Mennyezeti ventillator lassitas

Van egy ilyen lampa az irodamban amiben van kozepen egy kis ventillator. Az egesz vezerlese taviranyitoval tortenik amin van 3 fokozat a ventillatorhoz.
A problemam az hogy meg a leglassabb fokozat is tul gyors es eleg "huzatos" alatta ulni.

A kerdesem az lenne hogy mint teljesen laikus, meg tudnam oldani valahogy hogy lassitsam a ventillatort?

Hozzászólások

Szerintem nem.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ez sem igaz. Bár itt a válaszom némi indoklásra szorul. A BLDC valóban szinkrongép felépítésű, amelyben jellemzően optikai vagy mágneses - pl. Hall-elemes - szenzorok érzékelik a pozíciót, s azt a tekercset kapcsolják be, amelynek mágneses mezeje a legnagyobb nyomatékkal a kívánt irányba igyekszik forgatni a forgórészt. Igen, csak ha ezt nézzük, a hagyományos, kefés, mechanikus kommutátoros gép is szinkrongép, amelynek a vezérlése a forgórész pozíciójától függ. Viszont éppen azért nem szinkrongépek, mert a saját forgórészük pozíciója vezérli őket.

Tehát a BLDC-nek egyenáramú villamosgép karakterisztikája van, ezért egyenáramú villamosgép.

Ezzel szemben a szinkrongépeket mereven, kívülről ütemezik, nem pedig a pillanatnyi tengelypozíció függvényében. Ezért is tudnak kiesni a szinkronból. A BLDC nem tud kiesni a szinkronból, mert ha lefogod a tengelyét, akkor fixen az a tekercs lesz bekapcsolva, amely álló helyzetben a kívánt irányú nyomatékot adja bármennyi ideig. Tételezzük fel, hogy korlátozzuk kintről a bejövő áramot, s azt is, hogy az elektronikát külön tápláljuk.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Na, ez pont nem igaz. Ha egy léptetőmotor, szinkrongép feszültségét csökkented, nem csökken a fordulatszáma semennyivel sem. Tovább csökkentve a feszültségét, ellépi magát, kiesik a szinkronból, nullává válik a nyomatéka azonnal, csak reszket, hangosan csörömpöl. Gépész kollégáim sokszor keresik ezt a határhelyzetet, két szobával arrébb sem kellemes a csörömpölő, berregő hangja.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ez teljesen jogos, de ne felejük, te ezt írtad:

Nincs olyan motor ami nem forog lassabban, ha soros ellenállást tesznek elé.

Én meg azt, hogy ez nem igaz. A reluktancia motor is szinkrongép, csak a forgórészének nincs gerjesztése, meg nem permanens mágnes, hanem egy irányban kisebb a mágneses ellenállás, mint más irányban, ezért lesz szinkron nyomatéka.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Szia!

Szerintem csak egyféleképpen, ha van lehetőség (pl. hely) a motorral

kondenzátort ( 630 V-os) sorbakötni. Értéke a motortól függ.

Nem laikus módszer.

Nem laikus módszer.

De, az.

kondenzátort ( 630 V-os) sorbakötni

Ez hogy jött ki?

Tudjuk, milyen villamosgépről van szó? Ha egyenáramú villamosgép egyenirányító hídba kötve, akkor működhet a soros reaktancia, bár inkább áramgenerátoros lesz a táplálás, tehát a nyomaték lesz állandó, nem a fordulatszám. Más kérdés, hogy a ventilátor nyomaték igénye a fordulatszám függvényében közel négyzetes, így ez meg fog határozni egy fordulatszámot.

Rosszabb a helyzet, ha soros gerjesztésű egyenáramú villamosgép a felépítése, de váltakozófeszültségről tápláljuk. Kondenzátorral óvatosan, mert simán lehet, hogy a hálózatinál nagyobb feszültség lesz a motoron is, a kondenzátoron is. Gondold csak végig, mi történik, ha sikerül 50 Hz környékére hangolni az így kapott rezgőkört!

Lehetne még háromfázisú aszinkron gép segédfázissal, amely kondenzátorral állítja elő a segédfázist. Probléma ugyanaz, mint fentebb.

Mégis a legvalószínűbb egy hasított pólusú motor, amelyben a fluxus egy részét fázisban úgy késleltetik, hogy egy rövidzár gyűrű öleli körbe a vasmag egy részét. A forgórész kalickás, az állórész csinál egy elliptikus forgó mezőt. A baj az, hogy ennek a mezőnek a forgási sebessége a hálózati frekvenciával szinkron, tehát 3000 1/min. Persze el lehet rontani borzasztóan a hatásfokot, s előtét reaktanciával, kisebb feszültséggel nagyon lágy nyomaték(slip) karakterisztikát lehet létrehozni, s a hatalmas slip következtében csökken a fordulatszám. Egyrészt nagyon rossz lesz a hatásfok, másrészt itt is vigyázni kell arra, hogy a kondenzátor induktivitással sorba kötve meg is emelheti a feszültséget, betelítheti a vasmagot, leéghet a tekercse a motornak, átüthet a kondenzátor. Persze lehet jól méretezni, akár kísérlet által, de csak óvatosan, ésszel!

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ez nem az én problémám. Rajzolgass háromszögeket, hátha... De mintha megint csak kötekednél. Nyakamat rá, hogy valami bajod van a szóhasználatommal, s épp ebben próbáltál kapaszkodót keresni. Mégis, hogy a fenébe táplálnál egyfázisú váltakozó-feszültségről háromfázisú aszinkron gépet? Jó, a korrekt megoldás a háromfázisú inverter, PWM-mel megcsinálni a szinuszos jelalakot, de akkor a fordulatszámszabályzás sem gond, mert lehet feszültséget és frekvenciát egyszerre módosítani.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nem, a szóhasználatod szinte tökéletes! Az is rendben van, hogy egy nyilvánvalóan baromság hozzászólást kiigazítottál. (A szóhasználatoddal élve kötekedtél. ;))

Ez hogy jött ki? Tudjuk, milyen villamosgépről van szó?

Ez + ilyen módon nem lehet kb. fordulatszámot változtatni - idáig tart a tökéletes válasz.

Az utána szereplő tankönyvi szösszenetek nem visznek közelebb a probléma megoldásához.

Annyit tudunk, hogy az egyfázisú ventillátor névleges teljesítménye 40 W, a max. szállítása 41 m3/min és a levegő sebessége három fokozatban  2,4 / 1,8 / 0,7 m/s állítható. Ebben az esetben valószínűleg egy három sebességes ventillátor motort alkalmaztak, ami árnyékolt pólusú aszinkron motor. Ennek egy N és a három sebességhez tartozó egy-egy csatlakozója van, amelyek közül egyszerre csak egyet lehet  bekapcsolni. A vezérlő "elektronika" 3 db relé vagy egy négy állású kapcsoló.

A fenti konstellációt nem igazán lehet tovább szabályozni. Inkább valami ocsmány kinézetű légterelőt lehetne felszerelni. ;)

Egy ilyen fröccsöntött vacak és egy helikopter rotor eléggé eltérő konstrukció. ;)

A háromsebességes ventillátor motor (tegyük fel, hogy tényleg az!) pedig érdekes módon reagálna a terhelés változására. A lapát állításával lecsökken a nyomaték, ezért a motor rögtön másik munkaponton találja magát. Véletlenül van egy 50 W-os, háromsebességes ventillátorom.  Ha lesz időm, kipróbálom. Ilyen motorhoz tán mégsem hülyeség  soros kondenzátor vagy ellenállás.

Azok szerintem átvezető kondenzátorok voltak zavarszűrés céljából. A be- és kimenetek között rövidzár, egymáshoz képest nagyságrendileg 100 nF, a házhoz, sok esetben védőföldhöz képest mindkét ér felől 2.5 nF reális értékek.

De csak tipp. Ha valóban soros kondenzátorok - ezt nagyon erősen kétlem -, akkor lehet kisebb primer oldali feszültséget használni, de cserébe vastagabb zománchuzal kell a primer oldalra, nagyobb lesz a rádió áramfelvétele, igaz, a fogyasztása nem, tehát csak kapacitív meddő „terhelése” lesz nagyobb. Ilyen megoldást nem láttam sehol, értelme sincs igazából, így az első bekezdés lesz a megfejtés.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Szerkesztve: 2022. 06. 09., cs – 21:30

Mint teljesen laikus, nem.

Vannak viszont hullamvagas elven mukodo fordulatszamszabalyzok. Nem is draga, ugy 5e ft koruli aron. Egy lelkes amator siman beepiti neked. Azzal fokozatmentesen szabalyozhatod a fordulatszamot.

(btw, szep venti)

Igen, de az egyenáramú villamosgép volt, amelyben a forgórészben indukálódó feszültség tart egyensúlyt a tápláló feszültséggel. Az indukált feszültség pedig a fordulatszámmal egyenesen arányos. Szóval a megfigyelés teljesen megalapozott. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

pl. elso google hit: https://ventilatorbolt.hu/termek/rs-1-400-ventilator-fordulatszam-szaba…

Hacsak nincs a motor masszivan tulmeretezve (marpedig mivel az penz, tipikusan nincs), akkor mukodik. Nem a feszultseget csokkenti, hanem a fazis egy adott reszenel levagja a hullam maradekat.

igen is, meg nem is. ugyanis ha csak az amplitudot csokkented, es epp olyan eros a motor, hogy forgatni tudja, akkor relative hamar elered azt a szintet, ahol a fesz mar nem eleg ahhoz, hogy mozgassa a lapatokat.

Ha a fesz marad, csak rovid(ebb) ideig aktiv, akkor a motor 'ereje' megmarad, meg akkor is, ha csak 10%-ot hagysz neki.

Ezt egy szaki valszeg jobban ki tudja fejteni, en nem vagyok otthon az elmeleti motortanban. Talan legjobban a PWM vs DC hasonlithato ossze ezzel.

Mindenesetre a gyakorlatban eddig nekem bevalt.

Ezt hova tudnam berakni hogy csak a ventillatort szabalyozza de a lampat magat ne? 
A villanykapcsologi lehozni a ventillatorba kimeno kabelt nem igazan szeretnem ha nem muszaj, meg akkor a falba is furni kellene egy uj dobozt ehhez a szabalyozohoz.
Nem lehet valami hasonlot venni a tekerentyu nelkul amit csak bekotnek a ventillator ele?

 

Lekapcsolod a ventillátort, és beraksz egy állóventillátort, azt meg úgy állítod be, ahogy neked szimpatikus.

Több megoldás is van. Ha az alsó fekete rácsra odacsipeszelsz egy kártyalapot, az kellően lelassítja a lapátokat, és közben még jó kis retro kártyalapos bicikliküllő hangulatot fog árasztani, ami tökéletes indok a Home Office -ra.

Egy másik megoldás, hogy első lépésben lecseréled hagyományos "szárnyas" mennyezeti ventillátorra, második lépésben pedig beszerzel egy jól képzett és igen kövér macskát.

A képzetlen macska nem jó: https://www.youtube.com/watch?v=r5L5jiKoAJw

Ez már majdnem oké: https://www.youtube.com/watch?v=Mklayzq_TxQ

Viszont a szerelésre mindenképpen ügyeljünk, mert: https://www.youtube.com/watch?v=vI48hwVXLmI

Sajnos több jó tanáccsal nem tudok szolgálni, kéremkapcsoljaki. :-)

nem tudom, milyen motor van benne ,de én tennék rá  "egyfázisú frekiváltot"

(csináltam húsdarálóhoz villamos meghajtást : kuplung + 3fázisú 0.5LE villany motor + Lenze frekiváltó 1/3 fázisú 0-650 Hz --- kicsit túltoltam)

bocs off-ért.

Istennel a hazáért és a szabadságért !

Időzítő, a legegyszerűbb megoldás. A procik ventillátorainak sebességét is lehet PWM-mel szabályozni.

Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com

Esetleg nem lenne érdemes a lassítás helyett inkább a ventilator lapátjainak szögét módosítani (ha lehet)?

https://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

Esetleg gépészeti oldalról is meg lehet közelíteni. 

Kitörni minden x. lapátot, ezzel a légszállítási tényezőt csökkenteni.

;)

Neked egy frekvenciaváltó kellene. Biztos írták fentebb is de nem volt kedvem végigolvasni/keresni.

"Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen". (János 3:16)

Nem látom jól a képen, de jól gondolom, hogy van alul egy küllős rács, és felette forog a lapát? Ha így van, akkor egy darab textilt lehet elé gányolni.

Ha magamnak lenne, akkor egy változtatható kitöltési tényezőjű négyszöggenerátor 555 típusú ic-vel, utána egy triac.