( persicsb | 2013. 05. 27., h – 10:50 )

Csakhogy tudomanyban nem a bizonyitas a lenyeg. Hanem a cafolhatosag. Csak az a tudomanyos allitas, ami cafolhato: van eselyunk megtudni, hogy hamis, ha tenyleg hamis.

Ez a gondolat azt jelenti, hogy egyik tudos sem tevedhetetlen, mindenki juthat teves kovetkeztetesekre. Epp ezert leteznie kell eszkoznek arra vonatkozoan, hogy cafoljunk egy allitast.

Barmifele isten nemletezese tudomanyos allitas: konnyen cafolhato, ha tudunk mutatni egy istent. Azaz ha az allitas hamis (megis letezik isten), akkor megcafolhato lenne.

Isten letezesenek allitasa viszont nem tudomanyos allitas, cafolatahoz az kellene, hogy valamit _ne_ talaljunk meg semmikeppen sem, mert barmikor lehet mondani, hogy "azert nem talaltad meg, mert nem jol kerested".

Ugyanugy, mint az sem tudomanyos allitas, hogy te nem kovettel el bunt, es neked kene bizonyitani ezt (regi kommunista modszert). Epp ezert letezik az artatlansag velelme is. Az alapveto allitas az, hogy a vadlott nem bunos, es a vad ezt az allitast akarja cafolni.

A vallas nem ismermi a cafolhatosag kriteriumat, szamukra leteznek kinyilatkoztatasok, amik orokre igazak.