Nem jó a "B" kat jogosítvány városi robogóra távábbra sem

Fórumok

A mai napon elvetették annak a lehetőségét, hogy "B" kategóriás jogosítvánnyal lehessen 50-125ccm robogót vezetni Magyarországon ezentúl.

A legtöbb országban lehet "B" kategóriás jogsival 125ccm -ig robogót vezetni. Ezek az országok: Ausztria, Belgium, Németország, Spanyolrszág, Franciaország, Anglia, Olaszország, Lengyelország, Szlovénia stb.

A szabályozás célja lett volna a dugók felszámolása a városokban. Így várhatóan továbbra sem sokan fognak robogóra váltani a hazai nagyvárosokban, mert egy 50ccm robogóval nem lehet felvenni a városi közlekedés tempóját, míg ennél nagyobb motorra "A" kat jogosítvány szükséges a jövőben is.

Hozzászólások

Meglepne, ha valaha normalis dontest hozna egy politikus ebben az orszagban ... (s le merem fogadni, hogy az egesz arrol szol, hogy a kocsik tobb benzint fogyasztanak, sot! dugoban meg tobbet, igy szepen csordogal tovabb a jovedeki ado)

Szerintem meg ez most kivételesen normális döntés volt. Lásd villanybicikli: az is potenciális ön és közveszélyes egyedet csinál a használók 80%-ból (min. vizsgához kötném a használatát!). Egy 125 cm3 motor műanyag kasznival meg igenis tud menni annyira, hogy én nem engedném meg akárkinek, hogy csak úgy rápattanjon - és semmi garancia sem lenne arra, hogy csak olyanok száguldoznának velük, akik tudnak is motorozni.

Tudnal kuldeni errol egy linket?
Szerintem nalunk nem lehetett vezetni 50-esnel nagyobb robogot B jogsival sosem.

tompos

"A mai napon elvetették annak a lehetőségét, hogy "B" kategóriás jogosítvánnyal lehessen 50-125ccm robogót vezetni Magyarországon."

Javítsatok ki ha tévedek, de "B" kategóriás jogosítvánnyal eddig sem lehetett 50ccm fölötti motorkerékpárt vezetni, csak segédmotoros kerékpárt.

--
http://modellers.hu

csak 50 ccm alatt lehetett eddig is.
Azt hagyjuk hogy megcsinálták sokan okosban hogy az 50ccm egy kicsit több volt, a papír meg maradt.

SZVSZ motorozni is meg kell tanulni, aki meg tud, annak csak a vizsga kell. Motoron könnyen meg lehet halni, főleg városban.

Magyarországon nem cm3 van megszabva, hanem Kw-ra, mégpedig 4,6kw-ra, ez a moped kategória. Hollandiában kétfajta rendszám volt robogókon, kék és sárga, a kék lehetett sisak nélkül max 30km/h-ra korlátozva, és ugyanaz vonatkozott rá mint a biciklire(behajtani tiloson is bemehetett büntetlenül), lehetett rajta vinni utast is jah és 14 év volt a korhatár. A sárga az nem mehetett bicikli úton, és a kresz szabályai vonatkoztak rá. Ha a Magyarországon döntéseket hozó politikusok kicsit kinéznének határainkon kívűlre és tanulnánk nem is olyan távoli szomszédainktól akkor könnyebb és egyszerűbb lenne az élet a mindenki számára.

Mielott butasagokat mond az ember.
Idezni csak pontosan, szepen...

"Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50
cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW
teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb
és saját tömege legfeljebb 350 kg."

Ha valaki nagyon motorozni akar, mert az gyorsabb, kevesebbet fogyaszt, stb. az szépen elmegy és letesz egy motoros jogsit. Én még azt is veszélyesnek tartom, hogy nulla gyakorlattal bárki felülhet smkp-ra simán B kategóriás jogsival, holott a gyakorlati órákon csak négy kerekű, stabil járművet vezetett. 125 tényleg húzós lenne csak úgy, "B kat. alanyi jogon".

Azt esetleg el tudnám képzelni, hogy akinek van B kat. jogsija, az kedvezményesebben tehesse le a motoros jogsit, de pl. KRESZ vizsgát ugyanúgy tetenék vele, hiszen most is elég siralmas, hogy aki 15+ éve tette le a jogsit, attól azóta meg se kérdezik, hogy mire emlékszik még belőle. Ebből jönnek az olyan betonkemény és megingathatatlan szabályok, minthogy a kerékpáros nem közlekedhet egy számjegyű főúton, meg hogy a gyalogosnak csak akkor van elsőbbsége a gyalogátkelőn, ha már lelépett.

Szóval igen, aki smkp-nál nagyobb motort akar vezetni, az tegye le rá a jogsit. Mivel a motor gyorsabb és kevesebbet fogyaszt a városban, azt a ~100.000 Ft-ot hamar behozza.

Lehet, hogy én és a Google Maps tudja rosszul, de én erre az 1-es főútra gondoltam. Tavaly még nem volt kirakva rá bringázni tilos.

Másrészt te is tudod, hogy nem arra gondolok, amikor táblával van kitiltva a bringás az egyszámjegyű utakról. Az tiszta. Arról beszélek, hogy van egy olyan téveszme, ami még kb. 40 évvel ezelőttről eredeztethető, hogy egyszámjegyű utakon tilos biciklizni. Pont. Na ez így nem igaz. Ezért kellene legalább 5 évente újra KRESZ vizsgázni, mert siralmas, hogy mennyire nem ismerik az emberek a KRESZ-t. Én is tévedek, rosszul emlékszem néha, pedig én viszonylag gyakran forgatom a közlekedési témájú blogok miatt.

Szerk: picit off:

Múltkor rákerestem, hogy "ellenmondások a KRESZ-ben", hátha van ilyen és akkor biztos össze van szedve egy helyre. Nincs. Namármost jól jellemzi a dolgot, hogy az átlag kommentelő szentül meg van győződve, hogy a KRESZ tele van ellentmondásokkal, de konkrétumot sehol nem találtam. Szóval ez így komolytalan.

Értelek, csak pontosítottam, de igazad van. A KRESZ önmagában logikus felépítésű, és ellentmondást nem találtam eddig. Az igazsághoz hozzátartozik- és ezzel adós vagyok magamnak -, hogy a legutóbbi módosításokat csak átfutottam, és nem tettem a változásokat maradéktalanul magamévá.

De ha van kerékpárút, akkor tilos az úttesten bringázni, kivéve ha...

54. §

(11) Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki és az úton kerékpár nyomot (158/k. ábra) is kijelöltek - ha a közúti jelzésekből más nem következik - a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek.

bocs, (osztott) gyalog- és kerékpárút. Bár az nem kerékpárút, mert nem út...

13. § (2) ...
Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.

Ez meg WTF.

21. § (13) A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.
54. § (10) A gyalog- és kerékpárúton a kerékpáros a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.

én meg azt tartom húzósnak, hogy libáért szerzett 2 napos jogosítvánnyal, városban 90-el, index, és körülnézés nélkül váltanak sávot az autós emberkék.

meg azt hogy le akar gyorsulni a pirosnál, és azt hiszi befér elém a szopatósávról. deee. nem. és még fel van háborodva.

Dettó. A jogsi nem alanyi jog. Szűrni kéne, hogy ki kaphat. Most nincs szűrve.

Ha elsőre átmész minden vizsgán, ugyanolyan kocsit vezethetsz, mint akit a 20.-on rugdosnak át jófejségből (ne jófejkedjen veszélyes üzemmel). Lehet, hogy autónál is be kéne vezetni (volt is róla szó) a sávos jogsit, mint a motornál. Kategória ugrás csak komoly továbbképzés után.

Szerintem előtte legyen inkább minden robogóra kötelező a rendszámtábla, valamint a B kategóriások csináljanak egy A1-es vizsgaszerűséget, ha robogózni akarnak 125-ösökkel.

Jelenleg az a gond sztem, hogy mindegyik gyökér 50-es papírokkal mászkál a 100-as, 125-ös, 250-es robogókkal, van hogy bukósisak nélkül, van, hogy 2 személlyel. Elkapni nem tudják őket, aztán azt aki becsületesen megveszi a rendszámos robogót, meg minden papírt elintéz, azt baszogatják minden oldalról.

Ha meghozzák ezt a javaslatot anélkül, hogy rendszém kötelessé tennék a robogókat is, látunk majd 400as robogókat is rendszám nélkül.

A dugók azután is meglesznek, hogy a tahó autósok akik nem bírják a dugót átülnek robogóra, mivel utána is ugyanolyan agresszíven fognak vezetni, ugyanúgy balesetet fognak okozni, csak éppen lehet, hogy kicsit jobban megsérülnek (s aztán jön a rinya).

Ja aztán arról nem is beszélek, hogy nemrégiben megjelent az a réteg speed motorokkal, akik még B kategóriás jogosítvánnyal sem rendelkeznek (mivel nem felelnek meg feltételeknek).

Ergó hatalmas -1, tegye csak le mindenki a vizsgát, ha motorozni szeretne, ahogy én is megtettem, és jó pár motoros.

Az amit a motoros gyakorlati oktatáson csinálnak az egy vicc. Nekem is van "A" kat jogsim elég régen, és meggyőződéssel írom le, hogy attól hogy jogosítványt lenget valaki a kezében, még messze nem tud motorozni.

Másrészt a 125ccm 11Kw -os robogó tényleg nem a "gyorsasági motor" kategória, leginkább arra használnják az emberek hogy elguruljanak vele a városon belűl A-ból B-be.
Megkockáztatom, hogy egy 4kw-os robogón ülő és törvényesen szerencsétlenkedő "B" kat. vezető, nagyobb életveszélyben van mint egy a forgalommal lépést tartani tudó 125ccm-es motoron.

A te analógiád alapján be lehetne tiltani a segédmotor vezetését is B kat-al.

Általában 10-14 lóerő. Általában, tehát most ne állj neki keresni, mert tuti találsz olyat ami legalább 15le. A gyorsulás meg ilyen gépezetek esetében eléggé szubjektív. 198 cm 130kg vagyok. Ezzel szemben ugyanezen adatokkal nem mernék egy 50ccm-es géppel elindulni munkába mert az veszélyes.

Motorozni, ahogy vezetni is tény, később tanulsz meg, de az alapok szerintem kellenek.

Nem az a gond, hogy 125-ös, illetve nem csak az, hanem az, hogy jelenleg is 50es papírokkal közlekedik mindenféle motor, anélkül, hogy félniük kéne bármiféle büntetéstől. Ha 125ös nagyrobogókat lehet majd vezetni rendszám nélkül B kategóriával, akkor az a fajta embertípus aki eddig 125össel járt szvsz 400assal fog pofátlanul. S 125ös motor amúgy azért már húz annyira, hogy egy autóhoz szokott ember nem biztos, hogy magabiztosan tudja azt megülni. Persze relatív a száguldás, de ezek már bőven tudnak 100al tépni, ami városban elég sok.

Hát mástól van életveszélyben. Az 50esen amiatt, mert az autósok bunkók, és türelmetlenek, az autóból átpattant 125-ös pedig amiatt, mert türelmetlen, és ugyanúgy teligázzal próbál menni, ahogy akart autóval.

Nem tiltanám be, de nagyobb ellenőrzés alá vonnám (rendszámtábla pl.) valamint azért egy alap tanfolyamot, egy alap vezetéstechnikát azért tartatnék nekik.

A tobbi orszagot nem tudom, de Angliaban kell egy CBT(Compulsory basic training) nevu egy napos treninget csinalnod(nem vizsga, addig csinaltatjak veled a gyakorlatokat, amig nem megy), anelkul nem robogozhatsz ott sem hiaba van B-s jogsid. Ezt amugy azert vezettek be, mert kirivoan sok volt a robogos baleset az autobol atulo emberek miatt, akik elotte soha az eletben nem ultek meg motoron.
Amugy meg motor FTW, csak okosan...

A legtöbb országban kiegészítő feltétel az Mkp tréning, ami van ahol ingyenesen végezhető vagy van ahol a tesztpálya használatnak van ára. Ahogy te is írtad 1 napi elfoglaltságot jelent.
De mindez sokkal egyszerűbb és hasznosabb mint egy több hónapos kötelező vizsgára rákényszeríteni azt aki le akarja tenni az autóját, de mégis közlekedni szeretne.
De mivel engem nem érint a téma, mert AB kategóriában vagyok, ezért nem különösen izgatom magam. csak azt sajnálom, hogy másoknak nem ennyire egyszerű az életük.

Motoros testalkattol fuggoen 90korul van a vege, gyorsulas szinten osszefugg az elobbivel de nem olyan veszelyes.

Minek.
60-ig egy 50 cc-s robogó is jól gyorsul, és arra legalább nem kell műszakit fizetni. Ha jól tudom 125-ösre viszont igen.
-------------------------
$ killall npviewer.bin

Ez viszont nem az 50es robogó hibája, hanem a volán mögött ülőké.

btw Budakeszi úton engem toltak még akkor is mikor 70-80-nal mentem rajta fel, és ez a gond, hogy egyszerűen az emberek türelmetlenek, leszarják az 50es, 40es táblát, jópárszor a záróvonalat is, meg még egyéb ezer dolgot. Ezt a budakeszis dolgot is próbából nyomtam, és sajna az lett amire számítottam. Ugyanígy az Árpád-híd 70es, és 90el mennek rajta, van aki még ekkor is elkezd versenyezni, előzgetni index nélkül.

szerintem eddig sem lehetett 50 cm3 folott vezetni B-s jogsival.

t

Biztosan nem leszek népszerű, de szerintem legalább rutinvizsgát kellene tennie mindenkinek, aki motorozni akar, akkor is, ha van A-s jogsija (most a robogóhoz nekik nem kell). Tapasztalatból beszélek, a rutinpálya életszerű feladatokat tartalmaz, és attól, hogy van egy A-s jogsid, még nem fogsz tudni végigmenni a pályán robogóval.

"50ccm robogóval nem lehet felvenni a városi közlekedés tempóját"

Azért azt tudjuk, hogy ez az állítás nem igaz.

------------------------------------------------
A legtöbb ember azt hiszi, csak a gyomra üres...

Azért az vedd figyelembe, hogy itthon az 50cm3 Simpson is csak úgy lehetett "robogó" -azaz A kategória vagy smk jogsi kellett hozzá - ha lefolytották a teljesítményét két ponton is, szűkítették a kiomlő nyilást, és kiékelték a gázbovdent, hogy ne lehessen maximálisan húzni. Ez volt abban az időben, amikor a KRESZ szerint városban 60 km/h kint meg 100 km/h volt a megengedett sebesség! (Az már kérdés, hogy mindekinek az volt az első dolga, hogy a kötelező első szervíz után kidobálta ezeket a felesleges kacatokat a motorból :) )
Én hajtottam 50-s Simpsont meg 125-s ETZ-t is. Azért igencsak lórugás volt a kettő között a különbség, szerintem nagyon nem robogó kategória a 125 cm3!

Azért a 125-ös TZ-t ne vedd egy kalap alá a mai motorokkal, mert egy autómata robogóval nem lesz lórúgás az elindulás. Próbálj egy 50ccm-es robogóval az Alkotmány utcai lámpától elindulni a Nyugati téri felüljárón felfelé. Nem igazán fogod a tartani a tempót. Ugyan ez áll még a BAH csomópontra, a hidakra és számos más útszakaszra is.

Sajna messze vagyok, így nehéz lenne kivitelezni :) De elhiszem, hogy ilyen szituációkban kevés lehet az erő. Viszont nem csak a domborzati viszonyok miatt kevés az erő, hanem a közlekedési morál miatt is, ami szerintem semmit sem változna, ha az autók pld. 50% lecserélődne 125 cm3 robogókra (ráadásul rendszám nélküliekre). Mindenki siet! Ha nem is gyorsul úgy egy mai automata motor, mint egy régi kétütemű, a végsebességben azért ott van az is, és a sok száguldozó autó helyett lesz egy rakás száguldozó nagyrobogós, akik ugyanúgy sietnek ráadásul megrészegülve attól, hogy mindenhol elférnek. Nem hiszem, hogy biztonságosabb lenne a közlekedés. Igenis járják végig a szamárlétrát :), hogy legyen valami fogalmuk a motorozozásról, főleg ezeknek a kiskerekű robogóknak az esetében, mert régen legalább normális méretű kerekekkel voltak felszerelve a segédmotorok, és nem borultak egyből ha egy kis gödör volt az úton.

nem bántam volna, ha lehetőség adódik erre.
persze én így 50-essel is robogózom, csak egyre hidegebb van. ezért sem robogózik a magyar, mert míg egy déli országban télen is lazán elő lehet venni, nálunk novemberben legkésőbb mindenki elrakja télire (egy-két fanatikust, pl. engem kivéve), mert hideg van, nem egészséges motorozni.

Sokat motoroztam kis és nagy motorokkal is. Nagyon veszélyes tud lenni az 50cm3 is, egy 125-ös robogó meg megy akár 100 km/h-t is - nem robogó még többet is. Egy kis vezetéstechnikai tréninget mindenkinek kötelezővé tennék, aki (bármilyen) motorra ül.

A dugók kezelése egy kicsit komplexebb probléma érzésem szerint, mint hogy azt (varázsütésre) megoldja a "nagy robogót a népnek" c. felkiáltás.

egy 50ccm robogóval nem lehet felvenni a városi közlekedés tempóját,

Egy mai 50ccm-es robogó minden megeröltetés nélkül képes 60-70km/h (esetleg nagyobb?) végsebességre is. Annál többel meg szabályosan városban nem nagyon mehetsz. Igaz, 50ccm-es, hivatalosan segédmotoros kerékpárnak minősített robogóval max. 40km/h-val mehetsz, ami inkább gáz. Főleg ha mondjuk egy Árpád-hídra vagy Soroksári útra gondolok, ahol elvileg lehet menni 70-nel. Ha ott menne valaki 40-nel, elég gyorsan letarolnák. Ezt a sebességkorlátozást kellene feloldani. ennek több haszna is lenne. Egyrészt nem kellene nagyobb robogókat használni B kategóriás jogsival, másrészt az egészségügy is több friss szervhez jutna a szervátültetésekhez.

Egyébként a dugókon ez se sokat segítene, mert az egy nyomon való közlekedés erősen szezonális jellegű, nem úgy mint meditárrán területeken. Én egyébként normális tömegközlekedéssel is beérném. BKV-val a napi munkábajárás oda-vissza 2 óra, kocsival ugyanez (dugókkal együtt) kb. 1 óra.

"Egyébként a dugókon ez se sokat segítene, mert az egy nyomon való közlekedés erősen szezonális jellegű, nem úgy mint meditárrán területeken."

Én sem Angliát sem Németországot nem sorolnám a mediterán országok közé, és mégis működik a robogózás az évnek a 2/3 részében.

"nyáron nincs dugó, mert kb. az ország fele szabadságon van"
Szerintem te még nem jártál nagyvárosban nyáron. Amúgy nem feltétlenűl a dugót kell kiemelni ezen indítvány kapcsán, hanem a károsanyag kibocsájtását az "egyutasos autóknak", a szmogriadót (mert volt már erre is példa), parkolási helyzetet. Attól hogy te nem tennéd le az autódat még időszakosan sem, más lehet hogy megtenné.
Az meg csak demagógia hogy a motorosok nem tudnak közlekedni és ezért veszélyes a motorozás. Az autósok utálják a gyalogosokat, a bicikliseket, a motorosokat sőt egymást is nagyon utálják, mert egymás útjában állnak.