A tegnapi kötelező form folytatása

Kérem mellőzni mind a MS termékek fikázását, mind egymás anyázását. Köszönöm.

A tegnapi kommentek és téma alapján (itt https://hup.hu/node/186830 ), felmerült bennem, hogy minek kellene történnie ahhoz, hogy valóban szabad legyen használni mindenhol a szabad szoftvereket, ami a linuxban bőven megtalálható egy alaptelepítésben. Tudom, hogy most a cégek sok helyen MS termékeket használnak, így az iskolákban is ezen címszó alatt, hogy úgyis ezt kell majd használnia a cégeknél, ráerőltetik a winhasználatot a diákokra, tanulókra. Tapasztalatból tudom, hogy eddig senki sem panaszkodott wines gépről átülve egy linuxosra, hogy nem tudja jól használni sem a böngészőket, sem az irodai programokat, de még a levelezéseket sem. Feltéve, hogy ki van téve az ikonjuk, ahogyan ki van téve a windowson is. Természetesen a speciális programok használata, mint például az Adobe fizetős professzionális termékei, értelemszerűen windowsos gépen kell történjen, ugyanakkor ez a követelmény azt gondolom, hogy speciális munkahelyet kíván és igencsak kevés tanulót érint összességében. Amikor számtech oktatás van, ott nem tudom mennyire kell elvárni a wint, de azt tippelem, hogy mellé mehetne a linux is legalább olyan mélységben. Tudom, nem nagyon van erre olyan oktatásra képes tanár, aki tudja mi az, amit linuxból tanítania kellene. 

A magam részéről nem tudom eldönteni, hogy mi volt előbb, cégeknél a windows, vagy az iskolai oktatásban a windows és csak ezen tudás birtokában a céges win.

Azt már tudjuk, hogy mit kell tenni, hogy minden így maradjon, ahogyan most van, a magam részéről arra vagyok kíváncsi, hogy mi kellene ahhoz, vagy mik, hogy teljesértékű legyen az oktatásban a linux is hosszútávon és minden oktatási intézményben?

Hozzászólások

en a magam reszerol nagyon orulok, hogy immar blogot is irsz!

(esetleg prefixelhetned valahogy, hogy egybol lassuk, hogy a tied, es gyorsan oda tudjunk navigalni!)

Kicsit tyúk-tojás probléma, amit írsz. A Windowst az átlagember is ismeri, akinek van otthon számítógépe, az esetek nagy részében azt használja (nem tudom, mekkora a piaci részesedése jelenleg, de messze nagyobb, mint bármelyik másik), innentől szinte természetes, hogy az iskolákban is az van (főleg, hogy az MS - ha jól tudom - ingyenes licencet ad hozzá). Ebbe a körbe nehéz betörni, átállítani az iskolai gépeket Linuxra első körben jóval nagyobb munka, mint a meglévő Windowst karbantartani, használni. És amit te is írsz: a tanár sem ismeri a Linuxot, hogy azt tanítsa, akkor mit nyer az iskola vagy a tanár azzal, hogy nem Windows, hanem Linux fut az iskolai gépeken? Dual rendszer pedig dupla munka.

Voltak már próbálkozások tanításra kihegyezett Linuxokkal tíz-tizenöt évvel ezelőtt, ezek se lettek sikeresek.

Szerkesztve: 2024. 11. 20., sze – 10:45

Ha nem lett volna a picipuha, akkor most az IBM meg az Apple és az Adobe nyúlná le a nagyobb zsét, nem a Microsoft és az Adobe :D 

Nem kifejezetten Linuxot kellene oktatni, hanem megmutatni, hogy nem csak egyféle rendszer van és nem csak kattintgatós/tapicskolós felületek léteznek. Aki meg el akar mélyedni, annak meg megadni a lehetőséget. 

Ja meg természetesen a digitális önvédelemre felkészítés, mint alap.

Nekem van egy olyan sejtésem, hogy a "cégek azért használnak MS-t, mert az iskolában azt tanulták a diákok" az csak egy mém, és a valóságban nincs (erős) ok-okozati összefüggés a kettő között. Ha az számítana, hogy a diákok milyen szoftvereket használnak az iskolás éveik alatt, akkor az üzleti kommunikáció nagy része email helyett Snapchaten menne.

Azert az mas eset amikor egy technologiat betolnak az egyetemre (pl. egy gyarto FPGA modellje), mert ha arra szakosodik egy csomo hallgato, akkor azok egy resze diploma utan is azt szeretne hasznalni.

Egy sokkal altalanosabb hasznalatu szoftver (OS/Office/bongeszo) eseten nem hiszem hogy ez dontene. Inkabb egyszeruen a tomeg.

Tegyuk azt is hozza, hogy idehaza nemregiben rengeteg (talan tobb mint 100e db) Windowsos Lenovo gepet osztogattak ki a diakoknak. Elkepzelheto, hogy megsertjuk a jotallast, ha Linuxra csereljuk vagy dual-bootositjuk. Szoval emiatt is sok Windows kerult a gyerekekhez.

Egyebkent en nem gondolnam, hogy ilyen hitvallasi problemat kellene csinalni ebbol. Tanulja meg a gyerek az iskolaban a Windowst+Office-t, majd itthon latja a linuxot eleget. Aztan majd eldonti, hogy mit hasznal a jovoben.

Az iskolákban nem Windows-t tanítanak, hanek csak a GUI-t és Word/Excel/Powerpoint alapokat. Ami majd egy átlag munkahelyen kell.

Ha a világot akarod megváltoztatni, kezdd magaddal! Lássa otthon a gyerek a linuxot. Beszélj neki róla. Kész. Ennyit tudunk de tenni, de ennyit tegyünk is meg!

Beszélj neki a reklámokról, a világról, a pénzről, hogy működnek a dolgok. És kész. 

Ha esetleg politikus vagy döntéshozó vagy, akkor persze mást is tehetsz (naiv vagyok, mivel ők meg le vannak fizetve)

"...hogy teljes értékű legyen az oktatásban a Linux is hosszútávon és minden oktatási intézményben?"

Csak egy probléma jut eszembe, az iskolai hardverek kora, állapota mint feltétel. - Mert, pár napja azon szórakozom, hogy egy régebbi vasra feltelepítsek egy korszerű, - biztonsági szempontból tetszés szerint, - online hálózaton tartható disztrót. Éppen az ötödiknél tartok, és egy sem képes úgy települni, hogy a boot után akár használni is lehessen. vagy egyáltalán, hogy képes legyek belőlük legalább egy konzolt kicsiholni... A live állapotában még kezelhető oprendszer nem jut el a teljes településig sem, vagy ha a boot-ig el is jut, a bejelentkező képernyőbe már belefagy, illetve már csak az alapértelmezett tapéta megjelenítése után csonttá fagy.

(- Még.., saját okulásomra, telepítek párat, azután majd meglátom.., - valószínű, hogy rajtam kívül itt leginkább a VGA meghajtóval van baj.  :) )

És ez a "vas" még, a szokásos iskolai hardverekhez képest üdvös lehet..., (Core i3 Proc., Intel VGA, 8 GB RAM, 256 GB SSD.) Az a sanda gyanúm, hogy a fejlesztők egyike sem dolgozik ilyen régi gépeken.

Ez mindig hardverfüggő! (De nem hiszem, hogy mások nem ütköznek bele esetenként, - nem hiszem, hogy egy bármilyen oprendszer telepítéséhez különösen hülyébb lennék, mivel volt már sikeres részem benne eleget az elmúlt 30 évben.)

Jelen esetben volt Ubuntu 24 Gnome, volt Fedora 41 KDE, Kubuntu, volt Linux Mint Cinamon, és a legutóbbi KDE-neon, ez utóbbi csak azért, mert Fedora-KDE-vel jutottam a legmesszebb a működőképes megoldáshoz.., és látni akartam a KDE teszt verziót, felmegy-e működőképesen, sajnos a képernyő "mirror" beállíthatósága után, (a boot után,) a bejelentkező képernyőn a jelszó beírását követő "enter" már belépés nélkül fagyott, bárhányszor és következetesen. (Kedvenc mindenes, régebbi Knoopix-em sem jutott el a normális betöltődésig, pedig az még mindig használható volt amióta kijött, bármikor és bármilyen gépen vettem elő.)

(Ez egy spec szerkezet, van egy "touch screen" rajta külön HDMI-n táplált kontrollerrel, és ez alapértelmezett beállításban Gnome-nál nem ad mást, csak tapétát és a boot után azt is "fagyottan"... - Majd még lesz rá időm foglalkozni vele... :) 

Egyébként egy régi barátomnak 2-3 héttel ezelőtt telepítettem ugyanezen telepítőről Gnome-os Ububtu 24-est, az összes korábbi cuccával, beállítással együtt. Egy pár éves SFF HP-n szépen megy azóta is.)

Az pedig tény, hogy az iskolákban is sok öregebb gép van, - én a 10 év fölöttieket tartom öregnek, - lehet hogy ilyen beépített "padlakók" is, ami ezek szerint a Linux-telepítéseknél gondot okozhat. - "Nem sírtam", csak példaként hivatkoztam az aznap tapasztaltakra.)

Negatív. Én épp ellenkezőjét tapasztalom. A régi vasakra, ahol már a win10 is döcögősen futott, (eredetileg win7 volt rajtuk) raktam több helyre Linuxot. Ráadásul még HDD van bennük nem ssd. Teljes megelégedettséggel használják a tanárok/diákok. Egy-egy esetlap megírásához tökéletes a LibreOffice, a Kréta és a többi alkalmazás (learningapps, wordwall, stb) pedig a böngészőben fut. A Linuxos Firefox pedig pont olyan mint a windózos. :)))

Szóval nálunk igenis van helye az oktatásban a Linuxnak. Nem csak a régi vasakon. Én például alapvetően gondolkodásmódot igyekszem tanítani az óráimon és nem oprendszert, vagy ms terméket.

“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”

― Philip K. Dick

, hogy mi volt előbb, cégeknél a windows, vagy az iskolai oktatásban a windows és csak ezen tudás birtokában a céges win.

DOS, majd DOS + windows 3.x (2.x) stb, akár iskolákban akár munkahelyen innen egyenes ágon jött a többi windows ...

Fedora 41, Thinkpad x280

Active Directory és Group Policy. Ezért használják cégeknél. Mac-eket kb azóta kezdtek el cégeknél engedni (mármint nemcsak babzsákfejlesztő startupoknál), amióta ott is lehet központi IT-s rontásokat csinálni pl Jamf-fal. Bár amennyre rálátok, elég szedett-vedett a GP-hez képest. De ha nem lenne, valószínűleg Mac-ek sem lennének cégeknél.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

A CP/M-et nem mondta senki... :-P Pedig pikáns a sztori. ;)
Na, kutyaidomár uram... :) úgy vélem, Carlin Gyuri bácsi meg tudja válaszolni - majdnem! - az összes feltett kérdésed:
https://www.youtube.com/watch?v=WtQ-jdDwvns
(megj.: aki magyarította a vidit, az iskolai "teszteket" jobb lett volna "dolgozatoknak" ferdíteni... de hát... ingyé jó  a $zar is, mint tudjuk... :-P )

Ez a szàmtech téma a suliban olyan mint a Berlini fal omlàs:Vagy àmerikai vàgy semmi!(mert modern és hivatalos??????)A Linux meg kalóz kategória.

Szerkesztve: 2024. 11. 23., szo – 08:48

A magam részéről nem tudom eldönteni, hogy mi volt előbb, cégeknél a windows, vagy az iskolai oktatásban a windows és csak ezen tudás abirtokában a céges win.

Az oktatás mindig a fejlesztések után kullog. Először a technológia a piacon jelenik meg és ha elér egy "ingerküszöböt" megjelenik az oktatásban is. Én még R40 gépen kezdem a szakmát akkor a cégeknél még nem volt Windows. Ahogy elkezdett megjelenni (talán az ActiveDirectory volt egy hatalmas lökés) még akkor sem volt értelmezhető oktatás. Azért van programozó diplomám, mert amikor be akartak iskolázni a cégnél üzemeltetést tanulni, nem létezett ilyen papír, se tananyag. Rendszerprogramozást tanultam, assembly meg c volt a tananyag.

Ahogy nőtt a Windows jelentősége, az oktatást a Microsoft saját (jó borsos árú) tanfolyamai jelentették, nem az állami iskolák. Akkoriban még olyan hirdetések is voltak, hogy "Gábor Dénesesek kíméljenek" annyira rossz minőségűek voltak az iskolák.

Ezután még nagyobb lett a Microsoft és elkezdte tolni a pénzt az oktatásba és ez itt a lényeg. Maga az Isten a pénz dönt mindenről.

Azt már tudjuk, hogy mit kell tenni, hogy minden így maradjon, ahogyan most van, a magam részéről arra vagyok kíváncsi, hogy mi kellene ahhoz, vagy mik, hogy teljesértékű legyen az oktatásban a linux is hosszútávon és minden oktatási intézményben?

Semmit sem tudsz tenni, mert a Linux mögött töredék tőke és befolyás áll. Aki vett már részt olyan projektben, ahol messzebbről is látszik az összeg, az tudja mire képes a Microsoft. Ajándékok, vacsora meghívás, stb. ami korrupció, csak a magáncégeknél ez nem értelmezhető annak, mert a határán vannak, meg amúgy sem érdeke senkinek a bili borítása.

Azt kell megérteni, hogyan történnek a döntések. Ha nincs vállalhatatlan technológiai különbség akkor a korrupció nyer. Ez a demokrácia nevű rettenet velejárója, ez van és pont.

A Linux ebben a játékban akkora hendikeppel indul, hogy semmi esélye sincs. Majd ha másban lesz az üzlet és az OS már nem érdekes annyira és mögé áll egy mamut, majd lesz változás.

Ez egyébként még akár elő is fordulhat, ha nem dől be a felhős hoax (megjegyzem az IBM a "felhőzéssel" már a 90-es években próbálkozott, csak lassú volt hozzá a net) akkor az OS kerülhet olyan alacsony profit szintre, hogy a Linux teret nyer, de mivel egy nagy játékos sem fogja a saját befolyása nélkül ezt engedni a Linux meg fog változni. Nem az a Linux lesz amit most ismerünk, hanem egy free-business hibrid szörnyeteg.

Senkinek nincs köze világod belsejéhez, neked sincs közöd mások életéhez, csak az Irgalom útján van közöd, Istenektől rendelt kötelességed.

Semmit sem tudsz tenni, mert a Linux mögött töredék tőke és befolyás áll.

A Linux ilyen Schrödinger operációs rendszernek tűnik: lehet, hogy a világ 120%-a Linuxon fut, meg az is lehet, hogy a Linux az csak ilyen befolyás nélküli hobbiprojekt, de ez csak akkor derül ki, ha megnézzük, mi a narratíva, amit épp be kell mutatni. :)

Miért van az, hogy pl. backend oldalon borzasztó nagy többségben Linux van? Oda nem ér el a lobbisták keze? Én dolgoztam olyan cégnél, ahol több tízezer Windows desktopra kb. ugyanennyi Linux szerver jutott. Kifogyott a megvesztegetésre szánt pénz a desktop csapatnál? :)