Szavazás: Szerintem az EU instant messenger interoperabilitási törekvése ...

Nagyon király!
41% (327 szavazat)
Inkább pozitív hír ...
24% (191 szavazat)
Nem tudom.
12% (96 szavazat)
Inkább negatív hír ...
4% (35 szavazat)
Totális baromság!
19% (157 szavazat)
Összes szavazat: 806

Hozzászólások

Engem nem érint nagyon, de az irány tetszik.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

(x) Nem tudom

Legyen (valamennyi) átjárhatóság platformok között => jó

Technikai problémára jogszabály megoldást => rossz

Ez tisztán jogi probléma. Technikai síkon nem lenne semmi akadálya az egységesítésnek, csak ennek elejét veszik a nagyok a balfék zárt API-jaikkal. Ez az EU-s irány jó, de a kivitelezés nem tökéletes. Jobb lenne, ha interoperábilitás helyett lenne egy minden publikus IM szolgáltatóra megállapított FOSS minimum API, és ezt mindenkinek implementálnia kéne működőre. Ennek nem csak az lenne az előnye, hogy a szolgáltatók együtt tudnak működni, hanem a user nem lenne köteles a buzi Electron appjukat használni a nagyoknak, hanem tudna a közösség magának kisebb erőforrásigényű klienseket írni, amik ha nem is full extrásak, de az alap funkciók használhatók benne. E minimális API fölé engednék saját extra API-kat, de azt is csak nyitottan. A lényeg, hogy legalább részben egységes legyen, és a másik részben is az API-k nyíltak legyenek, azaz nem csak opensource, hanem nem védhetik le szabadalmakkal és egyéb védelmekkel se, vagy ha levédetik, akkor érvényesíteni ne tudják.

Úgy, ahogy a HTML, CSS, JS, SVG, PNG, wav, stb. szabványosítva van, ugyanúgy semmi akadálya nem lenne egy szabványos IM protokollnak vagy API-nak. Ez csak tisztán a fegyelmen, jogi szabályozáson múlik. Voltak egyébként szabványos IM API-k, pl. XMPP, de kihaltak, mivel nem voltak kötelesek használni, támogatni. Jogilag is teljesen kivitelezhető, úgy, ahogy az EU elő tudta írni, hogy közigazgatásban el kell fogadják az opendocument formátumokat, meg az weboldalakra rátolták a sütielfogadós figyelmeztetést meg a GDPR-t, úgy ez a szabványosított IM protokoll is bőven kivitelezhető, kikényszeríthető lenne.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

A kompatibilitas jo. Jabbert mindenhova! :-)

Volt anno, az XMPP.

igazából nem működött túl jól, cserébe a felhasználók nem is igényelték. Akinek több messenger kellett, az pidginezett (trident, stb), vagy egyszerűen felrakta mindet.

valahogy összevarázsoltam hogy a gTalk működjön a facebook messengerrel és vica versa, de nagyon töredezett volt az élmény. 

küzdöttem a problémával 5 évig, senki nem értette, mi ebben a probléma egyáltalán, aztán az okostelefonok elterjedése kb. ki is írtotta az egész XMPP iparágat a francba.

Már párszor írtam, hogy majd akkor regelek közösségi oldalra, ha olyan lesz mint az e-mail: több szolgáltató közül választhatok, és bárki mással együtt tud működni.

De erre inkább egy RFC kellene :)

Nem tudom. Soha nem használtam messenger like appot. Nekem elég az SMS és az E-Mail. Ha nagyon sürgős akkor meg felhívnak.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Alapvetően kétféle ember van:

. nekem ne írogass, legalább vedd a fáradságot, hogy felhívsz
. csak akkor hívj, ha ég a ház - minden más esetben ott az üzenet: amivel nem rabolod az időmet, és én osztom be azt is, mikor válaszolok

Ez a kétféle embertípus soha nem fogja megérteni a másikat.

Nem csak ez a két mód van.

Van ugye az ősöreg email.

Van az IM. Meg van a hívás.

Az előbbinél általában nem elvárás az azonnali válaszadás, míg az utóbbi kettőnél igen. Na ezek közül a hívás a kevésbé idegesítő.

Azt szoktam mondani, hogy a home office-ban legjobban azt utáltam, hogy nem látszik a sor vége az ajtó előtt. Mert IM-en mindenki egyszerre kezd írogatni. Meg azt is bírom, amikor péntek délután mindenkinek valami marhára sürgős dolga lett, és akkor indul az üzenetözön...

Szerintem az IM-nél sem elvárás az azonnali válasz. Lehet, hogy kevesebb lag fér bele, mint email esetén, de általában kevésbé komplex is a megválaszolandó téma.
A hívásban azt rühellem, hogy szinkron módon foglalja az időmet, adott esetben sokkal többet, mint amennyibe az aszinkron válasz telne nekem. Ráadásul az időm beosztásába is beleszól. Mert amikor hívnak, azzal ott, azonnal kell foglalkozni. És a híváshoz viszonylag háttérzajmentes környezetet illik biztosítani, míg IM-re bárhonnan válaszolhatok, akkor is, ha épp elmentem a gyerekemmel megenni egy fagyit ovi után.

Engem nem zavar, ha este vagy hétvégén keresnek üzenetben. Ha van időm és lehetőségem, úgyis segítek, válaszolok.
Ellenben ha hívnak és nem alkalmas, azt nem veszem fel.

Úgy vélem, hogy az email nehézkes, és csak olyankor előnyös, amikor sok infót kell megosztani valaminek a megbeszéléséhez, mondjuk excel fájl, vagy valami komplexebb kiértékelés, dokumentáció.
Az IM a hívással szemben növeli a rugalmasságot és a multitaszkingolhatóságot.
Ha sok az üzenet vagy rosszkor jönnek, válaszolok, hogy oké vettem, és megírom, mikor tudok érdemben foglalkozni a kérdéssel.

Az élő meeting vs jitsi/webex/teams kérdésben is sokkal jobban szeretem az utóbbit. Így megbeszélés közben tudok kajálni, kávét főzni, mosogatni, vagy épp szarni egy jót - a nélkül, hogy e miatt a megbeszélést el kellene hagynom, vagy (a többiek idejét rabolva) fel kellene azt függeszteni.

Nekem az IM-mel pedig épp ez a bajom: mivel a másik fél számít rá, hogy válaszolsz, ezért gyakori, hogy egy "Szia!" üzenettel indít. Nekem meg ott villog már tök feleslegesen.

Aztán feltesz egy triviális kérdést. Megválaszolod. Aztán a másikat. Stb.

Email esetén illik úgy összefoglalni a lényeget, hogy egy üzenetben benne legyen minden, és azt szépen munkaidőben meg tudod válaszolni. Csak ehhez az kell, hogy ő is gondolkodjon, ez manapság meg már eléggé ódivatú.

Az End-to-End Encryption és az interoperabilitás nem zárja ki egymást?

sztem nem feltétlenül. csak annyi infót kell kiszivárogtatni egy adott message packet-en hogy melyik peer-elt rendszernek kell átadni, aki aztán decryptálni tudja. persze ha nem az endusernél vannak a titkosító kulcsok, akkor az adott IM szolgáltató számára olvasható a cleartext és a túloldali szolgáltató számára is, nyilvánvalóan.
ha viszont a user készülékében történik az en-/decryptálás, akkor megvalósítható. persze az IM szolgáltatók ezt nem akarják, mert nem tudják megfigyelni a usereket. (persze szigorúan nemzetbiztonsági és terrorelhárítási eggyütműködési célzattal, nem fogyasztói szokás-elemzés miatt.)
a másik meg hogy a usereknek, manapság és egyre jobban, nincs igazából _saját_ készülékük. tehát a googlés/epülös telefonon végzett encryptálás az épp oly hozzáférhető az anyyacégnek, mintha az ő szerverein történne.

Az első és az utolsó egyszerre.

Totális baromság, mert olyan, ami működik és használható - olyan nem lesz.

És amúgy király ötlet, mert ez nagyon jó lenne, hogy ezen ma már létező és ma még nem is létező rendszerek valamelyikén elkezdünk egymással kommunikálni pl. a családdal, és nem kell a távoli rokonok, közeli ismerősök és világvégi jó-lenne-elérni emberek miatt kismillió másikban is ott lenni. Hanme csak elérnénk egymást. Mint mondjuk a klasszikus telefonálás vagy épp az e-mail. Mindegy a szolgáltató, mert van köztük átjárás.

És valóban, szerintem is az a megoldás, hogy kell egy RFC, amiben a fontosabb szarok benne vannak must have módon, és a kevésbé (tudom, kinek mi) fontosak pedig should be formában. És aztán ezt az RFC-t kell a fent emlegetett alkalmazások fejlesztőinek orra alá dugni.

Nem jó példa sem az email, sem a telefon erre az esetre.

Gmail-esként neked nem kell office 365 szolgáltatáshoz regisztrálnod, hogy emailt tudjál küldeni nekem, itt viszont továbbra is szükség lesz Facebook regisztrációra, hogy Viber-n tudjál üzenetet küldeni egy Facebook felhasználónak.

(Legalábbis nem gondolom, hogy egy egysége protokoll kidolgozása és címtárszolgáltatás a cél.)

Pedig szerintem pont ez lenne a lényeg. Nekem legalábbis az első gondolatom az volt, hogy jó kis Sárga oldalak kell a háttérbe, amin keresztül akkor is elérem a túloldalt, ha ő Applehez regisztált, én pedig az Iwiw-re. És ugyanúgy kell egy olyan protokol, amihez mindenki megcsinálja a saját illesztőprogramját. Ha küldő és fogadó ugyanyazon a rendszeren belül van, akkor kommunikálnak direktben mint eddig, ha különbözőkben, akkor valami szűkített (?) funkcionalitást elérnek az átjáró(ko)n keresztül

Aki eddig tudatosan kerulte a zukkerberg birodalom agyszulemenyeit, es emiatt alternativ megoldasokat hasznalt, innentol kezdve az is belekerul majd a nagy testver latokorebe. Adatbiztonsag rulez.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Az emojikra kellene meg valamit kitalalni, van ami slacken, van ami viberen nez ki jobban, szeretnem, ha szabadon valaszthatnek.

:)
:(
:amused:
:confused:

tessék ki van találva
csak 30 éve meg van oldva.
aztan hogy kliens oldalon ki milyen theme-et telepít fel az magánügy.

ugyanaz mint az unicode fontokkal: az van szabályozva hogy 1-1 jel mit reprezentáljon, hogy pontosan hogy néz ki az egy teljesen más ügy. az egyetlen megkötés hogy az adott theme/typeface célközönségének valóban hűen ábrázolja a szabványban megjelölt szimbólumot/emóciót.
sőt az unicode-ba is van már jópár érzelem-szimbólum.

khmm, Delta Chat, khmm

amúgy meg mit akarunk? a bigtech IM szolgáltatások direkt azért nem kompatibilisek se egymással se a "kisebb" IM szolgáltatásokkal (ie. szabványos, nyílt protokollra építő szolg.) mert explicite nem AKARNAK kompatibilisek lenni. ugye silózás…

akkor most valami nyakatekert szabályozással rá lehet kényszeríteni őket hogy saját maguk ellen dolgozzanak? egy szabályozással, ami ugye egyrészről valamelyest technikai kell hogy legyen – mert technológiát érintő szabályozás –, másrészről meg tech-agnosztikus kell hogy legyen – hogy ne lehessen kibújni alóla mondván pl. hogy "ó, ez nem instant messaging ez ami nekünk van. ez «quick direct dialogue reaction experience for friends», ami teeeeeljesen más!"?

a tapasztalat az, hogy a nagy cégek csinálnak valami túlkomplikált SOAP-os/XML-es/LivingStandard-es/CertificateTransparency-s/rootCA-ás/manualPeering-es/DeepLearning-es/CAPTCHÁs/obscureSpamSzűrős/nemTudodMagadUnBannolni-féle megoldást hogy ne mondhassák hogy ők nem tettek semmit, a kicsik meg ugye nem tudják utolérni feljesztésben, és ott vagyunk hogy legfeljebb 4-5 bigtech szereplő tudja a usereit egymás közt csevegtetni. viszont mondhatják, hogy ez az IM-interoperability szörnyszülött ez mostmár modern standard és mindenkinek nagy szolgálatot tettek.
és amúgy a következő chrome release JS enginjébe is be kell építeni.

Remelem ez is olyan tokeletesen sikerul, mint a cookie beleegyezo popupok.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Komolyan kérdezem, az EU előírása teljesen jogos és fogalmam sincs hogyan lehetne megoldani anélkül, hogy központilag tárolod valahol a user preferenciát (aminek publikusan elérhetőnek kellene lennie), vagy böngészőoldalon támogatás lenne rá.

Szerintem nem az EU-s előírás jogosságára írta a kolléga. Azzal nincs baj, hanem a megvalósítással. Amivel teljesen egyet értek.

Jó példa a hup.hu oldal. Alul egy kicsi sávban megjelenik egy üzenet. Nem kell fél órát a beállításaiban turkálnom, ha nem szeretném, hogy az oldal sütiket használjon.

Rossz példa, mikor egy szinte teljes képernyős ablakot kapsz 2 gombbal: akarok sütiket és további beállítások...

Sok eszközt használok, általában inkognitó módban böngészek, még a saját eszközeimen is. Rohadt idegesítő, és még nem találtam olyan megoldást, amivel ezt el lehetne tüntetni. Főleg mobilon nem, ahol a Firefox az egyetlen böngésző amibe tudsz reklám blokkolót telepíteni.

Legalább itt ne legyen hibás a szóhasználat.

Nem implementálták rosszul, csak éppen rohadtul user-unfriendly módon. Nekik az a jó, ha minden sütijük és és számukra hazsnos adatok vannak benne. Nekem felhasználónak meg pont az ellenkezője (én pont ugyanúgy használom az eszközeimet, mint Kleine kolléga írta, és pont ezért zavar, hogy ezer módon próbálják előlem eldugni a "köszönöm,nem" lehetőséget). Vagy éppen van elutasítom gomb egy híroldalon, de minden egyes oldalváltásnál teljes képernyősen ugrik az arcomba.

Szerkesztve: 2022. 03. 26., szo – 22:58

Hosszas gondolkodás nélkül ami beugrott: remélem megvalósul, és ki lehet dobni az összes szar vacak appot meg electronos kókány klienst a picsába, és lesz valami natív app ami együttműködik minden platformmal.

Szerkesztve: 2022. 03. 27., v – 07:43

Biztos ez is a Soros. Meg egyébként is üzenjük Brüsszelnek, hogy ...