Közvetlen-állások : júniusi változások + egy kérdés

A crawler részen a legnagyobb változás, hogy kivettem a cluster-es futtatásból a közvetlen céges állásokat letöltő extractorokat, és ezek most egy teljesen külön amazon gépen futnak. Továbbra is spot instance, de cluster nélkül lokálban futtatja a keresést. Erre azért volt szükség, mert a közigállásról kb 2800 állás jön le, és a polite crawl (3mp két lekérés, ugyanazon oldal ellen) miatt ez az első folyamat nagyon elhúzódik, és az összes többit feltartja. A külön gépen elmolyol magában, a végén pedig az eredményeit becsatornázza a nagy clusteres keresésbe.

Amíg ez kialakult, rendszeresen elcsesződött a crawler futása, a legjobb hétfő-keddi napokon délelőtt kínlódtam vele hogy manuálisan összerakjam valahogy amit ki lehet tenni.

Így most a teljes futtatás kb. 8 órára csökkent 12-14 óráról,de ezen még faragni kell.

A keresőoldalon a találatok tetején a link most már megpróbál linknek is látszani, ami eddig sok látogatónak nem volt egyértelmű. Ezzel párhuzamosan a találati mező aljára betettem még kapcsolódó linket foglalkozás szerint is, és picit más lett a kinézete.
A hírlevél beviteli mező okosabb lett, nem törli az emailcímet, így az egymás után több kulcsszóra való regisztráció könnyebb. Ha egy kulcsszóra már rögzült egy hírlevél, akkor eltűnik a mező és a gomb, csak a kulcsszó + hely jelennek meg.

Megszüntettem a "levél barátnak funkciót" mert senki nem használta.
Ezzel párhuzamosan a bal oldali linkmező kicsit megváltozott, kevesebb sallang, több link. Itt most van kerület-megye-ország is a felsorolásban.

Kicsit egységesítettem az oldalt, mindenhol van menü, és az ugyanaz. Belül is ugyanaz a jsp csinálja, és adja hozzá a meta tag-eket, hogy könnyebb legyen módosítani.

A legújabb fejlesztés, hogy a deep link landing page-eket át fogom alakítani, de nem feltétlenül minden kulcsszóra, hanem arra amire nagyobb forgalom várható, vagy van kínálat. Ez nem egy keresési találat lista, hanem a foglalkozásról egy kézzel írt leírás, egy kicsit még béna, de majd alakítok rajta, itt egy példa:
http://www.kozvetlen-allasok.hu/szakma/fejleszto.html

A bal oldalon a linkmező csak azt tartalmazza, amire van ezzel a kulcsszóval találat, és majd lesz ilyen településsel is, akkor értelemszerűen az ottani foglalkozások lesznek felsorolva, és ez már keresési találat, két kulccsal. Ez ilyen ...seo próbál lenni, remélem beválik. Most az történik, hogy pl a fejlesztő kulcsszóra a Budapestes deeplinket hozza fel a google, mert pont volt benne egy fejlesztő is.

Kicsit leporoltam a helpet is.

Aztán maga a kereső...mondjuk így sok kritikát kapott, és van is alapja. A fő probléma az, hogy egy sor foglalkozás, amiből itt kulcsszó lesz más jelentésben is szerepel az oldalon. Pl. Kutatók éjszakája, ez nem egy kutatói állásra utal. Ezeket a fals kontextusokat most próbálom egyesével eltávolítani, de ez eléggé esetleges hogy mibe botlok bele.

A látogató szemszögéből az a találat "tűnik" helyesnek, ahol a keresett kifejezés, a találat tetején a link, és a snippet is ugyanazt a kifejezést tartalmazza, erről szól. Az lehet, hogy a tényleges állásajánlat oldalon van 3 állás, és köztük az is amire keresett, ha nem azt látja nálam, akkor bekönyveli hogy ez sz@r, és kilép. Egyelőre annyit tettem, hogy most a kereső nem az oldal teljes kivont szövegéből dolgozik, hanem abból ami nálam a találatban látható. (Egész pontosan annak egy tokenizált, és tisztított változatán). Ez reményeim szerint javít a kereső pontosságán, vagy legalábbis annak percepcióján.

És most jöjjön a kérdés!

Az egész oldal létrehozása mögött a következő problémák húzódtak meg, ami személyes tapasztalat:

1) a munkavállaló egy ködös álláshirdetéssel találkozik amiben eltitkolják milyen cég, és hol fogja foglalkoztatni

2) a munkavállaló árucikké degradálódik, aminek az értékesítéséről a fejvadász és a munkáltató alkudozik a munkavállaló feje felett

3) a fejvadász vagy más közvetítő nem szakmai szempont hanem szimpátia, vagy sztereotípiák alapján választ (pl. bőrszín, életkor, nem, öltözködés)

ezekből következően, amikor valaki a közvetítők kizárásával próbál állást keresni :

4) a közvetlen munkáltatói hirdetéshez tudni kell a hirdető nevét, és ezek szét vannak szórva az interneten, nehéz szakma + hely alapján rájuk találni

5) a közvetítő cégek hirdetései elárasztják a kommunikációs csatornákat (google, hirdetőoldalak stb), ezért az álláskereső jóformán csak közvetített hirdetésekbe botlik, még kifejezett direkt kereséssel is nehéz közvetlen hirdetőket találni - most már van erre kapcsoló profession-ön, és indeed-en is

ezekkel a problémákkal találkozott más is?

Hozzászólások

1) Ezt annyira nem látom. A lusta fejvadászok ilyenek, hogy egy hirdetést kitesz Java fejlesztőre és elküldi minden ügyfélnek, hátha valaki ráharap. Ha a cég adja fel a saját hirdetését nincs titkolva semmi.

2) Enélkül is az. Tapasztalatom szerint a fejvadászok a közvetített ember 1-2 havi bérét számlázzák az ügyfélnek, a bér pedig az ügyfél és a munkavállaló megegyezése.

3) Le van az szarva, sírnak mindenhol hogy nincs ember, ha jön egy néger és szerepel a Java szó az önéletrajzában azt küldik az ügyfélnek. (Aztán kiderül hogy csak kávét főzött az egyik helyen, programozni nem tud)

4) Mindenhol keresnek embert, ha tudod a céget ahol dolgoznál nem kell hirdetést bogarászni csak CV-t küldeni nekik.

5) Ha a cég nem ad fel direkt hirdetést (ozt miért adna ha már fizetett fejvadász céget?) nincs mit tenni.

A kérdésedre a válasz és az, ok amiért nem megoldás a problémára az oldalad:
A fejvadászok azért vannak a piacon, mert szükség van rájuk. Még egy 100-200 fős cég sem tud foglalkoztatni olyan HR-est, aki a cég teljes profiljában mérnöki szinten jártas és képes pontosan meghatározni a megfelelő munkavállaló kvalitásait. Egy jó felvételihez tesztelni kell a jelentkezőt, hogy átfogó képet kaphassanak a tudásáról. Sajnos a diploma és az egyéb papírok megléte sokszor semmit nem jelent. Egy 10-12 éve megszerzett, de nem használt tudásnak, hiába van róla papír nincs piaci értéke. Hasonló kategória a jelentkező pszichés felmérése. Ehhez spec. képzettségű ember kell főállásban és rengeteg idő. Egy jó fejvadász cég képes a jelentkezőket tesztelni és ezt meg is teszi.

A fejvadász gazdasági érdeke, hogy a cégek rajta keresztül keressenek munkavállalókat és a munkavállalók rajtuk keresztül keressenek munkát. Ehhez jelen kell lenniük mindkét oldalon.
A csapból is folyó közvetítő hirdetések oka, hogy a legtöbb közvetítő igénytelen és büdös neki a munka. Derogál nekik pro linekdin előfizetést venni, ehelyett kapcsolatfelvételi kérésekkel spammelik az embert, és utána irreleváns ajánlatokat küldözgetnek. Hiába van CV oldala az embernek, hiába tünteti fel az önéletrajza végén, ha a fejvadász annyi fáradtságot sem vesz, hogy az interjú előtt megnézze az oldalt.

A cégek több okból is titkolják a kampányaikat. Kis cégeknél rontja a morált ha egy-egy pozícióra új embereket keresnek. A jelentkezők hajlamosak a cég nevéhez árazni az igényeiket. Egy adott szektorban nagynevű cég nevesített felvételénél tömeges lesz a jelentkezés, különösen ha az érdekes, "álommelót" takar. Végül, de nem utolsó sorban, egy saját neves kampány könnyen vezethet oda, hogy az adott szektorban hirtelen az összes konkurens spec. kitételeket tartalmazó kiegészítéseket kezd a dolgozóinak a munkaszerződésébe beleirkálni. Ezzel nem sokat lehet csinálni.

Szóval, ha ezeken változtatni szeretnél és nagyot szeretnél szakítani, akkor hagyod a crawler fejlesztést, mert a hirdetésnek látszó fostengert akárhogy is gyúrod ugyanaz marad. Amire nagy szükség van, az egy olyan oldal, ahova a munkavállaló regisztrálhat és online teszteken keresztül számot adhat a pillanatnyi tudásáról. Így csak akkor kerülhet a neve mellé az adott ismeret, ha tényleg megvan. Az ismételt tesztekkel mérhető lenne a tudásának az alakulásának a trendje.
A másik oldalon a cégeknek pontos képe lenne arról, hogy mik a leendő munkatárs képességei vagy célzottan, az adott pozcióra szabott tesztekkel válogathatják ki a nekik kellő embert. És ezért fizetni is hajlandóak lennének.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Te is közvetítesz.

Igen, vannak próbálkozások, de főleg csak szoftver területen és nem itt MO-n. Megfelelő háttérrel és marketinggel, könnyen elérhető, hogy a cégek az állásaikat direkt a te rendszeredben hirdessék meg, a te szabályaid szerint. Innen kezdve, ha jól működik, vinni fogja a piacot maga után.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Ez igaz, de a masik oldalrol nezve nagyon nehez helyzetben vagy, ha allast akarsz keresni, mert a cegeknek ott vannak a fejvadaszok, de a munkavallaloknak mi van? Semmi. Senki nincs, aki a te erdekeidet kepviselne a munkaeropiacon, marpedig az irrealis elvaras, hogy mindenki 100%-ban tisztaban legyen mindennel. En peldaul - ha munkanelkuli lennek - szivesen fizetnek is akar egy cegnek, hogy helyettem elemezze ki azt a fostengert, amit a fejvadaszok kitermelnek a megadott preferenciaim szerint, es csak azokat kuldje el, amik valoban jok.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

De, amúgy fordítva is működik. Oda kell menni egy fejvadászhoz, közvetítő ügynökséghez, vagy akármihez, és megkérdezni, van-e ilyen és ilyen munka.

Amúgy butaság azt gondolni, hogy a fejvadász a munkáltató érdekeit képviseli. Nekik is a saját érdekeik az első, mint kb. az emberek 99.99%-ának. ;)

A problema, hogy en nem szeretek random emberekhez odamenni es zaklatni oket, hogy "te, figyelj, van most ilyen allas?" Tudom, hogy ez az en szegenysegi bizonyitvanyom, meg hogy tulsagosan udvarias vagyok, de egyszeruen en nem birom elkepzelni, hogy ilyesmirol szoba elegyedjek olyasvalakivel, akivel meg eletemben ket szot nem beszeltem. Raadasul ez valahol bizalmi dolog is, mivel nem ismerem, nem tudom, nem-e valami szelhamos, aki majd jol legombol egy valag penzt rolam a semmiert.

A Bing szamomra nem egy hiteles forras... mondjuk a Google sem az.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

> egyszeruen en nem birom elkepzelni, hogy ilyesmirol szoba elegyedjek olyasvalakivel, akivel meg eletemben ket szot nem beszeltem

Ugye tudod, hogy nekik az a munkájuk, konkrétan azért kapják a fizetésüket hó végén, hogy emberek odamenjenek hozzájuk megkérdezni, van-e valami állás?

> A Bing szamomra nem egy hiteles forras... mondjuk a Google sem az.

Értem. Tehát a személyes(/emailes/telefonos) megkereséshez szégyenlős vagy, a keresőknek nem hiszel - így tényleg nehéz lesz.

Nem vagyok szegyenlos, nem bizok meg benne. Nem ugyanaz a ketto. Ha valakiben meg tudok bizni, akarmikor odamegyek segitseget kerni tole, de jottment ember azt mond, amit akar.

"Ugye tudod, hogy nekik az a munkájuk [..] hogy emberek odamenjenek hozzájuk megkérdezni, van-e valami állás?"

Tkp nem, ok mennek oda emberekhez, hogy "figyu, van itt ez az allas, erdekel?", ettol fejvadaszok. A penzuket meg azert kapjak, hogy embereket szerezzenek a cegeknek, a modszer vajmi keveset szamit a kifizeteskor.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Jó, felejtsük el. Tömegével (szó szerint, tizes-százas nagyságrend körül) ismerek olyan embereket, akik ilyen cégeken keresztül helyezkedtek el. Nagy részük maguktól jelentkezett, nem kellett zaklatni őket.

Véleménye persze mindenkinek lehet, úgyhogy nem is nagyon fektetnék több energiát az előítéleteid eloszlatásába. :)

Amúgy butaság azt gondolni, hogy a fejvadász a munkáltató érdekeit képviseli.

De egész biztosan inkább a munkáltatóét, mint a munkavállalóét, mert neki a munkáltató fizet. Ráadásul törvény van arra, hogy a munkavállaló, még ha akarna sem fizethetne ilyen közvetítési szolgáltatásért, amit nyilván a különféle csalások, lehúzások miatt vezettek be. De így meg konzerválja a munkavállaló kiszolgáltatottságát. Ő gyakorlatilag mindig versenyeztetve van más munkavállalóval, már a közvetítőnél is.

Folyamatosan a közvetítő(k) és foglalkoztató(k) csoportjával áll szemben egyedül. Egész más lenne a helyzet, ha kvázi "ügyvédként" állna a közvetítő a munkavállaló oldalán, de szó sincs ilyenről.

Szia,

Ez a kulcsszavas cucc (szakma/fejleszto.html) allati, nagyon hasznos dolog. Egy otlet: a kulcsszo kategoriaknak csinalhatnal egy listat, pl. ahol az osszes leirassal rendelkezo szakma elofordul, palyakezdokent vagy palyavaltasnal ugyanis nagyon hasznos peldaul ha be tudod loni, kb. mennyi fizetesre lehet szamitani, mennyit erdemes kerni, ugyanis mostanaban erosen megfordult a piac, es neked kell megajanlanod, hogy mennyi fizetest kersz, ezt viszont mindenfele tampont nelkul eleg nehez.

Nem tudom, milyen kulcsszo-kategoriaid lesznek meg, de azoknak is jo lehet egy index oldal.

Es egy bugreport: rakj ossze valami 404-es oldalt, mert jelen pillanatban feher halalt hal a portal ha nem letezo linket kerek le (http://www.kozvetlen-allasok.hu/lofasz), ami sok minden, de nem hasznos.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

* Közvetlen állások *

Köszi a bátorító szavakat & a bugreportot is. Már ki is javítottam.
Valamikor volt 404 hiba oldal, aztán valahol elveszett az éterben, de most újra megcsináltam.

Megfogadom a jótanácsot, és csinálok ilyen gyűjtőoldalt a kulcsszavas linkekhez, jövő hét közepén már meglesz.

Néhány hete beszélgettem egy HR témában tevékenykedő marketingessel.
Onnan jött néhány gondolat, azokat letesztelném mások hogy látják.

Az egyik hogy ha a munkaerőpiacot x tengelyen a képzettségi szinttel ábrázolom, a közvetítők bevonására a tengely két végén kerül sor. Tehát akkor amikor vagy nagyon magas/speciális képzettséget kell megtalálni.
(Ilyenek vagyunk mi, IT, főleg a szakemberhiány miatt.)
A másik véglet pedig ahol nagyon általános pozícióra, szinte bárki elvégezhetné az utcáról, és ezért nagyon sokan jelentkeznek rá, amiből nehéz kiszűrni ki a legjobb.

Ebből a gondolatból az derül ki, hogy egyrészt én a magas képzettségi szintet tolnám még kijjebb az alkalmazásommal, mivel ezek felvételét könnyíteném meg.
A másik hogy keresnivalóm igazából középen van, amit eddig sem közvetítőn keresztül vettek fel a cégek. Erről a folyamatról viszont lövésem sincs, nem tudom hogy kapcsolódjak rá.

A másik gondolat tegnap ötlött fel, a közvetítők vagy még inkább a hirdetők tevékenységéről. Szóval ha egy cég nagyon akar embert, sok csatornán keresztül fogja ugyanazt hirdetni. Ezzel lényegében elárasztja a piacot, aki keres, ugyanannak a hirdetésnek a másolataiba fog beleszaladni, és a végén ugyanannál a cégnél fog jelentkezni. A többi hirdetés elvész a zajban. Ilyenkor az történik, hogy a munkavállalók sorban állnak az egy hangos cég interjú szobája előtt, míg n darab másik cégnél meg nincs jelentkező, akik nem voltak elég hangosak. Ez a cégek közti versengés eredménye, az ő szempontjukból ez tulajdonképpen normális. Viszont munkavállalói szempontból nézve ez nem jó, inkább mentünk volna egyből a csendesebb cégekhez, ahol több esélyünk van az állásra. Most itt könnyű idekeverni hogy maga az állás mennyire vonzó, de tegyük fel, hogy azok pont ugyanaz, csak másik cégnél.