A legujabb modell, az SG-700 mar 11 sebesseges. Fobb parameterei:
- 11 fokozat
- 1,6 kg tomeg
- 409% attetel-tartomany (csaknem +100% a 8 sebessegeshez kepest)
- Rapidfire Plus ketujjas valtokar
- uj, olajfurdos kenes
- szabvany 6 csavaros tarcsafek-rogzites
- ara kb 420 USD (~90.000 Ft, csak az agy/valtokar)
A Shimano allitolag szeptembertol szallitja, de mar elorendelheto, a gyartoknal mar kint vannak az elso tesztpeldanyok. A rendszerhez hajtokar es tarcsafek is tartozik.
A Bikeradar cikke itt.
Jelenleg a legtobb fokozattal rendelkezo agyvalto a kb 10 eve gyartott Rohloff Speedhub, ami ketszer ennyibe kerul, de 14 fokozattal, 526% attetellel es olajfurdos kenessel rendelkezik, teljesen zart es belso pozicionalasu mechanikaja van, a karbantartasi igenye minimalis, csak evente egyszeri olajcsere szukseges. A Speedhubot eleve ugy terveztek, hogy akar freeride/downhill hasznalatra is alkalmas legyen - az Alfine agyak inkabb varosi uzemre vannak kitalalva.
- LGee blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 5565 megtekintés
Hozzászólások
Jó nehéz, vajon egy 8 sebességes hátsó váltó milyen nehéz? Egy agy mondjuk 300-500g max.. + kazetta + váltómű... Ennek az áttételezésével ki lehet váltani egy 3*8 sebességes váltó szettet? (a 24 sebesség úgy se mind használható..)
Persze ez elméleti, a váz kialakításával biztos lenne probléma: ejtőpapucsos.
Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Persze ez elméleti, a váz kialakításával biztos lenne probléma: ejtőpapucsos.
Van hozza lancfeszito.
Egy atlagos valtos rendszer (Shimano LX-XT kategoria):
- hatso valto ~250 g
- elso valto ~150 g
- ket plusz lanctanyer ~100 g
- hatsoagy ~400 g
- kazetta ~300 g
Ez osszesen 1200 g korul van, de lejon meg peldaul az elso valtokar tomege is. Szoval 400 g plusz tomeget jelent az agyvalto. (de en nem erzem menet kozben a plusz tomeget, inkabb a belso surlodasa nagy)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Belső surlódása? Ilyen nagy különbség lenne surlódásban a "hagyományos" és a bolygóváltó között?
Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mit gondolsz? ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
gyönyörű :)
Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem ismerem gyakorlatból ezeket, nekem egy 5 sebességes "kőkori" sachs agyváltóm van az otthoni "kocsmábajárós" (olyan ronda, hogy a kocsma elől se lopják el :-) ) biciklimen, annál hajtás közben érezhető némi többletmunka-igény, de a belső felépítéséből adódóan a szabadonfutás talán még könnyebb is - t.i. ilyenkor csak a palást forog a kerékkel, mégpedig a szokásos hátsóagy-csapágyaknál jóval nagyobb átmérőjű golyósoron. A láncátdobós váltók ellenállása a bolygómű forgatásához szükséges erőnél akár nagyobb is lehet, a többszörösen megtört láncnak és a két plusz görgőknek köszönhetően, úgyhogy én ezt nem írnám az agyváltó számlájára, inkább a nexus tervezési hibája véleményem szerint.
A rohloff speedhub régi álmom :-), amikor megjelent, egy ismerősömnek építettek vele gépet, akkoriban kb 500g megtakarítást hoztak ki vele, azóta biztosan könnyebbek lettek valamelyest a cuccok, de az akkor vitt mindent. Hosszabb távon meg behoz az árából, alig eszi a láncokat, nem kell görgőt cserélni, alig kell karbantartani - és nem kell lecserélni jövőre az újabb modellre, mert az májer :-D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> akkoriban kb 500g megtakarítást hoztak ki vele, azóta biztosan könnyebbek lettek valamelyest a cuccok, de az akkor vitt mindent. Hosszabb távon meg behoz az árából, alig eszi a láncokat, nem kell görgőt cserélni, alig kell karbantartani - és nem kell lecserélni jövőre az újabb modellre, mert az májer :-D
Nekem anno a csere kb +400g-ot jelentett a lancvaltos LX hv/XT valtokar/XTR agy,atdobo/Syncros tanyerokbol allo vegyes cucchoz kepest. En Rohloff lancfeszitovel hasznalom hagyomanyos ejtopapucsos vazban.
Elvileg lesz konnyebb modell, de annak kevesebb is lesz a futasteljesitmenye, es mivel alapvetoen kisebbre vett alkatreszekkel lesz megvalositva a tomeg csokkentese, lassan is keszul.
more pr0n ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A súly összehasonlításánál azt is figyelembe kell venni, hogy nincs első váltó, nincsenek lánctányérok, váltókarból is csak egy van, az is másmilyen, és a lánc is rövidebb.
A kiváltás attól függ, hogy a 3*8 legkisebb és legnagyobb áttétele között mekkora az arány: ha kb 400% vagy kevesebb, akkor ki. A Rohloff 500/14-re azt mondják, hogy egy standard 3*9-et ki lehet vele váltani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyszeru: a mai 9-eseken altalaban 24/34 - 44/11, tehat 0.70 -> 4.0 = 571% az atteteltartomany, a Speedhub valamivel kevesebbet, 526%-ot tud, viszont teljesen linearis osztasban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szinte csak Nexus van az also-kozep kategorias agyvaltos biciklikben (nalunk). 250Eur es felfele kornyeken.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nexus-ból már volt 8 sebességes is. Ez van a városi biciklimen.
Tényleg érezni, hogy "nehezebben" megy mint egy láncdobálós szerkezet. Egyes sebességekben darál is, s nem lehet durvulni vele. De nem kell a láncot annyit pucolni, egyszerűbb a sebességváltás, teljes láncvédőt lehet szerelni rá. Kb ennyi jut most eszembe.
Az Alfine szériához elejétől kezdve volt Rapidfire (használható egyébként a Nexus-al is) és tárcsafék rögzítés.
Igazából síkságon egy 3 sebességes Nexus vagy SRAM i-motion is nagyon megállja a helyét.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Nexus-ból már volt 8 sebességes is.
Lehet, csak nem emlekeztem ra pontosan. Sot, hogy utananeztem, csak 7-es es 8-as volt.
> Az Alfine szériához elejétől kezdve volt Rapidfire (használható egyébként a Nexus-al is) és tárcsafék rögzítés.
Persze, azt csak a felsorolas kedveert irtam le, nem mint uj feature-t.
A Nexushoz meg dobfek es gorgos fek volt kaphato.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A Rohloff amilyen draga, annyira olyan erzes, mintha tele lenne az egesz homokkal, nagy az ellenallassa... Alfine kellemes. DH-ra is teljesen alkalmas :))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lol?
nekem nem all ellen ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
... amit én láttam. Neked olyan van? Alfine-hoz képest hogy megy?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem hasznalok Alfine-t, Nexus7-esem mar volt. Ahhoz kepest nagyon jol megy ;-) Csak a 3-4 legkisebb fokozatban van makdaralo hangja.
Ja, mar azt hittem, tapasztalatbol mondod...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, a "mákdarálásra" gondolok :)
Amúgy haveromnak van. Alfine után idegesítő. De nem tudom, lényeges-e. DH-s cuccra jó az alfine is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amig nem hullik szet. ;-)
ps. mtbr.com forumain nagyon jokat irnak az Alfine-rol terepen hasznalva.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
OFF: (ha mar valto)
9sp SRAM es shimano fogaskoszoru szelessege (nem a lanc szelessege) kozt van kulonbseg? Ugy tudtam, hogy nincs, de mintha lenne..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem szabvany. Eleg regen hasznaltam mar lancvaltot, 9-esem soha nem is volt ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Várjál, csak hogy jól értem-e: neked van Rohloff Speedhubod?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az eddigiekbol mire kovetkeztetsz? ;-)
Nem nagyon szoktam reklamozni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Abszolút megértem; így el lehet kerülni, hogy mindenféle hupos bringások találkozóra hívjanak, hogy kipróbálhassák ;)
Kb. egy hete értem haza két hetes svájci bringázásról, ahol egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy a mostani biciklim nem éppen ideális hosszútávú túrázásra. Azóta speedhubos biciklin agyalok ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha erdekel, kiprobalhatod az enyemet, szivesen megosztom a tapasztalataimat is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az áttétel milyen? Mi hegyen nyomjuk. Nem túl nehéz?
Amúgy nyamm nyamm. És a tiéd melyik? Én még egy nagyon régit próbáltam, szerintem azóta bővebb lett az áttétel..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
42-es tanyert hasznalok a 16-os racsnihoz, ezzel aszfalton lejton ~65-ot meg ki tudok porgetni. Hegyen nyomom en is, pl a Szilvasvarad maratonon 2004-ben vegig nyeregben fel tudtam tekerni az Ordog-oldalon Bankutra. Ez mar reg volt, mostanaban az evi 2-3000 km-rel nincs nagy edzettsegem. De pl a Kevely-nyeregbe fel tudok tekerni az Egri var feloli oldalon (a sziklak alatt), vagy a Harmashatar-hegyen a sorompotol a csucsra vezeto emelkedon. Nehez? Minden relativ. En tokeletesen meg vagyok vele elegedve, 7 eve hasznalom.
Csak egyfele modell van, ami a belsosegeket illeti - tudtommal csak nagyon apro dolgokon valtoztattak (szimeringek, kulso mechanika stb), a belseje, igy az attetelezes kezdettol ugyanaz. A regi jo, mert ha jol be van kopva, mar eleg lagyan mukodik, es halkabb is.
Barmikor mehetunk tekerni, bar mint emlitettem, nem vagyok tul eros, es mostanaban ritkan megyek terepre, ennek megfeleloen olyan kulsoim vannak, amivel laza talajon konnyen 'eldobom magam'.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hi,
szerintem formában vagy, ha a 42/16 -tal felmész. :) (Bár nem ismerem a cuccot, de mindenki 32-36 tányérral használja)
Mi most egy olyan "projektet" csinálunk, hogy különféle hegyi utak bejárása. Kitűzünk egy útvonalat, felülünk a vonatra, odamegyünk. Általában mindenki összetöri magát, és olyan mocskosak leszünk, mint a malacok. :) Széles gumi alap. :) Vettem egy Garmin Edge cuccot, baromi jó a dokumentáltság. :) Az agyváltó téma azért érdekel, mert messze a hajtással van a legtöbb gondom, de úgy gondolom, a következő beruházás nem ez lesz, hanem egy tubeless setup..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm. Persze hogy érdekel, de ahhoz túl messze lakok Budapesttől, illetve túl ritkán vagyok ott, hogy kivitelezhető legyen. Bár most pénteken kora délután pont járok arra, átutazóban, nagy, tömött bőrönddel...
Mások tapasztalatait olvastam már eleget, a személyes tapasztalat hiányzik: milyen hangos, mennyire súrlódik, mennyire lehet/nem lehet terhelés alatt váltani, ilyesmik. Bár igazából úgyis tökmindegy, mert mindent egybevetve nagyon úgy tűnik, hogy csak a speedhub üdvözít, szóval előtt-utóbb úgyis csere lesz (vagy új bicikli, mert a vázzal is vannak kisebb-nagyobb problémáim).
szerk.: de egy kérdés csak van: a bovdenek a tekerőtől az agyig végig egy zárt bovdenházban mennek?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> szerk.: de egy kérdés csak van: a bovdenek a tekerőtől az agyig végig egy zárt bovdenházban mennek?
Nem, nalam a valtobowdenek helyen mennek a nyeregcsoig, onnan pedig a fektuskehez erositett adapteren at vannak az agyhoz vezetve. Most pont nem talalok rola fotot [1].
A Rohloff oldalan amiken az a 'hernyo' van, azoknal a vazon kell a bowdennek ellentartas, a tarcsafekesnel viszont lehet vegig zart bowdenhazat hasznalni.
> milyen hangos, mennyire súrlódik, mennyire lehet/nem lehet terhelés alatt váltani, ilyesmik.
Hangos/surlodik, ha a 7. es az alatti fokozatokat hasznalod. Csinaljak videot? ;-)
Mikor a kis fokozatokat hajtod, hatarozottan erezni, hogy fog, de sik terepen vagy aszfalton (15-20 km/h felett) szerintem szinte lehetetlen eszrevenni az ellenallasat.
Terheles alatt kb ugyanaz a helyzet, mint a lancvaltonal: valamennyire illik tehermentesiteni (1/4 fordulatot), de a lanccal ellentetben nagyon gyorsan valt a tengelyiranyu kapcsolas miatt.
A markolatvalto mukodese attol fugg, mennyire hagyod 'logni' a bowdent. Ha feszes, akkor nehezkesebb, de gyors es 'stiff' a valtas, ha laza, akkor kisebb erovel, de nagyobb holtjatekkal lehet kapcsolni. Ami nekem hatarozottan nem tetszik, hogy a markolat nagyon szeles, sok helyet vesz el a kormanyon, igy pl most a jobb markolatom kb 5 cm-rel rovidebbre van vagva, mint a bal, hogy a fekkarok kb azonos szelessegben legyenek.
[1] szerk: megtalaltam, ez az, csak a fene se gondolta, hogy 'Schaltzuggegenhalter' lesz a kulcsszo ;-) Ezt fel lehet ugy szerelni, hogy kiveszed a feket rogzito csavart, es ezen keresztul hajtod be (hosszaban), igy a fekete cso lenyegeben a fektuske meghosszabbitasa lesz, a ket bowden ezeken keresztul megy az agyhoz.
Ennek van egy oriasi elonye: a bowdeneken ket zsenialis kis kapoccsal (Bajonettverschluss ;-) bonthato a kotes, igy a kerek ezzel, illetve a tamaszteknal levo pocok oldasaval azonnal kiveheto.
Aaah, megvan a foto! Remelem, ezzel a fenti blabla egy csapasra vilagossa valik ;-)
- legalul latszik a vazra alulrol tamaszkodo nyomatekkar
- felul a bowdenrogzites a fektusken
- kozepen az elforgatva nyithato bowdenkapcsok
A kepen latszik, hogy kinn nem akkora fetis ez a valto, siman hasznaljak csomagtartos-kitamasztos varosi bicikliken...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm a válaszokat.
"Nem, nalam a valtobowdenek helyen mennek a nyeregcsoig, onnan pedig a fektuskehez erositett adapteren at vannak az agyhoz vezetve."
És a "hernyó" és az ellentartó adapter között szabadon fut a bovden? (szerk.: azóta szerkesztettél, ok, látom ;) Utóbbi túra egyik tapasztalata volt, hogy a szabadon futó bovden hosszútávon szennyeződések és rossz idő miatt bajt jelent. Mondjuk úgyis tárcsafékben gondolkodom, ahol ez ezek szerint nem lesz gond, bár a rohloff + tárcsafék + csomagtartó kombináció alighanem rejt magában kihívásokat.
"Hangos/surlodik, ha a 7. es az alatti fokozatokat hasznalod."
Fordítva jobb lenne, akkor a menetszél elnyomná a hangját ;)
"Terheles alatt kb ugyanaz a helyzet, mint a lancvaltonal: valamennyire illik tehermentesiteni (1/4 fordulatot), de a lanccal ellentetben nagyon gyorsan valt a tengelyiranyu kapcsolas miatt."
Igen, a gyorsabb váltásban reménykedek, mert megpakolva és hegynek felfele nem mindig van lehetőség eléggé tehermentesíteni, és olyankor a hagyományos váltónál van némi recsegés-ropogás, de végül megcsinálja. Meg abban, hogy álló helyzetben is lehet váltani, és ez alighanem sok erőltetett váltást megspórolna. De mindez persze csak a gyakorlatban derülne ki ;)
"Ami nekem hatarozottan nem tetszik, hogy a markolat nagyon szeles, sok helyet vesz el a kormanyon, igy pl most a jobb markolatom kb 5 cm-rel rovidebbre van vagva, mint a bal, hogy a fekkarok kb azonos szelessegben legyenek."
Ahm, azt figyeltem már én is fotókon. Túrázós bringán sosincs elég hely a kormányon, viszont a mostani váltóm két kijelzője együtt szintén kb annyi helyet foglal (bár azt legalább szimmetrikusan teszik). Fűrészem meg van otthon ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Milyen váltód van? A recsegés-ropogás miatt. A mai normálisabb cuccok ég és föld a régiekhez képest... nekem X9 van ez sose csinál ilyet de már az előző Deore is 100x jobb volt, mint a "régi" cuccok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Deore elöl, LX hátul, kb. 5-6 éves.
Te is szoktál ~30kg csomaggal 2000+ méteres hágókat mászni? Ha nem, akkor nem biztos, hogy kettőnk use-case-e összehasonlítható. A városszéli dombokra-hegyekre csupaszon tekerve az én váltómnak sincs baja.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Voltam tegnap EuroBike kiállításon, és láttam egy olyat, hogy http://www.pinion.eu/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jol nez ki a cucc, az alabbi aprosagokat leszamitva:
- ki gyart hozza vazat? (foleg karbont)
- lancfeszito nelkuli ossztelos megoldas ki van zarva (?)
- lehet-e tokozni a lancot, es miert nem? ;-)
- ha 'tokeletesnek' terveztek, miert bowdenes a mukodtetese (ha jol latom)?
- mi tortenik, ha a hajtokarhoz kepest 3x fordulattal forgo lanckerekhez hozzaer valami? ;-)
Jo lenne latni egy fotot egy komplett bringarol is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg nehéz és miért nem szíjhajtásos (;
- A "formátumot" nyílt szabvánnyá akarják tenni, hogy bárki csinálhasson ilyen meghajtású bringát. Ha akar.
- Szerintem lehetne olyat csinálni, hogy a váltó a hajtókarral együtt a lengő tagon legyen, és akkor a lánckerekek távolsága nem változik. A rugózatlan tömeg persze nő, de mivel a váltó-hajtókar nagyon közel lenne a csuklóhoz, ezért alig mozogna, vagyis talán annyira nem lenne nagy baj.
- Passz. Lehet, hogy lehet, csak akkor kevesebb látszana a cuccból, az meg kiállításon nem jó (;
- Bowdennel nekem csak akkor van bajom, hogyha nyitott a háza. Itt szerintem a markolattól a váltóig végig zárt házban fut. Meg aztán a Rohloff is bowdenes (;
- Az attól függ, hogy a hátsó kerék szabadon futó vagy fix, utóbbi esetén érdekes dolgok is meg_eshetnek_ (;
Itt vannak fotók (de azokon kívül semmi más): http://www.endorfinbikes.de/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az Endorfin korabban Rohloffal is szerelt bringakat...
Nem azert, de nem birtak volna egy pedalt behajtani vagy legalabb utolag ramontirozni a fotora? Alul az a logo bowden megcafolja, hogy a szerkezet ellenall az agaknak es koveknek ;-)
"Orommel" latom, hogy a Pinion is ket bowdent hasznal egy b*zinagy markolattal. A Rohloffban is pont az a zavaro, hogy szeles a markolat, illetve a bowdenek lefele hagyjak el a kormanyt. Mar regen torom a fejemet valami elegansabb megoldason. A harmadik foton jol latszik, hogy a villavallon fekszenek fel a bowdenek, igy par ora alatt megkoptathatjak a festeset.
Nem csak kritizalok, egyszeruen nem ertem, hogy egy ilyen erdekes termek talalasara miert nem figyelnek oda jobban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Rohloff-Alfine belsőségek egymás mellett: http://velotraum.de/images/1307.jpg
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hm, nem is tudom, azzal az Alfine-nal is kellene mennem 7-8 evet, hogy kideruljon, szamit-e a meretezes ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért cselesek ám a német barátaink, mert elsőre (és sokadszorra is) csak a méretkülönbség tűnik fel az alkatrészek között. De a tűcsapágyak rögzítését jobban megnézve látszik, hogy a Rohloff csapágyak tengelye üreges, az Alfine-é viszont tömör.
Mindegy, mostmár csak azért is Rohloff lesz, el van döntve ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Naná, hiszen annak a tengelye is könnyebb, mert üreges! :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy kis update: Rohloff végre engedett némileg a makacsságából, és jövőre csinálni fog 36 küllős változatot is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Piedone ala nem volt eleg a 32? ;P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sok csomaggal (és/vagy tandemmel) messzire utazóknak nem mindig, illetve a kevésbé fejlett országokban a 32 lyukas felni ritkább, ezért egy esetleges felni törés esetén nehezebb beszerezni, mint a 36-ost.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elevenitsuk fel egy kicsit ezt a topic-ot:)
S501+gorgos feket szeretnek beszerezni. Lehetseseges, letezik ez a parositas?
Ha igen, hol tudok ilyet beszerezni?
Mi a neve a gorgos feknek angolul?
Mi a feltetele, hogy ezeket fel lehessen szerelni? Kell vmi butyok a vazra?
10x
tompos
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> S501+gorgos feket szeretnek beszerezni. Lehetseseges, letezik ez a parositas?
"Roller Brake Compatible - "
Tehat erre nem tudsz gorgos feket tenni. Viszont ahogy nezem, a regebbi Nexus 8-as modellekre lehetett.
> Ha igen, hol tudok ilyet beszerezni?
ld feljebb
> Mi a neve a gorgos feknek angolul?
roller brake :D
> Mi a feltetele, hogy ezeket fel lehessen szerelni? Kell vmi butyok a vazra?
A gorgos feknek a kontrahoz hasonlo rovid nyomatektamasza van, egy sima bilinccsel van a vazhoz rogzitve.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> "Roller Brake Compatible - "
Igen, vegul megtalaltam, mi a neve es ez alapjan mar konnyu volt.
> Mi a feltetele, hogy ezeket fel lehessen szerelni? Kell vmi butyok a vazra?
Akkor mukodik barmilyen vazzal, igaz?
tompos
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze, legfeljebb ha a lancvilla nagyon vastag, akkor masik bilincs kell, de erre szerintem a Shimanonal is gondoltak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni