Lettország megválik a Microsoft-szoftverektől

A súlyos válság sújtotta Lettország kormánya bejelentette, hogy takarékossági okokból a fizetős Microsoft-programokat szabadon letölthető, ingyenes szoftverekkel cserélik fel.

Hirdetés

"Valdas Dombrovskis kormányfő határozatot írt alá a szabadon letölthető szoftverek használatának felméréséről" - közölte Liga Krapane kormányszóvivő. Ennek kizárólag takarékossági oka van - tette hozzá. A határozat célja olyan pénzügyi és jogi megoldások feltárása, amelynek révén az államot részben vagy egészben mentesítik a Microsoft amerikai szoftveróriás termékeinek használatától.

A kormányfő javaslata feldühítette az ágazatot képviselő Lett Információ- és Kommunikációtechnológiai Szövetséget. "Az államnak nem lenne szabad nekiesni a Microsoftnak vagy egy másik cégnek a kormányzati adminisztráció hatékonyságának növelése érdekében" - áll a szövetség nyílt levelében.

A 2004 óta uniós tagállam, 2,3 millió lélekszámú Lettországban 2007-ig kétszámjegyű volt a gazdasági növekedés. Tavaly azonban a gazdaság összeomlott a magas infláció és a világgazdasági válság hatására és a legutóbbi előrejelzések szerint az uniós tagállamok közül 2009-ben itt lesz a legnagyobb a recesszió: a GDP várhatóan 18 százalékkal csökken.

Forrás: http://www.sg.hu/cikkek/70537/lettorszag_megvalik_a_microsoft_szoftvere…

Én őszintén ezt a mondatot nem értem: "Az államnak nem lenne szabad nekiesni a Microsoftnak vagy egy másik cégnek a kormányzati adminisztráció hatékonyságának növelése érdekében"

Mintha azt akarná sugallni: "Jajjhh szegény m$, mintha hátbadöfnénk, nem lesz szegény ártatlannak elég profitja! ((és nem fogok elég prémium kenőpénzt kapni))"

Vélemény?

Hozzászólások

Én örülök, hogy mostanság egyre több állam vált nyílt forrású, illetve freeware megoldásokra. Ez a szemlélet hosszútávon mindenképp kifizetődő lesz gazdaságilag, nem mellékesen a fejlődést, és az open source közösség munkáját is előrébb lendíti.

a letteknél is válság van, csak ott korábban szárnyalt a gazdaság. most ehhez képest esnek vissza, de még így is jóval előbb lesznek, mint 5 éve, amikor beléptek az EUba. magyarországon viszont korábban is szarban volt a gazdaság, amit kormányoldalról próbáltak kozmetikázni, buherált statisztikákkal hamisított jelentésekkel. és egy ilyen állapotban érte el az országot a válság. így most jóval lejjebb vagyunk, mint 5 éve.
de a magyar kormányzat sokkal tájékozottabb, mint a lett. ők olvassák a TCO jelentéseket is, és tudják úgy spórolhatnak a legtöbbet, ha minél nagyobb volumenben vásárolják a szoftver licenceket:D

Ez az afrikai városi legenda amúgy egyre jobban él a pécépistikék köztudatában, múltkor az indexen egy user válltig állította, hogy az Ubuntut afrikaiak fejlesztik és csak ott van értelme használni, mert ingyenes és nekik nincs pénzük.
Man szigete nyilván valahol Madagaszkár közelében van, és [az Ubuntu] fejlesztői kannibálok.

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

Ahhoz, hogy egészséges verseny beinduljon, szükség van néhány állam átállására.

Magyarországon is lehet, hogy megérné fizetni informatikusokat, hogy dolgozzanak opensource projektekbe az állam számára, a Microsoft licenszek helyett. Az adó ebben az esetben visszajönne.

De ahhoz, hogy mindez elinduljon, le kellene fejezni az állami intézményeket.
Olyan minőségű programokat írnak az államnak a benfentes fütyik, hogy mondjuk egy OpenOffice projektből az első commit után kivágnák őket.

A vényíró program számomra a tipikus példa: Ferike haverja megírta gondolom 100 milláért miután elvégzett egy Windows API gyorstalpalót, ami még az XML-t sem érintette...

Minden dolgot átgondolva, nem feltétlenül jelent rövid távon megtakarítást egy másik (legyen ez bármilyen) termékre való migrálás.

A migrálás időnként visszaveti a munkatempót, ugye a végfelhasználónak újra meg kell szoknia néhány (vagy nem néhány dolgot)

Ha csak MS terméket nézünk 2003-mas Office után sokat köpködték a 2007-est. Szal most dolgozzon a 15 éve megszokott programcsomag helyett másikon, de elvárják hogy ugyanolyan hatékonysággal, esetleg (takarékossági dolgok miatt) szakmai tanfolyam, továbbképzés nélkül.

Ha nekem azt mondanák most hogy nem használhatok Microsoft terméket, de holnap ugyanígy menjen a munka, nem tudnám... Kellene 1-2 év mire teljesen átállnék... megszoknék...

Ezt nem most kellett vna megtenni, hanem korábban... (de utólag mindenki okos...)

Life is a game, play hard! | 10 féle ember létezik: aki ismeri a bináris számokat és aki nem...

Én nyitott lennék, mindenki megveheti a fizetéséből az Office-t, ha használni akarja.

Megmondod, hogy 3 hónap múlva csere, addig minden nap 5-10 percet levonhat a munkaidejéből, amit OpenOffice-ra kell fordítani. Vagy fizet a szoftverért.

Az igazság az, hogy nekem 1 hónapom sem volt arra, hogy PERL-ben megtanuljak programozni. Ezt kell, ezt csinálod, kész. A 3 hónap átállás baráti lenne. Csak a 3 millát kereső segghülyéket kellene kivágni, mert az alacsonyabb fizetésűek képesek még gondolkozni és tanulni az állami szektorban.

"Én nyitott lennék, mindenki megveheti a fizetéséből az Office-t, ha használni akarja." Én lennék olyan barbár hogy megvenném... de azért elég gáz lenne ha a melóhelyedre te veszed a szoftvert, ha előléptetnek akkor törlöd? vagy nem törlöd mert nincs jogod? vagy nem fut mert már linux (vagy macos, vagy bármi) van?

Sok sok kérdést vethet fel (nem is leszólni akarlak, félre ne érts!) De ez amit írtál beláthatjuk, hogy nem megvalósítható.

Én jómagamat tanulékonynak tartom, volt hogy command line php mime mail küldést aznap kellet leprogramoznom, úgy hogy még linuxot nem üzemeltettem előtte, de sikerült. Mi (megkockáztatom hogy Te is) azért szakmaiak, tanulékonyak vagyunk... De endjúzert nem lehet oly könnyen mozgatni. Szerintem voltál már okmány (ocsmány) irodában, most emlékezz azokra a fejekre, és mondd meg nekik, hogy nincs többé dokumentumok mappa :D nincs többé internet explorer...
Se csilli villi office aztán nézne a legtöbb mint borjú az újkapura...

Azért volt hogy nem találta az ügyintézőm a Q betűt... Szerintem többet nem is kell mondanom :D

Life is a game, play hard! | 10 féle ember létezik: aki ismeri a bináris számokat és aki nem...

Ez így hülyeség.

Az endjúzer vezessen Zsigulit, ha csak azt tudja csak vezetni? Az állam meg fizesse a Zsiguli benzinköltségét?

Teljesen jogos, hogy az állam biztosítja az OpenOffice-t, de akinek nem megy, az a saját fizetéséből kifizeti a Word-öt, meg felrakja az ODF plugint.

Az állam biztosítja ami a munkához kell, a többit meg a dolgozó fedezi.

Én hallottam embereket, akik azon sírtak, hogy a gyermek neveléséhez semmit sem ad az állam. Mikor fogja a gyermekét külön angol órára járatni abból a pénzből, amit az állam ad?

Az állam a gyermekeket angolra tanítja a saját pénzéből az iskolában, minden további extra a szülőt terheli. Ennyi.

az államigazgatási büfészakokon ideje bevezetni a programozási alapismeretek oktatását. egy scritprogramozásra képes hivatalnok, sokkal hatékonyabban tudja elvégezni a munkáját. drasztikusan csökkenteni kell a hivatalnokok létszámát a jövőben, de a bürokráciát sajnos csak lassabban lehet csökkenteni. és egyébként sem a bürokrácia felszámolása a cél, hanem az átalakítása, állampolgárok számára átláthatóvá tétele. ha nem uganda alsó típusú államot akarunk, akkor mindig lesz bőven feladat az kormányzati hivatalokban. de ezt egyre kevesebb hivatalnoknak kell megoldania.
erre ma megoldást az opensource kultúra kínál. nem a linux használatán van a hangsúly imho. ami sokkal fontosabb, a jövő hivatalnoka,
#1 tudjon alap szinten scriptprogramozni
#2 képes legyen automatizálni a munkájának egyre nagyobb részét
#3 értelmes javaslatokkal tudjon előállni az általa használt szoftverek fejlesztésével kapcsolatban, illetve a munkaterületét érintő törvényi szabályozásokkal kapcsolatban. kormányzati feature request:)
#4 normálisan dokumentálja tevékenységét, hogyha új kollégájának kell átvennie a munkáját, az minél gördülékenyebben végbemehessen.
#5 képes legyen egy problémán hatékonyan együtt dolgozni a többi kollégájával, programfejlesztőkhöz hasonló módon. nem a szokásos tanfolyambullshit "csapatmunka" szövegre gondolok. levlista, wiki, rcs rendszerek hatékony kezelése.

adófizetők pénzén eltartott biodroidok tömegeire nincs szükség.

Gyönyörű, amit itt felvázolsz. Bár így lenne, de tényleg.

De a valóságtól ez végtelenül távol áll, még álomnak is szép. Az emberek nagy része egyszerűen képtelen mindarra, amit felsorolsz. Még ha egy ideálisan hatékony oktatási rendszerünk lenne, ahol ezeket az ismereteket készségszinten el tudnák sajátíttatni az emberekkel, akkor is lennének (a többség), akikből hiányzik az alapszintű intelligencia, ami mindennek nem csak a használatához, de egyáltalán a felfogásához szükséges.

Én nem ocsmányirodában dolgozom, hanem kutatóintézetben, ahol elvileg diplomás kutatók dolgoznak, de őket sem tudtam eddig ránevelni semmilyen hatékonyság-növelő eszközre (scriptek, wiki, svn). Helyette az Excelben szüttyögés és a Wordben megírt cikkváltozatok küldözgetése megy.

Tudod, amíg más fizet helyettük, addig nehéz rávenni őket a váltásra.

Mihelyst arról lenne szó, hogy kifizetik a Word árát, vagy megtanulnak OpenOffice-ul, meglepő gyorsasággal elsajátítanák az OpenOffice-t. Ne becsüld le az embereket.

Az emberi természet ilyen: ha telezabálod magad, akkor döglesz és nem dolgozol semmit. Nem érdekel, hogy teljesítményhatékony vagy-e, meg miegymás. Ha persze nincs kaja, akkor hirtelen gondolkozni kezdesz és majd mindenre képes vagy.

Nem véletlen nem kajáltam vizsga előtt 2 órával sosem.

:)

Nem becsülöm én le az embereket, hanem az általam ismert mintára Gauss-görbét illesztettem, aztán behúztam, hogy hova esik az értelmes és hatékony munkaszervezést biztosító számítógép-használathoz szükséges értelmi szint. :)
A haranggörbe felső szárára esik, ez sajnos tény.

Lehet, hogy elkeserít amit mondok, de az OpenOffice-t megtanulni nem nehezebb, mint a Word-öt.

Nekem az állami intézményekről a kórházi elfekvő jut az eszembe. Aki bekerül leépül, utána már csak siránkozni képes, de magától megoldani semmit.

Az adófizetők csak fizessék az elfekvőt, mert szegény gyepesedett agyú állami hivatalnokok másra úgysem képesek. Valahol magukról állítanak ki bizonyítványt, amikor azt állítják, hogy képtelenek az OpenOffice-t megtanulni.

Az igazság viszont az, hogy az adófizetőknek végre egyszer az életben jogot kellene adni, hogy ellenőrizhessék, hogy mire megy el a pénz. És ha azt mondják, az elfekvőért többet nem fizetnek, akkor az elfekvőt fel kell számolni.

Egyik ismerősöm mondta, hogy papírja van, hogy az iskolában ő nem tud nyelvet tanulni.
- visszakérdeztem, hogy papírod van arról, hogy hülye vagy?
- elfelejtette a papírját utána és elkezdett nyelvet tanulni és átment...

"Valahol magukról állítanak ki bizonyítványt, amikor azt állítják, hogy képtelenek az OpenOffice-t megtanulni."

Egy migrálás során hangzott el egy köztisztviselőnek, hogy mit keres a közigazgatásban, ha nem tud olvasni. A dolgozó ugyanis pampogott, hogy nem tudja megnyomni a KDE kék menügombját, mert az nem hasonlít a zöld Strat-ra. Kb. nekem is ennyi a véleményem azokról, akik azt mondják, nem képesek alternatívákkal dolgozni.

Lehet, hogy elkeserít amit mondok, de az OpenOffice-t nem tekintem értelmes és hatékony munkaszervezést biztosító számítógép-használatnak. :D

Az OO a legprimitívebb "és az a gomb mért nem ott van?" nézőpontot ill. felhasználói szintet kivéve ugyanaz, mint az MS Office. Ugyanazt a hozzáállást, gondolkodást igényli, mint az Office.

Az, hogy ennek ellenére miért nem sikerül, sikerült eddig gyakorlatilag az átállás rá, az én igazamat bizonyítja.
Ha még ennyire sem telik a közszolgáknak és állami intézményeknek, akkor hogy is várhatjuk el, hogy elkezdjenek pl. scripteket írogatni a triviális problémáikra félnapos exceles egérvadászat helyett?

attól, hogy Ms Windows > Gnu/Linuxra és Ms Officet > OpenOffice.orgra migráljuk nem lesznek lényeges változások. max spórolunk a licencköltségeken, ami a mai katasztrofális gazdasági helyzetben persze szintén tényező. de egyetlen felesleges aktatologató hivatalnok egy havi bére többet elvisz, mint a computerének a licencköltségei 3 évre.
mindegy, hogy bash, javascript, pyhton, ruby, vagy éppen powershellt tud e programozni a hivatalnokunk, csak tudja!

a Microsofttal nem az a baj, hogy "szarok a rendszereik". mára egyébként már egészen használhatóak lettek. a baj az Ms féle alapvetéssel van,
"barátságos" rendszereket kínálunk, akit a hülyék is tudnak kezelni. itt van a baj! így kerültek oda nem való emberek a computerek mögé, költséges állásokba.

a migrációs problémák az "emberi tényezőn" szoktak megakadni a közszférában általában. gyakran a háttérben ott található a Ms lobbitevékenysége is, a dolgozók mögé bújva. érdekes módon versenyszférában, a vállalatoknál ha döntenek a migráció mellett, utána nincs mellébeszélés. ha a Ms lobbizni akar, akkor a managementhez megy, és nem a hátulról próbálja megfúrni a projektet. már pedig ha ott akar lobbizni, akkor annak ára van. az eredmény pedig igen komoly kedvezményekben jelentkezik licencköltségek terén.

akár maradhat a windows/msoffice is. csak tessék kérem megismerkedni a Powershellel, az is nagyon jó eszköz, valamint a .Net Visual studio alap kezelésével és használatával. kapnak rá időt. aki nem képes erre, az ne pazarolja tovább az adófizetők pénzét. később már egy gnu/linux migráció sem lesz gond. akinek kézre áll a powershell, az boldogulni fog egy bash vagy tcsh környezettel is.

divattevékenység mostanában a offshore hátterű cégeket szidni. a probléma csak az, hogyha MO.only egy cég, biztosan vesztésre van ítélve a nemzetközi versenyben. a távolkeleti konkurensének nem kell gigantikus hivatalnok hadsereget eltartani az ő adójából. a plusz poén az, hogy ezek a hivatalnokok nemcsak nagyon alacsony hatékonysággal dolgoznak, hanem sok esetben még hátráltatják is a valódi értéket teremtő cégek munkáját is.

Magyarországon a Microsoft licenszek 25 milliárdot tesznek ki évente. Ez sok.
Ha mindezt 10 milliárdra csökkented, akkor az olyan, mintha kirúgnál 6000 embert, akinek 200 nettó a fizetése (állami részlegnél az adó nem oszt nem szoroz, mert egyik zsebből a másikba megy).

El kellene gondolkozni, hogy mi egyszerűbb, kirúgni 6000 embert, vagy leépíteni a licensz függést.

A hülye állami intézkedéseknek köszönhetően a létszám jelenleg is nő, sőt még a Microsofttól is függünk:
- 2009 január: 710 ezer
- 2009 július: 731 ezer

Ami az önkormányzatoknál folyik, az meg kabaré. Kisváros: évente 500 ember születik. Van ott valaki, aki csak azért felelős, hogy az anyakönyvi kivonatokat kiossza. Maximum 1000 kérelem lehet egész évben, így naponta 5-öt! kell kiadnia. Képzelj el egy egész folyosót, ahol emberek ülnek és nem csinálnak semmit. Ügyfél az nincs, mert aki beröppen, azt 2 perc alatt elintézik, egyébként meg dumcsiznak.

Utána meg folyik a siránkozás, hogy az állam 2010-ben kevesebbet akar adni az önkormányzatoknak, ahelyett, hogy többet adna és még embereket vennének fel. Hivatalosan persze nem győzik a munkát.

Ennek ellenére mit építenek le?
- az egészségügyet

A vizitdíj szerintem elfuserált kezdeményezés volt, de egy pozitívuma lett volna, hogy a dilinyós öreglányok a tyúkszemükkel nem mennek orvoshoz, mert fizetniük kell. Ha 100 emberből 1 azt csinálja, hogy reggel sebészet, délben bőrgyógyászat, este háziorvos, mert unatkozik, akkor már fejreáll a rendszer.

Vizitdíj helyett indokolatlan használatért kellene fizetni.
- mindenkinek van évente 3 dobása, a 4. indokolatlan használat után már számlát írnak

úgy tudom 3 évre 25milliárd, nem egy évre, de mindenképp túl sok, ha pl a kórházaknak épp ennyi hiányzik ahhoz, hogy emberi szinten maradhasson az ellátás. azaz ha már eljut valaki a kórházba ne haljon meg azért, mert a minimum alatti költségvetésből kénytelen gazdálkodni a kórház.
a vizitdíj az alkotmány miatt 2011ig szóba sem jöhet. az elutasítottság hatalmas mértéke miatt, demokratikus politikus 25 évig nem hozza szóba. imho inkább menjenek feleslegesen orvoshoz az emberek. Németországban, magyar szemmel nézve nevetséges okok miatt utalnak be kórházba embereket. nem is magyar szinten áll a várható életkor. sokkal inkább az a baj, hogy sokan szinte soha nem jutnak el ma az országban az orvoshoz, csak akkor, amikor már komoly bajuk van. ma már a rákos betegségek nagy része gyógyítható ha korai stádiumban sikerül diagnosztizálni. ehhez viszont gyakori orvos beteg találkozókra van szükség.
100x inkább a hivatalokból vonjuk ki a pénzt, mint az egészségügyből. meg persze nem kellenek 100milliós kutya fitness központok, meg 40cm magas "kilátókra" sincs szükség:)
imho a jelenlegi hivatalnokgárda 90%át lapátra kell, és lehet is tenni. nemcsak alacsony a hatékonyságuk, sokba kerülnek, de a morál is katasztrofális. az Apeh dolgozók zsarolással állnak elő, mert megvonják a prémiumukat?! kerek perec kijelentik, hogy tessék lássék módon fognak dolgozni! mintha nem a fizetésükért kellene dolgozniuk?!
a teljes magyar hivatalnoki szubkultúrát resetelni kell.

Magyarországon a Microsoft licenszek 25 milliárdot tesznek ki évente. Ez sok.
Ha mindezt 10 milliárdra csökkented, akkor az olyan, mintha kirúgnál 6000 embert, akinek 200 nettó a fizetése (állami részlegnél az adó nem oszt nem szoroz, mert egyik zsebből a másikba megy).

Annó tanárként már azt mondtam, hogy a Sulinet program alapvetően elhibázott volt, és ezt látom most is a szoftverbeszerzések és a pályázatoknál (már nem tanérként :). Nem gondolnak az oktatásra és a helyi fejlesztésre, inkább odaadnak sok pénzt egy nagy cégnek és az majd megoldja a problémákat. Több iskolába került az utóbbi időben vékonykliens technológia, amely nagyon szépen lezajlott, lettek beszállítók, kiszállítás, összeszerelés, üzembeállítása, és továbbra sincs oktatás.

Ha megnézzük, az MS licencek fele nagyjából az Office költsége, egynegyed az oprendszer és egynegyed a szerver licenc és support. 10 milliárdot lehetne költeni arra, hogy egy állami intézmény gépeinek 90 százalékán át lehessen állni OpenOffice alapokra. Az átállás annyit jelentene, hogy le kell nyomni mindenkinél egy oktatást, tapasztalatból azt mondom, hogy egy alapvető szöveg-tábla-prezentáció tanfolyam 12 fővel 60 óra alatt teljesíthető, ami azt jelenti, hogy ehhez kell egy tanterem (szinte minden iskolában van szabad kiadható terem), és egy tanár. Két éve egy tanóra kb. 5e forintra jött ki terembérlettel és számlázó tanárral együtt, ez ma szerintem 6-7e körül lehet, ami azt jelenti, hogy 10 milliárdból másfél millió tanóra jönne ki, vagyis kb. 25 ezer tanfolyam, vagyis 300.000 főt lehetne kioktatni OpenOffice használatra.

Az eredmény az lenne, hogy az iskoláknál jelentkezne 4 milliárd forint plusz bevétel, az informatika tanároknál illetve képzési központokban jelentkezne 6 milliárd bevétel, amelyből adóznak, a közigazgatásban pedig megjelenne 300 ezer képzett munkaerő, akik hatékonyabban tudnának dolgozni (és két-három évente lehetne adni neki emlékeztetőt).

Ez másképp nem működik, csak oktatással egybekötve... de valamiért az oktatás mindig elmarad, anélkül viszont nem lesz hatékony a munkavégzés...
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

A SuliNet program egészét hibásnak tartottam és most is annak tartom. Én hét éven át (2000 és 2007 között) benne voltam a közepében, mint informatika tanár és rendszergazda, tehát ebből következik, hogy eléggé tájékozatlan vagyok a témában...

Adtak internet elérést, ami már akkor sávszélesség szempontjából elavult volt. Nagyon jó volt látni a drága Cisco router-t és a hálózati eszközöket, amelyek rá lettek kötve az elavult és ismerős ismerősén keresztül menedzselt különféle szerverekre, mert szervert és dedikált rendszergazdára pénzt, illetve alapvető hálózati ismeretek oktatására kisebb iskoláknál nem adtak támogatást a program kapcsán. Az egészből az látszott, hogy jött két ember, beüzemelték a cuccot, rádugtak egy laptopot, bejött egy weboldal, és itt tessék aláírni. Aztán bejött az iskolába a kémiatanár szomszédjának a lányának a barátja és beállította hozzá a szervert. Ez így nem működik.

Egy előnye volt a távolról menedzselt hálózati eszközöknek, hogy a foltozott és frissítetlen szerverek tűzfal mögé kerültek, amely nagyon jól működött, amíg az iskolák megunták, hogy program kapcsán 0,5-1Mbit/s sebességet kapnak, amikor (az iskola költségvetéséhez képest) fillérekért kaptak már 2-5-10-20-100Mbit/s sebességű ADSL-t. Ettől kezdve a GH volt a SuliNet mögött, a diákok pedig a külön ADSL mögött, vagy fordítva. És máris újra tűzfalmentes környezetbe kerültek a karbantartás nélküli szerverek és gépek. Ez így nem működik.

Adtak gépeket, amelyek különféle pályázatokon keresztül érkeztek, ezekhez elviekben járt 3 évig helyszíni támogatás és garancia, amely körül voltak problémák. Az egyik probléma, hogy nem érkezett tartalék gép, illetve nem tudták garantálni, hogy akár fél évvel később a kicserélt gép hardveresen azonos. Ettől kezdve a gépteremben elpusztult gépet elvitték, egy diák malmozott, ha az iskolának nem volt tartalék gépe, illetve a megérkező új gép más volt, mint a többi, ezért nem lehetett azonos image alapján (újra)telepíteni, három év alatt egy átlagos 12-18 gépből álló gépteremben a gépek fele volt azonos, a másik fele pedig egyenként hardveresen különböző. Élmény volt újratelepíteni a géptermet... további probléma, hogy a gépek le voltak plombálva, ami a takarítását megnehezítette - sőt lehetetlenné tette, és ez okozott problémákat, mert a 3 éves támogatásban nem volt benne a beszállító által végzett TMK, a döglött gépek jó része pedig a kosztól és a lerakódott portól döglött meg. Ennek kiváltó oka, hogy nincs se támogatás, se pályázat normális gépteremre és számítógép asztalokra, amely az üzemeltetést nehezítette. A szükséges oktatásról nem is beszélnék, nem tudok arról, hogy az iskolákban az önkéntes rendszergazdákat kiképezték volna ezen problémák kezelésére, sok helyen a józan ész alapján kitalálták ezeket, ahol kevesebb ész jutott, ott viszont baj volt.

Volt az adókedvezményes eszközvásárlás. Teljes mértékben hibás a koncepció, egyszerűen nem azokhoz jutott el, akiknek szükségük lett volna rá, másrészt semmi oktatás nem történt a program kapcsán. Azok vettek számítógépet, akik megtehették, csak így több jutott másra, eleinte lehetett alkatrészeket is vásárolni. Voltak gépek Linux-al felszerelve - valakinek a hülye ötlete alapján, annyi Linux-ot még nem szedtem le diákok és tanárok gépéről, amennyit akkor, mert nem tudtak vele mit kezdeni.

Már akkor javasoltam (2002-2003 körül), hogy adjanak egyszerűen egy átlagos laptopot, akár Linux rendszerrel, amelyet minden diáknak és tanárnak odaadnak ha:
* az iskolában azt az eszközt használja
* elviszi rendszeres karbantartásra (akár az iskolában elvégezhető)

Csak a SuliNet Expressz (adókedvezményes eszközvásárlás) kapcsán a programban résztvevő eszközök ~90 milliárd forintba kerültek az államnak adókedvezményként, ebből kijött volna 450 ezer darab 200e forintos laptop (akár Windows oprendszerrel). A középfokú oktatásban a tanulók és a tanárok létszáma ~600 ezer fő. Ez azt jelenti, a Sulinet Expressz költségének két-háromszorosáért minden középfokú oktatásban tanuló diák és tanár kaphatott volna egy laptopot és maradt volna pénz a tartalék gépekre és a karbantartásra is, az oktatás pedig házon belül megoldható - diákoknak ugye a tanóra keretében, tanároknak pedig az informatika tanároktól. Megtakarításként jelentkezett volna az asztali számítógépek beszerzésének költsége, előny pedig az, hogy bármelyik órán lehetőség lett volna számítógépet használni.

Szóval én továbbra is úgy gondolom, hogy az egész Sulinet program elhibázott volt - lehetett volna sokkal jobban csinálni. Abban a tekintetben nem volt elhibázott, hogy jobb, mint a semmi.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

100 megabites adsl még most sincs, nem még 2002-ben, amikor a sulinetes hálózat második körét kezdték tervezgetni... Akkoriban az adsl max 8 megát tudott. De nem is ez volt a legnagyobb baj vele, hanem az, hogy sok helyen nem volt.

Ha te tudtál volna jobb hálózati hozzáférést venni, akkor te azon a kb. 70 település valamelyikén élhettél, ahova a sulinet első köre vitt internetet. Amikor a második kör elindult, akkor is kevesebb, mint 200 településen volt bármiféle internet szolgáltatás (telefonosnál jobb). A sulinet hálózati részének fő érdeme az volt, hogy ezen a 200 településen felül még további több, mint 2000 településre került internet. 2000 településen az ottlakók akkor juthattak hozzá először nethez.

Az kétségtelen tény, hogy azokon a településeken, ahol a kereskedelmi net ellátottság jó volt, ott a sulinet hálózati hozzáférése nem mindegyik kereskedelmi cuccal volt versenyképes. Na ez volt a települések kevesebb, mint 10%-a. A települések több, mint 90%-a meg ezzel a programmal kapott életében először bármiféle informatikai fejlesztést. Csak nem kellene mindig mindent egy nézőpontból megítélni.

100 megabites adsl még most sincs, nem még 2002-ben, amikor a sulinetes hálózat második körét kezdték tervezgetni...

Ahm. Ugye technológiailag lehetetlen több ADSL kapcsolatot bekötni egy épületbe és lehetetlen megoldani, hogy egy szerver több ADSL kapcsolatot is használhasson egyidőben. Élmény volt a 2Mbit-es vonalon 210 géppel internetezni...

A sulinet hálózati részének fő érdeme az volt, hogy ezen a 200 településen felül még további több, mint 2000 településre került internet. 2000 településen az ottlakók akkor juthattak hozzá először nethez.

Tehát a Sulinet kapcsán kerültek ezekbe a központokba DSLAM eszközök?

Csak nem kellene mindig mindent egy nézőpontból megítélni.

Ahm... én benne éltem. Te ezek szerinte benne dolgoztál és bánt a kritika? :)

A többi problémával ezek szerint egyetértesz? Mert azok is Sulinet keretében történtek.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

"Tehát a Sulinet kapcsán kerültek ezekbe a központokba DSLAM eszközök?": igen, volt, ahova emiatt került dslam, volt, ahol lett műholdas net, volt, ahol emiatt lett optikai gerinc bővítés.

A sulinetben nem dolgoztam. Azt elfogadom, hogy sulinethez köthető dolgokban (sulinet express, digitális táblák, műholdas tartalomszórás) voltak a nem optimálistól az agyatlanságig terjedő jelzőkkel illethető dolgok.

igen, volt, ahova emiatt került dslam, volt, ahol lett műholdas net, volt, ahol emiatt lett optikai gerinc bővítés.

OK, akkor ezek hasznos dolgok voltak, mint ahogy több más dolog is.

Azt elfogadom, hogy sulinethez köthető dolgokban (sulinet express, digitális táblák, műholdas tartalomszórás) voltak a nem optimálistól az agyatlanságig terjedő jelzőkkel illethető dolgok.

Igen, lényegében ezzel van bajom. Ki lehet emelni a nagy halomból olyasmit, ami önmagában hasznos, de a kupac attól még sajnos szemétdomb.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

tudom, hogy az állambácsi a legjóságosabb munkaadó:) és ez nem is jelentett problémát addig amíg a pénzbőségnek köszönhetően bármire volt keret, errefelé főleg hitelből. de most már úgy merül fel a kérdés, hogy
VAGY
bezárunk újabb 100 iskolát, még 10 kórházat, és a vasútvonalak negyedét,
VAGY
elküldjük a hivatalnokok harmadát azonnal, majd a másik harmadát fokozatosan.
mindkét esetben sokan fognak haragudni, de ezek száma első esetben rengeteg, még a második esetben csak sok:)
hiába jön itt majd egy teljesen új kormány, a problémák megmaradnak. az a helyzet ma már tarthatatlan, hogy ugyanannyi tényleges adóbevételt termelő adófizető tartson el ugyanannyi közalkalmazottat, plusz még a nyugdíjasok, és a gyereket, akikre végül már kosztpénz sem marad.
a megmaradt tanárokra szükség van, az orosokra is. nagy részük már nem is közalkalmazott egyébként. nem marad más választás, a hivatalnokok létszámát kell lefaragni rendesen.
de ehhez hatékonyan működő hivatalnokok kellenek, akik továbbra is el tudják végezni ugyanazt a munkát.
imho a programozó, villanymérnök szakokról kijövők képesek megbirkózni a feladattal. max kell egy fél éves tanfolyam nekik.

ez ilyen váltás sok személyes konfliktussal jár, amit senki sem szeret és ha lehet kerüli. a mai állapotok mellett az érdeksérelmek már elkerülhetetlenek.

Neharagudj manapság kb ennyit ad egy számtech tanári diploma... a közgázdiploma ettől fényévekre van, és a legtöbb hivatali melóhoz még csak érettségi kell... szal... ez túl szép hogy igaz legyen...

Bár tény hogy ha úgy lenne ahogyan mondtad, negyed ennyi ember kellene...

Life is a game, play hard! | 10 féle ember létezik: aki ismeri a bináris számokat és aki nem...

a hivatalnokok jó része az államigazgatási főiskoláról kerül ki. az universitas rendszerben az eltebe lettek beszervezve. egyáltalán nem buta hallgatók járnak oda.
aki pedig érettségivel van hivatalban, az is tud tanulni. a 21. században nem a papír megszerzéséig tartanak a tanulmányok.
az amerikai mentalitást egyébként ebben az esetben követendőnek tartom. nem a végzettséget kell nézni, hanem azt el tudja e végezni a munkát az illető rendesen.
amelyik hivatalnoknak nem megy, attól meg kell válni. inkább gondozzon beteg öregeket ahelyett, hogy drága pénzen iratokat és egeret tologat egy hivatalban.
egyébként közgázon is szigorlattárgy az analízis úgy tudom. mégha egyszerűsített változatban is:) az idősebb eltes programozók nagy része volt fizikus. és itt azért mégsem hardcore c++ fejlesztésekről lenne szó.
az biztos, hogy a magyar hivatalnok fő ismérve a kényelmesség. a versenyszférához hasonlóan hajtani kell őket, és akkor várható némi hatékonyság is.

Van ilyen, hogy számtech tanári diploma? Mit tanulnak akik ezt kapják? Én (amikor még hajlandó voltam ilyesmire) sorban jártam a város iskoláit, mert a számtech tanárok (nem falusi általános iskolákról van szó!) még egy istenverte XP-t sem bírtak felerőszakolni a gépre, nem beszélve arról, hogy rendszeresen kellett jótékony kiszállásokat beiktatnom rendszeresen (egész délutánokat feláldozva a gép[n] -ről gép[n+1] -re való ugrálás miatt) olyan hardcore problémák miatt, hogy nincs flash plugin a firefoxban és a korlátozott fiókban képtelenek voltak odaerőszakolni. Illetve kisebb iskolákban a gépparkból mondjuk 10 gépet rádugtak a sulinetes switchre, a többin meg nem volt net, mert sem routerről sem nat -ról nem hallottak még. (igen, 10 db publikus fix ip-s vonal sorban 10 diákgépre, gratulálok).

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

A párom éppen most tanul informatika tanárnak egy MSc "átképzés" keretében történelem és pedagógia szakok után. Ő Operációs rendszereket (elmélet + unix parancsok), adatbáziskezelés (elmélet + SQL parancsok), programozást (elmélet + C + java), számítógépes grafikát (elmélet + C-ben beadandók), matlogot, diszkrét matekot, analízist, XML és webprogramozást (html, css, javascript, stb) és pedagógiai dolgokat tanul. Persze a felsorolás a teljesség igénye nélküli.

Egyébként én nem tudom elítélni őket amiatt, amiket írsz. Senki nem tanítja nekik, és senki nem is várja el tőlük, hogy tudják. És ugyanúgy, ahogy nekik nem tanítja meg senki, Ők sem tanítják sehol, mert számtech alatt számrendszereket, általános gépi felépítést és hasonlókat tanítanak. A legtöbb ember aki ezt tudja, az fiatal / gyerekkorába / számítógépbuziság keretei között szedte magára, ami egy info tanárnak vagy megvolt, vagy nem.

Az informatika területe átkozottul nagy. Robotok programozásától a rendszeradminisztráción át a programozáselméletig sok minden tartozik ide, és nincs olyan ember, aki mindegyikhez ért. Bár egy XP telepítése nem a világ vége, azért van akik még nem telepítettek (például a barátnőm már többször is látta, amikor én telepítettem, ettől függetlenül Ő sohasem csinálta, mert hosszú évek óta már csak Mac-et használ). Amiket említettél, az szinte kivétel nélkül rendszeradminisztráció, ami az informatikán belül nem éppen az info tanárok területe. Persze manapság az info tanárok szokták az ilyen feladatokat ellátni az iskolákban, de ez nem az Ő dolguk lenne. Ez olyan, mintha azt várnánk el egy bash scriptet írni tudó rendszergazdától, hogy tudjon programhelyességet is bizonyítani. Persze egyikük sem tud, pedig nem olyan végtelenül nagy ördöngősség. Az info tanárok is megtanulják a hálózati rétegeket, megtanítják nekik, hogy mi az IP cím meg a hálózati maszk, de még csak véletlenül sem várják tőlük, hogy hálózatot lőjjenek össze (még otthonit sem). Szerintem ez így is van rendjén. Valahol meg kell húzni a határokat. Persze lesz olyan info tanár, aki ezt vagy azt pluszban tudja, mert az érdeklődése arra húzza.

Az alább idézett kommentelők elég jól körülírják azt, amit én tapasztaltam bent. MSO, OOs és Lotus Symphony kapcsán. Jó link, amit adtál.

"It's false

An IBMer Sep 13, 2009 5:17pm GMT
There's been no such mention of this, just logged in and checked my email to be sure. Sorry to dash the hopes of everyone, but M$ Word is still alive and well inside of IBM."

"Somewhat true

Another IBMer Sep 13, 2009 5:32pm GMT
Like my collegue I did not got a internal memo about MSOffice being outlawed. But all official PC's did got Symphony installed automatically this summer as part of a Lotus Notes upgrade.

Personally I don't care much. If it is my choice, then I use OO, if I'm working for a customer I'll use MSO."

"document format

IBM-er Sep 13, 2009 7:27pm GMT
So we switched to OOo, but the customers are still running MSO. Now most often our customers require documentation in MSO *.doc format, and unfortunately OOo can produce *.doc, so we are still contributing to keeping document formats closed by not requiring that our customers use OOo. Now in certain cases it would require weeks if not months to certify OOo for use on customer computers (read: defence contracts, sensitive information).

So basically what we get is lower license cost and some more Open Source-related credibility."

"Not the whole history....

Yet another IBMer Sep 14, 2009 4:24pm GMT
In the IBM branch where I am located, Symphony has been highly encouraged as the choice to replace Office, but if you need Office you can contact your manager to get approval (if you can justify why you need Office).

The real history is that new laptops and desktop machines are not loaded with Office anymore, and the process to obtain an Office license has been seriously restricted and it is not easy as before, it's an strategy to give results in the mid/long term, not immediately. Anyway, there is a lot of people using Office in the workplace, we still have customers that prefer Office and lots of existing document that we need to use with MS Office."

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

Ubuntu 8.04.3, AIX, Windows XP Home, Windows XP Pro

Nem MS-t pártolom szó se róla! Csak olyan kapkodás dolog az egész... Cserélhetik le az összes rendszergazdát (mert megkockáztatom hogy MS fanatik mind:D) Aztán majd lesznek kompatibilitási gondok, olyan utolsó olcsókötségvetésből, lopott államipénzből vásárolt perifériák mint Heaeriy ScanPower 5000+ scanner :D aminek a driverét, a hülye gyártó csak MS alá ír meg...

Komolyan mintha valami laikus mondta volna, nincs pénz váltsunk ingyenesre, hol vannak ilyenkor a tanácsadók? a szakértők? Hogy: "Barátom, oké amit mondasz de azért az nem úgy megy..."

Life is a game, play hard! | 10 féle ember létezik: aki ismeri a bináris számokat és aki nem...

Ugyanezt magyarázom, és verset kapok érte. Hát van igazság? :) Egyébként hallottam állami fenntartású intézmények rendszergazdáinak tartott továbbképzésről (új Windows server termékek érkezése okán), egy résztvevő azt mondta, hogy a fele akkor hallott először olyan fogalomról, hogy diszk partíció.
Persze nem kell vegytisztán általánosítani, sok rendes szakértőről is hallottam (pl. nagyobb okt. intézmények, hivatalok), de a döntés nem az övék.

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

Office 2007-es helyett Openoffice a legkisebb gond - itt az "excel"-ben hiányzik valami legördülő üveggyöngy.

FileMaker, Adobe CS2 (3, 4), DOS-vga ablakban futó clipper-es könyvelőprogramok, ja és az emesenmiszindzsör túlzott használatának teljes hiánya
- ezek a fő váltási problémák

-A PS CS 2 és 3 mennek wine-ban...
-A 21. századi DOS-vga .dbf szörnyszülöttek jó része simán migrálható dosbox, vagy dosemu alá...
(van ami nem, sajnos az ökör nyomtatókezelés iskolapéldái még mindig csontvázak a szekrényben)
-MSNMSGR röhögve cserélhető legfrissebb aMSN SVN-re, deviantart-ról bele az új win live skin,
összes plugin download, és átlag r0 user meg sem tudja különböztetni az eredetitől...

-
"Attempting to crack SpeedLock can damage your sanity"

"... Kellene 1-2 év mire teljesen átállnék... megszoknék..."
viccelsz?:)
a való világban nem így mennek a dolgok!
ha én vagyok a munkaadó, te a munkavállaló, aki ráadásul bőven minimálbér feletti kiadásba van nekem havonta, akkor ha azt mondom új rendszer lesz, neked nem 1 vagy 2 éved van arra, hogy teljesen átállj, hanem 3 max 4 heted. természetesen normális munkaadóként elküldelek a cég pénzén a legjobb tanfolyamra, amely megismertet az új rendszerrel. utána vagy tudod csinálni legalább ugyanolyan, vagy inkább jobb hatékonysággal a munkádat, vagy repesz.
régen elmúltak azok az idők, hogy diploma után beleülünk egy államilag dotált karosszékbe és 40 évig ugyanazt csináljuk, semmit nem tanulunk, sőt idővel kicsit felejtünk is.

"Ezt nem most kellett vna megtenni, hanem korábban... (de utólag mindenki okos...)"

Korábban is váltásként élték volna meg, mert akkor is volt olyan, amit lecseréltek volna, ergo valami újat kellett volna tanulni. Szóval tök mindegy, hogy most, korábban, vagy később.

"Kellene 1-2 év mire teljesen átállnék... megszoknék..."

Kemence község önkormányzata úgy 2 éve döntött a szabad szoftverek mellett (ott nem kis lépcsőkben csinálták, mert kötötte őket a határidő, miszerint vagy fizetnek a MS-nak, vagy gyalulják a vinyókat 1 hét múlva). Persze, nem ment varázsütésre minden, mert új szoftvereket kellett megtanulni, de kb. 2-3 hét alatt működött, s azóta is szépen dolgoznak velük.

Azért ehhez hozzátenném, hogy egyes helyeken a 2003-as Office után azért váltottak OpenOffice -ra, mert a 2007-es új interfészével / megoldásaival ellentétben szinte pontosan ugyanúgy néz ki, van elrendezve mint a megszokott termék.

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

ezt a mondatot:
"Az államnak nem lenne szabad nekiesni a Microsoftnak vagy egy másik cégnek a kormányzati adminisztráció hatékonyságának növelése érdekében"
nem értem. illetve, ha értem, annál rosszabb.

"Ennek kizárólag takarékossági oka van - tette hozzá"
szomorú vagyok. szóval csak ezé' köll, me' ingyé' van...

Lehet, hogy szar az államigazgatás elitje, de magunknak köszönhetjük ezt elsősorban.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Hát ha az állam annyira ragaszkodik a M$-hoz, akkor remélem osztozni fog a sorsában is...

:)

- - - - -
Tagadom a Microsoft Windowst. Szerintem ilyen operációs rendszer nincs és nem is volt soha. A létezése nem igaz, meg sem történt. Egyszerűen nem hiszem el, hogy van. Nem hiszek a létezésében és abban sem, hogy ilyen.

Sokan sokmindent leírtak, de én a magam módján ott vagyok leragadva, hogy miért is kéne mindenkinek ugyanolyan rendszer. Nem tudom, hogy hogyan működnek a hivatalok, és javítsatok ki, de az átlag hivatalnok bőven elvan Openoffice + Thunderbird kombóval nem?
Arról nem is beszélve, hogyha valami hiányzik, akkor meg fel lehet venni programozót aki beleírja (ezt akár Unios projektként is)
Ide olyan dolgok is értendők amik MS programokban sincsenek benne.

Scriptelni tényleg meg kéne tanítani az embereket. De elég lenne az is, ha el tudná mondani, hogy mik is az autómatizálható dolgok a munkájában. Mert az IT-s megírja hozzá a scriptet, majd felteszi a másik 500 ember gpére akik ugyanezt csinálják. Valamiért mindenhol azt sulykolják, hogy a programozó ideje drága. De nem hiszem, hogy annyival drágább lenne, hogy nem éri meg 1000 ember munkáját hatékonyabbá tenni.

Wiki használatra +1. Arra is jó lenne, hogy kibuknának a szabályozási gondok, mert látszana, ha ugyanazt két helyen máshogy csinálják. Ami amúgy fel sem tűnik mert soha nem találkoznak.

Másik kérdés. Megfizetni egy fejlsztőt aki átviszi a könyvelő cuccot pl JAVA alá, nem e olcsóbb mint 1000 windows licensz/5év
Kérdezem a programozókat.

Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen irodába pont jók a thinklientek, Aztán ki lehet számolni, hogy karbantartás tekintetében hogy áll meg a dolog.meg áramkölcségben.

Igazából le kéne ülni, és ki kéne számolni,az okosoknak, tanácsadóknak stb. Ez a dolguk nem?

### ()__))____________)~~~ ###
#"Ha én veletek, ki ellenetek?"
#ASUS eee 900 //Puppy 4.3b3

"Másik kérdés. Megfizetni egy fejlsztőt aki átviszi a könyvelő cuccot pl JAVA alá, nem e olcsóbb mint 1000 windows licensz/5év
Kérdezem a programozókat."

Nem fognak halászni egy szabadúszó hobbiproggert, a szoftvert eredetileg készítő fejlesztő céget kérnék fel a portolásra (ha van még vele kapcsolat, és még létezik egyáltalán az adott cég), és adott esetben simán összehasonlítható összegért végeznék el, mint az eredeti szoftver kifejlesztése. Ha az adott cég már nem létezik, az összeg még nagyobb lenne, mert elég nehéz egy teljesen ismeretlen anyag "átdobása" Java-ba. (próbáltad már mások kódjait értelmezni?) Ugyanakkor ha nálunk egy szakminisztert előbb iskolába kell járatni mielőtt átvenné a hivatalát (ergo totálisan dilettáns a témában), azt is el tudnám képzelni, hogy a forráskódok sincsenek már meg.

Az összehasonlítás a Windows árával meg nonszensz, mivel a Windows/Office beszerzését nem a hivatal végzi/fizeti, hanem az állam (egy másik hivatala).

Scriptelni megtanítani a hivatali papírtologatókat? Na ne, mert a fáradtságom ellenére mindjárt hangosan visítani fogok a röhögéstől.

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

Nem hobbyproggerre gondoltam, és nem is arra, hogy portolni a programot... amiről én próbáltam írni az az adatmigráció, egy másik rendszerbe. Nem voltam tiszta... bocsánat. Ha nincs másik rendszer akkor marad a megiratása, de egy akkora "cégnek" mint az állam, nem éri meg ezt in-house csinálni?

Az összehasonlítás a windows árával nem nonszensz.... mert a beszerzénél legközelebb n-1000 win licensz kell.

Scriptelésre írtam alternatívát... de azér örülök, hogy jól szórakoztál :D

### ()__))____________)~~~ ###
#"Ha én veletek, ki ellenetek?"
#ASUS eee 900 //Puppy 4.3b3

Néhány dolog:

Lettország volt a "bezzegország", egy nagy kirakat, lássák a ruszkik, milyen jó a nyugatiaknak...

Ügyintéző: valamikor az volt ügyintéző, aki gyorsabban gépelt vakon, mint ahogy beszélni tudtál. Na most a követelmény valahogy elmaradt, ha már létszámleépítés, allor azt kéne megnézni, ki az aki nem hajlandó elsajátítani a munkájához szükséges minimális ismereteket.

A választott képviselőkről: nem mi választottuk őket. (már aki választott.) Egy 100-as listára szavazol, amiről a harmadiknak a nevét se tudod. Hogy aztán a nyertes kivel, hogyan és milyen paktumot köt, (koalíciós szerződés), azt előre megsaccolni se lehet, még utólag se nagyon derül ki. Legfeljebb sejthető, de nem bizonyítható...
Nevezzük is inkább csak szavazásnak, választék úgysincs. Valaki (ha jól emlékszem, angol volt az illető, szóval a demokrácia fellegvárában) azt mondta, a nép szavaz, az urak választanak.
Amíg visszahívni nem lehet őket, hazudóverseny az egész.

Bocs az offért.

Mire használ egy hivatal szoftvert? Elég egy Linux, a megszokott dolgaival, OpenOffice-szal meg hasonlókkal?

A napi átlagfeladatokat tekintve biztosan, de hivatalokban elég sok saját megrendelésre készített szoftver van. Hogy azok most megfelelnek-e, ne képezze e vita tárgyát (szokták emlegetni a gépkocsi nyilvántartást meg az egészségügyi szoftvereket, biztos gyengék, nem tudom), de ott vannak a technikai részletek is, például hogy akkor adunk három hónapot hogy a cég portolja át Linuxra a szoftvereket számunkra (erre nyilván nem szerződtek eredetileg, ha hajlandóak is rá, valószínűleg annyi pénzért, ami lefed egy újabb Microsoft-licensz ciklust (vagy többet)). Nem olvastam végig az összes kommentet, ha még nem volt róla szó: hivatalok _nem_ fognak Wine -nal szórakozni (sem más hasonló megoldásokkal, még ha pénzért is vannak árulva), szerintem nekik annyira nem poén mint mikor mi kipróbáljuk hogy elfut-e a WoW a legfrisebb dev-ágból kátránylabdázott Wine-nal. És persze lehet Java-ban is gondolkodni (lehet, hogy a szoftverek egy része már most is azon fut), de ez a problémák csak egy részét oldja meg.
És akkor még nem emlegettük más kérdéseket sem.

Komplex egy ilyen migrációnál az átállás megtervezése, ilyesmi szempontok vannak: egyéni szoftverek technikai részletei, hardverek támogatottsága, formátumok, más hivatalok más szoftvereivel való együttműködés, oktatás, betanítás, üzemeltetés, stb. Ahogy láttuk, nem mindenhol valósult meg (vagy nem teljes egészében) a nyílt forrásra migrálás, mert a legnagyobb erőfeszítés ellenére sem jött össze.
Sokkal nagyobb erőfeszítés és civil szakértői bevonás mellett sem, mint ami Magyarországon elképzelhető lenne. Nálunk meg sem erőfeszítés, sem bátorság, sem szakmaiság nem dívik az állami szektorban.

És egyébként is, az egész állami szférára vonatkozólag egységes szoftverbeszerzés van (legalábbis Windows-ra, Office-ra). És ez részben jó is, mert jogtisztán dolgozhatnak a hivatalok, és egyébként is ez az a rendszer, amit mindenki ismer, használ, megszokott, stb. A költségvetésünk éves kiadási oldala ha jól rémlik 15-16 ezer milliárd Ft, arányaiban az az évi néhány milliárd a Microsoft felé nem valami sok.

Egy elképzelt teljes állami nyílt forráskódú migráció igen kockázatos lenne, (minden fent emlegetett problémát meg kéne oldani), már látom is a 80-as betűtípusokkal az összecsapott pénzügyoldali elemzést a TV-ben (és minden újságban), hogy akkor most a korábbi beszerzés évi kiadásával számolva megsokszoroztuk a kiadást, mert fizetni kell a migrálás során felmerülő problémákkal foglalkozó szakembereket, oktatást, átképzést, és valószínűleg nem a sourceforge-ról meg a distrowatch-ról rendelnék az anyagot, hanem supporttal együtt valamelyik nagyobb open source -os vállalattól, stb. stb.

Hiába csattogtatjuk jó HUP-osként a postokat nap mint nap, felületes összehasonlításokat téve (pl. mint most), ne felejtsük el hogy egy hivatalt semmi más nem érdekel, csak a napi működés fenntartása, főleg, ha nem közvetlenül mi álljuk a szoftverekért a számlát, hanem egy átfogó állami szervezet szerzi be.

Ráadásul mi nem 2 milliós, hanem 10 milliós ország vagyunk, sokkal nagyobb állami szektorral. Minél nagyobb egy állam, annyival nehezebb egy ilyen migráció.

Nem vagyok ellenére a dolognak, távol álljon tőlem, csak figyelmeztetni akarok, hogy ez bizony túl sok kérdést vet fel ahhoz, hogy csak úgy elintézhető lenne. Vannak ugyan a magyar piacon nyílt forrású szoftverek szállításával foglalkozó vállalatok, de nem sok. Nyilván ezek után nekik menne a pénz. És mivel alig van belőlük, a helyzet kb. ugyanaz lenne, mint most (a monopolszereplő "nyert", ajjaj, irány GVH). (merthogy nyilván a szoftvert ezután is beszerzésben fogják előteremteni (pl a support miatt, meg mert mivel a lakosság 99.99%-a úgy gondolja, a szoftver is csak egy doboz a bolti polcon, így az emberekben nem lenne olyan érzés, hogy az állam a szoftvereket lefusizza valahonnan, mint a szomszéd Béluka)).

Inkább valami olyasmi működne, hogy fokozatosan, részenként migrálna az állam nyílt forrásra, és nem csak úgy odacsapva, ahogy mi képzeljük. Vannak is ilyen listák ahol összeírják, azt hiszem valamelyik Mo.-i bíróságnál használnak OpenOffice -t Office helyett.

Sose várjunk csodát az informatikával kapcsolatban ha pl. állami szoftverbeszerzésről van szó, hiszen az emberek még azzal sincsenek tisztában, hogy a szoftver világa köszönőviszonyban sincs az ipari termeléssel (míg szinte minden más dolog oda tartozik).

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

PATÓ PÁL ÚR

Mint elátkozott királyfi
Túl az Óperencián,
Él magában falujában
Pató Pál úr mogorván.
Be más lenne itt az élet,
Ha egy ifjú feleség...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Roskadófélben van a ház,
Hámlik le a vakolat,
S a szél egy darab födéllel
Már tudj’ isten hol szalad;
Javítsuk ki, mert maholnap
Pallásról néz be az ég...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Puszta a kert, e helyett a
Szántóföld szépen virít,
Termi bőven a pipacsnak
Mindenféle nemeit.
Mit henyél az a sok béres?
Mit henyélnek az ekék?...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Hát a mente, hát a nadrág,
Ugy megritkult, olyan ó,
Hogy szunyoghálónak is már
Csak szükségből volna jó;
Híni kell csak a szabót, a
Posztó meg van véve rég...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Életét így tengi által;
Bár apái nékie
Mindent oly bőven hagyának,
Soha sincsen semmije.
De ez nem az ő hibája;
Ő magyarnak születék,
S hazájában ősi jelszó:
„Ej, ráérünk arra még!”

(Petőfi Sándor Pest, 1847. november.)

----
概略情報

Most előrébb van a magyar állami szoftverbeszerzés ügye, de komolyan.

szerk.:
Az persze ne essen le, hogy jelenleg is nap mint nap _van_ a hivatalokban működő szoftver, csak az újságírók meg a huposok nem jutnak el addig, hogy legalább felületesen és két percig átgondolják, hogy hogyan kéne egyáltalán megtervezni egy ilyen migrációt, megelégszenek azzal, hogy drága a jelenlegi megoldás.
Igen az, ezt én sem tagadom, de hogy itt 5-10 évre megtervezett költségcsökkentő lépés nem fog történni, az is hót biztos. Jelenleg éppen a következő évi költségvetési tartalékot osztják fel a kórházak, MÁV, BKV és egyéb "hasznos" szervezetek között, hogy talán mégse kéne sztrájkkal agyonütni az országot.
A befektetés megtérülhetne, ha lenne aki átgondolja az egészet, és lenne bátorsága végrehajtani, de nincs. És köszi a verset.

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

Válasz Magamnak és Gyuszknak:
https://www.pm.gov.hu/web%5C%5Chome.nsf/portalarticles/E727D8D7EC38CCD4…
( EPIC FAIL hibás a tanúsítvány! )

A kirakatban megfelelően elhelyezett és körbe affektált hülyeségeket azért nem árt átgondolni. Nem hiszem, hogy valóban kivitelezhetetlen az állami szektor átállítása szabad software-re, azt még kevésbé hiszem, hogy az államkasszát valóban a MÁV költségvetése terhelné meg komolyan (ugyan akkor felháborítónak tartom, hogy a BKV-t egyáltalán egy fillérrel támogatja az államkassza).

Azt sem hiszem, hogy jó ötlet egy egy állami hivatal munkájához - természetesen a tevékenységi körök egyeztetésével - különböző software-eket lehet/kellene használni. (Annál is inkább mivel akkor ezt lehetne már az államigazgatási közép/fő iskolákban tanítani)
Azt sem hiszem, hogy a "Csináljuk meg!" hozzáállásával, vagy a "hát ez is bonyolult, meg az is komplikált" hozzáállásával meg lehetne oldani ezt a kérdést.

De leginkább azt nem hiszem, hogy ebben az országban, a következő 30 évben, legalább a tervezet átgondolásának, csak a lehetősége komolyan felmerülne, annak tekintetében, hogy az állam szabadsoftware-ekkel takarítson meg adóforintokat.

Ja a link: javaslom csak az első oldal elolvasását! Hatalmas összegek folynak be az államkasszába és onnan ki.

----
概略情報

Igen, ezekkel egyetértek, de még itt is sokan azt hiszik, hogy az állami szektor átállítása kb. olyan kérdés, mint egy irodában körbejárni az Ubuntu cd-vel, és csak akarni kell nagyon, nehogy valaki elgáncsoljon minket két gép között. Nem olyan.

A költségvetést az eredeti hozzászólásomban azért írtam, mert ez a konkrét dolog bármennyire is aggaszt minket (kit így, kit úgy), ez egy viszonylag kisebb összeg, sokkal komolyabb problémák vannak az állammal, olyanok is, amelyekből részben következik a konkrét téma jelenlegi állása.

Szóval mondom, nem pató pálkodni kívántam, hanem legalább felemlíteni azokat a kérdéseket, amik feltétlenül előkerülnek, ha a dolgot komolyan gondoljuk.

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

a BKVt sőt a MÁVot okkal támogatja az államkassza. függetlenül attól a gyomorforgató rablógazdálkodástól, ami BKVnál folyik, és fény derült rá. volt egy miniszterelnök, aki egy szép napon belenézett a személyi igazolványába, látván hogy már 65 éves nem búslakodott az öregségen, hanem nekiiramodott, meg sem állt a TV stúdiójáig, ahol bejelentette hogy mostantól földön vízen levegőben, minden 65 év feletti magyar nyugdíjas ingyen utazhat:D mivel a térképre ránézve kiderült, nincsen magyar tengerpart a hajókázást törölni kellett:) az ingyen repülőzést csak hónapokkal később sikerült visszaszívni. de a vonattal, buszokkal már nem lehetett mit tenni, ott maradt az ingyenes utazás. ezt viszont kompenzálni kell a Mávnak, BKVnak és a többi közlekedési társaságnak, méghozzá állami kasszából. a diákok kedvezményes utazásával szemben itt képtelenség meghatározni a kieső bevétel mértékét, mert még a diákok legalább megveszik a kedvezményes jegyeket, így lehet tudni pontosan mennyit kell hozzátennie az államnak. a nyugdíjasok nem vásárolnak semmilyen jegyet, így csak becsülni lehet a kiesett bevétel nagyságát.
szóval a BKV támogatása addig maradni fog, amíg lesznek kedvezményes bérletek és ingyen utazó nyugdíjasok.

A MAGYAR NEMES

Õseimnek véres kardja
Fogason függ, rozsda marja,
Rozsda marja, nem ragyog.
Én magyar nemes vagyok!

Munkátlanság csak az élet.
Van életem, mert henyélek.
A paraszté a dolog.
Én magyar nemes vagyok!

Jól készítsd, paraszt, az útat,
Mert hisz a te lovad vontat.
Csak nem járhatok gyalog.
Én magyar nemes vagyok!

Tán a tudománynak éljek?
A tudósok mind szegények.
Nem irok, nem olvasok.
Én magyar nemes vagyok!

Van, igaz, egy tudományom,
Ebben párom ritkán látom:
Enni, inni jól tudok.
Én magyar nemes vagyok!

Milyen jó, hogy nem adózok.
Gazdaságom van, de nem sok,
S van adósságom, de sok.
Én magyar nemes vagyok!

Mit törõdöm a hazával?
A hazának száz bajával?
Majd elmulnak a bajok.
Én magyar nemes vagyok!

Õsi joggal, õsi házban
Éltemet ha elpipáztam:
Mennybe visznek angyalok.
Én magyar nemes vagyok!

164 év telt el és látszik nem sok változott,
csak a nemesek helyett jöttek a magyar politikusok.

Ha jobban elolvassátok a cikket, akkor csak egy felmérésről van szó, nem pedig váltásról... már többen összefoglalták előtem, hogy egy migrációnak milyen extra költségei vannak és egyáltalán nem biztos, hogy olcsóbban jönne ki open source alapon... több független elemző is már többször elmondta, hogy a szoftver beker ára az kb egy it projekt 10%-a vagy alacsonyabb...

B10

ha a folyamatos frissítést és az üzemeltetést meg lehet oldani olcsóbban az MS-sel, akkor miért ne menjen azzal? :)

Az erőműves összehasonlítás is csak akkor jó, ha hosszú távon megéri a szélerőmű és ilyenkor persze meg kell nézni, hogy a mennyire tájidegen a szélerőmű egy adott helyen vagy mennyire zajos vagy mennyire veszélyezteti az adott környezet madárállományát... ezek azok a szempontok, amik elvesznek akkor, amikor csak a kezdeti költségeket nézzük :)

B10

lecserelt szoftverek licenszdijat visszakapja az onkormanyzat, amit onreszkent hasznalhat
opensource tanfolyamok, kepzesek finanszirozasara beadhato palyazatokhoz.
ennyi.
csok

OpenBSD 4.6/i386 theo for the prezident:D

ezzel csak az a probléma, hogy nem résztulajdonosai az önkormányzatok az Microsoftnak, hanem csak licencelik annak egyes termékeit. a licenc pedig még csak át sem ruházható. szoftverlicencelésre is ugyanaz igaz, mint bármely más szerződésre, el kell olvasni mielőtt aláírjuk. utólag ezen már egy törvény sem változtathat. már a szoftvervásárlás szó használata sem szerencsés, mert soha nem kerül az adott szoftver a vevő tulajdonába. valójában csak szoftverlicencelésről van szó. ha irat magának az önkormányzat egy szoftvert valamelyik szoftverfejlesztő céggel és hozzá kerül a copyright a munka végeztével, na az szoftvervásárlás. jellemzően ez utóbbi esetben, azaz ha valóban egy spec alkalmazást iratnak maguknak önkormányzatok, akkor is elfelejtik annak copyrightját saját nevükre íratni, mert nincsenek tisztában a fogalmakkal.

A szoftverlicensz általános esetben átruházható (egy-két nem túl bonyolult feltétel mellett), ez alól kivételt képezhet az ms által használt mennyiségi vagy enterprise licensz. Egy dobozos windowst minden további nélkül el lehet adni, erre mostanában kereskedők is ráharaptak (használt szoftver értékesítésre).

valóban igazad van, bár sajnos csak a dobozos eula része ez a pont,

Átruházás harmadik félre. A Termék első felhasználója egy
alkalommal átruházhatja a Terméket egy másik végfelhasználóra. Az átruházásnak ki kell terjednie valamennyi alkotórészre,
adathordozóre, nyomtatott anyagra, a jelen EULA-ra és, amennyiben van ilyen, az Eredetiséget Igazoló Tnúsítványra. Az
átruházás nem lehet közvetett átruházás, pl. bizományba adás. Az átruházás előtt, az átruházott Terméket átvevő
végfelhasználónak el kell fogadnia az EULA valamennyi feltételét. Bérleti korlátozás. A Terméket Ön nem adhatja bérbe,
lízingbe vagy kölcsönbe és nem biztosíthat vele kereskedelmi befogadási szolgáltatást
.

de az önkormányzatoknál általában vagy oem van, vagy volume valamilyen kormányzati megállapodás keretében. a dobozos windows pedig magyarországon ritka, mint a fehér holló.

Két dolog ezzel kapcsolatban:
- szerintem simán lehet, hogy az átállás pillanatában többe kerül a szabad szoftver, mint az ms. viszont kiszálltak a 22-es csapdájából. olyan, mint az albérlet, folyamatosan fizettél egy kisebb összeget, de nem jutottál előbbre, vagy hirtelen vettél bazi drágán egy házat, de onnan kezdve az a tied.
- az állami szoftverbeszerzéssel az értékaránytalanság a fő baj. valójában az ms-nek minimális összegbe kerül ez az egész kóceráj, ehhez képest igen szépet kaszál rajta. Tamáskodom azügyben, hogy nem-e csorog-e véletlenül-e valami kis pénzecske ebből valahova... figyelembe véve, hogy gyakorlatilag a következő ms generáció kiképzése folyik, teljesen normálisnak tartanám, ha maradna a 25 milliárdos összeg, csak az ms fizetné az államkasszába, nem fordítva.

- hmmm az első kérdésben valójában cash-flow probléma lehet. Hiszen ha megveszed a lakást és azt folyamatosan fel kell újítani (új ablak, szigetelés, újabb és korszerűbb fűtés), akkor nem biztos, hogy jobban megéri mint az albérlet, ahol a tulajdonos mindezt megcsinálni. Az más kérdés, hogy lakás témában a magyarok a tulajdonlást szeretik, más ország pedig nem...

- a korrupció egy más kérdés, de reméljük az ilyen dolgok előbb-utóbb kiderülnek...

B10

Albérlet egy esetben jobb, mint a saját lakás, ha a saját lakásba fektetendő összegnek tudsz jobb helyet, ahol nagyobb hozama van, mint az albérleti díj összege. Minden más esetben bukta.
Külföldön azért van létjogosultsága a bérlakásnak, mert kevésbé tahók a bérbeadók (meg a bérlők is:) ) és arányaiban sokkal drágább a tulajdonjog, mint a bérleti a magyar arányokhoz képest.

A szoftver licenszek költsége már kiderült, mert arra törvény van, hogy publikussá kell tenni. Azt is nehéz megmagyarázni, hogy ennek ennyi a reális piaci értéke, amíg ez a magyarázat nem születik meg (hogy tényleg ennyi), addig nem lehet mellőzni a korrupció gyanúját. Azt nem akarom elhinni, hogy bármit is vesz úgy a kormány, hogy jóval a piaci érték fölött fizet érte és senki nem jár jól az üzlettel:) Ennyire nem hülyék.

A magyarázathoz kell még annak a bizonyítása, hogy ezekre a licenszekre valóban szükség van. Összességében azt kellene belátni, hogy valós igényre reális áron vásárolt megoldást az állam.

nem értem a piaci érték feletti vásárlás mondatodat... az MS-nek nagyon sokféle licenszkonstrukciója van és a közigazgatásra is ki van dolgozva egy, ami kedvezőbb, mint amit a cégek kapnak. Illetve minél többet vásárol valaki, annál nagyobb a kedvezmény mértéke (nyilván egy adott szintig). a központi és mindenféle nagyobb volumenű beszerzés ezért jobb, mintha mindenki külön-külön vásárolná meg a termékeket...

A szoftver licenszeknél viszont az MS dolgai publikusak... viszont a többi gyártóié nem...pl egy Oracle és IBM költések szépen el vannak rejtve különböző informatikai projektekbe, ahol nem is lehet látni, hogy mi mennyibe kerül...

B10

Mondok egy nem microsoftos példát. Állambácsi szereti az alkalmazottait, ezért autót vesz nekik. Mondjuk a másik, számomra nagy kedvenc cégcsoporttól, a fóccvágentől. Szép új autó, megnézed a típusát, a motorját, a felszereltségi szintjét, az egyéb felszereléseket, majd bemész az első, utadba akadó márkakereskedésbe és kérsz egy árajánlatot ugyanarra. A kapott ár annyi, amennyiért megvették az autót.

Ezzel az a baj, hogyha én, mezei paraszt, bemegyek egy bótba, ott kapok egy árajánlatot, akkor az nagyjából listaár lesz, mert látják rajtam, hogy nincs komoly vásárlási szándékom, nem fognak nagyon tornázni, hogy engedményt adjanak. Ezzel szemben az, aki álambácsi nevében tárgyal, rögtön úgy fog kezdeni, hogy ebből az autóból 200 darab, meg még van másik 4 kategória is (egy lejjebb, kettő fentebb, államtitkárnak, miniszternek), és azokból is x-y darab. A kereskedőnek meg dollárjelek fognak ugrálni a szeme előtt és rögtön tornázni kezd, hogy nehogy már máshova vigyenek egy ekkora megrendelést, másrészt meg szokás adni mennyiségi kedvezményt is pusztán azon az alapon, hogyha egyben ad el ekkora tételt, akkor kevesebb melója meg rizikója van vele.

Tehát én azt hinném, hogy egy jó közbeszerzési tárgyaló ha közbeszerez (egyébként ez a közbeszerzési törvényben kimondott cél is), akkor mennyiségi alapon jelentős kedvezményeket ér el. De nem ér el, mert ha én bemegyek és nem csak árvadászatból kérek árat, hanem tényleg leülök tárgyalni, akkor minimum 10-15%-kal jobb árat csikarok ki, mint a közbeszerző. Na ezt nevezem piaci ár fölötti árnak, ha a mezei paraszt, aki mögött semmilyen ráhatási lehetőség vagy hatalom nincs, olcsóbban tud venni egy darabot, mint a közbeszerző sok százat.

Ugyanezt elég egyszerűen bizonyítani lehetne az állami számítógép beszerzésekkor. Azt nem tudom, és nem is érdekel, illetve nem akarom firtatni, hogy az ms szoftvereknél milyen áron történt a beszerzés, mindenesetre annak fényében, hogy a tisztaszoftver program gyakorlatilag a következő microsoft felhasználói generációt képezi ki, én simán el tudnám képzelni, hogy minimum ingyen adja az ms a licenszeket. Főleg, mivel az n+1. programpéldány előállítási költsége erősen konvergál a nullához. Utána a diákok kikerülnek cégekhez, esetleg előbb-utóbb döntési pozícióba kerülnek, azt fogják választani, amit ismernek. Minden más kereskedelmi területen a piacvásárlásért fizetni szoktak, csak az ms szoftvereknél van, hogy a felvásárolt piac mellé még tolunk egy kis zsebpénzt is? Amennyiben nem merül fel a dokumentumkezelés, akkor eszméletlenül nagyonhülyék vagyunk.

Törvény mindenre van. Egyik rokonom mesélte, hogy 400.000 Ft-ért szerezték be a notebookokat állami intézményekben, de a többlet költségért cserébe "ingyen" pen drive-ot is adtak. Amikor 120.000-ért árusítják a notebookokat, akkor a 400.000-es ár irreális. Több, mint 3-szoros!!!

Persze, ha a papírokat megnézed, minden rendben van. Mert az összegért cserébe biztosítanak egy telefonszámot, amit felhívhatsz, ha segítség kell (természetes, hogy nem veszik fel), felrakják rá Pistike high tech programját, amiről a notebook használója azt sem fogja tudni, hogy egyáltalán ott van a gépen,...

A 400.000-ből azt gondolom:
-----------------------------
120.000 a gép
200.000 a felesleges program, ami azért kell, hogy többet lehessen korrupcióban leakasztani
80.000 a többlet ár, amin az eladó/vevő osztozik

Ahhoz, hogy 2-en 40.000-et notebookonként leakasszanak, az államnak 280.000-et kell fizetnie. Legalábbis szerintem.

Én őszintén ezt a mondatot nem értem: "Az államnak nem lenne szabad nekiesni a Microsoftnak vagy egy másik cégnek a kormányzati adminisztráció hatékonyságának növelése érdekében"

Ez ugyan olyan dolog, mint Microsoft softwerekre kozbeszerzest kiirni csak ep a masik iranyba. Tehat igy nem szabad megfogalmazni egy piaci versenyt tamogato allam vezetojenek.

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Ezek után már azt is remélem, hogy a Mikrotik-nál írnak natív linuxos Netinstall és "Linbox" management felületet a routerekhez.
Akkor egy okkal megint kevesebb a Windows-ra! :)
Bár a Winbox az kiválóan megy Wine-al, a Netinstall azonban még mindig csak Win2k/XP alatt műxik, pedig igencsak hasznos cucc.
Akiknek OFF-nak tűnne: a Mikrotik cég Rigában (Lettország fővárosa) székel. :)
---
Mézi 4Ever!

Erről az átállásról írtál/írnál bővebben? :-)
Bocs, félrement, Kemencés esetre akartam reagálni...

A szokás hatalma, nem hét!!!