KeyLogger iskolai gépen?

 ( pehsa | 2017. szeptember 14., csütörtök - 8:44 )

Sziasztok!

Olyan kérdésem volna, hogy szerintetek mennyire lenne etikátlan (és esetleg törvénybe ütköző) ha az iskolában ahol tanítok és rendszergazda vagyok a tanulói gépekre KeyLogger-t raknék fel?

A diákok felé ez tudatva lenne és visszaélés nem lenne az esetleges megszerzett jelszavakkal.

Az órán való Facebook-ozás és egyéb ilyen hülyeség ellen gondoltam erre, ha tudják, hogy a jelszavuk tárolva lesz akkor nem fognak belépni.

Az internet tiltása nem megoldás mert vannak feladatok amiket a neten keresve kell megoldaniuk.

A Log-okat egy szűrőn engedném át, ami a honlapok címeit és megadott kifejezéseket keres és jelez ha olyat talál ami nem kell.

Van valakinek tapasztalata ilyennel? Van-e valami ami tiltja ennek alkalmazását? Ha a diákok tudnak róla, papírt is íratunk velük alá, akkor mehet ilyen?

A válaszokat előre is köszönöm.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

DNS, tűzfal?

Eleve törvényi kötelessége szűrnie (minden intézményben, ahol kiskorúak neteznek) a weboldalakat...

Mennyivel egyszerűbb napközben csak azokat az oldalakat engedni, amelyek az órai feladatokhoz kellenek nem?
Squidben gyönyörű acl-eket lehet erre beállítani.

Szerintem etikátlan (valószínűleg törvényellenes is, vö.: levéltitkok adott esetben). Miért nem tiltod a facebook domain-jeit/IP-it ha ennyire zavar?
--
http://naszta.hu

Nem csak kifejezetten a Facebook miatt akarok.

Ott van a többi ilyen oldal is. Meg ha nem ezek, akkor minden hülyeséget megnyitnak. Tegnap valami AnoChat vagy mi volt többnél megnyitva. Volt aki az AliExpress-en nézegette, hogy mit kellene vásárolnia, miközben a feladatot kellett volna csinálniuk.

Akkor tiltsd azokat is. Nem egykattintásos feladat, ez tény, mire kigyomlálod az oda nem való dolgokat, de sokkal stabilabb megoldáshoz jutsz, mondjuk egy Squid-del.

+1

Squid log-okból a látogatott oldalak elemzése, szükség esetén tiltogatása. Esetleg elé egy e2guardian, ami már eleve kulcsszavak alapján is szűr (pornó, erőszak, stb.) - Szerintem iskolában ez szinte alapkövetelmény.

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Nézd, ha van idejük ilyesmire, akkor a gyorsabbaknak találj ki extra feladatot. Nálunk gimiben annó az volt matek órán, hogy volt X darab feladat és ha megcsináltad, akkor volt további Y, amivel foglalkozhattál ahelyett mondjuk, hogy az aktuális Garfield magazint olvasod a pad alatt. (Nyilván ehhez mondjuk a diáknak is akarnia kell.) Esetleg ha a tanár épp nem készült az Y extra feladattal, akkor mondta, hogy tanulj a következő órára vagy csináld meg a házit, de a többieket ne zavard.

Egyébként meg én is azt mondom, hogy Squid vagy DNS a megoldás. Mert ha tényleg raksz fel keyloggert és a log valahogyan kikerül, akkor téged vesznek elő.

Hányan vannak hogy nem lehet rendet tartani?

Nekünk ilyen elképzelhetetlen volt anno.

Mar nem tanitjak, hogy hogyan kell fegyelmezni? Nincs mas eszkoz a tanar kezebe vagy miert jut ilyen eszedbe egyaltalan ? Nem lehet, hogy a fegyelmezsben gyenge vagy? Esetleg a tiltas helyett elgondolkoztal-e a jutalmazason? Nem bantani akarlak, tenyleg erdekel a valasz.

Szures ? Az lesz az elso, hogy radugja a telefonjat USB-n "tolteni" es arrol netezget ... Valahogy ugy is sikerulni fog nekik. Te meg a fogonosz leszel... :)

Javaslat az, hogy ha megvan a feladat, hagyd, hogy csinaljanak amit akarnak. A feladatot meg idozits ugy, hogy idoben 60-70% legyen. Ha megavn pipa, ha nem csinalja eroteljesebben fegyelmezz.

Sztem több szempontból is problémás, a jogi dolgoktól eltekintve is.

1. A keylogger mindent rögzít. Ha valaki megszerzi a szűrés előtti logokat, abból komoly balhé lehet és szerintem nem akarsz pár száz szülő előtt magyarázkodni.
2. Ha az iskolai számítógépek magáncélú használata megengedett, akkor jogtalan is lehet az adatrögzítés, különös tekintettel arra, hogy kiskorúakról rögzítesz személyes adatokat. Légyszives erről megkérdezni egy ilyen témában jártas ügyvédet, ne az internetről szerezd be az infókat.
3. Az ilyen feladatra parent filter típusú szoftver való, nem keylogger. Vagy tiltás a DNS-ben + egy jól bekonfigurált tűzfal.
4. Műszaki megoldásokkal próbálsz megoldani egy nevelési problémát. Én még ezt sose láttam működni, ha nem facebookozhat, akkor majd a pad alatt levelezik. Mi így tettünk annó.

Egy középiskolában volt közvetlen rálátásom erre a dologra, és eleinte vehemens módon tiltottunk mindent, aztán egy idő után leesett, hogy ez bizony nem oldja meg a problémát mert időközben a diákok nagy százalékának van mobilja valamilyen internet előfizetéssel és a legitim felhasználóktól veszi el az eszközöket. Ma már a tanárok a diákokkal dedikált Facebook csoportokban kommunikálnak.

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears | Refactor Zone

4. Műszaki megoldásokkal próbálsz megoldani egy nevelési problémát. Én még ezt sose láttam működni, ha nem facebookozhat, akkor majd a pad alatt levelezik.

Ez a lényeg, ezt kellene belátni a tanároknak/vezetőknek is.

Szerintem, ha mást csinál a gyerek órán, azt az jelenti, hogy:
- kurvára nem érdekli ami te mutatsz/mondasz
- már régen tudja/unja
- fogalma sincs mit is kellene csinálni

Ezek ellen nem véd semmilyen tűzfal.

--
zrubi.hu

+1

+1

És ilyenkor adok hálát, hogy egyetemen csinálom, az sokkal könnyebb ;-)

Egyrészt Hofyt idézném, hogy "Lófaszt, Mama!"

Másrészt, annyiban jogos, hogy pl. egyetemen amikor tanítottam, én legelső órán tisztáztam:
Bár szemináriumként van meghirdetve, NEM kötelező hozzám bejárni. Az se zavar, hogy ha valakit egész félévben nem látok. Az óra célja, hogy a tudásanyag elsajátításához konzultációs lehetőséget biztosítson. Ennek ellenére végigmegyünk az anyagon, elmondom szóban is, jobban rögzül. Épp ezért, aki képben van már a témával, annak ez könnyen lehet unalmas. Ha így van, tök fölösleges bejönnie és a teremben fészbookoznia. Azt meg tudja tenni a gépteremben is. Van elég gép. (Mondjuk... olyan is volt, amikor a nagy 160 gépes gépteremben két egymás után követő héten kellett valakit a bizti-boyoknak kivezetnie, mert ott jutott eszébe recskázni :/ )
Visztont a félév végén a vizsgán nekem senki ne jöjjön olyan kifogásokkal, hogy azt mégsem vettük, vagy az irodalomlista alapján az adott témát nem sikerült megértenie, nem volt lehetősége kérdezni, konzultálni, stb. mert pont ezért vannak az órák.

"(Mondjuk... olyan is volt, amikor a nagy 160 gépes gépteremben két egymás után követő héten kellett valakit a bizti-boyoknak kivezetnie, mert ott jutott eszébe recskázni :/ )"

Ezt igy egyetemen ora kozben???

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ez nekem is szemet szúrt, kőkemény arcok járhattak arra az órára :D

----------------
Krügr :)

Szo szerint kokemeny ez volt a baja :D

:D

----------------
Bruce Lee

ROTFL :D

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

+1

"4. Műszaki megoldásokkal próbálsz megoldani egy nevelési problémát."
Teljes mértékben egyetértek. Azt is hozzáteszem, csinálhatod bárhogyan, használhatsz proxytól kezdve keyloggeren át, bármit, még a netet is letilthatod, a gyerek telefonja ott van akkor is.
Munkahelyemen is próbálkoztak ilyenfajta megoldással, 0 eredménnyel: ha a munkahelyi gépen nem tudott netezni, használta a saját telefonját (a saját mobil előfizetésével) és netezett azon. A közben elvégzett munka mennyisége jóttányit sem változott....

"ha nem facebookozhat, akkor majd a pad alatt levelezik" - és az 1000x jobb is. Például a pad alatt levelezést nem felügyeli a nagy testvér. Plusz használja a kezét kézírásra. Szerintem ha ezt eléri az már win.

Szerintem a megoldás triviálisabb mint amit gondolsz, nem kell semmit felrakni, elég csak bejelenteni hogy felraktál egy keyloggert. A leírás alapján nem az a célod hogy eltárold és visszanézd hogy mit írtak, hanem hogy ne nézzenek meg hülye oldalakat. Mellesleg fw és egyebeket is érdemes ilyenkor használni.

--
ESET és Synology hivatalos viszonteladó

Szerintem egy kicsit túlpörgöd, ezek gyerekek. Ha ennyire zavar h nem azzal foglalkoznak amivel kellene, akkor egyszerűen tilts le mindent és ami a tanuláshoz kell az menjen a whitelistre.

+1 főleg whitelistre

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Ki – és legfőképp hogyan – dönti el, mi kerüljön whitelistre?

feltételezem OP, lévén ő tudja mit tanít és ahhoz mik a szükséges eszközök és internetes források. egyébként ha ez ennyire probléma akkor nem is értem miért vannak a teremben lévő gépek internetre "engedve". az más kérdés, hogy alapvetően ez tényleg csupán damage control, a probléma ettől még nem fog megszűnni (ami ugye a diákok részvételének minősége)

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

A topiknyitóból: "Az internet tiltása nem megoldás mert vannak feladatok amiket a neten keresve kell megoldaniuk."
Nekem ebből az jön le, hogy elég nehéz lenne kiszűrni, hogy mire találhatnak, mert ha mégis, akkor az egésznek nincs értelme.

Regebb, amikor meg nem letezett 2fa, idegen gepen a jelszavaimat ugy gepeltem be, hogy potyogtem par extra karaktert, majd azokat egerrel kijelolve rapotyogtem, majd a vegen toroltem a felesleget, keylogger igy kilove. Szal technikailag keylogger ezt nem fogja kivedeni, ha a gyerekek nem autistak, inkabb valami proxyval kene kiszurni a tiltott oldalakat.

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

"Az internet tiltása nem megoldás mert vannak feladatok amiket a neten keresve kell megoldaniuk."

Regen jartam iskolaba, kivancsi lennek milyen feladatok ezek es milyen orat tartasz?

A keylogger szerintem nem jo megoldas.

Esetleg:
- adott feladatra adott ido (10 perc van az internetes keresesre, utana megszunuk a hozzaferes, tehat ha 10 perc FB v. Aliexpressz van akkor nem tudja megkeresni a feladatra a valaszt)
- csak azt engeded ami szukseges a megoldashoz, minden mas tiltva (tudom, ez kijatszhato az ugyesebbek szamara, de a 80%-nak nem)

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Én is kíváncsi lennék, hogy manapság milyen feladatok vannak. Még mindig a Microsoft Stack(Word, Excel, Access) a téma mind a 4 évben? Esetleg HTML kódolás jegyzettömbben? Nekünk olyan is volt.

Jegyzettömbben HTML is valami? Pascal, papíron! :)

Utána jöhetett a lyukkártyák lyukasztása, majd a futtatás akkor, ha lett gépidő. Kb. 1 hét múlva eredmény: szintaktikai hiba (elmaradt egy ";")

Egyik ismerosom egy banknal dolgozott, ahol volt egy whitelist a megfelelo oldalakkal. Ha mas oldalt latogattal, akkor azt kb 30 percig tehetted, utana aznapra tiltotta az oldalt neked. Nem tudom hogyan/milyen eszkozzel oldottak ezt meg, de neked talan ez is jo lenne mondjuk 5 perc idokorlattal. Ez az ido szerintem eleg arra hogy megnezze az emailjet, illetve megoldast keressen a feladatokra mondjuk kulso oldalakon. A google-t, wikipedia-t, stb.. pedig whitelistre tennem.

Szerintem ez a viz annyira ismeretlen es tobb szempontbol is aggalyos, hogy totalisan elfelejtenem a keylogert. A diakokkal papir alairatas pedig netto orulet, tortura es feszultseg generalas.
Proxy + valami common whitelist es ezt idovel ki lehet pofozgatni

fehérlista ???
ipcop, ipfire, smoothwall, pfsense //ízlés szerint//... stb tantermi proxi ... //gyorsan össze lehet pattintani, ha van 1 szabad vas +1 hálókártyával//
a tűzfalszabályokat + forgatod ... transzparens vs fehérlista, stb ...
ezért nem cimmoghatnak, ... a keyloggerért igen
:):):)
_____________________
www.pingvinpasztor.hu

Bejelentést, feljelentést tennék, több helyen is.

Nagyon rossz ötlet, hogy miért fentebb leírták - simán büntető ügy lehet belőle.
Bőven elegendő, ha egy authentikáló proxy van és minden gyerek tudja, hogy a meglátogatott URL-ek a nevükhöz kötve logolódnak - ezt is alá kell iratni a szülőkkel és a gyerekkel. Legyegyszerűbb belevenni a számítógép használat szabályai közés (esetleg az iskolai házirendbe) és amikor hozzáférést adsz a gyereknek aláíratni. A szülők valószínű nem akadnak azon fenn, hogy az iskola ellenőrzi a számítógép használatot.
A logokat meg értelmesen kell kezelni. Nem balhét csinálsz ha valaki az órán facebookozik, hanem levonod a következtetéseket a feladatról és a gyerek hozzáállásáról. Ha mondjuk valaminek a megkeresése volt a feladat és van 1-2 google keresés utána wikipedia mondjuk 3 percig majd 10 perc facebook az azt jelenti, hogy megcsinálta a feladatot, de az könnyű volt ennyi időre. Ha az egész idő alatt facebook megy akkor beleszart a feladatba és meg kell vele beszélni - érdektelen ez neki, vagy annyira tudja, hogy felesleges. Ha érdektelen el kell tudni magyarázni, hogy ez neki miért fontos. Ha tényleg tudja kapjon más feladatot ami érdekli, vagy hagyni kell, hogy csináljon amit akar addig amíg nem zavarja a többit.

Kiskorúakkal mit íratsz alá?
--

Szokja a felelősséget (még ha jogilag érvénytelen is az aláírása), mert újabban a Leroy Jenkins magyarfordítása a "kiskorú vagyok, nem tehetsz velem semmit!".

Bármit aláírathat, viszont azt jó, ha eszébe vési, hogy jogilag érvényes nyilatkozathoz a szülő kell. És ha egy szülő feljelentést tesz, akkor nagyon kellemetlenül fogja magát érezni...

Ha jól emlékszem a szülők elfogadják az iskola házirendjét amikor a gyereket beíratják és alá is írják, így a szülői aláírás megvan. Pedagógiailag szükséges, hogy a gyerek is aláírja, hiszen a felelős gondolkodásra igyekszünk tanítani őket és ráadásul tisztességtelen, ha nem tud róla.

Személyes adatok kezelése ilyen mélységben sem az iskolai házirendben, sem az iskola adatkezelési szabályzatában nincs benne - mert ennek a megfigyelésnek az alátámasztásához nem tud jogilag védhető, a "célhoz köttötség" feltételét kielégítő indokot mutatni - ilyen hiányában pedig nem kezelhető személyes adat. És még ott nem is tartunk, hogy az ilyen adatgyűjtés önmagában mennyire jogszerű, mennyire etikus.

ordenare modon FUD-olsz...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Ki kell írni egy jól látható helyre, hogy minden gépre keylogger lett telepítve a fenti okok miatt. Valójában viszont meg se forduljon a fejedben, hogy bárhova is keyloggert telepítesz mert előbb utóbb baj lehet belőle.

-------------------
https://onlinestream.hu/ - A legtöbb magyar rádió és TV egy helyen!

Attól, hogy nincs, még a kiírással magát vádolja meg néhány btk.-ban részletesett cselekmény elkövetésével.

Van lehetőség szerintem arra, hogy szerezzél domain listákat kategória szerint. Sőt valszeg a tázfalakhoz való listákat is le lehet tölteni és akkor egy kattintásra (parancsra) tiltod az összes nagy vásárlós oldalt (ebay, ali, stb).

Kitiltod vele a fél netet persze, de megbeszéled a srácokkal, hogy ha valami oldal nem megy ami a munkához kell, akkor jelzik és azt fehér listára teszed.

A keylogger marhaság.
Egyébként meg ha a feladatot megoldja, akkor nem mind1, hogy mit nézeget? Ha nem oldja meg, akkor adsz neki egy 1-est és kész. Év végén max bukik ha mindig ezt csinálja.

MAx ha mindent tiltasz akkor majd a telefonon fogják nyomni.

+1
A legjobb tűzfal az osztályzat! A keylogger nem megoldás, a kiírás sem, hogy van, közben meg nincs, mert kb. öt perc alatt derül ki, hogy nincs és a kiírás is aggályos lehet. Ha megoldja a feladatot, akkor egyes fölé valamilyen szinten, ha nem, akkor 1-es a jutalom. Ha idő előtt oldja meg, akkor pedig miért ne FB-ozhatna?! Mi ez a drill?!

Eszedbe se jusson, meg fenyegetozni se ilyennel! Ez nem valami ceg, hanem iskola, kozpenzbol; es ahogy tobben ramutattak, kiskoruak az aldozatok.

A fenyegetozes ugyanazert gaz, amiert te se szeretned, ha egy rendor fenyegetozne veled a het minden napjan.

Es nem utolso sorban, ha csak gyanut adsz buncselekmeny elkovetesere, akkor mar megalapozott egy kiados vizsgalat, abbol meg jol nem johetsz ki. Vagy talalnak valami egyebet, akkor az a gaz, vagy nem talalnak semmit, akkor csak siman kinos, hogy hirbe hozod az iskolat meg akadalyozod a munkat.

Tehat tomoren, ezzel meg fenyegetozni se, se irasban, se szoban, se sehogy, meg rautalni sem.

Lazán kapcsolódik: van egy népszerű tantermi "management" szoftver, ami alapból logolja a billentyűleütéseket, amit aztán a tanári gépről két kattintással meg is lehet nézni. Vagy bármelyik másikról, ahova feltelepítik a tanári programot, ugyanis se jelszót, sem más azonosítást nem kér, elég, ha tudod, hanyas csatornára van téve.

mennyire lenne etikátlan (és esetleg törvénybe ütköző) ha az iskolában ahol tanítok és rendszergazda vagyok a tanulói gépekre KeyLogger-t raknék fel?

ordenare es aljas dolog, imho...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Nálunk mindent megoldott a pfSense + squidguard + urlblacklist hármas, illetve a Google és egyéb keresők "force safesearch"-re való átirányítása..
--
God bless you, Captain Hindsight..

Tiltsa az intézményi proxy..

--
arch,debian,retropie,osmc,android,windows

A keyloggerel/tiltással a problémára koncentrálsz, és nem a megoldásra. ;)
Egy lehetséges megoldás: dobd fel az órát, hogy jobb legyen mint a facebook. :)

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Semennyire sem törvénytelen, ugyanis a saját gépedre azt telepítesz, amit akarsz.

Dehogynem aggályos. Az otthoni gépedre teheted, de intézményi szinten aggályos. Pláne, ha utána olyasmire hivatkozol, amit logolt...nagyot lehet botlani. :)

Bizony nagyot... Bőven a jogosulatlan adatkezelés témakör, ha nem súlyosabb, és esélyes, hogy az intézményvezető, illetve a fenntartó sem köszönné meg a következményeket.

Teljesen mindegy, hogy telepitesz-e a gepekre keyloggert, ugyis lesz rajta. Majd a diakok gondoskodnak rola. :)

--
Worrying about killer AI and the superintelligent robots is like worrying about overcrowding on Mars. - Garry Kasparov

Nem is értem hogyan merülhet fel a keylogger használata. Kifejezetten etikátlan dolog. Az már csak egy dolog, hogy akikkel aláíratnád, azoknak valszeg fogalma sincs róla mi az a keylogger. A többi problémát feljebb már sokan kifejtették.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Te jó Isten.
Remélem, mihamarabb ott hagyod a tanárságot.
Mégis mit gondolsz, egy ilyen lépés mire nevel? Infotanárként egyáltalán hogy fordulhat meg ilyen a fejedben?

Ha az én gyerekem kapna egy ilyen papírt, addig nem nyugodnék, amíg nem lenne belőle valami eljárás a tanár ellen.

+sok az egeszre

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

+1

+1

azert ezt ne. nem csinalt semmit, csak rakerdezett itt, szakmai forumon egy otletere, normalis hangnemben. erre azert kicsit eros egy ilyen valasz. tobb megbecsulest erdemelne, aki a gyerekeket informatikara oktatja kozalkalmozottkent.

nos... Azért ezt de. Nem szoktam ordenáré trollkodni. Viszont ha elvállalta azt a nagyon felelősségteljes melót, hogy ő majd gyerekeket tanít, akkor ne azt nevelje a pulya fejébe, hogy az ilyen normális. Mert nem az.

Nem fogok tapsikolni senkinek sem csak azért, mert közalkalmazott. Ha jól végzi a munkáját, akkor le a kalappal. Én gyengébb voltam, és tanár végzettségem ellenére elmentem kódolni. Mind a mai napig bánom, de pontosan a pénz miatt nem fogok visszamenni.

Ha pedig úgy gondolod, hogy egy intézményben normális a keylogger, akkor küldd el nekem az emailcímedet, meg a jelszavadat. Ja hogy azt nem, mert az privát.

Nos, a gyerek cuki cicásvideója is az. Vagy a tinédzser lányod mellei is, amit a hülyegyerek átküldött a barátjának, hiába magyaráztál neki az internetről.

És ha valaki ezeket nem gondolja végig, az nem alkalmas tanárnak, és nem fogok vele udvariaskodni.

ez is +sok

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Az egyik munkahelyemen addig nem tudtam bejelentkezni a számítógépemre, amíg el nem fogadtam, hogy a rendszeradminok megismerhetik a gépen tárolt személyes adataimat. A https kapcsolatokat pedig felbontotta a céges proxy, így ha keylogger nem is volt, akkor is megtudhatták volna a jelszavaimat. Ebből adódóan a munkahelyi gépen tényleg csak a céges dolgokkal foglalkoztam, eszembe sem jutott belépni mondjuk a saját, személyes e-mail fiókomba.
Az iskola, beleértve az informatika termet is, tanulásra való. A jogi oldalt nem ismerem, de ameddig a gyerek tud róla, hogy amit nézeget, az mások kezébe kerülhet, és a tanár nem utasítja a személyes cuccai használatára, addig - bár nem értek vele egyet, de - etikai szempontból nem látom problémának a megfigyelést.
Ha őt zavarja, hogy erről más tudomást szerezhet, akkor ne nézegessen - megjegyzem valószínűleg engedély nélkül - cicás videókat az iskolai számítógépen. Egyébként, mint fentebb is írták, a diákok nagy része ismeri a chntpw-t, magánakcióban telepített keyloggert is láttam már pár gépen, szóval ha a lányodnak csak annyi esze van, hogy a facebookon tárolja a csöcseit, akkor előbb-utóbb tanári keylogger nélkül is hozzá fognak mások férni. Ezt neked, mint szülőnek lenne a felelősséged megakadályozni.
Egyébként egy gimnazistának van 3-4 informatika órája egy héten, amúgy nincs gépnél, nehogy már ne bírja ki, hogy nem lép be az összes szarjába, amikor oda kerül.
Ha meg úgy érzed, hogy mégis szüksége van rá, akkor biztosíts neki megfelelő eszközt hozzá. Gimisként én megmondtam az informatika tanáromnak, hogy nem bízom az iskolai gépekben, ezért megengedte, hogy a saját laptopomat használjam órákon. Ma már ennél is egyszerűbb a helyzet, ott az okostelefon, meg a mobilnet.
Végezetül nem csak neked szól, hanem a többieknek is, akik a topicnyitó fejét szeretnék venni:
Tudom, hogy a szülők ösztönösen védeni akarják a csemetéjüket minden számára kellemetlen dologtól, de azért ne támadjatok már neki mindenkinek ilyen vehemensen, akiről azt gondoljátok, hogy bántotta a kicsikéteket. Egy hasonló esetben az ügyvéd meg a kirúgatással vlaó fenyegetés helyett simán megbeszélhetnétek gyerekkel, hogy innentől ne netezzen az iskolai gépeken, azt' szevasz.

Szerk: kérdezd meg a gyereket, hogy van-e náluk Faronics Insight. Aztán nézd meg, hogy mit tud. Aztán ha mész rárúgni az ajtót az iskolaigazgatóra, kérlek készíts róla videofelvételt.

Okés, az iskola tanulásra való, a tanár meg tanításra. Nem pedig arra, hogy hatóságot meg titkosszolgálatot játsszon. Ezek után maximálisan egyet tudnék érteni azokkal a szülőkkel, akik kimerítenek minden jogi lehetőséget arra, hogy eltávolítsák a keyloggert és a telepítőjét.

Ennyi erővel akkor nem kell büntetni a késést, a lógást, ne fegyelmezzünk, csak mondjuk bele a nagyvilágba az óra anyagát, azt' ha egyáltalán eljött valaki, az majd megjegyez belőle talán pár szót, amikor épp nem facebookozott. Elvégre a tanár nem hatóság, neki csak tanítani kell.

bitch please, stop being retarded. A valaszolok zome azert morcos, mert veled (meg a posztoloval) ellentetben mindenki erti, hogy az orai facebookozast nem adekvat keyloggerrel kezelni. Ha neked ezek alapjan az a konkluzio, hogy akkor a lovak koze kell dobni a gyeplot, az a te szegenysegi bizonyitvanyod...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Én is értem, szerintem a topicnyitó is, feljebb írtam, hogy nem értek egyet a módszerrel. Ami engem baromira zavar, hogy ilyenkor meg sem fordul a szülő fejében, hogy rá kellene szólni a gyerekre, hogy "ejnye kisfiam, talán informatika órán foglalkozhatnál az órai anyaggal, ne facebookozzál", hanem mindenki egyből a tanárt akarja kirúgatni, aki mellesleg meg sem valósította az ötletét, csak azon aggódva, hogy talán nincs igaza, feltett itt egy kérdést.
De legyen, biztosan én vagyok a hülye, részemről ezzel a témát lezártam.

+1

undorító vagy

na meselj, min huztad fel magad, kiscsillag?

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Pl hogy baj van a szovegerteseddel, es az igy kialakult teves meggyozodesed alapjan meg szemelyeskedsz is? Raadasul rendszeresen, nem csak ebben a szalban?

te most az ugyvedje lettel? bitch please...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Nem. Nekem szóltál be, csak elsőre nem ütötted meg az ingerküszöbömet. Így a műértetlenkedéssel viszont már sok egy kicsit.

most tenyleg atmesz full picsogasba? Alljunk mar le ezzel a mimozalelek uzemmoddal...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Egy szemernyi picsogás sincs abban, amit írtam.
Csak kíváncsiságból kérdezem, te élőben is így beszélgetsz más emberekkel? Ha igen, van még olyan, aki szóbaáll veled?

Csak arra gondoltam, hogy eddig senki nem mondta még meg neked azt, hogy undorító vagy, mert akkor esetleg próbáltál volna megváltozni, hogy ne legyél undorító. Igyekeztem veled jót tenni. Most érted?

Lónak ama túlsó oldala. Jogsértésre nem ad indokot az, hogy a diák nem figyel. A keylogger jelen környezetben meg erősen ez a kategória tud lenni - mert gondolom az adatkezeléshez kapcsolódó szabályozást, a kezelt személyes adatok védelmét, kezelést, törlését nagyon nem gondolta át az poszt-toló. Márpedig ezeknek a részletes szabályozása és átgondolása (és a szabályozás betartása) nélkül kellemetlen lehet egy ilyen jellegű vizsgálódás, pláne a GDPR szellemében.

"Jogsértésre nem ad indokot az, hogy a diák nem figyel."
Ez így van, sehol nem írtam az ellenkezőjét.

Alapvetően egyetértek, a módszer ("democratic schooling") a hagyományos, poroszos oktatásnál sokkal jobban szerepelt (ld. https://en.wikipedia.org/wiki/Summerhill_School ). De elismerem, hogy nem valósítható meg olyan gyorsan (kiveszi a tanár kezéből a lehetőséget, hogy erőszakkal lenyomhasson valami unalmas kásahegyet a gyerekek torkán, így kénytelen érdekesen tanítani, csak ehhez olyan tanár kell, aki tud is, meg olyan gyerek, akiből még nem ölték ki a kíváncsiságot előtte máshol, pl. otthon). Folytonos átmenetre van szükség. A késést amúgy ne büntesse (mert nem hatóság), csak tájékoztassa a szülőt, ha a szülőt nem érdekli, nem igazolja, akkor akit kell (gondolom, gyermekvédelmet).

Nézd. Én nem vagyok igazi pedagógus, csak óraadó, talán ezért vagyok megengedőbb az átlagnál.
Az én diákjaim jellemzően 18 év felettiek, akkor jönnek és akkor mennek, amikor jónak látják, legfeljebb beírom a naplóba, ha nem volt jelen.
Ha látom, hogy valaki mást csinál a feladat helyett, megkérdezem, hogy készen van-e. Ha a válasz ellenőrizhető igen, nem szólok érte.
Van, akinek a fél fülében óráról órára folyamatosan ott a fülhallgató, amíg dolgozik, megengedem.
A számonkéréseken a másokkal való kommunikációt leszámítva bármilyen segédeszköz használatát megengedem, mert nem hiszek abban, hogy mindent be kell magolni, azt gondolom, érteni kell, amit csinálnak, és tudni, hogy ami fejből nem megy, annak hol lehet utánanézni.
Hozok az óra anyagához kapcsolódó, való életből vett példákat.
Rendszeresen adok jutalomért elvégezhető extra feladatot.

Tényleg poroszos a hozzáállásom?

Nem, ezek szerint a gyakorlatban nem (egyetemen én is tartottam órát, és csak egy kicsit liberálisabban, de nem sokkal). Most már csak az a kérdésem, hogy bevált? Ha igen, akkor buzdítsuk már együtt arra a topiknyitót, hogy ő is próbálja ki, titkosszolgálati eszközök helyett. Ha úgy tetszik, debugolás: hol a hiba, ha nem figyelnek? Nem elég jó az óra, vagy más órán volt már rossz tapasztalatuk? Esetleg családi háttér?

Csak részben vált be.
Elismerem, bennem is van hiba, különösebb tapasztalat nélkül biztosan nem tartok jó órákat.
A tematika sem tökéletes, csomó olyan dolgot tanulunk, amire talán soha nem lesz szükség. Ezt érzik a gyerekek is.
A diákok szemében menő a lazaság, lógás. Aki jobb a csoportban, azt állandóan cikizik, hogy pedál, meg stréber.
Sokszor a szülő is rosszul lát dolgokat, és sulykolja a gyerekbe a hülyeséget. Konkrét példa:
Megbukott egy diák egy tárgyból. Anyu szerint amúgy okos, meg szorgalmas, csak pikkelt rá a tanár. Megkértek, hogy készítsem fel a pótvizsgára. A gyerek eljött, kiderült, hogy nagyon gyenge. Én ezt elmondtam neki, azt is, hogy sokat kell tanulnia, ha át akar menni, adtam neki házi feladatot, majd útjára bocsátottam. Többet nem láttam, nem is hallottam felőle.

Azt hiszem, hogy a legtöbb rossz óra egyáltalán nem tapasztalatlanság miatt van, hanem kiégés, fáradtság, rutin miatt. Sokan gondolják, hogy ami 40 éve jó volt, az most is az, csak a világ változik, színesebb lett, és az iskolának ezzel kell versenyeznie. De a gazdaságból tudjuk, hogy a verseny alapvetően nem rossz, ettől az iskola javulhat. Ez egy kicsit vesszőparipám is, mert nem hiszem, hogy sokáig fenntartható a jelenlegi gazdaság modellje, hogy sok szar meló van, és azt azok csinálják, akik valamiért nem tanultak eleget ahhoz, hogy érdekes munkát végezzenek. A szar melók nagy részét már most outsourcingoljuk oda, ahol olcsóbb, és hosszú távon egy jó részüket át fogják venni a gépek. Eddigre vagy javítunk az oktatáson, hogy többen legyenek képesek értelmes dolgokat csinálni, vagy szórakoztatni kell majd a tömegeket napi 24 órában, és valamiféle alapjövedelemmel is ellátni. Ezzel csak az a baj, hogy nagyon drága, és lelassítja az egész emberiség fejlődését.

A másik: a családi háttér tényleg eszméletlen fontos; én is korrepetáltam magyartanárnő lányát fizikából (gimnazista koromban). Náluk otthon az volt a mantra, hogy megértik, hogy a fizika nehezen megy a leányzónak, mert az nehéz, az eredménye pedig, hogy nem mert belekezdeni egy fizikafeladatba, mert az neki úgyis nehéz. A félév végén 4-est kapott, csak annyi kellett hozzá, hogy minden helyes lépésnél kapjon megerősítést egy fél évig.

A harmadik, a "divat", az sajnos nehezen befolyásolható. Elég baj, hogy sok olyan sikeres embert emlegetnek, akik az iskolában nem éppen virítottak, és kevés olyat, aki igen, pedig az sem ritka (mondjuk Jim Simons elég eredményes matematikus és befektető, éppen a matematikai módszereknek köszönhetően).

Nem a gyerek, hanem a szülő a jogképes a személyes adatok tekintetében. A forgalom naplózása pirinyót más tészta, mint a keylogger.
Az, hogy megbeszéli a szülő a gyerekkel, hogy mit ne csináljon az a dolog egyik (lényeges!) oldala - a másik viszont a jogosulatlan adatkezelés és környéke, ami viszont nagyon fog tudni fájni - nem egy súlycsoport ugyanis a kettő.

Mint szülő, a 18 alatti gyereket nevében te tehetsz adatkezelésre vonatkozó nyilatkozatot - nem nyilatkozol, és ha mégis kiderül, akkor elég sokba fájhat a sulinak, meg az önkényes kápótantóbácsinak.

+1

szvsz egy tanár ne ilyen módszerekkel próbáljon fegyelmezni.
ha a diák nem figyel, akkor saját tapasztalat alapján vagy rohadt unalmas az óra, vagy már tudják az anyagot, vagy nincs elég feladat.
aztán ha a poronty egyszer keyloggerrel ellopja anyuci/apuci/osztálytárs/barát(nő)/főnök/stb jelszavát, és azzal indokolja, hogy "de hát a ziskolában a tanár is így csinálta", az szép lesz.
nem kell, hogy geek legyen hozzá valaki, lehet, tisztában sincs a valós jogi háttérrel, de kvázi szabályosnak hiszi, mert az iskolában is ezt csinálják

Van egy jópofa dolog a sulikban, a szigorú időrend.
Vagyis ha szünet van mehet "minden" az internetről, a tanítási idő alatt (az órák alatt) meg tiltani mindent ami nem a feladathoz szükséges.

Ha gépen nem tud netezni akkor majd a telefonon fog.
Az a lényeg csinálja meg időre a kiadott feladatot, aztán utána had csináljon amit akar.

mi lenne ha inkább olyan órát tartanál ami mellett a gyereknek eszébe sem jut belépni? esetleg?

Bar nem ertek egyet a topicindito celjaval es modszerevel, azt megjegyeznem, hogy ha barmi fogalmad lenne a tanitasrol, akkor nem kerdeznel ekkora hulyeseget.
(Ha megis tanar vagy, es neked minden oradon vegig mindenki figyel, akkor minden tiszteletem a tied.)
Ugyanis lehet egy tanar akarmilyen felkeszult, porgos es jofej, ha a diakot nem erdekli a tema, nem fog odafigyelni.
Az egyik gyakran felmerulo otlet, hogy extra feladatot kell adni az unatkozoknak. Ez papiron jo, csak az a baj, hogy altalaban mar az alapot sem csinaljak meg.
Lehet azzal jonni, hogy akkor tedd erdekesebbe az orat, de egyreszt van egy tematika, amihez tartanod kell magad, masreszt egy 20 fos csoportbol legfeljebb 1-2 embert erdekel, hogy pl. hogyan kell egy matrixot vektorral szorozni.
Az egyes tanulok haladasi tempoja is mas, es ha a gyorsabbak a par masodperc uresjaratban megnyitnak valamit, biztos lehetsz benne, hogy amikor jonne a kovetkezo ujdonsag vagy feladat, nem mindenki fogja rogton felretenni. Innen mar csak egy lepes, amikor a gyerek elkezdi bokdosni a mellette dolgozo haverjat, hogy "nezd mar mit talaltam".
En sem reg voltam diak, rengeteg olyan dolgot meg kellett tanulnom, ami nem erdekelt, de voltam annyira fegyelmezett, hogy megtettem. Vagy amikor megsem, akkor legalabb nem probaltam a tanarra kenni.

Maximálisan egyetértek veled, szépen össszefoglaltad a problémákat.
De hiányolom a megoldásra tett javaslatokat...
Nyilván egy MS Word témájú órát nehéz feldobni. De itt is vannak lehetőségek: pl megmutatni egy LibreOffice-t, vagy egy Abiword-öt. Esetleg nyomdai szabványok... stb. Máris megvan az újdonság, az érdekesség, miközben tartottad magad a a tantervhez, és mégis mentél egy kölykök által ismeretlen irányba...
Ez csak példa, és nyilván nem minden esetben működő.

Lazán kapcsolódik, új szál:
információs nevelés hol van? Nyilván a szülő feladata, de az is tény hogy nem minden szülő van felvértezve olyan ismerettekel az információról, mint jelen fórum tagjai...
Gyakorlati feladat, és vizsga-tétel nélkül, szerintem érdemes lenne beépíteni a tantervbe.
Lehet rossz ötlet, de szerintem érdekes a téma. Ha akartok róla beszélni, akkor nyitok hozzá új topicot. :)

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

> megmutatni egy LibreOffice-t, vagy egy Abiword-öt. Esetleg nyomdai szabványok... stb. Máris megvan az újdonság, az érdekesség

te amúgy láttál már iskolás gyereket? :D

ja, szoktak előtte menni a zebrán át :D

És te?
Szövegértéssel hogy állsz?
Bedobtam egy minden gyakorlati alaptól mentes példát. Ezt valamennyire jeleztem is, és nyilván nem világmegváltásra törekedtem.
Ámbátor bármilyen rossz is volt a példa, veled ellentétben próbáltam valamit javasolni, gondolkodtam a megoldáson.
Az "az a baj...", "azért nem lehet...", "tudod milyen szar..." kezdetű mondatok helyett.
A topicnyitó biztosan köszöni a segítségedet.

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Pont magasról tesznek ezekre a dolgokra :)
Volt már, hogy elkezdtem mutogatni, hogy hogyan kapcsolódik a matematika, vagy épp a fizika a (játék) programozó munkájához. Tét és számonkérés nélkül csináltunk sugárkövetéses találatvizsgálatot, pattogó, terepviszonyok szerint guruló labdát, kis opengl 3D-t. Az első pár percben még elhangzik egy-egy "azta", meg "de durva", aztán meredeken zuhanunk a teljes érdektelenség felé.
Hiába, hígul a szakma, egy érettségi környéki korú fiatalnak a kislányok a facebookon bármilyen órai témánál érdekesebbek :)

Persze, en is szerettem amikor a tanar Word melle mutogatta a LibreOffice-t. (Na jo nem, unalmasabb tananyagot keresve se lehetne talalni mint a kozepiskolas informatika)

Plane amikor a "lassabb" tempojaval kell haladni, es szo szerint zsibbad az agya az embernek a 40. perc vegere.
Vacak tananyagbol, vacak tanarokkal senki se varjon csodat. Nem csoda, hogy senki se megy informatikusnak, azok nem bolcseszek, hogy beseggeljenek 300 oldalt valami konyvbol...

--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

Pedig az extra feladat az unatkozóknak működhet, ha érdekes, vagy van valami plusz motiváció, mondjuk egy ötös vagy valami jutalomengedmény azoknak, akik önállóan megoldják az extra feladatot (nem kell megírnia a következő dolgozatot, vagy mentesül egy felelés alól, vagy egy órát kihagyhat, vagy ilyesmi). Akkor azzal fognak foglalkozni, akkor is, ha egyébként nem érdekes annyira a feladat alapból.

A keyloggerrel én sem értek egyet. Szerintem vagy mindent tiltani és whitelist, vagy ha tényleg az a cél, hogy netes információgyűjtéses, nyomozásos feladatot kapnak, amit nem lehet whitelist alapján megoldani (kizárná az alternatív megoldásokat), akkor meg megtiltani az órán, hogy a gépet magáncélra használják, meg megmondani a kis önjelölt hackereknek, hogy a proxy időbélyegzőkkel logolja a meglátogatott URL-eket, és bünti lesz belőle, hiába proxyznak ők maguk is, meg hiába törlik ki lokálisan a netes előzményeket, ki fog derülni. Mondjuk a facebookot meg ismertebb flash játékos, chates, porn oldalakat mindenképp megéri tiltani, felesleges figyelemelvonásnak jók, nem hinném, hogy bármilyen feladatmagoldáshoz fel lehetne őket használni.


„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek stb…” Aron1988@Proharder Fórum

Egyszer kísérlet képpen csináltam egy nagyjából fél éven keresztül tartó, több feladatos "házi versenyt", szerintem értelmes nyereményekkel (kölcsönhardvert, meg steam játékot ígértem). Egy, azaz 1 tanuló vitte végig a dolgot.

OK, leírod, hogy a közoktatás egy csőd, a feladat részben lehetetlen, részben értelmetlen. Remélem, nem minden tanár gondolja így.

Tudom, hogy sokan hisznek a poroszos szemléletben, hogy nem csak érdekes dolgokat lehet a gyerekeknek megtanítani, és nem csak jófej módon. Ezzel viszont az a baj, hogy megutálják magát a tanulást, kiöli a kiváncsiságot. Ennél sokkal kisebb baj, ha kimarad a tudásukból egy-két (vagy később megtanulható, vagy felesleges) téma, nem?

"OK, leírod, hogy a közoktatás egy csőd, a feladat részben lehetetlen, részben értelmetlen."
Francokat. Kezdődik az adjunk a másik szájába olyasn dolgokat, amit nem mondott c. műsor?
Azt mondom, hogy a gyerek rohadtul nem egy fegyelmezett felnőtt, aki fel tudja mérni, hogy számára mit fontos megtanulni és mi az, ami helyett lehet a youtube-on CS Go videókat nézni. És mivel ez így van, akár technikai eszközökkel is minimalizálni kell a figyelmét elterelő dolgokat.
Ha rossz az óra vagy a tanár, akkor előbb-utóbb úgyis az ablakon szaladgáló legyeket fogja nézegetni a gyerek, de azzal még mindig könnyebb versenyezni, mint az egész internettel.

OK, bocs, kicsit sarkítottam. De a fenti hsz-em második felét fenntartom.

Nyilván nem tudsz olyat, ami mind a 20-nak egyszerre tetszik.
Nyilván más órán is van, aki az ablakon bámul kifelé, vagy alszik, vagy hasonló, csak annak utólag nincs nyoma, egy FB-hozzászóláson meg látszik, hogy órán nyomta, mire az egyszer paraszt felhördül, hogy "hát a tanár ezt hogy engedte"?

"egy FB-hozzászóláson meg látszik, hogy órán nyomta" -> De biztos van olyan is, aki egyszerűen read-only módban Facebook-ol, vagy egyszerűen privát-ban messenger-ezik.

Számítástechnikai tippek, trükkök, leírások - Linux ● macOS ● Windows

Ez melyik isi?
Csak ha egyszer gyerekem lesz, tudjam hova ne járassam!

+1 Bár a név elég, hogy időben kiderüljön.

Csak segítő szándékkal írnám, hogy nálunk hogy van. Ezen kívül még a diákgépek host fájljaiban is benne van a face és egyéb nem kívánatos oldal összes formája (hu-hu .com m. stb) a localra irányítva.
Lista bővítése esetén minden gépen egyenként megyek végig, egy bat fájlal frissítek.

Van persze olyan is, hogy egy versenyre csak fb-n keresztül lehet regisztrálni..
Hát az ilyet kihagyjuk, vagy ha arra érdemes, a diák a tanár gépéről felügyelettel elvégzi. (persze a jelszónál elfordul)


A mai srácok az más téma..
Ha nincs fb hátradől és nem csinál semmit.. jobb esetben, mert ilyenkor jön általában a cd-be dugott papír, rágó, szerencse, hogy ezzel még nem találkoztam.
Amikor még tanítottam, norton commander volt, parancssorból nyomták a pkunzipet; ehhez képest mai könyvben már audio-videovágástól kezdve minden valóban érdekes és hasznos dolog benne van, és egyeseket még ez sem érdekli.. hihetetlen.

----
Gyűjteménybe keresek feleslegessé vált, kidobásra váró, ingyen elvihető c128, c128d, amiga600 gépeket és c+4-hez billentyűzetet.

A kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezze meg ügyvédét, munkahelyi vezetőjét. Ja, ha a diák 18 év alatti, akkor a személyes adatok kezelése témában saccperkábé nem ő, hanem a szülő az, aki nyilatkozhat.
A másik oldala, hogy személyes adatokat akarsz kezelni, viszont a tárolás célhoz kötöttségét nem tudod jogilag érvényesen megindokolni (a nem figyelnek az órán nem az), ergo az adatkezelésnek egyik lényeges peremfeltételét sem tudod teljesíteni. És a többi, és a többi... Szerintem úgy öntökönböknéd magadat (meg a munkahelyedet is, lásd GDPR), hogy az unokádnak is sajogna...

Valódi keylogger nélkül is mondhatod nekik, hogy fut valami ilyesmi a gépeken és elolvasod a jelszavaikat :)

Azért bcs. elkövetésével vádolni saját magát... (jogosulatlan adatkezelés és környéke...)

Halál komolyan mondod, hogy előbb jutott eszedbe a keylogger, mint valami szülői felügyelet program?

Szerintem a mostani hulladek generacio nevelesebe ne olj tul sok idot. Add le az anyagot annak aki figyel, tobbiek meg facebookozznak inkabb. Legalabb csendben vannak. Ugy sem lesz beloluk semmi. Csak a kovetkezo adag deviza/providenthiteles kozmunkas. Tehat pont, mint a szuleik.

Ebben sajnos van valami. Így végiggondolva tényleg felesleges izmozni bármin, egy tanár már nem fogja a világot meg a közoktatást megváltani, akár keyloggerrel tolja, akár anélkül, lehet csak tényleg magát szopatja akármilyen megoldást választ.


„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek stb…” Aron1988@Proharder Fórum

Óra elején röpdoga az előző óra anyagából, vagy szúrópróba szerű feleltetés/gyakorlati feladat, stb... Néhány 1-es után észreveszi hogy baj lesz az odanemfigyelésből. Ha meg meg akar bukni infóból, hadd bukjon, jövőre majd jobban átgondolja, mit csináljon informatikaórán. Nem kell letiltani semmit, tanuljon "digitális önfegyelmet".

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.
/usr/lib/libasound.so --gágágágá --lilaliba

Informatikabol sose buktatnak meg senkit...
Meg a tananyag is olyan laza, hogy barki 60-as IQ felett egy hetvege tanulassal sikeresen potvizsgazik...
--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

"Informatikabol sose buktatnak meg senkit..."

^ Hiba: hiányzik az ösztönzés

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.
/usr/lib/libasound.so --gágágágá --lilaliba

"Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük."

Téged se buktattak meg, ahogy látom :-P

A buktatás, mint ösztönző, eléggé vitatott hatékonyságú: Wiki, OECD, The Conversation.

Elég sok érv van amellett, hogy a buktatás nem motivál, de legalább egy életre elvág, és ez annál inkább így van, minél korábban történik. (A kérdés ezzel együtt nem 100 %-osan eldöntött, de azért elgondolkoztató.)

hát, akit informatikából megbuktatnak annak sokkal nagyobb baja is lesz még az életben

Asszonyka infó tanár, Ő már buktatott meg diákot.
Mondjuk nem csak infóból bukott az illető, hanem még 4-5 másból is :O
Szóval nem biztos, hogy ott megvolt a 60-as IQ :)

azert mindenkinek jobb, hogy neked sincs semmi kozod az oktatashoz...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

gyakorlo szulokent mondom , h olyan feladatokat kellene a nebulok ele allitani, h azokkal akarjanak foglalkozni, nem pedig facse-t es egyebet nezegetni.
(persze konnyen tepjuk a szankat nem tolunk varjak el a tananyaggal valo haladast. de akkor is igy van)
illetve kellene kulonbozo feladatokat adni kepessegtol/erdeklodestol fuggoen. mivel az info is , mint sok minden mas, valamennyire keszsegtargy.

Gyakorló szülőként menj el a képviselődhöz és kezdjetek módosítani törvényeket. Komolyan. 2016 tavaszán volt tanártüntetés a kevesebb és érthetőbb és érdekesebb tananyagért, mi lett belőle? Lófasz meg nemzeti pedagóguskar, meg kerekasztal, meg olyan új, kidolgozás alatt lévő NAT, amiről senki nem kérdezett bennünket (=tanárt, szülőt, gyereket) - nem mintha a 2012-esről kérdeztek volna.

igazabol Neked is ugyanezt kellene tenni, mert latod hova juttatja az orszagot a szervilizmus - lasd a topikindito 5letet. ugyanis ez mindenkira kihat aki itt el. akkor is ha nem erintett (meg) az iskola temaban.

sajnos, altalaban mastol varjuk a megoldast a problemainkra...

Én próbálkoztam. A helyi képviselőm nem oké, a polgármesterem sem, de tüntetni voltam. Több nem jut az eszembe, de mihelyt más lesz a helyi képviselőm - és ezen igyekszem tenni, legalább azzal, hogy úgy szavazok - akkor meglátjuk, hogy velük van-e értelme beszélni.

Mindenki szamara erdekesse ritkan lehet tenni egy anyagot.

Viszont regebben a tanarok besegithettek a szuloknek a nevelesben. Aztan a modszervaltassal ki lett veve a tanarok kezebol a neveles lehetosege. Az elott a leghulyebbe is bele lehetett verni a tudast, amivel hosszu tavon segitettek neki. Aztan a gyerek otthon nem is merte elmondani, hogy kapott 2 fulest, mert akkor szulo adja masik kettot. Mostanra elertek, hogy a hulyek, hulyek is maradnak. Otthon es iskolaban sem kap nevelest.

Valóban, ha egy anyag van sok diákra, akkor nem lesz mindenki számára érdekes, könnyen lehet, hogy egy-két ember nem figyel.
(1) Baj ez? És a megoldási javaslataid javítanak a helyzeten vagy rontanak? Igen, régen "bele lehetett verni a diák fejébe" (vagy legalábbis lehetett verni a fejét), de vajon megmaradt ez a tudás? Nem csak a tanulás és az iskola utálata maradt meg? Hova lett az a sok okos ember?
(2) Muszáj sok gyerek számára ugyanaz legyen a tananyag? Mi lenne, ha esetleg egy kicsit interaktívabb, modernebb iskolát csinálnánk?
(3) Miért mégsem azoknak az országoknak az oktatása sikeres, ahol még most is "beleverik a fejébe" a gyarekeknek az anyagot?

1) Szakmunkas meg egyeb iskolakrol nem tudok nyilatkozni, de edesapam gimnaziumi osztalyaba 17-en jartak. Senki nem kallodott el. Viszont kellett jopar gyereknek az utmutatas. Kesobb megkoszontek a tanaroknak. Iskola utalata nem merult fel, mivel mindenki szeretett volna elorelepni az eletben.
2) Nem mindenkinek ugyan az a tananyag. Most van emelt es kozepszintu erettsegire keszulo csoport tantargyankent ha jol tudom. Es elvileg mast tanulnak.
3) van meg olyan orszag, ahol a gyerek fejebe verik a tudast? :)

Finnek oktatasa amugy biztos jo, most azt sztaroljak. De sok sikert ilyen sok cigannyal es ilyen keves tanarral megprobalni azt a modellt.

"Szakmunkas meg egyeb iskolakrol nem tudok nyilatkozni"

Én tudok. :) Egy idézet jut eszembe, hogy mi az elvárás: "...csak arra kell vigyázni, hogy ne törjék össze a gépeket..."

En is ugy kezdtem aztan az osztalyfonokunk mondta ,hogy ezt csak meg kene fejelni egy erettsegivel. Mai napig halas vagyok mikor ez eszembe jut. Aztan utana tudtam menni feljebb...

A számítógéppel az a legnagyobb baj, hogy addiktív. A fiúkra leginkább a játékok hatnak, a lányokra a közösségi izé. De vannak hírfüggők is.

Na most ha függő emberek elé odateszed a függésük tárgyát, hogy ne nyúljon hozzá, az szerinted működhet? Nem.

A hiba ott van, hogy az oktatásba bekeverték a számítógépet. Szigorúan csak programozásra szabadna használni net és játékok nélkül. Minden más megközelítés garantált csőd.

"Szigorúan csak programozásra": Ezt komolyan gondoltad? Manapság elég sokan végzik számítógépen a munkájukat, és egyáltalán nem programoznak. Hanem pl. szöveget szerkesztenek, táblázatot kezelnek, Interneten keresnek információt. És ezeket igenis kell (kellene) normálisan tanítani.

Számítógépet megfelelően használni lassan olyan alapkészséggé válik, mint írni és olvasni. Az írás és olvasás igazából az összes többi tantárgynak is az alapja, így azt gondolom, hogy ehhez hasonlóan a számítógép használata egy része nem is "önmagáért" kéne, hogy legyen, hanem azért, hogy más tantárgyakat kiszolgáljon.

jó ötlet, de hova tesszük majd a tízmillió digitális analfabétát?

Azokkal ugyse tudsz mit kezdeni...
Ti is probaltok bolondbiztos oprendszert csinalni dollarmilliokat elegetve, de valahogy meg nem megy...

--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

A megoldás Proxy. Tiltod a fácsét, jutúbot vagy amit akarsz.
Anno én tákoltam egy "tanári vezérlőrendszer" nevű dolgot, amivel egy kattintással lehet tiltani-engedni a netet, stb, tehát kényelmesen böngészőből intéztem.
Persze tökéletes nem lesz, mindig találnak majd valamit pl rottem.com stb ami átmegy a proxyn.
Személyes jelenlét szükséges folyamatosan. Adni a feladatot, ha végzett akkor esetleg utána szabadon gépezhet. -normális keretek között persze- Esetleg nézni Italc-al a képernyőket és nyomni egy restartot annak a gépére, aki tiltott dolgot csinál. Ha épp dolgozat volt és nem mentett, akkor így járt. Ha mentett akkor is 1-2 perc kiesés a reboot. :)

Mégjobb: mindent tiltani, csak azt engedélyezni, ami az adott óra anyagához kell. ... mondjuk, ha egy osztályban már ilyen szankciókat kell alkalmazni, megfontolandó, érdemes-e őket tanítani valamire.

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.
/usr/lib/libasound.so --gágágágá --lilaliba

és akkor a mai gyerek előveszi a telefonját és ott netezik tovább...
Sajnos amíg a gyerekek szabadon bevihetik és tudják használni a mobiltelefont, addig jöhet proxy bármi...

A megoldás az lenne (tudom kicsit durva), de max. 2G lefedettséget biztosítani az iskolákban. Telefonálni lehetne és az elég is egy iskolában szerintem.

Magánvélemény: A mai gyerekek többsége túl sokat nyomkodja a telefont, tabletet, bármit amin internet van, amivel egyenesen arányosan megy az elbutulás, mert az okostelefon mindent megold helyettem, nekem nem kell gondolkodni. A szülő éppúgy hibás ebben, hiszen még a gyerek telefont nyomkodja neki nyugta van. Csak sajnos a gyerek a legjobb dolgokról marad le és agyilag ott tud ragadni egy digitális világban miközben kint süt a nap lehetne bringázni, barátokkal bújócskázni.

Az oldalak kategorizalasaval erdemes kozeliteni ezt, sajat whitelist/blacklist bovitgetese tul sok macera.

OpenDNS + ketegoriak
BlueCoat K9

csomó melót csinálsz magadnak ezzel, és még problémás is.
Proxy oszt jóóónapot....