A megállt időről ...

Komoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?

A járműipar idei gyengélkedésének okait taglaló elemzésekben gyakran jön elő – az autógyártók uniós szabályozáshoz igazított stratégiája és az állami támogatások kifutása mellett – az infrastruktúra hiányossága, tehát azt, hogy a töltőhálózat fejlesztése nem követte le az elektromos autók terjedését az elmúlt években.

[...]

2023 végén valamivel több mint 630 ezer köztöltőállomás volt az EU-ban, ennek 86,5 százaléka lassú – azaz 22 kilowattnál kisebb teljesítményű – volt, míg az ennél nagyobb teljesítményű gyorstöltők aránya 13,5 százalékot tett ki.

[...]

Az autógyártók szerint ráadásul az Európai Bizottság rosszul méri fel, hogy mekkora töltési kapacitásra lenne szükség, mivel szerintük jóval nagyobb lesz a töltési igény: ők úgy számolnak, hogy évente 1,2 millió új töltőre, 2030-ra pedig összesen 8,8 millió töltőre lenne szükség, ráadásul ezen belül a jelenlegi aránynál sokkal nagyobb részben gyorstöltőkre. Az infrastruktúra fejlődésének lassúságát szerintük az is mutatja, hogy az elmúlt hét évben az elektromos autók terjedése háromszor olyan gyors volt, mint a töltőállomásoké.

[...]

Hja. Ahogy mondtam. Majd szóljatok, ha lesz valami! Valami előrelépés!

Hozzászólások

1) ugyanannyi nyilvános töltőállomás kellene, mint benzinkút.
2) ez a töltögetés zsákutca. Senki sem fog 30+ perceket állni egy töltésért, olyan gyorsnak kell lennie, mint egy tankolás. ezt jelenleg a hot-swap technika tudja, de ahhoz szabványosítani kellene az autókat. (a benzinhez is szabványosították a motorokat!)

Én már 20 éve kitaláltam a megoldást, azóta se keresett senki, hogy osszam meg :D

kb 60x20x10 centis akublokkok lennének, amiket cserélni lehetne a töltőállomáson. régit berakod, újat megkapod, fizetsz. A töltőállomás pedig töltögetné szépen lassan, ahogy van szabad áram. nézni az aksik degenerációját, stb. Ezt az egészet levennék az autótulajok válláról! Külön lenne árulva az autó maga és az aksipakk. Iszonyat biznisz!!!

Kellene az energiasűrűségben és a súlyban egy nagyságrendnyi előrelépés. Feleennyi súllyal kétszerennyi energia. Akkor már utolérné hatékonyságban a benzint az energiasűrűség és érdemes lenne használni.

Az emberek fejét pedig megfelelő propagandával lehetne kalibrálni, hogy tegyék le a benzines autót és vegyenek elektromosat. Bármire, bármire rá lehet őket venni reklámmal, pont ez ne sikerülne?

Ezzel hogy kezelned le azt a szituaciot, hogy vadiuj EV-dhez kapsz/veszel uj aksi pakkot, amit az elso tankolaskor kicserelnek vmi leharcolt pakkra?

Abban a tudatban vetted a kocsit, hogy elmegy 400km-t egy toltessel, de a gyakorlatban lehet hogy csak 250-400km lesz az, attol fuggoen hogy epp milyen jutott. Ha a toltoponton be tudjak vhogy merni a degradaciot, akkor mondjuk a legatyasodott aksi lehet olcsobb. De annak senki se orulne, ha 200km utan menni kellene ujra "tolteni", csak azert, mert epp olyanok voltak a "kuton".

Tesztelik, méricskélik az akku csomagokat és ha jobb állapotút akarsz az feláras. Amúgy az akku nem a tied; béreled. A töltögetésre, méricskélésre, szortírozásra meg van idejük az -automata- beszerelő állomáson.

a legatyasodott aksi lehet olcsobb.

pont így van.

Majd menni fog, amikor annyira kiforrott lesz, mint a szodahoz a patron. Meg fejlodnie kell egy picit, addig vadnyugat.

De egyszer eljon az ido, hogy szabvanyositasra kell kenyszeriteni oket, ha maguktol nem megy. Az USB-C korul is mekkora hiszti volt. Aztan, amikor Kina kozolte, hogy holnaptol nem adsz el mast, akkor hirtelen sikerult nekik...

A világ nem fog változni: majd ha ez lesz, adni kell a jattot a kutasnak, hogy nekem a jobb minőségű, japán cellás, keveset használtat adja. Más meg kapja az elvileg újszerű, gyakorlatban 20-60 százalékot tudó silány minőséget.

Az általad kitalált koncepció logikus. Én is gondoltam rá, kb 10-15 éve, nyilván én sem védettem le. Arra jutottam, hogy egy ideális világban működne, de az az akku túl komplex hozzá, hogy fair legyen és működőképes.

Annyi minden van, ami befolyásolja az egészet.

Példaként a CD és a DVD lemez íráshoz/olvasáshoz tudnám hasonlítani: mekkora különbség volt a nyersanyagban is. Aztán ott volt, hogy milyen íróval, milyen sebességen írtad. Aztán ha nem megfelelő módon volt tárolva a lemez (fizikai sérülés vagy hő, stb) akkor ugyanúgy károsodott, hiába jó lemezt jó íróval jó sebességgel írták. Ott voltak a hamisítások. Meg vannak lemez olvasók, amit mindent vittek, és vannak, amik nem olvastak mindent, megakadtak. Aztán piszkolódtak. Csak ha egy CD lemez akadt, kidobtam és újra írtam. Ha az autóm kigyullad vagy a tervezett táv előtt jóval megáll, az nem elfogadható, hasonló miatt.

Úgy is lehet értelmezni, meg így is:

"Az ACEA elemzése megállapítja, hogy miközben egyes országok előretörnek az infrastruktúra kiépítésében, a legtöbb ország lemaradásban van. Ezt azzal próbálja alátámasztani a jelentés, hogy a töltőpontok több mint 60 százaléka mindössze három uniós tagállamban, Franciaországban, Németországban és Hollandiában van, amelyek az EU területének körülbelül ötödét adják ki, miközben a töltöállomások 40 százaléka a maradék 24 tagállamban található, amelyek az EU területének 80 százalékát fedik le."

"Magyarország jelenlegi infrastruktúrája sem felel már meg a 2024 végére kitűzött céloknak."

Szerkesztve: 2024. 07. 10., sze – 10:41

Saját házzal és töltési lehetőséggel (ráadásul napelemmel) is egyelőre maradok a pluginnál. Nincs para se a bevásárlással, se a külföldi nyaralással, 4 év alatt 1,7l/100km évi 12-13k futással. Win-win.

Jó lenne a tisztán EV idővel, de igen, az infra még nagyon nem. Tesla talán (kivéve ha nem, lásd horvát sztori), de ez a külön app minden töltő szolgáltatóra szánalmas, ráadásul sokszor nem is működik rendesen, mennyiség meg még mindig kevés. Kb minden parkolóba kéne valami lassú töltés opció, pálya mellett pedig sűríteni a villámokat. 

Szerkesztve: 2024. 07. 10., sze – 16:02

Nem kell és kész. Szántsák be a fast fashiont meg a hasonló szemétgyárakat azonnal, okostelefont csak refurbished-et lehessen 2 éven belül venni, stb. és rögtön kevesebb retek megy a légkörbe.

Tessék mondani, az atomerőmű-gyűlölő laposföldes-szintű zöldek elfogadják végre az atomerőműveket, mint zöld energiát, vagy továbbra is csak a pénzünket akarják lopni?

Amíg egy villanyautóba átlag kétszer annyi anyag kell, mint egy belsőégésű erőforrással hajtottba, addig ne akarják megmagyarázni, hogy 1-1.2 tonna fém, műanyag, gumi, stb. előállítása annyira-de-sokkal zöldebb, mint 2-2.5 tonnáé. És még csak az autó alapanyagánál tartunk, nem ott, hogy kigurul a gyárból...
Ja, és a nagyobb beltérhez ugye több burkolat is kell, de a reteknehéz aksi miatt ahol lehet könnyebb anyagokat (műanyag) használnak...

Nem "kell" kétszer annyi anyag. A kedvenc példám a Tesla Model 3 és a BMW 3-as sorozat. Ugyanaz a kategória, hasonló méretek, és a súlyuk is alig különbözik. Csak éppen az európai CO2 kvótáknál a jármű súlyát is figyelembe veszik, így aztán az 1,8 tonnásra megépíthető villanyautóból lesz 2,2 tonnás.

Nincs rákényszerítve. Az autógyártó lobbi eddig remekül tudta befolyásolni a törvényhozókat, hogy számukra kedvező szabályzókkal működhessenek. Jól látható, hogy a Tesla megcsinál egy ugyanolyan méretű villanyautót 3-4 mázsával könnyebben, mint az európai gyártók, mert nincsenek kvótaautói.

Továbbá egy SUV-on nagyobb az árrés, így ezért sem a könnyű kisautókat gyártják Európában. Érdekes módon Kínában dögivel vannak az általad említett "A-ból B-be elvisz" olcsó villanyautók. Ide ezekből csak mutatóban jut el (pl.: Dacia Spring, ami tényleg nagyon nyomi).

Szerintem egy utánfutóra szerelt aggregátor megoldaná a problémát.

Szerkesztve: 2024. 07. 10., sze – 20:03

Nem a töltőhálózat miatt nem vásárolok magamnak elektromos autót hanem:

  1. Elvből nem vásárolok új autót (mindegy milyen) a magas ár miatt
  2. A használt elektromos autót nem azért adják el mert jó. Ha jó lenne, nem volna tele a piac használt Teslával, ami a kutyának sem kell. Tegye fel a kezét, aki használt mobilt vásárol, ugyanez a helyzet az elektromos autóval is.
  3. Már most drágább a gyorstöltőn való töltés mint egy dizel. Töltéshez meg ilyen-olyan helyeken regisztrálni kell. Mi értelme van ennek? Miért nem lehet egyszerűen rádugni és fizetni? Múltkor végignéztem egy palimadár bohóckodását, míg az asszonyra vártam. Amíg elindította a töltést három hagyományos autót tankoltam volna meg.
  4. Nincs számomra megfelelő modell. Nagy részük tank méretű 2+ tonna súlyú SUV szar, aminek a csomagtartója kisautó kapacitású.

Egy elektromos közlekedési eszköz van, amit megéri megvásárolni: kerékpár. A páromnak vettünk márciusban, azzal jár mindenhova, 5 hónap alatt 2000 km-et ment vele.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Szerkesztve: 2024. 07. 11., cs – 10:13

Majd jönnek a generátoros utánfutók :) és megoldják a problémát. Ha nincs elfogadható elektromos töltőhálózat használjuk a meglevő benzines/dízelest

A probléma sokban hasonlít szerintem az LPG autózás problémáira. Csak mivel ott minden LPG autó "hibrid" azaz hagyományos benzinnel is működik, nem jelent akkora problémát ha nincs LPG kút a közelben, mert bár drágábban benzinkút biztosan van. A plug-in hibrid lenne itt a megoldás, ha ideológiai okokból nem erőltetnék a tisztán elektromos autózást úgy, hogy láthatóan irreális a feltételek gyors megteremtése. 

Legalább számítások készültek már arra, hogy mekkora fejlesztésekre lenne szükség ahhoz, hogy egyáltalán a villamos erőművek elegendő áramot tudjanak termelni egy olyan környezetben ahol szinte minden autót árammal kell tankolni? 

A jelenlegi fosszilis üzemanyag infrastruktúra fenntartása és működtetése nem olcsó. Ha visszaesne a kereslet ezekre gyorsan megbillenne a fenntarthatóság. A gazdag olajállamok miért támogatnák az aranytojást tojó tyúkjaik levágását?! Persze, hogy lobbizni fognak ellene. Kicsit olyan ez az erőltetett elektromos autós átállás, mintha mindenféle büntetőadókat vetettünk volna ki a VHS videokazettákra és lejátszókra úgy, hogy a DVD még csak tervezőasztalon van és alig vannak filmek DVD-re. 

A villanyautózás kompromisszumos. De a benzines meg a dízeles is az. Kérdés, kinek mi a fontosabb?

A villanyautó töltése valamivel lassabb. Problémásabb lehet a működő és szabad töltők megtalálása is. Ezek valós problémák, DE:

Aki nem futár, vagy nem megy 800 km-t naponta, annak ez nem akkora gond. Aki otthon vagy a munkahelyén tölt, annak az utak 90%-ában egyáltalán nem jelent kompromisszumot. Ugyanakkor a mai villanyautók távolról managelhetőek, hűthetőek-fűthetőek. Egy részük gombnyomásra kigurul a szűk parkolóból, ha valaki jóképességű ügyesen ráparkolt. Nem kell büdös benzint, gázolajat szagolnia, nem kell a motor hangját hallgatnia, nincs az autóban mindenféle vibráció. Ha pedig hosszabb útra megy, indulás előtt rászánhat 5 percet, hogy utánanézzen, hol tud majd tölteni. Akinek ezek fontosabbak, azok bátran vegyenek villanyautót (már ha anyagilag futja).

Azt pedig, hogy hosszabb ideig tart a töltés egy villámtöltőn, próbáljuk a helyén kezelni. Általában akik sietnek a tankolásnál és az utakon is, naponta több órát töltenek agyhalott sorozatok nézésével a tévében, vagy vívnak meddő szócsatákat másokkal a fészbúkon. De az autó töltésére nincs plusz egy negyed órájuk.

 

Összefoglalva:

  • A technológiai tömjénfüstjük sokszor csípi a szemet (kényelmetlen: kopogtatás, fizikai gombok hiánya, nincs indexkar stb.)
  • Lassabban lehet tölteni
  • Drágábban lehet tölteni, mint tankolni
  • Drágák
  • Szar a kiszolgáló infrájuk
  • ...

🙄 🤣

trey @ gépház

Az az értelme van, hogy a gay-ságet valamelyest csökkenti az EV-knél:

Viccet félretéve: nem véletlen dolgoznak rajta, a hang az autózás élményének egy jelentős részét adja ...

trey @ gépház

Látod, ez megint olyan, hogy van egy hangos kisebbség, akinek a guminyikorgatás, motorbőgetés adja az autózás savát-borsát. A többieknek a csendes, szagtalan autó az ideális. A bóvli kinézetről meg csak annyit, hogy a gyártók jelentős része a benzines és hibrid modelljeivel egyező kasztnival készíti a villanyautóit is. Amelyek szintén bóvli kinézetűek.

Kíváncsi lennék, hogy mire ébrednél szívesebben: a szomszéd halk Fellini-zenéjével elsuhanó Fiat 500e-jére, vagy a szomszéd dízelének a kerregésére. Gondolom, utóbbira.

A versenypályát meg ne keverjük az utcával. Tanyán nem zavaró, ha naponta elmegy öt autó, de egy Budapest, vagy akár Győr méretű városban pokoli zajt tudnak kelteni az autók.

Ja, és a gagyi kinézetű villanyautókról csak annyit, hogy vajon az Audi GT e-Tron is gagyi kinézetű? Szerintem 100-ból 100-an örülnének, ha lenne ilyen autójuk.

Kíváncsi lennék, hogy mire ébrednél szívesebben: a szomszéd halk Fellini-zenéjével elsuhanó Fiat 500e-jére, vagy a szomszéd dízelének a kerregésére. Gondolom, utóbbira.

Össze tetszik keverni a szépen hangolt kipufogóhangot a hülyeséggel. Előbbire komplett iparág épül. Mondjuk egy Akrapovič kipufogót már nem is kipufogóként, hanem hangszerként kezelnek.

A versenypályát meg ne keverjük az utcával. Tanyán nem zavaró, ha naponta elmegy öt autó, de egy Budapest, vagy akár Győr méretű városban pokoli zajt tudnak kelteni az autók.

Pont leszarom, ha autózni vagy motorozni akarok, nem nyikorgást akarok hallgatni. Ha meg csendre vágyom, elköltözök a nagyvárosból.

Ja, és a gagyi kinézetű villanyautókról csak annyit, hogy vajon az Audi GT e-Tron is gagyi kinézetű? Szerintem 100-ból 100-an örülnének, ha lenne ilyen autójuk.

Ha találsz egy kivételt a hígfos tengerben, attól nem lesz ám igazad!

trey @ gépház

"valamivel lassabb" - Igen-igen diplomatikus megfogalmazása a "sokszoros időigénye van"-nak.

Annak gond, aki kényelmesen el akar menni kirándulni, 2-3-400km-t egy nap, és nem óhajtja a töltőkhöz igazítani azt, hogy mikor, merre, hova megy.

"a mai villanyautók távolról managelhetőek, hűthetőek-fűthetőek" - valamivel ellensúlyozni kell azt, hogy sz@r az élmény, meg korlátozott a közepes és hosszabb távú utazás vele, igen.

"Azt pedig, hogy hosszabb ideig tart a töltés egy villámtöltőn, próbáljuk a helyén kezelni. Általában akik sietnek a tankolásnál és az utakon is, naponta több órát töltenek agyhalott sorozatok nézésével a tévében, vagy vívnak meddő szócsatákat másokkal a fészbúkon. De az autó töltésére nincs plusz egy negyed órájuk."

Ne az autó meg a töltő (és a telefon nyomkodása, 234 különböző app-ban, hogy töltsön...) határozza meg, hogy mivel töltse az ember az idejét. Az a töltésenként 15-20-30 perc, amit elvisz az autó, az holtidő, vagy tud közben értelmes dolgot csinálni a tulaj, vagy sem. Az meg megint nonszensz, hogy megy A-ból B-be, és B-től jó esetben néhány száz méterre rakja le az autót (a legközelebbi töltőnél), és utána séta van. Mintha tömegközlekedéssel érkezne...

A töltési idő igénye egy kicsit túl van misztifikálva.

Eleve aki főleg városban autózik, napi 20-30 km-nél nem megy többet, annak nem kell állandóan töltenie.

Ha akkor töltöd az autót, amikor az amúgy is állna (otthon éjszaka, munkahelyen, bevásárlóközpontban, stb.), akkor tökmindegy, hogy mennyi a töltési idő.

Ha hosszabb útra mész, és találsz villámtöltőt, 20-25 perc alatt kapsz annyi delejt, hogy tovább mehess. A mai modern villanyautók többsége 300 km feletti hatótávval bír. 300 km-en belül biztosan akad használható töltő. 

Benzines autót én még hosszabb utakon sosem tudtam 5 perc alatt megtankolni. Szerencsés esetben van szabad kútoszlop (bár vasárnap az M7-esen ez is kihívás lehet), maga a nafta betöltése ugyan tényleg nem tart 5 percig, de utána a shopban kell várakozni, majd ellenállni a pontgyűjtő kártya és hasonlók promóciójának. Plusz egyéb folyó ügyek. Simán eltarthat 20 percig. Ennél nem sokkal több egy villámtöltőn töltés.

Tudom, hogy rajtam kívül mindenki más 3 perc alatt tankol, sőt! Van,aki nem is megy be a benzinkútra, hanem kihozzák neki a benzint, hogy hamarabb végezzen. Ők az igazi hősök, és sose vegyenek villanyautót, mert nem marad idejük semmire. Én nem sietek sehová.

Benzines autót én még hosszabb utakon sosem tudtam 5 perc alatt megtankolni. Szerencsés esetben van szabad kútoszlop (bár vasárnap az M7-esen ez is kihívás lehet), maga a nafta betöltése ugyan tényleg nem tart 5 percig, de utána a shopban kell várakozni, majd ellenállni a pontgyűjtő kártya és hasonlók promóciójának. Plusz egyéb folyó ügyek. Simán eltarthat 20 percig. Ennél nem sokkal több egy villámtöltőn töltés.

Persze, hiszen villámtöltő mindig van szabad :D (nem). Téli zimankókban az pont olyan gyorsan tölti az elő nem melegített pakkot, mint a tavaszi 20 fokban (nem) stb.

Tudom, hogy rajtam kívül mindenki más 3 perc alatt tankol, sőt!

Rohadjak meg, legközelebb lemérem.

trey @ gépház

Eközben két hete szlovénia, petrol kút. Megálltam, megtankoltam 40+ litert, a kúton volt kártyás fizetési lehetőség, átböktem angolra, pikk-pakk, jött a push értesítés a telómra az otp-től, h levonták, mentem is tovább. Király! Nem is értem, itthon miért nincs ilyen. Időt nem mértem, de ez tényleg 5 percen belül volt.

Hogy a faszba ne lenne ... van egy csomó automata kút errefelé is, akár még bankkártya se kell hozzá, prepaid üzemanyagkártyákkal meg minden szarral lehet fizetni ... :D Legközelebbi pont abban a parkolóban van, ahova edzeni járok, még kitérőt sem kell a tankolás miatt tennem (nem, villanykút nincs ott ...)

trey @ gépház

"Eleve aki főleg városban autózik, napi 20-30 km-nél nem megy többet, annak nem kell állandóan töltenie."

Azaz a dodzsem városi szaladozósnak jó, másra nem igazán. De ha töltési időt nézek, akkor vagy tudja otthon tölteni (városi felhasználók hány (tized) százaléka ilyen?), vagy "időnként" rá kell szánjon 30-60 percet/úgy kell tervezze az életét, hogy olyan helyen tölt, ahol azt az időt értelmesen el tudja tölteni - mindezt hány napnta/kilométerenként is?

"20-25 perc alatt kapsz annyi delejt, hogy tovább mehess" - Nekem ennyi két tankolás, ami városban is 1000km fölötti táv megtételére elegendő.

" A mai modern villanyautók többsége 300 km feletti hatótávval bír. 300 km-en belül biztosan akad használható töltő. "

Ez nagyjából fele-harmada annak, amit a belsőégésű motorral hajtott autók tudnak úgy, hogy egy teletank náluk 10-15 perc maximum. Azaz 300km - 30 perc kontra 600km - 15 perc (alacsony belsőégésű hatótávot és lassú tankolást számítva is négyszeres(!) az időigény...)

" ellenállni a pontgyűjtő kártya és hasonlók promóciójának. Plusz egyéb folyó ügyek. "

Ilyennel szoktak a dodzsemesek jönni, igen, hogy "addig, amíg tölt, meg lehet inni egy kávét, el lehet menni wc-re" - azaz shop/kv/wc esetén 15-20 perc a belsőégésűt megtankolni mondjuk 600km-re - 25-30 perc megtölteni a dodzsemet 300-ra... És az előbbinél _ha_ úgy adódik, illetve ha a "szükség" úgy hozza, akkor lesz a 10 percből 15-20 perc, az utóbbinál meg nincs választásod: vagy ott keccsölsz, míg értelmes mennyiségű energia be nem csordogál az aksiba, vagy állhatsz meg ismét töltekezni.

És mégegy: a shop-ot ne vegyük bele, mert a töltőfejnél is "helyben" fizetsz, ergo annak a benzines/gázolajos megfelelője az önkiszolgáló kút... 

Egyébként meg kérdezem, hogy latyakban, esőben, milyen élmény a töltőkábelt tekergetni és elrakni?

ne vegyél villanyautót, és kész

Mondjuk ez a blogbejegyzés pont erről szól. Hogy az egy helyben toporgás miatt valszeg az lesz a kotta, hogy

  • a következő is ICE lesz
  • kitolom a következő autó beszerzését, amíg tisztul a kép

mert 3 év alatt semmire sem jutott ez az iparág kb.

trey @ gépház

Amikor elkezdtem autózni, a Zsigulinak 40 literes tankja volt, és 8-10 litert fogyasztott. Vasárnap egy csomó benzinkút zárva volt, és amúgy is elég ritkásan voltak a kutak. Mégsem maradtunk sosem az út szélén a kifogyott benzin miatt. A villanyautónál is csak egy kis ész kell, hogy ne maradj delej nélkül.

7.2-7.5, és akkor nyomtad neki 80+ lakott területen kívül (belül meg 60+).  Azaz ~500km-re elég volt egy tank benzin, és 30-40 km-enként akkor is voltak benzinkutak - ahol 10-15 perc alatt készen volt a tankolás mindennel együtt.

Egyébként meg anno a postakocsik is milyen jók voltak, váltott lovakkal kvázi végtelen hatótávot el lehetett érni, ha pont jó helyen voltak a postakocsi-állomások, ahol lovakat és ha kellett, hajtót cserélt a delizsánsz.

Van ahol az AC-t is kábellel szerelik. Pl a MOL Plugee töltőknél.

Az ország sok részén már van töltő 30-40km-enként. Ha ez összejön akkor majd minden járásban lesz DC töltő. https://www.palyazat.gov.hu/velemenyezes/tarsadalmi-egyeztetes/rrf-tarsdalmi-egyeztetes?category=rrf&topic=rrf-rep-10.14.1-24-elektromos-gepjarmu-toltoallomasok-telepitese&subjectFilter=all&order=-1&currentPage=1&pageSize=6

Az a 7,2-7,5 az már csak a későbbi szériákon volt, amiken modernebb karburátor volt. A széria eleje 8-at evett országúti poroszkálásnál, 10-et városban. Autópályákra meg csak szökőévente tévedtünk. Benzinkút meg néha fél megyénként ha akadt.

Még mindig nem értesz a villanyautókhoz, de szakértesz? Esetleg valami világ másik felén levő probléma átvezetése a Magyar valóságba? Megnyugodtam a szálban minkettő megvolt :)

Az általad idézett G7 cikk is hajlik arra, hogy:

az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást a szektorban.

Közben meg már védővámok is vannak. Mennyit segített az is a napelemes szektorban.

Simán válassz egy papesz autót (audi pl jó márka ehhez) és nem kell EV rant ;-) Talán a vállalat kihúzza addig amíg még egyszer cserélsz...

Szerkesztve: 2024. 07. 14., v – 17:07

Amúgy a megállt időről: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/transport-mode/road/hungary

2021-ben amikor autót választottál megnézhetted volna a 2020-as adatokat a töltőhelyzetről. Az egész országban 168 DC töltő volt.

2024 felénél most 755 DC töltőnél tartunk úgy, hogy van egy csomó befejezetlen de már elkezdett töltőtelepítés. (pl.: OMV, Shell, Aldi). Ráadásul azóta a Tesla Superchargerek is megnyitottak más márkák számára is.

A DC töltők számának növekedése 2020tól:

DC töltöállomások száma Magyarországon
Év DC töltőállomások száma DC töltőállomások számának a változása
2021 337 100,6%
2022 461 36,8%
2023 575 24,73%
2024 (tört év) 755 31,3% (tört év)

 

Igaz a BEV-ek száma is növekedett:

Elektromos személygépjárművek számának változása
Év BEV db BEV-ek darabszámának a változása előző évhez képest
2021 19401 68,96%
2022 33433 72,33%
2023 46797 39,97%
2024 (tört év) 56828 21,44% (tört év)

Ezzel egesz addig nincs baj, amig valaki nem a hatodikrol akarja kilogatni a toltokabelt...

Azokat megertem, akik a sajat garazsukban toltik. Sajat hazteton napelemmel meg egyenesen az ultra nagy haszon kategoriaja.

De aki arra vesz elektromos autot, egyetlen autonak, panelban a hatodikon lakva, hogy "majd mindig talal toltot", raadasul elso gen Nissan Leafet vagy BMW i3-at vagy mas kisaksis varosi rohangalost, hogy aztan azzal atszeljen nagyobb tavokat is: na azokat nem ertem meg.

Na ja... És ha a méretlent cserélték is a két ágú tetőtartóról kábelre, a mérőhely maradt, ami volt, ergo vagy konnektoros töltőt használ, vagy beletolja azt az alsó hangon is milla körüli összeget, ami kell a 3F-hoz (mérőhely szabványosítása, 3F bekötése, töltő bekötése - a lakáselosztót/lakás hálózatát érintetlenül hagyva(!)

Nem kell 3F. 1F 32A is általában bőven elég.

 

Az is megfontolandó, hogy ipari csatlakozós hordozható töltőt épít be és ha kell akkor akár magával viszi. Nálunk falun aki olcsó megoldást keres ilyen töltőkkel operál:

https://www.eautotoltokabel.hu/termek/ipari-dugalj-falra-szerelheto-2pe-32a-230v5060hz-kek-ip44-muanyag-6h-pozicio-csavaros-pce/ és https://www.eautotoltokabel.hu/termek/spark-line-16-elektromos-auto-allithato-otthoni-tolto-1x32a-74kw-5m-type2-kabellel/#reviews

Ez 155eFt + a szerelés. Ez is konnektoros de lehet rendesen tölteni. Nagyon jól írod a lakáshoz hálózatához nem kell hozzányúlni.

Első kérdés, hogy kell-e. A linkelt töltő állítható 6A és 32A között.

Ha igen akkor teljesítménybővítés. (ezt is beleértettem a szerelésbe, ez helyi viszonyoktól függ ez együtt járhat a méretlen oldal cseréjével is meg a mért oldalon is a csatlakozó és az óra közötti kábelezéssel. Ha méretlen oldal ok és a csatlakozó a szekrényhez közel kerül akkor ez nem egy nagy dolog)

Akkor útba kell ejteni egy DC töltőt.

Példa Hyundai Kona 64kW, naponta kell mondjuk 50km-t ingázni és a tulaj nem szereti 80% fölé tölteni mert ezt hallotta (nem nevet). Télen vegyesben ez olyan 10kWh (20kWh/100km). Este hazaér és akkor történik ez hirtelen. Az akkuban még van ~ 40kWh. Ezzel elindul és menet közben tölt majd valamikor DCről. Ez ez autó még így is meg tud tenni kb 200km-t (télen).

Nem az utad elején töltesz hanem valahol menet közben, mert a gyorsabb töltéshez le kell merítened 😉

Ha szerencsés vagy akkor a célállomáson töltesz amíg intézed az ügyedet. Ha nem mert pl maradék hatótávon kívülre mész akkor megállsz egy számodra értelmes helyen. Ezért fontos, ogy szinte mindenhol legyen töltési lehetőség. (Ezt kezdjük elérni bizonyos autópályák esetében pl egész M7, M3 Miskolcig, egész M1)

Ha ragaszkodsz a helyhez még akkor is beballaghatsz a légkondícionált shop-ba és még védőitalt is vehetsz. 😉

Nyitó poszt megállapítása nem fedi a valóságot amit már a fogalmatlan újságíró is megkérdőjelez a címben annyira átlátszó :D

A 2021-es töltőhelyzet köszönő viszonban sincs a maival. Statisztikát linkeltem, de a saját tapasztalatom is ez.

Ma az ország nagyrészén nem az a probléma, hogy nincs töltési lehetőség. Mert van. Töltők darabszámát sebességét, P&C-t kell fejleszteni. Teljesen mások a problémák. Teljesen megszűntek/eljelentéktelenedtek a világvégi töltőhelyek is. Benzunkutak is elkezdtek telepíteni (ahol jó a lokáció és van shop is): Shell Recharge, OMV, MOL Plugee. (+Orlen megörökölt MOL PLugee és BookMyCharging oszlopokkal)

Megnéztem neked egy Győr-Balatonlelle-Győr útvonalat (~360km), Tesla Model 3 LR-el 0 megálló, Hyundai IONIQ 6 LR 0 megálló, Tesla Model 3 SR-el egy db 6 perces töltés a Győri SuC-n a visszaúton. Egy BYD Dolphin-al 22 perc egy Shell Recharge-on (Siófok). Egy Audi Q4 e-tron 50 quattro Sportback 13 perc töltés a Fehérvári SuC-on visszaúton. (persze ha nem tudsz a célállomáson tölteni)

2021-ben nem volt se Shell Recharge se fehérvári SuC. És egyik megálló se a préri közepe hanem vagy benzinkút vagy bevásárlóközpont közel az autópályához. (már amelyik autóhoz kell egyáltalán megálló)

2023 végén valamivel több mint 630 ezer köztöltőállomás volt az EU-ban, ennek 86,5 százaléka lassú

A töltőhálózat-fejlesztések üteme nem tartja a lépést az amúgy sem combos EV-terjedéssel. Tehát, ha nem változik valami, a helyzet nem jobb, hanem egyre rosszabb lesz.

trey @ gépház

vs mai villanyautós cikk: https://villanyautosok.hu/2024/07/16/latvanyosan-visszaesett-a-nyilvanos-toltesek-szama/

Egyre több DC töltő van és mégis visszaesett a töltések száma 2023-ban. Biztos mert nem találtak töltőt. 🤣🤣🤣

 

A lassú vs gyorsnak nincs relevanciája azért mert mindig is a lassú töltőből lesz sokkal több. Magyarországon amúgy ez az arány 20:80. Nálunk nagyon nem éri meg a nyilvános AC töltők üzemeltetése. Mindenki megpróbál minél többet otthon tölteni a napelem és az államilag meghatározott otthoni áramár miatt.

Annak van relevanciája egy villanyautós számára amit írtam. Hány db DC van összesen az országban, milyen területi eloszlásban és milyen teljesítményekkel. AC-ból általában csak az érdekli hogy a lakása közelében vagy a gyakran látogatott helyeken ahol jelentősebb időt tölt van-e.

Ami példát hoztam neked, ott egy ilyen 300-400km körútra sok autóval nem is kell nyilvános töltőt igénybe venni vagy ha igen csak igen rövid időre.

A helyzet meg változik. Nálunk nagyon lassan mert az MVM rendkívül lassú. Rengeteget kell várni az engedélyezésre. (akár éveket is) De ennek ellenére is szépen szaporodnak a továbbhaladást segítő DC töltők. (Gondolj bele a jelenlegi töltőtelepítések már évekkel ezelőtt meg lettek igényelve vagy olyan helyre teszik ahol van elegendő áram - lásd MVM Mobility a pályázaton nyert pénzből az Auchan parkolókba teszi a töltőket a Tesla SuC mellé...)

Jaja, az általad linkelt cikkből:

növekedett, tehát a nyilvános töltőoszlopok számának növekedése továbbra is jelentősen elmarad a környezetkímélő autók térhódításától

[...]

A csökkenés időpontja összecseng azzal, hogy hazánk egyik legnagyobb forgalmú elektromobilitás-szolgáltatója, a Lidl, 2023 szeptember 5-én vezette ki az ingyenes töltési lehetőséget, amit néhány hónappal később a Penny is követett.

Ja, vége lett free leech-nek, a taxisok máshol töltenek. Ettől még a probléma adott.

trey @ gépház

Tavaly már nem sok ingyenes DC volt és a DC töltések is csökkentek a megnövekedett autószám ellenére. Ugye a hivatkozási alap az az, hogy több autó több töltőt igényel mert több töltés lesz.

2022-ről 2023-ra jóval több BEV lett miközben csökkent a nyilvános töltés.

A taxisok máshol töltenek érdekes módon nem jelent meg a nyilvános töltéseknél mert ezek szerint privátban töltenek.

Ott vannak a grafikonok. A bűvös töltő villanyautó per autó szám DCk esetén felment 12ről majd 20-ra (jajj de rossz lett nekünk) de a töltések 2022 negyedik negyedévét 2023 negyedik negyedévével összehasonlítva 500MW-al kevesebb lett. (mondjuk látszik az is ha megtisztítanánk mindeféle hatástól az autószám növeli a töltéseket. MOndjuk ehhez hozzá kell tenni, hogy jóval gyorsabbak is lettek a töltők szóval a töltések darabszáma is érdekes lehet)

 

A megszűnt free leech engem úgy érint amúgy, hogy több elérhető töltő lett 😉

De az nem azt jelenti, hogy rosszabb lett a helyzete az elektromos autósoknak amit a nyitóban sugalmazni próbálsz.

Mint tapasztalatból írtam ma sokkal jobb a töltőhelyzet mint 2021-ben. (ráadásul ez a statisztika nem tartalmazza a nem nyilvános helyen levő otthoni, munkahelyi töltőket. Azoknak a számát nem tudjuk)

Lassan eljutunk oda is, hogy Kelet-Magyarországra is átmerészkedik az IONITY, meg egyre gyakrabban töltök itthon is olyan töltőn ami ki tudja szolgálni a Berlingo tudását (100kW) - vagyis kevesbb időt töltök nyilvános töltőknél ugyanannyi energiafelvétel mellett ~ több autót tudnak kiszolgálni ezek az oszlopok. Nem lehet darab darabra mérni mint már írtam.

Van még tér előre, sőt, de óriási a fejlődés 2021-hez képest. Abszolút nem tapasztalható az pl, hogy várni kelljen az oszlopokra. Idén egyszer futottam bele, hogy nem volt elérhető a töltő ahol tölteni akartam (MOL Füle Dél) mert már töltöttek rajta. Továbbmentem a Székesfehérvári Tesla SuC-ra. Na bumm. Rám is csak egyszer várakoztak amikor Auchan Soroksár töltőnél a másik oszlop is foglalt volt mert egy Merci e-Sprinter töltött rajta. (Addig AC-n akart tölteni az IONIQ tulaj, de mire otthagyta volna a kocsit épp megérkeztem és adtam is át a töltőt)

Nem, ez azt jelenti, hogy egyre jobb lesz! Azt jelenti, hogy amikor eljut a terjedés egy olyan réteghez is, aki bérházban lakik és nincs garázsa, akkor egyre szarabb lesz. Hacsak, össze nem szedik magukat a piaci szereplők.

Egyelőre a bétateszterek, a tech. buzik és a tehetősek azok, akiknél előfordul EV.

trey @ gépház

Nagyon nem. A bérházasokhoz addig nem fog eljutni amíg nem telepítenek nekik az otthontöltéssel egyenértékű akár publikus lehetőségeket is. Ez tipikusan nagymennyiségű utcai AC töltési lehetőség ami szinte teljes egészében hiányzik itthon. Erre a népességre egyáltalán nem lő a jelenlegi infrastruktúra fejlesztés. (mert itthon ez elég fejetlen. Azon kívül , hogy az EUs pénzeket hogyan lehet a leggyorsabban 'felhasználni" nincs nagyon terv...)

Ez nem megugorhatatlan dolog, Hollandok csinálják is, de ehhez érteni is kellene a területhez és stratégiailag hozzáálni. Ez meg itthon hiánycikk. Ez gátja (lesz) az elektromos autók terjedésének itthon.

Egyelőre a bétateszterek, a tech. buzik és a tehetősek azok, akiknél előfordul EV.

Ez tipikus tévhit ami 2021-ben még igaz volt, de azóta ez is sokat fejlődött. Legutóbb egyik ismerősöm aki egyik kategóriába sem illik akkor vett elektromos kocsit amikor látta, hogy az évi 5000kWh plusz napelemes termelésért 25000Ft-ot adott a szolgáltató (5Ft/kWh). Mivel még szaldóban lesz 9 évig gondolt egyet eladta az öreg audit és vett egy 64kWh-s Hyundai Kona-t. 4MFt-ot fizetett rá, de így évi 25000km-t ingyen tehet meg. 8L-es fogyasztással ez neki évi 1,2MFt volt.

Ez nem azt jelenti, hogy jobb lesz de azt sem, hogy roszabb. Azt írom már egy ideje, hogy ebből az adatból nem lehet ezt a következtetést levonni. 😉 (persze meg lehet próbálni mint a kedves autógyártók élükön a németekkel ahol a BMW köszöni jól van, a Merci meg műanyag szappantartót akart eladni elektromos kocsinak aztán csodálkozik, hogy nem jött össze a VW (csoport) meg még mindig nem tud szoftvert fejleszteni megint csúsznak addig is rá kell fogni valami másra a problémáikat.)

Az EU szerte elérhető kb 600e publikus töltőből kb 150e-t 2023-ban telepítettek. Pár hónapja még azon aggódtak, hogy nem fogynak az elektromos autók 😉

A DC töltőkhöz valahogy így kéne hozzállni: https://villanyautosok.hu/2024/07/04/toltooazisok-epulnek-szerbiaban/ (hogy ne csak nyugati példát hozzak)

A matek része oké, csak a számokat értelmezni is tudni kéne - mit is jelentenek.

Kezdem ott, hogy a töltő db/db számolásnak semmi értelme, mert egy 22kW AC nem összehasonlítható egy 350kW DC-vel. Azért írtam én is csak a DCket, hogy a távolsági utazások infrastruktúrájának a fejlődését mutassam itthon (ahol igencsak lemaradtunk). A városi 25kW DCk sem összehasonlíthatók a 350kW-os IONITY oszlopokkal. Az én kocsimmal az egyiken a töltés (80%ig) kb 2 óra a másikon 25 perc.

Ami nagyon nem mindegy EV tulaj oldalról, hogy ez a töltőszám pl már azt okozza, hogy BP-ről a Horvát határig az M7-en szinte minden benzinkútnál (és más megállókon is) ott van a működő DC töltő. Több helyen már 100kW feletti teljesítménnyel és több töltőfejjel.

Dehogynem csökkenti:

  1. Nem kell letérni az autópályáról és kitérőt tenni.
  2. Ha a DC töltő az ideális helyen van az autó hatótávolságának megfelelően az ideális utazási időt lehet utazni. (10%-80% a legtöbb BEVnél)
  3. Ha a DC töltő ki tudja szolgálni az autó maximális töltési igényét. (Itthon 50kW felett alig volt töltő pár éve most meg már sok helyen van 75kW, 100kW, 150kW, 300kW, 250kW és 350kW)

Értő olvasás...:

"az csak a szabad töltő keresésére fordított időt fogja csökkenteni,"

Ez az 1, 2-re válasz

"az adott távolság megtételéhez szükséges töltési időt nem"

Attól hogy optimális helyen áll rendelkezésre a töltő, amivel bele tudsz tölteni mondjuk 600km-re elegendő energiát 30 perc alatt, még az a 30 perc/600km nem lesz kevesebb.

 

De igen a töltési görbe miatt. Nagyon nem mindegy hány % töltöttséggel érkezel a töltőhöz. Minél több töltő van elszórva annál közelebb kerülhetsz ahhoz, hogy ideális helyen állj meg töltés szempontjából. (~10%os töltöttségnél). Nekem pl mivel kis akkus de viszonlyag gyorsan tölthető a kocsim (2C 35%-ig, 1.6C ~85%-ig) ez rendkívül fontos. Egy töltőnél nem is állok többet nagy távolságra menve mint 15 perc általában...

Az enyémbe nincs elegendő akku 600km-hez. Ha példának használjuk: https://ev-database.org/car/1546/Citroen-e-Berlingo-M-50-kWh

Töltsünk be 70%-nyi (~35kWh) ~ 140km hatótávra elegendő energiát.

10%-80% (átlag 78kW): 26 perc

2x 45%-80% (átlag ~60kW): 36 perc

2x 55%-90% (átlag ~50kW): 42 perc

Azaz ha  az 55%-nál már rátöltenél esetet kiveszem (mert spórolni szeretnél a megállásokkal), akkor 560km-re elegendő töltekezésen van 40 percnyi különbség. 144 perc kontra 104 perc... 28%-ot jelent, úgyhogy értelme valóban volna, csak ugye messze nem ugyanott van optimálisan töltő minden autónak és minden autósnak...

A gond gyökere egyébként még mindig az, hogy percenként 5-6km-re elegendő energia tud belecsorogni a verdába, miközben ez belsőégésűek esetén egy nagyságrenddel több, ami azt hozza magával, hogy ez utóbbiaknál messze nem kritikus, hogy mennyire optimális helyen van a töltési lehetőség. 

Az infráról beszélgettünk. Az autók más kérdés, ugyanis minél jobban nő a hatótáv annál kevesebbszer áll meg az autós tölteni. (megintcsak ugyanannyi autóhoz ha nagy hatótávú kevesebb töltőinfrastruktúra is elég).

Ezért csinálja jól a Tesla a SCkkel mert erre már rájöttek több mint 10 éve. (és ezért számít az elhelyezkedésük is nem csak a hány kocsira mennyi töltő jut szám)

EVDB-t ajánlom megint: https://ev-database.org/compare/fast-charging-electric-vehicle-quickest

Itt bőven lehet találni 1000km/h feletti töltési teljesítményű autót is... (persze ide már kell az SC, meg a 300kW+ oszlopok)

Kemény, mint a kád széle. A számokat nézegesd, hogy hol kéne tartani. A szomorú helyzet:

Alig találni működő elektromosautó-töltőt Győrben az önkormányzati parkolóházakban

[...]

A lekapcsolás oka az állítólagos kihasználatlanság és a spórolás.

EV-körképünket látták a gazdag nyugati határszélről ...

trey @ gépház

Parkolóházas töltés az egy neuralgikus pont. Budapesten is vannak vele problémák. Mert az egy dolog, hogy a ház felteszi a töltőt, de náluk van a legnagyobb probléma a töltő indításokkal. Ahány hely annyi módszer és itt ne csak applikációra gondolj. Parkolóházba nagyteljesítményű DCt tenni eleve nehezen értelmezhető hacsak nincs a parkolóház nagyon jó helyen. Kis DCknél meg sokkal olcsóbbak az AC-k.

Megnéztem a Parkl appban van szinte minden parkolóház ahol működnek is a töltők. Viszont ezzel is tudnék vitatkozni:

„a kiépített töltők LEKAPCSOLÁSÁT energiatakarékossági okokkal indokolni minimum nem átgondolt: egy-egy e-autó-töltő készenléti állapotában elhanyagolható mennyiségű energiát fogyaszt: 5-10 wattot, viszont lekapcsolt állapotban egyáltalán nem lehet használni!”

Egy parkolóházban ha forgalmas és gyakran van teltház sokba kerül üresen álló töltőhelyet fenntartani. (mert oda fizető parkolni akaró is állhatna). Jogos ha az igényekhez igazodnak. Azt viszont túlzónak érzem, hogy alig találni. Csak a Parkl appban 4 parkolóházban lehet találni szabad töltőket. Most ránéztem és egyik sincs teljesen tele. Az is igaz, hogy maguk a töltők nem kerülnek telepítés után már jelentős költségbe.

A Te esetedben meg valószínűleg sosem használnád ezeket, mert a garázsodba teszel egy töltőt és kész...

kevesebb mint 2 eve hasznalok elektromost, most leptem at a 90k km-t. sose zavart hogy masok belsoegesuvel kozlednek, nem posztolok rola, hogy mennyire rosszul dontottek. engem ez nem frusztral.

ami zavar, ha valaki leengedett ablakkal jaratja az autojat, mert friss levego mellett akar legkondizni amig megvarja a rokont aki beszaladt elintezni a nagybevasarlast a lidl-ben. Volt mar akit megkerdeztem, hogy nem indul be az auto, ha veletlen leallitja?

Jön a nyár, kezdődnek a sorok az EV-töltőkön.

Valencia, Spanyolország, nem olyan régen (és még nem főszezonban):

trey @ gépház

Legalább nem az USAból hoztad már ez is valami ;)

Miami tavaly (ja áram az volt): https://www.cbsnews.com/miami/news/more-gas-terminals-operational-at-port-everglades-long-lines-again-at-gas-stations/

Turistákkal nem bánnak jól arrafelé mostanában. Valenciában nem készült el még a reptéri SC. Ott már tavaly is volt probléma. A videó abban is érdekes, hogy a 8 töltőből 2 üres (meghibásodott?) a végén meg egy nem tesla áll keresztben, ráadásul két helyet is elfoglalva...