Kozvelemenykutatas az iskolai rendszergazdak mindennapjairol

Fórumok

Sziasztok!

Kozvelemenykutatas celjaval szeretnem megkerni azokat, akik iskolaban (gimnazium, altalanos, [foiskola/egyetem]) latnak el rendszergazdai feladatokat, hogy mondjatok par korulmenyt, ami a mindennapi munkatok soran bosszusaggal, aggodalommal tolt el.

Pl: halovany szoftver/hardver ellatottsag, sok favago munka, sok boltba rohangaszas, okoskodo szamtechtanar, nem hagynak kibontakozni, stb.

Valami kb behatarolas is kene: pl. videki kis altalanos, fovarosi elitgimnazium, stb.

1000 koszi!

e0

Hozzászólások

Jelenlegi munkahelyemen keresztül "albérletben" végzek egy általános
iskolában (cc 300 diák) admin feladatokat Szombathelyen.

Innéttől a feladatot nehezítő körülmények:
-nem főállású ténykedés
-számítástechnika tanár NEM ért olyan szinten hozzá ahogy elvárható
lenne
-működés során fellépő hibák felderítése az "albérletből" kifolyólag
több időt vesz igénybe
-HW eszköz lehetőségeik erősen korlátozva vannak a pénztárca miatt
-napokig/hetekig nem látom a gépeket, így későn jövök rá a balf*sz
diák által aljas módon elkövetett dögösítésről, hiába nod32, avast,
egyéb kutyafüle.

pill ennyi, ha eszembe jut még valami, majd szerkesztem.

--
Sony Vaio &

egyetemi kht.

- Sosincs elég pénz.
- Kib@sztunk milliókat(!) windows licenszekre, pedig csak doc-ot kell olvasni, meg xls-t nézegetni (semmi extra fícsört nem használunk, type-n-go).
- Mivel nem nagy cég, nem te hozod a döntéseket költségvetési keretből, hanem minden aprószarral a főnökhöz kell menni, aki felülbírálja a szakmai döntésedet.
- Ami működik, ne változtass rajta. Még a végén elromlik.
- Nincs pénz(lsd: 1., 3. pont) backup megoldásra, de ha elkúródik valami az NTFS-ben (raid1 van amugy), akkor ejnyebejnye. (perpill szerverbe dvd irora nincs keretem, mert akkor legalabb kiirnek hetente egy egy snapshotot. 70 gigas backupot meg nem masolok le magamhoz, dvd-re kiirasra.)
- Ignorant userek.

így helyből a kínjaim.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Mi megoldottuk egy huszárvágással (no meg kényszerből, mert ugye észak-balkánon komplett gépet csak előtelepített OS-sel, vagy windowssal lehet árusítani) és brand gépparkot vezettünk be. Így a licenszek a sajátjaink, nem függünk a Tiszta Szoftver - Mocskos Pénz programtól.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Vidéki középiskola, kb. 650-700 tanulóval
Nálunk annyira nem gáz a helyzet. Szerencsések vagyunk, mert az elmúlt 7-8 évben folyamatosan tudtunk pénzt fordítani az informatikai infrastruktúrára. Ezt néhány nem infós kolléga a szemünkre is veti, amikor azonban a gyors, jó gépeken és mobil eszközökön dolgozhat (akár vezeték nélküli hálón is), akkor nem szólnak semmit. :-)

Sikerült mind a tanulói gépeket szinten tartani (a legtöbb gép, ~100db 1-2 évesek), mind a kiszolgálói oldalt erősen felfejleszteni (5 Dell szerver, 2 HP). Ezeket részben az informatikai normatív támogatásokból, részben más forrásokból tudtuk megvalósítani. Eddig. Most megváltozott az iskola gazdálkodási rendszere, mert egyrészt valami kiskincstári rendszerbe kerültünk, másrészt meg közben TISZK-esedtünk is.
Ez azt jelenti, hogy amíg a kellékekre és minden tervezhető dologra volt pénz (nem sok, de mindig elég), nagyjából gond nélkül be tudtuk szerezni. Most meg külön kérvényezni kell a kincstártól, hogy ugyan hadd vehessünk már tonert.

Ketten vagyunk rendszergazdák, a kollégám teljes állásban. Vannak kapcsolataink boltokkal (3-4). Az évek alatt kiderült, hogy melyik pontos szállító, illetve kihez miért érdemes menni. Ezeket a kollégám már jól tudja.
Az infrastruktúra fejlesztésének menetét 4 fő dönti el, a két rendszergazda és két szakmabeli vezető. Szoktak lenni vitáink, de mindig találtunk megfelelő megoldást minden problémára. Nem mondom, hogy nem lehetne többet, jobbat csinálni, de annyi időben, amennyi a rendelkezésünkre áll, ki tudtuk hozni a legjobbat.

Sok favágó munka nincs. Olyan környezetet alakítottunk ki magunknak, amiben kényelmesen és gyorsan tudunk dolgozni. Ebben nagy segítségünkre volt, hogy egy nagy szoftvergyártó Linux alapú rendszerét használjuk szerveren és munkaállomáson is.
A Win-es védelmet egy megvásárolt szoftverrel oldjuk meg, ami lehetővé teszi, hogy egy reboot után visszaálljon a teljes rendszer az eredeti állapotra. Azóta, hogy bevezettük kevés gond van a tanulói gépekkel.

Egy-két grafikai és speciális CAD-CAM rendszerünk még van, de ezek beszerzése mindig a pályázatok útján történt a hardverekkel együtt (elektronikai és gépész berendezések).

Természetesen a rendszert nem csak a rendszergazdák használják, nehogy még túl szép legyen a történet. Így nekünk is megvannak az r=1 usereink a diákok és a kollégák között egyaránt. Ezt úgy próbáljuk meg kiküszöbölni, hogy a nem infós tanárok számára tanév végén szerveztünk belső képzést.

Van olyan üzlet, aki házhoz hozza amit rendelünk. Egy tonert nem biztos, de volt már, hogy az egyik szervizes menet közben beugrott hozzánk leadni a cuccost. Mindezt felár nélkül, természetesen. :-)
Amúgy van olyan kollégánk, aki az iskolának intézi az ügyes-bajos dolgait és emiatt sokszor úton van. Az apróbb dolgokat általában ő hozza el.

Komoly ellenérvek egy rendszerrel szemben a böngésző és a Gnome verziója és egy kevesek által használt ablakkezelő hiánya. Gratula! Ha nem tudnám, hogy ki tanít, akkor azt mondanám, hogy a BJ. :-)

Egyébként, ha akarnánk, akkor mennének a csodálatos grafikai effektek is, de kikapcsoltuk. Az órai munkához nem szükséges. Az első órákon bemutatjuk, hogy milyen jópofa dolgokat tud, mindenki kiélheti magát, aztán visszaállunk. Nem tudom nálatok pontosan hogy volt, de ezek szerint ez kimaradhatott.

A minimalista igényeidet meg ki tudja elégíteni az xfce is. Az fent van.

--
"Voltegyszer egy ember szakálla nőtt....Enter"

Mindent magam csinálok. Pénz nulla. Vezetem közben az iskolát, tanítok. Bankoktól, multiktól levetett gép kunyerálás. Kábelezés, szemétből várépítés. Tanároknak továbbképzés , "helpdesk", kellékanyagok beszerzése, audiovizuális eszközök kezelése, projektor használat betanítása, stb. Minden működjön. Eddig sikerült minden terembe, minden irodába net. 130 tanuló, ált.isk.

Egy ekkora iskolában az infonorblól az ún. nagyértékű hw bérleti díj és a kötelezően vásároltatott ügyviteli sw éves díj levonása után, kb. 40.000,-/év. Ebből nem fejleszt a dolgozó. Ha fejleszteni akar, akkor pályázik, kéreget és avval kezdi az év első óráját, türelmet kér a diákoktól, mert tudja, hogy otthon minden jobb és gyorsabb. (Ez falu, ahol az iskolás gyerekek 60% ingyenes tk.-re jogosult)

Az ingyenes tk.-ra jogosultnak mindenképpen ingyen kell kapnia a könyvet. A fennetartótok elég érdekesen döntött, mivel ő adja a normatíva feletti részt. Az isklátoknak gazdasági önállósága mellet, jelentős saját bevétellel kell rendelkeznie, hogy ezt mondhassa a fenntartó. Nálunk ilyen forrás nincs.

Olyan jelentős forrásról nem tudok, amiből ezt külön fedezni tudnánk. A fenntartó minden évben alulbecsüli a ktgvetésünket és sok-sok millióval kevesebbet ad. Utána évekig megy a vita, hogy valamit ebből a pénzből adjanak vissza. Az utóbbi néhány évben mindig mínuszba kerültünk, mert a fenntartó nem adott helyből elég pénzt. Pedig takarékoskodunk és nem szórjuk a pénzt.

A fejlesztéseinket eddig a szakképzési hozzájárulásokból tudtuk nagyobb részt megoldani, amit másra nem költhetünk. Szeptember 1 után már más lesz a rendszere, így nem tudom, hogy mennyi pénz jön össze erre.

Minden intézmény a létszámától függően jogosult valamekkora informatikai normatívára. Ebből lehetett vásárolni, gyakorlatilag bérelni nagyértékű hardvereket, pl.: gépeket munkaállomásnak, szervereket, nyomtatókat, stb. A lényeg, hogy 2-3 év után lejár a bérlet és a fenntartó eldöntheti, hogy visszaküldi a vasat vagy megveszi azon az áron, amit valahogyan valaki kiszámolt.
A normatívából lehetett tényleg vásárolni és nem bérelni kis értékű cuccokat is, pl.: egér, CD/DVD író, ilyesmik.

főiskola/egyetem

1. rajtam kívül csak hozzá nem értő bőven 50 feletti kollégák, akik max 5-10 éve hasznalnak kompjútert, DE akkora arcuk van, mint a nagyalföld
2. legalább 2 éve még egy egeret sem vettünk, csak a garanciából élünk :( meg a pályázatokból... már, ha van
3. rajtam kívül senki sem szakmabeli, DE mindenki jobban ért az informatikához és meg is magyarázzák :)
4. 200 gép * min. 5GB adat :) sok sikert a heti mentéshez :)
5. fejlődés nuku! HA fejlődni akarsz, akkor fizesd magadnak, Ha van miből
6. Cisco IP telefon, hogy anyámat ingyen felhívhassam :)
7. HA a megbecsülés jeléül kapsz jutalmat (aminek több mint a felét állambácsi visszaveszi), azt előbb-utóbb a fejedhez vágják :)
8. az ópenszorsz távol áll mindenkitől, CSAK a haverok, barátok zsebét tömik jó kis állami pénzekkel, DE nem is keveset!!

hirtelen ennyi :)

no, szépen sorjaba (ált. isk.):

  • nincs pénz
  • mivel nincs pénz, nem lehet tervezni
  • ha hirtelen jon valami penz, akkor azt a) megmondjak mit vegyel b) ami vehetsz, ötször annyiba kerul mint a boltba c) nagyon hirtelen kell vasarolni, igy nem lehet alaposan atgondolni
  • szarbol kell varat epiteni
  • mindennek pöcre kell mukodni, mert ha nem akkor goromban neznek az emberre. de persze pénz az nincs rá, de ugye az igenyek folyamatosan feljebb mennek
  • félállást fizet csak Szombathely önkormányzata (ami elég lenne so-so, ha nem kéne usereket pátyolgatni)
  • van, hogy a megkérdezésem nélkul vesznek informatikai eszkozoket. persze utana meg szivjak vele én
  • kollegak morognak, hogy informatikara milyen "sokat" költnunk. Persze lehetosegeket nem (nem is akarják?) kihasználni
  • a számtech tanárokon is lehetne mit csiszolni. mert ugye ez nem egy olyan dolog mint az irodalom, hogy foiskolan/egyeteme beseggelte, aztán az orokke ugy is marad

szoftverekkel-hardverekkel annyira nincs gond, mert ha gond van a szoftverrel, akkor szol a gép, ha a hardverrel, akkor a gépek egy kore tud szolni, hogy baj van (dell masinak, felugyeleti programjukkal)

________________________
Blog | Hogyan?

Karinthy Frigyes Gimnázium. Legnagyobb probléma: nincs költségkeret iskolai rendszergazdára, csak mellékfizetség tanárnak az meg édeskevés. Egyébként péntek éjszaka szoktunk beülni öregdiákok megcsinálni a megcsinálandót. Sajnos még úgy is, hogy most már ketten gyúrjuk elég komolyan, túlnő a feladat a fejünkön.

Ja és amivel a legtöbb szopás van: az állam vagy a kerület által ránk kényszerített szoftverrek.

Plusz hiba: mindenki úgy gondolja hogy ért hozzá és ezért önhatalmúlag nekiáll átgyártani a rendszert mind hardver mind szoftver tekintetében és jog nincs az emberek kezének eltávolítására.

Középiskola kb 160 géppel:

  • fenntatró által kijelölt üzletek. Nem olcsóbb, mint korábban de sokkal rosszabb
  • önkormányzat, minisztérium által biztosított szoftverek, illetve azok minőségének teljes hiánya
  • Közháló, rendes netre meg nincs pénz
  • Pénzek béna elosztása: a meglévő pénzt nem arra használhatjuk amire kell, hanem amire mondják. Így sokszor hamarabb van pénz új monitorrra, mint az eredetit negyedannyiért javíttatni
  • infótanárok

--
http://htmmblog.enba.hu/