SSD-t használtan

Sziasztok!

Adott egy lehetőség, hogy kb 15 napig használt 800GB-os Intel S3700-as SSD-t ultra kedvező áron megvásároljak.
Korábban mindig tartózkodtam a "használt" lemezek vásárlásától, mert HDD ki tudja mennyit pörgött, odavágták, Bad Sector, Ki tudja mi.. Macskaszőrös, kutya megnyalta az asztalon, stb... Szóval ki tudja mire használták, és mi történt vele. Csapágyhiba, kikopott, hangos, Szóval a fene se tudja... Pláne úgy, hogy fontos adatot tartanék rajta.

SSD-vel azon gondolkoztam, hogy ez igazából memória, ami vagy jó, vagy nem. Nincs mozgó alkatrész, nem számít ha leesett az asztalról 1x, nem csapágyas, meg ilyenek...

Szóval szerintetek? SSD-t használtan?

Hozzászólások

Ezekre 3 év garancia van általában. Nem sok rizikót látok benne, főleg "ultra kedvező áron".

--
trey @ gépház

"Adott egy lehetőség, hogy kb 15 napig használt 800GB-os Intel S3700-as SSD-t ultra kedvező áron megvásároljak."

Fel sem merült bennem, hogy egy ilyet papírok nélkül megvegyek, vagy megvegyen. Ha van számla, garancialevél, akkor az orgazdaságot, mint rizikófaktort, gyakorlatilag kizárhatjuk.

Papírok nélkül biztos, hogy nem venném meg. Illetve gyanúsnak találnám, hogy egy gyakorlatilag új eszközhöz miért hiányoznak a papírok.

--
trey @ gépház

Ha minden rendben volna vele, akkor nem "ultra kedvező áron" értékesítené az eladó IMHO hanem reális piaci áron. Nekem ezek a marha jó üzletek mindig gyanúsak, de lehet csak én vagyok paranoid, mindenesetre IMHO: watch your 6. Persze az is lehet, hogy az eladó süsü, vagy haver/rokon...

[IMHO] Feltűnően olcsón semmit nem veszek. Akárki akármit is ad mellé. Ma már az ilyen szintű műszaki cikkeket is hamisítják. Ilyen drága termékeknél egy garancialevél/számla hamisítása smafu a termékhez képest. Ez az SSD már egy használt autónál is drágább, bőven megéri bármi papírt hamisítani mellé ha valakinek ilyen vénája van. Ha az eladó nem sáros vagy hülye, akkor reális piaci áron fogja eladni. Az is lehet, hogy egy döglődő alkatrészes széria és ezért ilyen olcsó, csak nem nagyon akarja kifejteni... ha valami kirívóan olcsónak tűnik, akkor nálam a lopott/hamisított/hibás/hülye fogalmak szoktak megjelenni (az utolsó az ügylet két oldalán lehet, általában a vevő!). A lehető legritkább esetben fordul csak elő, hogy előbbiek közül egyik sem, és csak azért eladó áron alul, hogy minél gyorsabban pénzhez jusson az eladó - persze van ilyen is... jön a hitel törlesztőrészlet fizetési határideje és hasonlók...[/IMHO]
[off]az iwiw-es © gépház legalább itt tovább él :)[/off]

Jaja, de számla/garanciapapír birtokában a vásárlás előtt egy perc leellenőrizni, hogy valóban X üzletben vették-e. Ha az megbízható hely (ismered), felhívod őket, megerősítik, hogy onnan való, akkor a rizikót lejjebb lehet szorítani.

A rizikó ilyenkor inkább az, hogy már megpróbálták garanciáztatni, de valamiért az nem sikerült. Pl. megbontották, sérült a garanciamatrica stb. Na, ilyenkor szokták megpróbálni elsütni. Erre figyelni kell.

A "ultra kedvező ár" nem jelent szerintem automatikusan simlisséget. Én is jártam már úgy, hogy valamit megvettem hirtelen felindultságból, majd rövid időn belül eladtam jóval olcsóbban, mert rájöttem, hogy mégsem kell. Elvinni meg csak akkor viszik el hamar, ha jó árat adsz.

Tudni kéne, hogy mi az az "ultra kedvező ár". :)

--
trey @ gépház

HDD-nél is a SMART-ban elég sok adat van az eszközről. SSD-nél is hasznod infókhoz juthatsz vásárlás előtt, ami alapján nagyjából meg tudod mondani, hogy mennyit fog még kb. bírni elhasználódás előtt.
Nekem bolti SSD-m halt le úgy, hogy bios sem akarta felismerni, pont a garancia lejárata után. Linux olvasásra tudta gond nélkül utána csatolni.

A morális részt figyelmen kívül hagyva: amikor utoljára garanciális bajaim voltak, a vonatkozó jogszabályok úgy szóltak, hogy főelem csere esetén a szavatosság (vagy a jótállás? a fene se emlékszik, azt hiszem a bizonyítási kényszer csak a különbség a kettő között, de mindkettőt csak garanciaként emlegetik) újraindul. Egy SSD-nél meg nem igazán tudok elképzelni olyan esetet, hogy ne főelem csere legyen. Persze ennek vagy 5-6 éve, lehet azóta változott a világ.

de igen, meghosszabbodik (persze Romániában nem tudom...)

http://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/garancialis-jogok.html

Bármilyen okból a hibás készülék helyett egy új készüléket adnak, újra indul-e a garanciaidő?

A szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje a dolognak vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) dologra (dologrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.

Ilyen esetekben a kötelező jótállási idő egy éves időtartama, illetőleg a szavatossági jogok gyakorlására nyitvaálló két (adott esetben három) éves határideje a kicserélés (az új termék átadásának) napjától újraindul a teljes termék vonatkozásában.

Rosszul tudod. A IT-ban a cégeket csak azért nem szokta érdekelni a törvényi jótállás vagy szavatosság, mert sem garantált javtási időt sem garantált rendelkezésre állást, sem garantált feladat-megkezdést nem tartalmaz, ha jól emlékszem csak egy irányadó 30 nap van benne, ami után felmerül, hogy elkezdtek tárgyalni a szállító céggel, hogy esetleg visszakapd a pénzed. Általában a gép áránál sokkal nagyobb veszteség az, ha 1 napot áll, ezért jellemzően 4/8 órás vagy max. NBD CTF/CTR kiegészítő támogatás van kötve a gépekre, ami a garanciánál sokkal szigorúbb feltételeket tartalmaz. Ha pedig ezt betartja a vendor, akkor automatikusan megfelelt a garanciális kötelezettségeinek is.

Tudtommal a HP a törvény által előrt kötelező 1 év jótállást biztosítja. Amit te "3 év NBD gari"-nak hívsz, az opcionálisan vásárolható kiegészítő támogatási szolgáltatás, se nem szavatosság, se nem jótállás (a garancia meg nem jogi fogalom). Ha ennek keretében főelemet cserélnek a szervereden, akkor a szerveredre az 1 év jótállás indul újra, aminek keretében nagyjából 30 nap alatt (de a törvényben nincs felső korlát megszabva, a 30 nap csak irányadó) kicserélik / kijavítják a meghibásodott termékedet újra, ha beviszed hozzájuk.

majdnem. Jellemzően a 3xx széria (de lehet h csak 330 felett) már önmagában tartalmazza a 3év NBD garanciát. Bizonyos promóciók keretén belül bármire előfordulhat (pl 110-re is).
Az NBD garancia jellemzően onsite (azaz nem te viszed a szervízbe, hanem jönnek és jobb esetben cserélik, rossz esetben ők viszik el szervízbe és hozzák vissza).
Abban igazad van, hogy a jótállás és garancia külön fogalom. Az egyik magánszemélynek szól a másik közületnek és teljesen más feltételekkel, kötelezettséggel bírnak.

A garancia és a jótállás nem azért külön fögalom, mert az egyik közületeknel szól, a másik meg magánszemélynek (mert ez nem igaz), hanem hogy az egyik törvényi előírás, mindig van, és bizonyos esetekben a törvényi előírás miatt újraindul, a másik pedig egy kiegészítő szolgáltatás, amit a gyártó opcionálisan adhat, és a feltételeit egyedileg megszabhatja, így ez jellemzően nem is indul újra.

A példa kedvéért: a 3. év vége előtt 1 héttel processzort cserélnek a gépedben, utána nem hosszabbítasz garanciát. Fél év múlva megint elromlik (az egyszerűség kevéért a proci, akkor nem lehet vita azon, hogy főelem, meg hogy csak arra terjed ki stb.) Ekkor neked ketyeg az 1 éves szavatosságod / jótállásod (az Isten se tudja, melyik, de az egyik), ennek keretében a HP ingyen ki fogja cserélni a procit megint (ha kéred, meg ha nem tudják bizonyítani, hogy azért romlott el, mert leöntötted kólával). Nem következő nap, hanem 1-2 hónapon belül. És az is lehet, hogy neked kell elvinni a szervízig a cuccot, bár mintha lenne valami súly- meg méret határ ami felett kérheted, hogy jöjjenek érte ők.

Van egy jó nagy halom döglött SSD-nk. Egyik sem attól halt le, mert üzemszerűen elhasználódott/elöregedett volna, hanem egész egyszerűen fogta magát, és game over. Ez részben azt jelenti, hogy a BIOS sem ismeri fel (főként a Sandforce chipseteseknél volt ilyen típushiba, de láttuk másnál is) illetve van pár olyan, ami látszólag működik, viszont random hibás lesz rajta az adat (ez például főként a JMicron-osra jellemző)

Ilyen esetben aztán nézegetheted előtte a SMART-ot, vagy interjúvolhatod az eladót, nem fogod tudni megjósolni, hogy mi várható.

Két konklúzió van:
- Mindig gondoskodj az adat-redundanciáról
- Amíg garanciális, addig kapsz helyette másikat. Aztán pedig kuka.

Mivel az adat-redundanciáról mindenképp illik gondoskodni, ezért a Te esetedben a második pont a fő kérdés. Ha nincs (már) garancia, mennyire vennéd zokon, hogy bármikor bevághatod a kukába, vagy inkább vennél drágábban garanciálisat. (kvázi biztosítási felár)

Nekem egy Corsair F80 80GB-ás volt eddig. Linux alatt a hdsentinel 13% -ra taksálta a Health-ot, szerintem valami bug lehet, mert windows alatt egy másik progival 2020-ig taksálta az élettartamát. Soha, semmilyen gyanús dolog vagy hibára utaló jelet nem tapasztaltam. Most egy Samsung 840EVO (250GB) SSD-vel próbálkozom, a nagyobb tárhely reményében.

Van nálam egy 32GB-ás Kingston SSD is, az alatt már harmadszor borult össze a linux, pedig a Health 100% továbbra is. ILyen esetben mire hivatkozva lehetne cseréltetni?

Annyit jegyeznék meg, hogy az Intel DC S3700 Szerverekbe gyártott SSD. Elméletileg nagyobb használatra terveznek, mint egy desktop samsung, OCZ, Kingston vagy a többit...
Adatmentésről természetesen gondoskodni kell. Viszont ha arra gondolunk, hogy a technológia milyen léptékben fejlődik, 5 év múlva, amikor a garancia lejár, nem a mostani méretű SSD-k lesznek kaphatóak.

http://ark.intel.com/products/71916/Intel-SSD-DC-S3700-Series-800GB-2_5…

Amiket írtatok, azok alapján úgy gondolom vállalható használtan is.

Nézd meg pl. HD Sentinellel az eddig írt adatmennyiséget, illetve az általános állapotát.

Általános esetben csekkelni kell a smartot, mit mond.
Jelen esetben simán, gondolkodás nélkül, ha jó az ára.

A HD Sentinel helyett ajánlom az SSD Life (Pro) alkalmazást, direkt erre készült.. http://ssd-life.com/

God bless you, Captain Hindsight..

Az Intel SSD-k elég jók, normál használat alatti elöregedéstől nemigen kell tartani (az egyik legtöbb helyet hagyják wear levelingnek, amennyire tudom). Az más kérdés, hogy mindenből van hibás, bármi megállhat máról holnapra (persze ez ritka). Ha ezt be tudod vállalni, akkor mindenképpen.

Nekem van két döglött S3700 az asztalomon :) Nem akarlak lebeszélni, elvileg javították vagy mégse javították a firmwareben azt a bugot: nem graceful lekapcsolás esetén annyit tud magáról mondani a következő bootnál hogy 8MB a kapacitás és ennyi, adat zéró. Vannak ördögi módszerek a neten visszavarázsolni, nekünk nem működött. Ha nincs garod, akkor ezt pl nehéz cserélni, mi 6 darabbal játszottunk HA teszteket és kettő így járt, illetve a HW beszállítónk is panaszkodott rá, nem is szállítja most nekünk. Ugyanaz a hiba amivel az intel fórum teli van a 320 és egyéb alsóbb kategóriás SSDéknél. A HP szakik megesküdtek rá, hogy javítva van ez a hiba, más forrásból mást hallottam :)

Jobban belegondolva, szerintem a bug nem ugyanaz. Ennyire csak nem balfékek az Intelnél?! Ez a 8MB-os méret szerintem csak egy tünet lehet, amit nagyon sokféle bug okozhat. Gyanítom, hogy ez a legkisebb valid méret amit jelzni tud magáról, és akkor áll be ebbe az állapotba, ha a kontroller bármi okból elakadt a saját bootolása közben.

Végülis jobb, mintha teljesen süket lenne (ahogy sok már kontroller csinálja), így legalább valami esély van arra, hogy egy módosított firmware-rel valahogy recoverelni lehessen. De persze mivel többféle hiba is lehet a kiváltó ok, és megfelelő eszköz híján nem tudod debuggolni, ezért nem működnek univerzálisan ezek a mentési módszerek.
---
Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

mennyi az a kedvezo ar? ultra jo aron en is megvennem, nem annyira jo aron nem kockaztatnek.