Üdv mindenkinek! Nálunk is eljött az az idő, ami a legtöbb kisgyerekes családban: másodikos kisfiam nagyon rákattant a számítógépre. Ha nem szólunk rá, képes lenne akár több órát tölteni a képernyő előtt. Ami nyilván nem egészséges (magamról tudom, napi 8 órát dolgozom szgépen, keveset mozgok, romlanak a szemeim, rossz a testtartásom, leépülőben a társas kapcsolataim, nyilván van kiről mintát vennie...). Ha szólunk neki, a válasz: igen, jó-jó, rögtön, még csak 5 perc, és ez megy akármeddig. Ilyen korú gyerek szerintem ne csak számítógép előtt üljön (ami főleg youtube nézésből áll, és amikor abbahagyja, akkor irány a tévé, ami szintén passzív tevékenység). Emiatt nem jut ideje másra, és eljutott oda, hogy nem is nagyon érdekli más: foci, rajzolás, barkácsolás, zenélés, barátok, stb. Természetesen nem eltiltani akarom, hanem értelmes mértéket szabni. Erre várok valami javaslatot. Tudok a Microsoft Account ilyen irányú lehetőségéről, de inkább nem szeretnék ebbe az irányba menni. Találtam egy jónak látszó programot az airytec.com oldalon (Windows Switch Off), ezt ismeri valaki? Az lenne az elképzelésem, hogy naponta aggregálva pl. 1 órát ülhessen a képernyő előtt, és a gép előbb figyelmeztesse, majd zárjon be minden programot, és szépen shutdown-olja magát. Ha aznap újraindítja, akkor vonja le az aznapi uptime-ot, és onnan számoljon vissza.
Tisztában vagyok azzal, hogy előbb-utóbb meg tudja kerülni az ilyen trükköket, de talán ez egy lehetőség lenne arra, hogy még időben nyisson az aktív tevékenységek felé.
- 3216 megtekintés
Hozzászólások
Mi a baj a windows 10 parental controllal? https://www.youtube.com/watch?v=-HLOtNZCrSs
Pont erre való. Értem hogy M$, de inkább ez, mint vmi 3party fos. Szerintem...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, jó lenne tudni hogy mi a gond, különben nehéz segíteni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem erre a célra bőven jó. Én is beizzítottam a kölyöknek. Levont 150 pénzt a kártyáról (életkor ellenőrzés felkiáltással, levásárolható), beállítottam amit kellett (mikortól-meddig léphet be és ezen időtartam alatt mennyi időt tölthet el. Ha lejár, előtte a rendszer figyelmezteti, majd ha lejárt kilépteti. Ha kell te adsz még neki időt.
Ha szükséges meg tiltasz/engedélyezel egyebeket (hol böngésszen, mit futtasson stb.)
Felesleges rá szvsz egy külön program.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mem igazán értem. Szólsz a gyereknek, hogy mára ennyi volt, a csemete erre szépen kikapcsolja a gépet, és elkezd mással foglalkozni. Azt kell elérned, hogy szófogadó legyen, ennyi. Nem egyszerű, sok munka lesz, hidd el megéri.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
Rossz irány, ha szófogadás helyett a rendszer kijátszására neveled (mert mindig ez a vége, csak ez a mi gyerekkorunkban a zseblámpával olvasás a paplan alatt volt).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
Pl.: Hétvégén van gépezés, pl szombaton délután, vagy vasárnap délelőtt, ha kész a lecke, és minden megtanulva. Gyerekként nem gondoltam volna, hogy én is ezt teszem majd a gyerekkel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom már ki említette, hogy náluk az a szabály, hogy amennyit gépezik csemete, ugyanannyit kell offline dolgokkal foglalkozni. Tehát például ha szombaton 4 órát játszott, akkor vasárnap ugyanannyi kinti foglalkozás - kinti játék, bicaj, kirándulás, fűnyírás, stb. -, ha az időjárás engedi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az nem lenne jo megoldas, hogy valami erdekesebb dolog fele iranyitod?
TV-nel nem nehez erdekesebbet mutatni, eleg sok embernek ma mar alapbol sincs igenye ra. A youtube mar nehezebb feladat, de meg ott is reszben megoldhato. Ha barkacsvideokat nez, elkezdhettek egyutt barkacsolni, ha zenes videokat, akkor zenelni, ha elektronikat, csinalhattok egyutt radiot pl.
Szerintem meg az sem gond, ha reszben szamitogephez kapcsolodik. Pl. csinaltok robotautot (gep mellett), utana a kertben ki lehet probalni.
--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
Eleinte jó eséllyel csak akkor fog felállni, ha te is mész vele és együtt csináltok valamit. A különböző szoftverek csak passzív eszközök, de a közös program neked is jót tesz ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vicc on
Vagy csak simán drogozzon, mint a többi.
Vicc off
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a helyzet, hogy tényleg a nevelési irányból kéne megközelítened. Ezt saját magammal tudom igazolni. Mindig kijátszottam mindent. Ha BIOS jelszót raktak a gépre, lekaptam az oldalát, CLRCMOS jumperrel töröltem a BIOS beállításokat, és kész. Ha pedig az OS volt lejelszavazva, akkor újraraktam :D. De olyan is volt, hogy nem tudtam megkerülni, így inkább az otthon található alkatrészekből összeraktam egy másik gépet :) (komolyan)
Amúgy meg, ha nem megy másképp, adj neki hasznos dolgokat a gépen. Programozást előkészítő szoftverek, Sketchup stb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ismerős a helyzet. :-)
Én a 90-es években voltam tinédzser... volt ott BIOS jelszó, kulcsos lezárás (volt olyan átmérőjű szívószál, amivel pont lehetett nyitni, de aztán lehúztam az alaplapról), sőt a végefele már a tápkábelt vitték az ősök... de a gyerek kreatív.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem is otthon anno először keyboard lock volt --> szakkörön számtech tanárt megkérdeztem hogy lehet kijátszani, felnyitott 1 gépet és megmutatta melyik csatlakozót kell lehúzi
utána jött keyboard eldugás --> megtaláltam
utána keyboard fizikailag elvitel otthonról --> kértem a számtech teremből kölcsön 1-et
És lám, én ma ebből élek meg :)
Szóval esélytelen a gyerekkel kibabrálni, neki több ideje van ezeket megkerülni.
--
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És sokat tanultál, azzal, hogy meg akartad kerülni a védelmet.
Tanulja meg a gyerek, hogy küzdenie kell, ne vegyük ezt el tőle :).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem az időkorlátra tökéletes megoldás lehet egy ilyen rendszer, plusz idő adható ha szükséges pl házi feladathoz vagy pl. jó jegy miatt +5 perc.
Igen, jó ha a gyereknek van offline élete, de mivel elég jól rá tudnak kattanni a gépezésre, ezért ez lehet az első lépés a gyógyulási folyamatban.
Bios jelszó, bootsorrendben csak hdd/ssd, secure boot, külön userprofile, bitlocker és lehet próbálkozni a rendszer kijátszásával! :D
Illetve abból kell kiindulni, hogy mit lát a gyerek. Ha apuka csak azért zavarja le a térre a gyereket, mert most már végre ő akar wowozni, akkor nyilván nem fog működni a gyerek, de néha a példamutatás kevés. :o(
(Anno órákat/napokat töltöttünk a gépek előtt, ma már szerencsére 5 perc alatt megunom a számítógépes játékokat. Nem bánom az akkor játékkal "elpocsékolt" időt, de lehet, hogy máshol dolgoznék, ha akkor CS helyett kernelfordítunk vagy programozunk. Ki tudja...)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én is sokat lógtam a gépen, sokat rám is szóltak a szülők, de legalább programoztam, meg is lett az eredménye :).
Vannak barátai? Azok mit csinálnak? Ha mind ilyen hasznavehetetlen, akkor vegyél Netflix vagy hasonló előfizetést meg popcornt, és hívd át őket, legalább valami jót nézzenek és együtt :).
Valami csak érdekli azt a gyereket, több téma volt már, ahol javasoltak mindenféle hasznos időtöltést Lego Mindstormstól kezdve asztrofotózáson át millió hobbi van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha a Mindstorms drága, akkor ott az Arduino. Egy induló pakk 10 ezer forint alatt beszerezhető.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elgondolkodtál már azon, hogy milyen alternatívákat tudsz felajánlani neki helyette? Tehát mondjuk ha le akarod csökkenteni a három órás számítógép használatot egy órára, akkor le tudod-e te kötni két órán át? Áldozol-e a saját idődből napi két órát arra, hogy példát mutass a gyereknek? Akarsz és tudsz-e napi két órát barkácsolni a gyerekkel? Akarsz és tudsz-e napi két órát rajzolni a gyerekkel? Akarsz és tudsz-e napi két órát zenélni a gyerekkel?
Most épp nem találom, de van egy kis képregény a témában, két család van rajta, az egyik családban mindenki a mobilt bújja, a másik családban mindenki könyvet olvas. És a mobilos anyuka megkérdezi a könyvolvasó anyukát, hogy mivel veszi rá a gyereket a könyvolvasásra. Példamutatással.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez részben igaz, minél több alternatívát kell mutatni neki, részben viszont egy gyereknek magát is le kell tudnia foglalni, főleg ha már más gyerekekkel szocializál.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A gyerek elfoglalja magát úgy, ami épp a legkevesebb energiájába kerül és a leginkább érdekli.
Mintát kell adni, ki kell vele mozdulni, az nem működik, hogy apuka kitaszítja az ajtón, hogy menjél fiam focizni és aztán apuka visszaül a számítógép elé a HUP-on siránkozni ezekről a mai fiatalokról.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A gyerekkel barkácsolással azért óvatosan. A szomszédban nyaraló kisfiú pár napja osztotta ki a nagymamát, hogy nem igaz, hogy még azt sem bírja megérteni, hogy a pneumatikus rendszerek levegővel működnek, amiben folyadék van, az hidraulika. Kész. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Arról nem esett szó (vagy nem láttam), milyen idős a gyerkőc?
Tipp:
Hasznos tipp:
Gyűjtsetek pl bélyeget. Az olcsó és össze is lehet kötni a géppel. Vannak online katalógusok, de offline progik is. A béylegezésnek annyi aspektusa van, hogy felsorolni is hosszú idő. Továbbá tanulni sem utolsó.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
9, egyébként köszönöm a sok hasznos és kevésbé hasznos tanácsot. Szoktunk közösen is "játszani" (Arduino, hagyományos társasjáték, sakk, kertészkedés, takarítás, stb). Itt inkább az a gond, hogy egyedül nem foglalja el magát semmi mással, vagy csak ritkán. Nem lehet mindig mellette lenni, bármennyire is szeretne az ember.
Azért megpróbálom a képernyő előtti tevékenységét is irányítani, pl. szokott Duolingo-zni, csinál Scoolcode-os programokat, érdekli a szgép és a Windows "lelkivilága", szerel, telepít, másol, mentéseket csinál, a NAS-t profin kezeli. Azt szeretném, ha pl. a színes ceruzával is ilyen kedvvel és ügyességgel bánna, és hasonló mennyiségű időt fordítana rá. A példa képletes, értitek mire gondolok.
De lehet, hogy nem kellene beleszólni, engem is órákon keresztül hagytak olvasni a szüleim.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a baj, hogy nem tudod mi erdekli, vagy nem tudtad az erdeklodeset eddig kelloen felkelteni semmivel.
Amugy az is jo, ha szepen lassan a megfelelo iranyba tereled. Pl. voltak meg a mai tabletek elott is tabletnek hivott eszkozok (rajztablak), ami kb. egy ceruza alaku eger volt (digitalizalotabla neven talan meg talalsz ilyet). Azzal lehet rajzolni szamitogepen, az egernel sokkal finomabban. Ha az megtetszik neki (mondjuk mutatsz neki elfwood-szeru grafikakat), akkor egy ilyesmivel terelheted a teljesen hagyomanyos kezi grafika iranyaba. Ha a gepi zeneles megtetszik neki, mehet utana szamitogep nelkul. Amig nem tudod mi erdekli (es mihez van tehetsege), addig ez nem fog menni. Ehhez viszont ki kell probaltatni vele sokmindent, es ha ez gepen egyszerubb, akkor ugy.
Egyebkent abbol itelve, hogy ennyi minden gepes dolgot meg tud csinalni, nem ugy tunik, mint akit semmi ne erdekelne. (talalkoztam ilyen emberrel, elegge lehangolo volt beszelni vele, mely nyomot hagyott bennem)
Egyebkent mi a baj a szamitogeppel?
--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Egyebkent mi a baj a szamitogeppel?"
Semmi, azon kívül, hogy ne csak a gép előtt gunnyasszon egész nap, mint az apja :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az apja se csinálja ezt, mert tetszik vagy sem, ő a példa(kép), hogymit és hogyan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És ha bebootol egy live linuxot, cd-ről vagy pendriverol? :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1: győződj meg róla, hogy teljesen érted őt (ez nehezebb lehet mint ahogy hangzik)
2: hozd arra a belátásra, ami neked van; tehát magyarázd el, hogy miért nem jó az, ha sokat gépezik, stb.
innentől kezdve maga meg fogja csinálni a korlátozást. Persze kezdeti rásegítés kellhet, hogy a dopamin függősége megszakadjon.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> hozd arra a belátásra, ami neked van; tehát magyarázd el
Aztán vagy arra a belátásra jut ő is, vagy nem. Ilyen az, amikor két önálló személyiség találkozik. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Már majdnem az összes Linux megvolt neki, de mint írtam a bevezetőben, a cél a képernyő előtt idő lecsökkentése
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amit a többiek is említettek: nyújts alternatívát.
Ha tudsz mondani a gyereknek olyat, amit ő jobbnak érez, mint azt, hogy a youtube/tévé előtt üljön passzívan, akkor azt a jobbat fogja csinálni.
Ha konkrétan a youtube videók nézésével van baj, akkor onnan a kivezető út az, hogy:
- megismered, hogy pontosan miket néz, ehhez Te is végignézed a videókat
- (rájössz, hogy ez tök jó, és magad is függővé válsz, és már nincs is probléma :-D )
- viccet félretéve: a gyerek NEM a youtube-ot nézi (!), ahogy az eggyel korábbi korosztály sem a tévét nézi, hanem azokat a tartalmakat, amelyeket a youtube-on, mint eszközön keresztül ér el (melyiket jobb nézni, a tévét vagy a rádiót?)
- meg kell ismerned, hogy melyek ezek a tartalmak, olyan szinten, hogy épkézláb véleményt tudj formálni róluk és önállóan tudd azt csinálni, amit a gyerek is csinál, és ez sokkal nehezebb annál, mint amilyennek tűnik, a gyereked is borzasztó sok energiát öl ebbe, amit Te nem látsz, egyáltalán nem passzív ám az, amit csinál, egy csomó relevancia-szűrés van benne minimum
- az ismereteid alapján megkeresed azokat a dolgokat, amelyek passzívból aktívba forgathatják a tevékenységet, pl. ha a Minecraftos arcok videóit nézi a kölök, akkor inkább ő Minecraftozzon aktívan, ja, hogy ezt tanulni kéne? - sebaj, itt a Minecraft-könyv, legalább gyakorlod az olvasást (egyébként a Minecraft könyv tényleg sokkal érdekesebb, mint pl. a Tüskevár)
- innen formáljátok tovább a dolgot arra, amerre a gyereknek tetszik (lehet, hogy mást is kéne olvasni, lehet, hogy élőben is ki kéne festeni a bárányt, lehet, hogy élőben is meg kéne építeni a Minecraftban összerakott automatikusan kinyíló esernyőt, érdekel esetleg, hogy hogy csinálták meg magát a Minecraftot? stb.)
Számolj vele, hogy egy ilyet végigcsinálni a gyerkőccel kb. 1 év. Ha van rövidebb módszere valakinek, örömmel fogadom...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor most felteszem az eretnek kérdést:
Miért kell a gyereket kirobbantani a gép elől? A "kockaság" nem abból áll, amit a mainstream sugall, hogy ragyásan, elhizva, büdösen nyomod a gépet. Játszhatok együtt. Van kollégám aki együtt Minecraftozik minden nap a 8 év alatti gyerekével, saját szerveren otthon. Pont most mesélte, hogy a gyerek kitalálta, hogy az asztali ikonokat szinsorrendbe kell tenni, és felszólitotta az apját, hogy legyen szives követni a monitor mellé kirakott szivárvány utasitásait, ha magától nem megy, mert nem szeretné megint újra rendezni az összes ikont. Meg azért aranyos lehet az is, amikor a gyerek úgy megy oda a faterhoz, hogy "Na, apuci milyen bugot találtál?" (apuka programozó).
A számitógép is lehet közösségi tér. Nekem pl nem egy IRL barátom lett az internetnek és a játékos közösségnek hála.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudok a problémáddal segíteni, így csak okoskodok/véleményt mondok, azaz szerintem:
A számítógép/mobil egyik legnagyobb rákfenéje/veszélye az ész nélküli használat, illetve az ebből adódó negatív következmények. Ezek a teljesség igénye nélkül:
* egészség károsodás: szemkárosodás, gerinc bántalmak, elhízás, stb..
* a céltalan szörfölgetés okozta koncentrációs készség romlás
* szociális kapcsolatok eróziója
* felelőtlen online jelenlét (amikor meggondolatlanul osztok meg valamit magamról)
Ezeket szimplán a gép előtt eltöltött idő korlátozásával nem tudod megoldani, mindenképpen szűkséges, a gyerek közreműködése. Ezt is meg kell nekik tanítani ugyan úgy ahogy megtanítjuk nekik, hogy ne nyúljanak a konnektorba. Ez egyfajta egészséges életmódra nevelés, és ahhoz hasonlóan nehéz is. (Pl. taníts meg egy gyereket, hogy "ne szeresse" a csokit.) Szerintem ezekben a dolgokban nagyon fontos, hogy az irányítás a gyerek kezében maradjon, hiszen amit meg akarunk tanítani neki az pont az önkontroll. Meg kell tanulniuk "befektetni", azaz lemondani a most megszerezhető haszonról a jövőbeli bizonytalan, ám sokkal nagyobb haszon érdekében. Hogy ezt hogyan lehet kivitelezni, arra nincs kész receptem, de a külső korlátozás biztosan nem ebbe az irányba vezet (mondom ezt annak ellenére, hogy mi is korlátozunk). Én a példamutatással (is) próbálkozom, pl: elhívom a kölyköt bicajozni mondván "mára elég volt a gépezésből". Vagy kikapcsolom a TV -t, mondván ennyi elég volt mára. Mindezek mellet/ellenére nálunk drákói szigor van "kütyüzés" terén. Hétvégén engedélyezett 20 perc naponta, ugyanakkor próbáljuk a gyerekekre bízni, hogy tartsák be a szabályt (ami rendszeresen nem sikerül). Vannak ugyanakkor biztató jelek, pl. felismerik, hogy elfáradnak mobilozás közben ("elgémberedett a nyakam", "fáradt a szemem"). Arra próbálom tanítani őket, hogy a "kütyü" egy eszköz amit lehet jól és rosszul is használni. Ha valamit csinálok, és kell hozzá a kütyü az oké (pl. ha valamit tanulni szeretnék akkor keresem a neten, ha keresek valakit megnézem facebook -on), ha nem tudom mit csináljak és a kütyü tölti ki az időmet az baj. Értelmes használatnak tartom még a játékot, amikor a kütyü a játék eszköze akár úgy, hogy kihívást biztosít, vagy játéktérként szolgál (kb. mint egy társas).
Automatizáltan korlátozni (login korlátozás, tartalom szűrés) csak akkor szeretném őket, ha már nagy a baj (függőség gyanú). Egyelőre igyekszem elmagyarázni hol milyen veszélyek vannak, és bízom benne, hogy nem ütik meg magukat nagyon.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm, ez hasznos tanács volt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni