem rendelkező dolgok mint egy szekrény nem tud más lenni) ,, de a tőkés, a részvényes, a tulajdonosok, az alkalmazottak  ( gy.k MI ) nem lehetünk immorálisak. 

de a tőkés, a részvényes, a tulajdonosok, az alkalmazottak ( gy.k MI ) nem lehetünk immorálisak. 

Ha az immorális cég érdekeit képviseljük akkor igen, időként immorálisnak kell lennünk vagy legalábbis lazítanunk kell a morális elvárásokon. Éppen a héten kellett három olyan döntést hoznom amellyel a cég érdekeit helyeztem előtérbe a partnereinkkel szemben. Korrekt, a partnerek részéről  elégedettséget kiváltó ügymenet volt de munkahelyen kívül hasonló esetekben nem így jártam volna el. 

nem azt mutatta meg hogy miért jobb ha nincsen, hanem azt mutatta meg hogy nincsen. De leginkább az a tanulsága, hogy az interneten nehéz egy üzenetet csak a célcsoportnak eljuttatni, és kizárni belőle mindenki mást, szóval nagyon észnél kell lenni. Ez kicsiben is igaz, ezért nem túl okos dolog még anonim sem olyat kommentelni, amit irl kellemetlen lenne vállalni ha épp úgy alakul.

A reklám, pr viszont a jövőben is a célcsoportok érzelmi manipulálására fog alapulni, mert az azonos rendeltetésű és árú termékek/szolgáltatások között manapság már érdemi különbségek nincsenek, ha van mégis akkor nagyon rövid ideig áll fent mert a verseny gyors és erős. Önmagában funkcionális termékjellemzőkkel nem lehet vevőt szerezni mert nincsen elegendő tere a megkülönböztethetőségnek, ár alapon a cégek szemlátomást nem akarnak versenyezni, marad hogy a magam - funkcionálisan, árban kb. ugyanolyan - áruját kell vonzóbbá tenni. Ennek egyik eszköze a reménybeli vásárlók körében népszerű(nek tűnő) sport/társadalmi mozgalmak patronálása, a szimpatikus viselkedésminták elbábozása, pont mint ahogy egy jó pszichopata csinálja stb.     

Én ezt úgy fogalmaznám, hogy divatos szlogenek felvételével, akarnak plusz pár százalék számára pozitívnak tűnni, (akiknek ezek a szlogenek kedvesek). A gond ott van, hogy így belemásznak egy vitába , aminek lehet az a vége, hogy mondjuk nyernek +10% -ot  azokkal akiknek a szlogen kedves, de veszítenek 20%-ot  akik meg elutasítják.

Szóval ez addig működik amíg a többség a szlogenekre közömbös, abban a pillanatban amikor a szlogenek hatása eléri a tűréshatárt az egész veszteségbe fordul.

Szóval kockázatos játék. Amit a többség meg is értett, visszakozik is. Az erste még nem, majd őt is eléri idővel a negatív hatás. AZAZ

De leginkább az a tanulsága, hogy az interneten nehéz egy üzenetet csak a célcsoportnak eljuttatni, és kizárni belőle mindenki mást, szóval nagyon észnél kell lenni.

Vagyis ha egy cég társadalmi vitákba szál bele, azon csak bukhat.

Kivéve, ha jól tippeli meg a győztest. :D

De biztosabb, igaz nehezebb, más módot találni, a termékünk megkülönböztetésére.

Szerintem felesleges volt az utolsó bekezdésért ennyit írni, mert aki annyiból nem értette volna, annak úgyis falra hányt borsó az egész.

:)