IBM a vezetőknek: vissza az irodába, vagy távozzatok!

Címkék
Erős ultimátumot kaptak a home office-hoz szokott amerikai kollégák.

A túlkeresleti évek után a munkaadók ismét picit nyeregben érezhetik magukat, egyre több helyen látni a dolgozók irodába való visszarendelését a home office/hibrid munkavégzés időszaka után. A technológiai óriások közül most az amerikai IBM adott erős ultimátumot: az USA-ban dolgozó vezetők és menedzserek számára előírta a heti három nap irodai (vagy ügyfélnél történő) munkavégzést, a személyzet érintett részének ráadásul ingázási távolságon (50 mérföld) belül kell laknia az IBM egyik létesítményétől. A beosztottakat nem érintik az új megkötések.

Részletek itt, itt és itt.

Hozzászólások

A linkelt cikkből szintén:

"Just 4% of US CEOs and 4% of CEOs worldwide say they will prioritize bringing workers back to the office full time, the survey found.

Instead, attracting and retaining talent is the top internal priority for business leaders. The Conference Board surveyed more than 1,200 executives, including 630 CEOs, across the United States, Latin America, Japan and Europe."

Végre valami igazságszagú. Az Excelhuszárok összejárnak pózerkedni, hasznosék otthonról dolgoznak(!) továbbra is.

echo crash > /dev/kmem

Szerkesztve: 2024. 01. 31., sze – 10:09

Amúgy nem IT munkakörben közeli ismerősnél van az, hogy be kell menniük most háromszor. Úgy hogy amúgy jól kiépült a remote way of working, eleve nemzetközi a cég nagyon. És az a vége, hogy az operatív munka mennyiség nem tud csökkenni, nem az van náluk, hogy ok kevesebbet tervezünk, és a végén iroda után este otthon fejezi be a dolgokat, mert irodában órák mennek el azzal, hogy emberek megszólítják és beszélgetések, vagy csak nem olyan jó a fókusza, mert zaj van körülötte. És kb ez az indoklás, hogy miért menjenek be, hogy több személyes kapcsolódás legyen. És az kb kommunikálhatatlan, hogy nem fér bele annyi dolog az irodában a napba, mint otthonról. és plussz az utazás ide oda.

Vagy ha megfordítjuk, hogy otthon sem dolgozza végig a 8 órát (mert "nem látják"), ugyan úgy, ahogy a "több személyes kapcsolat" miatt nem dolgozza végig a 8 órát az irodában sem. Szóval a munkáltató nem jár rosszabbul valójában a home office dolgozókkal, csak ki-ki másra szúrja el a munkaidő "kieső" részét.

Más oldalról én magam nem szoktam érteni, aki nagyon tiltakozik az irodába járás ellen, mert egy csomó munkakörben (nem irodai jellemzően) kizárólag személyes jelenléttel lehet ellátni a feladatot, mégsem sírnak azok a dolgozók, hogy ki kellene már erre találni valamit. Azt vállalták, azt csinálják. Mindenki más ahelyett, hogy örülne, hogy ideig-óráig home office volt (és így pluszt kapott), most bánkódik, hogy be kell járni (mintha elvettek volna valamit, közben meg csak a plusz szűnt meg).

Értem én, hogy van akinek tényleg jobban megy az otthon magányában a munka, de ez nem lehet olyan tömeg, mint azt sokan állítják.

ha nem kersz segitseget abban, amiben elakadsz, mit varunk?
a home office nem a kommunikacio beszunteteserol kellene szoljon szol, hanem arrol, hogy akkor kommunikalsz, amikor neked es a masiknak is alkalmas, nem random szakitanak felbe, mert "ott vagy". ha valaki nem tudja az online toolokat (chat, screen share, whatever) meg a telefonjat jol hasznalni, az ellen a kozos iroda sem ved. kulonos tekintettel az egyebkent is geolokacioban szetszort cegeknel...

Az 1 perces segítségek pont nem 1 percesek, és azoknak viszi el az idejét, akik másoknak segítenek. Ráadásul egy komolyabb cégnél van support a technikai problémákra, tehát nem a felhasználóknak kellene a gépen egerészni a probléma elhárítása végett. Ebben a cipőben vagyok én is: a kollégák egy része megtalál olyan problémákkal, amelyeket a helpdesknek kellene küldenie.

Ha pedig a napi munka során vannak problémák, elakadások, arra a munkafolyamatok során kellene fórumot biztosítani. Pl. az agilis módszertan erre napi lehetőséget ad.

Behoznék egy másik szempontot.

Most értem vissza egy tárgyalásról, ahol egy nemzetközi multicég IT osztályával arról egyeztettem, hogy kellene nekik egy onsite szupportos technikus, mert az, hogy van valahol egy HO-ban üldögélő kolléga, aki számára fel tudnak adni egy ticket-et, az rohadt személytelen. Ráadásul, kb. lehetetlenné teszi azt a fajta small talk emberi kommunikációt, hogy "tegnap szóltam neked, megcsináltad?" (vagyis átette szóban a feladatot státuszát a másik félre), neki kell a továbbiakban is a jegyet lesnie, arra reagálnia stb. holott a jegy feladója mondjuk egy sales-es, akinek nem ez a dolga.

Ez a távolba vesző személytelenség részben az, ami miatt rohadtul utálják a ticket-ezést és ez a hatékonyság rovására megy.

Szóval kell nekik "egy" (nyilván a megfelelő backuppal, aki mondjuk József) "Ferenc", akihez fordulhatnak, akinek neve, arca és személyisége van. Akitől adott esetben kapnak némi emberi szót. Az indiaiakkal szemben.

Szóval, ez a HO marha jó dolog, kivéve, amikor nem.

trey @ gépház

Mondjuk ez nem azt is jelenthet, hogy a ticketek nincsenek időben feldolgozva, különben nem lenne ilyen gondja, hogy beszélgessen valakivel?

Egyébként emlékszem, amikor még irodában az IT support egy idő után bezárta az ajtót és csöngetni lehetett max, mert annyire szétszedte a fókuszukat, hogy csak bementek emberek és kérdezgették őket.

 

Nálunk egyébként most úgy van az egyik support, hogy először chat robottal, aztán megkérezi, hogy sos e és azonnal akarok e live chatet, vagy pedig jó, ha egyeztetett időpontban callolnak, ekkor le kell írnom az issut. Szóval itt kapok egy teams hívást a nekem jó időpontban és, ha nem tudja azonnal megoldani, akkor ő felvesz egy ticketet és azt egy másik szintű ember kezeli aztán. Szóval csak itt jön be a ticketre várás. Ami után benne van, hogy megint teams hívás lesz a másik emberrel. Szóval ennyiben személyesebb, hogy lehet benne élő sző.

Tapasztalatom szerint a ticketezés azért sem kellemes a végfelhasználónak, mert mire megérik benne a döntés, hogy ez márpedig hiba, többnyire már sikerült valamit elnyomogatni, tönkretenni. Elkattintotta a hibaüzeneteket, feleslegesen újraindította, lekapcsolta, felkapcsolta, papírt a nyomtatóból félig kitépte, stb. A probléma másik része, hogy nem tudja a hibát értelmesen leírni. "Nem működik a gép." "Megállt a lapitopi." Ilyen, és hasonló elmés bejelentések születnek, és ezek a felhasználók elvárják, hogy szaladjon oda a géphez a kockafejű, és kézrátétellel gyógyítson.

További tapasztalatom, hogy a pandémia ideje alatt (láss csodát!) az otthon melózó felhasználók érdekes módon mégis képesek voltak a problémáikat egyre értelmesebben leírni, lévén, hogy nem volt más lehetőségük. Egyszerre csak kiderült, hogy nem is állt meg a lapitopi, csak a böngészőben jött egy hibaüzenet.

Megfontolandó tehát, hogy mennyire lesz hatékony a direktben csicskáztatható problémamegoldó, mert nagyon hamar odáig fajulhat a dolog, hogy már nem is lesz oda elég egy ember, mert a felhasználó már arra is igénybe veszi őket, amihez 40-es IQ felett nem kell semmilyen segítség. Nyilván a te szempontodból ez nem számít, mert legfeljebb vastagon kiszámlázod a supporter kolléga idejét. Csak egyszer megeshet, hogy elszállnak a költségek, és bekopogtat a versenytárs szolgáltató, ahol a kiszolgálási szint ugyan kurvaszar, de legalább olcsó.

Akkor az AI mégse veszi el az L1 support, desktopos és helpdeskes kollégák munkáját? Minő meglepő. Ja, mégse.

Egyébként az ilyen "Ferenceket" és "Józsefeket" szoktam hívni baszogatható embereknek. Bocs, nincs rá jobb szavam. A mindenes munkaköri megnevezés túl enyhe ahhoz képest, amit el kell viselniük sokszor.
Ők azok, akiket mindenféle, akár a munkakörükhöz szorosan nem kapcsolódó feladatokkal is megtalálnak. Pl: asztalt szétszedni/összerakni költözés miatt, ajtó zsanért javít, kicseréli a nyomtatóban a tonert, felügyeli a vendégeket, karbantartókat a helyszínen, meghallgatja Mancika és Jucika személyes panaszáradatát. Végül csak a saját munkájára nem marad érdemi ideje, ami miatt időnként lecseszi a vezetőség.
Ez megtörtént eset - nem velem, csak pár kollégámmal korábban.

Akkor az AI mégse veszi el az L1 support, desktopos és helpdeskes kollégák munkáját? Minő meglepő. Ja, mégse.

Az én korábbi állításom pont az volt, hogy az onsite support, field engineer munkáját nem veszi el (állításom volt: diszket nem egyhamar fog az AI cserélni).

Te kevered ezeket az ügyfélszolgálatosokkal. Azokét simán elveheti.

trey @ gépház

Korántsem biztos. Csak az adott 'ügyfél' nem elégedett, esetleg a saját munkáját nem jól tervezte meg, és emiatt soronkívüliséget szeretne, mert közeleg a saját határideje. Rengeteg ilyen van, amikor jönnek, hogy ez és az azonnal kell, mert lejár a határidő. Általában azzal szoktam válaszolni, hogy visszakérdezek: én adtam a határidőt? Nem, de ez akkor is fontos. Jó, tudomásul vettem, hogy fontos, van még a csőben húsz másik, ami szintén fontos.

Az ügyfél hülyesége miatt nem működött hatékonyan.
Persze ha mindenáron ki akarjuk szolgálni és/vagy megfizeti rendesen hogy valaki onsite ott ül akkor ez a lokális optimum. 
A globális optimum máshol van, kaphatna olcsóbban jobb szolgáltatást ha maga is beletesz egy kicsit. Nem tesz bele.

Gábriel Ákos

"Ráadásul, kb. lehetetlenné teszi azt a fajta small talk emberi kommunikációt, hogy "tegnap szóltam neked, megcsináltad?" (vagyis átette szóban a feladatot státuszát a másik félre), neki kell a továbbiakban is a jegyet lesnie, arra reagálnia stb. holott a jegy feladója mondjuk egy sales-es, akinek nem ez a dolga."

Az ilyen dolgozók pont azok akik elmehetnek a jó picsába.

Valaki dolgozik valamit, odajön egy ilyen majom, odaröfög valamit hogy ez kell az kell és elhúz gyorsan, hogy innentől ez nem az én problémám, én átadtam, holott a célszemély azt se értette mit akar.

De bazdmeg, ha te akarsz valamit akkor az a te problémád.

Nyisd meg a kurva hibajegyet, és olvasd el a kurva emailjeidet amiben kapod az értesítést a hibajegy státuszának a változásáról, válaszolj a kérdésekre, stb.

Pont az ilyen sunyi odaszólogatós gecik szoktak utána gátlástalanul a másik szemébe hazudni a meetingeken mikor valamit elfelejtenek hogy "de hát én szóltam a Bélának".

Bármilyen párszáz fő feletti cég ha nem hibajegyezik ott a vezetőség egy komplett idióta, és borítékolva vannak az állandó negatív súrlódások a dolgozók között.

Az egy teljesen másik probélma hogy a sok spúr geci főnök kiszervezi indiába az IT supportot ahol a betanított hülyék szajkózzák a faszságokat mint egy papagáj a scriptjükből, de alapvetően lövésük sincs semmiről sem.
Érdekes módon mikor az IT support hibajegyezik és full remote-ban van, de a dolgozók európai országból valók akkor soha semmi gond nincs velük.

Pontosan. Teljesen igazad van. Van olyan munkatársat, aki ír e-mailt, majd ír teamsen hogy írt e-mailt, majd ha a konyhában találkozunk külön szól hogy írt e-mailt és írt teamsen is, mindezt akár egy fél óra leforgása alatt, ami alatt esélyed sincs érdemben reagálni ... 

The worst or stupidest ideas are always the most popular.

A f@szomat beleverem az ilyen small talkba. Ez a pushy wannabe managerek stílusa akiket élvezettel küldök el a picsába minden egyes lehetséges alkalommal. Megvan arra a módszer hogyan lehet ezeket behúzni a csőbe.úgy, hogy én meg sem jelenek a konfliktusban.

Az elbaszottul felépített ticketing rendszerekről meg nem a rendszer tehet hanem azok a hülyék akik szarul építik fel - sokszor maguknak.

Conway's law hasznos olvasmány a témában.

Az indiaiakkal nem a fizikai távolság a probléma, hanem a kompetencia és az attitűd.

Gábriel Ákos

A hiányolt informatikus empátia :D :D :D

Nézd, nálunk pénzért van empátia is :D Van olyan emberem, amelyik kiválóan el tudja játszani pénzért az együttérzést, miközben magában elmorzsolja a "faszomat belecsapom" szavakat :D A végfelhasználónak úgyis az illúzió a lényeg, meg hogy a feladat el legyen végezve.

trey @ gépház

Pénzért minden _is_ van. A for profit vállalatok - meglepetés - pénzért dolgoznak. Ha az ügyfélnek az lenne az igénye, hogy adjak egy piros orrú bohócot, aki Windows telepítés közben zsonglőrmutatványokkal szórakoztatja a cég belső IT-ját, miközben a pöcsére egy lámpás van kötve, hogy ezt sötétben is elő tudja adni, akkor azt adnék. Nyilván, kevesebb rendszermérnök van, aki ezt tudja/vállalja, így a ritka humán erőforrás nem lesz olcsó, de ha kifizetik ... :)

Erről szól a szolgáltatószakma.

trey @ gépház

Van ilyesmi ismerősöm, még kollégák is voltunk pár évig. Profi IT-s (tényleg) és mellette hivatásos bohóc és Mikulás is. Igen, számlaképes. 2 méteres "orosz lehallgató szekrény" külsejű.
A lámpás részt felejtsd el. Annyira nem hülye a srác, nem csinál magából férfi sztriptízest. :)

Volt olyan ceg, ahol minden (tobb szaz) fejleszto fent volt egy chaten. (tobb chat is volt, tematikusan)

Aki akart, kerdezett, es aki epp nem egy gondolat kozepen volt, ra tudott nezni. Aki tudta a megoldast, azzal privat chatbe mentek, igy a dev chaten nem generaltak felesleges forgalmat.

Szerintem ez egy jol kitalalt rendszer volt, fejleszteskor tenyleg problema, ha megzavarnak a legrosszabb pillanatban. Amikor kisebb csapatban voltam, es egy irodaban ult mindenki, altalaban bemasztam az illeto periferialis latasaba, es hagytam idot mig befejezi amit irt. Ott valamiert nem szerettek a chatet. Persze ez csak akkor mukodik, ha pontosan tudom, ki tud segiteni. Ha nem, akkor marad a chat es a broadcast.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Meg ha akarnak egyáltalán segíteni! Jöttem el olyan helyről (jóóó amerikai multi pösti váci úti központja) ahol az volt a bevált h. basztak az emberek dokumentálni. Így ha kirúgták v. elment, ment vele a tudás is. De amíg ott volt se volt benne köszönet, mert sok türhő paraszt volt közöttük. Akire soha nem lehetett számítani ha kérdéssel ment hozzájuk az ember. Csak felsőbb parancsra voltak hajlandóak szóbaállni a más kutyák kölykeivel. De akkor se volt sok köszönet abban a "segítségben".

attol is fugg ez, hogy pl. valtottal-e melot home office-ozgatas kozben, ha mar eleve ugy mentel oda, hogy home office, ha berendelnek, az egyertelmu: "elvettek valamit".

de ez nem lehet olyan tömeg, mint azt sokan állítják > kozep/felsovezetok nem is nagyon ertik, hogy miert sz*r a random pofazas/ajtocsapkodas/megszologatas, mert ok alapbol ezzel toltik az idejuk jo reszet, a melojuk szerves resze (az egymas f*anak szopkodasa is). home office-ban akkor szakitod meg amiben eppen nyakig benne vagy, amikor akarod, nem akkor jon megveregetni a vallad valaki, amikor o akarja. egy-egy ilyen percekre-orakra megakaszthat, mire ujra felveszed a fonalat. ha magadnak tervezed a szunetet, amikor kesz vagy egy adott resszel, lehet, hogy a szunet nem tobb/kevesebb, de a hatekonysag tud merthetoen nagyobb lenni. kulonosen igaz ez az ilyen "open" irodakra, amibol igen sok van, nem jut minden "jomunkasnak" "kulon tal kulon ol", a negyzetmeter draga!
az mas kerdes, ha valakinek a home office nem "office", mert mondjuk a negy pulya meg az asszony folyton a nyakan log. de az meg jarjon akkor be. win-win.

Akinek 4 pulykája :D van otthon, annak az igazi win-win! Munkaidőben a kölköket pesztrálhatja - és ez tényleg fontos, ez tényleg olyan ami neki jó és maradandó. Épül velük a kapcsolata, fejlesztheti őket, stb stb.. ilyesmik. A meló meg halad amennyire tud (a fizetés meg ugyanannyi).

Nem hallottam olyan 80 évesről, aki azt mondta volna, hogy 'bárcsak keményebben dolgoztam volna'.

Szinten zenesz, 2 gyerek, napkozben iskola, itthon csend es nyugalom.

Viszont a kovid idejevol szarmazo protokoll miatt, ha egyet tusszent odabent, akkor egy hetig nem mehet vissza, csak az egeszseges igazolas utan, ergo napokig kell valaki itthon. A 7 es a 9 eves gyerek nem maradhat egyedul, viszont nem engedik vissza. Sakk-matt.

Mivel nincs eleg bevetheto nagymama, valamint amikor virusos, lazas, akkor nyilvan nem akarom megolni a 70 kozeli anyukamat, ezert nem felugyelheti. HO nelkul ez evente cirka 50-100 nap szabadnapba kerulne, annyi meg ugye nincs.

Megvaltoztak a szabalyok, mert az ovoda/iskola onhatalmulag eloirja,  hogy maradjak otthon a gyerekkel. Ez csak olyan munkahellyel mukodik, ahol van HO. 

Az ő esetében amúgy extra vicces, hogy a saját csapatából egyedül van az adott irodában, mert mindenki más más országban van. Szóval akik körülötte ülnek a nagyobb departmentnek vagy minek a részei, de nem közvetlenül velük dolgozik. És az elvégzett munka mennyisége az nem úgy van követve, hogy valaki néz az irodában, hogy mit csinálsz. A saját főnöke azért mondja, hogy tényleg legyen bent, ha ő tudja is, hogy sok értelme nincs, hogy legyen a csapatnak "visibility"-je ott az irodában, hogy ne mondhassák, hogy nem látszanak :D

Amúgy a munkáltató rosszabbul jár, ha rosszabb fizikális és mentális állapotban lévő emberek vannak nála. Jó állapotban lévő, motivált, a munkára elég self ownership-pel viszonyuló emberek értékesebbek. De tegyük fel semmi előnye nem lenne a munkaválalónak belőle, hogy otthonról csinálja az alkalmazott, szerintem akkor sem értelmes dolog kiverni belőle, hogy az irodában csinálja, ha ezzel ő nem nyer sokat, de az alkalmazott meg veszít.

De amúgy szerintem egyszerűen ez a mindenki csinálja ezt, vagy mindenki csinálja azt, függetlenül a részletektől rossz irány. Szerintem adott csapatban, nagyobb egységben lehet kb látni, hogy mi működik és mi nem az adott munkakörökben és valahogy a szerint lenne értelmes.

ket es fel (majdnem harom) orarara lakom a magyar leany irodajatol, de soha senkivel sem kommunikaltam meg a magyar reszrrol csakis a kulfoldi vonallal, akik indiaban reggel 4-5 fele kezdik a munkat, es az amcsik meg este 10-11kor vegeznek. 

tudnal nekem segiteni, mi a budos fasznak menjek be a magyar leany irodajaba??? Kellene valami kurva jo indok, miert utazzak napi majdnem 6 orat, hogy aztan kussban ulljek es lemaradjak mind az indiai mind pedig az amcsi kollegakrol. Koszi :D

Szerkesztve: 2024. 01. 31., sze – 11:22

A felöltözés/bejárás/közelekedés idejét+költségét kifizeti a cég a kialkudott munkabérnél. Vagy azzal, hogy magasabb a bérigényem (+25% mondjuk), hogy ezeket kompenzálja* vagy azzal hogy nekem ez is munkaidő lesz. Akinek nincs kurrens tudása, aki nem tudja magát eladni, aki fél munkahelyet váltani, interjúzni, stb annak meg úgyis azt dugnak le a torkán amit akarnak. Egyébként meg az irodában sokkal könnyebb kummantani: látta mindenki hogy beértem és hát ki tehet arról hogy a feladat lassan halad (1 órás szarás+merülésig telefonozás, hosszú kávészünetek, 2 órás ebédek, small talkok a munkatársakkal (éPÜlJEnEK a muNKAheLyI kaPCsOlAtoK!), stb... aztán a végén könnyű széttárni a kezeket, hogy "de hát én dolgoztam, mindennap itt voltam 9-5 között :). Olyan alsóvezető/mangerem amúgy sem volt túl sokszor, aki kicsit is értette volna hogy mit csinálok. Valószínűleg túl fiatal vagyok (40) és ez lehet az oka... :D

* 1 óra (tömeg)közelekedés = 2 óra munka. Miért? Mert a (tömeg)közlekedés rossz, még tanulni/fejlődni sem lehet vele semmit, a céges értékeket (lol) vagy managereket sem ismerem meg jobb, szóval ott tényleg csak a pénz van. A valódi munkavégzés meg tudást és pénzt is ad.

Amúgy ez megint egy külön topik, hogy olyan e a munka, hogy az a fő dolog, hogy kummantsa el az ember. De az biztos, hogy ez az irodában ülni a wcn és telózni valószínűleg az a fajta pótcselekvés ami jól mutatja, hogy valami gond van úgy az egésszel :D leginkább az, hogy valamit pihenni kéne. amúgy ez pl otthoni munkának óriási előnye. én pl szoktam tornázni. csinálni pár húzódszkodást stb. ami többet ér mint pl egy kávé. de az irodában semmi mással nem tud energiát nyerni az ember, mint hogy elmegy a kv képhez. jah vagy ez lehet kivágja többeknél a bisztosítékot, de nagy meetingek alatt, ahol csak figyelnem kell, pl én szoktam gitározni. és basszus ez rohadt jó. mert ugyis ott üllök és bámulok előre és figyelek és közben meg a kezem tudja csinálni és tökre nem éget ki annyira ez a passzív figyelés. (saját csapat meetingek mindig kamerával vannak)

Vagy azzal, hogy magasabb a bérigényem (+25% mondjuk)

Olyan érzésem van hogy a következő évtizedünk arról fog szólni hogy megmarad-e a munkánk,
nem arról hogy valamilyen juttatás kivezetése kapcsán fizetésemelést követelünk.

Ó, még mindig vannak, akik fordítva ülnek a lovon!

Múlt heti termés:

  • elment tőlünk (másik ügyosztály), majd ő megmutatja, elmúlt 2-3 hónapban két helyen is dolgozott, mindkettő helyen belekerült a leépítésbe, most az FB-n keres munkát
  • elment tőlünk (másik ügyosztály), majd ő megmutatja, nem jött be, visszajönne (persze, hogy nem)

🤷‍♂️

Sok ember fejében él fals kép a képességéről, a "máshol kolbászból van a kerítésből". Óriási igények párosulnak sok esetben szerény (vagy elégtelen) tudással/teljesítménnyel, de kurva nagy egóval ...

Volt olyan, hogy elment tőlünk technikusként, eltöltött 4 hónapot valami alibi helyen, visszajött jelentkezni architektként (persze, hogy nem) :D

Komolyan mondom, olyan arcok vannak :D

trey @ gépház

Másik:

Ő megpályázna cégen belül egy rendszermérnöki pozíciót (2 megyei könyvtár hiányzik hozzá a fejéből, de OK, vannak erre tanfolyamok, meg időt is kaphat rá, segítséget is, ott vannak a kollégák, segítik).

Hát, ő azért tanulni nem nagyon szeretne ám, vizsgázni meg főleg. Készenlétet, ügyeletet nem vállal, neki 8-től 16:00-ig legyen a munkaidő. Se, hétvége, se ünnepnap.

Ja, jogsija sincs, ő csak asztaltól akar dolgozni.

Hát, jól van királyfi, királylány. :D

Én meg tűzoltó szeretnék lenni, home office-ból :D :D

Egyik sincs már a cégnél, visszahallva a pályafutásukat ... máshol is csak titánnak voltak jók.

Szerintem egyesek túl sok hülyeséget olvasnak a neten :D

trey @ gépház

Én meg tűzoltó szeretnék lenni, home office-ból :D :D

Tisztelettel megjegyeznem, hogy en idonkent az vagyok... Felhiv az ideges felhasznalo (baszki 20+ eve ugyanaz a telefonszamom, kene egy uj) es sir, hogy nem megy valami. En meg elharitom a problemat, es a legrosszabb az egeszben, hogy meg jol is erzem magam ettol, mert tenyleg segitettem valakin. Hulye egy szakma ez, kanaperol oltom a tuzet... :-)

Az egyik helyen Mancika rendszeresen avval hívott fel, hogy “rossz a program”, vagy “rossz a gép”. Elmentem, megkerestem, félre hívtam. Mondtam neki: ha továbbra is ezt a három szót variálja csak, akkor megint megkeresem és belehúzom a monitort a fejébe, attól talán bővebb szókincse lesz. Bepanaszolt. Mondták neki, jobb lesz ha több könyvet olvas és növeli a szókincsét, mert ez az ember tényleg fejbebassza a monitorral. Láss csodát Mancika megjavult, és majdnem barátok lettünk.

Az ilyennek azt kell mondani, hogy:

Ott van a szobában az az izé a hogyishivják mellett. Na azzal kell azt a  micsodát megcsinálni. Aztán jó lesz. 

Ekkor kicsit megsértődnek, majd javaslom: tegyük le, gondold át, fogalmazd meg, probáld el, ha már jól megy, akkor majd hívj fel

Csak annyival egészíteném ki, hogy a munkavállaló nagy részt nem biztos, hogy a munkahelyen lett idióta, hanem vélhetően előtte is az volt.

Óriási gond a munkaerő kiválasztása is, persze lehet azt mondani, hogy kevés a kínálat, de tapasztalatom szerint a kiválasztással legalább ugyanakkora gond van, magyarul a HR vagy management felelőssége nem vitatható el a megfelelő munkaerő kiválasztásában.

A munkavállalónak munkavállalói érdeke van, szummazva kevés munkáért sok bér. Ezt szem előtt tartva én már nem csodálkozok semmin.

Csak annyival egészíteném ki, hogy a munkavállaló nagy részt nem biztos, hogy a munkahelyen lett idióta, hanem vélhetően előtte is az volt.

ÜFSZ-es/L1 supportos próbált nagyot álmodni, továbblépni. A kedve nem lett elvéve, csak vázolva lett, hogy mik az elvárások. Semmi olyan, amit ne lehetne egyébként megugrani.

BTW: nálatok nincs a cégen belül fejlődési lehetőség? Ha nincs, az szomorú. Inkább.

trey @ gépház

Szerintem ez inkabb arrol szol, hogy probaljak eluldozni a managereket, mintsem elkuldeni kelljen. Nem veletlen csak az US vezetokre vonatkozik.

Most történt:

Munkavállaló felmondott, mert úgy gondolta, hogy az új munkahelyen a heti 5 nap HO milyen fasza lesz. 2 hónap múlva jelezte, hogy jönne vissza. Egyik indoka a "túl sok" HO, az asszonnyal nem bír együtt ennyit. Neki is mondták, hogy menjen gyakrabban inkább el otthonról.

(PS: a kérdésre: persze, hogy nem :)

trey @ gépház

Ez amúgy szerintem reális, jó kérdés, hogy egy párkapcsolatra milyen hatással van, ha 24 órában együtt. És itt is az lehet a válasz, hogy sok mindentől függ. Akár a lakás, ház szerkezetétől is. Vagy hogy mennyire vannak egyéb külön emberi kapcsolataik, elfoglaltságaik. Amúgy valami olyan cikk címet is láttam nem rég, hogy akár jót tud tenni egy kapcsolatnak, ha van az évben egy külön nyaralásuk külön. Ami megint olyan, hogy ez gondolom, akkor lehet különösen jó, ha amúgy az élet szerkezete olyan, hogy nincs más külön idejük.

Ez a téma messze vezet. Kezdve a párkapcsolatoktól, a szellemi képességek szinten tartásán át az önbecsülés fenntartásáig. Már eleve az sokat dob bizonyos emberek hangulatán, hogy minden nap rendesen felkel, elvégzi a tisztasági, higiéniai rutint, felöltözik rendesen és ember módjára tölti el a napot.

Hallani/látni olyan példákat, hogy egyesek annyira képesek leépülni HO-ban, hogy

  • minek mossak reggel fogat
  • jó ez a kitérdesedett mackóalsó, kinek öltözzek fel
  • alsógatyában ülve is végig lehet tolni egy Teams értekezletet
  • stb.

Ez valahol szánalmas.

Meg az is, hogy egyes, Maugli szintre lezüllött emberek, amikor nagy ritkán visszatérnek a munkahelyen dolgozó társadalomba (pl. céges rendezvény), akkor abban a mackóalsóban jelennek meg, amiben otthon is nyomják :D

Ez meg igénytelen.

:)

trey @ gépház

Ez a home office elején szerintem sokunknák így volt :D de azóta évek teltek el. Mostanra azért eléggé felépültek rutinok, mi hogy történik reggel. És persze a céges rendszer is segít, hogy van egy csapat hívás reggel, kamerával, ahol végig megyünk minden egyes taskon amin dolgozunk. És a taskok altaskokra vannak bontva és látszik, hogy melyik mozdult a fázisokon előre stb. És nap közben is kamerás callok vannak, ha van valami.

 

Egyébként simán eltudom képzelni, hogy vannak cégek ahol kb ott tartanak ebben mint a covid elején.

Soha nem kapcsolok kamerát, pedig ~100% HO-ban ülök. Nem attól fog jól menni a meeting, hogy nézik a buksim meg a függönyöm. Én sem szoktam mást bambulbi (mármint ha valaki néha benyomja a cam-et, nem szokták). Nézem a feladatot közben, nyomkodom amit kell (ssh pl.).

echo crash > /dev/kmem

hehehe, mivel uzemelteteunk is, meg szamos projektet viszunk az is vicces, amikor mindnekinek be van kapcsolva a kameraja es eppen kemenyen pufolik a billentyuzetet mert incidens van, vagy a masik chat-en keresi az ugyfel surgosen egy keressel, stb stb

Szoval ilyenkor is jonnek a "can you repeat it please?" kerdesek, nem kell ehhez otthon pornhub-ra fernie a faszat senkinek a meeting kozben.

Mondjuk en olyan meetingre el sem megyek, aminek nincs agendaja es hosszabb 15 percnel. :D Igy is van vagy napi 3-5 meetingem (na jo, request-ek, mert mint mondtam leszarom ha hosszu vagy nincs agenda amibe lehet kapaszkodni hogy moderalja az ember)

Onnantól h. azért szervezték ki magyarországra az SSC-ket, mert itt a melós bére harmada a belga, svájci, angol melósénak, és itt 1 ember elviszi 3 kinti melóját is, ezért mindenkire rábasznak 3 párhuzamosan futó melót, nincs abban semmi csodálkoznivaló hogy emiatt rendszerszintű problémája a melósnak, h. egyszerre 3-4 helyről van basztatva. Így ha időelbaszó mítingekbe van berángatva, közben a szerencsétlen istenbarma próbál valami hasznosat is csinálni, ezért párhuzamosan dolgozik az éppen aktuális tűzoltásos bazmegen is. Nem csoda ha kurvára nem figyel a hívásban, ahol nagyrészt úgyis csak az unatkozó menedzserek smalltalk bullshitjei mennek 10 esetből 9ben. A fennmaradó 1 esetben meg belefér h.: mit kérdeztél, mert eddig kurvára nem figyeltem a szófosásodra, mással voltam elfoglalva.

Volt nekem olyan scrum masterem, aki a 10 perces standup meetingből 20-30 perces síelős-prostizós sorozatot csinált. Ja hogy prod probléma volt este, e-mailben pls, majd írjatok. anyway.gif
Meg olyan is, aki minden alkalommal elsírta hogy apa nem kezelgeti. Senki sem jelentkezett a nemes feladatra :D
Ellenben sosem volt olyan scrum masterem, aki valóban scrum master, vagy 1st line managernek érdemben nevezhető lett volna.

Ennyit az n+1. corporate bullshitről. HO-ban nincs ilyen. Járjon balett szakkörre akinek nincs jobb dolga.

echo crash > /dev/kmem

Szerintem inkább én vagyok az átlag. Persze imho, de többségében azt látom hogy bent herevere, fontoskodás és self promo, otthon melóka van.
A can you repeat kérdést leginkább a HQ-ban campelő kollégáknak szoktuk ellőni, mikor a háttérzaj miatt nem halljuk őket rendesen. Örök sláger: Can you pls. mute...?

A 6x12h munkáról átálltunk az 5x8-ra, és túléltük. Az 5x6/4x7-8 jön, HO-ban, rugalmasan, és végre egy kis privacy is (nem, a cég nem a családom, a kollégák nem a barátaim). Talán túléljük :)

echo crash > /dev/kmem

A kamera szerintem arra is jó, hogy személyesebb legyen az egész. Valahogy az, hogy milyen a hangulat a csapatban, hogy merünk e kérdezni gyorsan, tudjuk, hogy a másik nem borul ettől stb. abban számít valahogy kicsit ha látjuk egymást. Szerintem elég kihívás megteremteni azt a légkört, ahol kb bízunk egymásban és jól érezzük magunkat és ehhez szerintem ad ez valamit.

Soha nem kapcsolok kamerát (másnál sem jellemző, csapaton belül pedig deklaráltan nem), pedig az idő nagyobb részében HO vagyok (alig meetingelek, szerencsére sikerül általában kimozogni előlük), és egész nap melegítőben ülök, ennyit erről.

Amikor bemegyek akkor farmer es ing, de itthon kenyelmes mackoalsoban nyomom es elnyutt (nem koszos, csak sokat mosott) poloban. Ez szerintem nem igenytelenseg, hanem alkalmazkodas a helyzet adta kotottsegekhez es lehetosegekhez. Itthon volt, hogy kiultem a kertbe a laptoppal, es madarcsicsergesben dolgoztam. Ha bemegyek a meloba, ott nem ulok ki a parkoloba. Nem ertem, hogy miert tekinted gondnak a kiterdesedett mackoalsot. Nem koszos, nem budos, csak sokat hasznalt. Ez miert gond?

A reggeli készülődésem csak annyiban tér el a home-office és az irodai napok közt, hogy egy óra különbség van köztük. Ruházatban annyi, hogy az irodában többnyire ingben vagyok (esetleg +pulóver) home office-ban pólóban (+ pulóver). Netán megtakarítok két plusz átöltözést (ha bringával megyek be, akkor biciklis ruha/irodai ruha váltása). Maximum éjszakai rövidebb release-eknél fordult elő, hogy fürdőköntösben csináltam meg.

cmd+f "nagyz" -> Phrase not found. [skipped]

Szerkesztve: 2024. 01. 31., sze – 16:45

Pár dolog ezzel kapcsolatban:

- az IBM (ahogy az összes nagy multi) nem egyetlen cég, hanem egy világszerte kiterjedő vállalat csoport. Az aktuális szabályok pedig erősebben kötődnek a helyi céghez, akivel ténylegesen szerződésed van, min az 'anyacéghez'.

- a tevékenységi köre is eléggé széles skálán mozog, amikre bizony külön szabályok érvényesek

- az USA-ban eleve másként (rabszolgaként) 'kezelik' a munkavállalót - talán mostanában már kezdenek ezellen fellázadni.

 

Magyarországon annyi van, hogy a HO feltételeit próbálják szerződésbe foglalni... több-kevesebb sikerrel.

Akkor az IBM-nél is jobb a munkahelyem. A mottó: Meló legyen elvégezve, ügyfelek legyenek boldogok, a többit leszarják.

Évente 2-3 alkalommal van iroda, akkor is azért mert utána megyünk csapatépíteni, de az is opcionális, simán lehet HO után menni enni/inni. Ezen felül mindenki ott dolgozik ahol akar, mehet irodázni is ha otthon úgy érzi hogy nem tud jól dolgozni, ilyenkor jellemzően egyedül ül a csendes irodában.

Amióta bejött a HO azóta több ügyfelet is hoztunk be és mindegyik szanaszét dicsér minket.

A feladatok felosztása pedig úgy néz ki hogy van heti két rövid meeting (kamera nélkül) ahol megdumáljuk hogy mik a feladatok és azoknak mi a határideje, esetleg van-e elakadás de mivel jó a munkaerő ezért nem jellemző az ilyen jellegű probléma. Mondjuk ehhez kell a jól felépített 3 hónapos próbaidő is ahol ki lehet szórni a nem megfelelő embereket.

Akkor az IBM-nél is jobb a munkahelyem. A mottó: Meló legyen elvégezve, ügyfelek legyenek boldogok, a többit leszarják.

Bármikor változhat a gazdasági környezet amire úgy fognak válaszolni hogy "legyen olcsóbban elvégezve, ügyfelek legyenek boldogok, a többit leszarjuk"
Itt fog képbe kerülni a HO.

en nem szeretek meetingelni, kerulom is, ha tehetem, de igy is van heti 4-5 meetingem, ami hasznos, es kell. ha mar ott kell lennem a tobbiekkel egyutt, akkor elvarom, hogy ne az agyban fetrengve vegyen reszt valaki rajta, vagy ugy, hogy a masodik monitoran megy a dota stream, etcetra.

Hát, ha neked ilyenek a kollégáid... Tudod, madarat tolláról, embert bará... kollégáiról kialakult félelmeiről.

Nekem ha kolléga hív, akár telefon, akár Teams, meg sem fordul a fejemben, hogy milyen ruhában van. És egyikőjükről sem feltételezem, hogy visszaél a HO -val. Éljen a HO -val, legyen kényelmesebb az élete, ettől válik kiegyensúlyozottá. Szerintem ez sokkal jobb, mint valami véresszájú idegeskedés, hogy te jó ég, a kolléga biztosan egy szál pöcsben a pornhubot háttérben lenémítva tol valami FPS-t, meeting közben.

lenémítva tol valami FPS-t, meeting közben

Ezt amúgy lehet bekapcsolt kamerával is (de a szemüveget érdemes levenni). Időnként a végén meg is dicsérnek, hogy baszki, te végig figyeltél, a többieken meg látszott, hogy mobiloznak. Mondjuk igyekszem kihúzni magam az ilyen meetingekről, ahol semmi haszna nincs a jelenlétemnek, de azt viszonylag korán megtanultam, hogy meeting alatt nem dolgozok. :D

Szerintem alapvetően az a baj, hogy nem a heti teljesítmény nézik, hanem az órát. Én meg időnként megkérdezem, hogy adminisztratív vagy produktív munkát várnak el, mert akkor úgy állok hozzá. Mivel freelancer vagyok, projektmunkán, viszonylag hamar rájönnek arra, hogy nekem mindegy, hogy ott ülök-e feleslegesen egy meeting-en, viszont ők fizetnek érte...

Te ezt várod el, nálunk meg az az elvárás hogy a meló legyen kész. Ha ezt fejen állva twitchet nézve úgy oldja meg hogy mellé még a gyerekért is elmegy oviba és úgy jön be meetingre az se baj. 
Elvárást teljesítette, a többi meg a magánügye, semmi közöm hozzá. 

varjal mar, tehat ha webcamot kapcsol valaki egy meetingre mert megtiszteli a kollegait == kevesbe hasznos munkaero?

Én elég sok cégnél dolgoztam az utóbbi 6-7 évben, tanácsadóként vagy projektmunkán, az volt a tipikus, hogy amikor új ember csatlakozott a csapatba, akkor _egyszer_ mindenki megmutatta magát, beszéltünk 5-10 percet kamerával, aztán legközelebb akkor, ha ismét új ember jött a csapatba. Egy darab cégen kívül soha nem volt olyan, hogy bárki is megkövetelte volna a bekapcsolt kamerát, viszont ott jellemzően faszfejek is voltak, akik ezt erőltették.

Időnként vannak olyan szar netszolgáltatók, hogy egy nagyobb sávszélességű upstream képes kilőni az egész kapcsolatot. Volt, hogy elég volt valakinek a Teamsen megosztani egy képernyőt, és ment az illető a levesbe. Nyilván egy kamera bekapcsolás is hasonló eredményt adna.

Előző cégnél 7 évet voltam, ebből 5-öt HO-ba olyan gépről amin nem is volt webkamera. Nem hiányzott, de nem csak nekem, 5 év alatt talán akkor láttam random fejeket amikor képernyőmegosztás helyett véletlenül a kamerát lőtte be valaki, azt is csak néhány másodpercig.

Jelenlegi munkahelyemen 2020. március 15. óta vagyok HO-ba, egyszer se voltam olyan meetingen ahol bárkinek is be volt kapcsolva a kamerája. 

Amúgy kérdésedre a válasz: Nem kapcsolom be. Elmondom az én részemet, megkérdezem hogy van-e még kérdés hozzám és ha nincs akkor kilépek.

Nem, a webcam kapcsolását egyedül te várod el és többre tartod mint a hasznos munkát, szóval a logikából bukás inkább nálad van.

Sebaj, nincs ezzel gond, ha valaki kiesik tőlünk próbaidő alatt majd átküldöm hozzád webcamba mosolyogni. Te úgyis 100x nagyobbra értékeled és még -50 karmás debuffot se raksz rájuk.

Azt leszarom, hogy munka kozben megy-e a Twitch, nalam is megy mindig valami faszsag YouTube-on. Ha viszont mar ugy hozta a sors, hogy szinkron kommunikacioban veszunk reszt, akkor figyeljunk mar egymasra arra a par percre. Utana felolem mehet vissza pornot nezni, vagy amit akar, nem erdekes.

Még mindig azt mondom, hogy nem reprezentatív felmérésem szerint azok akarnak irodában dolgozni, akik miatt a többiek nem akarnak bejárni. :D

Szerkesztve: 2024. 02. 04., v – 08:00

Ilyen nincs, megint nem találom a kommentem. Nem értem, mert emlékeim szerint elküldtem, de nincs sehol.

Mindegy, a lényeg még egyszer. Ez a Home Office túl lett tolva, főleg az amcsiknál. A covid már régóta nem esemény, megszokott lett mindenhol, mindenki átesett rajta már többször, kutyát nem érdekel. Csak sokaknak engedték ilyen sokáig polkorrektkedésből az otthonról dolgozást, és akik utálnak ingázni, kaptak az alkalmon. Ha otthonról akar dolgozni, nyisson saját vállalkozást, ha másnak dolgozik, akkor az olyan, hogy be kell menni általában. Nem is értem, hogy ez egyes embereknek hol újdonság. Azt hitték, hogy majd örökké lehet HO-ozni?

Az IBM egy nagyon genyó cég, de ebben igazad adok nekik. Főleg, mivel vezetőkről van szó, akik elég szép summát keresnek, annyiért el lehet várni, hogy megemeljék ‘gukat és bemenjenek.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

> ha másnak dolgozik, akkor az olyan, hogy be kell menni általában
A kőbaltát is elengedtük, az írógépet is. Az office pózerkedés és a tömeges ingázás (vacak 100 éves divatok az emberiség történetében) is elengedésre kerülnek asap. Feladathoz az eszközt.

Mindezzel együtt egyetértek azzal, hogy a pózer manazsék, PM-ek járjanak be pózolni. Valamiből nekik is élni kell :D Csak engem hagyjanak dolgozni, kitermelni a pózerkedésük költségét.

echo crash > /dev/kmem