Felmerült hát az az igény, hogy olyan rendszert használjanak, ami saját kézben van, ahol a résztvevők Interneten regisztrálhatnak, tartalmaz valamilyen egyszerű visszakeresési funkciót és akár még információkat is szolgáltathatunk vele. Az egyszerű megoldás neve: tartalomkezelő rendszer.
„Miért is jó az nekünk?” – kérdezték a szervezők.
A tartalomkezelő rendszer (angol rövidítéssel: CMS) megfelelő megoldás, ha gyorsan kell egy internetes oldal, és kevés programozói ismerettel rendelkeznek majd a felhasználói (mindkét oldalról). Szívem csücske pedig a Drupal.
Szerencsére épp volt egy felajánlott linux alapú szerver is, ahol szinte azt csinálhattunk, amit akartunk. Ahogy kell, fix IP címmel, domain névvel, SQL adatbázissal, webszerverrel PHP funkciókkal megfűszerezve. Igazi ingyenes szoftver mennyország! A telepítéshez kell még egy szerverkonzol (a barátunkat hívjuk csak egyszerűen PuTTY-nak), egy kis adatbázis hozzáférés, és pár perc alatt kész voltunk a telepítéssel.
„No!” – mondták a szervezők.
Aztán kerestünk közösen egy sminket, a logót feltöltöttük, és valahogy pofája lett a dolognak. Felraktuk a napi programot, helyszínt, alap információkat.
„Ejha!” – mondták a szervezők.
Aztán kiegészítettem néhány modullal a rend kedvéért (merthogy cél megkívánja az eszközt). Ha regisztráció, akkor Webform. Szépen elkészítettem vele az űrlapot, és csináltam a karbantartó felhasználóknak egy menüpontot a táblázat adatainak eléréséhez is. Sőt, egy CHAPTCA modullal még a szórakozó webrobotat is kizártuk a jelentkezők közül. (Bár lehet, hogy hozzánk tényleg el akart jönni az a szegény „asdagfc” nevű illető.) És még fórum is volt, és bárki beléphetett, felrakhatta képeit, emlékeit tavalyról. Itt az idő, hogy az a rengeteg ember virtuálisan is közösséget alkosson, akik már alig várják, hogy itt legyenek. Milyen nemes dolgokra is felhasználható ez az informatika! És valóban, a résztvevők 90%-a a neten regisztrált. (Lehetett levélben is, innen a 10%.)
„Azta!” – mondták a szervezők.
Minden szépen ment. Jöttek a regisztrációk, és mindenki figyelte, milyen jól működik az egész. Figyelte, figyelte és csak figyelte. Hát pont ez az! CSAK figyelte. Néha raktam fel egy kis infót, képeket, ami nekem megvolt. Ezeknek aztán gyorsan 100-200-ra nőtt az olvasottsága, de semmi. Valaki néha rakott fel pár Jutyúbos hűdejó-videjót. Azt is megnézték pár százan. Hiába volt nagyon egyszerű a bejelentkezés, lecsupaszítva a felület az íráshoz, oktatóanyag az üzemeltetőknek, anonim hozzászólási lehetőség, hogy még csak be se kelljen jelentkezni, hiába a több száz fiatal regisztráló, akik még meg is nézték az infókat. De megmozgatni nem lehetett igazán senkit semmivel.
„Hááát!?” – sóhajtottam én.
Ugyanezzel a problémával találkozom nap mint nap a munkahelyem belső portálján is. Mi hát a tanulság?
Közösségi oldalt, vagy ilyen funkciókat kínáló céges honlapot bárki könnyedén megálmodhat, létrehozhat, de egy aktív cyber-közösséget nem. Az emberek hálásak is az információkért, meg is nézik, de szolgáltatni KELL. Szolgáltatni a friss híreket, a tartalmakat. De főként a fontos és pontos tartalmakat, mert ha lényegtelen információkat küldesz úgy, mintha az elengedhetetlen lenne, az emberek hamar ráunnak. Az áttörést pedig az érdekeltség (neki is fontos, hogy itt kommunikáljon) és a kitartó szolgálat (a minőségi, rászánt idő) hozhat. (Igaz, Trey?) Pont, mint az életben.
- nagygdev blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 853 megtekintés
Hozzászólások
90-9-1, a tobbi csak webkozosseges dolog csak maszlag.
Ha webkozosseget akar valaki epiteni, akkor meg kell oldani a lurkerek anyaggal torteno ellatasat, a resztvevok jutalmazasat. Ennyit.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kíváncsivá tettél :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy nyajhoz csak akkor csatlakozik egy ember, ha abban levo birkak egyforman begetnek. A birkak boldogsagat meghatarozza a legelo nagysaga es formaja hatarozza meg, hanem az is, hogy tudnak-e rajta hízni.
Az-az az adott kozosseg kielegit-e valamilyen igenyuket.
Egy ingyenes netes kozossegnel a 90-9-1 arany azt mutatja, hogy a latogatoknak van 90%-a normal olvaso, 10% lelkes balek aki hozzajarul anyaggal, es 1% retard akinek az oldal az elete.
Egy ilyen kozosseg vezetojenek, ha hatekonyan mukodtetni akarja azt, biztositani kell, hogy az mindig friss, relevans legyen es benn legyen a koztudatban. Ez termeli ki az uj olvasokat, amikbol aztan leesik az a
friss 10%-ek aki termeli a tartalmat. Az atlag user nem sok vizet zavar, jon, olvas, megy.
A 10% az akit ovatosan kell kezelni. Egyreszt azert, mert normalisan egy ember nem dolgozik ingyen, tehat aki ezt teszi annak van valami stikkje. Ez lehet naivitas, fuhrer, che vagy istenkomplexus, heveny grafomania, maganyossag, megnemertettseg, justforfan, vagy szimplan csak szeret szorakozni emberekkel. Ezek kozul a naivok, grafomanok, justforfun az ertekesek, a tobbiekel csak tanult szakszemelyzettel valo konzultacio utan, hazmat ruhaban erdemes erintkezni.
A 10%-on belul van 1%, akik a hardcore userek, ezek az igazan sulyos esetek, nekik a kozosseg az eletuk. Altalaban ebben az 1%-ban van az oldal szerkesztoje is. Enelkul a dolog halott. Ezt mar jopar webkettes kozossegi oldal bebukasa mutatja.
Namost, egy ilyen kozosseg kontroljanak a dilemmaja, hogy a 10%-ot folyamatosan motivalni, jutalmazni, megtartani kell, de mindezt ugy, hogy penzbe ne keruljon.
A kulonfele jogok kiadasa (moderator, stb) nem jarhato ut, mert a ubermens komplexusosoknak ugyan merevedest okoz, de szet is verheti a kozosseget.
Lehet ajandekokat osztani (tarhely, polo, stb.), de az mar atcsuszik a for profit vonalba.
Vagy lehet hagyni, hogy a gyengek lemorzsolodjanak, viszont akkor megfelelo utanpotlast kell biztositani.
Az optimalis megoldast a kozosseg vezetojenek kell megtalalnia.
A jol mulkodo kozossegi oldalaknal egy ido utan kialakul egy mag olvasotabor, amik meghatarozzak az arculatot es onszabalyozova teszik az oldalt valamilyen szinten.
A fenti pszihozis egyik oka, hogy altalaban egy temakorben van 3-4 mervado kozossegi oldal es 10-20 arnyek aminek a tagletszamat az elobbiekbol lemorzsolodok emberek adjak. Megfigyelheto, hogy mig a az elobbiek stabilan futnak eveken keresztul, addig az utobbiak rendszeresen ujjaalakulnak vagy megszunnek.
Tipikus pelda, amikor szemelyikultusz problemakkal kuzdo user akar csatlakozni egy ilyen kozossegbe es lepattan, majd hamarosan csatlakozik valamelyik masodvonalbeli oldalhoz.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Már volt értelme a blogbejegyzésnek! :-) Köszönöm.
Igen, a példámban ez az arány kb. 99-1-0 volt. :-D Persze ez csak egy kérész életű oldal, pár hónap után okafogyottá is vált. (Bár ilyen alapon lehetett volna 70-29-1 is ilyen rövid idő alatt, ami ugye nem jelent semmit.) Picit arra éleztem ki a gondolatmenetem, hogy tartalmat szolgáltatni KELL. Lám, ha még dolgozik is rajta egy csapat, akkor is az általad leírt a tendencia.
_________________
Amúgy a naív-grafomán-rajongó címre szívesen pályázok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hiena nagyon profin megfogalmazta a lényeget :)
Viszont az is igaz, hogy az önszabályozáshoz már nem mindegy a téma, mert akadnak olyan tartalmak, amelyekhez "mindenki ért" (ld. foci, politika, gyereknevelés, fitnesz, informatika ehh....). Ezeknél előbb alakul ki, ill. erősebben működik az öneltartó jelleg - már csak azért is, mert viszonylag nagy tömegből morzsolódhatnak le a passzívabbak, sértődöttek etc.
És az sem mindegy, hogy magából a témából közvetlen profitálhatnak-e az emberek (pl. DIY tippek, "mivel kezeljem a húsevő növényt ha vegetarianizmusra adja a fejét" típusú kérdések, élettapasztalatok stb.) vagy "csak" közösségélményt kapnak (szubjektív vélemény, de szerintem az utóbbi csoportban a csak "közös bégetésre" vágyók között több fanatikust és furát találsz, mint előbbiben, mert előbbiek általában élnek offline közösségi életet is).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aztán ott a konkrét célközönséget kiszolgáló oldal. Pl. saját ügyfélkörnek online ügyfélszolgálat, vagy support. Az ember azt hinné, itt még rá is szorul a látogató. De teljesen hasztalan. Telefon + személyes ügyintézés. (Vagy inkább csak telefon.) Még e-mailt is csupán a frusztráltak írnak.
Érdemes tehát inkább azt boncolgatni, hogy az üzemeltetőnek (for- és nonprofit egyaránt) „kötelező-e” megjelenni ilyen módon, már csupán presztízsből is!?
A kulcsot a helyes marketingben látom: a megfelelő helyeken (NEM elektronikus sajtó) az oldal szajkózása mindenféle szempontból. És végül is az így felkapatott oldal sem más, mint egy marketing fogás, de annak már más a célja. (Aminek persze nem kell feltétlen üzleti jellegűnek lennie.)
Hozzáteszem: ez csak az én véleményem és nem vagyok egy PR szakértő.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon jól látod. Ritka összeszedett, hasznos és értékes hozzászólás. Azt hiszem, tökéletesen sikerült megragadni és megfogalmazni a lényegét ennek a közösségi oldalasdinak...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"nagy az izgalom. A lázas készülődés közepette mindenkit ösztönöz az az boldog várakozás, hogy újból részese lehet néhány fiatal örömének, amit az évről évre megrendezésre kerülő találkozó jelent."
ezen felrohogtem
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Örülök, ez volt a célom. ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A drupal-os linkek el lettek írva: nem "projects", hanem "project" az útvonal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Javítva! Kössz!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szívesen.
Nagyon is valós problémát boncolgatsz itt a blogodon. A (magyar) web egyik - ha nem a legfőbb - baja. Jól sikerült felvázolni!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerény közösségi weboldalamon kb. ez a helyzet áll fenn, csak nem Drupallal és csak 2 hete kezdtük el az egészet. Egy jó barátom azóta is mindig azt mondja, hogy "majd rakok fel tartalmat, ráér az"... Az oldalon lógni órákon keresztül persze nem esik nehezére, de jobban örülnék neki ha a semmittevésen kívül töltögetné fel a hetek óta ígért cuccokat. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy óvoda rágta a fülem hónapokig. Elkészítettem, és már az első tartalmakat is csak én raktam fel. Felkerült pár kép, aztán azóta semmit nem csináltak. Pedig ők kérték. A cégünknél ha én nem írnék tartalmat, úgy maradna minden. Pedig hónapokig készítettük elő. Sorolhatnám.
Persze az érdekeltek elvárása felém az, hogy menjen az oldal. Magától?!
Én ezzel odáig jutottam, hogy csak olyat fogok eztán készíteni, amiről tudom, hogy egyedül is lesz időm, kedvem évekig karbantartani és bővíteni. Jelenleg a rokonság családi honlapját készítem elő, de ott valamilyen személyes ösztönzésen is töröm a fejem. (Minden családi ágban van néhány fanatikus, őket akarom megcélozni.) De nem várok többet másoktól pár hiányzó családfa-adat beírásánál. Esetleg még pár fotót. Inkább magam gyűjtöm az anyagot. A családfa kutatás amúgy is érdekel hobbi szinten.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
subscribe :)
-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
"Egyre több informatikusnak van nemi élete. Hígul a szakma..."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni