A piackutatás jövője (gumicsont)

Ha tisztességes módon akarna pénzt keresni egy „mindent látó” képességekkel rendelkező szervezet, akkor marketing célokra használná ismereteit. Vagy elszegődne a nemzetbiztonsághoz.

Mivel tudom, hogy errefelé sokan mennyire privacy-hívők, marketing-, pláne piackutatás-ellenesek, azt hiszem, muszáj belinkelnem ezt: A jövő marketingkutatási technológiái

A cikkben felsorolt technológiák egyik részét túlzásnak tartom. Néhányon viszont nem lepődnék meg, ha néhol (Lehetőségek Hazája™…) már alkalmaznák.

Mi róla a véleményetek?

Én addig a szintig vagyok hajlandó piackutatási alany* lenni, míg nem vezethető vissza személyemig vagy ismerőseimig. Felőlem létrehozhatnak a szokásaimból egy – akár véletlenszerű azonosítóhoz kötött – profilt, amiből viszont a nevem nem volna kideríthető.

* viszont mivel tanulmányaim miatt félig bennfentes vagyok, elvileg csomó ilyenben nem vehetek részt, hehehe :)

Hozzászólások

szerintem olyan információszerzési módokat sorakoztat fel, ami a legtöbb embernél némiképp joggal veri ki a biztosítékot.

Pl. ahogy némiképpp elmossa a „mi mindent lehetne kutatni még” meg a „jövő marketingkutatási technikái” kérdésköröket, és ilyenek jönnek ki, mint az állami e-közigazgatási rendszer megcsapolása, az eléggé negatív utópisztikus. Ja nem, olyan már van. Akkor mit szólsz mondjuk a lehallgatáshoz?

„A CIA új piackutatási felmérést tett közzé, miszerint azon szőke hajú, hererákra hajlamos férfiak, akik havonta átagosan kettőnél többször lépik át a megengedett sebességhatárt, a Call Gate kaputelefont választják.”

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

"szerintem olyan információszerzési módokat sorakoztat fel, ami a legtöbb embernél némiképp joggal veri ki a biztosítékot."

igazad van, csak ez nem új dolog, a cikkben meg úgy tálalja a szerző. mintha ezt most találta volna fel...

A nagy testvért továbbfejlesztő könyvekben/filmekben már 20 éve riogatnak minket ezzel. hozzáteszem nem alaptalanul.
A különvéleményben a főszereplő belép egy metróállomásra, és a reklámtáblák felett lévő leolvasók már azonosították a csákót, és nyomatták a személyre szabott reklámokat. belépett a metrókocsiba, az érzékelő azonosította, és egy hang közölte. levontuk az ön viteldíját.
agy halott szemeit rakatta be magának a főszereplő, hogy ne tudják követni:))

szóval semmi új.

hozzáteszem, ma magyarországon a mobilszolgáltatóknak 1, vagy 2 évig? tárolniuk kell mikor kit hívtál fel. és ha jól tudom, tárolniuk kell melyik toronyról indítottad a hívást. vagyis hogy hol voltál akkor amikor telefonáltál.

és még sci-fi-t sem kell olvasni. elég az újság.

Nem akarlak kiabrándítani, de ezeken már jópár éve túllépett a marketingkutatás. A legtöbb itt felsorolt ötletre kereskedelmi forgalomban kapható termék formájában is realizálódott. Ma már kicsit "mélyebben" vizsgálják a a termékkel kapcsolatos érzéseket (gondolatot), nem rossz találmány az fmri...

"How does the human brain represent meanings of words and pictures in terms of the underlying neural activity? This talk will present our research using machine learning methods together with fMRI brain imaging to study this question. One line of our research has involved training classifiers that identify which word a person is thinking about, based on their neural activity observed using fMRI. A more recent line involves developing a computational model that predicts the neural activity associated with arbitrary English words, including words for which we do not yet have brain image data. This computational model is trained using a combination of fMRI data associated with several dozen concrete nouns, together with statistics gathered from a trillion-word text corpus. Once trained, the model predicts fMRI activation for any other concrete noun appearing in the text corpus, with highly significant accuracies over the 60 nouns for which we currently have fMRI data."

[1] http://www.youtube.com/watch?v=QbTf2nE3Lbw#

azt azért megnézem, amikor emberek milliárdjai FMRI adóvevőkkel rohangálnak a fejükön, amelyik a már nem csak a gondolataikat olvassa, hanem módosítja is, ha kell ;)

agyi emlékkép rekonstruálására is volt már példa, de ennek gyakorlati használhatósága nem sok marketingkutatás terén jelenleg

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

A célzott és nem célzott marketing között elég nagy különbség van, mind hatásosság, mind abban, hogy mennyire zavaró. Ha jól van targetálva, az emberek sokszor még a spamet is elviselik, csak ez épp nem jellemző. Nem véletlen, hogy a spamszűrők olyan remekül megélnek.
Az ehhez tartozó felmérések adatai, csak akkor érnek valamit, ha minnél több keresztreferenciával rendelkeznek, ezáltal sokkal jobban felmérhető és befolyásolható a célcsoport.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Na hallod – épp most írom hasonlóból a szakdogámat ;)
(konkrétabban mobil marketing, viszont az egyrészt nagyon jól célozható, másrészt pedig a jogi szabályozási háttér miatt sokhelyütt a fogyasztónak kell előre jeleznie, hogy nincs ellenére)

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Huh, a mobil megint egy kicsit más kérdés. Pszihológiailag a mobil az ember privát szférájába tartozik, mivel a hang alapú kommunikáció miatt sokkal erősebb érzelmi kötődés. A privát szférába beférkőzni az elég macerás dolog.
Ha már mobil marketingről van szó akkor a wifi-poisoningnak sokkal nagyobb jövőt jósolok. Ez utóbbira csináltam pár kisérletet és még átlagos vonaton is 3-9, egyetemi területen és forgalmasabb kávézók környékén 15-40 kapcsolódás/órát tudtam elérni.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Szerencsére a mobil marketing nem korlátozódik a hang alapú kommunikációra, mert akkor írhatnék egy szééép dolgozatot (a még) az átlagosnál (is) személyesebb telemarketingről.

A wifi-poisoningot nem vettem eddig számításba, köszönöm, hogy megpendítetted – hasonlót bluetooth-szal vsizont már műveltek, az bennevan.
Viszont az ilyen leggyakrabban spam kategória – a wifi poisoning mai szintjén mindenképpen, ezzel szemben a bluetoothos megoldásra volt már legitim példa: zárt térben előre figyelmeztetnek, hogy kaphatsz bt-n keresztül promót, ami talán még érdekelhet is.
Kevésbé legitim is van persze.

Cserébe mindkettőnek meglehetős nagy előnye, hogy kicsi a hatósugara, ezáltal hely alapon célzott reklámként lehet sikeres. A wifi poisoning meg komolyan beindította a fantáziámat: normálisan a proxyt adblockerként szokás használni – lehet, hogy régi ötlet, de nyilvános helyeken járhatónak tartom azt az utat is, hogy az ingyenes hozzáférésért cserébe reklámokat raknak bele az oldalakba...

A spanyolviaszt találtam fel, vagy egy, a mobil internet elterjedtté és olcsóvá válásáig jó üzleti modellt?

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Első menetben csak egy wifi-ap/apache megoldást teszteltem. Ennél egy hacckelt hosts file irányítja át az összes kérést a webszerverre. Ennél a kapcsolódás után a reklámoldalon 4-5 átklikkelés volt az átlag. Ebben valószínüleg szerepe volt valószínűleg az újdonságnak és a "tilosban járásos életérzésnek"

Második menetben wifi/proxy/mobilnet megoldás ment, ahol a proxy csak a http portokon átmenő forgalmat engedte át.
Ennél viszont szinte nulla átklikkelés volt, ergo nem igazán mérhető, hogy mennyire jó a reklám terítése.
A másik dolog, hogy az általam használt IFRAME-es technikát az adblock jól szűri, emiatt most inkább az oldalakon megjelenített eredeti reklámok lecserélésén gondolkodom.

Üzleti modellként a mobilnet megosztása pocsék. Viszont a vezetékes net ilyen jellegű terítése, egy-egy hotspottal sokkal kifizetődőbb.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Aham, szóval neked köszönhetően spanyolviasz az "ötletem" :) – mindenesetre ha ezzel kapcsolatban publikáltál valamit/leírtad eredményeidet vagy hasonló, nagyon szívesen lehivatkozlak :)

Én is a vezetékes netmegosztásra gondoltam, mivel a mobilnetet ott lehet kifizetődően megosztani, ahol nincs másmilyen. Az ilyen hely ellenben már csak a mobil internet jelenlegi relatíve alacsony penetrációjának köszönhetően is nagyon ritka.
Viszont a terjedésével és olcsóbbá válásával nem tartom ezt sem elképzelhetetlennek – megjelennek mondjuk a mobilnetes fonerók. Szerintem az "ingyensör" életérzés miatt az infrastruktúra megfelelő fejlettsége mellett működőképes lehet. :)

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd