Szoftverfejlesztési háttér és szaktudás

Címkék

A szavazás célja, hogy átfogó képet kapjunk a HUP olvasók IT munkáinak szakterületeiről és képzettségéről. Az eredmények anonim módon segítenek megérteni, hogy milyen területeken dolgoznak a HUP olvasói, és milyen típusú képzésben részesültek.

A Szavazási opciók részletezése:

  1. Microsoft rendszerekre történő fejlesztés
    Ide sorolható minden olyan fejlesztés, amely Windows alapú rendszerekre, .NET környezetben, illetve MS SQL Server-re történik. Ha a fejlesztés más platformon fut, de a technológia Microsoft alapú, akkor is ide tartozik (pl. .NET Core Linux-ra).

  2. Open Source/Linux rendszerekre történő fejlesztés
    Ide tartozik minden fejlesztés, amely Linux vagy Open Source rendszereken történik. Ez magában foglalja a Java fejlesztést is, valamint az adatbázis-fejlesztést MySQL, MariaDB, PostgreSQL vagy egyéb nyílt forráskódú adatbázisokhoz. Minden ami az Open Source/Linux ökoszisztémába illeszkednek (a Java ugyan nem minden verziójában free, de ide illeszkedik legjobban).

  3. Apple rendszerekre történő fejlesztés
    Ez a kategória a macOS, iOS és egyéb Apple ökoszisztémákra történő fejlesztést öleli fel. Ide tartoznak azok a mobil alkalmazások is, amelyek kizárólag Apple platformokon működnek (Androidra nem jelennek meg), például iPhone-only vagy iPad-only appok.

  4. Oracle adatbázisra történő fejlesztés
    Bár az Oracle adatbázisok különböző operációs rendszereken is futhatnak (Windows, Linux vagy egyéb), az ide tartozó fejlesztés mindenképpen az Oracle környezetben történik. A fejlesztői munka oldaláról nem lényeges, hogy milyen szerveren fut az Oracle.

  5. Web alapú rendszerek fejlesztése
    Ez a kategória azokat a fejlesztéseket jelöli, amelyek webes rendszerekre készülnek. Ide tartozik például a PHP, JavaScript alapú fejlesztés, illetve külső CMS rendszerekre történő fejlesztés, például WordPress, Umbraco. De ha .NET vagy Java technológiával fejlesztünk webes felületet, akkor az nem ide tartozik, hanem elsődlegesen a (1) Microsoft vagy az (2) Open Source/Linux kategóriába esik, attól függően, hogy a háttértechnológia melyik.

  6. Játékfejlesztés (Game Engine)
    E kategória magában foglalja a különböző játékfejlesztő motorok használatát, mint például Unity, Unreal Engine vagy bármely más játékfejlesztési platform.

  7. Mobil platformra történő fejlesztés
    Ide tartozik minden olyan fejlesztés, amely kifejezetten mobil platformokhoz (Android, iOS) kapcsolódik. Akár natív alkalmazásról van szó, akár cross-platform megoldásokról (pl. React Native, Flutter).

  8. Low-code/no-code fejlesztési platformok
    Ha az alkalmazás fejlesztése nem tradicionális kódolással történik, hanem alacsony kódszintű (low-code) vagy kód nélküli (no-code) platformokon, például Mendix, OutSystems, AppGyver vagy céges belső de nem általad fejlesztett platformon akkor ezt a kategóriát válaszd.

  9. Felhő alapú fejlesztés (Cloud computing)
    Ide tartozik minden olyan fejlesztés, amely felhőszolgáltató platformokra (AWS, Azure, Google Cloud, stb.) történik, beleértve a felhőben futó alkalmazásokat, szolgáltatásokat és infrastruktúrákat.

  10. DevOps / Konténerizáció
    Ez a kategória azokat az egyéneket célozza, akik a szoftverek szállítására, üzemeltetésére és a fejlesztés ütemezésére összpontosítanak. Ide tartozik a CI/CD pipeline-ok, valamint a konténerizált környezetek (pl. Docker, Kubernetes) használata.
     

Végzettségre vonatkozó alpontok: 

  • Szakirányú diploma: Ide tartoznak a mérnökinformatikus, programtervező-informatikus, programozó-matematikus, valamint azok a gazdaságinformatikusok akik úgy érzik, hogy a képzésük során versenyképes programozói tudást szereztek.

  • Műszaki vagy természettudományos diploma: Minden egyéb mérnöki szak, mint például gépészmérnök, villamosmérnök, vegyészmérnök, valamint a matematikus, fizikus, biológus és egyéb természettudományos területeken szerzett diplomák.

  • Egyéb diploma: Olyan diplomák, amelyek nem műszaki vagy természettudományos területen születtek, például bölcsészettudományi, társadalomtudományi, hittudományi, stb diplomák.

  • Nincs diplomám: Ha a válaszadó nem rendelkezik diplomával.

  • Több diploma esetén: Ha valakinek több diplomája is van, akkor a szoftverfejlesztés szempontjából a legrelevánsabbat vegye alapul. Például, ha valaki mérnökinformatikus és társadalomtudományi diplomával is rendelkezik, akkor természetesen az informatikai diploma legyen a döntő. 

Választások

Hozzászólások

A listából többfélét is fejlesztek, az "Open Source/Linux rendszerekre fejlesztek" a legjellemzőbb, azt választottam. Jó kis szavazás! Sok opció van, de nem elég! Mindenki hozzon magával még egy opciót!

Valóban sajnos elég gyakori jelenség az olyan fullstack munkakör ahol fejleszteni kell elsődlegesen a backendet, de azért a web UI-t is. És akkor ha már úgyis annyira beleástad magad lenne még itt egy mobil applikáció ami kapcsolódik a platformhoz, csinálhatnád azt is! :D

Ilyen esetben jelöld be azt amivel a legtöbb dolgod van. A fenti esetben ha az időd 65%-át viszi a backend Java-ban, a hozzá tartozó web UI 10%-ot és a mobil app 25%, akkor 2-es pont a java backend túlsúlya miatt. 

Szerkesztve: 2024. 11. 27., sze – 12:19

Nagyon nem fejlesztek, csak hobbiból.*

Analyst és achitect a munkám.

 

Szerk: akkor viszont arra, ami épp érdekel :-)

Szerkesztve: 2024. 11. 27., sze – 12:54

A villamosmernokot lehet hogy szakiranyunak kellene tekinteni, hiszen eleg kozel van mar az informatikahoz. BME-n egy karon belul van a muszaki infoval, sok a kozos tantargy, stb.

Szegeden meg TTIk van. Egyben a természettudományi és informatikai kar valamint villamosmérnöki kar is, az ott levő szakok alapján. Panaszkodnak is egymásra állandóan megy a civakodás azok ki kapja a pénzt. A BME VIK már sokkal szerencsésebb, de annál is jobb amikor a villamosmérnöki és informatikai kar külön van, pl OE. 

Szerintem egy villamosmérnök azért nem programozó. Van pár ismerősöm, aki villamosmérnöki bsc diplomával jött mérnökinfó msc-re. A hivatalosan 4 félévből kapásból 6 lett náluk az előírt kötelező előfeltétel prog tárgyak miatt. De a 6 félévre is jöttek pluszban "jutalomfélévek" :) Eléggé más a két szak szerintem. Természetesen egyetemenként jelentősen eltér az oktatott anyag. 

Az en opciom, hogy:

 

11e. Rendszergazdaként, rendszerüzemeltetőként dolgozok és és szakirányú diplomám van (Mérnök Informatikus, De igazából az nem tesz a munkámhoz hozzá semmit, mert nem létezik olyan, hogy "üzemeltetői diploma" :D :D )

Haat... fokent olyan libraryt fejlesztek aminek mukodnie kell windowson, linuxon, macen, androidon, ios-en is. Az most mi? Es c++, ami windowsra msvc-vel van forditva, mac/ios-re a az apple fork clang-gal, androidra google fork clang-gal, linuxra meg rendes clang-gal, ugyhogy meg prognyelv/technologia vendor alapjan se nagyon tudok donteni.

I hate myself, because I'm not open-source.

Mivel Linux, Android és macos/ios is opensource clang-hoz kapcsolódik, ez szerintem 2.-es pont. 

Windowson miért msvc? 

Visual Studio-ban van natív támogatás a Clang-hez emlékeim szerint. Community-ben is elérhető, így még ingyenes is.
"C++ Clang tools for Windows" opciót kell választani. De javíts ki ha tévednék. Ritkán kell C++ fejlesztenem, a msvc-t meg kimondottan rühellem. 

Hűha. Szakirányú diplomám (is) van, de .NET-ben és Pythonban fejlesztek cloud-native és linuxos backend megoldásokat, erős konténerizációs és devops folyamatokkal. Őszintén szólva fogalmam sincs, mit jelöljek, úgyhogy:

(x) 13. Nem tudom, nem válaszolok, ha már eddig olvastam valamit bejelölök

Hát nézzük... van hogy embedded kódot írok, van hogy kernelt debugolok, van hogy SQL-t matatok, és van hogy valami full webes szarral foglakozok.... miközben én hardverfejlesztőként dologozom :D

Egész életemben (kb. 40 év) műszaki sw.-t fejlesztettem, mindig a kor high-tech-ében, itthon és külföldön, de a felsoroltak közül egyik sem talál. Alap kutatás, WAX/VMS-en CAD/CAM sw., spéci beágyazott rendszerek, telekommunikációs, vasúti, légügyi sw.-ek. Mindezt minden formális szakirányú képesítés nélkül, mat-fiz tanári diplomával.

Ennél sokkal összetettebb, sokoldalúbb a sw. fejlesztés!