Optimus - az új generációs, open source billentyűzet?

Címkék

Mivel az ember a számítógéppel a legtöbbet a billenyűzeten keresztül "kommunikál", fontos hogy az milyen minőségű és mennyire segíti a felhasználó munkáját.



Az orosz Artemy Lebedev stúdiójában készül valami, ami sok számítógépet használó ember érdeklődését felkeltette. Egy olyan billentyűzetről van szó, amely mindig az adott feladatnak megfelelő jelzéseket mutatja a felhasználó felé. Gondoljuk el, hogy milyen hasznos lehet például az, ha Photoshop-ban dolgozva a billentyűzen nem a grafikai munkához kevésbé fontos betűket, hanem inkább a billentyűkhöz rendelt Photoshop funkciókat látjuk. Vagy ugyanezt Quake-ben...



(Képek ->)





A billentyűzet minden egyes gombja egy kis kijelző, amely éppen a billentyűzet aktuális funkcióját mutatja.







Photoshop...







Quake...



A nagy érdeklődésre való tekintettel a fejlesztők összeállították a Slashdot olvasókban leggyakrabban felmerült kérdésekre a válaszokat:



- A gyártás kezdeti fázisában van.

- 2006-ban szeretnék piacra dobni.

- Egy jó mobiltelefon áránál kevesebbe fog kerülni.

- Igazi lesz (nem vaporware - gondolom ezt akarja jelenteni).

- OS-független lesz

- Az összes nyelvet és kiosztást támogatni fogja.

- Moszkva Oroszország fővárosa. (muhahaha)

- Minden egyes gombot fel lehet programozni úgy az a kívánt szekvenciát állítsa elő.

- Open Source lesz, az SDK elérhető lesz bárki számára.

- Egy napon fel lesz osztva (ergonómikus lesz) (gondolom, hasonlóan, mint az MS billenyűzet).

- OLED technológiát fog használni.

- Lesz billenyűzet-kímélő funkciója (screensaver -> keysaver).

- A stúdió a Kreml-től két háztömbnyire van.

- Lesz numerikus része, mert ők szeretik.

- Nincs hó nyáron Moszkában. (hehe)

- Világszerte elérhető lesz.

- OEM forgalmazás lehetséges.



A projekt honlapja itt.

Hozzászólások

Nekem nem is a magasságával lenne bajom, hanem azzal, hogy túl kint van. Tízujjas gépelésnél a pontosvessző (é) fölött van a jobb kisujj, és azzal kell az Entert is leütni. Csakhogy az két (!) gombbal kijjebb mászott.

Gyors gépeléshez nem szerencsés ide-oda mozgatni a csuklót.

Drótnélküli változat lesz-e belőle vajon?

Grrr! Lecsúsztam! Bár számíthattam rá, hogy előbb utóbb valaki másnak is eszébe jut ez. Sebaj maradt még vagy száz másik ötletem.

Mindenesetre az Emacs vagy a Vi használata némileg leegyszerűsödhet majd így. :)

Hat igen. Ha jobban belegondolunk, akkor a billentyuzet az a szamitogep tartozek, amely a kezdetek ota mit sem valtozott (most tekintsunk el attol, hogy a mechanikus helyett adtak ki HAL elemes verziot is, meg hogy egyes tipusokon a drot helyett adovevo van). Itt az ideje, hogy valtozzon. Csodalom, hogy eddig nem jutott eszebe senkinek ez. Remelem nem csak vaporware.

Ide illo nepszeru idezet:

``Azert tudnak ezek az oroszok.''

:-))

Figyelemre méltó még a http://www.senseboard.com/ címen látható kütyű. Két darab kézpánt alkot teljes, testreszabható billentyűzetet ill. pozícionálót. A billentyűzet lehet akár papíron is, de nem szükséges. Elég hasznos darab hordozható eszközökhöz. Ilyet akarok!

Egyfelől nagyon szép és nagyon cool és nagyon hatásvadász meg minden... Másfelől viszont nem igazán látom értelmét. Aki hatékonyan akar dolgozni, úgysem nagyon néz rá a billentyűzetre, ha meg esetleg mégis, akkor is az a célja, hogy minél gyorsabban megtaláljon egy adott gombot. Ez a billentyűzet a fordított irányú asszociációt segíti, ha ránézek egy billentyűre, meg tudom mondani hogy mit csinál, nade erre nincsen szükség. Az kell, hogy ha a progi kiírja, hogy egy adott funkciót én mely gombbal tudok aktiválni, akkor én minél gyorsabban rátaláljak arra a gombra. Ha azt mondja a progi, hogy fájl mentése Ctrl+S, akkor rögtön lenyomom a Ctrl+S-t, mert tudom hogy hol van. Ha viszont azt mondja, hogy nyomjam le a floppy ikonú billentyűt, akkor oda kell néznem, meg kell keresnem, és ahány szituáció, annyiszor kereshetem elő újra meg újra ugyanazt a gombot. Magyarul szerintem egyáltalán nem hatékony ez a megközelítés.

Anno a euro fighterhez kaptam ilyen billentyűzetre rakható izét ... Ez az ötlett über fasza :)

Uhum, bar az OLED lenyege, hogy irto kicsi az energia felhasznalsa, mivel nem kell neki hattervilagitas. Nehany OLED jellemzo:

1)better viewing angle

2)almost 3X brighter

3)cheaper to make

4)better color reproduction

5)no backlight needed

6)better battery life

Szerintem igazad van akkor, ha te _tudsz vakon gepelni_ es ismered az adott _alkalmazast beteve_. Egyeb esetben nincs.

- Sokszor jatszok uj jatekkal, amikor egy nap azzal telik el, hogy beallitom a billenyuzetet. Sokszok keresni kell, hogy mi hol van.

- Nem mindenki tud vakon billenyuzni. Nekik hasznos.

A te olvasatodban egyaltalan nincs szukseg billentyuzet feliratokra. De megis vannak...

Most mirol beszelsz? Az elemrol ami vilagitja, vagy a beepitett OLED-rol? Nem hiszem, hogy az OLED ne birna 3 evig, hiszen notebook kijelzoket es TV-ket is akarnak belole gyartani. Ha a feltetelezett billentyuzet akksirol beszelsz: az most sem birja 3 evig, ha radios. Nyilvan tolteni kell.

nem, nem, termeszetesen az OLED-rol beszelek. Csak olyan pletykakat, forumos hozzaszolasokat olvastam (hivatalos cikket meg nem lattam a temaban), amiben azt irjak, hogy az OLED nem birja tul sokaig, pont a szervessege miatt. Erre lennek kivancsi.

Az, hogy monitort, kijelzot akarnak gyartani belole, azt nem hiszem hogy meggatolna a gyartok szemszogebol egy ilyen alacsony elettartamu eszkoz, majd azt mondjak, hogy vegyunk harom evente uj telefont (ami azert elo szokott igy is fordulni). Mondjuk laptopnal azert mar fontos szempont...

Hát ez se rossz: http://www.artlebedev.com/portfolio/mus/

:)))

Nem kell ehhez sem vakon gépelés, sem az alkalmazás betéve ismerete. Tfh épphogycsak ismerkedem a billentyűzettel és az alkalmazásokkal. Ha mindig minden billentyű ugyanott van, és az alkalmazások a betűkre hivatkoznak, akkor az egyik progi azt mondja hogy nyomjak X-et adott szolgáltatáshoz, kikeresem, megnyomom, legközelebb másik progi másik funkció eléréséhez azt mondja hogy nyomjak X-et akkor már gyorsabban meg fogom találni, mert ugyanott van, és ezeket az agyam összekapcsolja, vagyis csak egy kiosztást fogok szépen lassan nagyjából megtanulni, megszokni. Ez szerintem sokkal jobb, mint ha minden progi minden adott szituációjában más-más jelek volnának a billentyűzeten és azt kéne megszoknom, ott kéne mindig az adott jelet kikeresnem.

Persze, új játékkal ismerkedés esetén neked adok igazat, akkor tényleg tök jó lehet ez a billentyűzet.

nekem a photoshop -os alkalmazás teccik ahol ugye sok ki nem használt billentyű van én legalábbis lamer grafikusként mindent egérrel bányászok elő, nos, ha lennének a betűk helyett jól eltalált ikonok vagy rövídítések a billentyűzeten, nekem sokat segítene a játékban pedig szintén mert ritkán játszok és keveset és nem szeretem mikor néhány funkcióját a játéknak nem használom mert nem is tudok róla vagy nem tudom a billentyűkombinációját persze erre is megoldás lehetne ez az új csoda, vagy mudozáskor lehetne a funkcióbillentyűk helyére aliasokat...

Igen. Akkor, ha majd az vilag osszes programozoja egy semara gondolkodik, vagy megegyeznek es igy valositjak meg.

Addig szerintem nem rossz az, hogy bizonyos programokhoz celbillentyuzetet definialhatsz ugy, hogy kozben az osszes tobbi billenyu nem mutat "zavaro" jeleket (vakon vannak). En mar tobbnyire vakon gepelek (10 ev utan) de meg most is van olyan, hogy neha lepillantok a billentyuzetre. Akik eppen csak ismerkednek vele, azoknak nagy segitseg lehet. Nem beszelve arrol, hogy tetszolegesen programozhato, igy nem problema egy gepen akar 87 fele billenyuzet kiosztast csinalni, ami hasznos lehet pl. internet cafekban, publikus szamitogep allomasokon, stb.

Hehe pont 10 éve terveztem egy ilyet, egyrészt a különböző karakterkészletek kiosztásainak billentyűzeten való megjelenésére, és az ablakos kezelés megkönnyítésére. Egy novice felhasználónak eszerübb megnyomni a billentyűzeten az YES, NO, CANCEL gombot, mint egérrel odanavigálna és click.

LCDket haszáltam, a problémát sok gombon használva agyonkábelezés jelentette.

A BMEn lebeszéltek róla - egy rokonom ráadásul, így biztos nem rosszindulatból -, mert túl drága lette volna és ezért "nem piacképes". Igaz akkor még más idök voltak.

Kíváncsi vagyok ők, hogy oldották meg. Bár mostanában egy többrétegű nyák nem olyan drága.

Nem csodálom, hogy oroszok csinálták meg, nálam is az vezette fel az alap-problémát, hogyan lehetne elegánsabb megoldást találni egy angol, magyar, orosz billentyűzetre (matricaragasztgatás nélkül :)

gondolkodtam kicsit :)

mplayer -vo optimus

Egy sima fapados érintőgombos képernyöt készitenének sikbapakolva a kihuzható billentyűzet fiokra.Azt még a billentyű méretét és menyiségét is tudnád álítani.

Én nekem rémlik valami ilyesmi próbálkozás még a 286, 386-os időkből. Sima LCD-vel volt megoldva. Még emlékszem a reklámszövegben szerepelt valami ilyen mondat, hogy "a billentyűzeten ugyanazok a betűk jelennek meg, mint a szoftverben". Akkor morfondíroztam is rajta sokat, hogy ennek a mondatnak mi akart lenni az értelme... (Nyilván a nyelvi kiosztásra gondoltak, csak kicsit hülyén fogalmazták meg)

Lehet egyébként, hogy most járt le valami szabadalom erre és azért kapták most fel az ötletet. Á la flatscreen...

Mekkora huzavona lesz a pixalhibakbol... :-D

Ha megcsinálják kakaóbiztosra, kisgyerekeknek is jó lesz. :)

Ki fogom probalni.

Ket dolog ami nem nyerte el a tetszesemet, az az allitolagos rovid elettartam es az ENTER helye.

A merete az kivallo, a leszexibb ENTER gomb amit programozo megkivanhat, de en egy sorral feljebb tennem, hogy kezre alljon. :)

Ma nagyon unatkoztam gondoltam megnézem hogyan áll ez a project, mert már régen szemezek vele. Amikor az árát megláttam leesett az állam:
Price: 43 990.00 rub.
approx. 1564.37 US$
approx. 1256.86 €

Ez azért horror!