Szoros partnerségre lépett az Arch Linux és a Valve

Címkék

A Valve és a Arch Linux kapcsolata a SteamOS-en keresztül gyökerezik. A SteamOS a 3.0-s kiadás óta Debian alapról Arch Linux alapra váltott. A SteamOS pedig a Valve kereskedelmi kézi játékkonzoljának, a Steam Deck-nek operációs rendszere, így érthetően fontos a Valve számára. Ezért sem annyira meglepő, hogy a Valve és az Arch Linux szorosabbra fűzi kapcsolatát ☝‍️ A Valve a build infra és a biztonság terén nyújt támogatást az Arch Linux részére.

Hozzászólások

Erről nem tudtam eldönteni, mikor a redditen olvastam, hogy ez most az Arch-nak jó vagy rossz. Egy felől kapnak pénzt, ami infrastruktúrafejlesztést jelent, más részről viszont a Valve lehet a disztró fejlesztési irányában corporate szempontból károsan beleszólhat a jövőben. Mindenesetre próbálom pozitívnak tekinteni, végül a Valve nem szokott rossz fiú lenni.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Szerkesztve: 2024. 09. 29., v – 14:49

végül a Valve nem szokott rossz fiú lenni.

Leszamitva persze azt, hogy tonkretettek a PC gaming hasznaltpiacot, amikor raalltak arra, hogy a jatekok dobozaban mar csak egy papirfecni volt egy egyszerhasznalatos koddal.

De tenyleg, amugy nagyon jo arcok, marmint ezen az aprosagon kivul, hogy ok lettek a ketezres evek legnagyobb rakja a jatekiparban.

szerk: ide akartam https://hup.hu/comment/3119376#comment-3119376

Tudnal valami epkezlab peldat hozni erre a rakra? Mert meg nem hallottam rola, hogy Indie studiok miattuk zartak volna be, vagy hovgy az Ubi miattuk adna ki a 300adik Assasin's Creed ugyanazt (UbiPlay rulez), vagy hogy barkit kenyszerietenenek a PSN fiokra (a Sony helyett) vagy az UPlay-re az Ubi helyett. A studiokat sem ok zartak be ha jol tudom, hanem a kiadoik, befektetoik.

Ezzel szemben szamos Indie-nek egyeduli jatekfejlesztonek jo ugrodeszka, mivel kiadot nem nagyon tudnak tallani, ha nem vallalnak milliardos bevetelt a pixel-retro-mario-klonjukkal. Kicsit odatette magat a Protonnal is, a Steam Deck egeszen jo lett (a tobbieket nyugodten el lehet felejteni, en pl. probaltam oket). 

 

Szoval varok par ocsmany dolgora toled veluk kapcsolatban. Mert eddig ez csak fing a szelben volt :D

Ez még egy magadfajta, előző világból itt maradt Microsoft advoce troll-tól is túlzás! :-)

Gombokért lehet ma már játékot vásárolni a Steam miatt. 90%, 94% kedvezmények rendszeresen. 80% kedvezmény már nem hír. Epic hetente, néha gyakrabban ingyen ad egy-két játékot. Volt ilyen a lemezes korszakban?! Néha volt egy ingyenes játék valamelyik fizetős újság mellékleteként, azon kívül shareware és trial. Lapelőfizetéssel kaphattál nagyobb kedvezménnyel játékokat rendszeresen, de az sem volt olcsó, ráadásul nem tudhattad mit kapsz a jövő hónapban a pénzedért. Ma ez ingyen van az Epic-től, akik Steam nélkül valószínűleg soha nem kezdenek bele a boltjukba.
Ha pedig tönkrement a lemezed a használat során, azzal mehettél a sóhivatalba. GoG-tól letölthetőek DRM mentesen a játékaid, kiírhatod ma is lemezre és ugyanott vagy. De ha itt tönkremegy a lemezed letöltheted és kiírhatod újra. 
Vásárolhatsz bármikor nagy akciókkal allkeyshop-ról Steam-re. Eladásnál meg eladhatod az egész accountodat, bár darabonként valóban nem tudod, de minek tennéd? A régi játékárak töredékéért van ma játék a Steam-nek köszönhetően. 

Csak nem az csípi a csőrödet, hogy a Linux a Valve munkájának köszönhetően vált mára fullos Windows desktop alternatívává?! :-D 

Volt ilyen a lemezes korszakban?!

Igen, sot, tudtunk akar cserelgetni is jatekokat egymas kozott, ingyen.

Csak nem az csípi a csőrödet, hogy a Linux a Valve munkájának köszönhetően vált mára fullos Windows desktop alternatívává?! :-D 

Elegedett Mac userkent ram nem hatnak az ilyen elmetrukkok.

Steam-en ugyanez lehetséges. Ki tudod kölcsönözni az egész Steam játékgyűjteményedet a barátaidnak. Egyetlen feltétel, hogy egyszerre csak egyikőtök tud játszani vele, de ebben ugye lemez csere-bere korszaka sem különbözött. Sőt így nem kell hetente többször találkoznotok és lemezt cserélnetek, ha történetesen egy hónapban játszanátok az adott játékkal, csak adott pillanatban ne játszatok ketten. De ha levágja magát az egyikőtök a játék indítása után még az egyszerre játék is lehetséges. Nem kukacoskodik a Valve azzal, hogy elzárja ezt a kis trükköt. Lemezzel ugye ez sem működött. Természetesen online is játszhat a barátod egy másik játékkal a gyűjteményedből még te az egyikkel ugyanabban az időben. Ez így szerintem eléggé rugalmas és sokkal jobb mint a régi lemezes rendszer. Csodálatos mire képes manapság a technika! :-)

"Elégedett" Mac userként nem lehetsz túl nagy gamer, mert az Arm váltás óta nagyjából egy belépőszintű gamer géped van egy csúcs gamer-pc áráért. Elindul ugyan az x86 kód többnyire, de egy erőforrás-igényes játék maxolt beállításokkal nem fog menni. Arról nem beszélve, hogy sok játék meg sem jelenik Mac-re. Persze a Windows játékok is működnek azért Mac-en, kinek is köszönhetően, ja hát a Valve Proton fejlesztéseinek. 

Bullshit. A Valvenek köszönhetően a CD-s kulcsodat betudtad és betudod a mai napig digitalizálni így mai napig elérhető a patchelt verzió és a CD-d is egyszerre.

Az hogy a kiadók "profit optimalizálás" céllal papír fecnit raknak a dobozba ahhoz a Valve-nek semmi köze. Nekik az a bussiness ha eleve a Steamen veszed meg.

Ja és a hatalmas nagy ráknak köszönhetően gusztustalan akciók vannak. 

Szóval ez mellé ment.

Nem, de lehetne.

így mai napig elérhető a patchelt verzió és a CD-d is egyszerre.

Odaadom a cedet valaki masnak, el fog indulni a jatek? Ha nem, akkor nem "elerheto" CD-n, akkor a CD csak egy offline cache.

Ja és a hatalmas nagy ráknak köszönhetően gusztustalan akciók vannak. 

Persze, persze, mert az akciozast a Steam talalta ki, regen nem volt olyan. Hallod, meg vezetekes viz sem letezett, nemhogy Steam meg PC gaming, mikor a kereskedok mar arcsokkentessel probaltak ugyfelet szerezni.

Akkor tehat cafold meg kerlek ezeket:

* A Steam rengeteg opensource fejlesztest csinalt es adott a kozossegnek amiket nem iranyit csak adja hozza a sajat kontribuciojat (Proton, DXVK, Linux kernel meg a regiebbi idokben. stb stb)

* Nem a Steam allapitja meg a jatekok arat, hanem a kiadok/fejlesztok

* Nem a Steam kenyszerit ra a Uplay, EAPlay, PSN, stb hasznalatara

* A Steam-en hatalmas akciok vannak, akar 90%-osak is

* A Steam erost tamogtaja az Indie jatekok keszitoit

* A Steam lehetoseget ad arra, hogy kiado nelkuli jatekkeszitok eladhassak a termekeiket/jatekaikat

* A Steam-en van refund

* A Steam egyetlen jetekfejleszto studio bezarasaban sem vett reszt 2003-as megalakulasa ota

Szoval akkor azert "a jatekipar rakja", mert Te nem tudsz hasznalt jatekokat eladni a feluleten.....eeeertem :D

nem tudsz hasznalt jatekokat eladni a feluleten.....eeeertem :D

Ha ertened, nem arrol beszelnel, hogy a Steam feluleten mit lehet eladni, mert olyanrol nem volt szo.

Hint: mas feluleten (hardverapro, vatera, akarmi) sem tudod eladni a PC-s jatekokat, miota a Steam terdre kenyszeritette a gaming hasznaltpiacot.

Ez igaz, de ne felejtsd el, hogy cserében olcsóbbak is lettek a játékok, meg már nem kell hozzájuk adathordozózni, leírást-útmutatót nyomtatni, leszállítani, boltban sorbaállni, már a megjelenés előtt elő-töltheted, sok a nagy szabású akció is, amiknek a keretében sokszor annyira rettenet jelképes áron kapod a játékot, hogy azzal egy valós adathordozót áruló használt piac se tudna versenyezni. Igen, az szívás, hogy nem lehet adni-venni, de ez sajnos minden másik online/stream szolgáltatásnál így van, hogy csak bérled, használod, maga a szoftver vagy a tartalom nem a tiéd. Nekem sem tetszik, de valamit valamiért. Plusz cserében a Linuxért is sokat tettek, nem csak a Steam, Proton fronton, de DXVK, Mesa, kernelmodulok fejlesztésébe is sok munkát tettek, ingyen.

Nem akarom a Valve-ot mentegetni, de nézd meg a konzolokat, ahol jelen sem voltak, ott még nagyobb lehúzás megy, mennyivel drágábbak a játékok, és azoknál se adhatod már el.

Plusz azért ott van még most is a GOG, ahol szintén nem adhatod el, de legalább letöltheted offline használatra a játékot, DRM mentesen, így az azért kvázi a tiéd marad, még ha az accountod ugrik is egyszer.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Hmmmm nem tudom hogy örüljek e vagy nem, nekem hosszú évek óta az Arch az egyetlen bevált desktop linux, remélem a Valve nem kezd el írányítani hogy merre hova hogyan.....

en nem ertem (az elozo hozzasolasokat is belertve) hogy mi akapjan gondoljatok ezt.

A Valve eddig is millio patch-et tolt mindenbe de sehol nem mondta meg mi legyen az irany. Csomo mindent amit o kezdett el kis is dobott a kozossegnek, de meg ott sem iranyit, csak dobalja ra a sajat patch-eit. Eddig legalabbis mindig igy volt.

Az hogy a Steam store-t milyen modon vezeti, monopolium e, rossz ceg e, Gabe-et utaljuke teljesen mas teszta. Ha azt akarjatok hinni, hogya Steam a jatekipar rakja, hat legyen. De mi a fasz koze van ennek ahhoz, hogy a nuyilt forraskodu projektekhez hogyan jarul (jarult eddig) hozza???

Pedig ez egy valós aggodalom, hogy mint közösségi disztróban, a közösségi aspektus torzulhat a céges érdekek ellenében, amit én is írtam, bár nem biztos, hogy rosszat jelent. Előre is viheti az Arch-ot, pl. tőkét, emberórát tol be mögé. Az Arch ugyanis néha küzd emberhiánnyal, mikor egy-egy csomagot nem tart karban a csomagfenntartója, vagy csak hézagosan, az most megoldódhat ezzel, hiszen erőforrással meg lesz oldva garantálhatóan, és nem kell ingyen dolgozó önkéntesekre várni, mire ráérnek csomagot, Wiki-t, Hírek szekciót frissíteni, sok csomag is ezért reked az AUR-ban, mert nincs hozzá rendes csomagfenntartó, aki a bináris csomagot karban tartsa a hivatalos tárolókban, sőt, több mirror, nagyobb sávszél, erősebb buildserver is tető alá jöhet. Ne feledd, hogy ez nem Debian vagy Ubuntu, ahol LTS megy, meg csomagverziókat befagyasztgatnak jó időre, itt pörögnek a verziók, mindig frissül valami csomag, ha ennek verziófüggősége van más függőségek felé, azok is újrafordulnak, egy ilyen ökoszisztémának nagyon nagy a build, sávszéligénye. Folyamatosan, teljes gázon pörög minden, nem elég neki egy szerű ftp tárhely, valami kollégista szobájának a sarkában.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)