Az egyetlen hazai Azure Stack Hub lényegében három cég együttműködéséből épül fel: magát a szigorú biztonsági előírások mentén felépített és működtetett adatközpontot, illetve a felhő üzemeltetését a T-Systems biztosítja, a hardvert, node-okat pedig a HPE szállítja - az azon futó Azure Stack Hub szoftver pedig a Microsofttól érkezik.
Miután nem egy klasszikus cloud megoldásról van szó, a hibrid felépítésnek köszönhetően az Azure Stack Hub üzemeltetése, illetve funkciópalettájának bővítése is az iparágban megszokottaktól eltérő, izgalmas szakmai feladat – hiszen a lokalizált működés dacára a hibrid cloud is meg kell hogy tudjon felelni ugyanazoknak a felhasználói elvárásoknak, mint egy "nagy" publikus felhőszolgáltatás.
Földközeli felhő
Az Azure Stack Hubra tekinthetünk úgy, mint a publikus Azure "földi" változatára, amely hazai adatközpontban működik - közel ugyanazt a szoftverstacket találjuk itt is, mint a publikus Azure-ben, így több tekintetben kísértetiesen hasonlít használata során is a "nagy testvérre". Ennek megfelelően, akinek van tapasztalata a publikus Azure használatában, annak a hibrid verzió sem fog problémát okozni - legyen szó grafikus felületről történő, vagy parancssoros elérésről, konfigurációról. A megfelelő végcél beállítása után ugyanaz a kód deployolható az Azure Stack Hubra mint publikus verzióra.
A két környezet közötti legmarkánsabb különbség magától értetődő módon abból adódik, hogy az Azure Stack Hub egyetlen, fizikailag jól körülhatárolható adatközpontban működik, így itt nincsenek meg a klasszikus Azure-ból ismert georedundáns rendszerek, illetve korlátozottabb számítási kapacitással kell számolni. Természetesen utóbbi bővítésére itt is lehetőség van - ilyen igények felmerülésekor a T-Systems a HPE-től rendel új node-okat, amelyeket maga épít be adatközpontjába.
Miután HCI infrastruktúráról beszélünk, az egységnyi bővítési lehetőséget egy szerver jelenti, az abban található összes memóriával, háttértárral és CPU-val. Bővítéskor egy ilyen komplett node-ot szerelnek be a rack szekrényekbe a T-Systems szakemberei, majd megadják a menedzsment interfész elérhetőségét - ezt követően néhány órán belül a bővített kapacitás már rendelkezésre áll az ügyfél számára. Ugyanakkor az, hogy az elérhető erőforrások egy jól meghatározható egységgel bővülnek, nem jelenti, hogy az ügyfeleknek feltétlenül annak egészét igénybe kell venniük. Az Azure Stack Hub ugyanis saját provisioning rendszerrel rendelkezik, mindezek mellett a felhasználónak csak a ténylegesen használt kapacitásért kell a nap végén fizetnie.
A T-Systems üzemeltetési szakemberei azonban nem csak a hardveroldali feladatokról gondoskodnak, a Microsofttól kapott szoftverstackhez érkező frissítések, új funkciócsomagok élesítését is elvégzik. Ennek kapcsán a HWSW decemberi cloud meetupján tartott és alább megtekinthető előadásában Németh László, a T-Systems rendszermérnöke nyújtott betekintést a színfalak mögé.
Hogy a használat a publikus Azure-étól nem sokban különbözik, azt többek között az Azure App Service telepítési folyamat is jól illusztrálja - a differenciát itt is a lokalizált adatközpontból adódó előkövetelmények (pl. a megfelelő Microsoft domén) beállítása jelenti, ezt követően ugyanakkor a publikus cloudból már ismerős folyamaton mehetünk végig. Mindez az ismert módokon, igény szerint grafikus felületen kattintgatva, vagy scriptelt módon is elvégezhető. A telepítést követően az ismerős App Service adminisztrációs konzolon végezhetők el a különböző további beállítások, például a kívánt scale-in/scale-out konfigurációk, illetve azonnal követhető a rendszer aktuális kihasználtsága is.
A lehetőségek nem merülnek ki az MS-funkciókínálatban
A vállalat ráadásul időről időre új szolgáltatásokat is ad a rendszerhez. Itt saját fejlesztésű megoldásokról van szó, amelyeket a T-Systems a Microsofttól kapott funkciópalettán felül biztosít. A hasonló, kiegészítő szolgáltatásoknak, a publikus verzióhoz hasonlóan, a hibrid cloudon is megtalálható Marketplace ad otthont, ahonnan a felhasználók a megoldásokat tetszés szerint használatba vehetik. A T-Systems célja, hogy olyan szolgáltatásokkal bővítse az Azure Stack Hubon elérhető portfóliót, amelyekkel felhozatala a hazai piac igényeihez igazodik.
Ilyen lehet egy IoT-hub, egy Managed Kubernetes szolgáltatás (utóbbi nemrég vált elérhetővé a rendszerre), a túlterheléses támadások elleni védelem vagy épp egy szalagos tárolókra építő biztonsági mentés szolgáltatás, snapshot alapú mentés, amelyet a felhasználók saját tenantjukból tudnak kezelni, legyen szó az adatok mentéséről vagy épp visszaállításáról.
A T-Systems ugyancsak saját fejlesztésként olyan komplett megoldásokat is kínál, amelyekkel egy-két kattintásból nem csak egy típusú erőforrás jön létre, hanem akár egy komplett doménnel rendelkező remote-desktop farm, vagy épp devops toolchain környezet, amelyet az ügyfelek azonnal használatba is vehetnek. Egy egészségügyi szektort célzó termék létrehozásához például egy csapat néhány kattintással felhúzhat így magának egy a törvényi elvárásokhoz is teljes mértékben igazodó, 6-8 gépes fejlesztői környezetet, GitLabbal, Jirával, Jenkinsszel és minden szükséges eszközzel.
A hasonló megoldások elkészítésénél a T-Systems szakemberei maguk hozzák létre a szükséges IaC-t (Infrastructure as Code), majd teszik elérhetővé a megoldásokat a Marketplace-en, ahol az ügyfelek azt már mint kész megoldást vehetik igénybe. Ezen felül akár kvázi SaaS (Software as a Service) megoldásokat is biztosít a vállalat: saját, házon belüli fejlesztéseit is elérhetővé teszi az Azure Stack Hub ügyfelek számára.
A hazai piacra szabott funkcionalitás feltérképezése és implementálása a T-Systems szakembereinek is újszerű feladat, amely mind szakmai oldalon, mind az ügyfelek igényeinek minél pontosabb megértése terén kihívást jelent. Ha Te is szeretnéd formálni a jövőt a T-Systems-nél, akkor nézz szét nyitott pozícióink között!
[A T-Systems megbízásából készített, fizetett anyag.]
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 335 megtekintés