Problémák a jelen informatikai oktatásban

Megjártam már egypár oktatási intézményt és azt kell mondjam a helyzet elszomorító. Tudom, ezzel nem mondtam újat.

Először is az érettségiig vezető informatika oktatással van a probléma. Az egy dolog, hogy minden windows amit tanítanak, most nem ez szúrja az oldalamat, hanem maga a tananyag. Azon belül is a HTML rész, hogy van a FrontPage meg a jegyzettömb. A jegyzettömb még lehetőséget adna a normális kód írására, de valamiért mégis szemét születik belőle. Nem azt mondom, hogy csak az menjen át, akinek a munkáját a validator is megeszi, meg a böngészőkben is pixelre pontosan jelenjen meg a munkája, de manapság ez már egy kicsit elavult (BODY BGCOLOR meg ilyenek). Máshonnan kéne megközelíteni az alap informatika oktatás webes részét. Manapság szerintem azért már nem annyira menő a FrontPage szerű gány html. Ehelyett inkább a tartalomkezelő rendszereket kéne bemutatni. Mi az hogy blog, portál, közösségi oldal, fórum, hogyan lehet ezeket beüzemelni, használni, stb. Úgy, hogy a té diák ne essen kétségbe egy FTP kapcsolódástól, CMS telepítéstől, meg ilyenek. Aztán ha érdekli továbbmegy magától a témán. Bár az esetek többségében úgy se fog.
A másik meg a közösségi oldalak, IM-ek kellően paranoiás használata. Vagy pedig hagyni a fenébe és kidobni a tananyagból a webet, mert ez így borzalom.

És itt jön a kérdés része:
Hogy lehetne egy ilyen kezdeményezésnek nekiesni? Van egyáltalán esély valami változásra? Milyen megoldások vannak erre, hogy a nagy oktatásügynek ezt le lehessen nyomni a torkán? Meg egy csomó hasonló kérdés.

Szerintetek? Jól látom a helyzetet? Van beleszólása egy átlag hangyának a nagykutyák dolgába?

Hozzászólások

Nem mindenkinek olyan evidens dolog meg a windows hasznalata sem. Ez is egy tanulasi folyamat, es amig nem alakul egy mentalis modell a mukodesrol, addig kb. ekvivalens egy urhajoval...

Ha kezdemenyezni akarsz, lehet oktatoanyagot kesziteni ezekrol a temakrol mind a diakoknak, mind a tanaroknak(!). Aztan ki lehet probalni valahol...

Ha kezdemenyezni akarsz, lehet oktatoanyagot kesziteni ezekrol a temakrol mind a diakoknak, mind a tanaroknak(!). Aztan ki lehet probalni valahol...

Ennek nekirugaszkodok. Ha valakinek vannak erről tapasztalatai, hogy hogy és mit érdemes, szivesen várom azokat, megelőzvén ezzel a sok feleslegesen lefutandó kört.

"shut up and hack!" stílust kéne terjeszteni, vagy hogyan lehet squidben tiltani az emesenes sz*rságot, időpazarló dolgokat:)

amíg gyökér vezetők vannak [márpedig egy gyökér vezető a gyökér fiát ülteti a székbe, ha ért a dologhoz, ha nem], addig ez lesz, mindenki boldogul ahogy tud

--
irj egy e-mailt, ha itt barmi hibat talalsz. ^ ^

meg szerintem az is gáz, hogy minden sarki h*lyegyerek tudja mi az a promiscuous mód, viszont mégis van, aki annak ellenére, hogy van otthon netkapcsolata, képes a munkahelyén ájviv-re belépni, utána képes olyat kérdezni, hogy: "csináld már meg a gmailt, mert nem tudok belépni a jelszómmal"...omffg

--
irj egy e-mailt, ha itt barmi hibat talalsz. ^ ^

Az oktatás szintje sajnos megállt, az informatika biznisz pedig exponenciálisan bővült és sokkal de sokkal komplexebb lett.

Modjuk 5x akkora küszöböt kell átlépni, hogy valamihez kezdj magaddal...

A régi szép időkben ott volt a DOS, a C64, meg az Apple. Volt benne Basic, Pascal, C. Egyszerű volt a PutPixel, a writeln, readln, readkey.

Ha manapság korszerű interfészt szeretnél gyártani bele kell mászni az ablakozásba, gombozásba, stb.

HTML-hez kell a CSS, ami megint az egekig rúgta a komplexitást. A különböző Server és Client Side scripting-et nem is említve.

Specializálódás. Ez régen is megvolt a tudományokban, szakmákban (manufaktúrák). Amikor egy termék előállítása annyira komplex, hogy egy ember már nem tudja hatékonyan elvégezni a munkát, akkor mindenki csak a részfeladatokat fogja ellátni, ezáltal gyorsítva az előállítást.

Szóval most van aki a Webes GUI-ra specializálódik, van aki a desktop alkalmazásokéra, van aki szerver oldali programozásban éli ki magát, más ugyanezt teszi desktopon. Persze nem árt a többi munkafolyamathoz is érteni egy kicsit, de ha valahova nem ezermestert keresnek, hanem egy adott terület szakemberét, akkor elég csak egy részfeladatot jól ellátni.

Ez mind szép és jó miután munkába állsz, de az iskolában nem kéne és nincs is hogy s mivel (tanár, eszköz) ennyire specializálni a gyerek agyát.

Tudományokból sem specializált tudást adnak a gyereknek, hanem rálátást. Nyilván egy-két-három dolgot jobban elmélyítenek, de az még nem specializálódás.

Informatikából is ezt kéne nyújtani, csak ember legyen a talpán aki meg tudja ezt tenni a jelenlegi sebesség mellett.

Felesleges az oktatás színvonala miatt aggódni, aki értelmes az úgyis saját magától megtanul mindent. Aki meg nem, az inkább ne legyen informatikus.

Javítsuk ki a mindent valamire.

Ebből lesz a PHP ro-bot (akinek a kódján keresztül majd meglepik a többi jóhiszeműt), a CS (Counter Strike, nem Adobe) bot, a script kiddie, meg a depressziós informatikus aki nem tudja mi legyen, s inkább hülyére issza magát (ha van miből).

1-3. év: Pascal (ez a szín... 000080 :)
4. év: C++ és emelt érettségire készü gyakorlás
5. év: ??? (talán C#)

Emellett 1. évben külön infomat (nem "rendes" matek) néven automaták, kombinatorika, lebegőpontos, gráfok, mátrixok, ki tudja még mi alapszinten, majd ugyanezen 2. évben office és 3. év ebből nincs.

A színvonal? Relatív. Néha hatékony és pörgős, máskor unalmas és lassú. De fogyunk rendesen. :)

Linuxról hallani se akar senki. Rendszer és hálózat üzemeltetésről ne is beszéljek.

Nem csak informatikusok használnak számítógépet, egységsugarúak is. Őket kéne segíteni ezzel. Példának okáért multkor kedves hölgyismerősöm kiábrándulva közölte hogy vírusos lett a gépe, oda a szakdolgozata. A fertőzés oka persze egy valag msnsmileypack meg toolbar volt. Szegény csodálkozott, hogy miért nevettem ki. Persze a telepítést ő maga követte el, mert "olyan cukik voltak azok a kis fejek".