"A téli sportok űzőit is zavarba hozza az iPhone-ok ütközésérzékelője"

Címkék
A hullámvasutas téves riasztások után most a síelők és motoros szánosok okoznak fejtörést a sürgősségi diszpécsereknek.

Egyre több jelentés lát napvilágot arról, hogy valóban működik az új iPhone-ok egyik újdonsága, az ütközésérzékeléssel aktivált vészhelyzeti segélyhívó (Crash Detection), ami érzékeli a szedánokat, furgonokat, platós kisteherautókat és más személygépkocsikat érő súlyos autóbaleseteket. Egy incidens esetén a Crash Detection azonnal működésbe lép, és amennyiben rövid időn belül a felhasználó nem ad visszajelzést, tárcsázza a segélyszolgálatokat.

Részletek itt.

Hozzászólások

Mostmar azt kell mondjam: ezt a feature-t nagyon beneztek.

Az elso hireknel elhittem hogy par egeszseges false positive. De mostmar felmerul, hogy hogy volt ez egyaltalan tesztelve?

Garazscegek is van, hogy kikuldik a semmi kozepere a fejlesztot GPS-szel jatszani. Az Apple-nel nem volt ilyenekre process?

Ez a feature az Apple Watchnál már régóta létezik, nem tudom, az ottani tapasztalat vajon megfelelő teszteset-e a telefon hasonló funkciójához. Tény, hogy a watch már produkált nálam false positive-ot, persze jelzett és időben le is állítottam. Mindegyik esetben bringázás közben volt a téves balesetészlelés, az órának igaza volt abban, hogy olyankor érzékelt problémát, amikor egy nagyobb kátyút fogtam. Szerintem a trigger az, hogy a nagy rázkódás után az óra nem észlelt további mozgást (persze én mentem tovább, de a sima úton nem érzékeli a giroszkóp, hogy mozgásban vagy). Síelés közben valóban érdekes lehet egy keményebb fékezéssel megállni, mert ott megint az lehet, hogy egy hirtelen gyorsulás, utána pedig szünet.

Majd márciusban beszámolok róla, hogy volt-e false positive (az utóbbi időben a COVID miatt elmaradtak a síútjaim, régebben meg még nem volt watchom).

Kíváncsi lennék, hogy más gyártók, ahol van ütközés-észlelés akár telefonban, akár sportórában, hasonlóan produkálnak-e false positive eseteket, vagy sem.

de a sima úton nem érzékeli a giroszkóp, hogy mozgásban vagy

Ez egyértelmű a fizika törvényeiből, de pár GPS lekérdezéssel azért másodperceken belül kiderülhet, hogy az óra viselője halad tovább. (Ami persze hamis negatív jelzést ad olyan esetben, ha pl egy vonat folyosóján esik hasra a nagyi, de azért minden fizikatankönyvi határesetre nem lehet felkészülni)

De pont az ilyen esetek mutatják, hogy míg egy mai okosóra számára rendelkezésre álló adatsoraiból nagy magabiztossággal fel lehet ismerni, hogy egy idős ember elesett (és erre tényleg hasznos lehet), vagy valami rendszeres, egyenletes mozgással járó sport közben történik-e velem baj (országuti bicikli, futás, kirándulás), addig egy extrémsport normális gyakorlását képtelenség elválasztani egy eközben bekövetkezett balesettől. Egy síugrás, terepbiciklizés közben pont ugyanolyan szabadesések, gyorsulások és nyugalmi állapotok lépnek fel sűrű egymásutánban, mint egy baleset során, a különbség, hogy a földreéréskor a végtagok megfelelően állnak, törött-e csont, sérült-e bőr, van-e felettem másfél méter hó. Ezeket honnan tudná az óra.  

Szerkesztve: 2023. 01. 12., cs – 11:52

Egy gyors keresés alapján azt látom, hogy a Garminnal sem mindenki elégedett ebből a szempontból

Garmin Incident Detection: A Fantastic Idea, Horribly Executed… I Finally Had to Shut Mine Off To Avoid It CAUSING a Crash « Fit Recovery (wordpress.com)

Incident detection too sensitive? : Garmin (reddit.com)

Ez nem whataboutism, egyszerűen szeretném összehasonlítani a különféle eszközöket ebből a szempontból. Na meg arra is jó lehet, hogy ennél a funkciónál mire kell figyelni.

A bevételtől ritkán függ a fizika :) A teszteléstől se.

Még mindig nem vagyok meggyőződve arról, hogy benézte volna akár a Garmin, akár az Apple. Ahogy fentebb is beszéltünk róla, nem igazán lehet egyértelmű kritériumokat találni arra, hogy eldönthesse az eszköz, tényleg baleset történt-e. Emiatt vár az eszköz megerősítésre.

A legnagyobb baj ezzel, hogy ha a segélyhívó központokba rendszeresen futnak be a félreértett események miatt hívások, akkor amikor valakinek valóban szüksége lenne segítségre, van esély, hogy nem veszik majd komolyan az automata hívást, mert biztos megint csak hibás riasztás.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Akkor majd rakhatnak az iPhone-okra "ski mode"-ot, ha valaki rázósabb útszakaszra megy, a flight mode mintájára.