Shimano Alfine 11speed

A Shimano korabban, a Nexus sorozatban 6-7 sebesseges agyakat gyartott, nekem is volt egy ilyenem, de nem volt kulonosebben finom szerkezet. A bowdenhuzas forditva volt magoldva, tehat a valtomarkolatot elore, rugo elleneben tekerve lehetett a kisebb, hatrafele, a rugo rasegitesevel lehetett a konnyebb fokozatra forgatni. Maga a szerkezet se volt tulzottan kifinomultnak mondhato, bar mellevaltassal nem nagyon volt problemam, es konnyu volt a szereles is a kiakaszthato bowden es a pozicio beallitasat segito jelolesek miatt.

Nehany eve a Shimano atdolgozta a valtokat es kihozta a 8 sebesseges Alfine szeriat, ami nagy siker lehet, mert rengeteg nagy gyarto szerel ilyen valtot a modelljeikbe (a Nexussal ellentetben).

A legujabb modell, az SG-700 mar 11 sebesseges. Fobb parameterei:

- 11 fokozat
- 1,6 kg tomeg
- 409% attetel-tartomany (csaknem +100% a 8 sebessegeshez kepest)
- Rapidfire Plus ketujjas valtokar
- uj, olajfurdos kenes
- szabvany 6 csavaros tarcsafek-rogzites
- ara kb 420 USD (~90.000 Ft, csak az agy/valtokar)

A Shimano allitolag szeptembertol szallitja, de mar elorendelheto, a gyartoknal mar kint vannak az elso tesztpeldanyok. A rendszerhez hajtokar es tarcsafek is tartozik.

A Bikeradar cikke itt.

Jelenleg a legtobb fokozattal rendelkezo agyvalto a kb 10 eve gyartott Rohloff Speedhub, ami ketszer ennyibe kerul, de 14 fokozattal, 526% attetellel es olajfurdos kenessel rendelkezik, teljesen zart es belso pozicionalasu mechanikaja van, a karbantartasi igenye minimalis, csak evente egyszeri olajcsere szukseges. A Speedhubot eleve ugy terveztek, hogy akar freeride/downhill hasznalatra is alkalmas legyen - az Alfine agyak inkabb varosi uzemre vannak kitalalva.

Hozzászólások

Jó nehéz, vajon egy 8 sebességes hátsó váltó milyen nehéz? Egy agy mondjuk 300-500g max.. + kazetta + váltómű... Ennek az áttételezésével ki lehet váltani egy 3*8 sebességes váltó szettet? (a 24 sebesség úgy se mind használható..)

Persze ez elméleti, a váz kialakításával biztos lenne probléma: ejtőpapucsos.

Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش

> Persze ez elméleti, a váz kialakításával biztos lenne probléma: ejtőpapucsos.

Van hozza lancfeszito.

Egy atlagos valtos rendszer (Shimano LX-XT kategoria):
- hatso valto ~250 g
- elso valto ~150 g
- ket plusz lanctanyer ~100 g
- hatsoagy ~400 g
- kazetta ~300 g

Ez osszesen 1200 g korul van, de lejon meg peldaul az elso valtokar tomege is. Szoval 400 g plusz tomeget jelent az agyvalto. (de en nem erzem menet kozben a plusz tomeget, inkabb a belso surlodasa nagy)

Nem ismerem gyakorlatból ezeket, nekem egy 5 sebességes "kőkori" sachs agyváltóm van az otthoni "kocsmábajárós" (olyan ronda, hogy a kocsma elől se lopják el :-) ) biciklimen, annál hajtás közben érezhető némi többletmunka-igény, de a belső felépítéséből adódóan a szabadonfutás talán még könnyebb is - t.i. ilyenkor csak a palást forog a kerékkel, mégpedig a szokásos hátsóagy-csapágyaknál jóval nagyobb átmérőjű golyósoron. A láncátdobós váltók ellenállása a bolygómű forgatásához szükséges erőnél akár nagyobb is lehet, a többszörösen megtört láncnak és a két plusz görgőknek köszönhetően, úgyhogy én ezt nem írnám az agyváltó számlájára, inkább a nexus tervezési hibája véleményem szerint.
A rohloff speedhub régi álmom :-), amikor megjelent, egy ismerősömnek építettek vele gépet, akkoriban kb 500g megtakarítást hoztak ki vele, azóta biztosan könnyebbek lettek valamelyest a cuccok, de az akkor vitt mindent. Hosszabb távon meg behoz az árából, alig eszi a láncokat, nem kell görgőt cserélni, alig kell karbantartani - és nem kell lecserélni jövőre az újabb modellre, mert az májer :-D

> akkoriban kb 500g megtakarítást hoztak ki vele, azóta biztosan könnyebbek lettek valamelyest a cuccok, de az akkor vitt mindent. Hosszabb távon meg behoz az árából, alig eszi a láncokat, nem kell görgőt cserélni, alig kell karbantartani - és nem kell lecserélni jövőre az újabb modellre, mert az májer :-D

Nekem anno a csere kb +400g-ot jelentett a lancvaltos LX hv/XT valtokar/XTR agy,atdobo/Syncros tanyerokbol allo vegyes cucchoz kepest. En Rohloff lancfeszitovel hasznalom hagyomanyos ejtopapucsos vazban.

Elvileg lesz konnyebb modell, de annak kevesebb is lesz a futasteljesitmenye, es mivel alapvetoen kisebbre vett alkatreszekkel lesz megvalositva a tomeg csokkentese, lassan is keszul.

more pr0n ;-)

A súly összehasonlításánál azt is figyelembe kell venni, hogy nincs első váltó, nincsenek lánctányérok, váltókarból is csak egy van, az is másmilyen, és a lánc is rövidebb.

A kiváltás attól függ, hogy a 3*8 legkisebb és legnagyobb áttétele között mekkora az arány: ha kb 400% vagy kevesebb, akkor ki. A Rohloff 500/14-re azt mondják, hogy egy standard 3*9-et ki lehet vele váltani.

Szinte csak Nexus van az also-kozep kategorias agyvaltos biciklikben (nalunk). 250Eur es felfele kornyeken.

Nexus-ból már volt 8 sebességes is. Ez van a városi biciklimen.

Tényleg érezni, hogy "nehezebben" megy mint egy láncdobálós szerkezet. Egyes sebességekben darál is, s nem lehet durvulni vele. De nem kell a láncot annyit pucolni, egyszerűbb a sebességváltás, teljes láncvédőt lehet szerelni rá. Kb ennyi jut most eszembe.

Az Alfine szériához elejétől kezdve volt Rapidfire (használható egyébként a Nexus-al is) és tárcsafék rögzítés.

Igazából síkságon egy 3 sebességes Nexus vagy SRAM i-motion is nagyon megállja a helyét.

> Nexus-ból már volt 8 sebességes is.

Lehet, csak nem emlekeztem ra pontosan. Sot, hogy utananeztem, csak 7-es es 8-as volt.

> Az Alfine szériához elejétől kezdve volt Rapidfire (használható egyébként a Nexus-al is) és tárcsafék rögzítés.

Persze, azt csak a felsorolas kedveert irtam le, nem mint uj feature-t.
A Nexushoz meg dobfek es gorgos fek volt kaphato.

A Rohloff amilyen draga, annyira olyan erzes, mintha tele lenne az egesz homokkal, nagy az ellenallassa... Alfine kellemes. DH-ra is teljesen alkalmas :))

Abszolút megértem; így el lehet kerülni, hogy mindenféle hupos bringások találkozóra hívjanak, hogy kipróbálhassák ;)

Kb. egy hete értem haza két hetes svájci bringázásról, ahol egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy a mostani biciklim nem éppen ideális hosszútávú túrázásra. Azóta speedhubos biciklin agyalok ;)

42-es tanyert hasznalok a 16-os racsnihoz, ezzel aszfalton lejton ~65-ot meg ki tudok porgetni. Hegyen nyomom en is, pl a Szilvasvarad maratonon 2004-ben vegig nyeregben fel tudtam tekerni az Ordog-oldalon Bankutra. Ez mar reg volt, mostanaban az evi 2-3000 km-rel nincs nagy edzettsegem. De pl a Kevely-nyeregbe fel tudok tekerni az Egri var feloli oldalon (a sziklak alatt), vagy a Harmashatar-hegyen a sorompotol a csucsra vezeto emelkedon. Nehez? Minden relativ. En tokeletesen meg vagyok vele elegedve, 7 eve hasznalom.

Csak egyfele modell van, ami a belsosegeket illeti - tudtommal csak nagyon apro dolgokon valtoztattak (szimeringek, kulso mechanika stb), a belseje, igy az attetelezes kezdettol ugyanaz. A regi jo, mert ha jol be van kopva, mar eleg lagyan mukodik, es halkabb is.

Barmikor mehetunk tekerni, bar mint emlitettem, nem vagyok tul eros, es mostanaban ritkan megyek terepre, ennek megfeleloen olyan kulsoim vannak, amivel laza talajon konnyen 'eldobom magam'.

Hi,
szerintem formában vagy, ha a 42/16 -tal felmész. :) (Bár nem ismerem a cuccot, de mindenki 32-36 tányérral használja)

Mi most egy olyan "projektet" csinálunk, hogy különféle hegyi utak bejárása. Kitűzünk egy útvonalat, felülünk a vonatra, odamegyünk. Általában mindenki összetöri magát, és olyan mocskosak leszünk, mint a malacok. :) Széles gumi alap. :) Vettem egy Garmin Edge cuccot, baromi jó a dokumentáltság. :) Az agyváltó téma azért érdekel, mert messze a hajtással van a legtöbb gondom, de úgy gondolom, a következő beruházás nem ez lesz, hanem egy tubeless setup..

Köszönöm. Persze hogy érdekel, de ahhoz túl messze lakok Budapesttől, illetve túl ritkán vagyok ott, hogy kivitelezhető legyen. Bár most pénteken kora délután pont járok arra, átutazóban, nagy, tömött bőrönddel...

Mások tapasztalatait olvastam már eleget, a személyes tapasztalat hiányzik: milyen hangos, mennyire súrlódik, mennyire lehet/nem lehet terhelés alatt váltani, ilyesmik. Bár igazából úgyis tökmindegy, mert mindent egybevetve nagyon úgy tűnik, hogy csak a speedhub üdvözít, szóval előtt-utóbb úgyis csere lesz (vagy új bicikli, mert a vázzal is vannak kisebb-nagyobb problémáim).

szerk.: de egy kérdés csak van: a bovdenek a tekerőtől az agyig végig egy zárt bovdenházban mennek?

> szerk.: de egy kérdés csak van: a bovdenek a tekerőtől az agyig végig egy zárt bovdenházban mennek?

Nem, nalam a valtobowdenek helyen mennek a nyeregcsoig, onnan pedig a fektuskehez erositett adapteren at vannak az agyhoz vezetve. Most pont nem talalok rola fotot [1].
A Rohloff oldalan amiken az a 'hernyo' van, azoknal a vazon kell a bowdennek ellentartas, a tarcsafekesnel viszont lehet vegig zart bowdenhazat hasznalni.

> milyen hangos, mennyire súrlódik, mennyire lehet/nem lehet terhelés alatt váltani, ilyesmik.

Hangos/surlodik, ha a 7. es az alatti fokozatokat hasznalod. Csinaljak videot? ;-)
Mikor a kis fokozatokat hajtod, hatarozottan erezni, hogy fog, de sik terepen vagy aszfalton (15-20 km/h felett) szerintem szinte lehetetlen eszrevenni az ellenallasat.
Terheles alatt kb ugyanaz a helyzet, mint a lancvaltonal: valamennyire illik tehermentesiteni (1/4 fordulatot), de a lanccal ellentetben nagyon gyorsan valt a tengelyiranyu kapcsolas miatt.

A markolatvalto mukodese attol fugg, mennyire hagyod 'logni' a bowdent. Ha feszes, akkor nehezkesebb, de gyors es 'stiff' a valtas, ha laza, akkor kisebb erovel, de nagyobb holtjatekkal lehet kapcsolni. Ami nekem hatarozottan nem tetszik, hogy a markolat nagyon szeles, sok helyet vesz el a kormanyon, igy pl most a jobb markolatom kb 5 cm-rel rovidebbre van vagva, mint a bal, hogy a fekkarok kb azonos szelessegben legyenek.

[1] szerk: megtalaltam, ez az, csak a fene se gondolta, hogy 'Schaltzuggegenhalter' lesz a kulcsszo ;-) Ezt fel lehet ugy szerelni, hogy kiveszed a feket rogzito csavart, es ezen keresztul hajtod be (hosszaban), igy a fekete cso lenyegeben a fektuske meghosszabbitasa lesz, a ket bowden ezeken keresztul megy az agyhoz.

Ennek van egy oriasi elonye: a bowdeneken ket zsenialis kis kapoccsal (Bajonettverschluss ;-) bonthato a kotes, igy a kerek ezzel, illetve a tamaszteknal levo pocok oldasaval azonnal kiveheto.

Aaah, megvan a foto! Remelem, ezzel a fenti blabla egy csapasra vilagossa valik ;-)
- legalul latszik a vazra alulrol tamaszkodo nyomatekkar
- felul a bowdenrogzites a fektusken
- kozepen az elforgatva nyithato bowdenkapcsok

A kepen latszik, hogy kinn nem akkora fetis ez a valto, siman hasznaljak csomagtartos-kitamasztos varosi bicikliken...

Köszönöm a válaszokat.

"Nem, nalam a valtobowdenek helyen mennek a nyeregcsoig, onnan pedig a fektuskehez erositett adapteren at vannak az agyhoz vezetve."

És a "hernyó" és az ellentartó adapter között szabadon fut a bovden? (szerk.: azóta szerkesztettél, ok, látom ;) Utóbbi túra egyik tapasztalata volt, hogy a szabadon futó bovden hosszútávon szennyeződések és rossz idő miatt bajt jelent. Mondjuk úgyis tárcsafékben gondolkodom, ahol ez ezek szerint nem lesz gond, bár a rohloff + tárcsafék + csomagtartó kombináció alighanem rejt magában kihívásokat.

"Hangos/surlodik, ha a 7. es az alatti fokozatokat hasznalod."

Fordítva jobb lenne, akkor a menetszél elnyomná a hangját ;)

"Terheles alatt kb ugyanaz a helyzet, mint a lancvaltonal: valamennyire illik tehermentesiteni (1/4 fordulatot), de a lanccal ellentetben nagyon gyorsan valt a tengelyiranyu kapcsolas miatt."

Igen, a gyorsabb váltásban reménykedek, mert megpakolva és hegynek felfele nem mindig van lehetőség eléggé tehermentesíteni, és olyankor a hagyományos váltónál van némi recsegés-ropogás, de végül megcsinálja. Meg abban, hogy álló helyzetben is lehet váltani, és ez alighanem sok erőltetett váltást megspórolna. De mindez persze csak a gyakorlatban derülne ki ;)

"Ami nekem hatarozottan nem tetszik, hogy a markolat nagyon szeles, sok helyet vesz el a kormanyon, igy pl most a jobb markolatom kb 5 cm-rel rovidebbre van vagva, mint a bal, hogy a fekkarok kb azonos szelessegben legyenek."

Ahm, azt figyeltem már én is fotókon. Túrázós bringán sosincs elég hely a kormányon, viszont a mostani váltóm két kijelzője együtt szintén kb annyi helyet foglal (bár azt legalább szimmetrikusan teszik). Fűrészem meg van otthon ;)

Jol nez ki a cucc, az alabbi aprosagokat leszamitva:

- ki gyart hozza vazat? (foleg karbont)
- lancfeszito nelkuli ossztelos megoldas ki van zarva (?)
- lehet-e tokozni a lancot, es miert nem? ;-)
- ha 'tokeletesnek' terveztek, miert bowdenes a mukodtetese (ha jol latom)?
- mi tortenik, ha a hajtokarhoz kepest 3x fordulattal forgo lanckerekhez hozzaer valami? ;-)

Jo lenne latni egy fotot egy komplett bringarol is.

Meg nehéz és miért nem szíjhajtásos (;

- A "formátumot" nyílt szabvánnyá akarják tenni, hogy bárki csinálhasson ilyen meghajtású bringát. Ha akar.
- Szerintem lehetne olyat csinálni, hogy a váltó a hajtókarral együtt a lengő tagon legyen, és akkor a lánckerekek távolsága nem változik. A rugózatlan tömeg persze nő, de mivel a váltó-hajtókar nagyon közel lenne a csuklóhoz, ezért alig mozogna, vagyis talán annyira nem lenne nagy baj.
- Passz. Lehet, hogy lehet, csak akkor kevesebb látszana a cuccból, az meg kiállításon nem jó (;
- Bowdennel nekem csak akkor van bajom, hogyha nyitott a háza. Itt szerintem a markolattól a váltóig végig zárt házban fut. Meg aztán a Rohloff is bowdenes (;
- Az attól függ, hogy a hátsó kerék szabadon futó vagy fix, utóbbi esetén érdekes dolgok is meg_eshetnek_ (;

Itt vannak fotók (de azokon kívül semmi más): http://www.endorfinbikes.de/

Az Endorfin korabban Rohloffal is szerelt bringakat...

Nem azert, de nem birtak volna egy pedalt behajtani vagy legalabb utolag ramontirozni a fotora? Alul az a logo bowden megcafolja, hogy a szerkezet ellenall az agaknak es koveknek ;-)

"Orommel" latom, hogy a Pinion is ket bowdent hasznal egy b*zinagy markolattal. A Rohloffban is pont az a zavaro, hogy szeles a markolat, illetve a bowdenek lefele hagyjak el a kormanyt. Mar regen torom a fejemet valami elegansabb megoldason. A harmadik foton jol latszik, hogy a villavallon fekszenek fel a bowdenek, igy par ora alatt megkoptathatjak a festeset.

Nem csak kritizalok, egyszeruen nem ertem, hogy egy ilyen erdekes termek talalasara miert nem figyelnek oda jobban.

Azért cselesek ám a német barátaink, mert elsőre (és sokadszorra is) csak a méretkülönbség tűnik fel az alkatrészek között. De a tűcsapágyak rögzítését jobban megnézve látszik, hogy a Rohloff csapágyak tengelye üreges, az Alfine-é viszont tömör.
Mindegy, mostmár csak azért is Rohloff lesz, el van döntve ;)

Egy kis update: Rohloff végre engedett némileg a makacsságából, és jövőre csinálni fog 36 küllős változatot is.

Elevenitsuk fel egy kicsit ezt a topic-ot:)

S501+gorgos feket szeretnek beszerezni. Lehetseseges, letezik ez a parositas?
Ha igen, hol tudok ilyet beszerezni?
Mi a neve a gorgos feknek angolul?
Mi a feltetele, hogy ezeket fel lehessen szerelni? Kell vmi butyok a vazra?

10x
tompos

> S501+gorgos feket szeretnek beszerezni. Lehetseseges, letezik ez a parositas?

SG-S501 product page

"Roller Brake Compatible - "

Tehat erre nem tudsz gorgos feket tenni. Viszont ahogy nezem, a regebbi Nexus 8-as modellekre lehetett.

> Ha igen, hol tudok ilyet beszerezni?

ld feljebb

> Mi a neve a gorgos feknek angolul?

roller brake :D

> Mi a feltetele, hogy ezeket fel lehessen szerelni? Kell vmi butyok a vazra?

A gorgos feknek a kontrahoz hasonlo rovid nyomatektamasza van, egy sima bilinccsel van a vazhoz rogzitve.