[Megoldva] Notebook merevlemez probléma - szerintetek?

Sziasztok!

Akadt némi problémám a notebookom merevlemezével. Nevezetesen bootoláskor furcsa üzeneteket küldözgetett.

Indítottam egy RIP Linux-ot, ahonnan egy fsck-át akartam futtatni.
Két nagyobb Linuxos partíció van rajt, egyik a lemez eleje felé, másik a közepe-vége tájékán, a lemez 250GB-os.

Rendszerpartíció ellenőrzésekor pár másodpercig dolgozott, majd valamiféle (timeout?) hibára panaszkodott és azt mondta, nem tudja folytatni. Hasonló történt a másik partíció ellenőrzése közben is.

Megnéztem a smartctl kimenetét, ami többé-kevésbé normálisnak tűnt. Nem nézegetem túl sűrűn, de megjelent benne számomra eddig ismeretlen 10 db pending sector. Sector áthelyezés, ill. ilyen esemény eddig nem történt.

Ezután lefuttattam újra a két fsck-át, amik végigfutottak.

Elindítottam a WD-féle merevlemez tesztet is, amiből a gyorsteszt hibajelzés nélkül végigment, az extended testet pedig kb. 30%-ig vártam ki, mert mennem kellett.

Ekkor a gépet újraindítva elindult a rendszerem is, majd lekapcsoltam.

Újabb próbálkozásnál megint nem indult a gép ill. volt, hogy elindult, de nagyon lassan bootolt a rendszer.

Indítottam újra egy WD-tesztet, ahol a gyorsteszt valami időtúllépés-féleséget írt, majd az extended tesztet futtattam, ami hiba nélkül végig ért és kijelentette, semmi baja a drivenak.

Itthon újra problémám volt az indulásnál, a hibaüzenetekről csináltam fényképet: ez az

Most ott vagyok vele, hogy elindult a rendszerem (normális tempóban), smartctl kimenetet nézve a pending sectors 8-ra csökkent, valamint elindítottam egy extended tesztet a smartctl-t paraméterezve, ami hiba nélkül végigfutott.

Nem tudom 100%-ig eldönteni, hogy hol keressem a hibát. Egyfelől a merevlemez problémásnak tűnik, bár nem mindig jelentkezik a gond (ezért vagyok kicsit tanácstalan), másfelől a problémát okozhatja akár a notebook alaplapján lévő forrasztási hiba, ill. a csatlakozó érintkezése. A merevlemezt lehúztam néhányszor, nem számított a probléma szempontjából.

Smartctl --all kimenete: itt

hdsentinel -dump kimenete: itt

Ti mit tanácsolnátok a fentieket látva?

A merevlemez lassan két éves, lehet, hogy van még rá garanciám.
Ellenben nem tudom, mennyire tudom reprodukálni a hibát más gépen, ha ezen sem mindig jön elő.
Ráadásul ez alapján garanciában sem fogadnák el.

Mit csináljak vele?
Alapvetően felül kéne írni jónéhányszor, újra létrehozni a partíciókat, vissza az adatokat és tág szemekkel figyelni...

...egyéb javaslata van valakinek?

Szerk.: Eredmény itt

Hozzászólások

memtest (dma miatt gondolom), 'hdsentinel -dump' (van linuxos verzió, nekem kissé olvashatóbb eredményeket produkál), és már feltalálták a pastebin-t (vagy azzal ekvivalens dolgot) ilyen szöveges kimenetek tárolására. (no offense, de ez így kissé átláthatatlan post)

Este futtattam egy memtestet, nem jött elő hiba.

Bekapcsoltam a gépet, nem sikerült elindítanom a rendszert, lassú volt...
...be volt kapcsolva a gép, most megint próbáltam, elindult a rendszer...

...azóta végzett tesztelést a merevlemez, így néz ki a smartctl által írt log egy része:



SMART Self-test log structure revision number 1

Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Conveyance offline  Interrupted (host reset)      10%      8425         -
# 2  Conveyance offline  Completed: read failure       40%      8425         2791633
# 3  Extended offline    Completed without error       00%      8418         -

Futtattam megint WD gyorstesztet, kétféle kimenettel:

- Test completed with read element failure
error/status code: 0007

Please back up your data and then run extended test or a full media scan now to resolve this issue...
(3 perc 29 másodperc után írta)

- Test aborted - it ran too far beyond the expected time
error/status code: 0210

Itt elment a "csík" végig, majd várakozott és ezt írta.

Kérdésem: a smartctl-lel indított extended tesztet, ill. ami bekerül a logba ("Completed: read failure") kifejezetten a merevlemez csinálja, vagy az IDE vezérlő közreműködése is szükséges?

Vagyis: kizárhatom ezzel, hogy a géppel van probléma, vagy tesztelnem kell még másik gépben is?

A merevlemez egyébként még garanciális, rákérdeztem. 2008. áprilisában vettem.

Lehet alaplapi vezérlő hiba. Próbáld meg másik gépben.

---------------------------------------------------------------------------------
A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.
Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!

Megpróbálom, ha sikerül végre eljutnom oda, hogy meg tudom nézni.

Ezt a bizonyos "coveyance offline" tesztet a merevlemez vagy a vezérlő csinálja?
Azért kérdem, mert alapvetően a HDD LED-en nemigen látszik, hogy folyamatos munkában lenne közben, viszont a smart logban benne van, hogy most nem sikerült neki.

Vajon ebbe is beleszólhat az IDE vezérlő esetleges hibája?
Tehát még mindig nem tudom, hogy itt a merevlemez elektronikája tesztel és logol vagy az IDE vezérlőn keresztül történik a teszt...

Elvileg holnap tudok kicsit nekiülni, megpróbálni másik gépben, esetleg szétszedni a notit, amennyiben máshol nem reprodukálható a probléma.

Nos, rákötöttem a vinyót egy másik gépre egy 2.5"-->3.5" átalakító + USB külső merevlemez meghajtó áramkörrel... ugyan utóbbi miatt a SMART-ot nem tudom kezelni rajt, de ez is elég volt ahhoz, hogy kiderüljön: fsck-át sem hajtja végre, enyhén hallani is közben furcsa hangot a merevlemez fejétől.

A "vicces" az egészben, hogy úgy néz ki, hosszabb üzemelés (melegebb állapot?) hatására képes magára találni.
Legalábbis bekapcsoláskor "soha" nem megy, de amikor használtam a gépet Slax alól és ezután megpróbáltam bootolni róla, úgy indult a rendszer, mintha soha semmi baja nem is lett volna...
...szóval érdekes.

..."mindegy", megy vissza garanciában. Előtte végig akarom törölni párszor a lemezt, remélem, ettől nem lesz ideiglenesen "jó"...

Még jó, hogy három év garanciával vettem, így egy év kilenc hónap után "szép lenne" kidobni...

...addig keríthetek másikat hozzá, remélem, még a rendszer partíciót át tudom tenni róla. :)

Update:

Hosszabb szünet után végre elküldtem Ipon kft.-hez garanciáztatni a merevlemezt.

Korábban elkavartam a garanciapapírját, nem használtam, aztán újra betettem a gépbe, jelentkezett a hiba.
Ezután kinulláztam (ezzel azért én is hibáztam), félreraktam, végül elküldtem nekik.

- Előzetesen telefonon/E-mailen nem sikerült őket elérnem. Ill. utóbbin szabvány "küldd vissza garanciába" jellegű üzenetet kaptam.
(Ezzel meg lehetett volna spórolni a fölösleges utaztatást, dehát minek is...)

Azért kerestem őket, hogy a reprodukálhatóság kérdését felvessem nekik, ugyanis magam is jónak gondolnám a merevlemezt első ránézésre.

Minap kézhez kaptam a garanciális ügyintézéssel kapcsolatos terméket:
- Nem jelentkezett a hiba

Persze, hogy nem jelentkezik, az csak engem akar minduntalan nehéz helyzetbe hozni!
Ugyanis hosszú használat során abszolút jó minden.
Kikapcsolás, hordozás, stb. során viszont egyszercsak produkálja. Valóban nem mindig jön elő a gond.

Most kezdhetek neki újból foglalkozni ezzel a vacakkal, mert ha jól rémlik, áprilisban van vége a garanciának.

Miért nem lehet rendesen kapcsolatba lépni egy céggel!?
Hogy bizonyítsam nekik, ha egyszer majd "végre" jelentkezik a gond, hogy igen, ez a vinyó hibás és kérek jól működőt?

Arghhhhhhhhh!

Nem azért vettem anno ezt a nyomorult merevlemezt, hogy szórakozásból küldözgessem nekik garanciába, ráadásul gyakorlatilag most is azt a vinyót használom, amit anno le akartam cserélni.

Nagyon csalódott vagyok és lassan felrobbanok, úgy érzem. Túl friss még ez nekem (most bontottam ki, mi van a borítékban).
Van egy 20k-s valamim, ami nem sokkal jobb egy levélnehezéknél, legalábbis kb. ennyit bíznék rá...

Ráadásul miért nem tudják leírni e-mailen, mi lett a "garanciális vizsgálat" - vagy mifene kimenetele?

Hordjak két merevlemezt? A mostanit és ezt a "megnemnevezem" dolgot, hogy gyorsan cserélni tudjam működőre, ha kell a gépem és éppen "nincs kedve" a másiknak szolgálni?

...hát köszönöm, akinek köszönni kell...

Nekem volt egy WD 320-as laptopban, ugyanezt csinálta (lassúlni kezdett a gép, nehezen olvasott, i'rt, stb), sajnos én az egész gépet vissza kellett küldjem, de legalább kicserélték benne a merevlemezt és megnézték az alaplapot is.
PS:az enyém kis hi'ján két év körül volt, de kb egy éves kora után kezdte ezt a be nem kapcsol hidegen dolgot, de érdekes módon csak késő ősszel, télen amikor a kinti hőmérséklet is esett, majd most ősszel annyira leromlott az állapota, hogy fél óra után sem volt hajlandó elindulni. Talán felvehetnéd videóra amikor nem akar bekapcsolni és elküldeni a felvételt is a hibalei'rás mellé.

Köszi a válaszod.

Ezekszerint nem egyedi a problémám. Gyakorlatilag ugyanezt csinálta nekem is a vinyó, még az idő (kb. egy- másfél év) is stimmel.

Tavaly ősszel - télen kezdődött nálam is a probléma, a témaindító bejegyzés is január 12-i.
Én is összefüggésbe hoztam a hőmérséklettel, ill. a hurcolással kapcsolatos mechanikai mozgásokkal...

Receptet viszont nem találtam arra, hogy lehet előhozni... egyszerűen jön, de nem egy "tesztlaborban".

Írtam nekik egy levelet az észrevételeimmel nem sokkal az előbbi bejegyzés írása előtt, ott megkérdeztem, video/fénykép (WD test utilityről) hatására elhinnék-e.
Én attól tartok, ezután jönne a HP merevlemez-vezérlőjére történő hivatkozás - ami amúgy jogos is lehet -, de ezt is kizártam a külső USB-vezérlővel... de ez nem jelent semmit, ezt csak én mondom... és abszolút pesszimista vagyok velük kapcsolatban.

Amúgy nálam is lassult a merevlemez, sokszor nem tudtam, mit molyol ennyit a rendszer és a végén volt, hogy fél óra után sem akart működni. Tény, hogy tél volt, de az is igaz, nem "jégszekrényben" működtettem akkor sem... viszont alacsonyabb volt a hőmérséklet, az tény.

Leginkább az zavar, hogy nem sikerült velük normálisan kapcsolatba lépnem. Írják az oldalon, hogy internetes vállalkozás, stb, de így személytelen katyvasz az egész márcsak azért is, ha telefonon/e-mailen keresztül tudok illetékessel kommunikálni, 100%-osan elkerülhető lett volna, hogy visszaküldöm nekik a merevlemezt ilyen állapotban a fentiekre hivatkozva (minden kérdésre tudtam volna válaszolni, sőt, az általam nekik írt levelükben is leírtam, hogy most végrehajtott tesztek alapján hibátlan, S.M.A.R.T. állapota szerint is jó).

Még valami: a lemez 2008. áprilisi dátumozású, ez alapján szerintem a gyári garanciának is 2011. áprilisáig tartani kell. Ergo az nem lehet az Ipon problémája, hogy nekik kell cserélni garanciálisan, sokkal inkább az, hogy esetleg a WD nem fogadja el tőlük rosszként.

Viszont az általad írtak alapján talán ismert lehet a probléma akár a WD számára is.

Egyébként most felmerült bennem, esetleg írok a gyártónak levelet, mit javasolnak... külföldről amúgyis korrektebb hozzáállás szokott lenni mint itthon... persze, ha szóbaállnak velem.

Köszönöm a hozzászólásod, nagyon sokat segítettél.
Eddig abszolút nem tudtam megfogni a problémát, de most már tudom, hogy nem annyira egyedi a dolog, mint amennyire először gondoltam.

Amúgy megadtam nekik ezt a HUP bejegyzést is, de szerintem rá sem néztek...

Nemrég kaptam az Ipontól levelet, végre tudok beszélni valakivel... (fél órája válaszoltak az előző levelemre).

Bár még mindig nem tudom, hogyan tudom nekik megmutatni a problémát...
Jelenleg másolom rá a másik HDD adatait, de előre félek tőle, mikor hagy cserben... :(

Nem akarnék ilyen drasztikus módszerekhez folyamodni, max. megy RAID-be egy gépbe... legalábbis úgy néz ki, folyamatos üzemnél még működhet egy darabig.
Amúgy nem hinném, hogy mechanikai hibás HDD-t cserélnének, ill. még bízom a garanciáztatás lehetőségében (ha mást nem, közvetlenül a WD-től).

Most írok a WD-nek, hátha írnak valami megnyugtatót.
Ahogy nézem, válaszolni fognak, mert van ilyen irányú supportjuk.

Leírom a problémám és meglátjuk, mit válaszolnak.

Amúgy megnéztem, 5/9/2011-et ír a WD a garancia fennállására.

Nem értelek kristály tisztán, nyilvánvalóan van egy szar HDD-d, ami garanciális. Ha téged megnyugtat, hogy ha a support ír valami választ és továbbra is szar marad a HDD, akkor levelezz velük. Végül is tőled menne csődbe a WD szerintem is. Vagy úgy gondolod, hogy a support emailben megjavítja?
Hát lol.

Nem.

Valahol el kell "kezdeni" a dolgot.

Arra próbálok rájönni, hogyan tudom bizonyítani a hibát.

A support válasza azért érdekel, mert nálam nagyobb rálátásuk van a többi beérkező HDD hibáira és tudom mutogatni az iPonnak, ha számomra pozitív választ kapok.

Ha nem, még birizgálnom kell iPonékat, hogy cseréljék, de előbb el kell kapnom a hibát mondjuk videoval, amíg van rá garanciám.

Most ott tartok, hogy várom a WD support levelét és félve használatba veszem a driveot, hogy reprodukálni tudjam valahogy...

Mi mást csinálhatnék szerinted?

Szerk.: Az iPon válaszát is várom természetesen. Tulajdonképpen elsősorban az múlik a supportos válaszokon ill. hozzáállásokon, hogy melyik cégtől, mennyire fogok vásárolni a továbbiakban.

Eddig pl. WD-vel nem volt problémám...

Egyébként el tudnám intézni nyom nélkül, hogy üzemképtelen - így cserélendő - legyen a HDD, de erre nem visz rá a lélek... tudom, hogy ebben a világban ez hiba, de szeretném hivatalos úton végigjárni a problémát.

Bízom benne, hogy a WD számára fontos az ügyfelek elégedettsége. Mivel valóban nem én dönteném romba őket, ezért vagyok kíváncsi arra, hogy mi lesz a válaszuk. Pl. felajánlják-e ők a cserét, ill. milyen feltételekkel... ha jól sejtem, itt a posta miatt nem érné meg...

ill. úgy nézem, hogy csere esetén azt írják, lépjen kapcsolatba az ember a hivatalos viszonteladóval. Ez magyarországra nézve az Expert computer és a Ramiris.
Vajon ha azt a választ kapom, hogy cserélnék az eszközt és ismerek olyan kiskereskedést, aki tudom, hogy partnere az egyik fenti nagykernek, el tudná ez a cég intézni a garanciát rajtuk keresztül?

Mindenesetre várok...

Régen írtam már ebbe a topicba.
A lényeg röviden: siker. :)

Hosszabban:
Ugye múltkor elküldtem garanciába az iPonhoz, ahonnan ők visszaküldték nekem, hogy nem produkált hibát.

Ekkor írtam a hivatalos WD supportnak elég részletesen arról, hogy bizonytalan a drive működése.
(Gyakorlatilag azt, ami ebben a topicban is szerepel, beleértve a sikertelen garanciáztatást az iPonnál, ill, hogy náluk nem jött elő a gond. SMART jelzett pending sectort, de eltűnt a felülírások alkalmával, WD teszt sikeresen lefut, de rossz pillanataiban hibajelzést is kaptam /ezeket leírtam/, stb.)

Erre kaptam tőlük egy választ, hogy a WD hibakódjai meghibásodott merevlemezt jeleznek, amit cserélni kell és elküldtek a garancia ügyintézés oldalukra...

Erre válaszoltam, hogy a fő problémám az, hogy jelenleg nem tudom produkálni a hibát és ezért is kaptam vissza a garanciális ügyintézésből a viszonteladótól, csere nélkül.
Újból írtam egy hosszabb levelet, aminek végén kértem őket, hogy próbálják megmondani, milyen esélyem van a cserére, ennek érdekében lefuttatok bármilyen tesztet stb, de mégegyszer fölöslegesn nem szeretném megutaztatni a driveot csere nélkül.
Ill. ha azt mondják, cserélik, legyenek szívesek valamiféle hivatkozási számot adni, amit mutogatni tudok a viszonteladónak.

A válaszuk ez volt:

"If the drive is behaving intermittently, we would recommend getting it replaced. Western Digital would replace the drive for you without question in this situation. You can use our online service or go back to the reseller. If they require a reference number, you can use the number from this e-mail xxxxxx-xxxxxx .

If you have any further questions, please reply to this email and we will be happy to assist you further."

---

Eredendően egy HP nx6125-ben szerettem volna használni a HDD-t, itt jött elő a probléma cirka 1 év használatot követően.
Mivel nem akartam magam a hibás működésből eredően újra kellemetlen helyzetbe hozni, most beletettem egy nx6110-es gépbe. A két gép abszolút eltérő paraméterekkel rendelkezik (Intel/AMD alapokon).
Feltettem rá egy Mint Debian Editiont, kipróbálási céllal.
Amikor nem volt szükségem annyira a gépre, elvittem ezt a 6110-est tesztelni. Sokszor nem kellett, cirka 5-6 alkalommal max.

Ugyan WD tesztprogrammal nem kaptam hibát, ez csak azért volt, mert épp' nem járt le a timeout, amikor teszteltem.

Ellenben a rendszer felállása normál körülmények között (mértem) 85 másodperc alatt megtörtént. Ezután a HDD LED kialudt.
"Extrém" körülmények között - otthonról a városba érve, kb. 10-15 fokos külső hőmérséklet mellett (tehát igazán hideg sem volt) - majd reggel bekapcsolva először kivárhatatlanül lassú volt (ekkor nem mértem pontosan le), mikor kínosan lassan elindult, lekapcsoltam és eltettem a gépet. Cirka 3 órával később lemértem, kb. 5 perc alatt indult el ugyanez a rendszer.

Másik alkalommal, ugyanígy reggel bekapcsolva lemértem az indulást: 15 perc volt.
Mindezt úgy, hogy filerendszer ellenőrzés, egyéb szokatlan dolog nem futott. Előző alkalommal is kb. ilyen lassan indult el.
Tehát ~ 1,5 perc --> 15 perc

A pending sector értékét "sikerült" feltornászni 9-re a fenti alkalmakkal.

Közben leveleztem az iPonnal, megírtam nekik a WD korábbi válaszát, időközben megpróbáltam utánakérdezni, tudom-e valamivel bizonyítani nekik a problémát (fénykép/video/bármi), ez a szál elhalt... ill. megérdeklődtem, a garanciafutáruk másodjára is él-e, azt mondták, igen.

Elküldtem nekik mégegyszer. A rendszert rajthagytam, pending sectorok maradtak, lassulást, ill. előbbieket közöltem, valamint mellékeltem a komplett WD supportos levelezést.
Ez volt november 9-én.

Tehát:
2010-11-09: Garanciafutár megrendelése.
2010-11-15: A terméket átvették a futártól.
2010-12-07: Érdeklődtem, mi a helyzet vele... sikerült-e produkálni a hibát, stb.
2010-12-07: Választ kaptam, miszerint sikerült, természetesen a cserét megrendelték, péntekre várják a csereterméket.
2010-12-27: Érdeklődtem a megérkezte felől... mivel nem írtak.
2010-12-27: Kaptam egy szabványlevelet az ügyintézés befejeztéről. Átvehető, ill. 2 napon belül küldik, ha garanciafutáros.
2010-12-29 16:42: Írtam nekik, hogy még nem kaptam visszaigazolást a futárcégtől (eddig mindig jött)
2010-12-29 16:50: Elnézést kértek és mondták, hogy másnap szállítja a DHL
2010-12-29 18:14: Értesítő a DHL feladásról, bár ez az ipon által küldött levél, a DHL valamiért nem küldött

Ma meghozták a merevlemezt.
Kaptam vele egy papírt, amin szerepel a régi neve és sorozatszáma, az újé, valamint az, hogy a garancia a mai naptól újraindul.
Vagyis 2010-12-29-től, a papír tanúsága szerint 16:47-kor nyomtatták ki.

Hibaleírás is szerepel rajt, kb. ugyanaz, amit én is kifogásoltam nekik a legutóbbi felküldéskor hibajegyként.

A merevlemez abszolút bontatlan, ~2010 november közepe táján gyártott lemez.
Már csak azt nem tudom, hogy merjem-e kibontani, vagy inkább keressek másik típust. :)

Mindenesetre nem szeretnék mégegyszer egy ilyen garanciáztatást végigvinni, semmi hangulatom hozzá.

Amit még érdekesnek találok: Első alkalommal becsomagoltam papírdobozba is a lemezt, kibéleltem rendesen, stb.
A garanciában nem cserélt lemezt visszakaptam egy bélelt borítékban (!) tőlük.
Ugyanebben a bélelt borítékban küldtem másodszor.
Most viszont hungarocell-szerű (nem tudom, hogy hívják) anyagba csomagolva kaptam az újat.

Ez utóbbi csomagolás jobban tetszik valamiért. :)

Hosszú lett, de ennyi volt a kálváriám...