Adverticum AdStat: átfogó statisztika a hazai internetfelhasználókról

Egy ismerősöm hívta fel a figyelmemet az Adverticum nemrégiben indult új, ingyenes szolgáltatására. Az Adverticum AdStat országos lefedettségű, megbízható és friss adatokat szolgáltat kliensoldali technikai részletekről, mint például böngészők piaca, különböző Flash-verziók elterjedtsége, a használt képernyő-felbontás vagy operációs rendszer. Ez hasznos háttérinformáció lehet például a webfejlesztőknek.

Ilyen információval sok site-tulajdonos rendelkezik, azonban az AdStat olyan lefedettséggel gyűjti az adathalmazt, amellyel egyetlen site tulajdonosa sem rendelkezhet. Az AdStat minden olyan weboldalról gyűjti ezen információkat, ahol az Adverticum infrastruktúrája szolgáltatja a reklámanyagokat. Elég, ha az iwiw-re, az origo-ra, a startlap-ra, vagy szinte bármely népszerű magyar weboldalra gondolunk.

Az AdStat elérhető innen, a technikai beállítottságúak pedig elolvashatják a koncepciót és egyéb információkat itt.

Hozzászólások

az az adverticum amelyik az addblock-al rendelkezők 99%-anal tiltólistán van?:)

Én is azon filózom, hogy ez nem okozhat-e némi eltérést a statisztikájukban. De így is jól reprezentálja talán au Adblockkal és hasonló technológiával nem rendelkező magyar internetező lakosságot. :D

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

oly jó lenne, ha nyilvánosságra hoznának valami statisztikát az adblockereről. Kár, hogy ez kb. lehetetlen, mert bár az Adblocot lehet detektálni, mit kezd vajh egy adblocker proxyval? Vagy mondjuk Operával? Ehhez egy nemblockolt tartalmat is kéne szolgáltatnia, hogy összehasonlítsa.

Kár, hogy valószínűleg jól felfogott üzleti érdekből sem fog ilyent tenni (majd ha meredeken csökkenni fog a trendjük…:))

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Ez igaz,.
Persze megfelelő affinitással a Tokió feletti lepkékből is ki lehet számítani a pesti időjárást ugyebár.
Ha mondjuk azt feltételezem, hogy a pc-hez valamelyest értőknél, továbbá azoknál, akik gépét pc-hez értők tartják karban, illetve a vállalati rendszereken az adverticum nem elérhető, akkor azt is kiszámíthatom, hogy a piacon az msie elterjedtségét a firefox mellett fölülmúlja a chrome, az opera, a safari és a konqueror.
Mindjárt nekiülök ennek fényében kiszámítani a desktopokon legálisan használt szoftverek adatait is.
Aztán ez a kastély...
Aztán Bolton...
London...
Nagybritannia...
Kína...

"Ha mondjuk azt feltételezem"

Attól, hogy feltételezed még nem biztos, hogy igaz. Te feltételezésre építesz, a statisztika tényekre. Pl. nagyon sok ember van az ismeretségi körömben, aki ért valamit a pc-khez, de mégsem használ adblockert.

"illetve a vállalati rendszereken az adverticum nem elérhető"

Megint csak feltételezés. Van olyan 1000+ munkaállomásos cég, ahol igen (tény, láttam.).

Nézzünk mást.
Lentebb is látható egy rövid okfejtés: Ma kb. 270 millió mozilla felhasználó van a világon. (forrás) Ebből kb. 7.4 millió használja az adBlockPlus-t. (forrás). Ez azt jelenti, hogy a mozilla felhasználók 97.3 %-át lehet mérni olyan módszerekkel mint az adverticum. (még ha más adblockereket is használnak, akkor is min. 96% körüli ez a szám.)
Azért ennél nagyságrendekkel kisebb mintából is lehet pontos statisztikát készíteni.

A kolléga – remélem – nem akart a feltételezései alapján következtetéseket levonni, mindenesetre jól illusztrálta, hogy véleménye szerint mennyire akkurátus a statisztika.
Mindazonáltal véleményem szerint többek között az AdBlock letöltési adatai alapján a statisztika szórása a Firefox részesedésén belül emiatt alacsony %, ami a teljes statisztikát kb. nagyonalacsony/2 % arányban módosítja.;)

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

"nagyonalacsony/2 % arányban módosítja"

Ha azt nézzük, hogy magyarországon kb. 2.3 millió internetező van, akkor az adblockert használó max. 2-3% a pontos statisztikához szükséges reprezentatív mintához képest elhanyagolható, az eredményet gyakorlatilag nem befolyásolja.

Nem vagyok statisztikus, de úgy gondolom hogy már pár (tíz)ezres minta is ekkora elemszám mellett már elég pontos statisztikát tesz lehetővé.

Hát, amennyire tudom, a reprezentatív mintában a mintavételi eljárásból adódóan benne kell lennie ennek a torzításnak. Viszont szerintem inkább lenne érdemes az aktív felhasználókat figyelembe venni, kár, hogy ilyen csak az AdBlocknál áll rendelkezésünkre (?), a letöltések száma a Firefoxnál nem megbízható (magában foglalja a többszörli letöltést, frissítéseket, valamint a nem aktív felhasználást (szomszédpistike feltette, de cska a kék e-t ismerjük ;)))

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

A statisztikáról hál'Isten', a sors a mai napon hozta helyettem az érveket:

A felmérések szerint Európában a magyarok beszélnek legkevésbé (jelesen: semmit), míg a litvánok leginkább idegen nyelvet (jelesen: oroszt),

(no comment #1)

Ennek kapcsán a magyar szakértő a hazai nyelvtanulási szokásokat ostorozó véleményét imígyen fejezte be:

"És félő, hogy ebben újabb lemaradásra teszünk szert."

(no comment #2)

Úgyhogy azt hiszem, sikerült levennem a lényeget.

Statisztika nélkül is elég nyilvánvaló, hogy a magyar alig makod valamit külföldiül....
Még a hup-ra járók jó része sem boldogul angol nyelvű szakirodalommal.
Az ostorozó véleménynek meg gőzöm sincs mi köze a statisztikához...

Egyébként meg, akár hiszed, akár nem a statisztikai módszereket az élet minden területén használják, a mérnöki tervezéstől az orvostudományon át a közgazdaságig.
Persze amivel leggyakrabban tömik az embereket, az leginkább különféle szociológiai, demográfiai vagy politikai vonatkozású statisztika, de ez csak nagyon kicsi része.

Mondjuk ha tanultál esetleg matematikai statisztikát, akkor ezt neked is tudnod kéne.

Természetesen nem túl nagy hányadát. :) De a számokon lehet vitázni, amíg nincs valami elfogadható felmérés. Én ahova FF-ot rakok, oda felkerül egy AdBlock is. Még azt is meg merem kockáztatni, hogy aki magától képes feltelepíteni egy FF-ot, az utána hamar eljut arra a szintre, hogy egy kiegészítőt, vagy témát telepítsen. E szint után már csak kis lépés egy AdBlock és egyik magyar szűrőlista felrakása.

Szóval én azt mondom, hogy amíg nem adnak a számok mellé (alátámasztott) hibaszázalékot, addig csak erős megkötésekkel szabad kezelni az adatokat.

A poén az, hogy működjön a fent linkelt oldalon a grafikonkészítés, ki kellett kapcsolnom az Adblockot :)

Mert benne van a domain(csonk) a filter listádban.
Mondjuk nekem is van egy idevágó poénom. Évek óta használok Google AdSense-t a weboldalamon (eddig 4 dollár nemtudom hánytízezer látogató után..:), és az idevágó google aloldal (ahol menedzselni tudod a dolgaidat) loginját elrejtette az adblock. Mostmár nem teszi, nem tudom mi változott azóta. Valószínűleg gugli átvarázsoltatta az easylist -et, mert a kontextus reklámok is és a login oldal is megy egy ideje.

********************
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkens)
http://holo-media.hu

Elég lenne a Google.hu statisztikája, az pontosan megmutatná az arányokat, hiszen az oldalt kb. mindenki használja.

A rankings.hu is kínál egyébként ilyen statisztikákat, nem sok eltérés van. Nálunk 52%-on áll a Firefox, szerintem azért, mert ott nem számít az Adblock. És akkor nyilván az Explorer meg azért áll 40%-on, mert több Firefox-felhasználót mértek.

Ez érdekes. De vajon hogyan készítenek értékelhető mérést, ha egyes böngészőkhöz van blocker, és általában aki telepíti, azonnal blokkol minden ad* domaint? Szerintem ebből az fog kijönni, hogy a hazai számítógépfelhasználók 99%-a windows operációs rendszeren internet explorert futtat. Ennél még az is reálisabb képet fest, ha kérdőíveket töltetnek ki. Gyanúsan ismerős módszer.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Ha megnézted volna a statisztikát, láttad volna,hogy nem az jött ki.

AdBlock plus aktív felhasználóinak száma jelenleg 7 millió fő: https://addons.mozilla.org/hu/statistics/addon/1865

Namost ha azt vesszük, hogy van 1,5 milliárd internezető, abból kb. 25% használ Firefoxot, akkor az 375 millió fő. 7 millió / 375 millió = 1,87% használ Adblockot. Persze van még más adblocker is Firefoxra, illetve más böngészőkhöz is, de aki IE-t használ, azok még kevesebb százaléka elég hozzáértő ahhoz, hogy adblockot telepítsen.

Tehát akkor nálunk kiesik a statisztikából kb. a Firefox felhasználók 2%-a durván.

Fullra le van tilva ez is, google ads, text ads (itt is), meg mindenutt mindenfele tracker/reklam. lol. (Mokas ez az ~50% explorer, ~44% firefox, 2% opera)

Én weboldalam is hasonló arányokat mutat. Nem, nem adszervert üzemeltetek. Ami torzít, az a google analytics.


Magyarországi látogatások:
1. Internet E.	49,78% 	
2. Firefox	44,33% 	
3. Chrome	2,59% 	
4. Opera	2,21% 	
5. Safari	0,58%

Minta: elmúlt 31 nap, 5376 látogatás

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

enyémet se. Azok közgázos jegyzetek.
Az a tapasztalatom HUP alapján, hogy bár a közgazdaságtanhoz meg a marketinghez minden informatikus ért, kivétel nélkül mind utálják :P

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Hát igen. Mert a sok "linugzfanboi" azt sem tudja, hol kell bekapcsolni az adverticumot. De semmi baj, a trend látszik belőle: aki linuxot használ, az ugyanolyan arányban használ adblockot most, mint egy éve.
"Az adatokat torzíthatják adblockerek vagy mobiltelefonos böngészők, de a torzítás azonban nem befolyásolja az időről időre megismételt mérésekből kiszámítható trendeket, sőt alapvetően az arányokat sem."