Komoly válságba került az Epam az orosz-ukrán háború miatt

"Komoly válságba került az Epam az orosz-ukrán háború miatt

Rendkívül nehéz helyzetbe hozta az orosz-ukrán háborús konfliktus a világ egyik legnagyobb szoftverfejlesztőjének számító, erős magyar háttérrel rendelkező Epamot.

Bezuhantak az Epam részvényei a New York-i értéktőzsdén az orosz-ukrán háború kezdete óta, az IT-világ egyik legnagyobb fejlesztőcégének erős ukrán kitettsége miatt - írja a Forbes. A cégnek 14 ezer ukrán munkavállalója van, a múlt héten indult fegyveres konfliktus ezáltal jelentős mértékben akadályozza az Epam működését.

A vállalatnak ráadásul Oroszországban és Fehéroroszországban is van mintegy 18 ezer munkavállalója, azaz a konfliktus hatásai jelenleg mindkét (mindhárom) hadviselő fél részéről jelentkeznek. A társaság közel 40 ezer munkavállalót foglalkoztat a világon, ennek megfelelően a konfliktus az Epam kapacitásainak jelentős részét érintik"

https://www.hwsw.hu/daralo/64360/epam-valsag-oroszorszag-ukrajna-haboru…

Hozzászólások

Még élénk bennem az élmény amikor a próbaidő utolsó napján közölték hogy nem rentábilis az account amire felvettek és inkább kiviszik Ukrajnába, tőlem meg el köszöntek…

Üdv,
N.

Ide vezet a kapzsiság. Ha időben áthozták volna az ukrán és fehérorosz programozóikat Budapestre most nem lennének bajban. Bár kétségkívül többet kellett volna úgy kiadni fizura. Biztos vagyok benne, hogy a te fizetéseddel is rentábilis volt az az account, de ők még nagyobb extraprofitot akartak. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Illetve kockázatelemzés is van. Amelyik profitéhes cég kockázatos országokba szervez ki hirtelen nem pótolható munkafolyamatokat vállalja a következményeket is. Gondolom most nehezen megy a handover az érintett accountoknál úgy, hogy nem érhetőek el azok a kollégák akik átadnák. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Annak idején (2010s eleje-közepe) amikor én nagyobb consulting cégeknél megfordultam, nem volt ritka hogy akár 3-6 hónapra is benchre tesznek. Vagyis, pénzt nem hozó, belsős projekteket, önképzést végzel, és vársz hogy a cég szerződjön olyan projektre, amiben részt tudsz venni. Kevés volt az elérhető ember, a lehetőség meg sok. Kifejezetten furcsa, hogy lapátra tesznek valakit egy ilyen cégnél. Normál esetben pár hét vagy maximum 1-2 hónap alatt el lehet helyezni mindenkit valahol. Az hogy közben meg tartalékból kap fizetést, bele kell számolni a tervbe. Van az a mondás a majommal meg a banánnal ugye..

Csak ilyenkor felmerül a kérdés, mi a f*ért vették akkor fel a szerencsétlen parasztot? Feleslegesen ugráltatták, 20-körös interjú, kisfaszom, motivációslevél, egyebek, utána meg mégse kell? A fejvadász gondolom megkapta a lóvéját utána úgy is, hogy a próbaidő végén kirúgják az áldozatot? 

A cegek nem hulyek, a fejvadasz szinte sehol nem kapja meg az osszes penzet felvetel utan kozvetlenul.

Altalaban szakaszosan, van valamicske penz felvetel utan, utana probaido vegen, illetve joparszor lattam mar olyat hogy 6-12 honap utan is van kifizetes.

 

Egyebkent halkan megjegyzem hogy siman lehet hogy nem a projekttel volt valami gond amire felvettek az illetot hanem magaval az illetovel, csak ezt mondtak neki mert ez sokkal egyszerubb indok, nem kell magyarazkodni.

Motivációs levél biztosan nem kell és sokkörös interjú sincs a consulting cégeknél.

Az szokott lenni, hogy szerződést kötnek az ügyféllel az új projektre, az outsourcing cég elkezd embereket keresni a piacról ha nincs belsős, az ügyfél viszont úgy dönt, hogy mégsem indítja a projektet.

Illetve a szerződés jóváhagyása sokszor nagyon hosszú folyamat mindkét félnél ezért már egy szóbeli, vagy szerződésnek nem tekinthető megállapodással elkezdik a projekt előkészítését.

És ezt KORREKTÜL a jelentkezőnek is elmondják, h. lehet h. ki se fogod tudni tölteni a próbaidőd végét, mert el sem fog indulni a meló ami miatt most felveszünk téged? A fejvadász aki megkeres linkedin-en, vajon tud erről, v. csak a megbízó van ennek tudatában?

Ezt nem kell rafogni pont az EPAM-ra.

Tobbszor jartam mar ugy normal, sajat termekkel rendelkezo cegnel foallasban, hogy az interjun nem a valosagot mondtak el (arrol hogy mik a tervek meg min kell dolgozni) hanem egy alomkepet, es mikor kiderult a valosag akkor szepen kezdtem ujra interjuzni es tovabballtam.

Szoval ilyesmi barhol megeshet.

De akkor nem megyek ilyen helyre ha a legkisebb esélye is felmerül h. segget csinálnak a szájukból. Vesztegetik az időmet, inkább a másik cég ajánlatát fogadom el nem ezekét. Ha 3. hónap utolsó napján raknak ki, addigra a másik helyről kapott ajánlat már nem áll. Illetve szarul néz ki a CV-ben h. 3 havonta van 1 új sor, mert faszkalap volt(ak) az előző munkaadó(k).

Jah. Múltkor akartam venni mmarkt-ban vmi drága vackot. Kifizettem volna helyben, ahogy általában. De véletlenül ott volt rajta a plecsni h. 0% THM-es aruhitelre elvihető éppen azon a héten. (Az kell hozzá tudni, nem szoktam semmit áruhitelre venni: ami ilyen fogyasztási szarokra nincs pénz, azt nem kell megvenni). Ez viszont pont kapóra jött volna, nem kell az egészet 1 összegben kifizetni (éppen volt egy teljes lenullázódásom tervben ezzel párhuzamosan, nem lett volna baj ha marad költőpénzem vagy 2 hétig).

Aha, ahogy azt móricka elképzelte! Az 1 dolog h. mászkálhattam volna az újmelóhelyes (amúgy "faszán jól" kiszervezett külsős) bérszámfejtésre munkáltatói igazolásért meg mindenféle keresetigazolásokért. Amiről azóta kiderült h. a sztenderdjük min. 1 hét mire böfögnek vmit. Addigra meg pont lejárt volna a 0%-os akció. Ráadásul a kihelyezett bankos hitelintézős kiscsaj flegmán annyival intézte el a dolgot, h. mivel még pont a próbaidő vége előtt vagyok az új helyen, nem kaphatok hitelt. Mondom neki és az sem számít h. épp mennyi a fizum, v. hogy az elmúlt mondjuk 1 évben mennyi volt a számlámon betét meg pénzmozgás? Nem, nem érdekli. Próbaidőn nem adnak áruhitelt még Csányinak sem, és pont. Jöjjek vissza ha letelt a 3 hónap.

Szóval végül nem hitelre vettem meg azt a vackot, többet se fordul meg a fejemben ez a 0%-os áruhiteles baszakodás.

Pontosan tudom, hogy megjelenik egy nagyobb hitelfelvételnél ez is. Mint a hitelkártya keret is. De ezek ilyen 1-2 éves futamidejű dolgok, nem 20-30 évekig lesz ott aktívan. Illetve ha az ember kifizette rendesen időben, nem került be a KHR-be, annak nem látom milyen negatív utóélete lenne? Eleve a magyar lakosság mekkora része nem vett fel élete során semmilyen hitelt (lakás, kocsi)?

Az áruhitelről eddig azt hittem, hogy mindenkinek adnak. Ilyen hitelt meg főleg annak dobálnak utána, akiről tudják jól h. nincs is rá szüksége valójában (pl. én esetem). Na mindegy.

Én egyébként rá szoktam csapni a 0% THM akciókra, ha amúgy kell, tényleg olcsó a cucc és nincs véletlenül felülárazva, vettem már pár drágább szerszámot így és nem kellett hozzányúlni a megtakarításhoz. :)

Általában abból élnek ilyenkor, hogy tolják a hitelkártya marketinget, aztán ha horogra akad a szerencsétlen, akkor az jackpot a bank részéről. Vállalkozóként csak egy jövedelemigazolás kell a NAV-tól, az meg megy online/elektronikusan is, nincs vele különösebb macera. Mondjuk volt olyan is, hogy megtagadták a hitelt, mert túl sokat kerestem és túl olcsó volt ahhoz képest a cucc, amit vettem volna. Nem hülyék. :D

kell a navtól jövedelem igazolás, köztartozás mentességi igazolás vagy a db-ben levés. viszont nem 100%-ba fogják számolni, hanem kevesebbe veszik (és pl. katásként a nav alapból kevesebbet igazol le)...

Saját hitelminősítésedet sem érdemes ilyen piszlicsáré dolgokkal lerontani.

Nem tudom, Magyarországon mi az algoritmus, itt, Angliában ha valaki vesz egy ilyen cuccot és aztán úgy fizeti vissza, hogy nem csúszik meg, az javít a hitelminősítésen, nem ront.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

tl;dr van a KHR, abban benne van az összes hitel, és az azzal kapcsolatos főbb infók (mennyi pénz, mennyi időre, van-e elmaradt tartozásod, stb.), ezt az engedélyeddel megkapja a bank (vagy nem, de az legtöbbször instant reject), és az alapján valahogy dönt

Nincs olyan nálunk, mint a FICO, Experian, stb.

És ilyen igazolást kiadhat a cég?

Itt, Angliában, még akkor se adhat információt arról, hogy hogyan dolgoztam, ha álláskereséskor őket adtam meg referenciaként. Nem válaszolhat semmi szubjektív dolgot. Objektív tényeket lehet csak leírni, pl: ettől eddig dolgozott itt ilyen és ilyen pozícióban és közös megegyezéssel váltunk el egymástól. Vagy XY sosem dolgozott nálunk. Vagy Igen, itt dolgozott, és ekkor és ekkor fegyelmivel elbocsátottuk. De azt, hogy milyen ember az illető vagy hogy jó / rossz munkaerő, azt nem írhatja bele.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha 3. hónap utolsó napján raknak ki, addigra a másik helyről kapott ajánlat már nem áll.

Erre ne vegyél mérget. Én ilyen helyzetben simán megkeresném azokat, akikkel már beszélgettünk, csak valamiért félbeszakadt. A mai emberínséges világban simán lehet, hogy lesz közöttük olyan, aki továbbra is tartja az ajánlatát, vagy még rég újabb embereket keres.

Biztosan nem fogják önként elmondani, egyébként nagyon marginális eset, aminek a híre a hazai outsourcing és IT világban gyorsan elterjed, ezért minimalizálni próbálják.

Ha a hazai outsourcing cégek foglalkoztattak 10 ezer embert az elmúlt 10 évben, akkor itt maximum pár tíz emberről beszélünk.

a g* helyi atyaúristen a Ma**com-tól odapakolt L2 networkosoket épp kibaszta, mert hogy hoppá mégse kellenek. Pont fél órával később mentem volna kérni valamit a networkosoktől, valahogy egyikük se volt feldobódva. Egyik régi haverom öccse nem volt ott még 2 hónapja sem. Mivel egyszerre a ma**com nem tudott mit kezdeni annyi felszabadult embert hova szórjon ki másik üffélhez, a srác kb baszhatta is. Ha sejti az elején h. ennyire esetleges ez a munka, elmegy inkább máshova és szarik a g* meg a ma**com fejére, kontraktorkodjon az ő  kurva édes annyuk.

Az LHSysről annyi, hogy amikor elkezdődött a Covid, azt mondta az egyik fejes, hogy annyit sikerült elérni, hogy minden magyarországi headcountra megvan a költségvetésükben a pénz (ergó bármi van kint, itt nem fognak embereket kirúgni - ez akkor volt, amikor éppen x milliárd EUR állami segélyre volt rászorulva a német anyacég).

Most az a mondás, hogy 100-as nagyságrendben vesznek fel még embert, én már hirdetést is láttam tőlük. Szóval látszólag megy a szekér náluk.

2010 előtt, amíg az EPAMban dolgoztam, ott is ez volt a helyzet. Olyan kivételek akadhattak, hogy felvettek egy nagyon specialista szakértőt, és amikor a projekt elkerült a helyi irodától (ezt nem helyben döntik el) akkor nem láttak prognózist. De mondjuk én láttam Oracle DBA-t majdnem egy évig állni az EPAMnál frissen felvéve, mert nem indult hardcore Oracle projekt.

Én ismerek olyan senior java programozó / architect lengyel srácot, aki valamivel több, mint 1 évig volt benchen, mielőtt elbocsátották. Egy magyar fiú meg kb. 1 évig volt benchen, aztán lett neki új projekt. Ezek mondjuk évekkel ezelőtt voltak, azóta már a magyar srác se ott dolgozik.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Tudni kell a benchet is kezelni. És itt jön be hogy a megfelelő vezető ilyenkor útmutatást ad, hogy mivel érdemes foglalkozni (pl. coursera -k stb). Akár finoman utalhat is rá, hogy nem ingyen ül itt, tanuljon releváns anyagokat.

Aki csak ül b.ssza a rezet az magának is árt.

+sok

Tenniakaró, értelmes embert frusztrál ha 1-2 hónap lazsálás után nem tudja a képességeit rendesen kihasználni. Illetve ilyen hosszú idő már erősen demotiváló lesz. A munkatempót is lerontja, h. 1 év után kellene felpörögni megint project delivery sebességre. Coursera-zás 1 évig szerintem megölné az ember ambicióit.

MSc 2 év, optimális esetben. "Nincs az a mennyiségű Coursera, amit jószívvel meg tudnék nézni" - ebben is valami. Ezért sem hiszek az élet iskolájában tanult, tudását csak online kurzusokon csiszolt szoftverfejlesztőkben. Egy MSc-n meg persze BSc-n olyat is tanulni kell amit a'la carte online válogatásnál nem biztos, hogy összeválogat magának valaki, az elején nem is érti miért szívjon vele, de később mégis hasznosnak bizonyul. Illetve az egyéb szociális tényezők, hallgatótársak, közös projektek. Ezért nem veheti fel a versenyt egy autodidakta szoftverfejlesztő az egyetemi képzésen kiműveltekkel. 

Szóval igen egy évnyi course valóban nem mérhető össze egy fél MSc-vel. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

MSc 2 év, optimális esetben

Ha egy éven keresztül fulltime semmittevés lenne a dolgom, néhány jól irányzott előkövetelmény-gyengítő kérvénnyel megtámogatva el lehetne végezni egy MSc-t, kb. a szakdoga nagyobbik fele maradna ki. Bár nem hivatalosan azt is elkezdhetném írni, legfeljebb nem szólnék róla senkinek. :)

Igen, ha jól választasz akkor el tudsz vinni egy önálló labor vagy tdk témát diplomamunkáig, akkor sokkal kevesebb effort és/vagy színvonalasabb munka tud lenni. Legjobb esetben még meló téma is ha dolgozol közben. 

By definition a diplomamunkára egy féléved van, de senki nem mondta hogy nulláról kell kezdeni.

Gábriel Ákos

Define "gyengébb". Globálisan, vagy itthon? Én most csinálok egy mesterszakot az ELTE-n. Globálisan persze kb. sehol nincs, itthoni viszonyok között azért nem rossz. Ha fulltime ezzel foglalkozhatnék, és a logisztika is lehetővé tenné (előkövetelmények, órarend, stb.), fél év alatt kipörgetném a tárgyak kétharmadát. Következő félévben meglenne az abszolutórium, és a szakdoga vázlata. A harmadik félévben lekerülhetnék a bench-ről, esténként befejezném a szakdogát, félév végén védés, és done.

Ez most azért nem így történik, mert nincs heti 40-60 órám tanulásra.

Ez igaz, viszont Lengyelország populációja sokkal nagyobb és gyanitom, hogy hasonló a helyzet mint nálunk:
a magasabb hozzáadott értékű munkahelyek kerülnek a fővárosba (nagyobb városokba).
Én arra tippelek, hogy hiába egyforma a két város populációja, ettől még lehet nagyobb az IT szektor ott.

Kiket szorítanak ki a varsói TI-sok? Kevesebb a pék vagy hentes Varsóban? Vagy ha minden munkakört ellátó emberből az ország lakosságának megfelelő arányban többen vannak a fővárosban, akkor miért nem 6 milliós a lengyel főváros? Arra utalok, hogy nem feltétlenül állnak fent első ránézésre triviálisnak látszó összefüggések. Ettől még akár igazad is lehet ebben a kérdésben. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Akkor most itt az ideje felvenni 18ezer magyar munkavállalót.

Ez igaz. 5-600 ezertől felfele indulnak a kezdő programozói fizetések. Ha rázúdítanak ekkora igényt az legalább 100 ezerrel megdobja a fizukat, különösen akkor ha nincsenek hónapok a 18 ezer hely betöltésére. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Valószínűleg még csökkenni is fog a minőség, mert úgy kerülnek új emberekhez accountok, hogy az előző aki képben volt vele nem tudja átadni rendesen vagy sehogy sem. Nagyon nem lehet válogatni ha ennyi új állást kell betölteni hirtelen, aki valahogy elboldogul a feladattal fel lesz véve, a menedzsment pedig reménykedik ne okozzanak túl sok kárt. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Hát igen, lassan lehet, hogy egy Lidl pénztáros, egy toprongy borsodi építőipari munkás, vagy egy gyártósori dolgozó. Nem degradálva az általuk végzett munka minőségét és GDP tartalmát. Több eredményt hoz a közös kasszába, amíg Te önrévületben, a világtól teljesen elszakadva. Full 4K dual monitor előtt, azon morfondírozol két Rust kód közt, hogy levágasd a faszod vagy nem!

Viszont ha én elmegyek gyártósori dolgozónak, akkor nem lesz aki gyártósort adjon a dolgozónak. :) Tegnap is felmondott 3 kollégám, úgyhogy meg kaptam a munkájukat a következő 2 évre, mert addig biztos nem lesz másik kompetens pótlás.

Ne legyél ennyire nagy mellényű, légy szíves. Mert kurvára nem mindegy, hogy vidd ki a bilit vagy idd ki a bilit! Lehet, hogy Te egy-két napra lerongyolsz a gyártósorra és kampány szerűen, bebizonyítod, hogy ezt így lehet. Csak abba nem gondolsz bele, hogy heti 40 órában, 3 műszakban, vagy más extrémebb körülmények között ez nem fog működni. Mert minden jól beállított, kurvára kioptimalizált gyártósornak is meg vannak a maga gyengéi. Amit Te, felvértezett titánként, néha lerohanva nem biztos, hogy felismersz.

És most ne gyere nekem demagóg szövegekkel, mert én is álltam már ezen az oldalon is és a másik oldalon is a gyártó soron. 

Így van! Tegyük hozzá, aki gyenge hatékonysággal nyomogatta a billentyűzetet és ezért kevésnek érezte a fizetését, az a szalag mellett sem fog túl jó teljesítményt felmutatni. Legyen az a Lidl pénztár szalagja vagy gyártósor szalagja. Ahhoz kell gyakorlat és némi kézügyesség. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Jó hogy oktatni akarsz de ezzel engem nem tudsz zavarba hozni. Voltam 3 és 4 műszakban fizikai munkás is, aztán hétvégi vagy éjszakai ügyeletben vagy ügyeleten kívűl berángatott probléma megoldó specialista is, meg olyan is aki projekteken dolgozva alkalmazkodva az igényekhez ünnepnapon reggeltől másnap hajnalig dolgozott, hogy a reggel 6-os műszak már indulni tudjon. Arra is volt példa, hogy szabadságomat megszakítva berendeltek, akkor beültem a kocsiba ott hagytam a családot, aztán amikor végeztem a melóval visszamentem Hajdúszoboszlóra a családhoz. 

Szóval ezt a 3 vagy 4 műszakos gyártósori munka... és a mérnök meg leszalad párpercre dolgot inkább hanyagoljuk, mert ismerem mindkét oldalt.  Nem igaz amit sugalsz, hogy a mérnök vagy IT-s nem csinál semmit, míg melós lapátolja a GDP-t! Mindenkinek meg van a maga helye a rendszerben, csak hát az van hogy az  IDL-t munkáját akkor kezdik el értékelni amikor nagy a baj. Olyan még nem nagyon volt hogy melóst lebasztak mert 12 óránál többet dolgozott, de én álltam már a főnököm előtt mert túl sokat voltam bent. Utána ki is adták utasításba, hogy nem blokkolhatunk, mert azért a problémát nem lehet otthagyni, mondván vége a munkaidőnek!

Nem azt mondtam, hogy egy project mérnök nem csinál semmit. De közel sem az a realitás, hogy lerohan és pikk-pakk megoldja. Nekem meg Te ne mond meg, hogy mit kéne tapasztalnom, aszerint, hogy Te mit tapasztaltál. Nyílván nem egy szakterületen van tapasztalatunk. De pro és kontra egymásra tudnánk tromfolni. Azt azért fogadd el légyszi, bárf lehet Te vagy az agyközpontja egy gyártói műveletnek. De a napi felmerülő iciri-piciri problémákat nem tudod IT szemmel monitorozni, mert lehetetlen.

Az ilyen nagy mellényű mérnököket én elküldtem az anyjukba. 

De a napi felmerülő iciri-piciri problémákat nem tudod IT szemmel monitorozni, mert lehetetlen.

Most nem akarok neked kiselőadást tartani a az Ipar4.0, iot, meg előjelző AI módszerekről mert az egy külön tudományág. De vannak tumányos módszerek pl. Six sigma, Lean, TPM eszköztárában amivel OEE és a PPM optimalizálható.

Statisztikák alapján egy folyamatban a hibák 90%-a emberi tevékenységhez köthető, a maradék 10% meghibásodás előre jelezhető.

Ja,ja köszönöm én azt a terhelés előjelző rendszert, ami azt monitorozza. Hogy a nagyoló szerszám a harmadik fogás Z közepén. A terhelést figyelembe véve, úgy ítéli meg, hogy eltört a szerszám. Hatmillió piros hibaüzivel kibassza a programból a gépet. Az öreg szaki meg csak lecsavarja a feltolult forgácsot. Restart és megy tovább minden. Majd a megfelelő mondatban módosít egy picit a  forgácsolási paramétereken. Te meg azt hiszed mekkora király vagy, mert "nyútonméterre" pontosan betudod határolni a technológiát. Oszt közben szarnak a hülyeségedre. Következőleg meg úgy állnak rá, hogy azt a nyomaték figyelő alprogramot simán kibasszák a megmunkáló programból.

Ja,ja köszönöm én azt a terhelés előjelző rendszert, ami azt monitorozza.

Nem. A mérőrendszer, ami a ellenörző mérést végez a darabokon, az küldi fel az adatokat treacebility szerverre.  A gyártási eredmények alapján AI adatbányaszati módszerekkel azonosítja, hogy a forgácsoló szerszám kopott, vagy az anyagminőség változott, repedés keletkezett, stb. és még mielőtt a szerszám eltörne, vagy selejtet kezdene gyártani, megmondja neked.

Az öreg szaki meg csak lecsavarja a feltolult forgácsot.

Ilyen tömeggyártásban nincs. Minden NC gépnek zárt burkolata van, a munkatérbe nem lehet benyúlni, illetve megállítja a gépet a vészkör.

Majd a megfelelő mondatban módosít egy picit a  forgácsolási paramétereken.

Ilyen sincs, a gyártási paraméterek módosítását belső folyamat szerint lehet bevezetni, a vevő, R&D engedéylével. 

Következőleg meg úgy állnak rá, hogy azt a nyomaték figyelő alprogramot simán kibasszák a megmunkáló programból.

Onnantól fogva nincs kiszállítás, vissza kell hívni a kiszállított tételeket, hatalmas a kár. Nem ennyire brutális módszerrel, de így tették tönkre az ABB ózdi gyárát is, ahol hasonló kóklerek miatt, minőségi hibás kismegszakítókkal árasztották el a piacot

Látom te még nem nagyon jártál tömegygártás közelében, de ezzel a mentalitással a közelébe se kerülj!

"Voltam 3 és 4 műszakban fizikai munkás is, aztán hétvégi vagy éjszakai ügyeletben"

Ezért kellett volna tanulni fiatalon bulizás helyett. 

"Nem igaz amit sugalsz, hogy a mérnök vagy IT-s nem csinál semmit, míg melós lapátolja a GDP-t!"

Szerintem nem sugallt ilyet. A valódi mérnök sokat "csinál" és nagy értéket teremt. Ezt a fizetésében is elismerik. Aki csak mérnöknek képzeli magát azt is alkalmazhatják a szakemberhiány miatt, de a kisebb teljesítményt nem fogják ugyanolyan fizetéssel elismerni mint a valódi mérnökök munkáját. IT-ban nincs kamara, ezért sokaknak téves elképzeléseik vannak saját képzettségükkel kapcsolatban. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Ezért kellett volna tanulni fiatalon bulizás helyett. 

Elmondom neked, hogy pl. a győri audiba amikor felvesznek egy embert pl. logisztikára, vagy az IT-ra, az első hónapjait a gyártásban tölti el, bármilyen iskolái is vannak. Nyxilván a gyári melós nem a menedzseri irodában vagy az R&D -n kezd, de a IDL-ek a shop floor-on kezdenek.

Eddig szerintem szoftverfejlesztő, vagy szoftvermérnök, vagy programozó vagy nevezzük bárhogy, de olyan munkakörökről volt szó ahol a számítógép előtt ülő kolléga valamilyen szoftveres projekt programkódjának az írásában vesz részt

kontra

szalag mellett dolgozó melós. 

Azt pedig eléggé valószínűtlennek tartom, hogy egy ilyen szoftvermérnököt leküldenek az Audinál szalag mellé dolgozni. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Azt pedig eléggé valószínűtlennek tartom, hogy egy ilyen szoftvermérnököt leküldenek az Audinál szalag mellé dolgozni.

Szalag mellett nem dolgozhat önállóan csak oktatóval. Logisztikán, raktárban, vagy water spider (anyagfeltöltő) de csak felügyelettel. Betanulási terv mondja meg, hogy hova kell mennie.

Azt pedig eléggé valószínűtlennek tartom, hogy egy ilyen szoftvermérnököt leküldenek az Audinál szalag mellé dolgozni. 

Haverom McDonald's-ba szegődött el IT projektmenedzser pozícióra. Az első egy-két hetet valami étteremben kellett eltöltenie, hamburgereket sütögetve, takarítva, rendelést összelegózva és hasonló dolgokat csinálva (gondolom, amit tíz perc alatt be lehetett tanítani).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Sztem biztos nem ennyire hülyék a mákba.

Nem hülyék. Megismeri a cég működését és nem valami absztrakt fogalmai lesznek arról, hogy mit is csinál és annak milyen hatása lesz.

Például a hazai banki területen valamiért az a hozzáállás alakult ki, hogy a front office, a back office és a support (IT, infra üzemeltetés, beszerzés, egyebek) területek ne beszéljen egymással közvetlenül, aminek az eredménye például relevánsan az, hogy az üzlet nem tudja, mivel szopik az IT, az IT meg nem érti, hogy az üzleti terület hogy működik. És ilyenkor van az, hogy a kávézóban casual keveredve jönnek igen komoly AHA és WOW élmények. Igen sokat segítene, ha az első egy-két hét azzal telne el az új melósoknál, hogy mindenhol egy-egy napot eltöltenek és megnézik, ki és mit csinál, mi a dolga.

Szerintem nagyon jó dolog, hogy ha felvesznek valakit az elefántcsont-toronyba dolgozni, azért előtte kiküldik a lövészárokba, megnézni, hogy egyáltalán mivel foglalkozik a cég. Nekem is volt olyan helyem, ahol egy hetet el kellett tölteni a call centerben, hogy lássam, mi fáj az ügyfeleknek. Szerintem baromi hasznos. 

Nagyon helyes. Az agyontanult emberek hajlamosak felülértékelni magukat a fizikai melóshoz képest, és mindenki megérdemli azt, hogy megtapasztalja, milyen kemény meló is az, ami biztosítja azt a gyártói hátteret, ami az agyontanultak eltartásához IS szükséges. Kölcsönös tiszteletre van szükség és nem kivagyiságra. Ezért tartom károsnak a sorkatonai szolgálat felszámolását is, mert legalább 1x az életben rávilágított arra mindenkinél, hogy nem ő szarta a világot, és nem mindig az történik az életben, amit mi akarunk.

Úgy 10 éve állt a balhé egy dél-pesti, ha jól emlékszem szakiskolában azért, mert egy olyan igazgatót neveztek ki oda, aki Németországban élt korábban két évig és ott szalagmelósként dolgozott. Egyébként előtte és utána is tanár volt, de devizahitelei miatt úgy látta a németországi munka a megoldás. Ő nem látta nagy törésnek a tanári pályájában. A tanári kar és a szülői munkaközösség együttesen tiltakozott azért, mert egy ilyen büdös melóst akart beültetni az igazgatói székbe a kerületi önkormányzat. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

No a sorkatonasagot inkabb hagyjuk. Ott azt tanulta meg max. az ember hogy kell inni, lopni, kummantani meg elviselni az alkoholista elmebeteg/bortontoltelek feletteseket. Az amirol te beszelsz, kolcsonos tisztelet meg ilyenek meg csak a legaprobb szikraja sincs meg a sorkatonsagban. Max. azt tanulod meg hogy hogyan lehet fogcsikorgatva nyakig stresszben elviselni kotelezoen valakit aki a felettesed, de akkora darab szar ember hogy legszivesebben azonnal agyonverned. Meg hogy erre milyen jo megoldas az alkoholizmus.
A valos egeszseges eletben erre az a megoldas hogy felmondasz a picsaba es keresel masik melot. Es tanulsz es fejlodsz hogy ezt megtehesd, nem pedg ulsz a langyos hugyban azt mondogatva magadnak hogy "ez nem is annyira szar", mint amirol a sorkatonasag szol.

Ennyi erovel azt is kotelezove tehetned hogy eljen mindenki kotelezoen 1 evig alkoholista utcai csoveskent lopasbol. Edesfaszom. Hulye.

Érdekes, én semmi ilyet nem tapasztaltam a szolgálat során. Te voltál egyébként katona? Bár hozzászólásod színvonalát nézve te ezt a szintet, amiről írsz, elérted sorkatonai szolgálat nélkül is.

Az arcodból meg vegyél vissza, mert nem te vagy az az ember, aki így beszélhet velem. Gyáva alak vagy, aki a virtuális térben osztja az észt, gondolom az életben még semmi problémád nem volt, mert apuci meg anyuci mindig kihúztak a bajból.

Barátom, kívánom a legjobbakat, meg az, hogy pattanj le rólam végleg. Ez utóbbit köszönöm, lekötelezel.

Múltkor arról beszéltél, azért küldtek el fiatalokat a cégtől, mert fiatalok. Meg arról, hogy tisztességtelen döntéseket, viselkedéseket kényszerítenek rád, illetve kiüresítik azokat a döntési lehetőségeket, amikkel elvileg rendelkezel. Írtad azt is, hogy pár kollégád elment a cégtől, és a feladataik egy része rád hárult. Most meg azt írod, tegnap is elment három munkatársad, és te kaptad a feladataikat, később meg arra utalsz, hogy ingyen dolgozol. Ezek mind ugyanannál a cégnél történnek?

:)

Ez szerintem inkább csak a hupuk átlagos képzettségéről szól és nem a magyarországi fizetésekről. Érettségis meg bölcsészdiplomás úgynevezett szoftverfejlesztőket nem fizetik meg annyira. Csak amennyit a munkájuk a piacon jelenleg ér. 750 ezer a magyar havi átlagfizu szoftverfejlesztőknél. Hol keres ennyit a Lidl pénztáros?! Most az orosz, ukrán, belorosz szoftverfejlesztők kiesésével csak tovább fog nőni a hiány és azzal a fizetések. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Nem is értem, hogy mindig a "multi" pénztárosok vannak itt mindig referenciaként felhozva, beáldozva. Azok nem szimplán pénztárosok! Húzzák, cibálják a békát. Árut raknak ki-be. Ha szól az üzletvezető vagy műszakvezető, akkor meg beülnek a kasszába. Onnantól meg full kiegyensúlyozott, kedves szamaritáriusok.
Ilyenkor a hetedik munkaóra végén a pénztárban, biztos, hogy jön egy kretén informatikus. Aki még azt is megreklamálja a háta mögött felgyűlt sor ellenére, hogy a négy levelű lóheréje (ami akciós), miért hervadt egy kicsit. (hát anyádért)

Ezzel csak azt szerettem volna szemléltetni, hogy van egy réteg, aki képtelen kiszakadni a mindennapi munka környezetéből és elfelejt embernek lenni, elfelejt udvarias lenni.   

Úgy tudom a pénztárosszék egy elit pozíció, nem is ülhet bele akárki. Diszkontoknál mint az emlegetett Lidl gyakran van árurakodás kassza mellett ahogy írod. Nagyobb hipermarketben a pénztárosokkal nem szoktam találkozni a polcoknál, ott elég fiatal fiúk szoktak kirakodni. De lehet ott is pakol a pénztáros is csak nem járok eleget oda. 

Amit ez a jóember állított az viszont tárgyi tévedés. Minden statisztika cáfolja. Az más kérdés, hogy sokan képzelik magukról azt, hogy ők szoftverfejlesztők miközben infó-szakmunkások. A legutóbbi euroskills versenyen már volt infó kategória. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Gyakorlatilag ma már minden infó, amit tableten vagy tapicskoló kijelzőn keresztül basztatunk. Sajnos már az én szakmámban is telekúrtak mindent tapicskolós kijelzővel. De attól még egy ókájés tapicskolós cnc-s rohadtul nem tud semmit a forgácsolás elméletről. 

Valsz cége is válogatja. Egyik coopban anno mesélték, hogy havi +10 ezer forint a pénztáraskodás az egyéb feladatok mellett. A multiknál meg dinamikusan ülnek be pézntárba, hogy gyors és hatékony legyen a munka. Látszik a különbség a pénztár haladása közt is. A magyar multis pénztár még nem is annyira gyors, mint egy nyugatabbi. 

Milyen feladat ellátása mellett kell riasztásra ébredni hajnal háromkor?

Megtörtént eset: Megállt a gyártás vasárnap éjszaka, mert a CISCO switch elpukkant, és a melegtartalékot éppen kölcsönadták a szerb gyárba. A hálózatmérnököt taxi várta már a ház előtt, amikor hajnali 2-kor keltették, mert az Indában ülő IT support eszkalálta a feladatot.

Volt olyan is hogy taxival vitték szerbiába a kollégát.

Persze, sőt én még csak nem is devops munkakörről írtam ennél a témánál. Szoftverfejlesztő az, aki írja a Java, C#, python, C++ ... programkódot általában egy 5-8 fős csapat egyik tagjaként. Itt nem szokás éjjel riadót fújni. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Feladattól függ. Ahol "csak" fejlesztenek, esetleg terméket készítenek, ott lehet működik a normál napi menet. Ahol support is van éles környezetekhez, ott bizony ügyelet is van. És előfordul, hogy lerohad valami productionön. Vannak országok, ahol ráadásul nem hétfő-péntek a munkanap, hanem vasárnap-csütörtök. Meg ugye más időzónák. Nem vicces, amikor hajnalban riadó van, mert ha nincs elhárítva egy hiba, akkor reggel egy országban nem tud kinyitni egy bankhálózat például.

És van olyan is, hogy egy csapat nem egy-egy rendszert fejleszt, hanem tucatnyi tartozik hozzájuk. Mert külön-külön nem elég nagy egyik sem, hogy eltartson egy csapatot. És hiába van elvileg üzemeltető departmentje az ügyfélnek, ha azok nem ügyesek, megy a riadó és a távsegítség a hibakereséshez.

Jajj, hát biztos te is el tudsz képzelni mindenféle eseteket.

- telimegy a log partíció
- valaki betört és megfektette
- valami funkcióban hiba volt de a teszt nem hozta ki, na de most élesben pont az kellene
- memory leak és elfogyott a mem
- az ops elbaszott valamit és most nem megy

satöbbi (ezek most csak olyanok, amikre emlékszem), lehet még millió egy más oka.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

:-) <- Azért volt ott a szmájlí!

Tőlem mindenki úgy szivatja magát ahogy akarja. Infós cégek is erőltethetik a 2000-es évek paradigmáit, csak akkor nem kell sírni azon, hogy kicsi a profit, nem lehet akkora fizut adni, ennek következtében gyengébb kompetenciával bírnak a cég alkalmazottai, ezáltal a teljes vállalkozás. Minden cégnél érdemes feltenni a kérdést őszintén maguknak: Képesek lennétek felhőre váltani csak nem akartok? Vagy Azért nem váltotok felhőre mert senki sem tudja hogyan kell? 

“Az ellenség keze betette a lábát”

"automatikusan kezelhető" - tehát felhő nélkül is megoldható és a felhő sem oldja meg magától. 

Nem mindegy, hogy mekkora effortal oldod meg IaaS-al és egyátalán rendelkezésre áll-e a tudás és erőforrás hozzá.
PaaS esetén a fejlesztés, tesztelés és müködtetés költségei elosztódnak az ezer-tízezer ügyfél között, míg IaaS esetén neked kell mindet viselned. 

SaaS hogyan véd az ellen, hogy ha a szolgáltatásodban hiba van, esetleg el lett cseszve a deploya? Szép dolog, hogy egy csomó szoftvert meg lehet venni cloudban szolgáltatásként, mi is használunk olyanokat, de attól még a saját dolgaidat ugyanúgy deployolni kell valahogy a cloudba.

SaaS hogyan véd az ellen, hogy

Oké, nézzük:

- telimegy a log partíció

Ez ellen kellene védjen, mert nem kell tudnom, hogy van ilyen. -> VÉD

- valaki betört és megfektette

A szolgáltató dolga, védje meg a cuccait. -> VÉD

- valami funkcióban hiba volt de a teszt nem hozta ki, na de most élesben pont az kellene

Ez ellen valóban nem véd. -> NEM VÉD

- memory leak és elfogyott a mem

Skálázni fogják csilliárd pénzekért, amennyi kell. -> VÉD

- az ops elbaszott valamit és most nem megy

A szolgáltató dolga, menjen. -> VÉD

--

Szép dolog, hogy egy csomó szoftvert meg lehet venni cloudban szolgáltatásként, mi is használunk olyanokat, de attól még a saját dolgaidat ugyanúgy deployolni kell valahogy a cloudba.

Ez inkább PaaS, mint SaaS. És fel kell tételeznünk, hogy a szolgáltató fejlesztése, tesztelése és üzemeltetése az adott területen sokkal jobb, mint a mi fejlesztésünk, tesztelésünk és üzemeltetésünk. Ami általában adott, mert a felhőbe azt a tevékenységet szokás kiszervezni, amihez a cégünk nem ért jól és nem a főtevékenysége.

Mondjuk nem értem, hogy amikor egyedi szoftver fejlesztésről és az általunk üzemeltetett szolgáltatás lerohadásáról beszélünk, akkor software as a service hogyan jön a képbe.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ahogy írtam: a core tevékenységen kívül egy csomó dolgot ki lehet szervezni felhőbe, ami mind-mind saját erőforrást jelentene egyébként. Kevés a 100 százalékban saját szoftver, a legtöbb esetben csak custom dolgok kerülnek rá egy már meglévő termékre, akár plug-in akár add-on formájában, azt meg mind lehet SaaS üzemeltetni.

Ez ellen kellene védjen, mert nem kell tudnom, hogy van ilyen. -> VÉD

Egészen addig, ameddig nem akarod megnézni a kedvenc logvieweredben a logjaid, hogy miért állt meg a rendszer.

A szolgáltató dolga, védje meg a cuccait. -> VÉD

Szerintem te is érzed, hogy erősen kérdéses, hogy ki, mibe, hogyan tört be és ott mit csinált.

Skálázni fogják csilliárd pénzekért, amennyi kell. -> VÉD

Hogyne, ameddig el nem éred a legnagyobb memóriájú gépet, aztán mondják, hogy nincs nagyobb, sorry.

A szolgáltató dolga, menjen. -> VÉD

Azt a CSP hogyan fogja neked megoldani, ha valami szarul bekonfigolt service nem megy? Pl. valamelyik időzítetten, ritkábban futó dolognak a konfigja el lett csesződve és kiment prodba.

Ez inkább PaaS, mint SaaS.

Jó, persze, ha neked egy random CMS vagy egy kész dobozos ERP, ami kibökhető a katalógusból az össz igényed, akkor tiszta sor, problem solved, bár valószínűleg arról azt sem kell tudnod, hogy hol fut, kb. mintha a Youtube premiumra fizetnél elő. Viszont akkor ott meg nem lesz fejlesztő sem. Ha meg te üzemeltetsz SaaS szolgáltatást, akkor ott vegyesen lesz PaaS és SaaS is és lesz, ami miatt berángathatnak, ha olyan a munkakörnyezet.

Ha meg te üzemeltetsz SaaS szolgáltatást [...]

Van egy olyan halvány érzésem, hogy te alapvetően IaaS és PaaS közötti sávról beszélsz... SaaS szolgáltatást nem üzemeltetsz, azt használod.

Pölö, legyen levélküldés a dolog:

  • IaaS: veszel bare metal és/vagy virtualizált vasat és felteszed rá a levélküldő cuccot, a hardveren kívül mindent te fejlesztesz, tesztelsz és üzemeltetsz.
  • PaaS: veszel komplett email küldő csomagot, amit használsz levélküldésre, nem te fejleszted, de te üzemelteted, van lehetőséged custom dolgokra.
  • SaaS: kapsz egy levélküldő API-t, azt használod, halvány fogalmad nincs, hogy mi van mögötte.

Ahol support is van éles környezetekhez, ott bizony ügyelet is van.

Igen, de ha a normál üzletmenet az, hogy az ügyeletest rendszeresen ébresztgetjük, ott valami el van kefélve. Ahol meg annyira kritikus a rendszer, ott meg fel kell venni egy-egy amerikai és ázsiai kollégát, aztán hadd ügyeljenek ők, miközben náluk épp nappal van.

Ez ilyen.

Amikor elkezdődött az egész kardcsörgetés, 7-8 éve, hasonlóan (bár valószínűleg kevésbé) érintette a céget és hasonlóan (bár kevésbé) esett a részvény árfolyam.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

+1

ez a tőzsde ilyen dolog. Ha elfingta magát muszk vagy tramp, akkor is hintáztak az indexek.

Az epam-ban meg ül elég analyst, h. a gazdáiknak kimatekozták h. még így is megéri egy puskaporos hordóra építeni a bizniszt. Aztán most egy darabig kicsit romlik a nmegtérülési ráta. Az epam amerikai gazdái csak a pénzükért aggódnak. Arra szarnak azok magasról h. itt pár kelet európai rabszolgájuk elpusztul.

epam pedig szép signing bónuszt is fizet - mondjuk a részleteket nem ismerem h milyen feltételekkel

Gábriel Ákos