Itthon kódolják a bevásárlás jövőjét (x)

Címkék

Magyarországról kapnak IT támogatást a Tesco közép-európai online bevásárlóközpontjai: a Tesco Technology agilis fejlesztőcsapata számos friss tervvel és funkcióval tökéletesíti az online vásárlási élményt – az előremutató elképzelések megvalósításához azonban új szoftvermérnökökre is szükség van. Legutóbb például a bevásárlás IT kihívásairól és jövőjéről tartott online meetupot a Tesco Technology.

Minden korábbinál több időt töltünk online felületeken: az elmúlt két évben hatványozott lendülettel kezdtek áttelepülni az online térbe a korábban túlnyomórészt személyes vásárlói jelenlétre építő szektorok is. Az üzletláncoknak ennek megfelelően a vásárlóik megtartásához nem volt választásuk, mint nyitni az online rendelések, illetve házhozszállítások felé – és közben a lehető legjobb felhasználói élményt kínálni a vásárlóknak.

A Tesco ugyan már jóval a pandémia kitörése előtt intenzíven nyitott e terület felé, a járvány még inkább felpörgette a folyamatokat. A sokak fejében még mindig inkább fizikai bevásárlóközpontként élő vállalat IT fejlesztői ágazata, a magyarországi központtal is rendelkező Tesco Technology azon dolgozik, hogy a mai kor vásárlói igényeihez is maximálisan igazodni tudjon. A vásárló pedig online vásárol, és akár 30 percen belüli házhozszállítást szeretne - vagy épp előre összekészítve venné át a termékeket a kiválasztott üzletben. A cél végeredményben az "omnichannel" (többcsatornás, minőségi ügyfélélményt biztosító) működés, hogy a kívánt árucikkek akkor és ott legyenek elérhetők, amikor és ahol azt a vásárló éppen szeretné. Ezeket az elvárások az utóbbi években sokszorosan felerősödtek.

Az elmúlt két évben tapasztalt, rövid idő alatt bevezetett kijárási korlátozásokat online vásárlási és házhozszállítási szolgáltatásával a cégnek villámgyorsan kellett lekövetnie, mind szoftveres, mind fizikai infrastruktúrájában. Ez új disztribúciós központok felhúzása mellett a microservice alapokra felhúzott, szolgáltatásközpontú szoftverarchitektúra folyamatos fejlesztését is jelenti – a Tesco Technology a microservice architektúrára való átállást már mintegy hét évvel ezelőtt megkezdte. A pandémia alatt a vállalat meg tudta duplázni online eladásait, a robbanásszerűen kilövő vásárlói igények kiszolgálására pedig az Egyesült Királyságban két hónap alatt mintegy 30 ezer új embert vett fel.

Magyarországon épül az online bevásárlótér

A Tesco szolgáltatásainak fejlesztésében a Tesco Technology magyarországi ága is fontos részt vállal, a közép-európai Tesco Otthonról weboldalakat hazai vezetésű csapat fejleszti. Ahogy a Tesco Technology szinte minden csapatában, itt is különböző régiókban, időzónákban élő kollégákkal dolgoznak együtt, tapasztalataik szerint pedig az egyes kultúrák a vállalaton belül remekül ki tudják egészíteni egymást, egyedi nézőpontokat tudnak adni az egyes problémák kapcsán. Az eltérő időzónák a 24 órás terméktámogatás biztosítását is megkönnyítik, éjszakázás nélkül. A csapatok sokszínűsége az egyes piacok jobb megértését is segíti, de a különböző országok sajátos jogi háttereinek átlátásában is fontos.

De nem csak a jogi szabályozásokkal és az ügyféligényekkel kell lépést tartani, a vállalat rendkívül kompetitív piaci környezettel néz szembe. A konkurencia szintén magas színvonalon igyekszik kiszolgálni a vásárlókat, akik elvárásai és szokásai a korlátozások enyhülésével sem térnek vissza a korábbi mederbe, az online vásárlás és a házhozszállítás jelentette kényelemre továbbra is megvan (sőt növekszik) az igény.

Ezzel párhuzamosan pedig az online vásárlásba vetett bizalom is folyamatosan növekszik. Bár eleinte a vásárlók jellemzően inkább tartóstermékeket rendeltek, ma már a friss árut, a gyümölcsöket, zöldségeket vagy húsokat sem személyesen válogatják ki, ez is változni látszik. Az akár saját, akár ismerősöktől szerzett pozitív tapasztalatok eloszlatják a korábbi félelmeket.

Fókuszban a UX és a vásárlói bizalom

Ebben a Tesco fejlesztőcsapata is igyekszik támogatni a fogyasztókat, minél relevánsabb termékajánló algoritmusokkal, illetve annak folyamatos monitorozásával, hogy hogyan alakulnak a vásárlók egyéni szokásai, milyen funkciókat találnak kényelmesnek - itt AI-ra építő megoldások bevezetése is tervben van. Az egyes felhasználók tevékenységéről a vállalat részeletes, anonimizált logokat is készít, amelyeket a fejlesztők és a termékmenedzserek is elérhetnek a felhasználói élmény csiszolásához. Emellett a csapat A-B tesztekkel folyamatosan finomra hangolja a vásárlási folyamatokat. Nem meglepő tehát, hogy a bevásárlóközpont online felületének fejlesztésekor kiemelten fontos a UX, illetve az egyszerű hozzáférhetőség - például azok számára, akik szövegfelolvasóval navigálnak az oldalon.

A Tesco Technology globálisan agilis módszerekkel dolgozik, zömében scrumban. A jelenlegi frontenedet mintegy 5 éve fejleszti 8-10 csapat, akik szorosan együtt dolgoznak annak különböző részein – és persze rengeteg tervük is van annak fejlesztésére, legyen szó új funkciókról vagy akár új üzleti konstrukciókról. Ezek megvalósításához a Tesco Technology hazai csapata jelenleg is keres új szoftvermérnököket, akik tudásukkal hatékonyan be tudnak kapcsolódni a globális fejlesztésekbe – akár távmunkában is.

A Tesco Technology nemzetközi szinten folyamatosan bővül, ehhez a vállalat főként "V-shaped" fejlesztőket keres: például egy Java fejlesztő esetében a "V" hegye jelöli a mély Java tudást, míg a kiterjedő szárak a különböző, horizontális kompetenciákat tartalmazzák, mint például a DevOps vagy épp a prezentációs és üzleti kapcsolattartási képességek.

[A Tesco Technology megbízásából készített, fizetett anyag.]