Tanterem felügyelet

Üdv!

A szitu adott: 30db 5-6odik osztályos ördögfióka, akik magasról tesznek arra, hogy a tanár mit produkál a táblánál.
Őket kellene "fegyelmezni"...
Szükségem lenne egy olyan INGYENES programra amivel láthatóak a nebulók képernyői és akár be is lehet avatkozni.

Ismer valaki valami megoldást erre a ”problémára”?
Ki milyen módszereket alkalmaz ilyen téren, mert tudom, hogy több oktató is van közöttünk?!

VNC-t ajánlottam, de már nem is tudom, hogy miért, de elvetésre került.

Kösszi!

ui.:
Windows-os kliensek!

Hozzászólások

dameware mini remote control-t nézd meg

Sima remote desktop is használható, beállítható úgy is hogy ne kelljen a delikvensnek elfogadni a rácsatlakozást hanem automatikusan elfogadja. De a dameware is nagyon jó. Amikor én tanítottam még novell 3.12 volt, az alá volt olyan dos-os programom amivel a doom képernyője is átjött :) De a rájelentkezést nem használtam, ha segítség kellett akkor a gyerek mellé ültem egyébként meg csinálták azt amit kell és ha rendesen dolgoztak akkor az óra végén 15 perc (felügyelt) szabad program volt. Abban az időben (sulinet indulásakor) ez nagy dolog volt hiszen internet nem volt sok embernek még otthon. Meg is jelent irc-n a sok "Sziafiú/lányhányévesvagy?" júzer :)

-1

régen volt egy csomó "U" elrendezésű termünk. az évek során fokozatosan átépítettük őket "hagyományos" elrendezésűre, mert utálták, hogy a táblához/projektorhoz forgolódni kell.

jelenleg egy termünk maradt "U" alakban, hogy lehessen benne egy középretolt asztallal csoportmunkát is csinálni.

amikor valaki teremigényt jelez, az esetek többségében hozzáteszi, hogy mindegy neki, hogy melyik terem, csak ne az "U" alakú legyen...

Pedig az U-alakú terem nem olyan hülyeség.

Egyrészt az informatika egy speciális, felfefező jellegű tárgy, ahol nem a konkrét ismeretek megtanulása a lényegi cél, hanem az önálló tanulás begyakorlása. Ennek megfelelően nem lenne szabad annyit írni, illetve kivetítőhöz forgolódni, amennyi már nagyon zavaró, különösen hatodikban.

Másrészt informatika órán a gép mögé bújás erősen zavarja a tanár-diák közötti közvetlen interakciót. A másik oldalról nézve: ha informatika órán ülök, egyszerűen nem tud senki olyat mondani, ami érdekesebb lehetne magánál a gépnél, nyilvánvalóan az egeret fogom húzogatni, mintsem a tanárt figyeljem. Aki tanárként mást gondol, az még nem ült gyerekként informatika órán. ;)

Harmadrészt, szuper dolog, hogy a táblánál állva mindenkit átlátok. És nem csak arról van szó, hogy ezzel saját magamat is könnyedén ellenőrzöm (jó-e a tempóm, tudnak-e követni), de segítsényújtás esetén _akadálymentesen_ tudok odaröppenni a szükséges helyre, ami klasszikus elrendezés esetén esetenként igen nehézkes is tud lenni.

Negyedrészt, van elég hely a gépterem közepén, ami ezer dologra jó: segítheti a csoportmunkát, a diáksegítők munkáját, és van hely kényelmesen körbesétálni, megnézni, ki hogyan oldotta meg a feladatot, és kié lett a legeslegszuperebb.

Nyilván mindez megoldható normál teremben is, csak sokkal több munka kell hozzá, és kicsivel több óraszám is.

Más kérdés a 16 év fölöttiek oktatása. Ott egészen mások a módszerek (kivetítem-leírják/csinálják). Ott végülis mindegy milyen a terem. Piciket (márpedig a hatodikos igenis pici) viszont nem úgy oktatjuk, mint a nagyokat. Nagyon nem úgy.

Szerintem is megéri a többletmunkát az átrendezés, mert sokszorosan megtérül hosszútávon. Például soha eszembe nem jutna, hogy szoftveresen kontrolláljam a gyerekek munkáját, mert nincs rá szükség.

Néha inkább az a baj, hogy fizikailag nehéz megoldani az átrendezést, mert kevés a használható falfelület.

Egyetemen hasonló problémák merülnek fel. Igaz a derék hallgatók vannak annyira... ööö... tudatlanok, hogy nem veszik észre, hogy a mögöttük lévő vitrinben pompásan tükröződik a monitoruk. Plusz ha olyan hülye hogy nem figyel, hát az az ő baja (igaz, így is le fog diplomázni, ami miatt általában hetekig tartó sírógörcsöt kapok, de az már meg az én bajom).

Tudom, hogy keresetlen okoskodás, de a monitorok figyelésével a kölkök csak offline mennek inkább, azaz bökdösik egymást, amőbáznak, a telefonjukon játszanak majd. Naiv és idealista vagyok, vállalom, de nem hiszem hogy a megfigyelés, tiltás valós eredményt fog hozni, inkább azt kéne elérni, hogy a kölök ne is akarjon mással foglalkozni.

Rég láttam számtech tananyagot, de amit anno láttam az mind egyrészt szánalmasan elavult volt, másrészt meg eret vágóan unalmas.

De ha a VNC-t nem fogadták el, akkor nyilván lehetetlen lenne egy, a tanagyagot érintő változást elérni.

A VNC nem azért nem jó mert alapesetben nem alkalmas erre? Ugyanis a diákoldalon kell fusson a VNC server, és annak meg ott van a "taskon" egy ikon amire kattintva előjön egy beállítófelület. Mindent lehet, csak lejelszavazni nem. A tanuló viszont betudja állítani, hogy a tanárt kitiltsa. Magam is keresgéltem beállítási lehetőséget néhány éve. A RealVNC-t és a TightVNC-t néztem át. A weblapjukon az összes angol nyelvű doksit átnéztem. Vagy nagyon figyelmetlen voltam, vagy nagyon benéztem, de nem találtam megfelelő beállításokat, amivel meg tudtam volna tiltani a diákoknak a hozzáférést a beállításokhoz.

Ezért kolléga fogta a forráskódot (TightVNC) és kigyomlálta azokat a részeket, amelyek kiteszik "taskra" az eléréséi lehetőséget. Beállított egy állandó jelszót a szervernek. Így most kicsit átírt VNC-t használunk. Sajnos nem tette közzé az átdolgozott programot.

Nem vagyok VNC guru, de szerintem ez a probléma anélkül is megoldható. :-) Ha látom, hogy az adott gépről ki vagyok tiltva (mint tanár), akkor pár szóban elmagyarázom a diáknak, hogy ezt a továbbiakban ne tegye. Ha ezt tanárként nem tudom neki elmagyarázni, akkor vagy diák nem való oda, vagy nekem kell más pályát választani.

-----
"Ember embernek farkasa." Ezért aztán "Holló a hollónak nem vájja ki a szemét."

Félreértettél. A technikát igénybe veszi. Például a VNC-t. De a technikát (programot) kombinálja a hagyományos módszerekkel, és így túlléphet a program hiányosságain. A technikát nem az eddigi módszerek helyett, hanem azokkal együtt kell használni.

-----
"Ember embernek farkasa." Ezért aztán "Holló a hollónak nem vájja ki a szemét."

Ebből az elsővel sokat nem tudsz kezdeni, attól, hogy megbukik (az egyetlen gyakorlati fegyelmező lehetőséged), jövőre ugyanúgy téged fog zavarni az órán. Az utóbbi meg hát... logikus lépés csak nem olyan egyszerű.

--
Ha nem tudsz úszni, attól még nem a víz a hülye.

Szerintem meg a gyakorlat beszél belőle :-) A kontroll egy lehetséges eszköz, de sokkal fontosabb az, hogy lekösse a diákot az, ami az órán történik. Korcsoportonként eltérő, hogy ezt hogyan lehet elérni - sőt, a képzés jellege, célja és az adott tárgy viszonya is erősen befolyásolja, meg persze a diákként ott ülők általános motiváltsága is.

a kontroll nagyon fontos. ha nincs kontroll, nem is tudja mit csinálhatnak adott pillanatban a nebulók, így megítélni se tudja szükséges-e, vagy sem...ez persze főként az ált. iskolás korcsoportra igaz, később elegendő lehet pl. a számonkéréses visszacsatolás.
gondolom a fapofával a tanerőt figyelő, közben a pad alatt pókerező/egyéb szabadidős tevékenységet végző diák képe megvan mindenki előtt..

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nem csak hiszi, tudja. Látszik a gyereken :-) Nagyobbak esetén persze, hogy más módszerek is szükségesek, de ott is lényeges a figyelem lekötése, a minimálisra szorított üresjárat az órán - egyszerűen ne legyen ideje mással foglalkozni. Ez persze a leadott anyag részletes és igen szigorú számonkérésével is jár, de azért van ott a kölök, hogy tanuljon...

Drága Zitev!

Azt hiszem, hogy ott van benned didaktikai kérdésekben félreértés, hogy nem feltétlenül látod jól az oktatás célját. Ebben nem te vagy a hibás, nehéz ezt tanárként és diákként is belátni, hogy a tanórán nem a tanár a főszereplő, hanem a _diák_.

Ezt sokan eltévesztik, ugyanis ez a könnyebbik út: leadni az anyagot, és elvárni a figyelmet, a tiszteletet. Hiszen én elmagyaráztam, a büdös kölke meg viselkedjen, és tanulja meg. Ha meg nem teszi, lehet mutogatni a szülőkre, a környezetre, a világra, meg a politikára.

Nem kedves Zitev, ez nem a legjobb út, csupán egy út. Nem tudom tanítottál-e U-alakú teremben és hagyományos gépteremben, de biztosan el tudod képzelni a különbséget. Előbbiben bármilyen szoftveres megoldást is alkalmazol, egyszerűen nem látod át a termet, sokszor a szemeket, az arcokat sem látod, nem hogy a képernyőket.

Nem is tudod, mennyi minden rá van írva az arcokra pedig. Ugyanazon témát néhányan csillogó szemmel, kifogyhatatlan kérdésáradattal követik, szünet végén úgy kell némelyiküket kituszkolni a gépteremből, hogy le ne késsék a következő órát, kifogyhatatlan a kíváncsiságuk. Mások ugyanezen téma alatt esetleg már a holnapi randiról ábrándoznak. Amelyik tanár ezt nem látja, nem is néz igazán.

Kinek a hibája ez? A tanáré? Hiszen simán beleringathatná magát az érzésbe, hogy olyan érdekesen magyaráz, hogy sokak teljesen rálelkesülnek a magyarázatára! Mit tehet még azon kívül, hogy elvárja, támogatja a figyelmet (a szemkontaktust is, a hozzászólást is). Csapkodjon ostorral óra közben?

Vagy a diák hibája volna? És ha a holnapi randi neki tényleg sokkal érdekesebb, mint az IP-címek működése? Nehéz ezt megérteni egy felnőttnek, pláne tolerálni? Dehogyis nehéz!

Véleményem szerint ott van logikai bukfenc a gondolkodásodban, hogy folyamatos figyelmet és folyamatos munkát remélsz a diákoktól, holott erre csak kevesen képesek. Nem, Zitev, nem folyamatos figyelmet kell várni a diáktól, hanem eredményt.

Nem pusztán magyarázatot és számonkérést kell várni a tanártól, hanem azt, hogy segítse a diákot az ismeretszerzésben. Ehhez pedig sokat kell dolgozni, sokkal többet, mint leadni az anyagot, és ostort csattogtatva számonkérni.

Baj, ha elkalandozik a diák figyelme órán? Nem baj. Baj, ha netezik, miközben magyarázol? Nem baj. Baj, hogy ez nyilvánvaló tiszteletlenség? Nem baj, csak jelzés, hogy még többet kell dolgozni a tiszteletért, hiszen ez közös érdeketek. Baj, ha elkalandozott a figyelme, és emiatt nem csinálja meg a feladatot, nem tanulja meg az anyagot? Baj.

A figyelem órán nem cél, hanem eszköz. Ha a diák kellően motivált, akkor sem biztos, hogy figyel, de feladatot meg fogja időben oldani. Ha nem motivált, hiába figyel: a stréber gyerek nem feltétlenül a legjobb, legokosabb.

Volt tanítványom, aki félévkor öt tárgyból bukott, nekem a legjobb, legérdeklődőbb diákom volt, színötössel, általa kikönyörgött plusszházikkal. Kicsit megtámogattam szakirodalommal, bizalommal, jól el is húzott a többitől, akiket ez nem érdekelt a tananyagon túlmenően is.

Motiváció: ez a lényeg. Aztán ezt ki hogyan éri el, röpdogákkal, ostorcsapkodással, vagy a diákba vetett bizalommal, óra utáni őszinte beszélgetéssel, az vérmérséklet és szituáció kérdése. Ez az út is, az az út is jó-rossz egyszerre, ha nem önazonosan csinálja valaki.

Nem tudom ki említette, talán te, (utánanéztem: Bervi volt) nem is lényeg, hogy milyen nehéz cigánygyerekeket tanítani. Még nem tanítottál cigánygyerekeket, igaz? Éhezve a szeretetre, a figyelemre, a sikerre... Nem nehezebb, mint félrenevelt "gazdaggyerekeket" tanítani. Sokszor egy gyereket akármilyen környezetből is jött, úgy lehet megmenteni a totális széteséstől, ha legalább egyvalaki hisz benne. Érted?

Hogy ez több munka, mint leadni az anyagot, és dolgozatot íratni belőle. Bizony, akár a tízszerese is lehet. Mondhatni: 24 órás meló. Meg lehet róni bármely tanárt, ha mégis csupán oktat, de nem tanít, nevel? Én nem tenném. Más igen?

Egy azonban biztos, és ebből indultunk ki az elején: az U-alakú terem nagyobb személyes kontrollt enged a tanár számára, mint a hagyományos.

Hú, pedig mennyi hibát elkövettem, amíg idáig eljutottam: nem számítok, csak a diák számít. Nagyon eretnek gondolatok ezek?

+1. Sajnos tanerőből is kétféle van: az egyik pedagógus, a másik meg tanári diplomával rendelkező személy. És ahogy mindenben, itt is a rosszból általánosítanak az emberek.
Mindent, így a tanítást is tanulni kell - és ha alkalmas rá valaki, akkor fog menni, ha nem, akkor mindkét oldalnak nyögvenyelős szenvedés lesz, kevés igazi sikerélménnyel.

Nem, nem eretnek gondolatok!
Csak itt Magyarországon, teljesen reménytelenek....
Ehhez fiatalnak kell lenni és/vagy "családmentesnek" vagy "megszállottnak".
Lehet(ne) így dolgozni és gondolkodni, csak ehhez mérheteteln sok kitartás és erő kell, akkor is, amikor a hónap utolsó hetében már nincs pénzed, mert nem maradt a közalkalmazotti béredből (pedig nincsen "svájcifrankos" hiteled), amikor a saját gyerekednek kb.30000Ft-ba kerül a tankönyv, ugyanakkor lehajtott fejjel tűrnöd kell a mercédeszből kiszálló apuka ordibálását, hogy a kis Renátó, Ronaldó, Rómeó, Cyintia stb. miért nem kapja meg időben az ingyen tankönyvet, amikor az egyetemista gyereked két tankönyve több mint 50000Ft, amikor az ürestekintetű gyerekseregnek próbálod az internet valódi hasznát ecsetelni a fészbukon kívül... és így tovább, és így tovább.....
Azért gyűröd és csinálod, húzod az igát.... és mindig van ott egy-két csillogó szem, akik miatt talán még érdemes... talán...

Nem tudom ki említette [...], hogy milyen nehéz cigánygyerekeket tanítani. Még nem tanítottál cigánygyerekeket, igaz? Éhezve a szeretetre, a figyelemre, a sikerre... Nem nehezebb, mint félrenevelt "gazdaggyerekeket" tanítani. Sokszor egy gyereket akármilyen környezetből is jött, úgy lehet megmenteni a totális széteséstől, ha legalább egyvalaki hisz benne.

Fantasztikus tanár lehetsz (őszintén mondom), azonban (1) ez nem az iskola feladata, hanem a családé, (2) ha az osztály (mondjuk) harmada ilyen (hátterű) gyerekekből áll, akkor vége az egésznek, úgy becsülöm.

Ezek jutnak eszembe: The Principal (1987), The Wire (season 4, 2006). Lehet, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek 1%-át sikerül kitépni a környezetükből és sikerül kitörniük, de ez egyrészt nagyon kevés, másrészt a tanár jó eséllyel tönkremegy bele. Egy ekkora "társadalmi probléma" megoldását nem lehet mártírokra alapozni (lelkesek, de akkor is mártírok).

Őszintén várom a cáfolatot.

Nem cáfollak, ez így van, ahogy leírod. Kicsit ugyan túlzás, hogy tönkremegy bele, de hogy több tiszteletet érdemelne társadalmi szinten, az a minimum. Sokan azt gondolják, hogy a tanítás elsősorban észmunka, intellektuális meló. Nyilván az is valahol, azonban sokkal inkább idegmunka, amelyre mindenki az adott helyzet és saját mentális tartalékai alapján reagál.

El kell fogadni, hogy nem tananyag van, hanem diák. A diáknak pedig te vagy _a_ tanár. És nehéz gyerekekkel foglalkozni ugyanolyan sikerélmény, és mentális öröm, mint a mintaszerűkkel. Sőt! Még akkor is, ha látszólag nem jutnak az anyagban odáig.

Tudod, tanítottam nagyon menő gimiben is. A gyerekek jók voltak, az órák pörögtek, ment minden flottul, és közben folyton az járt a fejemben, hogy ehhez én tulajdonképpen nem is kellenék, mert ezek a gyerekek bármit megtanulnának bárkitől.

Ott kezd a dolog izgalmas lenni, amikor a nyolcéves kislány óra közben hirtelen dührohamot kap, és elkezdi a billentyűzettel szétverni a berendezést. Meg a 16 éves kamasz bejön első órán sapkában, rágózva, nyeglén, fülhallgatóval, és üvöltözni kezd, hogy ő márpedig most játszani fog, mert az előző tanárnál is ezt csinálták, és ő sem bírta sokáig. Meg a felnőtt családanya, aki szó szerint reszketve jön az első órára estire, mert FÉL a számítógéptől...

Egy regényt írhatnék, de ez nem vág éppen témába itt. Pedig izgalmas. Nem?

nem csak, inkább az süt le róla, hogy közelében nem volt még igazán problémás gyereknek/osztálynak, és emiatt még meggyőződése is, hogy ő bizony mennyire jó tanerő, és a többit nézi le. mert hát ő nem bírja levakarni a kérdezőket szünetben. lol ?! sok helyen kétféle diák van, a jobbik, amelyik alszik, a másik meg aki pofázik az óráján a többivel, esetleg a tanárt szidja. a tananyag történetesen kurvára hidegen hagyja. de az ilyet ő el se bírja képzelni.

hint: sok sikert a tananyag iránti érdeklődés felkeltésében azoknál a hegyi olaszoknál, akinek nincs tankönyve, füzete, és tolla, mert minek (a tanárnak meg természetesen semmi jogi alapja nincs tenni ez ellen, max pert kap a nyakába, igen, van ilyen, még az én anyámmal is megtörtént), viszont annál érdekesebb számára pl. a segg/faszszagának vizsgálata órán, vagy órán kívül, esetleg fegyvernek látszó tárgyat fogni a tanárra, szimplán mert szórakoztatónak találja egy tanár megölésének gondolatát (saját bevallása alapján).

szarból nem lehet várat építeni. van nagyon sok gyatra tanár, lehet rájuk fújni, meg okoskodni itt pedagógiáról, de a probléma jelenleg főleg nem velük van, hanem a diákságnak nevezett állatcsordával. a borsodi látogatást meg neked is ajánlom szeretettel, mert sajnos nagyon sokan kurvára nem vagytok képben a magyarországi állapotokkal kapcsolatban. mondjuk engem ez önmagában marhára nem érdekelne, éljetek csak az álomvilágotokban, jobb is, ha nem láttok ilyeneket, mert ez tényleg a társadalom legalja minden értelemben, de közben ne magyarázzátok már el a feketéről, hogy fehér, meg hogy mi itt milyen hülyék vagyunk, ti meg ott mennyire nem.

Majd ha otthon járok, gondolok a borsodi látogatásra szóló javaslatodra :-) Az egész nagyjából az óvoda/alsó tagozat vonalnál van elbacarintva, ott még lehetne valamit kezdeni a birkákkal.

Régi példa a saját alsós élményem alapján a következő. Az egyik cigány gyerek iszonyatosan rossz volt, a szünetben lökdösődött a folyosón, az udvaron sem hagyta normálisan játszani a többieket. Tanitónéni adott neki egy makarenkóit, csak úgy, pusztán nevelési célzattal, mert a szép szó nem használt. GYerek sírva ment haza az anyjáért, hogy "merőtmegverteatanítónéni". Anyukával visszaértek, gyerek szipog a mama mellett, anyuka kérdőre vonja a tanitónőt, hogy mi is történt. Az szépen elmondta, hogy miért kapott a kölök és mit, mire az anyja megkérdezte a gyereket, hogy "Melyik oldalra kaptad?" Az megmutatta. Az anyjától meg megkapta a másikra a párját, és le volt rendezve. Ja, a szülő annyit mondott, hogy nyugodtan, legközelebb is, ha rosszalkodik a kölök. Nem volt rá szükség, mert utána normálisan viselkedett.
Nem, nem lett debil/lelki sérült/idióta/erőszakos/stb. ellenben az osztály tudott haladni, nem volt probléma szünetekben...

Attól, hogy egy eszközt rosszul, nem megfelelő módon is lehet használni, az még nem biztos, hogy az eszköz hibája.

szerintem maradj meg nyugodtan az álomvilágodban, csak a többit ne baszogasd meg okítsd már, amiért nem olyan körülmények között taníthat, mint te. elhisszük, hogy kurva türelmes vagy a nyugodt gyerekekkel (lol), de vannak helyek, ahol ilyen nincs. és ne legyél már ennyire meggyőződve, hogy te olyan kibaszott jó tanár vagy, szimplán azért, mert jó helyen, jó diáksággal van lehetőséged dolgozni. ez kb. olyan, mintha rámbíznának egy nyájat őrizni, csak köréhúznának egy 3 méter magas betonfalat. másnap meg én verném a mellem, hogy jaj hát milyen jól megvédtem őket. a nagy semmitől. vagy mintha a seggem alá tolnának egy ferrarit, aztán elkezdenék bölcselkedni a trabantosnak, hogy hidd el, csak türelem és odafigyelés kell, és hasítani fog az a gép, mert hát az enyém is hasít!

de tudok jobbat, menj ki valamelyik pusztaszentborzasztói iskolába (pl. valamelyik borsodi, 1-2ezer fős falu tökéletes lesz), 1 nap bőségesen elég lesz, garantálom. ha élve hazajutsz, át fogod értékelni a hegyibeszéded, ezt is garantálom.

"ha élve hazajutsz, át fogod értékelni a hegyibeszéded, ezt is garantálom."

---
Sajnálom, hogy ilyen durva indulatokat szítottak Benned a szavaim. Nem volt célom "hegyibeszédet" tartani, csupán azt próbáltam kifejteni, hogy az U-alakú teremben nagyságrendekkel könnyebb a tanítás (bárhol), mert rálátsz a gyerek képernyőjére, és magára a gyerekre is.

Azt még csak véletlenül sem mondtam, hogy Pusztaborzasztón nem kemény dolog tanítani, vagy hogy jobban csinálnám, mint ahogyan azt te csinánlod. Gondolom, te sem csak úgy leadod az anyagot, oszt csókolom. Ha most ilyen helyen tanítasz, minden tiszteletem a tiéd! És ezt nem modorosságból mondom, hanem őszinte tiszteletből: nekem is volt szerencsém bukdácsolós, drogproblémákkal küzdő, rendőrségi üggyel rendelkező tanítványokhoz.

A hozzászólást azok kedvéért írtam, akik még sohasem tanítottak, és azt képzelik, hogy a tanítás csupán annyi, hogy bemegyünk órára, leadjuk az anyagot, aztán vesszük a kalapunkat, oszt csókolom.

Hidd el, sokan gondolkodnak így: a tanár lead pár órát egy héten, csapkod párat egy ostorral, aztán mehet dolgára, tiszta hawai egy meló.

Elég gyakran megdöbbennek, amikor elmesélem nekik, hogy igen, persze, van ilyen kolléga is, de általában ez nagyon nem így van! És szerintem nekünk, számtech tanároknak még mindig könnyebb dolgunk van, mint a többi kollégának.

Nem akartam leírni, de valamiért folyamatosan a szakmai kompetenciámat kérdőjelezitek, hogy 18 éve tanítok informatikát, többféle iskolában, többféle korosztálynak. Ebből a szórásból kiesnek az óvodás korú, vagy annál kisebb gyerekek, és a negyven évnél idősebb férfiak, minden más korosztályt tanítottam már.

Hogy miért bántottak pont téged a szavaim, nem tudom, de őszintén sajnálom! Én hiszem, hogy ehhez a szakmához hit kell, és a diákokba vetett bizalom. Különben hogy a csudába nyomná végig az ember a napokat?

Te U-alakú teremben tanítasz, vagy hagyományosban? Ha időnként új helyre kerülök, az első dolgom, hogy a géptermet átvariáljam, és ezt jó szívvel ajánlom másoknak is. Esetleg próbáld meg, szerintem sokat fog a hétköznapjaidon segíteni.

Drága Bervi! Ne haragudj, ha bármivel is megbántottalak! Kívánok Neked erőt, és hitet minden egyes naphoz!

Bervi indulatait megértem (a kifejezésmódját és az ad hominem-et persze elutasítom).

Én csak nagyon rövid ideig bohóckodtam a tanítás gondolatával. Elég volt szétnéznem a saját osztálytársaim között azokon az órákon, amelyeket én szerettem (és amelyeken ők aludtak), meg megvizsgálnom magamat azokon az órákon, amelyek mások szerint jók voltak, számomra pedig csak a szenvedést jelentették. Beláttam, hogy nem vagyok tanárnak való, mert (1) a trehányok, akadályozók között seperc alatt szétütnék, (2) akármennyire lelkes volnék is, ha valakinek nem esete valami, le fog ragadni a szeme, és engem az borzasztóan lelomboz, (3) nem tudnám magamat háttérbe szorítani az anyag ill. a diákok kedvéért.

(1) okán most megértem Bervi indulatait.

"trehányok, akadályozók között seperc alatt szétütnék"

Annak időnkénti demonstrálása, hogy te olyan vagy velük, amilyenek ők veled, szerintem is szükséges feltétele a közös együttműködésnek. ;)

Én viszont szívesen megismerkednék Bervi módszereivel és hátrányos helyzetű diákjaival. Esetleg megengednéd, hogy egyszer beüljek egy ilyen extrán hátrányos csapathoz az óráidra hospitálni?

Igy utólag is szoktam régi (akár több éve zajlott), elcseszett óráimon, vagy nehéz sorsú diákjaimon agyalni. Más kollégáktól mindig sokat tanulok, talán még egy módszertani cikket is megérne egy ilyen kirándulás, így másoknak is tovább lehetne adni ezt. Szívesen beszélgetnék veled ezekről a dolgokról real life is, ha ezt megengeded...

nekem is volt szerencsém bukdácsolós, drogproblémákkal küzdő, rendőrségi üggyel rendelkező tanítványokhoz.

Azért bocs, de többtíz nagyságrend különbség van a sarkon heccből füvező gazdag hülyegyerek (értsd: normális vagy legalább elfogadható családi-anyagi háttér mellett eseti lázadás) meg a generációk óta munkanélküli családból és környékről származó, otthonról a "szarj az asztalra" mentalitást hozó borsodi nebulók közt.

Ne hidd azt, hogy az egy szem drogproblémás gyereked bármilyen szempontból összehasonlítható a bervi által vázolt problémával. Főleg, ha az osztály 80%-át ők teszik ki.

És az, hogy ezt hoztad fel az általad megoldott legnagyobb problémák közt, megmutatja, mennyire nem volt még igazi problémás, motiváció minimális csíráját sem mutató diákod vagy osztályod: mindenben bervinek adok igazat.

persze, burokban, elit/magániskolákban ilyen szép idealista eszmékkel is lehet csinálni. csakhogy a többségnek nem adatnak meg ilyen körülmények. senki ne higgye egy percig se, hogy csakis az alacsony fizetés miatt van tanárhiány magyarországon. nekem is lenne lehetőségem tanárnak menni, de nem megyek.

"soha eszembe nem jutna, hogy szoftveresen kontrolláljam a gyerekek munkáját, mert nincs rá szükség."

ez csak annyit jelent, hogy sosem volt még dolgod problémás gyerekkel. menj el egy vidéki gimibe, ahol az osztály fele, hm... kisebbségi. sejtésem szerint max. az 5. percben rohannál ki sírva, miután az első lekurvaanyázott, 2 megfenyegetett, 3 az orrod alá fingott, 5 másik jót röhögött rajta, 1 elvette a telefont az asztalodról (csak úgy, mert érdekli), a maradék 20 meg facebook-ozott és/vagy hangosan pofázott.

üdvözlet a szép magyar valóságban. persze a legtöbben egyszerűen képtelenek elhinni/felfogni, hogy vidéken tényleg, szó szerint ez megy, aztán itt pampognak, hogy jaj hát a gyerekekkel szépen kell bánni, aztán olyanok lesznek, mint a kisangyal. hát hogyne.

a tanárnak persze semmihez nincs joga, a diáknak meg mindenhez. az órára nem hajlandó felszerelést hozni, a dolgozatíráshoz is tőled kér kölcsön tollat, hogy aztán üresen adja be a lapot (vagy esetleg ráírjon valami "szellemeset"). aztán még ő jelent fel téged, olyan okokkal, hogy "nem tanítottad meg az anyagot", és ő bizony azért bukott meg. szánalmas.

Még vidékre sem kell menni, van Bp-en is jónéhány hasonló színvonalú iskola, sőt, van amelyiket gimnázimnak csúfolják úgy, hogy egy 25 fős (tehát még csak nem is zsúfolt - bakker mi 39-en voltunk, mégis épeszüek voltunk) osztályban csak 2 gyerek nem bukik meg legalább 1 tárgyból, és 6 bukik több, mint 5 tárgyból.
True story.

--
Ha nem tudsz úszni, attól még nem a víz a hülye.

Ilyen sulihoz speciel volt szerencsém. És a kollégák féltek buktatni, mert bejött a jogász apuka, és perrel fenyegetőzött. És az még jobbik eset, ha perrel fenyegetőzik. Ez is a tanári munka része: a szülők lelkivilágának ápolása. Összetett meló ez, na. :)
---

Szerk: egyébként egyszer, még a pályám elején bejött hozzám egy apuka. Kifejtette, hogy hallatlan, mennyire le van maradva az oktatás, mert már rég Visual Basicet kellene tanítani, magyarázzam meg neki, miért nem azt tanuljuk, miért elavult hülyeségeket tanítunk helyette. Hozott is nekem egy doboz floppyt (persze nem jogtisztán), mondván, ha nem tudnám föltenni, majd ő fölteszi.

Mondtam neki, azt nagyon megköszönném. Majd bevittem a terembe, ahol volt kb. tíz darab C16-os, meg négy darab 286-os (feleannyi memóriával, mint amin ez elfutott volna).

Elmosolyodott, elköszönt. :)

Egyébként igazat adtam neki, nem a Visual Basic miatt, hanem mert a tananyag tényleg el volt maradva.

sokan fogjak fel rosszul az oktatasi problemakat, mert ezek nem a tanartol fuggenek elsosorban, es nem is nala kezdodnek, hanem a csaladoknal es a gyerek kornyezeteben. hiaba iskolai a problema, nem lehet ott megoldani.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Még anno középsuliban volt egy U alakú terem, én szerettem. És a többiek se panaszkodtak.
Mondjuk nem nagyon lett volna ok rá, mivel 10 info órából kb. 8 nem szólt semmiről csak a netezés + cs ment. Aztán utolsó félévben új tanárt kaptunk, onnantól fordított helyzet volt (10-ből 8 órán tanulás volt) és akkor sem volt panasz, max. az óra elején 1 kis rinyálás, hogy "jaj, hagy legyen szabad foglalkozás".

"Attól, hogy kinyomtatták, még nem szentírás..."

heh, áramot beléjük :)
megtanulják, mint pavlov kutyája a büdös kölkei! csak a sex meg a zinternet!

DameWare !!!!
Mindenféle huncutságot lehet vele... + a te életedet is könnyíti.
Egyebek:
rdadmin
vnc
freevnc
teamviewer
logmein
stb..
Esetleg elárulod mit tesznek a nebulók, amit nem kéne???

Az Én életem nem kell,csak az informatika tanárét! :)

DameWare-t is megnézem, köszönöm!

VNC-t elvetették már régen, nem tudom, hogy miért, de nem is fontos.
TeamViewer és LogMein hát ezek marha jók, csak nem szeretem, hogy ha a csomagjaim kimennek valahová a világba, aztán visszajönnek.

A nebulók nem tudom, hogy mit tesznek, mert nem Én tanítom őket, de ami hirtelen eszembe jut, az a Facebook,Quake,CounterStrike... Vagy bármilyen ma divatos tevékenység. A lényeg, hogy nem figyel!

"TeamViewer és LogMein hát ezek marha jók, csak nem szeretem, hogy ha a csomagjaim kimennek valahová a világba, aztán visszajönnek."
- igazából nem is ez a gond, hanem inkább hogy olyan szerveren, olyan titkosítással, melyet a szerver üzemeltetője el tud olvasni, és saját tulajdonaként rendelkezik az adatok felett (a google emlékeim szerint legalábbis kiköti az eula-jában)..

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Sziasztok!

Amikor középiskolás voltam láttam egy rendszert. Egy hardveres kütyü, amivel ezt meg lehetett oldani. Annak volt egy olyan előnye, hogy egyszerre több gépet képernyőjét lehetett megnézni vele mozaik ablakba. Sajnos a nevére nem emlékszem, illetve az árát sem tudom a rendszernek, de ha jól tudom az oktatási intézmények hatalmas kedvezményt kaptak rá. Sajnos működés közben sem láttam, mert a helyi rendszergazda erők gyengék voltak a beüzemeléshez... :D

Facebook és társaik miért nincsenek tiltva?

A "portable counterstrike" ellen nincsen orvosság..... nekem még nem sikerült kiötlenem univerzálisan használható módszert...
Ha parasztikusan lekapcsolod a switchet vagy routert nincs hálózat, ha letiltod az usb-t korlátozod az órai munkát, ha domain policy-t állítgatod, megint csak az órai anyag tanítását korlátozod stb.
Ha egyszer lesz energiám felrakom a "comodo time machine"-t az legalább a köv. újraindításnál eltünteti.
Egy proxy azért sokat segít(ene).

Nálunk most PC védő kártya van, ezért a CS jórészt megoldva. De amikor még nem volt megnéztem az akkori CS verzió milyen DLL fájlokat hív, majd írtam egy Windows szolgáltatást (C++), ami figyelte az induló programokat és kilőtte azokat a programokat, amelyek a CS DLL-jeit hívja. Jó szórakozás volt.

Van. Úgy hívják, hogy házirend. Zavarja az órai munkát, aminek a következménye az iskolai fegyelmik soron következő fokozata. De egyébként lehet írólap az asztal szélén, aztán ha a tanár "úgy gondolja", akkor a monitorok 230V-os tápja lekapcsol, és röpdoga - öt kérdés, öt válasz, öt perc.

A másik lehetőség meg bedrótozott szabályokkal egy lokális tűzfal (pl. Kerio), ami csak megadott appokat enged hálózaton kommunikálni - a zsebCS nem az...

Többen javasoltak szoftveres meg tanterem-elrendezéssel operáló megoldást. Ezek tényleg jók, de nem oldják meg a problémát: a nebulók motiválatlanok.

Igazából ez az a kor, amikor az értelmesebbjét még normális mederbe lehet terelni - a többi sajnos elveszett, sodródik majd valamerre.

Egy tanár ismerősöm (több más meghökkentő módszerrel együtt) egyszer egy ilyen csapatnak betolt egy szép sárga békát és elmesélte hogyan kell használni - nem mintha nem lenne nemes hivatás az árufeltöltés, csakhát kevesen képzelik el így a jövőjüket. Ebből néhányan értettek, így már megérte az akció.

én is valamelyik VNC megoldást javasolnám, van olyan lightweight összeállítása is, amely service-ként fut, nem ül be systray-be vagy unprivilégizált user nem tudja állítani (root Rendszergazda jogokkal fut).
én mondjuk elég elvetemült módon csinálnám:
ezt csak egyszer kell végigdúrni a felügyelni kívánt gépeken:


sc config TlntSrv start= auto
sc start TlntSrv
netsh firewall add portopening protocol=TCP port=23 name=TlntSvr profile=ALL

aztán betelnetelsz és a 2. "bazzmeg ne passziánszozz!" felszólítás után

taskkill /im sol.exe

:D

ha gondolod, megkeresem azt a vnc démont...

~~~~~~~~
http://www.youtube.com/watch?v=VbUVqODL1nE

Olyan orat kell tartani, ami erdekesebb, mint az, hogy mekkorat szart xy facebookos ismerose.
Nehany otlet, amin el tudsz indulni:

Colobot
light bot
light bot 2
Droidbattles (van belole csomag) - ez kulon jo, mert ossze lehet ugrasztani a diakok gepeit

Ha inkabb maradnanak a facebooknal, annak is van valami APIja.
Lehet fraktalt rajzolni mindenfele nyelveken. (mar a logo/*turtle is tudta)
Esetleg telefon programozas - max. osszeraksz hozza elore valami keretet, hogy nekik mar ne az API hulyesegeit kelljen kerulgetni, csak a tenyleges kod maradjon.

szerk: kimaradt par: ceebot, lego mindstorms, arduino, stb..

--
Always remember you’re unique, just like everyone else.

Azért itt ennél vadabb a helyzet... :)
Itt már letiltottam mindenféle "szociális hálót" nincs iwiw, myvip, facebook stb. nincsenek játékok sem...
Ha ezek közül bármelyik engedélyezve van egyáltalán nem figyelnek semmire csak "lájkolnak", mint egy üveges tekintetű zombi.A youtube csak külön kérésre van.
Van egy két normális tanár, ott csomó minden meg van engedve ezeknek a tanároknak van "respektje" !!!
A többit ezek megeszik reggelire :)
Egy szakmunkás osztályban, ahol van 25-30 tizenéves fiú, ott egy rózsaszín-műkörmös, alig hallhatóan nyávogós, 24 éves tanárnőnek nem sok esélye van :) Itt jönnek a különféle igények ezt tiltsd le, meg azt is, meg emezt is...
Végül a gyerek előveszi az androidos telefonját (amiben jobb proci van, mint a PC-ben, ami előtt ül) és azon nyomja tovább.
Vigyorog egy fülhallgatóval a fülében és szarik az egészre....

Ott a baj, hogy már alsó tagozatban is sok alkalmatlan, tanítói diplomával rendelkező személy foglalkozik a gyerekekkel, és onnantól kezdve végigvonul az oktatáson ez az állapot.

Ad egy. A tanárnő ne legyen rózsaszín műkörmös, kivéve, ha műkörmös-kozmetikus osztályt tanít, mert akkor szakmailag még elmegy a dolog. Ad kettő. A röpdogát írat működhet ott is - nem, nem a viselkedése miatt bukik meg a diák, hanem amiatt, mert az óra anyagából(!) visszakérdezve semmire sem emlékszik.
Ad három. A gyenge tanerő, pláne, ha kevésbé fontosnak tűnő tantárgyat tanít, konzultáljon a szakmai tárgyakat tanító kollégákkal, illetve az osztályfőnökkel - ha jók a kollégák, akkor ők is segítenek megf1ng@tni azokat, akiket kell. Ad négy. Nyugodtan kérjen óralátogatást, állítsa meg az óra menetét, ha olyat tapasztal, ami nem az órára való, kísérje be a bunkesztáni gyereket az igazgatóhoz - az elmaradt anyagot pedig adja fel házi feladatnak. Aztán a következő óra ennek a részletes írásos számonkérésével kezdődjön. Ugyanis feleltetni, akár szóban, akár írásban bármikor lehet...

Az a baj, hogy nincs olyan eszköz a pedagógus kezében, ami ténylegesen fáj, ténylegesen megszégyenít, valóban büntetés a gyereknek. A "beírokazellenörződbehaittvan", meg a "viszlekazigazgatóhoz" nem ilyen. Röhögnek rajta. A büntetni kívánt hülye kölyök is, meg az osztály is. Persze a tanáron is röhögnek, hogy mit erőlködik, úgyse' megy semmire.

"Az a baj, hogy nincs olyan eszköz a pedagógus kezében, ami ténylegesen fáj, ténylegesen megszégyenít, valóban büntetés a gyereknek."
- sok mindenben egyetértünk, viszont itt pontosan mire gondolsz? pl. én még emlékszem rá, hogy általánosban egy osztálytársamat pirosra pofozta a tanerő, hosszú percekig váltott kézzel ütötte a fejét (az osztály meg nem mert mukkanni közben, a gyerek majd' összefosta magát, nem tudott védekezni).. nem lett tőle jobb gyerek, viszont onnantól marhára utálta a tanárt, azt leste, hogyan szúrhat ki vele.
ez sem lehet megoldás, itt szvsz a pedagógusokkal van hatalmas probléma.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ez már nyílván szélsőség, az ilyet kell eltiltani a tanításról, menjen hentesnek. Pont pár napja beszéltünk erről. Nem az a baj, hogy nem tehet meg bármit a tanár, hanem hogy semmit sem. Egy nyakast sem küldhet egy szemtelen köpködő gyereknek, nem 100-at, de egyet sem. Valameilyen korlátozott szülői jogokat kellene adni a tanároknak (ami kimondatlanul megvolt nekik 15 éve). Az egy vicc, hogy a 12 éves gyerek cigizik a kapu előtt és senki nem tehet semmit. Nem, egy 12 éves gyereknek nincs joga ezt eldönteni.. Fűzfavesszővel rávágni a seggére egyszer - régen érdekesképp megoldotta, ma meg ebben a remek jogrendszerben még az óráról sem küldheted ki, mert neki joga van tanulni. Hát persze.

"itt szvsz a pedagógusokkal van hatalmas probléma":
A legtöbbel igen. Én láttam Elte tanító szakos embereket, akiknek a 3. osztályos matek munkafüzet gondot okozott (mert hogy az is tananyag náluk..). De nem lehet csak ebből kiindulni, amikor az 50-60 éves tanárok is idegbetegek minden szünetben a gyerekektől. Akárhogy is nézem a legnagyobb baj a szülőkkel van. Nem tudom milyen gyerekek születtek 30-35 éve akik a mai minősíthetetlen generációt nevelték ki, de valahol kegyetlenül elhajlott az egyedfejlődés. A legtöbb gyerek irányítás és korlátok nélkül él, nem is csodálkozom, hogy elkallódnak.

--
Ha nem tudsz úszni, attól még nem a víz a hülye.

"Az egy vicc, hogy a 12 éves gyerek cigizik a kapu előtt és senki nem tehet semmit."
- ha a tanár meglátja, másnap vele kezdi a feleltetést - ennyi.

"ma meg ebben a remek jogrendszerben még az óráról sem küldheted ki, mert neki joga van tanulni."
- nem azért, hanem mert ha felügyelet nélkül marad és történik vele valami, akkor az iskola lesz a felelős.

"Valameilyen korlátozott szülői jogokat kellene adni a tanároknak (ami kimondatlanul megvolt nekik 15 éve)."
- inkább a tekintélyt hiányolom, amivel a tanár úgy tudott fegyelmet tartani, hogy nem kellett fizikai, vagy lelki erőszakot alkalmaznia. nem lehet cél hogy megverem/megalázom a diákot, mert egy életre meggyűlöli az iskolát, a tanulást és tróger/drogos/stb. lesz belőle.

"Akárhogy is nézem a legnagyobb baj a szülőkkel van."
- is-is, a felelősség szvsz 50-50%-ban oszlik meg az iskola és a szülő között.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Már ismét szabad. És csak alsóban nem volt szabad. (Ami hülyeség volt szerintem is. Pedig rohadtul nem vagyok a poroszos oktatás híve, sőt.)

szerk.:
Sőt, eddig is szabad volt, csak a szülő beleegyezésével. Ami önmagában nem lenne baj, csak az emberek alapvetően félreértik az évismétlés lényegét. (megtanulhatja, amit nem tudott vs micsoda szégyen, stb.)

A dolog másik oldala, hogy régen sem, és ezután sem fognak minden indokolt esetben buktatni, mert ugyan nem kell hozzá a szülő beleegyezése, de ki lesz könyörögve/erőszakolva, hogy ne legyen megbuktatva a gyerek. Amivel tképpen a gyerekkel csesznek ki. Meg a többi gyerekkel, meg a tanárokkal. Ebben a sorrendben.

Felelteti, és? Nem kapcsolódik össze a gyerekben a rossz cselekedet (dohányzás) és a retorzió (feleltetés) - ugyanis definitive nem kapcsolható össze - rosszaságért nem lehet buktatni - és ha a mélt'ságos tökkelütött rongy kölyke, akarom mondani a tisztelt diák panasszal él, hogy márpedig azért van n+1 darab elégtelenje, mert a tanár fegyelmezési célzattal feleltette, akkor a tanárnak kell magyarázkodnia... Ahogy egy tanult kollégám mondaná, a ló buci ...át..

"Ha valami történik vele"... És ha a tanárral történik valami? pl. felrúgja a diák, mert neki úgy tetszik? Vagy a többi diákkal történik valami, pl. nem tudja a tanár a többieknek leadni az anyagot úgy, hogy azok meg is értsék, mert a 45 percből 30 elmegy egy barom fegyelmezésére? A kiküldeni az óráról nem jó megoldás - ugyanis a diáknak akkor és ott "jó". Tuti nem fog felelni, bemegy a budiba, elszív egy szál cigit - igazolást meg "majd szerez"...

Hogy legyen valakinek tekintélye, ha a "diák" nyugodtan elküldheti a k.anyjába, leköpheti, megalázhatja, miközben a tanárnak semmiféle eszköz nincs a kezében? Anno nálunk sem kellett gyakran a fizikai fenyítéshez fordulnia a tanitónőnek/tanároknak - de első osztálytól kezdve ott volt a lehetőség arra, hogy komoly és szégyelleni való büntetést kapjon az, aki nem úgy viselkedik, ahogy kell. Akkor elég volt az, hogy felállított valakit a pedagógus, ha már a táblánál kellett állni, háttal az osztálynak, az már kínosabb volt... Megalázó? Talán. Viszont hatásos.
Nem azt mondom, hogy a cél szentesíti az eszközt, de ha vlami nem működik, akkor el kell gondolkodni azon, hogy hogy lehetne az elvárt határokon belül működőképes megoldást adni.

Nem általános iskola volt, de megtörtént eset: Egy srác, minden tanárnál, sportot űzött abból, hogy 5–10 perccel később ment be órára. Megoldás: Amikor késve jött be: „Mindenki vegyen elő egy tollat, miközben kiosztom a papírokat. 5 perces röpdolgozat következik.” Még kétszer késett, utána már pontos volt. Szerintem a többiek megbeszélték vele.
Azonban amire figyelni kell: Nem szabad azt mondani, „XY késése miatt röpdolgozatot írunk”, mert a pedagógia elítéli a kollektív büntetést. Tehát nem büntetésből íratjuk a dolgozatot, hanem véletlenül most jutott eszünkbe.

Más: Valaki fentebb taslikat, és korlátozott szülői jogokat igényelt a tanároknak. A szülőnek sincs joga verni a gyereket.

-----
"Ember embernek farkasa." Ezért aztán "Holló a hollónak nem vájja ki a szemét."

A röpdoga jó dolog, de... Ha a diákok rájönnek (és rá fognak jönni...) hogy a röpdoga valódi célja a fegyelmezés, akkor a tanárnak kell magyarázkodnia, hogy ezt most hogyan is képzeli, mint kollektív büntetést...

A szülőnek sincs joga... Valóban, a diáknak meg nincs joga bármi olyat csinálni az iskolában, amit nem mondtak/engedtek meg neki. Nem joga, hanem kötelessége van _először_, és utána jöhetnek a jogai. És ugyan van joga sokmindenre, de ezzel a joggal csak olymódon lenne szabad élnie, hogy azzal másokat a jogaik gyakorlásában ne akadályozzon. Azaz lehet, hogy joga van nem azt csinálni, amit a tanár mond, de ezzel nem akadályozhatja a többieket abban, hogy a tanuláshoz való jogukkal éljenek.

Egyébként meg évezredeken át elvolt a társadalom a szigorúbb módszerekkel, és nem lett minden ötödik-tizedik gyerekből debil/bevizelős/molyfingtól halálra rémülős felnőtt azért, mert az iskolában a "szigor" ténylegesen jelen volt, a "tisztelet" mellett.

Ha 4–5 alkalom után nincs eredmény, akkor felesleges tovább csinálni, mert akkor már kicsi a sansz rá, hogy működni fog a dolog. Tehát mire „fellázadnának” a diákok, addigra már vagy eredményes volt a dolog, vagy kiderült, hogy nem használ.
Továbbá ez a módszer nem az egyedüli, mindig működő megoldás. A siker sok mindentől függ. Például milyen erős az osztály/csoport közössége, mennyire lóg ki a „bajkeverő”. Ha több a „bajkeverő” mint a „normális”, akkor például biztosan ne fog működni.
A pedagógia -- szerintem -- egyik legfontosabb elve az, hogy a módszereket mindig az egyén, illetve az adott közösség sajátosságainak figyelembe vételével kell alkalmazni.

Ha egy művezető nem képes irányítani a rábízott embereket, akkor nem való művezetőnek. Ez vonatkozik a tanárra is. Ha egy tanár nagy tudású, és a tudását is át tudja adni a diákoknak, akkor kiváló egyetemi, vagy főiskolai tanár lehet belőle. Ha ezek mellett még képes a diákokat irányítani, emberekkel bánni, akkor már általános, vagy középiskolában is meg fogja állni a helyét.

-----
"Ember embernek farkasa." Ezért aztán "Holló a hollónak nem vájja ki a szemét."

Igen, így már stimmt - csak ez után is kell eszköz, kell megoldás, ami baromi nehéz. Az a baj, hogy egy művezető lehet, hogy az indiai gépsorral nem boldogul, de egy más összetételű, más motivációkkal rendelkező brigáddal öröm együtt dolgoznia. A probléma abból is adódhat, hogy a brigádvezetők inkább maradnak a "langyos víz" majdnem működik minden mellett, minthogy megpróbáljanak a képességeiknek megfelelő brigádokat alkalmazó cégeket keresni maguknak.

Meg sok esetben az igazgatóság sem érdekelt abban, hogy a csapatból kilógó dolgozót kivágja, mint biológiai egérfogót nagydolgát végezni...

fentebb kifejtették hogy ésszel kell csinálni és időben kell abbahagyni (no meg nem ez az egyetlen megoldás, csak egy példa volt), de kétségtelenül ez lehet a fegyelmezésre használható jó megoldások között az egyik..

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

ha okosan csinálja (nem a diákot szopatja, hanem az osztályt 'kvázi' általa), akkor nem lesz baj és legalább a teljesítmények is javulhatnak :)
nekünk volt tanárunk, aki különösebb indok nélkül, rendszeresen számíthattunk óra elejei röpdogára, de készült is mindenki mint a sicc.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Egy srác, minden tanárnál, sportot űzött abból, hogy 5–10 perccel később ment be órára.

valós példa egy gimnázium házirendjéből:

"9. Az igazolatlan mulasztás miatti intézkedés rendje

Amennyiben a késés, hiányzás igazolása határidőn belül nem történik meg, a
mulasztást igazolatlannak kell tekinteni. Egy igazolatlan óra egy büntetőpontot ér.
Három igazolatlan késés (időtartamától függetlenül) szintén egy büntetőpontot von
maga után.
5 büntetőpont után osztályfőnöki intőt, 10 büntetőpont után igazgatói intőt kell adni.
15 büntetőpont elérésekor fegyelmi eljárást kezdeményezünk. Amennyiben a
tanulónak egyéb vétség miatt már van hatályos fegyelmi büntetése, a fenti esetekben
a soron következő fokozatot kell alkalmazni.
30 igazolatlan óra után a tanulói jogviszony automatikusan megszűnik, ha a tanuló
elérte a tankötelezettségi kor felső határát."

A fegyelmi eljárás eredményeként gyakorlatilag bármilyen büntetés kiszabható. Ha a tanköteles koron túl van az illető, akár ki is rúghatják...

Egy kis matek:
- 1 büntetőpont -> 3 igazolatlan késés
- 5 büntetőpont -> 15 igazolatlan késés -> osztályfőnöki intő (ebbe még senki sem halt bele)

- 15 büntetőpont -> 45 igazolatlan késés -> fegyelmi eljárás. Ez már van akit zavar, de még itt is vannak fokozatok: megrovás; szigorú megrovás; kedvezmények csökkentése, illetve megvonása; áthelyezés másik osztályba, vagy iskolába; eltiltás a tanév folytatásától; kizárás. Mivel nem szokás rögtön a kizárással kezdeni, így a fegyelmi után lehet tovább folytatni a késést.

Nem túl hatékony ez az algoritmus.

-----
"Ember embernek farkasa." Ezért aztán "Holló a hollónak nem vájja ki a szemét."

A fegyelmi eljárás lényege, hogy nem formálisan számítható ki az eredmény az elkövetett tettből, hanem teljes egészében értékelik az illető addigi "alkotásait". Ennek könnyen lehet az a vége, hogy a fegyelmi eljárás egy utolsó figyelmeztetéssel zárul (a szankción felül), hogy amennyiben bármi újabb ügy miatt (mondjuk a késések nem szűnnek) ismét fegyelmi eljárásra kerül sor, akkor a következő fokozat az eltanácsolás lesz. Mivel a figyelmeztetés is megvolt, még csak nem is panaszkodhat a júzer.

"Felelteti, és? Nem kapcsolódik össze a gyerekben a rossz cselekedet (dohányzás) és a retorzió (feleltetés)"
- bizonyára összekapcsolódik, mint ahogy a "ha betörök, börtönbe kerülök" is összekapcsolódik a szocializáció során. viszont ha valaki jó fejű és az iskolában vágja az anyagot, ergo így nem lehet fingatni, az nem is fogja ezt megcsinálni. a csibészséget pedig a tanárnak se kell összekeverni a renitenskedéssel.

"És ha a tanárral történik valami? pl. felrúgja a diák, mert neki úgy tetszik?"
- szvsz ez főként pedagógiai hiba (nincs tekintély), de a btk is szankcionálja.

"Hogy legyen valakinek tekintélye, ha a "diák" nyugodtan elküldheti a k.anyjába, leköpheti, megalázhatja, miközben a tanárnak semmiféle eszköz nincs a kezében?"
- érdekes, nekem voltak tanáraim, akikkel szemben nem mertük megengedni azt, amit másokkal szemben meg mertünk.. neki sem volt más eszköz a kezében, csak a tekintélye.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nem fog összekapcsolódni, mert a tanár nem teheti meg, hogy a magatartási probléma miatt feleltesse, nem kötheti össze a kettőt.

Oké, hiba. És mivel állítanád vissza a pedagógusok tekintélyét? Célszerűen a gyerekekben a kezdetektől fogva azt illene tudatosítani, hogy vannak kötelezettségeik, és abból eredeztetve vannak jogaik. Nem pedig fordítva.

Ha van tekintélye, és az osztály normális, akkor nincs gond. De ha az iskolában a testnevelés meg néhány szakmai tárgy tanárán kívül a többieknek nincs, akkor hogyan állítanád helyre azt? Milyen eszközt adnál a tanárok kezébe, vagy a jelenlegit hogyan kéne használni, hogy működjön is?

Elkezdtem egy hosszabb választ, de közben meggondoltam magam. Így röviden:
Jelenleg a tanárok nagy része, még ha meg is van a tárgyi tudása, emberileg nem alkalmas tanárnak.
Ezen „könnyű” segíteni. Kb. 12-15 évvel ezelőtt gondot okozott, hogy a tapasztalt jogászok nem akartak bírók lenni. Egy törvénymódosítással megoldották a problémát.

-----
"Ember embernek farkasa." Ezért aztán "Holló a hollónak nem vájja ki a szemét."

"És mivel állítanád vissza a pedagógusok tekintélyét?"
- ezért mondtam hogy szülő/pedi' 50-50%. de az elejétől fogva érdemes szembesíteni a diákkal a nagybetűs Élet minden szörnyűségével, szociális jellegű foglalkozásokkal, "üzemlátogatás" a hajléktalanoknál, a börtönben, a gyereklányok terhesosztályán, stbstb... azt kell összekapcsolni az agyakban, hogy ha tanul, akkor ez nem fenyegeti, ha meg kuka marad, nagy eséllyel így végzi.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Igazat adok Zitevnek abban, hogy jó dolog ráébreszteni a diákokat arra, hogy mit nyernek, és mit veszíthetnek, azonban tapasztalataim szerint az ilyen hosszútávú célok, és elrettentő helyzetek befogadására csak azok képesek középiskolás korban, akik jobb szülői háttérrel rendelkeznek. Az ennél fiatalabbak még akkor sem.

A problémás eseteket rövidtávú célokkal lehet megfogni: amit most készülsz csinálni, annak most ez lenne a negatív következménye. Ha együttműködsz, annak most ez lesz a pozitív következménye. Egyszer volt szellemi fogyatékos tanítványom, szerintem alig értett valamit a mondandómból, sokszor csak úgy bámult maga elé, miközben nem vette észre, hogy folyik a nyála, de ezt a koncepciót még ő is megértette.

És ez a korosztály azt is szereti tudni, hogy annak, amit tanul éppen, mi értelme van. Szeretik tudni, hogy a magyarázat, amelybe belekezdek, kb. hány percig fog tartani, és közvetlenül utána mi fog történni. Ez a korosztály a mostban él, és nehezen érzi át, hogy mi lesz holnap, egy hét múlva, öt év múlva. És lássuk be, olyan lett a világ, hogy ezt mi felnőttek is egyre kevésbé látjuk, míg aki régen becsülettel tanult, az valóban jobban is boldogult.

Az, hogy "tanulj fiam, mert magadnak tanulsz", ebben az életkorban nehezen értelmezhető.

ezt Strangernek írtam, akiből, (a válasza alapján láthatóan) ez a két tulajdonság hiányzik...
amit pedig nagy műgonddal leírogatsz, az mind szép, mind jó, csak általában idealizált közegben működik. ahol bajok vannak ott pedig csak menne a picsogás..

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Igen, ez így van! Szerintem is joggal nyíg többet az, aki nehezebb körülmények között dolgozik.

Csupán azt próbáltam meg kedvesen kifejteni, hogy a fenti módszer az, ami működik ennél a korosztálynál. Tudniillik most elkövetett tettekért azonnali (vagy lehetőségek közt azonnali) következmény járjon. Nincs univerzális jóság, nyilván lesznek (vannak) olyan gyerekek, akiknél ez sem működik.

A te módszered viszont (viselkedj fiam, mert majd a börtönben végzed!) pusztán a korosztályi sajátosságok miatt is, bizonyítottan kisebb valószínűséggel működik. Különösen olyan helyen, ahol az a természetes, hogy a fél család amúgy is időnként börtönben nyaral, vagy 12 évesen már abortuszokra jár, és ha lekeversz neki pedagógiai célzattal egy taslit, akkor az a minimum, hogy duplán visszakapod, és mindezzel tulajdonképpen semmi problémája nincs.

Félre ne érts, ezzel nem azt mondtam, hogy én magam jól bírnám ezt az extra terhelést, vagy jobban, mint te, vagy bárki más, mert ezt senki sem bírja jól. Csak azt mondtam, hogy ha valóban gyakorló tanár vagy, esetleg szeretnél lenni, akkor ezt a másik lehetőséget is érdemes lenne megfontolnod.

Fáj, megszégyenít - pedagógus? Próbálkozz inkább a tisztelettel. Igen, a pedagógus is egy szakma, mint minden máshoz ehhez is kell érzék és tanulni is kell azt is hogyan lehet elérni az akár problémás gyerekeknél is. Persze ellenszélben nagy nyomással is nehéz vizelni... Akár rózsára is...

A tisztelet csak tiszteletért jár cserébe - ezt akartad mondani? Előbb a diák tisztelje a tanárt és a társait, utána várjon el bármit is. Rendben, semmiféle negatív hatással ne legyen a fegyelmezés a diákra. Akkor meg mi is fogja visszatartani? A szép szó? Mert a tanár (az a hü... kö...g se...ej ba...om f..z/pi...a) azt mondta? Na neeee... Aki ezt gondolja, az nagyon el van tévedve - sajnos. De már az ovodai neveléstől kezdve. A jelenlegi helyzet szerintem nem rózsás, sokkal inkább magyaros :-)

szvsz van az a fajta hozzáállás az intelligens, tapasztalt pedagógus részéről, amikor a diák (legyen akármekkora a pofája) kezdi érezni hogy ő mennyire elmaradott kis hülye a tanárhoz képest és azt az osztály előtt nagyon kínos, kellemetlen neki megélnie... na amikor egy tanár ilyen jellegű moderációval operál, szvsz akkor jár el helyesen, az összes többi módszer csak valamire adott ellenreakció, és mint ilyen, csak további ellenreakciókat szül..
persze amikor maga a pedagógus is csak a diploma kiseggelése miatt ment a pályára és agyban semmi köze a tanári hivatáshoz, ezt ne várjuk el.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Pont jókor jött ez a topic :D nekem is pont ez lett volna a kérdésem.

De emellett felmerült még az is hogy milyen ingyenes alternatívával lehetne helyettesíteni a DeepFreeze-t vagy a Phantom Armor-t? Szerintem ezek a legegyszerűbb védelmei a gyerekek gépének, így mindig minden rendben marad. Viszont az áruk elég borsos.

Még valami, nem tudom hogy létezik-e egyáltalán olyan program amivel egy gépről több gépet egyszerre lehet vezérleni? Mert a gépek teljesen egyformák és mondjuk ha fel akarok valamit telepíteni akkor az mindenhol ugyan az a folyamat.

Nos én máshogy csinálom.
Alapból látom a kölkök képernyőt, tehát nagyjából látom mit csinálnak. (U alakú terem)

* Készítettem egy webes felületű vackot, ahol szépen tudom tiltani a netet. Tehát, ha azt látom hogy valaki netel mikor nem kéne, akkor szépen tiltom a netet. (proxy kell) Sőt ha tudom előre, hogy nem kell a net a munkához vagy olyan az osztály, előre tiltom. A dolog szépsége, hogy egy olyan hibaoldalt csináltam, ami piros hátterű (kb a szöveg rajta: tiltva tanári tiltás miatt, tanuljál, dolgozzá mert megbux) így messziről látom ki volt az aki próbált netezni -mivel a piros bögésző háttér elég feltünő-, az esetleges szóbeli munkára felszólítás ellenére.

*Szintén a webes felületen le is lehet állítani a klienseket (ehhez meg ugye samba tartomány kellet és tartomány admin user állítja le), tehát ha mondjuk net helyett offline csinál valamit, akkor gépleállít. ...ilyenkor van 30 másodperce menteni -ha korábban nem tette, akkor elég esélytelen-, mivel előjön egy visszaszámolás, aztán ennyi idő után elindul a leállítás.

* ...és mivel a dolgozatokat is webes felületen szedem be, így tulajdonképpen akár rajtam is múlhat mennyi ideje volt dolgozni... :P

Annó ezer éve néztem a teachernet-et, de annyi broadcastot termelt a hálóba, hogy azonnal kikukázta, most a fenti módszer jó nekem.

Rózsár Gábor (muszashi)
http://www.lok.hu

+1 az iTALC mellett.
Van benne olyan funkció a monitorok megtekintése mellett, h lock screen (habár csak linuxon próbáltam), amikor is megjelenik egy nagy lakat a nebuló monitorján és kénytelen a tanárra figyelmezni. Emellett távsegítséget is tudsz vele adni, szerintem nagyon eltalált szoftver.

Idepofátlankodok, egy hasonló kérdéssel:
Windows XP, és csak egy adott usernek kéne tiltani közösségi oldalak, meg youtube elérést.
Globálisan azt tudom, hogy c:\windows\system32\drivers\etc\hosts -ban pl át lehet írni facebokot localhost-ra, de az rendszer szinten öli meg.

----------------------------------------------------------
"One should strive to achieve; not sit in bitter regret."
www.xonotic.org

proxy meg tűzfal megoldja a gondot
--
Imperare sibi maximum imperium est.

AD, kötelező profil, italc. Kötelező profil terem szinten vagy akárhogyan, hálózati meghajtó, stb. Ezek beváltak. Net szűrésre untangle, egy kellően erős tanári gépen az egész elvér háttérbe virtualizáltan, nekünk vmware server 2 volt az xp alatt és abban lakott a 2003 std srv ami dc volt csak a diák gépeknek...

donatus@donatus~$ _

subscribe, csakmert érdekel, és nálunk is jó lenne hasonló.