"Megújítják a pedagógiát és az iskolákat; ezer iskolát újítanak fel, mintegy 30 ezer tanterembe kerül digitális tábla" - írta nemrég a Hírszerző. Mikor először olvastam a hírt, azt se tudtam, mi ez a "digitális tábla" - valami gigantikus multi-touch-os LCD, esetleg plazma képernyőre gondoltam.
Aztán utánanéztem, és sikerült megfejtenem, hogy erről van szó. Az indexen pár hónapja megjelent egy írás arról, hogy az egyik középiskolában már működik is öt ilyen.
Első látásra nekem elég látványosnak tűnik a dolog, nyilvánvalóan ez a jövő az oktatásban, az írásvetítők kora lejárt. Ugyanakkor a cucc ára egymillió forint, ami nem kevés, ráadásul ugye projektor, vagyis az izzót is cserélgetni kell majd, ami folyamatos költség az iskoláknak.
Vajon nem lenne jobb ötlet ezen a pénzen venni öt asztali gépet, és azon informatikát tanítani?
Nem éri meg jobban két olcsóbb projektor+két laptop?
Vagy érdemes ezekkel felszerelni az iskolákat, hiszen mégiscsak célgép, és egymillió forint nem sok egy ilyenért?
Kérek mindenkit, hogy az aktuálpolitizálást, Gyurcsányozást, Orbánozást kerüljük, és inkább az informatika és az oktatás kapcsolatáról, az informatikai eszközök oktatásban betöltött szerepéről vitatkozzunk.
- 8707 megtekintés
Hozzászólások
Wazz, ne beszélj már, laptop+projektor nem ua., ráadásul laptop vírusos lesz, elállítják etc. Egyébként 2007-ben ott tartunk, hogy egyetemeken nem használnak projektort, sőtmég azokat a bumfordi írásvetítőket sem.
--
'Please, just tell people to use Windows.' - Linus Torvalds on KDE and GNOME
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem állítottam egy szóval sem, hogy a laptop+projektor ugyanaz. Csak felsoroltam még két lehetőséget, hogy milyen informatikai beruházásra lehet még fordítani egymillió forintot. Egyébként nekem nagyon tetszik ez a cucc, a történelem, a fizika, a kémia, a biológia, a művészettörténet órákon például biztos, hogy remekül ki lehet használni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
?!
nem hasznalnak projektort?
hat nalunk sok eloadas ugy van.. nem tudom te hol elsz ;-)
egy analizis eloadason meg szeretem latni a tablan, nem a szar powerpointbol
vetitve.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jó, hát informatikai tanszékeket leszámítva, én így en bloc értettem.
--
'Please, just tell people to use Windows.' - Linus Torvalds on KDE and GNOME
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
TTK-n is projector van főleg (kiv. matek és fizika előadás+gyakorlat, ld feljebbi análos példa, ott csak bohóckodás lenne a vetítgetős dolog)...
Van amelyik tanár még írásvetítőzik, de csak mert az anyagai fólián vannak, különben annak is folyamatban van a digitalizálása.
Az, hogy a bölcsészek még a lámpát se tudják felkapcsolni, az ne legyen már mérvadó ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez nem igaz! Igenis fel tudják kapcsolni, igaz le már valóban nem képesek! :)
------------------------------------------------
A legtöbb ember azt hiszi, csak a gyomra üres...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
BMF NIK: minden teremben projektor, a tanárok laptoppal járnak előadni, az egyik tanárnak hagyományos fóliái voltak ő egy hordozható, összecsukható írásvetítővel jött... De nem is egyetem, hanem főiskola.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak szólok, hogy egyetem. Óbudai Egyetem már nem BMF :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
3 éve még nem volt...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Számomra kissé VPS szagú a dolog (Vakulj Paraszt System). Értem én, hogy XXI. század, meg hogy a kréta felett eljárt az idő. De azért ezt az összeget okosabban is el lehetne költeni. Gyanítom, hogy valakinek a valakije nemrég kezdett ilyeneknek a forgalmazásába és sikerült pár döntéshozót "elkápráztatni". A tanárokat meg ismét senki sem kérdezte meg, hogy milyen eszközök fejlesztésére lenne szükség.
Biztosan jó dolog, de kicsit felesleges.
Szerintem.
--------------------------------------------------------------
"Tegnap reggel addig röhögtünk a főnök viccén, míg ki nem derült, hogy az a napi feladat."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én egy felnőttképzési intézményben vagyok rendszergazda-oktatástechnikus-mindenes és van 2 ilyen táblám. Projektorral vetítesz rá és az ujjaddal tudsz "egerezni" rajta, mert nyomásérzékeny a felület. Ennyi.
A többi már a szoftver dolga.
Én próbálkoztam vele, de nagyon nehézkes dolog, lévén hogy a hozzáadott szoftver, ami egy gépen futó virtuális WhiteBoard, elég gyengusz, de tudja rögzíteni amit csinálsz, és akár screenshot sorozatként más gépre is elviheted a történteket, de vissza is játszhatod valós idővel azt amit a táblán dolgoztál.
Ha van neted órán, akkor a tanulóknak rögtön akár adhoc dolgokat is tudsz mutatni, keresni, viszont ehhez elég egy 170ezres projektor is, nem kell fél millás tábla (plusz a projektor).
Na meg az oktatók 90%-a úgy van vele, hogy fejében van amit tud, aztán elmondja a tanulóknak, nem fog előre órákat készülni egy powerpointos vagy akármilyenes doksival előadásra.
Igazából semmi értelme, túl sokaba kerül ahhoz képest, hogy mire tudod használni.
---
Why use Windows, if you have open doors… to Linux
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pro: térképek nézegetésére történelemórán tökéletes. Ezzel bele is lehet nagyítani.
Ugyanígy földrajzórán is hasznos, ha valami nincs benne az atlaszban, vagy az iskola
nem vett meg egy térképet, az elavult stb.
Kontra: Matekozásra nem tudom elképzelni, ha jól tudom, akkor megy rajta írásfelismerés
is, meg automatikus korrekció (értsd nem tudsz csúnyán írni a táblára).
Amit én ismertem (hírből) az "csak" fél milla.
Tamás
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem égbőlkapott ökörség az egész. Tőlünk nyugatabbra jobb felszereltség ellenére sem okosabbak a diákok. Az alapok tanításához szerintem kifejezetten zavaró és felesleges az ilyen drága berendezés. Inkább fizessék ki rendesen a pedagógusokat és gázszámlákat (mert ez ugye nem mindenhol természetes).
Nyugati egyetemeken pl. sokat programoznak papíron mert tudják, hogy így tanul az ember. Akkor meg mi a jó ***-nak kell a középiskolákba ilyen intelligens tábla? Inkább gyúrjanak rá a matekra...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálunk a suliban van 2 digitális tábla. Az egyik egy "gépészeti teremben" van, a másik egy gépteremben. Azt még megértem, hogy az előbbibe miért raktak, gyors és pontos vázlatokhoz ideális. De egy gépterembe...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lehethogy a kretapor miatt...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha csak a kretapor miatt aggodnanak, akkor egyszerubb (es olcsobb) a letorolheto filces tabla. (bar a kretas tablat messzebbrol is lehet latni)
Nem is tudom lattam-e mar gepteremben kretat. Valoszinuleg az utobbi 10 evben nem.
---------------------
Time is like a drug. Too much of it kills you. - Pratchett
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nalunk sok gepteremben van projector, es hasznos tud lenni.. peldaul az ilyen csillivilli GUI-s programoknal egyaltalan nem mindegy, hogy tudd: milyen funkciohoz hova kell kattintani.
Plusz a forraskod vonatkozo reszletet is jobb, ha kulon latni, az esetlegesen kiadott file-okon kivul is. (A nagyito funkcioval + kontrasztos szinbeallitasokkal jobban lehet latni, hogy mi van a kiemelt sorban)
Eloadason is jol tud jonni a projector. (Mas kerdes, hogy a PPT-s eloadasok sokszor rosszabbak a kretasnal.)
A digit. tabla ugyanigy megfelel ezekre a celokra, csak plusz funkcioi is vannak.
---------------------
Time is like a drug. Too much of it kills you. - Pratchett
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A digitális tábla kapcsán érdekes a "kitaláló" személye: Magyar Bálint (volt oktatási miniszter).
Úgye, ő volt aki annak idején "tálalta" a "Sulinet Expressz - egy életen át tartó tanulás intézményét" a lakosság felé (is). Nagyon szagos az egész, lévén ezekből az eszközökből nincs sok mo.-i forgalmazó (bár nem néztem utána).
Kétségkívül néhány tárgy oktatásánál hasznos lehet (fentebb voltak erre példák), de a mai magyar iskolák ennél nagyobb problémákkal küszködnek; szvsz előbb ott kellene erősíteni (pl. gyerekhiány kapásból), oszt ha az ország is jobban áll anyagilag, akkor lehetne ezt teríteni nagyobb példányszámban.
Értem én, hogy XXI. század meg egyebek, de sok, nálunk nyugatabbra eső ország sincs ezekkel a kütyükkel felszerelve - tömegesen!
Itt (Mo.) alapvető probléma az írás-olvasás tudással van, de nagyon!
Ettől fognak a gyerekek jobban tanulni, okosodni?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
... egy életen át tartó tanulás intézményét...
A Lifelong Learning nem magyar talalmany, elet regota megyeget kulfoldon. Es marha nagy igazsag van benne, eleg ha pl. az IT-re gondolsz... ha nem koveted az esemenyeket, akkor mar fel ev alatt akkora lemaradasod lehet, mint a picsa.
Kétségkívül néhány tárgy oktatásánál hasznos lehet (fentebb voltak erre példák)
Szerintem minden targynal marha hasznos tud lenni.
Kemia: fogsz egy szerves molekulat es megmutathatod terben a szerkezetet, illetve akar varialhatod is.
Fizika: egyszerubb pl. a mozgasokat modellezni vele, mint az 5x5 centis kisautokat idoziteni
Matematika: pl. grafikonok, geometria, stb...
Szakrajz: azt hiszem ezt ecsetelnem sem kell...
Human targyak: pl. a kiirt szoveg melle margora kiirni dolgokat, alahuzkodni, mittomen.
Foldrajz, tortenelem: amit mar emlitettek, terkepeket kitolni ra, hires emberek illetve egyebb esemenyek kepeit kitenni. Sokkal konnyebb megjegyezni valamit, amihez kepet tudsz kotni, mint az, hogy "esigen1948marciustizenotodikenjottekanepekeskiszabaditottaktancsicsotesmindenkiboldogvolt".
Enekzene: nalunk anno meg szokas volt kottat rajzolni, ertelmezni...
Esatobbi.
Itt (Mo.) alapvető probléma az írás-olvasás tudással van, de nagyon!
Ja.
Ettől fognak a gyerekek jobban tanulni, okosodni?
En azt mondom, hogy nem kizart. Mivel a regi analog modszerrel nehez latvanyos dolgokat csinalni. Ezzel meg teheted azt, hogy pl. biologia oran meg fogod azt a szivet, s megporgeted 3D-ben, megmutathatod mukodes kozben ugy, ahogy eddig sosem. Es a kolok tobbet meg fog ebbol jegyezni, mint a sima "Igy nez ki a sziv" abrabol, mert ez erdekesebb. Igen, tudom, hogy eddig is volt TV, de ott eleg sovany az interakcio es az a 25" sem igazan versenykepes masfel/ket negyzetmeterrel. Masreszt az a budos kolok is szinesitheti az eloadasat (mert ugye jobb helyeken szokas diakoktol ilyet kerni). Jo motivalo eszkoz. Nem csak a diak reszerol...
Egy szo mint szaz, szerintem nem hulyeseg a cucc.
---
pontscho / fresh!mindworkz
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdekes, nálunk az egyik prof kb. pont az ellenkező irányba húz. Visszafejlődés? Lehet. Mindenesetre ő a következő dolgokat figyelte meg: néhány éve elkezdte "portolni" az előadásai anyagát színes-szagos ppt-re. Az eredménye az lett, hogy bizonyos típusú feladatok eredményes megoldásában érezhető (statisztikailag kimutatható és kimutatott) visszaesés mutatkozott a hallgatóság részéről. Ezek elsősorban az erős matematikai apparátot (analízis, linalg, stb.) igénylő alkalmazott számításoknál jöttek elő. Valahogy arra a következtetésre jutott, hogy ha ő is végig kézzel leírja a levezetéseket a táblára, akkor az valamilyen módon a hallgatóságot is ösztönzi arra, hogy ők is írjanak, ill. szerinte ez valamilyen módon a megértést is támogatja, ő ezt valami "humán irányú extrakció"-nak hívta. Most már csak olyasmire használ projektort, ahol annak egyértelmű előnye van, pl. 3D modellek megjelenítéséhez, vagy bonyolultabb animációk, ha egyáltalán (egyébként ritkán) szükség van rá.
Szóval, talán mindkét technikának megvan a maga létjogosultsága, csak arra kell őket használni amire valók, és nem kell erőlködni, hogy hogyan (nem)lehet kiváltani az egyiket a másikkal
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg kell tanulni projectoros előadást tartani, fóliát készíteni. A táblán a levezetéseket, számításokat lépésről lépésre felírja az ember, ezalatt a hallgatóságnak van ideje végiggondolni. A fóliánál az ember hajlamos a közbülső eredményeket kihagyni (elég fárasztó képletet gépelni), és ráadásul fóliát cserélni gyorsabb, mint írni a táblára, az ember azt hiszi, hogy a megspórolt időben el lehet mondani még valamit, és akkor nem marad idő a megértésre,
De igenis lehet jó előadást tartani gondosan megírt fóliákkal, és lépésről lépés elmagyarázott levezetéssel. Plusz: ha előre kiadod a file-t, ki lehet nyomtatni, és közé/mellé jegyzetelni.
Egyébként pedig az ilyen táblák szvsz a kutatásban lennének a leginkább hasznosak (a japánok már elég régóta használják is): egy-egy diszkusszió eredményét bármikor el lehet tenni gépen, nem vész el semmi a tábla törlésekor.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az is csökkentheti az eredményt, hogy az előadó ilyenkor felteszi a kész anyagot a vetítőre, sokkal gyorsabban elhadarja mint ahogy leírná, aztán "jé kész vagyunk" felkiáltással már akkor diát cserél, amikor a hallgatóság még az első sornak a felét se tudta leírni (nemhogy megérteni)...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"néhány éve elkezdte "portolni" az előadásai anyagát színes-szagos ppt-re."
Ha van jó/szép/akármi jegyzet, akkor a vásott hallgatóság elfelejt bejárni jegyzetelni előadásra, mert úgyis megvan az anyag. Azt nem veszik ugye figyelembe, hogy mindig mondanak még valamit a fólián kívül, amit számonkérnek majd:) (különös tekintettel a direkt belerakott hibákra, amit mindig megnéznek vizsgán, hogy ki tanult csak a jegyzetből és ki volt bent ea-n, ahol leírta, hogy nem úgy van :DD).
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A másik dolog meg az, hogy ha megvan a ppt, meg a kész anyag, akkor a hallgatók nem tanulnak meg jegyzetelni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A dolog úgy szokott kinézni az ország lakosságának 80% -ánál, (mert 20% a fővárost jelenti), hogy jönnek a jól megfizetett porszívóügynökök (fekete öltöny, fehér ing, nyakkendő) és próbálják rásózni azt a vackot a vidéki "parasztokra" amire semmi szükségük nincs.
A történet CSAK erről szól, mert ezek a porszívóügynökök nagyon is jól megélnek ebből az átverésből.
ELaci
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csend.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csend.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hmm... Nem vagyok benne biztos, de úgy rémlik, hogy valamikor 1999 környékén láttam valami nagyon hasonló cuccot Budapesten, valamilyen számítástechnikai témájú kiállításon. :-)
Megjegyzés: Akkor még csak 11 éves kor környékén voltam, most meg 18. Hogy telik az idő... :-)
Megjegyzés #2: Nálunk (K-EMÖ Dobó Katalin Gimnáziuma) (majdnem) minden szaktanteremben van egy-egy DLP projector. Még soha nem gondoltam úgy, hogy "De jó is lenne, ha le lennének cserélve digitális táblára, vagy mire..." Nem hiszem, hogy ez a "digitális tábla", vagy mi a rák bármiben is többet nyújtana egy egyszerű projectornál. Krétaporolódás ellen meg ott vannak a filces táblák, valamint a krétás táblából is a kevésbé poroló fajta van. Tényleg nem tudom, mire lehet jó ez a cucc.
Megjegyzés: Oops... Az egyik (régebbi) projector nem is biztos, hogy DLP. Lehet, hogy LCD. :-) Egyébként a tapasztalatom az, hogy habár az LCD projectoroknak kisebb a fényerejük, talán kevésbé kontrasztos a képük, stb., sokkal kevésbé zavaró nézni, mint a DLP-t. Persze lehet, hogy csak az olcsóbbik fajta DLP projector ennyire zavaró. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én felügyelek egy ilyet (csak a digitális tábla számítógépre csatlakoztatva). Sok gondom nincs vele, mert kétszer próbálták, és rájöttek, hogy nem használható semmire, illetve a használati értéke semmivel sem több, mint egy normál törölhető fémtáblának. Négy színnel lehet rá írni (fekete,piros,kék,zöld), a filceket nem mindegy, hova teszed, mert az határozza meg, milyen színnel "ír" a szoftvere. A filcet megfelelő erővel rá kell nyomni a táblára, különben semmi se látszik a szövegből (a szoftverben), gyors folyó írásra alkalmatlan.
Pozitívumai dióhéjban: Nagy, Nehéz, Baromi drága
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valamiért sejtettem, hogy ez a lényege.
-----------
A feszültség alatt lévő alkatrész pont úgy néz ki, mint amelyik nincs feszültség alatt: csak más a fogása.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valaki írta, mi mindenre lehetne használni, biológiaórán 3D-ben mutatni a szerveket, kémián a molekulákat: nos igen, ha a tanárok fel lennének rá készülve.
Mert biztosnak tartom, hogy kész anyag nincs rá, azt még meg kell csinálni vagy venni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert biztosnak tartom, hogy kész anyag nincs rá, azt még meg kell csinálni vagy venni.
Csinálni? Ne hülyéskedj. Szerencsétlen tanár - és itt most direkt nem pedagógust írtam - örül annak ha hazaér és a javítás meg jobb esetben a másnapi órákra készülés után jut ideje a családjára, nem hogy még 3d-s modelleket is kreáljon biológia órára :-(
Arról nem beszélve, hogy sok helyen a mai viszonyok közepette mindenki inkább menekül a tanáriból, nem marad bent a suliban plussz órákat ez miatt.
Eh... de ez már majdnem flame...
Bocs a kirohanásért :-(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Zrínyi se kért bocsánatot a kirohanásért, mert jó oka volt rá :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Maga a tábla nem képes semmilyen elektronikus megjelenítésre, kizárólag azt látod rajta, amit rárajzoltál kézzel. Mellesleg, mivel fehér, ezért vetíteni tudsz rá projektorral, meg vehetsz hozzá mindenféle kiegészítőt, amitől még nehezebb és nagyobb lesz :) Következésképpen a 3D szerveket egy megfelelő fehér fémtáblára is kivetítheted, firkálni arra is lehet, és sokkal olcsóbb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
@LovRob: Nem véletlenül van a flame kategóriában ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A tábla azért kell, hogy írjon a kölök amikor a tanár ír. Nem lesz attól jobb éppenséggel semmi, hogy alkalomadtán kismonitor helyett nagymonitort bámul.
Nekem a digitális tábla projekt parasztvakítás. A tanárok képzésére és az iskolák felszerelésére kéne pénz. Kb. 800k egy ilyen izé. Plusz ki kell képezni rá a tanerőt és karban kell tartani -> Ez éves szinten minden sulinak*táblánként!*minimum 150-200k(közbeszerzésese "ócsó" árakkal számolva). Ezt ki lehet adni a haverok cégeihez. Erről szól a történet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyetértek. Egyébként a 800K a kereskedelmi ára? Mert ha az, akkor valószínűleg jóval több lesz mire eljut az iskolákig.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálunk a középiskolában van már kettő is, de azt pályázaton nyerük. Mondjuk csak az egyiket használják, de szerintem ott se sűrűn (nem járok arra fele). Ha jól tudom elég drágák ezek a táblák. Szerintem olcsobban is meg lehetne oldani. Projektor+filces tábla (fehér). Fősulin ezt csinálták. Jah a középsuliban nincs pénz a kiéget projektorizzók cserélésére. Mondjuk minöségi szakmunkásképzésre sincs pénz. De nem rajtunk múlik, meg se kérdeztek minket mire lenne szükség. Ez van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egymillióból kijönne 30 db 100 dolláros notebook, meg egy jobb féle a tanárnak, amiről az órai munkát irányitani tudja.
A gyerek nem a táblán, hanem a notebook-ján látná a feladatokat, azon követné a magyarázatokat. Egyszerűsödne az órai feladatok/feladatlapok ellenőrzése, javítása.
Rajta lehetne az összes tankönyv, és nem kellene pl. egy másodikosnak nap mint nap 4db matek- és 3db olvasás könyvet hordoznia a suliba. Miközben persze mindenki azon siránkozik, hogy milyen drágák a könyvek (csak hát ugye, sajjjjnos nincs erre semmijen megoldás), meg hogy milyen nehéz a táskájuk (hát ugye ez van, mert ha négy könyvbe szedem szét az anyagot, úgy, hogy lehetőleg mindet egyszerre hordani kelljen, akkor csak több a bevétel, mintha van egy könyv meg egy munkafüzet).
Elég lenne az a kis noti meg néhány füzet, hogy ne csak gépelni, hanem írni is tudjon a gyerek.
Plusz, ha hiányzik, akár még otthonról is bekapcsolódhatna az órai munkába.
Ha már ennyi pénzünk van, akkor legalább valóban értelmes dolgokra kellene költeni.
---
Mondjon le!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, a 100 dolláros notebook szerintem is nagyon jó találmány. Igazság szerint az egész világot el kellene árasztani vele, nem csak a szegény országokat - persze nem kellene mindenkinek és mindenhol ingyen adni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem hiszem, hogy jó öltet lenne, ha a szerencsétlen gyerekekkel egész nap azt az egérmozit nézetnénk. Rövid időn belül tönkremenne a szemük.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A szemnek az árt, ha a gyerek folyamatosan közelre fókuszál. Hogy papírra, vagy LCD-re, az tulajdonképpen mindegy.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha a papírt és a táblát nézi, akkor folyamatosan dolgozik a szeme. Ha csak a monitorát, akkor nem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazad van, erre nem gondoltam. Kell a tábla, vagy valami más, ami megdolgoztatja a szemet, de - szerintem - nem egy méregdrága digitális megoldás lenne a legjobb.
Azért a hagyományos könyveket és munkafüzeteket vígan helyettesíthetné egyetlen könnyű kis noti.
---
Mondjon le!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Notebokkal nem hinném, hogy meg lehet tanulni rendesen írni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ne is notebook-on tanuljon a gyerek írni! De a biológia könyvet, a földrajz atlaszt, a matematika feladatgyűjteményt, az énekkönyvet ki tudja váltani. A tornazsákot persze nyilvánvalóan nem...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hány pedagógus is van itt köztetek? Csak azért kérdem, mert
véleményem szerint ez a digitális tábla project kb annyira
fontos az oktatás mai helyzete mellett, mint a trabantra
a spojler.
Legyen:
- normális padlóburkolat
- normális iskolabútor
- normális világítás
- normális wc
- normális tornaterem
- normális (nem idegbeteg) tanár
Soroljam még?
Digitális tábla! BOTRÁNY!!! Ki kaszál ezen? Honnan veszik el
erre a pénzt? Szégyellje magát mindanki, aki ebben részt vesz.
Remélem egyszer számon kérik rajtuk ezt a döntést!
A gyereknek az a fontos, hogy nyugodt kérülmények között,
kiegyensúlyozott tanár tanítsa. Olyan tanár, aki tudja,
hogy mit tanítson ma, és mit holnap, és ne nullázák le
a tegnapi munkát a mai intézkedések. Olyan, aki nem remeg
a munkahelyéért és az iskoláért. Uram Isten! Digitális
tábla!
Ps.:
A krétapor nem zavar senkit.
> Sol omnibus lucet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk a tanárok munkahelye az erősen csökkenő gyerekszámtól is függ. Ezzel kéne csinálni valamit, utána lehetne hivatkozni rá hogy "miért zárják be, hisz van ezer aki oda járna!"
Most egyre kevesebb gyerek van, és lassan alig lesz... Aki meg van, annak nagy része jobb lenne ha nem lenne (nem feltétlenül az etnikumról van szó) :p
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát, abból nem is lesz gyerek, ha egész nap itt flamelünk a HUP-on... ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerinted, ha 1000 gyerek tanításához 100 tanár kell, akkor
100 gyerekéhez elég 10? És ez csak az egyik dolog. Fölsoroltam
5-6 másikat is és hosszíthatnám a listát még ugyanannyival.
> Sol omnibus lucet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem, nem ezt mondtam...
De az is agyrém, hogy ha 100 gyerek van, 100 tanárt foglalkoztatunk a tanításukhoz, egy olyan épületben, amit eredetileg 5000 gyerek oktatására és befogadására terveztek.
Sajnos a hatalmi-politikai sárdobálás mindenhova beleszól, itt sem lehet teljesen tisztán látni, mindenesetre az biztos (nemzetközi felmérés, abban már csak nincs benne egyik magyar hatalmi érdekcsoport sem) hogy Mo-on egyre kevesebb a gyerek, a tanárok meg maradnak sokan, sőt újakat képeznek tonnaszám.
szerk: különben az a szomorú hogy a tonnaszám képzett tanárok nagy részében nincs elhivatottság, csak azért választották ezt a pályát, mert másra nem volt lehetőségük/megfelelő pontszámuk/(főleg) agyuk...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha egy(az az 1) osztályban nincs meg a 17 gyerek, az EGÉSZ
iskola elesik a fejkvótától! No komment. Ennyit az
iskolabezárásról.
A csökkenő létszámot fel lehetne használni például arra, hogy
az oktatás sokat emlegetett alacsony minőségét emeljék. (Amúgy
pedig az nem igaz, hogy az oktatás minősége alacsony, ez egy
vaskos hazugság különféle politikai pressziók
megideologizálására.)
De nem menjünk bele a politikába. Azt látom a hozzászólásokból,
hogy a többség igencsak tájékozatlan az iskolák körüli
dolgokkal kapcsolatban.
Ennek a digitális táblának semmi köze az oktatáshoz, csak
és kizárólag az állami pénz lenyúlásáról szól. Egy kategória
a kórházi ágyak mellé bekötött internettel. Szerintem inkább
az infúziót kéne bekötni.
> Sol omnibus lucet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Látod, az első bekezdésről fogalmam nem volt. Most már tisztább a dolog, köszönöm :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt a témát kicsit felmelegíteném, mert hamarosan továbbképeznek minket, a digitális/interaktív tábla használatára.
Jött egy nőci, előadott a tantestületnek. Annak a cégnek/kht-nek/nemtomminek a képviselője, amelyik a képzést szervezi nekünk. Eladta a cuccot azzal, hogy úgyis kell egy csomó embernek a 30 óra a hétévente kötelező 120 órához, plusz ingyen lesz, mert pályázatot nyertek, plusz helybe jönnek, ha megfelelő számú jelentkező lesz.
A nő nem tudta, hol kell bekapcsolni a projektort; a prezentációja végén megjelenő "A fájl tartalma megváltozott. Mentsük a változtatást? Igen - Nem" felirat láttán percekig habozott, melyik gombra bökjön; stb. Nem baj, ki leszünk képezve. Tábla még nincs, nem is tudni, mikor és miből lesz.
Majd mesélek. :)
Egyébként meditor nagyon a lényegre tapintott...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak kiegészítésképp, nejem azért hagyta ott a tanári pályát és állt át informatikusnak, mert:
- nem piszkálja folyton mindenféle selejt tanerő, akik a saját szakjukhoz nem értenek és még utánaolvasni is lusták a dolgoknak, így inkább a másikat fúrják kifelé
- nem kell olyan diákokkal küzdeni, akik a "tanulj vagy csak rakodómunkás lesz belőled"-re azt felelik, hogy "azzal is többet keresek, mint a tanárnő"
- a hazai viszonyok szégyene, hogy a fenti diáknak igaza van
- kiábrándító, hogy (a régi séma szerinti) gimi másodikosokat először gondolkodni és számolni kell megtanítani, mert az ált.isk. alsó tagozatában elb...ták a képzésüket
- mert a sulinak nem kell rendes hálózati kapcsolat, hogy a jegyzeteket, feladatokat, kigyűjtött segédleteket (begépelve, berajzolva!) a diákok bárhonnan elérhessék, de bőrszékek a soha nem használt nagytanáriba igen (ld. "bikeshed")
A diákok kb. 80-90%-át nem érdekli a tanulás, nem látják értelmét, nincs bennük kíváncsiság sem, és bármennyire jóindulatúak meg rendesek is egyébként, mentális értelemben agyhalottak, csak vegetálni akarnak (=fogyasztópolgár). Ennek fő oka az, hogy nincs becsülete a tudásnak, ill. a képzésük egy szervezetlen katyvasz. Egy kölyök agya 7-9 évesen a leginkább formálható, ekkor lehetne kialakítani bennük a módszeres gondolkozást, ekkor lehetne készségszintre fejleszteni bennük az olvasást, azaz megalapozni azt, hogy a későbbiekben hozzá tudjon férni tetszőleges információhoz és azt használni is tudja. Természetesen ehhez az elején sajnos drill kell, azaz _rá kell kényszeríteni_ a diákot, hogy igenis üljön meg a padban 45 percen át, és bár semmi kedve nincs hozzá, igenis ne adja fel, hanem csinálja azokat a feladatokat, mert így alakul ki benne bárminemű tudás. Az ehhez szükséges eszközöket kivették a tanárok kezéből: rászólni nem szabad a gyerekre, az első három osztályban buktatni sem lehet, így aztán nincs mivel fegyelmet tartani, és egy 25-30 fős osztályban ha csak 3-4 kölyök csinálja a káoszt, akkor a többi sem tud haladni tőlük, aztán mire eltelik az a 2-3 év, már kialakult a gyerek gondolkodási sémája, csak épp nem olyanra, ami a tanuláshoz, a dolgok _megértéséhez_ szükséges.
A későbbiek pedig innentől már reménytelenek, mert ha a gyerek nem tud úgy olvasni, hogy nem az olvasás folyamatára koncentrál (="olvasnom kell"), hanem az olvasott anyagra (="mit olvasok"), akkor képtelen könyvből, jegyzetből tanulni, ismételni, utánaolvasni. Ha nem alakult ki benne a kitartás ("akkor is megoldom"), akkor az első elakadáson nem jut tovább. Ha nincs sikerélménye az új tudástól ("nézd, már ezt is tudom"), akkor minden későbbi információ elől inkább kibújni akar, nem érdekli semmi pusztán önmagáért, márpedig az alapok nélkül a gyakorlati szintű ismereteket sem fogja tudni megérteni.
És ezen a digitális tábla meg a színes-szagos-3d-csillivilli előadás sem fog segíteni.
Sőt! Mikor korrepetálás szinten tanítottam programozási alapokat, alkalmazási példának grafikát használtam (mert látványos és megfogja a diák figyelmét), amikor csak pixeleket ficegtettünk a síkon (életjáték, függvénykirajzolás, pattogó labda, stb.), érdeklődtek és még a koordináta-geometriának is utánanéztek :), amikor viszont elkövettem azt a hibát, hogy mutattam egy-két demo-effektet, lelombozódtak, mondván "á, ilyet úgyse fogunk tudni csinálni".
A tanár valahol példa is a diáknak ("ha ez a vén kecske meg tudja csinálni, nincs az az Isten, hogy én is meg ne tudjam" :)...), úgyhogy nem szabad(na) semmi olyat használnia (sem ismeretet, sem eszközt), ami a diáknak nem áll rendelkezésére, akár otthon is. Papír, ceruza, fantázia, idő van, ennél többre pedig a kísérletezős tárgyak kivételével nem lenne szükség.
Ami meg az írást illeti, nem tudom, ki hogy van vele, de én úgy vettem észre, hogy amit csak olvas az ember, az nem marad meg olyan jól, mint amit le is ír. Nem értem, hogy pontosan miért, de ezt láttam nyelvtanulásnál a szókincs elsajátításánál, reál tárgyak feladatmegoldásánál, humán tárgyak nyers tényanyagának a memorizálásánál is. "Mire megírsz egy jó puskát, addigra jórészt meg is tanultad" - furcsa, de működik. Na, ennek vág alá a digitális tábla elgondolása, akár csak azzal, hogy "majd letöltöm a jegyzetet", akár azzal, hogy "és ezt most hogy írjam/rajzoljam le?".
Szerintem sem más az egész, mint agráriumi dolgozók látószervének fotonokkal történő, maradandó károsodást okozó túlzott mértékű elárasztása, Ungár Valentin meg inkább megtanulhatna cementesvödörben fejen állni.
(Bocs a tirádáért, csak megint felhúztam az agyam :)...)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az utolsó bekezdésen jókat nevettem, különösen "Ungár Valentin" nagyon frappáns :)
A többivel meg csak egyetérteni tudok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hm-hm...csak most olvastam, de eléggé igazad van. Anyukám angol-magyar szakos tanár egy gimnáziumban, hát amilyen dolgozatokat mutatott, félelmetes, hogy milyen gyerekek nőnek fel. Pedig az ő kezükben lenne a jövő vagy mi, ha tényleg úgy van, akkor durva jövő elé nézünk!
--
"Trollhammaren sveper igen..."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én annó, néhány évtizeddel ezelőttre emlékszem, a tanár krétával a kezében felrajzolta a táblára egy komplett rádió kapcsolási rajzát. Lestük minden mozdulatát. Egyszerűen izgalmas volt ahogy kibontakozott a keze alatt az egész rajz. És közben mondta hogy mi az és miért van. Erre szívesen emlékszem vissza.
Írásvetítős, magyarázós dolog is volt bőven, de egyetlen egyre sem tudok visszaemlékezni hogy mi is volt a tartalma.
Az olyan lélektelen "odalökős" információ nem marad meg az emberben, szükséges hogy legyen hozzá egy kis élmény is.
ELaci
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy videót láttam arról, hogy hogyan használják középiskolában: egy gyerek matek órán kitöltött egy táblázatot. Ugyanezt simán meg tudta volna tenni krétatáblán is.
Mindenesetre én úgy látom, hogy magának a projektornak van értelme az oktatásban, és az ma már egyre olcsóbb: egy alap már 100e+áfa, de mi múltkor bruttó 200e forintért nagyon szuper Benq projektort vettünk: gyönyörű képe van, nagyon szép világos, 4000 órás, stb. stb. (mondjuk 100e forint egy új lámpa, az 25Ft/órás üzemeltetési költség, még kibírható.)
A véleményem tehát az, hogy a projektor hasznos és nagyon hatékony eszköz lehet a megfelelő (!!!) tanár kezében, még a digitális tábla egy nagy humbug.
Ráadásul amit a minisztérium osztani akar 1 millióért, az állítólag már 5-600e forintért elérhető. Tehát ha sokat vesznek belőle, akkor kedvezményt kapnak, amelynek az értéke -100% :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Anyukám, tanár egy általános iskolában. Ők is kaptak ilyen táblákat.
Van olyan terem ahol rendes asztal sincs emiatt, ha joltudom. Csak ilyen székek vannak felhajtható irótáblával, vagy hogy hivják ezeket.
Egyáltalán nem jött be nekik... sőtt nem nagyon szeretik.
Ellenérvek:
- Mivel a tábla és a hozzá tartozó számítógép nincs mindig bekapcsolva, rosszabb esetben össze kell rakni, kalibrálni kell, mert "mobil tábla", irásvetitő, notebook, stb... Igy nem is nagyon használják.
- "Minden csoda 3 napig tart" itt teljes mértékben igaz volt (lehet 2 nap volt :) ).
- Nincs software támogatottság, azon kívül hogy lehet rá rajzolni másra nem nagyon jó.
- Ahhoz képest hogy ott a kivetitő nem lehet rajta lejáccani egy DVD-t (esetleg programmal), egy VHS-kazettát, és egyebeket.
- Természetesen hangrendszer sincs kiépítve, ha mégis valaki megmerényelne rajta a PowerDVD-vel valamit lejáccani, szóval vagy a noti hangja szol ami max. 1 sorig hallható, vagy valami PC speaker ami a 2.-ig.
- A tanároknak mostmár a dolgozatjavításon kívül kell X órát még gépezéssel is tölteni és megcsinálni a másnapi anyagot.
- Gyorsteszt irására nincs lehetőség, még előadóban sem tehető interaktivvá az előadás (mint: Legyen ön is milliomos, kérdezzük meg a közönséget)
- A tanár az elkészített anyagot magának kell felküzdeni a gépre.
- Nem elérhető a diák számára (pl. a suliban wlanon, vagy otthon neten keresztül) az anyag.
- Nincs fájlszerver ami már egy RAID-el is védené a fájlokat, esetleg auto-backuppal is. Ja és innen érné el az összes gép az órai anyagot, szóval mindegy lenne hová megy a tanár, ha ott épp rossz a hw és van szabad terem.
- Pl. anyumnak sem könnyü megtanulni egy olyan dolgot amire amúgy szüksége nem lenne (számítógép).
- A számítógéppark siralmas, a hálózat úgyszintén (kb. XP varázslós). Inkább arra költöttek volna valahogy egy kicsit.
- Mivel XP van a gépeken és sok ember használja, annak is nagyrésze le OK-z mindent. Igy nagy esély van rá hogy a diákok hamarabb tanulnak meg XP-t talapíteni mint számolni, hisz azt többet fogják látni.
Érvek:
- Az anyag jövőre is felhasználható, könnyen előkereshető. (Ha lenne hol tárolni)
- Nagyon szép 3D grafikák lehetnének, lehetne forgatni a dolgokat, meg ilyesmi (nem lehet mert ilyen program nincs, vagy nem fejlett)
Több most nem jut eszembe, de az biztos hogy igy használhatatlan a dolog.
És az is biztos hogy valaki jól megszedte vele magát.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olvasgattam a hozzászólásokat, gondoltam én is reagálok.
Békésen, a Szegedi Kis István ref. gimn.-ban tanítok és rg. is vagyok (nincs rá külön lóvé:(). Elég széles skálán: fizika - informatika (+prog.terv.), valamint most végzem a matekot levelezőn, így jövőre azt is (ha meg nem válnak tőlem). Én nem tartom hülyeségnek, szeretem a technikát a fejlődést. Szerintem vannak benne lehetőségek. De én jobban szeretek pl. fizikán a táblára írni, mert a gyereket, ha rákényszeríted, hogy már pedig fiam leírod, jobban rögződik benne. Szoktam használni szg-et, netet,videót, projektort, de csak ha olyat mutatok be, melyet igen-igen problémás lerajzoni, és folyamatában elmagyarázni (pl. rezgőmozgás-körmozgás kapcsolata, a fóliás bemutatás hagy kívánnivalót maga után). Infón én a filces táblát preferálom + HA LENNE projektort a tanári gépre kötve (->marad egyenként körbemenni, vagy egy gépen bemutatni). Tökéletes megoldás LENNE.
Matekon az ábrák bemutatásához nagyon jó, szerkesztési feladathoz, stb. DE egyéb feladat megoldáshoz maradjunk a hagyományos, vagy filces tábláknál.
Egyébként iskolánkban van 3 projektor (1 fix a biol-ban, egy a fiz-ben, 1 a média szekrényben(KAPTUK AZ OM-től!!! és bazi nehéz, főleg ha cipenli kell 1-2 emeletet-> könyvtárba van, oda lehet menni használni: nyelv órán, hittanon filmet néznek)), 2 laptop (1 médiaszekrényben, egy a biol-ban, melyet kolléganő mindig szállít, mert neki így kényelmesebb otthonról hozni a prezentációit, meg ezen szerkeszteni). És ezzel szerintem még elég jól ellátottak vagyunk. Anyagi helyzetünket tekintve, pedig ha így haladunk, és nem lehetetlenít el minket ez a csoda kormány, talán jauárig lesz fizunk, utána meg meglátjuk. Az bizti, hogy nagyon megszenvedem, és az egész nyaram és összes szabadidőm rá megy, hogy a gyerekeknek valamit megcsináljak a köv. évre (bár csak 1x kell) és család (2 éves gyerek, és tervezzük a következőt) mellett szerintem nem sok ember tudna interaktív táblás cuccokkal készülni, meg nincs minden tanárnak laptopja, meg számítógép, meg informatikai tudása. A felsőoktatásban jobban eltudom képzelni a használatát. Egy átlagos középiskolában nagyon sokan szenvednének, és hamar elhajítanák a sutba.
Ha tudtok viszont olyan helyet, ahol megbecsülnének, és nem ennyit keresnék ilyen szaktudással, szóljatok!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Édesapám is tanított a békési gimiben (anno Kádár-éra) :-)
Akkoriban is sok "értelmes találmány" létezett. Jó lenne, ha nem így kellene tépelődnie egy tanárnak, és ki tudna tartani a hivatásában, ahová helyezték. Még egyházi suliban sem becsülnek meg?
Sohase mondd a barátnődnek azt, hogy "a Google a te legjobb barátod".
------------The New Mecca------------
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jelenleg dec. 31-ig van szerződésem, most kezdtem az 5-dik évem itt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Projektor helyett hasznalhatsz vnc-t bemutatasra (mar ha jo a halozat, ki kell probalni).
Beallithato a legtobb serveren, hogy "view only" modban legyen (igy nem tudjak elpiszkalni a tanari gepet), es a "shared session-t" is (tobb kliens egyszerre).
Elinditod igy a servert, a diakok gepen a klienst (pl tightvnc-ben van webes kliens is, ami java applet egy weblapon.. eleg egyszeru hasznalni, telepiteni sem kell), igy mindenki lathatja a gepen a bemutatodat.
---------------------
AFPer: We've missed you, did you miss us?
Pratchett: Yes, but I think I have time to reload.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi az ötletet, már gondolkodtam rajta én is. Egy év eleji sztori: most végzős (Szegeden), hozzánk felvett egyetemista leányzó mat-infó szakos jött, hogy se projektor, se semmi, így hogy lehet órát tartani:). Ez volt az első beszólása. Én felvilágosítottam, hogy ez a való világ, nem egyetem, meg gyak. gimnázium. Bár én nem emlékszem, hogy 2003-ig ilyen jól állítottak volna Szegeden, de ki tudja. Következő: hozott be egy CD-t. Miért nincs engedélyezve a meghajtó megosztása a hálózaton, hogy mindenki elindíthassa róla programot? Aranyos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szinte teljes az eset- és véleményegyezés "machobymb" kollégával, akár én is írhattam volna (nem stimmel a kor: 50 év - akár már holnap is nagyapa lehetnék, matektanár nem vagyok és van projektorom a tanári gépnél).
Kiegészítésképpen (kolléga engedelmével) pusztán egy kis visszapillantás a középiskolás kollégiumi(70-es) éveimre: Órán figyeltünk amennyit figyeltünk (arra nem emlékszem, hogy a fonál elszakadt volna), a házikat ugyanúgy probáltuk elbliccelni mint azt ma is teszik, sokszor nem tanultunk, helyette inkább sokat és sok_mindenfélét olvastunk. Viszont ha mégis olyan házi vagy neadjisten verseny feladatok megoldására vetemedtünk, amely megakadt a torkunkon és persze azért piszkálta a csőrünket....na ilyenkor kemény véleménycsaták, néha tettlegesség közepette de szinte mindig eredményre jutottunk közösen, egy félucat kollégista diák. Szerintem az volt az igazi iskola számunkra. És több helybéli osztálytárs is állandóan ebben a kis "műhelyben" lófrált. Egyetemi felvételin 4-5-szörös túljelentkezés mellett mindnyájan elsőre vettük az akadályokat. Magánórák nélkül. És azért volt csajozás meg foci is rendesen.
Hogy mi van most?.....?.....VIZUALITÁS, a szükségesnél mérhetetlenül sokkal több...ebben biztos vagyok.
Üdv.
SzBJ
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én még a magam 30 évével fiatal vagyok, de anno emlékeim szerint nekünk jobb volt, hogy nem mindent lát az ember vizuálisan. Elfelejt gondolkodni, képzelete, fantáziája romlik, mert elvárj, hogy mutassák neki. De jól hülyül az ember, romlik a beszédkészsége, szókincse. ld. a 14 évét betöltött gyerekek 23%-a funkcionális analfabéta (http://www.ma.hu/page/cikk/aa/0/135942/1), beszédértése a béka fenekétől is km-ekre van. Utóbbi PISA felmérésekben Mo. úgy lemaradt, hogy az életben be nem hozzuk, a régi pozícióinkról meg csak álmodunk. Ez köszönhető szerintem egy bizonyos M.B. miniszter úrnak, ki hozzáértésével nagyot lendített a magyar oktatáson, és H.I. sem jobb szerintem. Ráadásul a társadalmat is ellenünk hangolják. Már nincs meg a tanárok iránti tisztelet (csak 20 óra munkaidő, stb. stb.), a szülő nem foglalkozik már annyit a gyerekkel, mert "ez a példa nyugatról", és különben is építse a karrierjét, meg nézzen dél-amerikai szupersorazatot.
Annak idején ha gond volt agyerekkel szóltak a szülőnek, senki nem ment bíróságra, hogy a szülő megpofozta, ha gond volt a gyerekkel, nem elég, hogy a tanártól kapott (néha testi) fenyítést, de a szülő is megmondta, h. ha a katedra túl oldalára kerülsz, ott majd lehet igazad (én többször megkaptam a szüleimtől és még mindíg tanulok, már ha 7 éves koromtól számolom, akkor ez a 24.-ik év).
Na most kidühöngtem magam, és még bele se melegedtem.
Várom a reakciókat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs miben ne értenék egyet veled a leírtak szerint. Részemről a témát befejezettnek tekintem, mert szerintem kellő mértékben nyilvánvalóvá vált "egyező" véleményünk a jelenről.
Üdv. SZBJ
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én abban is látok gondot, hogy mostanság mindenkiből diplomást akarnak képezni. Az emberek régebben sem öntőformában készültek, voltak jobb eszűek és voltak kevésbé jók, aztán az "ált.isk. - szakmunkás - szakközép/gimi - technikum - főiskola - egyetem" skálán szépen megvolt az egyre csökkenő létszámú tagozódás, most meg a technikum és a csak általános gyakorlatilag kiesett, a főiskola és az egyetem között alig van különbség, és boldog-boldogtalan ott nyüzsög a felsőoktatásban. A jók is, meg a kevésbé jók is, így aztán egyrészt képtelenség a színvonalat fenntartani, másrészt pedig az elért eredmények is értéktelenednek.
Amíg a 70-80-as években egy megyében volt húsz professzor, százötven mérnök, ezer technikus, ötvenezer szakmunkás, addig a "diplomája van" kifejezés azt jelentette, hogy az illető valamit vagy tud, vagy megtanulja, amint szükség lesz rá, valamint nem volt szégyen, ha valakinek "csak" szakmája volt, amihez viszont rendesen értett.
Most, hogy már összehasonlító népitáncból is osztogatnak doktorátust is, a második diploma kezd annyit jelenteni, mint régen az érettségi. Régi közhely, hogy "az emberek kb. fele átlag alatti", de ettől még igaz, hogy ha mindenki diplomás, akkor nem az emberek okosodtak, hanem a diploma szintje süllyedt le.
Ha ehhez hozzáveszem, hogy egyre lehetetlenebb felsőfokú képzések vannak ("esztéta", "intézményi kommunikátor", sőt, "szabad bölcsész"...) miközben az asztalos és az esztergályos meg hiányszakma lett, akkor csak arra tudok gondolni, hogy a munka becsülete és megbecsülése hiányzik. Hát ezt vettük át a Nyugattól.
Elvileg a _felső_oktatás azt jelentené, hogy többet tanul, mint az átlag, ehhez viszont az is kellene, hogy a képességek szerint meg legyenek szűrve a tanulók, hogy tényleg csak az kerüljön oda, akivel lehet is kezdeni valamit. Csak hát amíg fejkvóta van, addig ez az intézményeknek sem érdeke.
A másik, ami értékteleníti a képzéseket az a munkanélküliség, azaz hiába tanul (és tud is!) valaki, még nem biztos, hogy jut is vele valamire. Talán furcsa pont az én számból, de a régi rendszerben hasznosnak láttam a visszacsatolást, mikor is központilag ki lett adva, hogy "most felvehettek 120 villanyászt, mert öt év múlva 100-ra lesz szükség", illetőleg a nagyobb vállalatok szintén egyeztettek egy-egy egyetemmel, hogy "indítsatok ilyen szakirányt, mert nekünk fog kelleni ilyen ember". Most ez a központi visszacsatolás ugye sértené a magasságos demokráciát, nagyobb vállalataink pedig nekünk nincsenek, a külföldi cégeknek meg főképp csak szalagmunkás kell...
Egy, még tanárként dolgozó ismerősöm szerint jelenleg az lenne a megoldás, ha a felsőfokú intézmények aszerint kapnák a kvótát, hogy hány diákjuk milyen fizetéssel helyezkedett el, a középfokúaknál e mellé beleszámítana az is, hogy hányan és milyen minőségű felsőoktatási intézménybe nyertek felvételt, és csak az általánosnál (ami kötelező) kellene egységes normatívát bevezetni. Innentől mindenkinek érdeke lenne, hogy olyan képzést indítson és olyan szintet adjon, aminek értelme is van. Hmm..., érdekes lenne tudni, hogy hány csinovnyik mekkora sáptól esne el egy ilyen rendszer mellett :)...
Ui.:
A PISA tesztet egyébként ahogy tudom, elég sok helyen nem vették komolyan kis hazánkban, azaz nem is próbálták motiválni a diákokat, hogy ugyan legyen oly kedves produkálja már magát, ha meg semmi tétje nincs, akkor persze hogy elmarháskodja még az is, aki amúgy tudná. No pláne, hogy a kiértékelés (ha jól tudom) szó szerinti volt, azaz ha amúgy jó választ adott valaki, csak nem a kulcsban használt szavakkal, akkor azt nem lehetett elfogadni. Persze ezzel nem akarom az egekig dícsérni a diákságot, de ez ebben a formában csak plusz egy megalapozatlan statisztikai adat generálására szolgált.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"A PISA tesztet egyébként ahogy tudom, elég sok helyen nem vették komolyan kis hazánkban, azaz nem is próbálták motiválni a diákokat, hogy ugyan legyen oly kedves produkálja már magát, ha meg semmi tétje nincs, akkor persze hogy elmarháskodja még az is, aki amúgy tudná."
Bocs az off-ért, de nem tudom megállni:
A PISA-tesztet csak a laborban szokták komolyan venni
:D
Sohase mondd a barátnődnek azt, hogy "a Google a te legjobb barátod".
------------The New Mecca------------
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálunk (EKF) is tartanak ilyen smartboard-on pl.: matek praktikum-ot. Látványosnak látványos, az előnyei is megvannak meg persze a hátrányai is, de nem létszükség szvsz. Ami jó benne, hogy óra után rögtön lehet feldobni netre az óra anyagát pl.
A laptop+projektor kombós vetítős óra meg elég sok tárgy óráin alap.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A világ leggyorsabb társadalmi vitáját bonyolította le a Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési tárcavezető felügyelte Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ). Az oktatásban használható digitális táblákra is vonatkozó program vitára bocsátása napján ugyanis az ügynökség már ki is írta a 25 milliárd forintos pályázatot.
Talán előbb az ellátatlan betegek, utána a digitális tábla.
Szerintem...
> Sol omnibus lucet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni