"A magyar elektromos autó két kisebb autóvá osztható"

Magyar oldalakat nem olvasok, így külföldi siteon futottam bele ebbe a hírbe. A híradás az Antro nevű cégről szól, amelyik egy olyan elektromos autó tervezésével, építésével foglalatoskodik, amely két kisebb autóra osztható. A terv az, hogy 2012-ben piacra dobják.

Az Antro Solo egy háromszemélyes autó, amely hibrid hajtással rendelkezik, a tetején napelemekkel, amelyek a cég szerint képesek annyi elektromosság termelésére, amely elegendő városi sebességen napi 20km megtételére.

A részletek itt. A stuff weboldala itt.

Hozzászólások

De jó! Változott a honlapjuk(1 éve néztem utoljára) és a nevük is megváltozott, talán ez arra utal, hogy találtak befektetőt. A gyár különben itt van az Őrségben, de még nem kell félni attól, hogy elszívja a győri Auditól a szakembereket. Még nem! ;-)

A Solo-Duo kapcsán beszélgettem több autós ismerőssel (szakmai ártalom, ha autóipari cégnél dolgozik az ember), és nagyjából az jött ki, hogy túl forradalmi, hogy eladható legyen.
A legnagyobb gond, hogy túl sokat akarnak markolni, és fényévekkel próbálnak az autóipar és a piac előtt járni. Az autóipar egy rendkívül konzervatív piac, és rendkívül árérzékeny. Emiatt nagyon nehéz átverni rajta a high-tech tehnológiákat. Pár dolog:

A Solo-Duo erősen alapoz a szénszálas és kompozittechnológiára, a sokkal olcsóbb lemeztechnológiánál, ugyanakkor ennek a technológiának nincs kialakult javítási/szervízelési gyakorlata. A szénszálas technológia fokozottan érzékeny a mechanikai behatásokra, és egy tömegterméknél nem vicces, amikor szerkezeti elemet kell cserélni egy kőfelverődés miatt.

A kocsik nagyméretű ívelt üvegfelületei egyedi gyártást követelnek, meg ami megint csak egy súlyos költségtényező.

A drive-by wire technológia jelenleg nincs elfogadva, mert nagyok a biztonsági kockázatai. Várhatóan, még 8-10 év, mire a nemzeti hatóságok az áldásukat adják rá.

Ugyanez vonatkozik az összekapcsolás nélküli mind a 4 kerék agymotorral történő hajtására.

A jármű 4(!) különböző hajtástechnológiát akar kombinálni, de mintha az kimaradna a számításból, hogy minden egyes hajtástechnológia plusz holtterhet jelent. Rendkívül humoros, amikor a pedálos hajtásról ír. Ez mondjuk elmegy egy egyszeméyles könnyű szerkezetnél, de nem egy 3 személy szállítására alkalmas elekromos járműnél.

Egy gépkocsi sikeressége és elterjedése nagymértékben függ az adott termék költséghatékonyságától. Ha ténylegesen a honlapjukon leírtak a céljai (közlekedés átgormálása, környezettudatosság, stb.), akkor elsődlegesen nem egy "Ming váza" kifejlesztése kell, hanem egy rendkívül olcsó, nagytömegben gyártható terméké. Az, hogy milyen a Cx értéke, és merre nyílik a kocsi ajtaja, hányan ülnek benne, az mind mellékes kérdéssé válik, ha az ára megközelíti vagy alámegy egy kisautónak és értelmes alternatívát nyújt a napi bejáráshoz.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Mondjuk úgy inkább, hogy többszörösen túlbiztosított rendszerrel.
Viszont a fly-by wirenél telejesen más követelményeknek kell megfelelni.
Egy repülőgépbe betehetsz 5 x 3500 USD értékű fedélzeti számítógépet egy autóba nem.
Egy repülőgépet egy magasan kvalifikált személyzet kezeli mind a földön, mind a levegőben, egy autót nem.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Azért írtam, hogy minimum duplikált... Autóban a by wire a gázpedál esetén teljesen normális és elfogadott dolog - ha azt nézem, a villamos hajtások esetén akár a fékezés is lehet ilyen (persze okosan kombinálva a hidraulikus vagy levegős fékekkel) - a kormányzásban csak az első fecskének lesz nehéz dolga szerintem...

Az elektromos gázpedál nem azonos súlyozású az elektromos kormányművekkel és fékrendszerekkel, mivel az elektronikus keverékképzés (befecskendezés és tsai.) miatt már régóta csak "jelzésértékű", hogy van mechanikai kapcsolat a szfőr és a motor közt vagy sem.
A brake-by wire esetében még mindig egyszerű a megoldása a problémának, mivel a fékerő szabályozása digitális úton történik, ezért különféle biztonsági eljárásokkal (watchdog, csomagszámlálás, ugrókódos lekérdezés) megoldható, hogy egy meghibásodás esetén az autó megálljon (fault lock). Emiatt van, hogy a brake-by wire rendszerek már sorozatban vannak, ráadásul kamionokon.
A drive-by-wire ennél komplikáltabb, mivel nehéz megállapítani, hogy mikor van szenzor meghibásodás és mikor van felhasználói input. Ugyanígy foglalkozni kell a force-feedback megoldások biztonságtechnikai kérdéseivel. Amíg a repülőn elégséges egy sebesség függvényében változó előfeszítésű rugóstag, egy autóvezető igényli, hogy érezze az utat.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Érdekes játékszer, olyasmi mint a több képernyővel rendelkező, meg az üzemanyagcellás laptopok amiket promóznak, érdekes koncepció, de a gyakorlatban soha senki nem fogja őket használni és a Media Markt-ban sem lesznek kaphatóak.

Vigyázat! A stuff weboldala tömény flash, ergo Linux+Firefox esetén csak saját felelősségre kattints rá...

Jövedéki adót csalunk??? Nappal hajtjuk az autónkat?