( bognarattila | 2020. 10. 13., k – 21:37 )

Nem értem, hogy jön most ide a 250kW-os töltés. Nemcsak ez, hanem a 350kW is látszólag megoldott (Ionity töltők), ember is tudja kezelni, ergó felesleges a költségeket növelni. A https://raketa.hu/elektromos-auto-aram-ar-toltes alapján most is nagyon drága a kiépítés, senkinek nem állhat érdekében ezt fokozni. Legfeljebb reklám célból, de annak drágának tűnik.

Ha a kolléga jól informált, majd megírja, hogy úri huncutságnak szánja a Tesla a robotkart, vagy pedig publikus területre nagy számban.

De innen indultunk: "Az 500 kW-tal az a legnagyobb probléma, hogy már enberi erővel nem lehet kényelmesen mozgatni a töltőkábelt, így speciális keringetett vízhűtéses kábelt fejlesztenek, hogy a vezető keresztmetszetét (így a súlyát és a fizikai méreteit) kezelhető méretűre csökkentsék."

Tehát valószínűleg olcsóbb alternatív technológiát kifejleszteni, mint robotkarral vagy egyéb mechanikával kínlódni (a folyadékot mozgató szivattyú nagyságrendekkel egyszerűbb szerkezet). Ha nem rugalmas a kábel, akkor a robotkarnak is erősebbnek kell lennie, ami feltételezem a vezérlést is nehezíti. Nem hiszem, hogy a folyadékhűtéses emberek ezt nem gondolták volna át.

Így most ott tartunk a fentiek alapján, hogy 500kW-ot ember még tud kezelni. Ez azért brutálisan gyors töltés, kérdés, hogy mibe fog kerülni? Ekkor merül fel, hogy van-e értelme ezt fokozni? Mert nemcsak az áramot odavinni drága, hanem a töltési technológia is.

Egy adott teljesítmény után szerintem helyi puffer kell, ami holt időben töltődik, és ahonnan gyorsan le tudja szívni a töltő. Ennek megint ára van. És akkor ott tartunk, hogy méreg drága pénzért produkáltuk egy 4 állásos benzinkút töltési teljesítményét. (mert a mostani nagy töltő telepek igazából ezt sem tudják, ugyanis az állásoknak csak kis hányada tud 250kW-ot)

Az elektromos autók terjedésével a költség érzékenyebb felhasználók tábora fog nőni elsősorban, akik ha egy mód lesz rá, kerülni fogják a méreg drága gyorstöltést és inkább lassan töltenek. Ezt megint nem a gyorstöltés terjedését szolgálja. Persze abszolút értékben több lesz a gyorstöltőt használók száma, de lesz egy kritikus szint, ami fölött nem lesz rentábilis. Azért sem, mert lesz majd annyi más töltési lehetőség, hogy ha valaki otthon nem tudott feltöltődni, akkor napközben feltöltődik, illetve a hatótáv is várhatóan nagyobb lesz.

Az más kérdés, hogy mennyire terjednek el az elektromos buszok/kamionok, ahol gazdaságosabb lehet a drága gyorstöltés is, mint "hatalmas" akkumulátorokat cipelni (vagy lassan tölteni, azaz kivonni a termelésből). De itt bejöhet a hidrogén, ami végül megtorpedózza a drága gyorstöltést.