Azt kérdezték tőlem az iskolában, hogy mit tesz, mit tehet az informatika munkaközösség azért, hogy ökoiskola legyünk.
A pontosság kedvéért az ökoiskola meghatározása itt:
http://www.ofi.hu/okoiskola/okoiskolak-halozata
Az ide vonatkozó lényeg:
"...legnagyobb mértékig megpróbálják tiszteletben tartani az élővilág érdekeit, a megpróbálnak minél kisebb károsodást okozni a az ökoszisztémának."
A kérdésem az lenne mit lehet erre mondani? Mit lehet tenni az informatikában, hogy ne terheljük az élővilágot? Van ötletetek?
Egyébként nekem ilyenek jutottak eszembe, hogy ne vásároljuk mindig újabb és újabb számítógépeket. Használjuk ki a régit, de ugye ez például tarthatatlan...
- 1168 megtekintés
Hozzászólások
Ne nyomtassatok papírra, hanem valahogy máshogy kapják meg a gyerekek a feladatsort pl.
Illetve famentes papír, újrafeldolgozott papír, papír szelektív gyűjtése.
Alacsony fogyasztású számítógépek illetve monitorok.
Saját energiaforrás ezeknek (szél, nap, akármi). Mondjuk ez nem olyan könnyen megoldható, mint a többi.
Elektronikai hulladékok megfelelő kezelése (sok dolog káros, ezeket mondjuk veszélyes hulladék gyűjtőbe kell vinni a sima kuka helyett)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, a kisfogyasztású eszközök az ökoszisztémának is jót tesznek és az iskola zsebének is. Viszonylag gyorsan megtérül, mert ott azért sokat vannak használva a gépek folyamatosan. Kiemelnék egy nagyon jó tulajdonságú monitort, sok helyen használtuk mi is és meg soha nem volt rá panasz: Philips 197E3LSU. Az árazás is nagyon jó, a kép minőség is tökéletes (főleg iskolába) no és a fogyasztás sem utolsó szempont. Beállítás után általában 7-8W-okat mértünk.
Másik dolog a hulladék kérdése. Rengeteg elektronikai hulladék van és legalább a háromnegyedét nem, vagy nem megfelelően dolgozzák fel. Én személy szerint úgy vagyok vele, hogy ami rossz, azt sem dobom ki csak megjelölöm, hogy mi lehet a hiba és elteszem. Sokszor ezekből az alkatrészekből építkezem, már így sokat spóroltam. De a nagyon régi anyagokra már egy idő után tényleg nincs szükség. Tudom, hogy ez iskolákban már nehezen megoldható. Hely hiány miatt egyrészt, másrészt pedig általában a régi gépek alkatrészei már nem nagyon hasznosíthatók az újakban.
A mi sulinkban azt csinálták, hogy a régi gépeket kitették börzére 1-2 szünetben pár napig és lehetett vinni egész gépet vagy részeket 100 forintokért. Voltak 386-tól kezdve P2-ig minden. Kollégisták vitték is rendesen. Akkor én is kollégista voltam és egy talicska gépet elhoztam :D Csináltunk a szobába egy zenés-játszós P2-est XP-vel és egy dolgozós-officeos másikat. Meg még voltak 386, 486-osok is, de azokat haza hoztam, csak meg akartam nézni hogy működik, mert olyat még soha nem láttam :D Aztán megcsináltam és gyűjtőknek adtam.
Szóval szerintem az sem hülyeség, ha van ilyen nagyobb mértékű selejtezés, akkor így lehetne adni lehetőséget másoknak is vagy felajánlani intézményeknek ahol egyáltalán nincs semmi..
De szerintem ma már azért nagy mennyiségben valamennyire itthon is megoldott az újrahasznosítás.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm az eddigi nagyon jó ötleteket.
Egy "veszett" ötlet jutott eszembe újra:
Használjunk kevés erőforrást igénylő szoftvereket, operációs rendszert, hogy ne kelljen állandóan újat vásárolni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez is egy megoldás.
Nálam a legjelentősebb szempont, mivel notebookot használok és számít az üzemidő, no és persze az akku élettartama sem utolsó.
Végeredmény: Lubuntu. Könnyen kezelhető, semmi cifrázás, de mégis minden elérhető ami kell és kicsi az erőforrás igénye.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk egy informatika munkaközösségről van szó és nekik igen csak kevés beleszólásuk van a hardverbe. Ott a szempont nem az energiatakarékos, hanem az olcsóbb. Az újrahasznosított papírok az üzletekben (Magyarországon) drágábbak mint a normál. A rendszergazda gazdálkodik a hardverrel.
A szoftverek terén van igazán beleszólása a munkaközösségnek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni