Középiskola tankönyv

 ( makgab | 2016. január 8., péntek - 7:41 )

Üdv!
A informatika tanárokat kérdezném elsősorban.
Olyan középiskolai tantárgyakat keresek, amihez nem nagyon van jó tankönyv.
Informatikai területen vannak ilyen tárgyak (középiskola)?

(Szakdolgozathoz /pedagógiai szak/ keresnék témát. Egyelőre csak keresgélek.)

[updated]

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Tankönyvet szeretnél írni szakdolgozatként?

Üdv,
Marci

Egy komoly gondolatként felvetődött a lehetőség a napokban. Ha nem is kimondott tankönyvet (de akár azt is lehet), hanem segédanyagot lehetne készíteni - ami a diákok felkészülését segíti.
Bár én nem csak informatikával foglalkozom, de kíváncsi vagyok, hogy IT területen is van-e ilyen probléma. Sok más területen bizony probléma a tankönyv (segédanyag - bárminek is nevezzük).

A helyedben én valószínűleg elgondolkodnék egy leendő önálló általános programozás tantárgy tematikáján és tananyagán.
Más országokban az informatika az egyes szaktárgyak keretében kerül oktatásra és önálló programozás tárgyat oktatnak - ahogy olvasom.
Ráadásul erős a szakemberhiány is.

Üdv,
Marci

"Egy komoly gondolatként felvetődött a lehetőség a napokban."

Arra azért figyelj oda, hogy bár lehet tankönyvnek minősül, az állami iskolák csak akkor vehetik meg ha az adott könyv felkerül a KLIK által ajánlott könyvek listájára. Másrészről pedig a szűkös anyagi keret miatt (általános iskolában 12000ft/diák, 3000ft az 1,2,3. osztályoknak) nem biztos, hogy informatikai tankönyvet fog bárki is rendelni.

@@
"You can hide a semi truck in 300 lines of C."

Azért a minősítés (akkreditáció) nem egy egyszerű művelet, nem hiszem, hogy egy szakdolgozatból belátható időn belül tankönyv lehetne.
Másrészt régebben a tankönyvek ügyében volt egy olyan lehetőség, hogy a "tankönyvet" akkor is meg lehetett rendelni, mint tankönyv (még akkor is, ha nincs tankönyvnek nyilvánítva), csak az SZMK-val (Szülői Munkaközösség) kellett elfogadtatni. Ilyen már nincs a KLIK-es iskolákban? (Ne felejtsd, hogy a szakmunkásképzés már nem a KLIK-hez tartozik!)

Igen, szerintem az összes.
A közismereti informatika tárgy (aka "informatika") jelen tankönyveinek jelentős része itt van:
http://ofi.hu/tankonyv/kereso?field_schoolbook_school_type_tid=6335&field_schoolbook_classes_tid=All&field_schoolbook_subjects_tid=7991&title=
Ebből ami elment még, az nem NAT2012-kompatibilis, ami meg NAT2012-kompatibilis, az szemét.
Ugyanakkor nem hiszem, hogy van értelme informatikából offline tananyagot készíteni a jelenlegi tananyag és óraszám mellett.
Sajnos alapóraszámban úgy szar az egész tantárgy, ahogy van.

Valahogy be fogok szerezni egy ilyen könyvet (már korábban is kíváncsi lettem volna rá), elolvasnám.
Egyébként mi a legnagyobb baja ezeknek? Az anyag mennyisége a probléma? Vagy túl nehéz a diákok számára?

Az a baj, hogy több új koncepciót kellene megtanítani egyetlen óra alatt, és azokat nem gyakoroljuk. Mint ha megmutatnák elsőben, hogy na így kell leírni az a betűt, aztán azon az órán írtok betűket, meg a következő kettőn, aztán egy évig nem, de a következő évben persze ismert tudásnak vennék - és jöhet a szavak írása.

Kicsit olyanná vált a dolog, mint a felsőoktatás: a tanár megemlíti, hogy van ilyen, és onnantól az alap eszközkészleted részeként tekintenek rá.

A kedvencem, és ezt azért szeretem elmondani, mert a laikus is érti: 45 perc van rá általános iskola 7-8-ban, hogy a helyi könyvtárat (valamilyen fura okból ugye a könyvtárismeret a közismereti infó része) _készségszinten_ használja a gyerek. 45 perc alatt oda-vissza nem tesszük meg az utat, de ugye a készségszint azt jelenti, hogy katalógusszámból keresve előhozza neked a nyolcadikos az Ázsia földrajzáról szóló legújabb könyveket, ha erre kérem számonkérésként.

Gimiben ugyanez van a megyei könyvtárral. 45 perc! (lehet, hogy 90?) Szerinted annyi idő alatt odaérünk egyáltalán? Pahh.

Így aztán inkább el sem indulunk, mert mindig év végére tervezem ezeket az órákat, és hogy-hogynem maradnak el órák év közben.

A másik baj persze, hogy azonnal elavulnak a könyvek. De ez nem gond: új korukban sem töltötték be a szerepüket:)

Így van. Ezért is én nagy ívben leszartam mit akarnak és a saját tanmenetet már eleve kicsit igazítottam hozzá, azaz amikor szerinte táblázatot kezelnék akkor a szövegszerkesztőben a táblázat beszúrását írtam, amikor képet szerkesztenénk akkor a szövegszerkesztőben a kép beszúrását írtam. Így gyakorlatilag papíron összehoztam egy év szövegszerkesztést. Ugyan így csináltam a táblázatkezeléssel és a többi fő elemmel is. Mindből összetrükköztem papíron egy évet. :)
Azaz most kb ez a valóság nálunk:

- 4, évfolyam: Blockly használatával kicsit algoritmizálunk.Labirintus, teknőc, szabad kódszerkesztő. Ez a sorrend, amin haladunk.
- 5. évfolyam: Grafika, fotó Gimp-el, eljutunk a többrétegű szűrőzött képekig, egész jókat csinálunk.
- 6, évfolyam szövegszerkesztés először LO-val, majd a jobb osztályokkal marad idő Google dokumentumban is megcsinálni pár LO dolgozat feladatot. A terhelt osztályokban, ez nem kerül sorra. Karakterformázás, bekezdésformázás,kép, tabulátor, hasáb, élőfej, címsorok
- 7, évfolyam prezentáció, először LO, majd google és a jobb osztályokkal eljutunk a prezihez is. Itt elő is kell adniuk az osztály előtt. A terheltekkel nem jutunk preziig.
- 8. évfolyam táblázatkezelés, először LO majd Google docs. Itt a végén eljutunk a jobb csapatokkal a csv importból jövő adatot szűri, abból csinál bonyolult táblázatot diagrammal szintig is. A terhelt osztályokkal kb átlag, sum, darabteli és egyszerű diagaram szintig jutunk.

Ez a valóság, a papír a fent említett módon a valóság és az elvárt anyag között van félúton. (Milyen baromság lenne minden évben mindegyikbe pár órára belekapni.) Aztán ha kijönnek ellenőrizni és zavarja őket, hogy a valóság nem teljesen egyezik a papírral és a papír sem teljesen egyezik a központi előírásokkal, akkor majd elmondom a véleményem, de nem teszik zsebre. :P Így legalább megtanulnak egy használható valamit, ennek van értelme. Ahogy fent képzelik annak nincs.

Persze csak heti 1 óra van, csoportbontás nélkül, ezért aztán a dolgozatfeladatokat megoldással együtt felteszem a youtube-ra, így otthon is lehet gyakorolni, mert a suliban ezzel az óraszámmal képtelenség eléggé begyakorolni a feladatokat.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Már 4. évfolyamon is van nálatok infó? Nálunk csak hatodikban kezdődik...

Igen van. :)

....mondjuk terveim szerint szeptembertől elhagyom az oktatást. Végleg.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Idézet:
Igen van. :)

Tényleg jó nektek :)

Idézet:
....mondjuk terveim szerint szeptembertől elhagyom az oktatást.

Mintha egy blog-bejegyzésedben olvastam volna.

Ennyiből igen. :)

Volt ilyen valóban, de akkor nem sikerült. Most jó remények vannak már hozzá. Növöget a vállalkozás. :)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Ha informatika területét nézzük, az egy szűkebb halmaza a "műszaki szaki" kifejezésnek, viszont még így is egy hatalmas és egyre terjedelmesebb gyűjtőfogalom. Végülis valahol innen indulhat az értekezés. A megfoghatatlan gyűjtőfogalom helyett a szakmák, szakterületek felkutatásával, rövid ismertetésével. Apróbetűs háttérinformációként az sem felesleges, hogy milyen hazai és nemzetközi szakképzések érhetőek el az informatikán belül az adott szakma elsajátításához. Ezzel tudatosítva a jövő generációjában, hogy a szakma nem önjelöltség kérdése.
Ugyanis az tévesen sugallt irány, hogy "informatikus vagy, tehát értesz hozzá".

A szétbontás nélkül ez olyasmi, mintha például egy szinttel feljebbről nézve az a feladat, hogy oktass "műszaki ismeretet". És azon belül mit?
Ha belegondoltok, így keletkezhettek régen is a Vérpistikék, Mekkmesternek hívták őket.

Valahol itt indul a hiánypótló és a fiatal számára az útkeresést segítő tankönyv. Ekkor talán nem "informatikus" akarna lenni mindenki, hanem valamely informatika csoportjába tartozó egy vagy több szakma szakembere.

Hogy egy életszerű példát hozzak: feleségem a BME "informatika" elvégzése után elhelyezkedve szakmát tanult. Szoftvertesztelést. Eleinte azt hittem, hogy valami "egérrel kattogtató", aztán szoftvertesztelői vizsgájára készülése közben belelapoztam a könyveibe, amiből készült. Azóta tudom, hogy ez egy önálló szakma.
Persze mivel az oktatás szerint még nincsenek szakmák, ezért ehhez is tuti mindenki ért. És innen indul az informatikai kóklerség, a Vérpistikék jelensége.

Apropó Vérpistikék: az informatika gyűjtőfogalmán belül a "szoftverfejlesztés" gyűjtőfogalom is megérne egy hasonló misét, hiszen a legtöbb ember a "szoftverkódolás" témakörére egyszerűsíti a problémát. Közben a "szoftverfejlesztés" egy gyűjtőfogalom, amely valójában több megtanult szakma együttes játéka lenne normális esetben.

Szerintem ilyen irányból megközelítve lenne igazán hiánypótló a műved.

Csak érdeklődtem. De köszönöm a véleményedet!
Nem szó szerint egy tankönyv a felvetett lehetőség, hanem egy segédanyag, egy sillabusz... stb. Én pedig csak IT területen érdeklődtem, mert nem lapozgattam informatikai jellegű középiskolai tankönyveket mostanában.
Egy kis információ azt hiszem lemaradt részemről, elnézést: a szakdolgozat lehetőség egy pedagógiai szakon vetődött fel.

Féloff: nem feltétlenül középiskolai, és nem is tantárgy, tankönyv pedig szinte tuti nincs hozzá, pedig szerintem nagy szükség lenne rá: internetes biztonság.

Na nem itsec szempontból, hanem az r=1 internethasználó számára.
A phishing támadások (kamu otp-s email és site), a felugró "az ön számítógépe veszélyben van" típusú akármitelepítők, internetes vásárlással kapcsolatos alapok (kártyaadatok, paypal), a mindenféle warez és annak potenciális veszélyei, facebook-os biztonsági dolgok, mobilos biztonsági dolgok, stb., a lista még bőven bővíthető.

Nem tudom, hogy egy ilyen témáról lehet-e szakdolgozatot írni, vagy hogy egyáltalán akarsz-e, de szerintem nagy szükség lenne ilyesmire.

Mi rendszergazda képzésen ebből tanultunk:
http://www.zmgzeg.sulinet.hu/tantargy/info/erettsegi/ITbiztonsag.pdf

Persze ez sem foglalja össze az átlagfelhasználókat naponta érő veszélyeket, de indulási alapnak tökéletes. Ami olyan azt meg szépen mellé lehet gyűjteni.

Átlapoztam az első 20 oldalt, amiből kb. 8 oldal az érdemi anyag.
Ez alapján ez nem r=1 user-nek készült (hanem leendő szakembereknek), és nagyrészt száraz elmélet (amit - ha nem kötelező - akkor 2 oldal után tesz le egy civil.)

Édesapámnak Karácsonyra a "Fel a netre öregem" c. könyvet vettem meg. Remek kiemelések vannak benne arról, hogy mennyire észnél kell lenni netezéskor. Minden egyes apróságra nem biztos, hogy felhívja a figyelmet, de jó eséllyel kellő óvatosságra nevel.