Digitális átvételi elismervény

 ( neutrino | 2017. november 7., kedd - 10:36 )

Sziasztok,

Belső eszköz kiadásnál (céges eszközt, dolgozóknak) jelenleg papir alapú átadás-átvételi elismervényekkel bajlódunk, ami több szempontból sem jó
-fogy a papir
-fogy a tinta
-kopik a nyomtató
-tárolni kell a papirt amit aztán többnyire sose veszünk elő (nyilván csak ha valami vita támad, ami évente max 1-2 alkalom)

Ezért arra gondoltam jó lenne áttérni a digitális átvétel-átadásra.

Kinek van tapasztalata ebben a témában? Valami olyasmire gondolok, hogy egy tableten aláfirkantja az elismervényt és kalap-kabát. Ennek mi a törvényi feltétele, mitől lesz hiteles egy e-aláirás?

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Csak cégen belül oldottam meg. Az átadó generál egy folyamatot amit az átvevő véglegesít.

Pénz esetén az átvevő hozza létre az átadás és az átvevés tranzakciókat mind a két fél könyvelésében.

Kihagytam egy fontos részletet:
Csak belsős eszköz átadás-átvételről beszélünk.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

Digitálisan aláírt, archivált e-mail.

Van e bármilyen workflow rendszeretek,amihez lehet igazodni?
Mindenképpen muszáj egy aláírás, nem elég, ha csak egy gombra kattint pl?

Kell az aláirás, mert azzal fogadja el a policyt.

vegyünk konkrét példát:
-Feladja az igény pl egy mobilra a self service rendszerben
-Igény beesik, telefon megrendel
-user jön, felveszi a telefont, aláirja a papirt hogy átvette*

*Ezt kellene kiváltani valami nem papirosra, ami később bizonyitható. Mert az, hogy a userral nyomatok rá a "Jegy lezárása" gombra, az nem bizonyitható később, hogy tényleg ő nyomta meg.

-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

Ha ez vita, akkor ki kell rugni az ilyen embert.

Ja, de ez nem igy működik.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

Hát, ha ennyire nincs bizalom: az eszközátvételi pont legyen bekamerázva, és kész.

Az emberi természet ilyen, nem én találom ki ezeket (ráérek, de ennyire azért nem). Mindig lesznek olyan renitens userek, akik letagadják, hogy ők bármit is átvettek.

Ne találjátok fel nekem a spanyolviaszt, a probláma adott, a megoldás ("e-aláirás") is. Abban kértem segitséget nem pedig abban, hogy reformáljunk meg egy multit.

Maradjunk a tárgynál. Kösz.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

Badge-es a hely? akkor badge olvasóval pittyent

Na, ez előrébb vitt. Jó ötlet. Körbenézek milyen olvasó van.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

tizenezrekért lesz, de ha a épület fenntartóját megkérdezed, lehet tudnak kölcsönözni egyet :)
usb (keyboard emulacio) vagy serial szokott lenni.

Nem mondom, hogy belső munkafolyamatban pont ezt használnám, de pl. van a DocuSign, amivel weben a feltöltött akármi dokumentumot aláírhatja az ember.

Ha én valósítanék meg egy ilyen rendszert, akkor valami azonosítás után valami digitális aláírást használnék.
Pl. ha domain belépéshez van usernév és jelszó, akkor lépjen be azzal. Vagy ha van PGP kulcsa vagy smartcard-on valami tanúsítványa, akkor azzal.

A folyamat legyen úgy kialakítva, hogy csak ő nyomhassa meg a gombot, vagy a rendszer tárolja el, hogy ki lépett be, hogy megnyomja a gombot.

Hja, csak amit fentebb mondott, hogy letagadjak, az itt a baj.

Na de hogy tudja letagadni, ha a saját jelszavával vagy kulcsával van aláírva?

Nem is én nyomtam meg a gombot, hanem megadtam a jelszavamat valakinek és biztos ő volt?

Aki ezt letagadja az bármi mást is. Ez egy típus. -> Ki kell rúgni.

Azt értem, hogy megpróbálná letagadni.

De ha ott van a papíron az aláírása, akkor gondolom nem mondja azt, hogy valaki odahamisította, hanem hümmögve elfogadja, hogy hát igen, ezt tényleg aláírtam.

Elektronikusan miért ne menne ugyanígy? Ott az elektronikus aláírása, a rendszer kiírja, hogy ekkor és ekkor ő a saját felhasználói nevét és jelszavát használva belépett, és ekkor meg amakkor megnyomta a gombot.

Ha a szerződésén aláírta (tollal), hogy a jelszavát meg a titkosító kulcsát meg ilyesmiket nem adhatja másnak és ő tartozik ezekért felelősséggel, akkor szerintem ebbe ugyanúgy nem tud értelmesen belekötni, mint a tollas aláírásba.

Rosszul gondolom?

Én is így gondolom.

Ha csak belsős, akkor fotózd le az eszközt az emberrel együtt :)

--
http://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

Subscribe.

(első tippre egyébként azt mondanám, hogy minden aláíróval váltass ki egy új e-személyit, aztán azzal írasd alá az igazoló PDF-eket, AFAIK az úgy teljesen törvényes)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Ehhez még annyi infó, hogy:
1. kell hozzá 1 kártyaolvasó (ennek van költsége) +gép megfelelő szoftverrel
2. maga az e-személyi ingyenes, de fontos, hogy alapértelmezetten NEM jár hozzá digitális aláírás, azt az igényléskor kell kérni, mint ahogy minden más digitális szolgáltatást hozzá.

Jogos, ahogy a lentebbi hozzászólásban levő ágyúval verébrével is, de ha már lúd, hogy egy képzavarral éljek :)

(a tabletnél valamiért azonnal Wines tabletre asszociáltam, azon meg ugye elfut a KEAASZ)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Szerintem e-személyi nélkül is lehet törvényes. Az MPL és a futárcégek többsége már évek óta nem papírt íratnak alá, hanem a terminálra kell egy aláírást firkantani. Ha küldemények átvételének igazolására elegendő, akkor – szerintem – egy cégen belül is megoldható egy tableten végzett aláírással.

Csakhogy a futár címre szállít, nem személynek. Neki tökimndegy ki veszi át, az adott címen.

Egyrészt az MPL-t is említettem, ami felett elegánsan átsiklottál. Azért lényeges, mert az MPL címre, és névre szállít. Tehát a postás akár kérheti* is, hogy igazold magad.

Másrészt velem már megesett, hogy a futár rákérdezett, hogy én vagyok-e én. Mivel a küldeményen név is szerepel, így szerintem a futárnak is van joga meggyőződni az átvevő személyazonosságáról*. Továbbá a futár nem a kezedbe nyomja a küldeményt, hanem előtte/utána kér egy aláírást a terminálon. Ez kb. annyira bizonyító érvényű, mint ha egy papírlapot írnál alá. Nem több, és nem kevesebb annál.

*: Az más kérdés, hogy a gyakorlatban ritkán kérik el az igazolványodat.

Az MPL nem postás, hanem a posta futárszolgálata. Egy cég, de nem ugyanaz a kettő. Ajánlott vagy hivatalos küldeményt az MPL se hozhat ki.

„Ajánlott vagy hivatalos küldeményt az MPL se hozhat ki.”

Sőt élő állatot és robbanóanyagot sem szállíthat. De mi köze ennek ehhez? A OP-ben szó sem volt arról, hogy ajánlott, vagy hivatalos küldeményt kell átvenni. Később az is kiderült, hogy cégen belüli átadás-átvételről van szó.

Szállíthat élő állatot van amelyik anyanevelő velük küldi a méhanyákat.

DocuSign?

Mi anno a ProcessMaker-el kiserleteztunk, de ido hianyaban eldobtuk. Elvileg kepes arra hogy folyamatokat definialsz benne, es a resztvevok, vegig tudnak menni rajta.
Dolgozo igenyel -> atkerul a vezetojehez -> megkapja az IT -> megkapja a dolgozo.
Jo buli egy ilyet kidolgozni.

Erre több jó megoldás is létezik a piacon.
Én konkrétan erre valamilyen mobil e-ID megoldást használnék. Senkinek sincs kedve spéci eszközt, szoftvert használni erre a célra.
A tabletet felejtsd el, az az aláírás nem elektronikus aláírás. Lásd: MELASZ állásfoglalás (https://www.melasz.hu/lang-hu/remository?func=fileinfo&id=186). Kérdés, hogy mekkora bizonyító erőt szeretnél rendelni az aláíráshoz, milyen módon akarod a bizonyítékokat tárolni, hány személy fog aláírni, hány dokumentumot kell aláírni naponta/havonta/évente stb.

/reklám on/
A Microsec PassByME megoldása alkalmas lehet erre a feladatra. Ott lehetőség van a telefonra joghatásos tanúsítványt tenni, így az azzal aláírt dokumentumok joghatással bírnak. A https://demo.passbyme.com/ oldalon ki is tudod próbálni, hogy hogyan működik a dokumentum aláírás. Mellesleg a rendszer nem csak dokumentum aláírásra használható.
Amennyiben valamilyen sok küldő - egy/sok fogadó típusú rendszer van, akkor akár egy VIEKR típusú rendszer alkalmasabb lehet számodra. Itt keletkeznek feladóvevények, tértivevények, működik a kézbesítési vélelem intézménye is. Mindezt PKI alapon, akár automatizáltan is. Hasonló rendszert több helyen is használnak már (pl: végrehajtók, cégbíróságok). Ennek természetesen heti több ezer küldemény esetén van értelme.
/reklám off/

digitalis iktatas + egy papiralapu iktatokonyv (soronkent egy iktatoszam + datum + alairas) ?

Sok esetben elektronikus felületen kérik a rendes aláírásomat.
Pl. Amazon kihoz valami értékesebb csomagot, vagy a vízvezetékszerelő elektronikus munkalapjának az alján, illetve néhány hivatalban.

Vagy az ujjammal a képernyőre, vagy egy stylussal egy érintés érzékeny felületre aláfirkantom.
Ők meg ezt eltárolják, és ezt őrzik meg a rendszerben, mint aláírás.

Ha panaszkodnék, hogy nem is én voltam, akkor ezt vennék elő, hogy figyelj már, paraszt, hát itt az aláírásod bazeg!