NMHH "mérődoboz"

 ( zeee | 2015. szeptember 15., kedd - 18:18 )

Sziasztok, poénból kértem mérő hardwaret a szelessav.net oldalon, már el is felejtettem, erre ma beállít a Gts csomaggal:TP-Link WDR3600
Valaki nézte már?

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

A meroautot nagyon hasznosnak tartom, de a hardveres eszkoz szerintem felesleges.

http://szelessav.net/hu/tudta-e_/a_meresekrol/miert_az_ookla_meresi_modszeret_hasznaljuk_elsodleges_szoftveres_meresi_modszerkent_#szocikk129

"Azokon az eszközökön viszont, amelyeken a Flash nem működik – így például a mobiltelefonokon és táblagépeken – az NMHH saját fejlesztésű, HTML-alapú mérőszoftvere működik."

Van Ookla app Androidra es iOS-re is, tehat ez a megallapitas mar nem helytallo.

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Szerintem baromira nem felesleges, uis egységsugarú internet előfizető simán reklamál akkor, hogy nincsen meg a sáv, amikor a gyerek (v szomszéd wifin keresztül) tolja a torrentet ezerrel.

A mérődoboz látja, hogy nincsen egyéb forgalom (merthogy minden forgalom átmegy rajta) és akkor intézi a mérést.

Igazad van, a mérőautók szubjektív mérései gyönyörűen modellezik a hiper/szuper mobilnetek használhatóságát, személy szerint ott ahol én "használnám" természetben/7végi háznál az Edge ikonért örömkönnyet morzsolok, természetesen a szolgáltató kültéri lefedettsége szerint minimum 3G sebességgel...
A mérődoboz csak kíváncsiság alapú feliratkozás volt, egy WRT fut rajta óránkénti scripttel :

"
#!/bin/sh
logger -t meroscript "Hardware server IP: 185.72.16.2"
LATENCY=$(speedtest lat http://185.72.16.2/speedtest/latency.txt 10 2>/dev/null)
DOWNLOAD=$(speedtest down http://185.72.16.2/speedtest/random_1gb 4 30 33333 30 10 1 2>/dev/null)
UPLOAD=$(speedtest up http://185.72.16.2/speedtest/upload.php 4 30 33333 30 10 20 2>/dev/null)
echo "$DOWNLOAD $UPLOAD $LATENCY"
"

Ez kb így van, nagyon vicces, mikor bicajozunk a halál izéjén, isten háta mögött kis elhagyatott úton, megnézném, hol is vagyok, de online nem megy, mert abszolút nincs térerő...

Ez a mérő doboz mire használható? Csak egy passzív eszköz ami csak úgy van a hálózatomban és mér, vagy használhatom pl wifi routernek?

Sajnos "passzív" pedig képességei alapján megfelelő lenne egyéb funkciókra is.
Ergó saját router elé telepítve működik, tehát plusz eszközként van jelen a hálózatban, a saját WiFi + USB stb nem hozzáférhető alapjáraton.

És mivel aláírtad a szerződést és elfogadtad, hogy állambácsié az eszköz és nem is módosítod így nem is lesz benne sem a wifi sem az usb aktív!

Oykawa

A szolgaltatodnak kell(ene) biztositania a wifi routert vagy sajat magadnak ;)
Ha mindenki rendel egyet az NMHH-tol aztan ujrahuzza a firmware-t az lehet nem sokaig fogja megerni az intezmenynek.
Talan ezert is lenne jobb (egyszerubb) ha szoftveres megoldast biztositana.

A fent emlitett pelda, amikor a szomszed Pistike feltori wifit es lefogja a savszelesseget nem igazan a szolgaltato vagy az NMHH hataskore. Attol meg, hogy a merodoboz akkor mer amikor nincs forgalom (pl. csalad vakacion van) a felhasznalo nem fogja tapasztalni a mert erteket, mert gyerek/Pistike akkor hasznalja a netet mikor a csalad otthon van.

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ez mind stimm :)
Szolgáltatótól kérhetnék WiFi-s eszközt (Cisco), de minek itt a OpenWrt Chaos Calmer 15.05. Viszont mikor először megláttam, úgy gondoltam nem is rossz, max 2 évig küldözgetem a mérési eredményeimet, cserébe használhatom az eszköz képességeit.
Elfért volna rajta az a script a háttérben bőven, így kiváltotta volna a mögöttes WRT-t.

Ui:
"ujrahuzza a firmware-t"
Szerződésben rögzített, fizeted az eszköz árát, és szerintem nem a nagyker ár lenne rajta ;)

Idézet:
Szerződésben rögzített, fizeted az eszköz árát, és szerintem nem a nagyker ár lenne rajta ;)

Ha közbeszerezték biztos nem (az alapból kettes szorzó) :)

Vélhetően :D

Ámbár sztem a szerződésben illene utalni a/ha megsemmisíted mennyi az annyi forintálisan...
De arra is kitérnek, ha -szerintem- lejár a 2 év nem éri meg visszaküldeni, ergó megnyerted.

Jaa, hogy az eszkozt meg kell venni?
Azt hittem ingyen biztositjak.

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Nem, ez félreértés, ha tönkreteszed meg kell téríteni az árát, (sehol semmi mennyi)
Ha lejárt a 2 év, elképzelőhő, hogy nem nem kell visszatéríteni.
Szó szerint:
"Amennyiben a Hatóság a mérőeszközt a szerződés megszűnésére is figyelemmel leselejtezi, és értesíti a Közreműködőt, hogy az eszközt nem kívánja elszállítani, mert az elszállítási költsége meghaladná az eszköz értékét, az eszközről a Közreműködő gondoskodik."

"A fent emlitett pelda, amikor a szomszed Pistike feltori wifit es lefogja a savszelesseget nem igazan a szolgaltato vagy az NMHH hataskore. Attol meg, hogy a merodoboz akkor mer amikor nincs forgalom (pl. csalad vakacion van) a felhasznalo nem fogja tapasztalni a mert erteket, mert gyerek/Pistike akkor hasznalja a netet mikor a csalad otthon van."

Szolgáltató-e vagy? Ha igen, akkor tudod, hogy ilyen esetek előfordulnak.
(mármint az, hogy apuka panaszkodik, h folyamatosan lassú a net, a szolgáltató meg mondja neki, hogy bácsi kérem, a rendelt sávszélesség 40-80%-a folyamatosan ki van hajtva)

Ha minden eszköz le van húzva (a mérődoboz után) majd a doboz megmondja a tutit magától.

A másik része, hogy a szolgáltó ÁSZF-jében le van írva, hogy a hiteles mérés az, ha a szolgáltató embere kimegy, a végpontra (értsd eth port) rádugja a saját eszközét, beállítja az Ügyfél azonosítási adatait és megmutatja a mérést. Természetesen vitás esetben Ügyfél hívhat független igazságügyi szakértőt saját költségén...

> Szolgáltató-e vagy? Ha igen, akkor tudod, hogy ilyen esetek előfordulnak.
Termeszetesen elofordulnak, nem csak Pistike, de akar egy apuka gepen levo virus/bot/stb. miatt is.
A virusirtas/gyerekfegyelmezes nem a szolgaltato hataskore :) Amig a bemeno vegponton merheto a megfelelo savszelesseg mint ahogy leirtad addig a szolgaltatoval nincs gond.

Nem vagyok szolgaltato :)

> Ha minden eszköz le van húzva (a mérődoboz után) majd a doboz megmondja a tutit magától.
Otthoni tesztelesre lehet overkill egy plusz doboz. Eleg egy "safe boot"/virusirtas + ookla teszt. Esetleg egy szakit kihivni aki ugyanezt megcsinalja. A hivatalos teszteles modszeret pedig emlitetted.

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Az ügyfél utoljára (vagy utána) keresi magában (esetleg a routerében) a hibát. (Pedig ha tudná pl, h a routerét DNS amplifikációs támadáshoz használják, és emiatt nem tud netezni...)

"Otthoni tesztelesre lehet overkill egy plusz doboz. Eleg egy "safe boot"/virusirtas + ookla teszt. Esetleg egy szakit kihivni aki ugyanezt megcsinalja. A hivatalos teszteles modszeret pedig emlitetted."

1) Az adott doboz az NMHH részére akár szolgálatás-minőséget is ellenőrizhet, képet kaphat a haza szolgáltatók által adott minimum/átlag/maximum értékről. Erről statisztikát készít, az Ügyfélnek pedig
lehetősége van nem csak ár, hanem mintavétel alapján szolgáltatás-minőséget figyelembe véve választani.
2) A szaki pénzbe kerül
3) A legjobb teszt ha egy (szolgáltatótól kapott) bootCD-vel indít, és tesztel.

Viszont a fenti doboz (főleg, ha a szolgálató telepítette szakszerűen) nagyon jó is lehet.

> 1) Az adott doboz az NMHH részére akár szolgálatás-minőséget is ellenőrizhet, képet kaphat a haza szolgáltatók által adott minimum/átlag/maximum értékről. Erről statisztikát készít, az Ügyfélnek pedig
lehetősége van nem csak ár, hanem mintavétel alapján szolgáltatás-minőséget figyelembe véve választani.
A szolgaltatas minoseg ellenorzes jo otlet. Kerdes, hogy a dobozok mennyisege elegendo lesz arra, hogy hasznalhato adatokat biztositson. Tobb ezres nagysagrend kell, minden Bp-i keruletbe jo nehany, kulonbozo szolgaltatokhoz, de ugyanahhoz is, mert lehet, hogy X szolgaltato Y keruletben jo minosegu, de Z keruletben csapnivalo. Ugyanakkor a kis falvakban levo szolgaltatokat is erdemes lenne monitorozni, de ennek sok eselyet nem latom (ki fog oda dobozt rendelni).

> 2) A szaki pénzbe kerül
A doboz is ahogy itt irtak.

> 3) A legjobb teszt ha egy (szolgáltatótól kapott) bootCD-vel indít, és tesztel.
Ez egy nagyon egyszeru es jo megoldas.

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

"A szolgaltatas minoseg ellenorzes jo otlet. Kerdes, hogy a dobozok mennyisege elegendo lesz arra, hogy hasznalhato adatokat biztositson. Tobb ezres nagysagrend kell, minden Bp-i keruletbe jo nehany, kulonbozo szolgaltatokhoz, de ugyanahhoz is, mert lehet, hogy X szolgaltato Y keruletben jo minosegu, de Z keruletben csapnivalo. Ugyanakkor a kis falvakban levo szolgaltatokat is erdemes lenne monitorozni, de ennek sok eselyet nem latom (ki fog oda dobozt rendelni)."

Ez rajtatok, mint előfizetőkön múlik, hogy rendeltek-e. A hivatalnak célja a dolog, bár nyilván
neki is limitáltak az erőforrásai. Én már felvetettem a labdát, hogy a szolgálató is rendelhessen ilyen dobozt, úgy, hogy ki is fizeti. De a jelenlegi belső szabályozás szerint csak magánszemély rendelhet. Ha a projektvezető feletteseinek is tetszik az ötlet, hogy a szolgáltó rendelhessen ilyet, akkor módosítják talán a szabályzatot.

"A doboz is ahogy itt irtak."
A doboz ára (főleg, ha külön kerül "elszámolásra" a projektben a fejlesztés és a hardware) alacsonyabb, mint a szaki munkadíja. Nyilván más kérdés, ha azt mondja az alvállalkozó, hogy 10e/db a doboz, és tartalmazza a fejlesztés díját is. Ebből kb 3500Ft a doboz beker ára 100db feletti tétel esetén (+áfa).

Lehetne kombinalni Atlas probe-okkal (https://atlas.ripe.net/), bar az mar 2 dobozt jelent.
A szelessav.hu doboz milyen idokozonkent meri a savszelesseget?

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

nekik is felvetettem az Atlas-t. Bár a kettő teljesen más projekt.
A mérések elvileg óránként vannak - ha nincsen jelentős forgalom (mert akkor nem mér).

Azaz, ha user rendel magának ilyet és 0-24 torrentezik, kb sose fog mérni.

> nekik is felvetettem az Atlas-t. Bár a kettő teljesen más projekt.
Hja. A probe-ok valoszinuleg sosem fognak savszelesseget merni, viszont a kesleltetes es a szolgaltatas folytonossaga is fontos tenyezok.

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Vagy esetleg az EU-s SamKnows-al is lehetne, de szintén még egy doboz...

Oykawa

pesszimizmus ON
Csak nehogy az legyen mint a mobiltarifáknál... Ott is milyen jót tett a direkt beavatkozás! Majd aztán a végén kiderül, hogy milyen sok helyen sz@r a net, a szolgáltató meg egyszerűen megoldja a problémát: mindenhol leveszi a garantált sávot az árat meg megtartja, mi meg majd csak pislogunk. Szép új világ!
Ne legyen igazam :)

A fenti szabályozás ugye amiatt volt,hogy a teljes szolgáltatási területen KELL vállalni a megadott minimumot. Mivel a szolgáltatási terület az ország teljes területe, így Kiskunnekeresd alsón is kell adott kültéri lefedettséget vállalni azért az 1db időszakos előfizetés kedvéért, amikor szüretel a gazda...

A mérődobozt vezetékes v fixen telepített mikrohullámú kapcsolatra tudod felszerelni. Az esetek többségében itt van konkurrencia, azaz az előfizető nem biztos, h azt fogja választani, aki a legalacsonyabb áron a legnagyobbat ígéri, hanem pl azt, aki magasabb áron stabilabb minimumot nyújt, de azt állandóan.

Mobilnál a garantált most is 0.

--
A főnököm mindig megtartja amit ígér, ha pénzt ígér azt is!

Minden szolgáltató hatáskörében az átadási pont rögzített, jelen esetben a modem ETH, és igen valós panasz a nem csak a feltört Wifi (azért ez sztem ritka), hanem a "Pistike" torrent kényszere. Apuka pedig mindig megérzi/sérelmezni fogja :) (pedig ha tudná mit tölt/oszt a kölök :) )

Minden szolgáltató hatáskörében az átadási pont rögzített, jelen esetben a modem ETH, és igen valós panasz a nem csak a feltört Wifi (azért ez sztem ritka), hanem a "Pistike" torrent kényszere. Apuka pedig mindig megérzi/sérelmezni fogja :) (pedig ha tudná mit tölt/oszt a kölök :) )

2010. évi CXXX. törvény a jogalkotásról alapjan a szolgaltato nem jogalkoto es nem jogforras. Kovetkezmenykent az ASZF torvenyt nem irhat felul.

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1000130.TV

A meresugyrol is van torveny, amely tartalmazza a hiteles meroeszkoz definiciojat, kovetkezmenykent a szolgaltato ezt nem irhatja felul.
A vitat megelozendo, mivel joghatassal jaro meresekrol van szo, a szolgaltato altal torteno meresnel el kell kerni a meroeszkoz hitelesiteset igazolo iratokat. Innen mar komoly kockazatot is jelenthet a szolgatatonak, ha a korabbi ezen eszkozzel vegzett meresei nem szamitanak majd hitelesnek.

"1991. évi XLV. törvény a mérésügyről:

"1. § * E törvény hatálya a mérésügyi szervezet tevékenységére, a mértékegységek használatára és a joghatással járó mérésekre terjed ki.

[..]

(2) Joghatással járó mérést a mérési feladat elvégzésére alkalmas hiteles mérőeszközzel vagy használati etalonnal ellenőrzött mérőeszközzel kell végezni.

(3) Hiteles az a mérőeszköz

a) * amelyet a mérésügyi szerv hitelesített,

b) * amelynek külföldi hitelesítését a mérésügyi szerv első belföldi hitelesítésként elismerte.

(4) * A közösségi típusvizsgálaton, közösségi első hitelesítésen vagy közösségi egyedi hitelesítésen az Európai Unió bármely tagországában megfelelt mérőeszköz e törvény és a végrehajtására kiadott rendeletek alkalmazásában hitelesnek minősül, és belföldi forgalomba hozatala után rá a hiteles mérőeszközökre vonatkozó jogkövetkezményeket kell alkalmazni, ideértve a belföldi időszakos és javítás utáni hitelesítési kötelezettséget is."

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99100045.TV

Ertelemszeruen az NMHH merodoboz hitelesseget is kell majd igazolni, ha joghatassal jar a meres ....

Kíváncsi lennék, h bárkinek van-e ilyen hitelesített doboza...
Szerintem hiteles forgalomgenerátor sincsen...

Nekem kb egy-két hete van üzemben, csak átlátszó eszköz dhcp-n kap egy ip-t amin tudod nézni, hogy mennyi meg milyen a net

Wifi van benne, de nem AP hanem kliens módban és csak keres, tehát van is meg nem is :D

Itt meg tudod nézni mi is van benne:

http://oykawa.no-ip.org:5555

Oykawa

Amúgy ez egy 120/10?

Igen, de vmiért csak 90-100 között mér sztem vmi el van baxva benne, mert a speedtest.net simán hozza a sebességet:

http://www.speedtest.net/result/4667775817.png

Oykawa

WAN port 10/100 half duplex bug :D

Hát tuti nem az előtte lévő MikroTik 951G-2HnD a ludas ebben...

Direkt nem adtam a upc-nek a jól bevált Cisco modememet egy Technicolor vagy Ubi "modem"-ért oda!
No meg nem dugtam rá a szerveremet :D

Oykawa

A modem nálam is Cisco (EPC3212) viszont a Cisco router+modem kombó gyötrelmes.
Amúgy a válaszidőd tényleg ennyire magas, mint amit a mérés realizál?

Igen nekem is a jól bevált Cisco EPC3212 modemem van!

Nem ekkora, ott van előtte a speedtest-es kép azon láthatod is, hogy kb 22ms...

Oykawa

Szia,
Csak apróbb kérdés: azonos szerverre próbáltad? Mármint, kideríteni, hogy hova is csatlakozik a doboz, majd a böngészős klienst odairányítva nem kapsz véletlenül azonos eredményt? :)
(Szerintem kicsit terhelt az általuk használt szerver, de ez csak egy apróbb sejtés :) )
Üdv,
LuiseX

feltételezem, hogy az NMHH féle szélessáv.net oldalon lévő Speedtest linkre mér a doboz is.

A linkelt doboz oldalán ott van:

Command & Control szerver IP: 185.72.16.17

Idézet:
Itt meg tudod nézni mi is van benne:

Helyesírási hiba az első oldalon :)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Meg "rejtett" menüpont (egyet szerezni kellene) :

http://oykawa.no-ip.org:5555/cgi-bin/nmhh?act=4

Tetszetős ez a kontroll felület!

biztosan drága volt :-)

Kb inkább a tűzfalszabállyal voltam elfoglalva, és kb 3x fogalmaztam át :D

"Itt meg is tudod nézni mi van benne:" kb ezt akartam írni, de rájöttem, hogy kell még egy szabály pluszban, hogy menjen belső hálóról is a cím amit írtam! Nem egy tp-link kategória :)

Amúgy kb nem szeretem a kattintatós dolgokat ezért SSH-n keresztül inkább bepötyögöm:

add chain=dstnat dst-address=37.191.17.11 protocol=tcp dst-port=5555 action=dst-nat to-address=10.0.0.248 to-ports=80
add chain=srcnat src-address=10.0.0.0/24 dst-address=10.0.0.248 protocol=tcp dst-port=80 out-interface=bridge-local action=masquerade

Oykawa

Azt az eszközre írtam, de most már csak azért is végigfutottam a hozzászólásod, három vesszőhiány, de az még belefér, mint stiláris eszköz (mert pl. siettséget akartál kifejezni) :)

Idézet:
Ezen az oldalon megtekintheti a hardveres méőeszközáltal végzett mérések eredményeit, valamint lehetősége van

A "méőeszközáltal" (szóközhiány, hiányzó r) kifejezésre vonatkozott :) Több ezer eszköz firmware-jébe beégetve, a főoldalon.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Bocsi akkor félre értettük egymást, mert én is elírtam kicsit! :D

Oykawa

Tudnátok ellenőrizni az adott időpontokban mért eredményeiteket?
mintha falsot mérne sztem időszakosan.
Nálatok ezen intervallumokban nem mért kritikán alulit?

2015.10.13 06-13
2015.10.11 01-05
2015.10.10 15-17
2015.10.09 00-05

Nálam ezen időszakban pocsék, vagy nulla, jó Latency-vel.

Köszi!

2015.10.13 06-13 - nálam is vacakot mért.
2015-10-13 03:00 - itt is.

ps: olyankor mi van, amikor 0/0-t mér, majd 2perc múlva újra tesztel?

Ha a szolgálatók közül érdekel valakit, Október 28-án du 4órakor lesz egy "kerekasztal" beszélgetés az NMHH-val, fejlesztőkkel.

Talán több problémát sikerül megfejteni, pl:
rossz szolgálatót old fel a rendszer sok esetben (BIX-ről nézik az IP prefix listát)

A szolgáltatók miért lennének érdekeltek a problémában?

ps:értem én,hogy a saját hálózatukat minősíti, de nem pont ezért jött léte a "kampány"?

van egy rendszer, amit kitalált az NMHH.
Az elgondolás nem rossz, sőt jó. (pl akkor mér, ha a user nem netezik)
Külön jó volna, ha a router mutatná az aktuális le/fel forgalmat is, hogy lássa a user, hogy amikor "nem csinál semmit" akkor mennyi az annyi. (mármint mekkora a forgalom ténylegesen, amikor "nincs forgalmazás")

A rendezvény pedig azért van, hogy a szolgáltatót tudjanak érdemben kommunikálni a fejlesztőkkel, és megbeszélni a jelenlegi hibák javítását. Mert azok meg vannak.

Persze, de ez így VolksWagen.

Köszönjük Emese...
Mondok konkrét példát: rosszul azonosítja az ISP-t a rendszer, mert nem "more specific prefix" alapján azonosít.
Sôt, akinek nincs saját AS-e, azt nem is tud jò lenni jelenleg.

Hozzám is megérkezett a mérődoboz. Ilyen módon van bekötve:(modemem+routerem van)

http://szelessav.net/szocikkfile.nof?fileid=53

A 192.168.199.* tartományból kap IP-t a gép, van internetelérés, de a 192.168.199.1 nem tölt be. Az alapértelmezett átjáró a 192.168.1.5, ami ugye a már meglévő router címe.

Valami van mérődoboz és a wifi router közt még ?
Itt a mérődoboz a T dobozától kap ip-t és gyakorlatilag (dhcp) bridge módba van azaz ugyanaz a 192.168.1.0/24 tartomány van a mérődobozon is.

Nem, semmi egyéb eszköz.

Azóta már a Fing Network Tool-lal is próbáltam kideríteni a címet, de annak a listájában sem jelenik meg ez a TP-Link router.

Őőőő bocs a kérdésért, de a mérődoboz ezzel a bekötéssel honnan tudja, hogy mi zajlik a wifi hálózatodon ?

Többek között ezt a bekötést javasolja az NMHH.

Értem én hogy gőzgép, de mi hajtja ?

Ezen én is gondolkodtam, amíg észre nem vettem, hogy monitorozza a szolgáltatói doboz wifi-jét. :P

"A Wi-Fi nem használható a jól megszokott módon vezeték nélküli hozzáférési pontként. Ilyenkor a mérődoboz a kiválasztott vezeték nélküli hozzáférési pontot figyeli, és méri a hozzáférési ponton keresztül átküldött üzeneteket."

Kitalálták a pirosfehérződ samknows-t?

Pontyosan.

Akkor inkább Sam bácsi... :-P Pláne, hogy "Ne igényeljen, ha 150 Mbit/mp-nél gyorsabb az internete!" - nekem az :-P

Itt senki sem lokálpatrióta!

http://www.bix.hu/index.php?lang=en&page=graph&swid=vh-nx7710-1&portid=Po15

Nagyon reális eredményt adhat, hogy minden mérőeszköz azonos időben végzi a mérést.
Annyi eszük lehetett volna, hogy boot-nál mondjuk random(60)-al eltolják...