Középiskola tankönyv

Üdv!
A informatika tanárokat kérdezném elsősorban.
Olyan középiskolai tantárgyakat keresek, amihez nem nagyon van jó tankönyv.
Informatikai területen vannak ilyen tárgyak (középiskola)?

(Szakdolgozathoz /pedagógiai szak/ keresnék témát. Egyelőre csak keresgélek.)

[updated]

Hozzászólások

Tankönyvet szeretnél írni szakdolgozatként?

Üdv,
Marci

Egy komoly gondolatként felvetődött a lehetőség a napokban. Ha nem is kimondott tankönyvet (de akár azt is lehet), hanem segédanyagot lehetne készíteni - ami a diákok felkészülését segíti.
Bár én nem csak informatikával foglalkozom, de kíváncsi vagyok, hogy IT területen is van-e ilyen probléma. Sok más területen bizony probléma a tankönyv (segédanyag - bárminek is nevezzük).

A helyedben én valószínűleg elgondolkodnék egy leendő önálló általános programozás tantárgy tematikáján és tananyagán.
Más országokban az informatika az egyes szaktárgyak keretében kerül oktatásra és önálló programozás tárgyat oktatnak - ahogy olvasom.
Ráadásul erős a szakemberhiány is.

Üdv,
Marci

"Egy komoly gondolatként felvetődött a lehetőség a napokban."

Arra azért figyelj oda, hogy bár lehet tankönyvnek minősül, az állami iskolák csak akkor vehetik meg ha az adott könyv felkerül a KLIK által ajánlott könyvek listájára. Másrészről pedig a szűkös anyagi keret miatt (általános iskolában 12000ft/diák, 3000ft az 1,2,3. osztályoknak) nem biztos, hogy informatikai tankönyvet fog bárki is rendelni.

@@
"You can hide a semi truck in 300 lines of C."

Azért a minősítés (akkreditáció) nem egy egyszerű művelet, nem hiszem, hogy egy szakdolgozatból belátható időn belül tankönyv lehetne.
Másrészt régebben a tankönyvek ügyében volt egy olyan lehetőség, hogy a "tankönyvet" akkor is meg lehetett rendelni, mint tankönyv (még akkor is, ha nincs tankönyvnek nyilvánítva), csak az SZMK-val (Szülői Munkaközösség) kellett elfogadtatni. Ilyen már nincs a KLIK-es iskolákban? (Ne felejtsd, hogy a szakmunkásképzés már nem a KLIK-hez tartozik!)

Igen, szerintem az összes.
A közismereti informatika tárgy (aka "informatika") jelen tankönyveinek jelentős része itt van:
http://ofi.hu/tankonyv/kereso?field_schoolbook_school_type_tid=6335&fie…
Ebből ami elment még, az nem NAT2012-kompatibilis, ami meg NAT2012-kompatibilis, az szemét.
Ugyanakkor nem hiszem, hogy van értelme informatikából offline tananyagot készíteni a jelenlegi tananyag és óraszám mellett.
Sajnos alapóraszámban úgy szar az egész tantárgy, ahogy van.

Az a baj, hogy több új koncepciót kellene megtanítani egyetlen óra alatt, és azokat nem gyakoroljuk. Mint ha megmutatnák elsőben, hogy na így kell leírni az a betűt, aztán azon az órán írtok betűket, meg a következő kettőn, aztán egy évig nem, de a következő évben persze ismert tudásnak vennék - és jöhet a szavak írása.

Kicsit olyanná vált a dolog, mint a felsőoktatás: a tanár megemlíti, hogy van ilyen, és onnantól az alap eszközkészleted részeként tekintenek rá.

A kedvencem, és ezt azért szeretem elmondani, mert a laikus is érti: 45 perc van rá általános iskola 7-8-ban, hogy a helyi könyvtárat (valamilyen fura okból ugye a könyvtárismeret a közismereti infó része) _készségszinten_ használja a gyerek. 45 perc alatt oda-vissza nem tesszük meg az utat, de ugye a készségszint azt jelenti, hogy katalógusszámból keresve előhozza neked a nyolcadikos az Ázsia földrajzáról szóló legújabb könyveket, ha erre kérem számonkérésként.

Gimiben ugyanez van a megyei könyvtárral. 45 perc! (lehet, hogy 90?) Szerinted annyi idő alatt odaérünk egyáltalán? Pahh.

Így aztán inkább el sem indulunk, mert mindig év végére tervezem ezeket az órákat, és hogy-hogynem maradnak el órák év közben.

A másik baj persze, hogy azonnal elavulnak a könyvek. De ez nem gond: új korukban sem töltötték be a szerepüket:)

Így van. Ezért is én nagy ívben leszartam mit akarnak és a saját tanmenetet már eleve kicsit igazítottam hozzá, azaz amikor szerinte táblázatot kezelnék akkor a szövegszerkesztőben a táblázat beszúrását írtam, amikor képet szerkesztenénk akkor a szövegszerkesztőben a kép beszúrását írtam. Így gyakorlatilag papíron összehoztam egy év szövegszerkesztést. Ugyan így csináltam a táblázatkezeléssel és a többi fő elemmel is. Mindből összetrükköztem papíron egy évet. :)
Azaz most kb ez a valóság nálunk:

- 4, évfolyam: Blockly használatával kicsit algoritmizálunk.Labirintus, teknőc, szabad kódszerkesztő. Ez a sorrend, amin haladunk.
- 5. évfolyam: Grafika, fotó Gimp-el, eljutunk a többrétegű szűrőzött képekig, egész jókat csinálunk.
- 6, évfolyam szövegszerkesztés először LO-val, majd a jobb osztályokkal marad idő Google dokumentumban is megcsinálni pár LO dolgozat feladatot. A terhelt osztályokban, ez nem kerül sorra. Karakterformázás, bekezdésformázás,kép, tabulátor, hasáb, élőfej, címsorok
- 7, évfolyam prezentáció, először LO, majd google és a jobb osztályokkal eljutunk a prezihez is. Itt elő is kell adniuk az osztály előtt. A terheltekkel nem jutunk preziig.
- 8. évfolyam táblázatkezelés, először LO majd Google docs. Itt a végén eljutunk a jobb csapatokkal a csv importból jövő adatot szűri, abból csinál bonyolult táblázatot diagrammal szintig is. A terhelt osztályokkal kb átlag, sum, darabteli és egyszerű diagaram szintig jutunk.

Ez a valóság, a papír a fent említett módon a valóság és az elvárt anyag között van félúton. (Milyen baromság lenne minden évben mindegyikbe pár órára belekapni.) Aztán ha kijönnek ellenőrizni és zavarja őket, hogy a valóság nem teljesen egyezik a papírral és a papír sem teljesen egyezik a központi előírásokkal, akkor majd elmondom a véleményem, de nem teszik zsebre. :P Így legalább megtanulnak egy használható valamit, ennek van értelme. Ahogy fent képzelik annak nincs.

Persze csak heti 1 óra van, csoportbontás nélkül, ezért aztán a dolgozatfeladatokat megoldással együtt felteszem a youtube-ra, így otthon is lehet gyakorolni, mert a suliban ezzel az óraszámmal képtelenség eléggé begyakorolni a feladatokat.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Ha informatika területét nézzük, az egy szűkebb halmaza a "műszaki szaki" kifejezésnek, viszont még így is egy hatalmas és egyre terjedelmesebb gyűjtőfogalom. Végülis valahol innen indulhat az értekezés. A megfoghatatlan gyűjtőfogalom helyett a szakmák, szakterületek felkutatásával, rövid ismertetésével. Apróbetűs háttérinformációként az sem felesleges, hogy milyen hazai és nemzetközi szakképzések érhetőek el az informatikán belül az adott szakma elsajátításához. Ezzel tudatosítva a jövő generációjában, hogy a szakma nem önjelöltség kérdése.
Ugyanis az tévesen sugallt irány, hogy "informatikus vagy, tehát értesz hozzá".

A szétbontás nélkül ez olyasmi, mintha például egy szinttel feljebbről nézve az a feladat, hogy oktass "műszaki ismeretet". És azon belül mit?
Ha belegondoltok, így keletkezhettek régen is a Vérpistikék, Mekkmesternek hívták őket.

Valahol itt indul a hiánypótló és a fiatal számára az útkeresést segítő tankönyv. Ekkor talán nem "informatikus" akarna lenni mindenki, hanem valamely informatika csoportjába tartozó egy vagy több szakma szakembere.

Hogy egy életszerű példát hozzak: feleségem a BME "informatika" elvégzése után elhelyezkedve szakmát tanult. Szoftvertesztelést. Eleinte azt hittem, hogy valami "egérrel kattogtató", aztán szoftvertesztelői vizsgájára készülése közben belelapoztam a könyveibe, amiből készült. Azóta tudom, hogy ez egy önálló szakma.
Persze mivel az oktatás szerint még nincsenek szakmák, ezért ehhez is tuti mindenki ért. És innen indul az informatikai kóklerség, a Vérpistikék jelensége.

Apropó Vérpistikék: az informatika gyűjtőfogalmán belül a "szoftverfejlesztés" gyűjtőfogalom is megérne egy hasonló misét, hiszen a legtöbb ember a "szoftverkódolás" témakörére egyszerűsíti a problémát. Közben a "szoftverfejlesztés" egy gyűjtőfogalom, amely valójában több megtanult szakma együttes játéka lenne normális esetben.

Szerintem ilyen irányból megközelítve lenne igazán hiánypótló a műved.

Csak érdeklődtem. De köszönöm a véleményedet!
Nem szó szerint egy tankönyv a felvetett lehetőség, hanem egy segédanyag, egy sillabusz... stb. Én pedig csak IT területen érdeklődtem, mert nem lapozgattam informatikai jellegű középiskolai tankönyveket mostanában.
Egy kis információ azt hiszem lemaradt részemről, elnézést: a szakdolgozat lehetőség egy pedagógiai szakon vetődött fel.

Féloff: nem feltétlenül középiskolai, és nem is tantárgy, tankönyv pedig szinte tuti nincs hozzá, pedig szerintem nagy szükség lenne rá: internetes biztonság.

Na nem itsec szempontból, hanem az r=1 internethasználó számára.
A phishing támadások (kamu otp-s email és site), a felugró "az ön számítógépe veszélyben van" típusú akármitelepítők, internetes vásárlással kapcsolatos alapok (kártyaadatok, paypal), a mindenféle warez és annak potenciális veszélyei, facebook-os biztonsági dolgok, mobilos biztonsági dolgok, stb., a lista még bőven bővíthető.

Nem tudom, hogy egy ilyen témáról lehet-e szakdolgozatot írni, vagy hogy egyáltalán akarsz-e, de szerintem nagy szükség lenne ilyesmire.