Critical Mass MA [2011-09-22]

Fórumok

A kellemetlensegek elkerulese vegett szolok, hogy ma este lesz a Critical Mass (kerekparos felvonulas) Budapesten, emiatt a kozlekedes az esti orakban biztosan nehezkesebb lesz.

A menet 18:30-kor Budarol, a Feneketlen-to mellol indul, es a Hosok terere tart. Erre masfel ora lett tervezve, ami persze el is huzodhat, ugyanis az ujabb gyakorlatnak megfeleloen nincs lezaras, hanem a bringasok (remelhetoleg) egy savot elfoglalva es a pirosoknal megallva kozlekednek. Termeszetesen a starthoz igyekvo bringasok miatt mar korabban erzekelheto lesz a rendezveny hatasa.

"A legtöbb bringásra a Bartók Béla út, Szabadság híd, Kiskörút, Andrássy út útvonalon lehet számítani."

Reszletek a honlapon.

Hozzászólások

éljen....
-------------------------
127.0.0.1 SWEET 127.0.0.1

Ez nem flame. A bicikli nem a poros, koszos, szmogos, büdös Budapestre való, hanem Piripócsra, a hegyi faluba ahol 5 autó van 100 lakosra. Üljön fel a buszra, elviszi akárhová, időben kb egyenlő a biciklivel. Cserébe nem ütnek el, nem nyelem a szmogot. Persze kosz és büdös van a a buszon, de én spec inkább melegben, büdösben utaznék, mint az életveszélyben kint. Ezért sem veszek biciklit, jó a metró és a villamos.
-------------------------
127.0.0.1 SWEET 127.0.0.1

De nekem igen. Akkor amikor először láttam amit írtál direkt nem reagáltam le, de mivel szinte biztos, hogy itt a hupon én vagyok a legrégebben Budapesten biciklivel közlekedő, ezért akár sértésnek is vehetném.
Amire te gondolsz az a sok "hétvégi bringás" aki csak akkor megy ki kétkerekűjével amikor jó az idő, legtöbbször autóból ül át biciklire és ugyanolyan mentalitással "közlekedik" plusz ugye átmegy a piroson, bemegy a behajtani tilosba, stb.
Őket én is utálom, nem kicsit. De ennyire ne általánosíts kérlek, mert amúgy értelmesebb embernek látszol minthogy buta dogmákat skandálj :)
És most megyek is a CM-re (még ha nem is vagyok oda érte..).
Aki akar tartson velem.
--
AGA@
Clyde Radcliffe Exterminates All the Unfriendly Repulsive Earth-Ridden Slime

Nem általánosítás. Én is megtehetném, hogy vidékről felhozzam a biciklimet és azzal járjak melóba, de én még nem akarok megdögleni, főleg nem egy autó alatt. Majd ha lesz a fő útvonalakon bicikliút és nem lopják el annyi idő alatt a biciklimet míg bemegyek a boltba 1 kiló kenyérért, akkor elgondolkozok rajta, addig nem. Felszállok a BKVra és kész...
-------------------------
127.0.0.1 SWEET 127.0.0.1

Criticalmass.hu-t szoktad olvasgatni? Szakirodalom.

Mivel aktívan nem bringázok a városban, ezért csak az ottani véleményt tudom megosztani, tapasztalatot nem.

Szóval a bringautak városon belül _veszélyesek_. Veszélyesebbek, mint az úttesten közlekedni. Miért veszélyes? Mert a legtöbb baleset a kereszteződésekben éri az embert. Járdán kijelölt kerékpárútra nem számít az átlag autós, nem néz be, ha néz is, az "járda", így nincs elsőbbsége a bringásnak, stb. Főleg a jól elsövényezett bringautaknál lehetetlen észrevenni a 20-30km/h-val érkező bringást.

Szóval vagy lemondassz mindig az elsőbbségedről, vagy egyszercsak elcsapnak.

Az úttesten ilyen gond nem nagyon van. Ráfutásos baleset igen ritka, ott is a kereszteződés, ami gázos lehet. De amíg a járdáról senki nem számít bringásra, addig az úttesten már számít járműre, még ha autóra is, de nagyobb eséllyel lát meg.

Nem veszélytelen Budapesten bringázni, de a közlekedés egyébként is veszélyes üzem. Érdemes a criticalmass.hu-t látogatni, kiszűrni a kommentek közül az elvakultakat és csak a normális mondanivalóval rendelkezők véleményét figyelni. Nagyon sok mindent lehet ott tanulni a biciklizésről.

Ja és kötelező olvasmány: Hogyan ne üttessük el magunkat (PDF)

Pont tegnap beszéltünk erről az írásról, ami egyrészt egy elég silány fordítás, ami nem a magyar jogszabályok és mentalitás figyelembevételével lett megírva, másrészt ismerem aki írta, és hát azon kívül hogy ő is linuxot használ semmi mással nem értek vele egyet.
Van ennél egy sokkal korrektebb írás, ami helyi dolgokat is figyelembe véve készült egy futár tollából, hozzáadva valódi tapasztalatait is.
Most írtam neki, nemsoká meglesz és idelinkelem.
--
AGA@
Clyde Radcliffe Exterminates All the Unfriendly Repulsive Earth-Ridden Slime

Ja igen, ez asszem egy Ausztrál, vagy nem tudom milyen embertől fordítás, nem említettem.

Igazából szerintem az alapelveket jól szemlélteti ez is, persze ha meglesz a másik, azt is átnyálazom :) Ellentmondás nem hiszem, hogy lenne a kettő közt, max kiegészítés.

Szerk: hogy milyen jogszabállyal lehet ütközésben az iromány? Túl sokkal nem, hiszen a szigorúan jobbra tartást már kivették a KRESZből a bringások részére, viszont belekerült a kötelező kerékpárút használat, ha jól tudom. Utóbbit ki lehet cselezni más útvonallal, mert mondjuk egy Bajcsy bringaút nem a legveszélytelenebb.

Nincs mit :)
Az ott linkelt defektjavítós írásom már nincs azon az oldalon, egy ideje nem én tartom karban és gyakorlatilag törölték az összes felhasználót tartalmastul. Még engem az admint is :/..
De Ígérem felrakom valahova, hogy a gógel akkor is rátaláljon ha a linkre keresnek. Ebben meg javítva lesz az új oldal címe.
--
AGA@
Clyde Radcliffe Exterminates All the Unfriendly Repulsive Earth-Ridden Slime

Nagyon korrekt a pdf és vannak benne vicces mondatok is, amiken jót lehet nevetni (jó olvasmányos).
Ráadásul nem csak közlekedéssel, hanem alkatrészekkel kapcsolatosan is korrektül össze van szedve benne minden.
Máshol nem találtam ilyet ennyire összeszedetten, jól strukturáltan.
Ajánlom minden bringásnak illetve gyalogosnak, autósnak és motorosnak is, hogy kicsit más szemüvegen keresztül is lássák a közlekedés világát.
Köszi nagyon.

Alternatív javaslat?

Vagy csak böfögtél? Kár! Függetlenül attól, hogy épp hova tart a hup fórumainak színvonala némely trolltól, nem feltétlenül szükséges saját erő bevonásával tovább erősíteni ezt a tendenciát! Vagy ha nagyon nem tudod magadban tartani, akkor nyiss pls. egy hasonló topicot prog.hu-n, és böfögj oda!

Kéremkapcsojjaki'!

Én pedig inkább bringázom a melóba.

Mert nem vagyok tömegközlekedési eszközhöz kötve, amire várni kell, ami meleg és büdös ahogy írod is. Ha bringával megyek, akkor egyben megvan a testmozgás is napi kb 1 óra, ami nekem speciel jól esik az ülő munka mellett. Így Nem kell újra BKV-ra szállnom, x időt utaznom és aztán edzenem valahol, ezzel újabb x órát elveszítve az értékes időből, amit így a családommal tölthetek.

Szerencsére kb. végig bringás úton tudok melóba jönni. Ott közlekedve egyáltalán nem életveszély azért a közlekedés. Csak még több ilyen lehetőség kellene a városban!

Amúgy meg az életveszély kérdése közlekedési kultúra része. Ha az autósok is elfogadnák partnerként végre a bringásokat, akkor máris kevesebb lenne az életveszély. Ebben valóban bőven van még mit javítani, de ha lassan is, én úgy látom javul a helyzet ezen a téren.

Olaszoknál is bringáztam annó egy évig Firenzében, ott sem volt életveszély, pedig ott még bringás út sem volt amerre mentem és úgye az olaszokról azért hall ezt-azt az ember. Egyszerűen tolerálták egymást a közlekedők, a sok robogó miatt szerintem a bringa sem okozott nekik meglepetést, és normálisan kezelték. Ennyi volt a tirok nyitja.

Tőlünk nyugatabbra érdekes módon sok helyen működik a tömeges bringás közlekedés az ott lakók megelégedésére.

Lópikulát egyenlő. Én a bkv-hoz képest reggelente több, mint tíz perccel hamarabb érek be a melóhelyre bringával. És még csak nem is száguldozok, mert nem vagyok az a típus.

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

pont a ma reggelem: bátyám szólt hogy már megint dugó van a budafokin. Erre fogtam a bringámat és szépen nyugodtan bebringáztam.. miért hiszed, hogy bringás szükségszerűen az úttesten akar tekerni?
Akkor tekerek ott ha:
1. nincs bringaút közel-távol
2. nem akarok meghalni pld Móricz fele a Karinthy mellett mert a parkoló autók kiálló segge meg a mellettem 1 sávon a sorban araszoló autók szétkennének. Egyszer próbálkoztam meg vele. Eredmény: 100m-en 6x álltam meg.. Na egy ilyen után valószínűleg 1. beáll az ember az autók közé -> csak öngyilkos hajlamúak 2. járdázik.. ..
3. Képzeld középiskola utolsó 4 évében minden reggel a XXIIkerből Népligethez jártam. BKV: min 1,5 óra. Bringával:40-50perc úgy hogy kényelmes tempóban tekerek... na ezért bringázok inkább..

apa, kezdodik....

"a vegtelenbe es tovabb..."

Sziasztok.

Úgy hallottam, hogy Szegeden, aki felmutatja a forgalmiját, ingyen utazhat a SZKV -n (szegedi BKV). Itt Pesten van ilyen, mert sehol nem találok róla infót :(.

<= Powered By Ubuntu & Gentoo Linux =>

'Software is like sex: It's better when it's free!'
By Linus Torvalds

"a bringasok (remelhetoleg) egy savot elfoglalva es a pirosoknal megallva kozlekednek"

Bruhaha, erre azért befizetnék. Tudományok hídján is élmény volt nézni a sok észlényt, akik máskor a járdán szabnak 40-el a gyalogosok között, azok most csak azértis az úttesten, a bámészkodó tömegen át tolták a bringát, hiába tartott legalább negyed órát, a járda meg tök üres volt..

Pontos elhelyezkedést nem tudok, de semmiképpen sem a bicikliutakon (a hétvégi biciklisek lelőhelyén) valamint a szubkultúrális gócpontok (Gödör, Király Wesselényi...) környékén keresd. A biciklis annyira nem látszik a forgalomban, mert ugye kevés helyet foglal.

A hétvégi bicikliseket nem érdemes szidni, mert belőlük is csak úgy lesz gyakorlott biciklista ha gyakorolnak. A szubkultúra meg azért szub mert ők ilyenek.

A napi útvonalamon (végig főútvonal) én kiszámíthatóan közlekedőket szoktam látni, akiknek az a fontos, hogy időben beérjenek a munkába. Piroslámpán átmenés van, de csak akkor, ha nem jön semmi keresztbe (pl ha átmegyek egy ilyen keresztforgalom nélküli lámpán kicsit előbb, akkor nem tartom fel a lomhább gyorsulásommal a mögöttem álló autókat).

Tapasztalatom viszont az, hogyha 3 km-en keresztül áll a forgalom (Nyugati tértől a Moszkváig), akkor tuti, hogy az nem bringás miatt van. Tegnap (CM+1 nap) konkrétan egy autó+motorbicikli baleset volt. Plusz a mindennapos vicc, hogy a keresztbe pirosban "beragadt" járművek miatt keresztbe se lehet menni.

Ebből csak annyi a lényeg, hogy a hardcore commuterek (biciklivel közlekedők) bár sok szabályt megszegnek, de a közlekedés menetét nem zavarják, mert nem az a céljuk.

Mentek még így is a járdán egy páran.
Egyébként pedig azért nem mentek ott, mert a szervezők kiabáltak, hogy nem szabad ott menni, amúgy mentek volna még többen.

Egy fentebbi hozzászólással kapcsolatban, ahol a nyugat-európai kerékpározás került emlegetésre:
Egy német újságban olvastam egy friss cikket, hogy Németországban komoly problémák vannak azzal, hogy hirtelen nagyon megnövekedett a kerékpárosok száma.
Egyszerűen a közlekedés az utóbbi X éveben nem erre rendezkedett be, ezáltal nem nagyon tudja kezelni ezt a sok bicajost és ez rengeteg konfliktust is szül az autósok, kerékpárosok, gyalogosok között.

Nem gondolom, hogy egy hasonló vitában bárkinek igaza lenne, vagy inkább mindenkinek az van.
Nálunk is kezd elterjedni a kerékpározás és mi sem erre vagyunk berendezkedve.
Ismerve hazánk hatékony kormányzását és tudva azt, hogy ez a folyamat rengeteg pénzt is felemészt nem látok rá sok esélyt, hogy ehhez gyorsan tudjunk igazodni.
Tehát lesz itt még konfliktus sajnos nálunk is.

Letudva. Nagy volt a tömeg, de ahol én álltam, ott csak alig-alig volt agyament autós. Mondjuk vicces volt egyszerre 3 db lerobbant taxit látni - meg persze a csodálatos gyógyulást is ;-) Sajnos idén látványos jármű alig volt (szerencsére volt egyéb látvány), de az a pasi, aki egy kb 3 éves gyerekre méretezett (kivilágított, bár a két független fékkel bajok voltak) kerékpárral tette meg az utat, az elég látványos volt (meg a friss esküvői ruhába öltözött pár).

Ha tényleg a környezetet akarná védeni a sok sötétzöld majom, akkor foghatnának egy pár méteres kötelet és kereshetnének egy szimpatikus fát. Ezekkel a grínpíszes stílusú hőbörgésekkel csak növelik a környezetszennyezést szerintem.

Hát mondtam én, hogy idióta biciklistákkal legyen tele? Szerinted engem nem zavar rohadtul amikor kikerül engem -a piros előtt állót- és tovább megy?
Évek óta nem vagyok büszke arra, hogy kerékpáros vagyok, mert egyre több az idióta. Az emberi általánosítás meg "hülyebiciklist" lát bennem is miatta. Autósokból legalább standard rengeteg az idióta.
De amikor engem nemhogy biciklivel (egy méter szélesen ugye) de gyalog(!) nem hagynak közlekedni az autóval tötymögők, kereszteződésben tobzódók vagy ugyanott, esetleg járdán, zebrán, zöldterületen stb. parkolók <- mer hát nincs hely ugye :/ - akkor ilyet, hogy "Inkabb autoval legyen telezsufolva" nem mondanék.
--
AGA@
Clyde Radcliffe Exterminates All the Unfriendly Repulsive Earth-Ridden Slime

Nah akkor tudod mit éreznek a biciklisek és gyalogosok az autósok iránt.
Megsúgom ugyanezt. Csak az autóknál nem csak a kerülgetés a zavaró, hanem az is, hogy k*rva büdös.
Az autósok között pedig miért lenne kevesebb idióta, mint bármely más járművel (esetleg gyalog) közlekedők között?

Hosszas vívódás után mégis akartam neki válaszolni valami ilyesmit amit te írtál kiegészítve azzal, hogy:
Engem alapvetően nem érdekel, ha egy autós hülye. Egy nap átlagosan kb. 5-10-szer ütnek el majdnem (ha szabályosan közlekedem, ha sietek és szabálytalan vagyok akkor úgy kb. háromszor, de ez most nem tartozik ide..). és bár kb. évente egyszer sikerül is, sosem az én hibámból történt.

Abból a napi öt tízből mondjuk napi! egy felkúrja az agyam, akinek a szélvédőjén szívesen bedobnám a ~három kilós záram, mert majdnem megölt. De nem teszem.
Ha én is így általánosítanék az autósokkal szemben, akkor én is utálnám az összeset, és tuti napi egy embert kiszednék a kalitkából, ha már leszorítani nem tudom. De ezt sem teszem, mert nem általánosítok. És az autósokkal ellentétben -akik nagyrészt nem ülnek biciklin- én szoktam autó volánja mögött is ülni, látom a másik oldalt is.
Lenne ide egy jó idézet, de nem emlékszem pontosan rá, ha megtalálom hozom.
--
AGA@
Clyde Radcliffe Exterminates All the Unfriendly Repulsive Earth-Ridden Slime

Azért azt vedd figyelembe, hogy az autósok nem szoktak felvonulásokat tartani, csak azért hogy verjék magukat hogy ők autósok. A critical mass meg nem szól másról, hogy jól bedugítjuk a várost mert mi faszagyerekeknek tartjuk magunkat. Nálam ez a buzifelvonulással esik egy kategóriába, csak ezek a köcsögök biciklin verik magukat, nem kamionplatón.

Azokkal a biciklisekkel/autósokkal/motorosokkal/gyalogosokkal akik dolgukat végezni mennek A-ból B-be, nincs problémám, ha szabályosan, másokra is odafigyelve teszik.

"Azért azt vedd figyelembe, hogy az autósok nem szoktak felvonulásokat tartani, csak azért hogy verjék magukat hogy ők autósok."

Gyakorlatilag minden nap autós felvonulás van, ami bedugítja a várost.

"A critical mass meg nem szól másról, hogy jól bedugítjuk a várost mert mi faszagyerekeknek tartjuk magunkat."

Teljesen másról szól; fogalmad sincs, meről beszélsz.

Na meről beszélek, mondjad mán el mer te biztosss jobban tudjad. ;)

Úgy látszik csak a lényeget nem sikerült felfogni neked sem. Márpedig - nálam legalábbis - más megítélés álá esik az, ha valaki értelmes céllal közlekedik - például munkába megy - mint az hogy most kimegyek bedugítani a várost mertcsak, és még én nézem le azt aki pl dolgozni megy és nem a f@szát veri jódolgában, mertcsak.

> Azért azt vedd figyelembe, hogy az autósok nem szoktak felvonulásokat tartani, csak azért hogy verjék magukat hogy ők autósok.

Érdekes. Biztos nem ugyanazon a planétán éünk, mert én már láttam (valamint áltam *autóval* miattuk a dugóban): Trabantos autós felvonulást, ahol verték magukat arra, hogy Trabantjuk van. Bogaras felvonulást, ahol verték magukat arra, hogy nekik VW Bogaruk van. Veterán autós felvonulást, ahol verték magukat arra, hogy veterán autójuk van. Valamint ahogy ezt már mondta más is, jó lenne ha észrevennéd: Budapesten az autósok az év többségében, a nap nagyobb részében autós felvonulást tartanak, valamint dugót okoznak.

De hogy pozitív legyek:
Azokkal a biciklisekkel/autósokkal/motorosokkal/gyalogosokkal akik dolgukat végezni mennek A-ból B-be, nincs problémám, ha szabályosan, másokra is odafigyelve teszik.

No ebben teljesen egyetértünk, legfeljebb én hozzáteszem azt, hogy mivel többször hangoztatott véleményem szerint senki nem közlekedik szabályosan, ha valaki szabálytalanul közlekedik, az vállalja a következményét - azaz ne engem öljön meg hanem saját magát ha siet, és ne az én tükrömet törje le, hanem a sajátját. Gy.k.: figyeljen a másikra és próbálja meg elhinni, hogy a többi is szimplán csak közlekedik, nem pedig neki akar borsot törni az orra alá. (Noha vannak akik csak mennek egy kört cél nélkül. - Ha azt írom, hogy és dübörgeti a zenét közben, akkor a többség autósra asszociál; ha azt írom, hogy élvezi a szelet - akkor motorosra, ha pedig a megy helyett a teker igét választom, akkor bringás jut az eszébe. Ja és ha ezzel egészítem ki, hogy egészségügyi okokból, akkor sokaknak beugrik a gyalogos.)