Sziasztok!
Egy informatikai cégnél dolgozom rendszergazdaként lassan 2 éve. Eddig kb 50-en voltunk ma már ~100-an vagyunk. Én vagyok egyedül rendszer adminisztrátor ennél a cégnél.
A probléma az, hogy több a munka mint anno és már kezdem nem győzni. Sok fejlesztésre egyszerűen nincs idő, mert elviszik a napi teendők a munkaidőmet. (Amiket egyébként szeretek.)
A kérdés az, hogy hogyan lehetne hatékonyabban dolgoznom? Új kollégát egyelőre nem akarok magam mellé, mert szeretem a napi apróbb dolgokat csinálni. (Ami főleg user support/probléma megoldás) A fontos fejlesztéseket sem akarom kiengedni a kezeim közül, mert ez adná az értékét a munkámnak.. Legalábbis úgy érzem.
Mit lehet tenni?
- 5065 megtekintés
Hozzászólások
Elöljáróban: hogy az Általad vázolt-e a helyes stratégia, én nem tudom.
Mindenesetre én felmérném, hogy mennyi időmet viszi el micsoda egy héten.
Venném az összességében legtöbb időt elvivő sorokat (hányszor végeztem x mennyi ideig tartott belőle egy) és csökkenő sorrendbe raknám.
Ezek közül megvizsgálnám, mik azok, amik:
-megelőzhetők: pl. jobb felhasználói oktatással, monitoringgal stb.
-kiszervezhetők: pl. felhasználói öngondoskodás erősítésével-lehetővé tételével, szerepkörök delegálásával, kulcsfelhasználók kijelölésével.
-automatizálhatók: pl. konfiguráció-kezeléssel.
-gyorsíthatók: pl. odamenés helyett távoli adminisztráció.
-(tovább) párhuzamosíthatók
-elhagyhatók: pl. olyan riport készítése, amiről kiderül, hogy senki sem olvassa.
Ezután megnézném, hogy mennyi munka és milyen bonyolult a változás kivitelezése és a gömbérzék szerint jókra minden héten szánnék időt.
Üdv,
Marci
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bevallom nekem csak az automatizálás jutott az eszembe, remek lista! :)
Ami picit aggaszt ebben, hogy nem szeretnék a "cég mumusa" sem lenni, aki csak a gépnél ül. Bár ha jobban átgondolom így is lesz mint megoldani személyesen. :)
Köszönöm!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon szívesen. Valóban fontos dologra utaltál: a Felhasználók elégedettsége nem csökkenhet a változásoktól. A változásokat viszont mindenki utálja. Megfelelő kommunikációval viszont a magad oldalára állíthatod őket.
Üdv,
Marci
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jön itt még egy pár érdekes reakció ezen sorokra. Szerintem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mire gondolsz?
Üdv,
Marci
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezek nagyon jó gondolatok és irányelvek. Sajnos nem mindig valósulnak meg, úgy hogy tényleg azt az eredményt hozzák amiért a változtatások eszközölve lettek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pedig ennyi gépnél egy távoli admin meg management (Desktop Authority példul) meg egy jó ticketing asset managementtel összekötve (Sysaid) igen komoly órákat spórolhat meg neked. Most nyilván az alap Windows AD és GPO részen felül mondom.
Valszin már középtávon inkább alád, legalábbis nagyjából, kell egy Level 1-es valaki, hogy hozzád a problémák nagyrésze már sehogy vagy csak szűrve jusson el vagy esetleg 1-2 specifikus issue érjen el csak direktben. Ha tényleg szükség van arra, hogy fejlessz bármit (akár management rendszer, akármit) akkor az nem megy úgy, hogy 10 percenként vmi őrülettel megszakítanak.
A juzerek oktatásával lehet próbálkozni, de tapasztalat hogy körlevelet alig-alig olvasnak és amit személyesen próbálsz tanítani neki azt 2 hét múlva elfelejti a nagyrésze. A nagy többség se kirekatt tacepaokat (ígynyomtass a kártyáddal...) se semmit nem hajlandóak értelmezni és hibabejelentésben is addig jutnak hogy "kiírt valamit". Gondolom ezt nem kell ragozni, mert vagy találkozol ezzel vagy nagyon szerencsés vagy. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A management eszközök tényleg jók, első körben ezekre fogok ráállni.
Bevallom a userek oktatásával eddig nem volt gondom. Lehet, hogy ez abból adódott, hogy sokukkal "pacsiztam" üres időmben. Vagyis azért ismertek személyesen. Ha így bővül a cég ez is változni fog és biztos hogy elő fog jönni az általad leírt jelenség. (sajnos)
Egyre erősödik bennem az az érzés, hogy kell majd új kolléga, de ezt azért még rágnom kell picit.
Köszönöm a válaszod!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Még az arany középút is megy, hogy bizonyos dolgokat kiadtok alvállalkozónak, legalább kickstart/beállítás szinten és utána veszed át tőlük.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
btw ez a "cég mumusa" sajnos annyira jellemző MO-ra. mmint hogy aki a gép előtt ül az == nem csinál semmit.
Jópár cégvezető / vezető képtelen megérteni, hogy a munka nem 300 darab fej nélküli kismalac (üvegtigris (c) ) legyártásából áll IT területen .. :(
És naaaaagyon nehéz ezt az "álláspontot / felfogást" megváltoztatni a főnökök fejében sajnos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A vezetőkkel (főleg felső vezetők) tényleg nem könnyű néha ezt elismerem.
Nálunk a közvetlen felettesemmel vagyok egy szobába, úgyhogy ő látja, hogy mit és mennyit dolgozom. Ez jól tud jönni, ha "politizálni" kell. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
elméleti kérdés: hogyan deríthető ki, h vki vmit nem olvas? Nyilván nem mész oda az überboss-hoz, hogy: komám/barátom láttad a múlt heti brainfuck riportban a XYZ KPI mekkorát nőtt?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"elméleti kérdés: hogyan deríthető ki, h vki vmit nem olvas? "
Gyakorlati válasz: megkérdezed, szükség van-e rá, hogyan használják?
Láttam ilyen projektet közelről, igaz, nem tegnap volt. Az operátori csapat már évek óta, minden nap több doboznyi leporellót nyomtatott ki és postázott szanaszét.
A felmérésből kiderült, hogy a címzettek >80%-ot azonnal kidobtak, minden nap.
Üdv,
Marci
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ne felj magad melle valakit, a siker kulcsa a kollaboracio. Ket ember kozos munkaja tobbet er, mint ketszer 1 ember munkaja.
Szoval batran akarj magad melle vkit. Hosszu tavon amugyis megorulsz kulonben.
Masreszt automatizalj. Egy jol bealitott config mgmt rendszer feler kb. 1 fizetett droiddal....azzal a kulonbseggel, h a droid hibazik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen ezt tudom. Ha tovább bővülünk biztos meglépem.
Köszi a tanácsokat és a választ neked is!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1 új munkatárs mindig jól jön. Csak ugye ezt a munkáltató dönti el, ha "pici" a munkáltató, akkor baszik felvenni embert, inkább bevállalja azt hogy 0.01% esély van arra hogy elüt a villamos, mint hogy felvegyen egy új embert :(
Sajnos. :/
(best of, állami cégnek fejlesztett alkalmazás fejlesztője mondta ezt (egy személyes fejlesztő volt mert kb. csak ő értette mi merre) anno régen ...
- Hát de X mi van ha elüt a villamos?
-- Nem járok villamossal.
)
Azt hiszem világos miről is van szó :) És ez nem poén volt, ez egy konkrét megbeszélés és nem egy vicces kérdés volt... és a választ sem annak szánta. anno
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
automatizálj: pl. automatikusan ne foglalkozz level n alatti problémákkal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én is szerettem bizonyos rendszergazdai teendőket, csak aztán rájöttem, hogy ezektől nem fejlődök. Bármi értelmeset meg nehéz úgy csinálni, ha apróságokkal folyton megzavarnak (ld. flow). A hatékonyabb munkavégzés egy ötlet, de a vége inkább úgyis az lesz, hogy valamit delegálni kell. Ha betanítasz egy illetőt, hogy megcsinálja ugyanazt, amit eddig te csináltál, akkor valamilyen szempontból a tudásod tovább él, neked meg hirtelen rengeteg szabadidőd lesz másra.
Konkrétan rendszergazdai teendőkhöz két ötlet: építs tudásbázist a tipikus kérdésekre, a furcsa szoftveres problémákra meg konfiguráció menedzsment, ahogy fentebb mondták (pl. juss el oda, hogy teljesen automatizáltan hamarabb újra tudsz húzni egy gépet, minthogy fölösleges nyomozással menne el az időd).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A fejlődésben igazad van! Bevallom picit elkényelmesedtem.. És ez az egész jó nekem, mivel egy új kihívás! Erre jöttem rá ma. :)
Az ötletek is jók! Köszönöm a segítséget!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én vagyok egyedül rendszer adminisztrátor ennél a cégnél.
És shoa nem mész szabira, és nem vagy beteg??
Egyedül ilyet csak nagyon kicsiben, és nagyon nem professzionálisan lehet csinálni.
A nem professzionális alatt ezt értém:
nincs dokumentáció, nincs audit. Rajtad kívül senki nem tudja ellátni, saját scriptek végzik a munka nagy részét, amit más megérteni is nehezen tud. A fejlesztéséket csak egy ember látja/csinálja.
Ez persze nem bántás, valahogy el kell indulni, de növekedni így csak a csőd igen nagy veszélyével lehet. Ugyan arra a feladatra még egy ember eg ycsomó jót hoz:
- lesz dokumentáció, esetleg audit. De legalább más ötletek/megoldási javaslatok. Több idő mindegyikőtök számára, nagyobb rendelkezésre állás az ügyefelek (akkor is ha belsős) számára.
Szerintem.
--
zrubi.hu
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Ugyan arra a feladatra még egy ember eg ycsomó jót hoz:"
Szerintem attól függ. Legalábbis a szűk, személyes merítésem alapján, ahol üzemeltető csapatot egy főről láttam felnőni, inkább azt láttam: simán előfordul, hogy 2<1, sajnos. A jelenség amúgy nem ismeretlen: https://www.scientificamerican.com/article/are-two-heads-better-than/
"lesz dokumentáció, esetleg audit" -- ezzel valóban nő a szabályozottság, mondjuk úgy "professzionalizmus", de ez egyáltalán nem jelenti a teljesítmény növekedését, sőt...
Üdv,
Marci
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ez a hátránya az egy emberes munkának.. Megkaptam már párszor.. De bevallom ez eddig nem jelentett nekem akkora gondot.
Szerencsére sok nálunk az informatikus, úgyhogy azért tanácsot tudtam kérni mástól. Azt meg hogy egyedül vagyok én pozitívan éltem meg anno. Bizonyára ez annak köszönhető, hogy még fiatal vagyok a szakmában. Persze mostmár kezdek én is rájönni hogy ez nem mindig annyira szép. Sőt ahogy te leírtad inkább ijesztő..
Köszönöm a tanácsokat!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A mikro-menedzserségtől úgy a legkönnyebb megszabadulni, hogy az ember beárazza magát és megkérdezi magától, hogy:
Az a csávó aki lenni szeretnék/vagyok és aki ennyit akar keresni az elvégezheti-e ezt a melót vagy delegálnia kell?
Hiba, ha az ember saját magát egy ingyenes erőforrásként kezeli. Szerintem ebből amiben vagy így lehet kilépni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi!
Vannak azért távoli céljaim, mindenképpen "zsebre rakom" azt amit írtál!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szóval nem győzöd mert sok a munka, de nem akarsz embert felvetetni mert szereted ha sok a munka... Nem mondom, hogy értem...
Tévedsz, a munkád értékét nem az adja, hogy fontos fejlesztéseket csinálsz. A munkád értékét az adja, hogy kitalálod, hogy mik a fontos fejlesztések! Persze maga a fejlesztés is fontos de megvalósíttatni is lehet.
Kérdezd meg magadtól, hogy hol szeretnél lenni 10 év múlva, feleséggel, gyerekkel? Bevállalod, hogy az addigra már 200 fős céget egyedül terelgeted éjjel, nappal, hétvégén...? Bevállalod, hogy egy komoly rendszerhiba esetén mikor a cég óránként milliókat bukik egyedül viszed el a balhét? Én biztosan felvetetnék valakit, egyrészt, hogy legyen backup, másrészt, hogy én tudjak fejlődni. ITIL, MS, Cisco, Linux stb tanfolyamok amik a munkádhoz kellenek. Rengeteg olyan dolog lehet ami a napi munkádat jobbá tudná tenni, de eddig nem is hallottál róla, mert nincs időd utána járni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom te mit olvastál az eddig leírtakból, de eléggé el vagy tévedve..
- Nem mondtam hogy szeretem ha elönt a meló, pont erről szól ez a topic.
- Nem mondtam egy szóval sem hogy bevállalok egy 200 fős céget egyedül, le is írtam fentebb a véleményem, ha elolvastad volna.
Olyanokat írsz amit nem is írtam sehol, továbbá személyeskedsz.
Ha flame háborút akarsz indítani, mert valami böki a csőröd, ne tedd. Köszi!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem gondolom, hogy "flame háborút" akart indítani, pusztán egy majdan bekövetkezhető állapotra hívta fel a figyelmedet.
A cég folyamatosan fejlődik, két év alatt duplázódott, így valószínűsíthető a további fejlődés. A mostani állapotot még tudod, akarod vállalni, de később ez már nem biztos, hogy így lesz.
Én is ezt az utat járom, de már a következő fázisban tartok és egy túlhaladott állapothoz kell most második embert keresnünk. Ebben a vezetőség partner, de egyszerre kell vinni a túlnőtt rendszert, embert keresni, betanítani és még mindig kérdéses, hogy találunk-e, beválik-e. Szóval még lesz stressz bőven, pedig már nagyon nem vágyom rá.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ok, ez esetben én kérek elnézést. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
No offense! Te írtad:
A probléma az, hogy több a munka mint anno és már kezdem nem győzni.
[...]
Új kollégát egyelőre nem akarok magam mellé, mert szeretem a napi apróbb dolgokat csinálni.
Egy új ember nem holnaptól fogja megoldani a gondjaidat. Egyáltalán mire találtok valakit aki megfelel az lehet több hónap is. Én nem vagyok a helyedben, nem tudom milyen a cég és saját helyzeted, de ha a mostani növekedési trendet nézem hamar be fog következni az amit nem szeretnél. Neked kell tudnod/döntened, hogy maradsz a "napi apróbb dolgok"-nál, vagy érdemes-e előre menekülnöd? Értsd: a "napi apróbb dolgok"-at leadod és inkább elkezded magasabb szintről nézni a dolgokat. Lehet a kettőt együtt csinálni, de csak egy darabig. Ha ez Neked személyeskedés hát legyen, nekem egy vélemény a sok közül.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ott a hangsúly az egyelőre szón volt.
Beismerem abban igazad van, hogy megfelelő embert nem fogunk találni azonnal, erre nem is gondoltam. Igen, ezt is számításba kell vennem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálunk ekkora létszámra volt 1 fő rendszergazda aki csak a rendszert kezelte, usereket nem, meg 2 fő helpdesk/servicedesk akik a felhasználók ügyes-bajos igényeit, meg a cég számára szükséges infrastruktúra felső rétegét kezelték. Az egyik HD/SD kolléga kisegítő rendszergazdaként is tudott működni, hogy a szabadság ne csak kósza ábránd legyen a root-nak. 100 főre legalább 2 rendszergazda az optimális, 1 fővel csak katyvasz lesz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni