Elektromos kapunyitó

Fórumok

Sziasztok,

szeretnék érdeklődni, hogy milyen kapunyitó megoldást ajánlotok (már aki használ ilyesmit) kétszárnyú kapuhoz?

Jelen pillanatba a kapu szárnyai kb 2m szélesek, kovácsoltvas jellegű (de annál nagyságrendekkel könnyebb, gyengébb - from Obi).

Eddig ahány embert kérdeztem (mármint aki ilyennel foglalkozik) mindenki mást mondott - emiatt teljesen elakadtam.

Az eddigi "mondások":
- 230V helyett 24V motor, hogyha esetleg megakad valami, akkor ne tekerje meg a kaput (elhajolhat)
- legyen zárt a csiga szerkezet (pl Nice állítólag nem az)
- legyen hozzá alkatrész ellátás (pl Nice-nál állítólag az egész oldalt kell cserélni)

Saját kiegészítés:
- ha a Came motoros garázskapu nyitóval össze lehet kombinálni az szuper volna (nem kell két távvez)
- ha lehet csak 1 szárnyat nyitni - személybeengedéshez - az is hasznos extra
- külterület, alföldön, azaz szeles, poros - nem baj h nem kell havonta zsírozni :-)

Köszönöm előre is a tippeket!

Hozzászólások

A távvezérlés és a motor az két külön dolog. Ha nem vagy megijedve a feladattól, akár egy Arduino-t is ráköthetsz, amit meg kedved és tudásod szerint vezérelhetsz.

az a része tiszta, hogy a távvezérlés és a motor két külön dolog, bár ha szettben veszed, akkor a gyártó ad hozzá távvezérlőt is.
Akkor úgy teszem fel a kérdést, h ki milyen motort/szettet ajánl :-)

ps: ha már megvan a működő rendszer, attól nem fázok, h én IS adjak neki nyitás/zárási jelet.
De először működjön, legyen valaki aki beszereli és vállalja a garanciát is rá.

"230V helyett 24V motor, hogyha esetleg megakad valami, akkor ne tekerje meg a kaput (elhajolhat)"

Nekem fel sem tűnt, mert nem ezt láttam problémának. :)
Persze ez is az, szerintem amit javasolnak annál vegyen eggyel erősebbet motorból. Nekem ez a tapasztalatom a forgalmazókkal, vagy hazudja nehezebbnek a kaput. :)
Szerelési díjat közel semmi értelme fizetni, mert csak megduplázza az árat és szerelési útmutatót minden gyártó ad, így csak felfogatást kell készíteni vagy csak simán fúrni pár lukat. Ha ez kihívás, akkor tényleg nem szabad belekezdeni. Elektromos bekötés pedig 3 eres 230V, dupla szigetelésű kábel, gégecsőbe behúzva. A motorhoz adnak még egy leírást, hogy milyen vezérlést lehet rákötni.
Rádiós jeladóból és vevőből kétféle szabvány van nálunk a 433 MHz az elterjedt.
Én náluk vettem meg mindent: www.overgate.hu

Jellemzően a villamosgépek árama arányos a nyomatékával, a feszültsége, és/vagy a táplálás frekvenciája a fordulatszámával, de ez sem ennyire egyértelmű. Teszem azt, egy soros gerjesztésű egyenáramú villamosgépre egyik eset sem közvetlenül érvényes. Aszinkron gépnek egyszerre kell változtatni a feszültségét a frekvenciával, hiszen az induktív reaktancia frekvenciafüggő. Az elhajlásra meg az a megoldás, hogy a vezérlés észreveszi az akadást, és nem az, hogy alulméretezzük a villamosgépet.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Megnéztem a specifikációkat. A 230V és 24V motor nyomatéka kb egyezik egymással - és az ehhez szükséges teljesítményfelvétel is. (160W)

Mivel P=U*I, azonos teljesítményhez 1/10 akkora feszültséghez 10x akkora áramerősség kell.
sokkal könnyebb észrevenni azt, hogy 8A helyett 15A-ra nőtt az áramfelvétel, mintha 1.5A helyett 2.5A-ra.
ugyanis a megnövekedett áramfelvétel érzékelik a motorok, és ez alapján kapcsolnak le.

A szerelési díjnak az egyik cég 45e+áfa díjat adott meg ami tartalmaz mindent.
(ásás és csőfektetés a két kapuoszlop között, a motorok szakszerű felszerelése és bekötése, a hozzá tartozó szerelvényekkel - 2embernek durván 4-6 óra munka (/fő))
Nem utolsó sorban, ha ők szerelik fel, és 2 éven belül (vagy évenkénti 5e ellenértékű "karbantartatással" 5éven belül) bármi gond van, azt garanciában megcsinálják. Ha felszereljük "okosban" akkor lehet, hogy tudjuk valahogy érvényesíteni a garit, ha gond van...

Számoljuk azt, hogy szerelvény, egyebek ára ~15e+áfa, a munkadíj tisztán 30e+áfa azaz 3e+áfa/fő/óra.
Az egy dolog, hogy gyakorlat nélkül kb 2x annyi ideig tartana a szerelés, mint annak aki főállásban ezt csinálja, a másik kérdés, hogy mennyi ítéled a saját munkádat.
Nem kérdés, hogyha minimálbért kapnék, akkor én állnék neki takarékossági okokból.
Azt se kétlem, hogy megfelelő időbefeketetéssel én is meg tudnám oldani.
De őszintén szólva inkább dologzok szakmámban 10 órát és keresek legalább ennyit, és még garanciális is lesz a munka...

"könnyebb észrevenni azt, hogy 8A helyett 15A-ra nőtt az áramfelvétel, mintha 1.5A helyett 2.5A-ra"

Ez mar tenyleg csak kotoszkodes, de: szerintem semmivel nem bonyolutltabb 1.5A es 2.5A kozott kulonbseget tenni (ez mar azert jelentos kuonbseg), viszont a 8A helyett 15A konnyebben leegeti a szigetelest a rezrol mint az 1.5A helyett 2.5A (nyilvan a nagyobb aramok csak rovid ideig vannak uzemszeruen, inkabb egy meghibasodas eseten szamit).

/sza2

Többnyire egyetértek azzal, amit írtál, egy dolog, ami persze eléggé mellékszál, nem hagy nyugodni. Az áram változása arányaiban nagyjából ugyanakkora. Ebből hogyan jön ki, hogy a nagyobb áram esetében könnyebb detektálni a változást? Teljesen mindegy, hogy 8 mA-t kell megkülönböztetned 16 mA-től, vagy 80 A-t 160 A-től. Egyedül annyi, hogy a nagyobb áram esetében kellemetlenül nagy keresztmetszetek adódnak, nagyobb gond lehet a sönt disszipációja. Persze áramot nem csak söntön eső feszültséggel lehet mérni, hanem a mágneses tér mérésével vagy kompenzálásával is. Elakadást egyébként lehet fordulatszám mérésével is nézni, de valóban az áram mérése a legolcsóbb, legkényelmesebb eljárás.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Anno én is így gondolkodtam, majd párszor megszoptam, hogy nem tudtam kimenni és ekkor inkább megtanultam. Továbbá amikor én állítok be valamit párhuzamosan az akkor inkább a végtelenben találkozik, mint félúton. Nálam pl volt egy "kis" összetartása a garázskapunak és így szorult. Ennyit a szerelőkről. Nincs ilyen képzés, hogy: garázskapu szerelő. Akiket te szakembernek vélsz azok munkaruhába beöltözött emberek. Sokan pl. így hiszik a benzinkutasra is, hogy autószerelő (hasonló ruha) és ezért bíznak benne. :)

OK, nem mondom, h minden mesterember olyan munkát ad ki a kezéből, amire azt mondom: "na ez igen!". Sőt.
De azt továbbra is fenntartom, hogy:
- nekem legalább 2x annyi ideig tartana felrakni a cuccot (mint annak, akinek bár nem szakmája, de heti 3 ilyet felrak)
- ha be**arik a technika, akkor ne az én költségemen legyen javítva, a motor leszerelve, elszállítva, visszarakva.

Ezzel nem azt akarom mondani, h nem akarom tudni, hogyan működik, csak megnyomom a gombot aztán menjen. De kicsit elkanyarodtunk. Nem az a kérdés, hogy ki rakja fel, hanem, hogy milyet is miért olyat :-)