KRESZ érdekességek

Itthon megláttam az asztalon heverni egy hivatalos KRESZ szabálykönyvet, s mivel régi hobbim, hogy tisztában legyek vele, hogy mikor milyen szabályokat szegek meg, így belelapoztam.

Első blikkre néhány érdekesség: (LTB="lakott területen belül"; LTK="lakott területen kívül")

1. 2500-3500 kg közötti megengedett össztömegű járművek diszkriminációja, ezek közül néhány viccesebb:
- max végsebességek: 80/70/50 (autópálya/LTK/LTB)
-- azaz egy autópályán 130-al menő pickup 62%-os sebességtúllépéssel halad. Ez jelentősnek számít, jogsi ugorhat!
- nem mehet be teherautóval behajtani tilos táblával védett útszakaszokra
-- ilyen helyre a platóssá átalakított Wartburg sem hajthat be, mert nem zárt kocsiszekrényű
- "lakó-pihenő övezetbe" csak akkor hajthat be, ha áruszállítást végez
-- én éppenséggel ilyen helyen lakom, a családnak van 9 személyes kisbusza (szgk, 2800kg). Nem mehetek vele haza, mert nem autóbusz és nem áruszállítást végző tgk (azokkal célforgalomban bemehetnék). Szerintem ez bug, de hol lehet reportolni??? :<

2. Gyalogolni tudni kell!
- LTB: járdán, bicikliúton, stb, vagy lehetőleg bal oldalon
- LTK: kötelezően a bal oldalon
- ha 5-nél többen gyalogolnak együtt, akkor kötelezően az úttesten, a jobb oldalon, de csak akkor, ha felnőttek
- ha 5-nél több gyerek megy együtt, akkor kötelezően a járdán

3. Még néhány okosság
- LTK dudálással is jelezheted, hogy ha meg akarsz előzni valakit
- biciklivel nem közlekedhetsz a buszsávban, csak ha külön tábla jelzi (a könyvben láttam először ilyen táblát, szóval nem sok ilyesmi van...)
- előzni tilos táblánál csak a középen haladó villamos előzhető meg (jobbról), az út szélén haladó nem
- és egy jó hír: a megállni/parkolni tilos tábla alapesetben csak az úttesten történő megállást tiltja, útpadkán, leállósávban meg lehet állni.

Vicces dolgok ezek... :)

Ezek után már csak arra a kérdésemre nem kaptam választ, amivel ugyan minden nap szembesülök, röviden a következő:
Egy főútvonal mentén gyaloglok a járdán, vajon előnyöm van-e a keresztező mellékútvonalon közlekedő autókkal szemben, ha nincs lámpa, zebra, stb? Ha tudja valaki a választ, tudassa, így nyugodtabb szívvel halok meg, ha mégis elütnek...

Hozzászólások

3/2: teljesen jogos. nagyon nehéz úgy megoldani a buszsávot, hogy lehessen rajta biztonságosan biciklizni, ez nem valósult meg nálunk sehol sem. (buszmegállóknál megfelelő kerülgetési lehetőség, stb). mellesleg általában lassabb a szélső forgalmisáv <-> motorossáv kombónál.

Tudja fene... azt hiszem, még gyűjtenem kell egy kis bátorságot ahhoz, hogy egy Erzsébet híd -> Kossuth Lajos utca útvonalat biciklivel szabályosan abszolváljak. Nekem elég, ha egy irányból száguldanak el mellettem, kifejezetten bizonytalanná tesz, ha jobbról-balról teszik ugyanezt.

hivatalos kresz

21. § (1) A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie.

Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c)

22. § (1) Gyalogosok zárt csoportja az úttesten - annak menetirány szerinti jobb szélén - közlekedhet.
Kivéve gyerekek, mert azoknak járdán kell menniük, ha van olyan.
Az, hogy mi a "zárt csoport", a hivatalos magyarázó szöveg részletezi (a könyvben). Min. 6 fő, "alakzatban" (ami bármi lehet) közlekedő gyalogos.

-- én éppenséggel ilyen helyen lakom, a családnak van 9 személyes kisbusza (szgk, 2800kg). Nem mehetek vele haza, mert nem autóbusz és nem áruszállítást végző tgk (azokkal célforgalomban bemehetnék). Szerintem ez bug, de hol lehet reportolni??? :<

A bugot időközben javították. Régi volt a könyv (2002). Fel kell patch-elnem egy újabb verzióra.

Szia!

A KRESZ tudtommal nem ismer olyat, hogy "kisbusz".
Itt az a lényeg, hogy van -e leválasztott, zárt vagy nyílt platója.
Amíg ilyen nincs és a megengedett össztömege 3,5 tonna alatti, a max. 9 személyes kocsi személyautónak számít, ugyanúgy B-s jogsival vezethető, és ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint pl. a hazai gyártású kisautókra. :)
Nekünk is pontosan ilyen autónk van, immár 13 éve közlekedünk vele így, és soha, semmi gond nem volt.

Amúgy a furgonok diszkriminációja szerintem inkább vérlázító, mint vicces...