Tesla Motors szabadon felhasználhatóvá tette szabadalmait

Mindenki kedvenc IRL Tony Starkja, Elon Musk blogbejegyzésében jelentette be, hogy szabadon elérhetővé és felhasználhatóvá teszik a Tesla Motors által jegyzett szabadalmakat. Mielőtt a "peace, love, and open-source" hívők meggyújtanák a füstölőt érdemes a felszín alá nézni.
Mr. Musk nem evett túl sok gombát a talpáról és nem is szívott a kelleténél több rakéta üzemanyagot, szimplán a cégének túlélésért küzd. Ugyanis a Tesla Motors egyik legnagyobb problémája, hogy nem tudja eladni az autóit. Ennek az oka, hogy a vásárlók a hagyományos autók mellett az istenért sem akarnak villanyautót venni, a hagyományos gépkocsigyártók meg nem akarnak villanyautót gyártani. Ez egy olyan piaci helyzetet eredményez, ahol a nemlétező versenytársak miatt, a terméküket automatikusan a belsőégésű-motoros gépkocsikkal hasonlítják össze a vásárlók, és az alma-körte hasonlat miatt, egyértelműen a hagyományos gépkocsikat választják. Innen kezdve, hiába uralja a piaci szegmens jelentős hányadát a cég, nem képes eladni a termékét. Logikus lépés, hogy versenytársakra van szükség akikhez hasonlítani lehet a saját termékeket, akiket lehet ekézni, és innen kezdve a szabadalmak mér nem segítséget, hanem akadályt jelentenek. Ugyanis a mai világban, mikor cégek egy lekerekített forma miatt mennek a bíróságon ölre, senki nem áldoz milliókat egy olyan, bizonytalan piacra történő belépésre, ahol valamely versenytárs már minden sarkot bevédett, és az ügyvédei kiéhezett vérebként állnak készen egy jó kis szabadalmi vérfürdőre.
És ez mutatja meg, hogy Elon Musk miért tart ott ahol és miért sikeres üzletember.

Hozzászólások

> Ugyanis a Tesla Motors egyik legnagyobb problémája, hogy nem tudja eladni az autóit

Ezt honnan veszed?
Eddig ugy tudtam, h az a legnagyobb problemaja, h nem tud eleget gyartani.

Vagy inkább az, hogy szinte hetente ég porrá egy-egy Tesla. Már be sem kerül a hirekbe annyira mindennapossá vált. Mint a metrófüstölés. Régen tele volt vele a hiradó, mára már csak az index egypercesei közé kerül be.
-------------------------
Dropbox refer: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

ez egy nemkicsit túlzó megfogalmazás.

Minden egyes tűzeset mögött sokkal súlyosabb probléma állt.

1. eset: autópályán egy teherautóról leszakadt hátsó lökhárítón hajtott keresztül 100km/h óra felett.
Normál autóban garantáltan életét vesztette volna. Itt az akksik fogták fel a becsapódást. Az autó szólt hogy húzodjon félre, és szálljon ki, mivel súlyos hiba történt. Kiszállás után kezdett el égni (bár utána tényleg gyorsan égett.)

Az alsó lemezt megerősítették (többrétegű).

2. eset: garázs leégett. Ez egy picit a Tesla sara, mivel szar kábelcsatlakozót adnak a kocsikhoz. De ez inkább amerika sara úgy en bloc, hogy ilyen szar 110V-al kell pöcsölni.
De a lényeg, hogy a gagyi csatlakozóhoz, gagyi átalakítót is adnak, ami a falból kiáll olyan 30cm-re, aminek már van erőkarja, és kilazul az érintkező a fali csatlakozóknak. És 45-50A-t vesz fel a kocsi töltés közben.

Ezt szoftveresen oldották meg (áramingadozásnál tilt a töltés és visszaveszi 20A-re). Elvileg a jövő csatlakozóiba lesz egy PTC, aztán azzal nézik a csatlakozó hőmérsékletét.
Jó lenne, hogyha az átalakítójuk nem fix lenne, hanem kb. fél méter kábellel jönne. Akinek volt már USB->micro usb kábele az tudja miről beszélek. Lehet kapni egybeöntöttet, kis helyet foglal, de nagyon megterheli az usb-s csatit. Viszont lehet kapni olyan 10cm-es kábellel is (nokia is adott valamelyik telefonjához), azt baromira szeretem, mert kis helyet foglal.

+ Mexikói eset:
Itt valami 80km/h-val kapott el egy villanyoszlopot az ürge (túlélte), a kocsi kevésbé.

+ Milliónyi eset
NINCS több eset. Eddig ennyi. Ez a 3.

Értem én a szenzációt, meg jó beskatulyázni valamit rögtön, de konkrétan a 2 esetben (a háromból) az mentette meg az életüket, hogy Teslában ültek és nem normál autóban.

Sokkal nagyobb probléma, hogy itthon kb. 30milliónál indulna egy ilyen tesla. Ez azért nemkicsit megfizethetetlen kategória, aki közlekedési eszközt akar vásárolni.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ugye tiszta, hogy nem egy felső vagy prémiumkategóriás gyártásban van a ráció, hanem a nagy darabszámú, olcsó termékek termelésében. Egy dolog ha egy svájci órás nem tud eleget gyártani és egy dolog, ha a Q&Q nem tud eleget gyártani.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Lustaság, érdektelenség, értékrendbeli különbség. Válassz egyet.
Képességeim és lehetőségeim is meglennének hozzá, mégis megelégszem annyival ami egy biztos tartalékot jelent, fedezi a kis kutatásaimat, bütyköléseimet, a saját és családom megélhetését. Kell az élethez ennél több?
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

A Tesla mint termék, jelen pillanatban a felső-közép kategóriát célozza meg, ahol lónyálas és hibrid megoldásokkal,jelen pillanatban olyan kisnevű versenytársai vannak, mint az Audi, BMW, DAG, Toyota és társai. Ezek az autók hasonló kivitelt és életérzést kínálnak, mínusz öt-tízmillió forint. Ha leszámítjuk a surrogó villanymotort és tapipaneleket akkor bizony nem épp a Tesla felé billen a mérleg nyelve és bizony pont ez a szektor az, ahol plusz párezer eladott darab vaskosan számít. Tehát igencsak sokat jelent, hogy miképp gondolkodik a vevő és miképp lehet a torkán letolni az árkülönbözetet. Amíg trendi és az újdonság erejével hat egy termék addig lehet, hogy jók az eladási mutatók, de ezek idvel buknak, mert véges a pénzes, technokrata vásárlóközönség.
Az árkülönbözeten lehet faragni, ha a bekerülési költség alacsonyabb, tehát ha az alkatrészgyártók nagyobb volumenben gyártanak. A Tesla ebben a szektorban is érdekelt, lévén nem csak autókat, de hajtásláncokat is gyárt. Továbbá egy beszállítói felfutást, a meglévő know-howjával meg tud lovagolni. Pl. a vevői igényeknek megfelelve megjelenik egy olcsó akkucsomag, azt a versenytársainál hamarabb tudja egy közép vagy alsó kategóriás kocsiba integrálni.
A másik kulcs, ha a terméket tudja a vevő pozicionálni. Ha van a piacon 3-4 különböző kategóriájú elektromos autó, akkor azokat már nem a belsőégésú-motoros kocsikhoz hasonlítja a vevő.
A harmadik, hogy a Tesla hosszútávú életben maradásának a kulcsa az elektromos autók kiszolgálására kiépített infrastruktúra megléte. Ehhez viszont kritikus tömeg kell, az-az legyen elég elektromos autó az úton, hogy érdemes legyen akkucsere és gyorstöltő állomásokba beruházni. Ezt segíti, ha pl. az akkucsere, a töltőcsatlakozó formája szabványosított. És mit könnyű szabványossá tenni? Ami ki van találva és amin nem ül egy szabadalmi troll a markát tartva. És aki láttott már pár média formátum háborút, az tudja, hogy hosszútávon az nyer amelyik jobb feltételekkel adja el a szabványt.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

És ha nem engedheti meg magának? Ha csak az a 4-5 milla árkülönbözet hiányzik a boldogságához? Vagy szerinted az tőlünk nyugatabbra már nem pénz? Vagy szerinted, tőlünk nyugatabbra nem élnek olyan emberek, akik a "szomszédoknak vesznek" autót? Szerinted a Teslanak nem érdeke a mostani eladási volument feljebb tornászni? Szerinted a Teslának nem érdeke lerövidíteni a fejlesztésbe fordított költségek megtérülését? Szerinted a Teslának nem érdeke a lefaragni a per darab fejlesztési költségeket?
Mert ha úgy érzed, hogy ezek nem igazak és baromságok, akkor simán belefér a világodba, hogy a Tesla egy karitatív jócég, és csak a csúnya olajlobbi miatt nem tudja 30 milla alatt eladni a kocsijait és valójában csak jószolgálati célból termelnek villanyautókat....
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

ez nagyon egyszeru: akkor nem vesz teslat.

ha en teslat akarnek venni, akkor 4-5 millio forint mar a "nem penz" kategoria. itt nyugatra mashogy gondolkodnak az emberek, de ketlem, hogy te ezt a gondolkodasmodot a fotelbol meg tudnad erteni.

senki nem mondta, hogy karitativ jo ceg, csupan kurvajo autokat gyart. es ahelyett, hogy valaki fotelbol okoskodna, emberek elmennek es megveszik, es orulnek neki. ez a kulonbseg.

"Mondjuk inkább azt, a Tesla Model S P85 nem is olyan drága egy vele minden tekintetben összemérhető, sok ponton vesztésre álló Audi S7 Sportbackhez képest."

"A Tesla-Audi fogyasztási árharcban tehát messze a Tesla nyer: az ő 278 500 forintjával szemben 1 399 928 forintnyi elégetett benzin áll, azaz egy év alatt 1,12 milliót spórolt a teslás. "

http://totalcar.hu/magazin/technika/2014/04/11/tesla_model_s_tartos_tes…

"Komplikált az egyenlet, a vita pedig úgyis legfeljebb játéknak jó, mert nálunk olyan ritka még egy S7-es Audi is, hogy jó eséllyel életünkben nem találkozunk olyan emberrel, akinek volna egy (hát még Tesla)."

Mondjuk számolhatjuk hozzá a kocsiba ülő óradíját is. Mert elég szopóka, amikor egy töltés feletti utat akar leveretni egy ilyen autót magának megengedő úriember, és a 5 perces tankollással szemben, kénytelen éjszakára valahol megszállni. A Tesla saját kalkulárora szerint, ha normál hálózati töltőt használ az ember, 300 mérföldes feltötltés ideje, 240V/80As-os hálózatról, 10:15 óra. Egy hagyományos 110V/12-es hálózatról 92:06 óra. Valóban megéri egy üzletembernek, ha aznap le akar veretni egy személyes tárgyalást a 250 mérföldre lévő ügyféllel.
Tapasztalatból tudom, hogy személygépkocsival, egy nap alatt, teljesen vállalható oda-vissza a Budapest-Prága útvonal. Ez már nem épp járható egy töltéssel és nem arról vagyunk híresek, hogy Supercharger állomás lenne minden bokor alatt.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

"Komplikált az egyenlet, a vita pedig úgyis legfeljebb játéknak jó, mert nálunk olyan ritka még egy S7-es Audi is, hogy jó eséllyel életünkben nem találkozunk olyan emberrel, akinek volna egy (hát még Tesla)."
Hát, én pontosan kétszer annyi Model S-t láttam már Pesten, mint S7-est, igaz, utóbbit sűrűbben, lent, a garázsban. :)
--
zsebHUP-ot használok!

Az Aston és a Lambo már gyakorlatilag csődbe ment, előbbi a Fordhoz majd arab pénzügyi befektetőkhöz került, utóbbi a Wolksvagenhez. A Ferrari sem önálló cég már régóta, hanem a FIAT konszern része.

A Tesla S jelenleg az egyetlen olyan villanyautó, amit nem veszteséggel árulnak, de ennek az az egyetlen oka, hogy egy drága luxus autónál a vevők benyelik az akkumulátor 4-5 milliós felárát, ami egy tömegmodellnél gyakorlatilag megduplázná az árat. Műszakilag az egyetlen érdekes megoldás a Teslában, hogy eleve elektromos üzemre tervezték a karosszériát, korrektül megoldották az akkumulátorok elhelyezését. Nem hagyományos autót alakítottak át, ahol általában csak simán berakják az akku packot a csomagtartó aljába meg a hátsó ülés alá.

Nem versenytarsakra van szukseguk, hanem infrastrukturara.

He? Itthon azért a 400V nem egy lehetetlen valami. Konkrétan 16eFt-ot fizetsz rá és van értelmesen 3 fázisod.

Az hogy amerikában 120V van, az tényleg szopóág, a 240V náluk 180fokkal eltolt 120V az a vicc kategória.

De európában ilyen hátráltató tényező nincs.

Egy normál amerikai lakásban 120V-nál 5.7x kevesebb teljesítmény vehető ki, mint 400V-nál.
Szóval amikor amerikában 10órát tölt 10A áramfelvétel mellett, az európában elméletileg kevesebb mint 2 óra alatt megvan szintén 10A mellett.

De majd 3x gyorsabban lehet tölteni az amerikai "ipari áramnál".
Mert az tényleg nem várható el, hogy amerikában mindenkinek 80A jusson. Annyi réz nincs a világon...:)

A lényeg a lényeg, hogy egy Tesla 30 perc alatt 270km-es hatótávig tölthető a "fast charge"-os opcióval szerelt modell.

270km vezetés után egy átlagember szeret tartani egy kis pihenőt.

Nincs itt semmi buktató. Mindössze a Tesla egy qrva drága autó prémium kategóriában. Kellene a tömegmodell, de nagyon.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Egy 480km-es hatótávnál ez nemigen probléma. B
enzinnél is kb. ennyi (kocsija válogatja).

De európában nem probléma szerintem (egy dugalj és egy mérőóra kérdése. De hívhatjuk e-autó oszlopnak is. Filléres tétel lenne elvileg).

Amerikában meg a Tesla egymaga megcsinálja a "benzinkútjait".

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Hulyeseg, jelenleg nem tud eleget gyartani.
Viszont az lehet, hogy atal a jovedelmezobb akku gyartasra.
A giga akkumlatorgyar evi 500k elektromos kocsiaksit fog gyartani ez 35GWh energia tarolasara eleg, ami a vilag jelenlegi akku termelese.
Eleve tobb gyar helyet alapozzak le, hogy ahol leggyorsabb a epitesi engedelyezes oda epitik az _ELSO_ uzemet, aztan a tobbi helyre meg, amikor felfut a akku vasarlas.
Ami fel fog, mert az _OLCSO_ akkuknak oriasi piaca van/lesz.
Foleg ha mas gyarak is ontjak az elektromos kocsikat.
A gigaakkugyar 30%-al fog olcsobban termelni, mint a jelenlegiek, mindossze azert, mert gyartasi szempontbol nezve optimalisabb mennyisegben gyart.

--
Live free, or I f'ing kill you.

És szerinted, ha van 4-5 gyártó a piacon, az miképp hat a keresletre? Az akkumulátor gyártókapacitásra? És a Tesla eladhatóságára és a megtérülésére? Mennyire másképp alakul a Tesla keresettsége, ha a bejáratott terméknevét olcsóbban tudja eladni?
Musk a hegy tetején most eldobott a egy hógolyót és azt várja, hogy a kialakuló lavinát meglovagolhassa a Tesla Motors nevű snowboardján. Ennyi.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Szerintem profilváltást látunk.
Demo: Tesla
Új profil: akkugyár

Több lesz a marzs, ha nem kocsit, hanem akkut árul. Ezért free a szabadalom.

Van ebben az akkumulatorgyartasban valami:
http://www.teslamotors.com/blog/gigafactory

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/gigafac…

Az biztos, hogy a jelenlegi felallasban (amikor a panasonictol[1] veszi az akkumulatorait) tomeg villanyautot gyartani nem lehet.

[1]: http://www.teslamotors.com/it_IT/forum/forums/battery-supplier
[2]: http://www.teslamotors.com/about/press/releases/panasonic-and-tesla-rea…

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Kis játékos itt a Tesla. Egy-egy autókonszern tucatnyi márkát birtokol. Ezért gondolom amit.
Nem azt állítom, hogy a Tesla feladja az autógyártást, hanem háttéripari cégként több pénzt fog tudni majd csinálni. Ha ezt teszi, akkor bölcs, mert nem rivalizál, hanem együttműködik. Az együttműködés pedig mindig több pénzt hoz, mint a versenyzés.

Én is alig várom, hogy elterjedjen a Tesla hátha akkor a V12-es autók ára picit lejjebb megy. :)

Milánóban a Tesla szalontól nem messze van a Ferrari szalon és mintha 100x annyian lennének még mindig a Ferrari környékén.

Számomra (magamról, mint célpiacról beszélek) a Tesla (mint termék) megjelenése nevetséges. Egy kis JAG egy kis Maserati egy kis ez meg az. Stílustalan az egész. Amerikából nem fogja megérteni sem az EU-t sem Ázsiát a márka. Ázsiai vevő többségében luxus buzi és rajong az európai luxusért, de neki nincs igénye teljesítményre. EU vevő pedig ennyiért sokkal több esztétikumot és értéket kap más gyártóktól.

Nem tagadom, hogy amit a Tesla képvisel az maga a jövő, de meggyőződésem, hogy nem a Tesla (mint autó gyár) fog meggazdagodni ebből. Viszont vélelmem az, hogy a Tesla mint akkugyár és, mint technológiai fejlesztő nagyot szakíthat ebből a piacból, sőt hamar dominánssá és megkerülhetetlenné tud majd válni, mint pl a Google az okos-telefonoknál. Ahogy elnézem a Tesla a Google modellt követi.