Véleményed szerint a gyártással foglalkozó vállalatok többségénél létezik tervezett elavulás?

Címkék

Igen, direkt módon is, pl. "2 év garancia van rá, tervezd úgy, hogy a 28. környékén vagy picivel utána elromoljon"
43% (155 szavazat)
Csak indirekt módon, pl. "spóroljuk ki ezt belőle nyugodtan, úgyis csak 2 év garanciát adunk rá"
55% (198 szavazat)
Nem, a többség a legjobb belátása szerint dolgozik, hogy a termék minél tovább bírja
2% (9 szavazat)
Összes szavazat: 362

Hozzászólások

LG G4, V10, G5, V20 bootloop probléma. Világszerte.
Egy év alatt, vagy egy év után megállnak. Ha véletlen dualsimes telefont vettél, így jártál. Ha véletlenül európai modellt vettél ( amire 2 év kiterjesztett garancia járt) és kinyitottad a bootloadert, akkor megint ugrott a garancia.
Ügyes...

Nexus 5X-et ne felejtsük el. Viszont ha nem nyitod a bootloadert és jelentkezik a probléma a garancia 2 évén belül, akkor megjavíthatják LG szervizben (persze ha van hozzá alaplap...).

Mindenesetre számomra ez volt az első és utolsó LG telefon amit vettem.

-
"Everything is just a matter of perspective."

még nem vittem be (majd holnap), de az lg.hu-s chaten azt mondta a csávó, hogy az LG egy évig javítja garanciában. ha a boltban 2 évet ígértek, akkor menjek vele a bolthoz, ahol vettem (nem ígértek ennyit). a számlán van IMEI, szóval bízom a szerencsémben :-) (annyira azért nem)

de pont, ahogy elkezdtem keresni, jött szembe itt egy topic, ahol arról beszélgetünk, hogyan kaptam én ~95k-ért, míg te ~115k-ért.
ha nem javítják ingyen az enyémet, akkor megkövetem magamat, s neked van/volt igazad :-)
(nekem meg megvan a tanulópénz :-\)

szerk.: bevittem, szavatosságban javítják a vételtől számítva 2 évig a megadott időszakban gyártott telefonokat (az enyémet 2015 novemberében gyártották).
3-4 munkanapot mondtak rá, meglátjuk.

köszi, hogy segítetteket!
--
blogom

Most rám ijesztettél, mert LG G5-öm van, és még nincs 1 éves. Mennyire determinisztikus ez a hiba? Minden modellt érint?

szerk.: a WikiPedia szerint a G5-öt kevésbé érinti. De lehet, hogy csak kevesebb idő telt még el.
szerk.2: az LG G5 becsukott telefontokkal nem tölt. Ellentétben a Samu S6-tal, amelyik ilyenkor tűzforró lesz.

Ugyanez Samsung Galaxy Tab esetén. :( Egyszer lemerült és azóta ezt műveli.
A szerviz szerint alaplap csere (hahaha) kellene, de az "valahogy" az eszköz kvázi bolti árával vetekedne. Gazdasági totálkáros a cucc.
- Samsung saját alkalmazása nem tud vele mit kezdeni. Ha mégis sikerül a flash folyamat, reboot után ugyanaz a bootloop.
- Gyári rendszer flash-elése hatástalan.
- Főzött rendszer flash-elése hatástalan.

Nem igazán adja magát, egy rendes bootloader-t se sikerül működésre bírni rajta.
Bosszant, mert amúgy egy teljesen jó és jól használható cuccos lenne..

Nekem ilyen esetnél (Tab3 T210) kell drótozni az eMMC flash lábait (a megfeleló series termination ellenállásokról) egy SD -> uSD átalakítóba és úgy megflashelni.
http://imgur.com/CfflRVv

Ennek semmi köze a tervezett elavuláshoz, szvsz szoftveresen szar, felülcsap valamit amit nem kellene és onnan kampó.

Köszi a képet, nekem GT-N8020-am "van".

Alapvetően nagyon nehéz elhinnem, hogy egy tökéletesen működő eszköz egy egyszerű lemerülés után teljesen megadja magát, különös tekintettel arra hogy garanciaidő + ~1 hónapig ment. Előtte is volt, hogy lemerült a táskában egy hosszú nap alatt, mégis kibírta. Nem hiszek a véletlenekben.

LG-nek volt egy rossz sorozata, a Nexus 5X is érintett volt, forrasztási hiba okozza (ha az ember szétszedi és pontos hőfokra előmelegített sütőben a megadott ideig bennhagyja, akkor jó eséllyel megjavul a bootloop hiba). Egyébként kérdés nélkül ingyen aznap javították, szóval nem gondolom, hogy ezt így tervezték volna, nagyobb szívás volt ez nekik, mint amennyit nyertek volna, ha így tervezik.

Közöttünk vannak bőven mérnökök, tegye fel a kezét, aki azt kapta feladatul, hogy tervezetten avuljon el a termék, aminek a fejlesztésében részt vett.

Hasonlóan jártam egy Onkyo erősítővel, 2 év garancia után 2-4 hónappal elment a hangja, működött, minden, csak nem szólt, ami egy erősítőnél elég nagy gond.
Bevittem egy szervizbe, ahol utánanéztek és szóltak, hogy ez gyári hiba és ingyen javítja az Onkyo az összes ilyet, garancia után is.
Szóval piros pont a szerviznek is, akik meg tudták volna csinálni 15-20e Ft-ért, de inkább szóltak, és piros pont az Onkyo-nak is.

Jelenleg a telefonom es az oram az egyetlen eszkozom, ami ketto evnel fiatalabb. De a korabbi eszkozok is mukodnek.

---
Apple iMac 27"
áéíóöőúüű

Egyéb: az első 2 kombinációja. Ha a 2. ponttal nem tudják megoldani, akkor jön az 1.

HP-Compaq notebookok takarékosan adagolt szellőzőnyílásokkal, leragasztott(!) hűtőbordával.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a Dell notebookokat a garanciaidő lejártakor érdemes legalább házilag a hűtés szempontjából átnézni és a hővezető pasztát mindenképpen kicserélni. Szerencsére elég jól szétbonthatók ezek a masinák, kevés a pattintgatós rész, ami letörhet.

Gyártással foglalkozó nagyvállalatnàl vagyok mérnök, egyetem utàn a betanulàs soràn első kérdésem ez volt (kívàncsisàgból).
Értetlenül pislogtak ràm, és megnyugodva làtom, hogy (nàlunk) nincs tervezett elavulàs

Nem lebecsülve téged, de azért betanulási idő alatt nem biztos, hogy egy ilyen dolgot kötnének az orrodra. Még, ha meg volt a cinkos összekacsintás, akkor se nem :)
Ahhoz, hogy ez _jól_ működjön 1-2 ember, ha tudhat róla. Egy alulfizetett, sértődött, stb. ember hamar kibüffente ilyet - többek közt ezért se hiszem, hogy ilyen direkt módon van tervezve. Pl. elég annyi, hogy nem Japánból veszik a kondikat, hanem Kína olcsóbb helyeiről.

Én ide sorolnám azt is hogy egy alkatrész a készülék 50%-ba kerül. Pl a mobil kijelzo.
Vagy hogy a mobilra a szoftverfrissitesek inkabb csak lassitjak a telefont -> mar nem termel jovedelmet -> nem optimalizaljak ugy mint amikor kijott.
Vagy a porszivonak a feje a keszulek 30%-a pedig abban semmi sincs.
Vagy az egyedi csavar kavefozokbe / hajszaritokba, hogy véletlenul se tudd javitani/tisztitani.

De persze az (EPSON) nyomtato a klasszikus amirol tenylegesen kiderult hogy kizarolag szoftveresen tiltja le magat egy ido utan.
Mondjuk az IoT eszkozokkel szerintem ez a tendencia meg erosodni fog.

L

Elektronikai dolgoknál nem tudom mennyire konkrét ez, de minden mechanikus terhelést kapó dolog egyélrtelműen 'fárad' az idővel, és a tervezésnél valamilyen elv alapján terveznek élettartammal.

Friss sztori: Fenyőfa logós hypermarketben vásárolt mobilklíma (Orion) 1 év garancia lejárta után egy héttel gondolt egy nagyot és megállt működni. Villanyszerelő ismerős átnézte, és kb. egy 100 Ft-os kondi cserét követően ismét működik.
Azonban: a fenti ismerős azt is elmondta, hogy a gyári kondi harmatgyenge, az a csoda, hogy egy évet is kihúzott. A csere kondi erősebb lett, s azóta egyes fokozaton is úgy fúj, mint gyárilag fújt hármason...

Szóval igen, arra hajtanak, hogy letelik a garancia és mehet a kukába.

--
-- Üvegfiú - Csontkemény harc
Tégy Jót!®

Szerintem annyi történt, hogy a ventilátort egy egyfázisú segédfázisú motor hajtja, aminek az üzemi kondenzátora elhalálozott és e helyett a villanyszerelő beletett egy nagyobb kapacitású kondenzátort, ami miatt a motor nyomatéka nagyobb lett, viszont valószínűleg hamarabb fog elégni a tekercselése a nagyobb nyomaték miatti nagyobb áramtól. Az, hogy milyen kondenzátorral szállítják, egy másik sztori, olcsó húsnak híg a leve.

Ja, OK, csak az "erosebb" nem ertelmezheto szerintem. Ha nagyobb ertekurol beszelunk, akkor ertem (ahogy irtad is), csak ennek (marmint a kapacitas ertekenek) nincs koze ahhoz, hogy mikor megy tonkre. Ha meg ugyanolyan erteku, csak jobb minosegu, akkor nem lenne ugye kulonbseg ("ugyanugy fujna").

Dehat nyilvan ez van, amikor az ember nem ert valamihez, csak a szaki azt mondta, hogy sz@r az egesz, de o rakott bele egy erosebbet :-)

/sza2

amikor a GE megvette a tungsramot a 90-es evek legelejen, akkor a fejleszto mernokok elso utasitaskent azt kaptak, hogy csokkentsek le az izzok elettartamat 4000 órára

azota mar 1000 óra kornyeken jár a hagyomanyos izzok élettartama minden gyartonal
nem véletlenul ez az az érték, ami kelloen nagy ahhoz, hogy a vevő ne tartsa szarnak, hanem siman vegyen egy masikat a kiégett helyett

--
Live free, or I f'ing kill you.

Igen, most is tudnának olyan izzólámpát készíteni, csak annyi a baj, hogy eredetileg is az energia nagyon nagy részét elfűtötte és cserébe sárgás-piros fénnyel derengett (a petróleumlámpa volt a konkurens)... a mai árakon nézve pedig 60-75 dollár volt az ára. Amikor felteszem a kérdést a tűzoltósági izzóról, hogy biztos szeretnél egy 60 wattos izzót venni 15 ezer forintért, aminek a fényereje harmada egy 100 forintos izzónak, akkor már át szokták gondolni a helyzetet. :)

Több ledes lámpám hullott el eddig, mind kompakt fénycsöves. Hiába utóbbinak jóval kevesebb a ráírt élettartama. Megvan és működik még az elsőnek vásárolt kompakt fénycsövem is, amit ráadásul naponta többször kapcsolgattam. Igaz, már alig világít, de ezeknél ez ugye természetes.

Bár a szavazás kérdése semleges, de a válaszok és a hozzászólások egyértelműen negatívok/szarkasztikusok.
Emiatt felhívom a figyelmet arra a jelenségre, amikor egy óramű pontosságával működő Honda motor hullott ki egy sz*rrá rothadt karosszériából.
A "természetes avultatás" ugyanis lehet pozitív is (idő-, energia-, és erőforrástakarékos), amikor egy összetett szerkezet minden elemének élettartamát a "leggyengébb láncszem" alkatrészhez igazítják (nagyjából).

Szerintem minimális akarat (és egy nagyon kis pluszköltség) kérdése, hogy ne a leggyengébb láncszhemhez rontsa le a gyártó a többi komponens minőséget, hanem éppen a rövid élettartammal rendelkezőt kellene feljavítsa a többi alkatrészhez mérten.

Nyilván a technológiai elavulás határt szab(hat), nem kell működjön a termék a végtelenbe és tovább, ha nincs értelme.

Gyártással foglalkozom, vegyipar és itt szavatosság van. Sok vegyszert/vegyi-anyagot utána fel sem használhat a vevő.

Indirekt módon de nem úgy ahogy le van irva, hanem:
"Ezt 1 dollárral olcsóbban kell legyártani, különben verseny hátrányban leszünk, min lehet spórolni?"

A dühítő az, hogy sokszor nem 1$ a megspórolt összeg, hanem 5¢. Tipikus példa a felpúposodó kondenzátor.

A javítás pedig sokszor nem gazdaságos (a szervíz óradíj összemérhető az eszköz használt árával) vagy a sok ragasztott/pattintós burkolat miatt esztétikailag nem megoldható.

Nyilván 5¢ is számít (főleg nagy darabszámnál), de akkor sem tudom megérteni, hogy egy végfelhasználói áron 200$ termékben miért kell ezt megspórolni. (azt tudom, hogy a gyártó messze nem kap 200$ az eszközért, csak a felét-harmadát, de akkor is 0.1% alatti költségkülönbség jön ki - ezt nem szabadna megspórolni)

Nem, mert ahol ez számít az a gyártóknak nem a "többsége". Egyébként ahol számít, ott nyilván legalább indirekt módon igen.

Viszont a "legtöbb gyártó" olyan dolgokat gyárt, ahol a garancia, és ezzel együtt a tervezett elavulás fel sem merül. (pl. fröccsöntés, üveg, élelmiszer)
Vannak továbbá olyan gyártások, ahol a termék nem romolhat el a garancia idő után csak úgy "spontán": például lift, vonóhorog, szerszám, erőgép...stb

Szerintem ezek a gyártással foglalkozó cégek nagyrésze.

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Ha arra gondolsz, hogy ez az alkatrész gyártókat, nem vagy csak igen ekvéssé érinti, illetve, hogy a mechanikus alkatrészek gyártőira ez nem, vagy csak kevéssé igaz, akkor szerintem óriásit tévedsz.

Ilyen szempontból, az anyagfáradást lehet a legszebben, legjobban "felhasználni". Az anyagfáradással minden mechanikai konstrukciót tervező mérnöknek számolnia kell, épp úgy a három kerekű tricikli, mint a völgyhíd esetében. Ezt a tudást használva/felhasználva lehet szerintem a legprecízebben tervezni az elavulást. Nincs ember aki egy elrepedt, eltört szilent (autó futóműben) cseréjekor a gyártót okolná a hiba miatt, hiszen az átkozott kátyús utak a felelősek.

----
올드보이

Az adható válaszok specifikusan a garanciát hozzák példának, amit írtam, azt kimondottan a garanciával kapcsolatban írtam.
Természetesen az anyagspórolás mindenhol jelen van, de a nevesített garancia idő figyelembe vétele nem.

Csak a pongyola kérdés feltevés, és a pongyolán megfogalmazott válasz lehetőségekre reflektáltam. :)
Ha a kérdés és a válaszokat úgy értelmezzük, "ahogy a költő gondolta", akkor nyilván igazad van.

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

A fáradt törést még a kezdő szakember is felismeri. Ha a törés olyan helyen történt, ahol nem kellet volna, az bizony garanciális hiba.
Ennek ellenére vannak olyan autók, amiket jobb utakra terveztek. Viszont a gyártok régen rájöttek, hogy bizonyos helyekre ezt a konstrukciót nem lehet eladni.

Szerintem háztartási kisgépeknél egyértelműen látszik ennek a nyoma. Meg aztán arra is figyelnek, hogy a leggyakrabban meghibásodó alkatrész cseréje sok munkával járjon, lehetőleg teljes szétszedéssel járjon.

Mikor legutóbb sportcipőt vettem, akkor kifejezetten sokáig kellett keresnem olyat, amelyiknél az ilyen habszerű talpon nem max 0,5-2 milliméteres gumi kopóréteg van. A cipőipar amúgy is úgy tűnik, mintha kizárólag a legkevésbé tartós anyagokkal dolgozna. Öregek azt mesélik egy cipő igen sokáig kihúzta.

Talán ide vág.
Anyukám egy Nokia 6020-as telefont használ, amelyik az enyém volt 12 (!) évvel ezelőtt. Akksi már volt cserélve egyszer, a gombjai enyhén kopottak, de más baja nincs. Néhányszor már le is esett, de még nem tört el. A töltője is még csak egyszer lett cserélve. Anyukán naponta 1-2 hívást intéz, tehát a telefon nem a fiókban áll.
Ha ma is ilyen telefonokat gyártanának, akkor sokan nem vennének újat. Tönkre is ment a Nokia. ;)

"leggyakrabban meghibásodó alkatrész cseréje sok munkával járjon, lehetőleg teljes szétszedéssel járjon."

Nem allast foglalni akarok a feltett kerdesben, csak megosztani egy par napja felszinre tort jelenseget (a hiba korabban kialakult, csak most vettuk eszre) ami eppen a fenti mondat megerositese.

A munkahelyemen a mosogatogepinkben megadta magat egy gumi tomites (mindkettoben), elkezdett darabokra esni (ugy jottunk ra, hogy a szuroben kis darab gumik voltak aztan megkerestuk a forrast).

Mindossze a tomites porladt el, de azt kulon nem lehet kapni, csak a csovel egyutt. Muszakilag semmi nem indokolja, hogy a gumit ne lehessen kulon cserelni (pl. nyomas) - illetve az elerett gumit siman ki lehet szedni a feszekbol.

De a legszebb, hogy a cso cserejehez ki kell epiteni a mosogatogepet, mert a hatfalon van a csavar ami tartja...

/sza2

Azt is hozzá kell tenni, hogy 30 éve háromhavi átlagfizetés volt egy hűtőgép, most meg havonta vehetsz három hűtőgépet egy átlagfizetésből, arányaiban a cipőkre is igaz ez. Ha pedig döntened kell, hogy a 60 ezer forintos hűtőt veszed meg vagy a 500 ezer forintos hűtőt, akkor melyiket veszed meg? Ha az olcsót, akkor miért csodálkozol, hogy hamarabb tönkremegy, mint egy drágább?

fact: A mai cuccok nem annyira tartósak, mint a régiek. Nézzetek meg egy eredeti IBM PC-t, az milyen masszív volt a maiakhoz képest.

fact: A mai cuccok ára messze alulmúlja a 20-30 évvel ezelőttiekét.

fact: A mai cuccok fejlesztésénél a fejlesztési ciklus lényegesen is rövidebb.

fact: A gyártók tényleg mindenen igyekeznek spórolni, főleg az olcsóbb árkategóriában, de Dell monitorban is találkoztam már híresen gagyi kondival (amit ki is kellett cserélni).

Ezekből nem biztos, hogy az áll össze, hogy az elavulás tervezett.
Inkább az, hogy a hosszú élettartam nem tervezett. Régebben talán nem pazarolták el a mérnöki erőforrásokat 500 féle termék fejlesztésére, volt egy-két modell, amiket szép lassan, inkrementálisan fejlesztgettek néha. Így soha nem hoztak be sok újat, azt meg volt idő kitesztelni. Ma erre sem pénz, sem igény nincs a gyártó részéről.

"fact: A mai cuccok ára messze alulmúlja a 20-30 évvel ezelőttiekét."

Na ja, 10 éves ázsiai, délamerikai gyerekeket olcsón lehet dolgoztatni.

Emlékszem édesanyám "endékás" mosógépére, ami kb. örök életű volt. Nekem legutóbb egy electrolux-ot kellett lecserélnem, mert az elromlott elektronika cseréjénél csak az alkatrész egy új gép árának fele lett volna. Na milyen vezérlés lehet egy mosógépben, amit egy arduino vagy egy pi árú/képességű eszköz ne lenne képes simán ellátni?

Van olyan cég, amelyik vezérlőpanelt javít. Az electrolux mosógép új árának kb. 10%-a volt a javítás úgy, hogy jöttek. kiszerelték és elvitték a vezérlést, megjavították, visszhozták és beszerelték.

Édesanyám endákás mosógépe: 986-ban vettük a Hajdu Energomat Termal mosógépünket ... 16.000 Ft-ért. Akkor ez 4 havi keresetem volt. Mindez a nyugatihoz képest olcsón dolgoztatott, magyar dolgozókkal.

Ha ma veszel 4 havi fizetésért mondjuk egy Miele gépet, az lehet hogy bírni fogja addig, mint az a régi endékás. Bár annak az árán veszel 8 "legolcsóbb gagyi" típusút, amit simán kidobsz ha nem tudod olcsón javíttatni, ami jó eséllyel kiszolgál életed végéig.

És ezt a gagyit nem 10 éves ázsiai, délamerikai gyerekek csinálják, nagyrészt kelet-EU. Pl Jászberényben is van Electrolux gyár.

"Sokszor dragan se tudok jot venni - ez faj"

Nem az fáj, hogy szerinted a minőség és az ár között lineáris összefüggés van, ezért kétszer olyan jó minőségért maximum kétszer annyi pénzt adnál, pedig ennél meredekebb a görbe?
Szóval ha egy középkategóriás cuccot veszel minőségre és árra bázisnak, akkor egy 25 százalékos minőségért 50 százalék pénzt kellene fizetned; az 50 százalékos minőséget 60 százalék pénzért fogsz megkapni; a 200 százalékos minőséget 250 százalék pénzért; a négyszeres minőségért meg akár hússzor annyit kellene fizetned.

Egy fenykepezogepeket javitgato emberke meselte nekem, hogy a tukorreflexes kozep/alsokategorias vazban a zarszerkezetnel van egy elem amibe valami "erthetetlen" oknal fogva gyarilag belefurnak egy lyukat. Semmi funkcionalitasa nincs es semmi okot nem latni ra. Fura mod az elfarado zarszerkezetek pedig pont ott tornek el.

Go figure...

Nem emlekszem mikor rohadt le utoljara bermely elektronikus eszkozom, tehat a tervezett elavulas szerintem ezen a teren nem jatszik (es nem cserelem le oket mig nyomos okom nincs ra, TV 5+ evesek, Szamitogep 5+ eves, Telefon 5+ eves, Hutoszekreny, Mosogep 7+ eves, etc..)

Ezek a kérdések a hit és ezotéria világába valók. ;)
Mindenesetre nem sok fogalmad van a tervezésről, gyártásról és statisztikáról.

Igen, direkt módon is, pl. "2 év garancia van rá, tervezd úgy, hogy a 28. környékén vagy picivel utána elromoljon"
Hacsak nem egy ismert kopású alkatrészról van szó, az ilyen tervezés lehetetlen.
Az egyes alkatrészek élettartama statisztikus, jó esteben Gauss eloszlású valószínűségi érték. Van egy alsó korlát, amit a gyártó garantál, de ugyanúgy előfordulhat véletlenszerű meghibásodás is. A "pont egy nappal a garancia lejárta után romlott el" jelenség csak úgy lenne értelmezhető, ha a garanciális időn belül, vagy jóval azon túl elromló szerkezetek figyelembevételével készítenénk statisztikát. Vagy ahogy Sztálin mondta: Egy ember halála tragédia, millók halála statisztika.
Az általad elképzelt "precíz" tervezés esetén az egyes alkatrészek szórása összeadódhat úgy is, hogy a garanciális javításokra rámegy a cég gatyája is.

Csak indirekt módon, pl. "spóroljuk ki ezt belőle nyugodtan, úgyis csak 2 év garanciát adunk rá"
Nagy hiba az adott minimális élettartamra tervezést összekeverni a tervezett elavulással! Nemrég írtam valahol: Ha a dugasztápod garantáltan 10 évig működne, akkor a mérete 10x akkora lenne, de az ára 25x annyi - nos akkor nem vennéd meg. Ez egy selejtes tervezés! A jó terv olyan, hogy a várható ésszerű élettartamot veszi figyelembe, ami pl. az elektronikai cikkeknél 2-3 év. Nyilvánvalóan a gyártó sem hüye, igyekszik ezt a lehető legolcsóbban kihozni.

Nem, a többség a legjobb belátása szerint dolgozik, hogy a termék minél tovább bírja
Ez alatt mit kell érteni? A "legjobb belátás" és a "minél tovább" nem műszaki adat. Ha egy cipő működik 30 évig, akkor a 29 év alatt tökremenő az tervezett elavulás? Szerintem meg 50 évig kellene működnie a cipőnek és a 30 év is az. Vizont az egész elmélet dugába dől, ha Uri Geller az élettartam lejárta után mondja: Múúúkodj!!

Ennek ellenére létezhet tervezett elavulás. Vegyük a híres izzót! Ha az 1000 órát lényegesen túl szeretnéd lépni, akkor minden bizonnyal sokkal precíziósabb és drágább gyártástechnológiára is szükség van. Ellenkező esetben az izzó ugyan tovább ég, de csökkenhet a fényereje és a hatásfoka is - a fogyasztó meg pont ezért hápogna. Lényegesen egyszerűbb egy olyan üzemidőt garantálni, amin belül az izzó jól működik. Nem tudom, érted-e?