óradíjak

 ( tabanyi | 2012. október 11., csütörtök - 12:08 )

Sziasztok,
A minap bukkantam az alábbi oldalon található IT óradíj táblázatra:
http://ivsz.hu/hu/hirek-es-esemenyek/hirek/ivsz-hirek/2012/05/2012-atlagos-oradijak

Ez most komoly?
Kb. 5 éve költöztem el Magyarországról, tehát könnyen lehet, hogy időközben lemaradtam valamiről, de ezek a nettó(!) összegek még Hollandiában is túl magasak lennének.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

A felmérés szerint ezeket az óradíjakat számlázzák ki jellemzően a szolgáltató cégek. Szerintem reális (mármint tényleg ennyit számláznak általában) nem az ár-érték arányt akarom minősíteni.

nekem ez igy kb a duplajanak tunik mint a realis, bar en sem alkom mar magyarorszagon, de ha tenyleg igy fizetnek (8-10 000)/ora minimum, akkor lehet csomagolok. De ezek az arak 40-50$/ora meg az USA-ban sem atlag, ho jol tudom.

Ez nem a melós bére, hanem ennyi van kiszámlázva az adott munkára. És általában nem az van, h napi 10 órát lehet számlázni, hanem mondjuk 2-őt. Ebből lejön az adó, estébé...

Ok, igy mar mindjart mas, ha ennyit szamlaznak ki, mondjuk 10%-os haszonkultsal, leversszuk a nyeresegeadot, az szja-t tb-t, stb... marad a melosnak 3-4000 / ora, ami mar realis

Hát... A melóst meg fizetik minimálbéren+zsebbe megegyezés szerint. :)

Ennyiert ad el egy vallalat egy ora munkat.
Nezzunk mondjuk egy alkalmazottat, akinek minden munkaorajat 10E ft-ert ertekesitik, es havonta 160 orat dolgozik.
Ez ugyebar 1600000 Ft. Ebbol kell kolteni az iroda fenntartasara, a kiszolgalo szemelyzetre (HR, titkarno, konyveles, takaritas stb.), kell fizetni munkaltatoi jarulekot, SZJA-t, nyugdijjarulekot, TB-jarulekot es hasonlok.
Ez nem a tiszta netto megkeresett munkaber, ne hidd ezt :)

".... es havonta 160 orat dolgozik"

Ennyit dolgozik, viszont ennyit nem lehet kiszámlázni.

A legtöbb helyen a munkaidő 50%-át sem lehet kiszámlázni, nemhogy az egészet.

Ha engem a szolgáltató cég elad egy ügyfélnek egy projektre napi 8 órában, és nem vagyok szabadságon, beteg, vagy nem csinálok valami egyebet (pl. más ügyfélnek is munka, cég belső munka, oktatás), akkor én szépen beírom a 8 órát a time sheetre, valaki a projekten ezt felszorozza a szerződés szerinti árral, elküldi az ügyfélnek, a cég kiállítja a számlát, az ügyfél átutalja a pénzt.

Ha 8 órát dolgozom egy nap de az ügyfél csak négyet lenne hajlandó fizetni, akkor igen hamar a kontrolling beszólna és az egész projektet leállítanák.

Jobb helyeken létezik fizetett szabi, garanciás hibajavítás, belső fejlesztés.

--
joco voltam szevasz

+1

eh, nem akarok vitatkozni

describe "garancialis hibajavitas", "belso fejlesztes"

Egyik sem kotheto ugyfelhez? Valakinek fizetni kell. En is a minden egyes perc kiszamlazas hive vagyok.

Mas kerdes, hogy van ugyfel, aki ezt nem hajlando kifizetni. Es sok ceg inkabb benyeli a bekat, mert a folyamatosan keveset fizeto ugyfel jobb a semmit se fizetonel.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

A garancialis hibajavitas eseten fura lenne, ha az ugyfel fizetne. Elkurtad? elkurtad! O egy mukodo rendszert vasarolt, ami nem mukodik. Ezen hibajavitas elore szamolt bukta amit illik beleszamolni a szoftver fejlesztesenek kezdeten.

Ha mukodo szoftverert fizet, akkor nyilvan 3-4-5x-os szorzo, igy biztosan benne van az arban az utana levo hibajavitas is. De ha az idomert fizet, akkor azt ki kell fizetnie.

Vagyis ha 8 orat fizet neked, akkor te ott hagyod szarkent/felbehagyva ugy, hogy nem szolsz rola neki hogy az szar/felbehagyott.
Ezek alapjan ha vallalsz garit, visszahivhat, hogy nyasgem, ez szar amire max annyit mondhatsz, hogy az es befejezed/megcsinalod ingyen.
Ne adj isten szolsz neki, hogy 8 ora nem eleg erre a munkara, kell meg ra 4 (amit kifizet), vagy jelzed neki, hogy felkesz es ennyi ido alatt ennyire telt (majd o dont rola hogy jo-e neki a szar amire nem vallalsz ertelemszeruen garit, vagy fizeti a maradek idot).

Egy time and material elszámolású projektben (ugye erről beszélünk, óradíj kiszámlázásáról, nem pedig fix áras projektről), az ügyfél a munkáért fizet.

Nem leszállított késztermékért, hanem az elvégzett munkáért. A szolgáltató akkor és azt csinál a rendszerrel, amit az ügyfél kér. Ha hibajavítást, akkor azért kapják a fizetést. Ha új funkció fejlesztését, akkor azért.

Time and material projektben nincs garanciális javítás.

Fejlesztés van, hibajavítás van, tesztelés van, hibajavítás van, ha az ügyfél jónak ítéli, akkor élesbe menés van, aztán pedig rendelkezésre állás és karbantartás van. Hibajavítás, ez-az.
Ezért mindenért fizet az ügyfél.

vagyis nem vállalsz semmilyen garanciát az elvégzett munkádért

De - de az nem ingyen van. Ugyanis idoalapu projektnel maga az ott toltott ido, amiert fizetnek - ez a fo kulonbseg. A fizetes szempontjabol irrelevans az elvegzett munka minosege, mert a szerzodes orakrol, es nem termekekrol szol. Az orak elteleserol pedig a Time & Co gondoskodik, nem pedig en.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

Vagyis szabadon csinalhatok szart mert ugy is kifizetik?

sajnos igen. Nem olyan régen találkoztam én is egy hasonló esettel. Egy külső cég fejlesztett le egy modult, és szar lett. Sok hiba volt benne, amik a nálunk elvégzett tesztek során derültek ki. Természetesen mondták, hogy javítják, de a plusz fejlesztési időt ki kell fizetni... Nagyon nem lehet mit csinálni ezzel, mert idő nincs újrakezdeni más céggel. A képemről lesülne a bőr, ha az általam megírt kód szar lenne, és nem lennék hajlandó kijavítani ingyen, de nem mindenki csinál nagy ügyet a kezei közül kiadott munka minőségéből.

mondjuk az is mekkora, hogy egy naplozassal is foglalkozo ceg termekeben bug volt, ami miatt pont az a feature nem mukodott, amiert megvettuk a termeket. (Csak ezert) support szerzodest kellett kotni, hogy ezt leirjak (o, igen, tenyleg bug van benne), es ertesitsenek, hogy ok, kijott a frissitett verzio, ami javitja a bogarat...

Miert kell nekem sajnalnom a Klubradiot?

Eleinte. Az ügyfél nyilván pampogni fog, hogy elégedetlen a munka minőségével. Először a náluk dolgozó munkaerőt vonja kérdőre, ha nem látja a változást, akkor legközelebb nyilván a cég illetékeseinél fog panaszkodni. Amire vagy jön megfelelő válasz (pl. helyrerakják a dolgozót, aki megjavul, vagy küldenek jobbat), vagy az ügyfél kirúgja a céget. Ha az adott munkavállalóval vannak ilyen gondok, és minden ügyféltől visszajönnek a hasonló panaszok, akkor meg a cég fogja azt a dolgozót kirúgni.

Igen, ez igaz, csakhat ugye a tema arrol szol, hogy idoalapu projektnel a fizetesnel szamit-e a munka minosege. Az pedig sajnos nem.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

akkor en vagyok az egyetlen, hogy az adott idoszakba szamolva en mukodo kodra gondolok (ha elbenazok valamit ami egyertelmuen a sajat hulyesegem es nem a hianyzo/szarul specifikalt mukodesbol jon, akkor bizony gariban megcsinalom)

Nem erted a lenyeget. Ha van egy projekt, amire az ugyfel T idot hajlando kifizetni (mert T ido mulva a rendszernek mukodnie kell, pl. elindult reklamkampany, modosulo jogi kornyezet stb.), es a projekt elkezdese utan T ido mulva at kell adni (mert o idot fizet meg, nem szoftvert), akkor T ido mulva, amit kap, azt kap. Ha T/2 ido kell valojaban egy ilyen szoftver elkeszitesenek, akkor megkapja, amit vart, csak ketszer olyan dragan. Ha meg valojaban 3T ido kell a megvalositashoz, akkor nem kapja meg, azt amit vart, legfeljebb akkor, ha meg 2T idot kifizet.

ez igy vilagos, viszont a T ido alatt megirt kod ne legyen mar szar, csak azert mert...;) En erre akarok utalni, nem masra:)

Ez mar az un. agilis modszertanok egyik alapelve: T idonkent adunk ki szoftvert, ha kell, akkor a funkcionalitast csokkentjuk, es soha sem a minoseget.
Ugyebar a waterfall es RUP es hasonlo fejlesztesi modellek eseten pedig T ido eltelte utan elofordulhat, hogy 0 mukodo kodod van, de van ket tonnanyi tervezesi dokumentaciod.
Mondjuk ugy, az agilis modszertanok alapja: tervezzunk csak annyira elore, amit mindannyian (megrendelo es szallito) fel tudunk fogni esszel es nagy biztonsaggal elore tudunk latni (pl. ket het alatt lehet tudni, hany ember az, akire szamithatunk, ki megy szabadsagra, ki mond fel stb.), mig a nem agilis modszertanoknal ezt nem lehet tudni. Mondjuk mar fel evre elore sem fogod tudni, hogy el tudod-e vallalni a munkat, lesz-e ra eleg embered, a megrendelo meg nem tudja, hogy valtozik-e az o marketingstrategiaja, a jogi kornyezet vagy mas egyeb tenyezo, ami az egesz projektet feleslegesse teszi.
Osszegezve: az agilitas nem szol masrol, mint kis, apro, egymastol lehetoleg fuggetlen funkciok szallitasarol, amibol majd a vegen osszeall a rendszer. Persze ez kikenyszeriti a normalis architekturat is, hiszen soha nem tudhatod, milyen keressel jon az ugyfel egy honap mulva, elore kell gondolkodnod. Mig ugye waterfall eseten barmikor mondhatod, hogy "haaat, nem ez volt megbeszelve egy eve".

Idézet:
Mig ugye waterfall eseten barmikor mondhatod, hogy "haaat, nem ez volt megbeszelve egy eve".

Tipikus példa: silverlightra fejlesztés :)

Mivel egy time and material projekt, elég könnyen leépíthető, és a szolgáltató lecserélése nem túl nehéz, ezért a szolgáltatónak nem érdeke, hogy szar kódot adjon le.

De simán lehet, hogy az ügyfélnek viszont érdeke. Voltam már olyan szituációban, hogy az ügyfélnél volt egy szigorú határidő az élesbe állásra, és annak ellenére, hogy jeleztem, hogy az előzőleg betervezett tesztelési időszak miatt októberben le kellene zárni a fejlesztéseket, mert egyébként a tesztelők nem tudnak mindent lefedni, az ügyfél úgy döntött, hogy inkább nem tesztel egyáltalán semmit, és az utolsó négy hétben is új funkciókat építsünk a termékbe.
Az élesbe állás után inkább hétvégi ügyeletet fizettek, hogy ha valami baj van, legyen, aki elhárítja. Lett baj. Az emberek dolgoztak, megkerülték a problémát, aztán az éles üzem mellett pár héten keresztül folyamatos hibajavítás és tesztelés zajlott.

Az ügyfél pedig boldog volt és elégedett.

Ha van idő, az emberek nem fognak direkt szar kódot leszállítani. Az persze előfordulhat, hogy a tesztelés során nem vesznek észre valamit, vagy valami csak ritka események együttes bekövetkezésekor jön elő. De ez, jellemzően simán T&M alapon lesz kijavítva, és senki nem gondolja, hogy ez gáz, vagy elkúrása a dolgoknak.
De a jellemzőbb az, hogy nincs idő, tehát azt szállítja le a szolgáltató, ami akkor épp készen van. És mivel mindenki tudja (ügyfél is és a szolgáltató is), hogy a cucc nincs kész, vagy nincs teljesen letesztelve, így bele van kalkulálva a költségvetésbe a további munka. Ez alapján nincs olyan, hogy "garanciális" hibajavítás. Csak sima fizetett hibajavítás van.

És?
Te is írod: belső munka és oktatás is van. Vagyis egy hónapban nem számláz annyit a cég utánad az ügyfeleknek, mint amennyit te munkával töltöttél.
Nem arról van szó, hogy te 8 órát melózol az ügyfélnél, és csak 4-et akar fizetni.
Hanem arról, hogy mellette van még egy pár olyan feladat is, ami nem termel pénzt.

Egyébként meg te tisztán T&M alapon számlázott projektről beszélsz,ami nem létezik. Ügyfél sem hülye, hogy ha ott bénázik órákat a jómunkás ember, akkor fizessen minden órát.
Álltalában van egy számított időkeret az adott projektre, és ha túlcsúszik, mert szopó van az nincs fizetve, kivéve ha a szopás az ügyfél hibája. Álltalában ezt be szokták kalkulálni az időbecslésbe, de időnként van úgy, hogy nagyon szopó van.

eh, nem akarok vitatkozni

#define benazik.

Az ugyfel azert fizet outsource-t, mert nincs insource a feladat megoldasara. Az esetek nagy tobbsegeben hozzaertes sincs. Nehogy mar odajojjon nekem a CEO es megszakertse az _en_ munkamat, hogy en nem dolgozok, csak benazok.

A masik, hogy ennel azert picit arnyaltabb a helyzet. Nem mindig egyszeru eldonteni, hogy kinek a hibaja a csuszas, ilyenkor aztan lehet harcolni. Es ritka az, amikor az ugyfel elismeri a sajat hibajat.

Aztan a kis magyar ugyfelhelyzetrol nagyon vicces sztorikat lehet olvasni, peldaul itt, a Kocsog Jozsefet, es ceget bemutato cikkeket erdemes atnezni, na az a szomoru magyar rogvalosag.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

#define benazik.

Az ugyfel azert fizet outsource-t, mert nincs insource a feladat megoldasara. Az esetek nagy tobbsegeben hozzaertes sincs. Nehogy mar odajojjon nekem a CEO es megszakertse az _en_ munkamat, hogy en nem dolgozok, csak benazok.

A masik, hogy ennel azert picit arnyaltabb a helyzet. Nem mindig egyszeru eldonteni, hogy kinek a hibaja a csuszas, ilyenkor aztan lehet harcolni. Es ritka az, amikor az ugyfel elismeri a sajat hibajat.

Aztan a kis magyar ugyfelhelyzetrol nagyon vicces sztorikat lehet olvasni, peldaul itt, a Kocsog Jozsefet, es ceget bemutato cikkeket erdemes atnezni, na az a szomoru magyar rogvalosag.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

"#define benazik."

Üzemeltetési feladatoknál pl. ugyanazt a hibamennyiséget az egyik ember 10 óra, a másik 6 óra, a harmadik meg 1 óra alatt is képes megoldani, tapasztalattól, probléma megoldási képességtől függően.

Ha a kevésbé tapasztalt kolléga megy ki hibát elhárítani, óradíj alapon, akkor előfordulhat, hogy az ügyfél kétszerannyi órát kap a számlán, mintha a másik kolléga ment volna ki.
Mert pl. a tapasztalt kolléga már találkozott az adott problémával, aki kiment pedig szép lassan végigdebugolta a teljes rendszert mire megtalálta a gondot.

Ezért írtam, hogy álltalában az ügyfél sem hülye, hogy elfogadjon egy tisztán óradíj alapú, időplafon nálküli ajánlatot, hogy aztán majd valami kezdő szép komótosan nála tanulja meg a problémamegoldás rejtelmeit, és közben ketyeg az óra.

Es nyilvan a szolgaltato se hulye, ha teheti, nem ilyet kuld oda, mert ez egyreszt rontja a hitelet, masreszt pedig kockaztatja, hogy a vegen megiscsak kell a dragabb oraberu "tapasztalt" kollega segitsege (ugye elvben minel tapasztaltabb vagy, annal magasabb az orabered, legalabbis a fonokod szamara). Csakhogy ugye itt sok veges parameterrol beszelgetunk: veges mennyisegu "tapasztalt" ember all a szolgaltato rendelkezesere, es az ugyfel turelme is veges tud lenni, ez utobbi raadasul tag parameterek kozt valtozik. Ha pl. minden "tapasztalt" kollega foglalt, az ugyfel megis P1 prioritasu hibat jelent be, akkor mit csinalsz? Bedugod az egyiket a fenymasoloba? Akkor mar az is kisebb arcvesztes, ha valaki kimegy.

Nagyon nem lehet ezeket a dolgokat csak egy oldalrol szemlelni.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

Láttam én már olyat, nem egyszer, hogy jellemzően a táblázatban feltüntetett órabérek többszöröséért ment ki valaki az ügyfélhez, és nem volt benne sok köszönet.
Mivel egyszer sem én voltam ez, ezért nem tudom, hogy ezt hogy ideologizálják meg, de a tapasztalatom szerint az ügyfélnek baromira nem tetszik, viszont nincs választási lehetősége.

Mert mondjuk hoztak egy stratégiai döntést, és vettek valami berendezést, és ha karbantartás vagy hibaelhárítás van, akkor csak egy helyről lehet segítséget kérni.

Ha csak egy helyrol lehet segitseget kerni, akkor mihez merjuk a minoseget? Mert ugye az valahol relativ fogalom.

Egyebkent meg foleg uj termekeknel elofordul az, hogy a termek mar a boltokban van, de a tamogatas okitasa meg tart.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

Mihez mérjük?
- korábban ugyanettől a cégtől itt járt ember teljesítményéhez
- szerződésben vállalt teljesítményhez
- más beszállítók hasonló termékeinek hasonló hibáinak elhárításához
- az álmainkhoz :-)

Réges-régi történet, de...
A helyi földesúr hívatta a lakatosmestert, mert az egyik ládájának elhagyta a kulcsát. A mester épp nem ért rá, így a segédjét küldte el. A segéd rövid időn belül lelkendezve rohant vissza, hogy "Mester úr, sikerült, már a harmadik kulcs jó volt hozzá!" Erre a mestertől kapott egy épületes méretű maflást, amúgy visszakézból, azzal a megjegyzéssel, hogy "Mi a fenéért fogok én most pénzt kérni az uraságtól? Azt a kulcsot el kellett volna dugnod, és kétszer visszajönni szerszámokért, mielőtt kinyitod, te balga!"

sztem alkalmazotanként max 100 órával lehet számolni. Mert ugye van szabadság, betegszabadság, továbbképzés és egyéb nem leszámlázható munkák pl:garancia, vagy a munkáltató részére végzett munkák. Egyes helyeken pl az esetleges 13. havi bér függ a betegszabadságon töltött időtől, persze nem kimondva, de rá lehet jönni.

"sztem alkalmazotanként max 100 órával lehet számolni"

Ezt így nem lehet kijelenteni. Cégprofiltól, munkakörtől, szerződéstipusoktól és még pár dologtól függ. De sok esetben még a 100 is túl sok, hidd el. Tapasztalat.

Ezen ne vesszünk össze. Te azt írtad fentebb, hogy "A legtöbb helyen a munkaidő 50%-át sem lehet kiszámlázni, nemhogy az egészet" én meg 160 munkaórát figyelembe véve 62,5 % -ban jelöltem meg a max-ot. Egyébként neked szántem hanem persicsb-nek a 10k-s órabérrel betermelt 1 600 000 Ft -ra akartam reagálni. Bocsi

igazad van....
Felesleges ezen tovább rágódni.

Ez nem a dolgozó órabére, hanem az őt foglalkoztató vállalkozó ennyiért ad(hat) el egy szakember órát, amennyiben a számlázás óra egységben történik. Ezekből a kiszámlázott órákból kell aztán kijöjjön a dolgozó bérköltsége, a ráterhelt költségek stb.

Szerintem is elég magasak, mármint átlagnak szerintem sem túl informatívak. Jobb lenne szegmensekre bontani pl. nagyvállalatnak dolgozó sap fi/co tanácsadó meg a mikrovállalkozó bárszámfejtőnek tanácsadás címén laptopkarbantartást végző szaki nyilván nem egy kategória, itt meg egy kalap alatt van átlagolva tanácsadás cimkével.

" az ÁFA nélküli (nettó) vállalkozói óradíjak szerepelnek " - ezt olvastátok ? Vagy a jelentését kell megmagyarázni ?

"óradíjakat, melyeket a vállalkozók a piacon alkalmaztak a 2012-es évben. "

Ez az a pénz amit a főnök beszed utánad. Amit Te kapsz az változatlan maradt.

vagy ha TE magad vagy a vállalkozó, akkor ennyit számlázhatsz..

Igen. De persze ebből a leginkább az állam részesül, második körben a járulékos költségek fedezése, harmadik körben a fizetése a munkavégzőnek és a legvégén ami a főnöknek marad vagy nem marad ...

[off]
Magyarországon a sorrend inkább ez:

1. a főnök (mert ugye a gazdasági válságban is muszáj a luxusautót cserélni, mert milyen már az, hogy a tavalyi kékszalagra is ugyanezzel a kocsival érkezett... meg az okostelefonja is a tavalyi modell. Nomeg az asszony is a vérét szívja, hogy idén még csak kétszer voltak kéthetes luxusnyaraláson...)
2. az állam (adó, járulék, stb.)
3. esetleg a beszállítók, de csak amelyik már nagyon anyázik
4. a melós, ha marad neki valami. Ha nem, akkor következő hónapban újra próbálkozhat...

Esetlegesen a 3. és 4. pont prioritása néha felcserélődhet, ha a melósok lázadoznak jobban...
Amit Te leírtál az egy idális, de ebben az országban egy utópisztikus helyzet lenne, hogy a főnök marad a végére, ha marad marad, ha nem akkor nem alapon...
Persze a cégét senki nem karitatív céllal, emberszeretetből csinálja, hanem, hogy neki is jó legyen. Csak a többség szeretne annál nagyobb lábon élni, mint amit az adott cég teherbírása elvisel. Így muszáj a költségvetést megszorításokkal valahogy befoltozni (nem fizeti be az áfát, adót. Vagy nem fizeti ki a melóst vagy a beszállítót), nehogy a főnök eltúlzpttt életszinvonala csorbát szenvedjen.
[/off]

Sosem értettem az ilyen hozzászólásokat. Senki nem tiltja meg, hogy a saját vállalkozásodban te legyél a főnök.

+1000

Átfogalmazva ugyanez: a hazai kisvállalkozások vezetői mindig tudnak mondani jó indokot, miért kell minimálbérre bejelenteni/vagy nem bejelenteni egyáltalán az alkalmazottat, aki jó eséllyel három ember munkáját végzi. És arra is mindig van jó indok, miért is kell saját magának 20 milliós luxusautót vennie. Válság ide-oda.

Ha az ember nincsen megbecsülve (3ember munkáját végzi fél ember áráèrt) akkor
- indítson saját vállalkozást
- tegye szóvá - kèrjen emelèst
- keressen új helyet ahol megbecsülik
- amennyiben a fentiek nem opciók, akkor kezeltesse az önèrtèkelési zavarait.

+1
A felső vezetés és a női combok hasonlóak: nem kritizálni kell őket, hanem bekerülni közéjük.

Vén kecske is... De igazad van :-D

Az indok egyszeru, amig sorban allnak azok a hulyek akik megcsinaljak addig konnyen megteheti. Ennyi. Ezen meg a munkavallaloknak kellene valtoztatni ...

vagy leginkább büntetni kéne rendesen és lassan mindenki félne...

mit kéne büntetni? az illegális (nem bejelentett) munkát? Jobb helyen még szerszámot sem vehet az ember a kézbe bejelentés nélkül. A rosszabb helyek, ahol napokig nincsen bejelentve, meg is érdemlik a komoly büntit.
Ja, és a jómunkásembert is kéne büntetni, hogyha feketemunkán kapják, akkor kizárják a segélyezésből is.

azt hadd kérdezzem meg, hogy Hollandiában mennyit fizetsz egy villany/gázszerelőnek?
(és mennyi fizet egy xy cég az informatikusnak aki kimegy 2-3 órát dolgozni?)

Számoljunk mondjuk egy átlagos 12000Ft+Áfa óradíjjal. Jó esetben 6, de inkább 4 órát tudják
így dolgoztatni a vállalatnál az informatikust a 22 munkanapból. azaz 12000*4*22= 1 056 000 Ft
mivel egy dolgozó évente 1 hónapot tölti a megérdemelt szabadságot, ezt vonjuk le:
1 056 000 / 12 * 11 = 968 000 Ft ennek vmivel több, mint a fele elmegy mindenféle járulékra, marad ~450 000 Ft
A cégnek ebből ki kell fizetni a munkaeszközt, irodát, egyéb rezsit, vezető(k) bérét, jó esetben meg is kapja a dolgozó belőle a ~250-300 000 Ft fizetést.
Az ugye más kérdés, hogy 12 000Ft-os óradíjjal feketén ezt megkereshetné 3 nap alatt, de abban az esetben a főnöke, az orvosa és a választott képviselője is éhen maradna.

"azt hadd kérdezzem meg, hogy Hollandiában mennyit fizetsz egy villany/gázszerelőnek"

Kb. 2 órája lépett le tőlem a gázszerelő. Nem hollandiában, itt magyarországon.
10 (tíz!) percet volt itt, mert csak át akartam nézetni a kazánt még a fűtési szezon előtt.
12500 Ft-ot gombolt le tőlem. Szakszervíz, számlára, bruttó, de akkor is k. jó óradíj.

Még mindig jobb, mint a kéményseprő. Az csak megkérdezte, hogy jó-e a kémény, aztán egyből adta is a számlát az ellenőrzésről.

azért a kéményseprő "hivatal". Annyit kér amennyit akar, úgyis kifizeted, csak tudjál fűteni. (tudom, szabott ár van - de ha azt megemelik kétszeresére, akkor is ki kell fizetned)

Hát nálunk egy egyszemélyes kft(úgy értem egy magánszemély a tulajdonosa) végzi a munkát és neki fizetünk.
Semmi értelme az egésznek csak a kéményszámoláshoz értenek. Tavaly mondtam a kéményseprőnek, hogy pucoljuk ki a kéményt. Hát olyan kelletlen volt, hogy elkértem tőle a felszerelést és én ugrottam ki a tetőablakon majd fel a kéményhez. Egyébként nem volt utána sem kosz a tisztító nyílásban.

Nem mindenhol ilyen azért. Múltkor nekünk ténylegesen ki kellett takarítani (első üzem volt több év után, ráadásul akkor sem mi használtuk) és egyrészt megcsinálták, másrészt tényleg jött is ki cucc rendesen.

Ha azt mondod, hogy nézze meg, akkor is annyit kér.

az a fura, hogy konkrétan ugyanaz az ember háborodik fel, amikor 2 óra informatikai munkáért elkérek uannyit, mint Ő tőlem fél óra szakmunkáért.

+1

Igen, ez teljesen reális. Az átlag körüli értéket "szokás" számlázni. Attól függ mennyire "jó fej" a cég, vagy épp mit vár el tőled, mennyit szoktak rendelni stbstb.
Akár honnan is nézzük, az elmúlt évek adótábláit, a kiszámlázott nettójának 54%-a a került mindig is elvonásra, mire ebből költhető fizu lesz a kezedben...
Ahogy olvasgattam az elmúlt évek összehasonlításait, adó elvonás szerint itthon elég magas ennek a szintje. Más államokban kevesebb, akár 20-30%-al! Tehát elképzelhető, hogy másutt épp ezért kevesebbet kérnek ugyanazon munkáért.
Profitot termelni pedig akkor tudsz, ha 10 perces munkáért legalább 1-2 órát le tudsz számlázni.
Miért? Mert a helyszínre kijutás is benne van a munkaidődben. Van ahol 10 perc alatt ott vagy, van ahol csak a belvároson átvergődni több mint 1 óra. Az egyik hoz, a másik visz... és akkor az állásidőről nem beszéltük, meg az otthoni autodidakta képzésről, görcsölésről. Persze itt nem a vízvezeték szerelőről van szó. A bal és jobb menetről nincs mit továbbképezni... :)
Erről szól a TV szerelő vicc is. Akit 30 évesen a a mennyországba szólítanak és reklamál Szent Péternél, hogy ugyan miért?
Mert a leszámlázott óráid alapján fiam Te a számításuk szerint már legalább 102 éves vagy! :O

Pontosan. Rezsióradíj, benne van minden. A vizesek egyébként nem foglalkoznak bal menetes cuccokkal, az ugyanis az éghető gázoknál használatos, ellenberger kell nekik ötrétegűvel, meg rézzel foglalatoskodni :)

Mielott eljottem az utolso honapokban en is ennyiket szamlaztam. De szerintem is kb a fele realis. Bar nagyon fugg attol is, hogy mit dolgozunk, mert ugye a csirkebolt weboldalara osszehasonlitva az autogyar belso diagnosztikai szoftwerere nem fognak ugyanannyi oradijat kifizetni.

Magyarorszagon nem elsosorban az oradijakkal van a baj, most sem szamlazunk nagysagrendekkel tobbet, de a fizetesi moral es a bizalom teljesen mas. Otthon orultem, ha kifizettek egyaltalan (hat meg ha idoben), itt par napos csuszast sem tudok elkepzelni. En emiatt jottem el. Na jo benne volt a NAV keze is erosen, jogtalanul lefoglaltak munkaeszkozoket, utana megallapitottak, hogy nem volt szabalysertes, de a gepeket meg mindig nem kaptam vissza. Most mar tartsak meg maguknak. De a lenyeg, hogy az allamban sem lehet megbizni, sem a magyarokban, sem a magyar autosokban, mert nem lephetek le a zebrarol nyugodtan, mert ha latja, hogy indulnek, meg ralep a gazra is, hatha meggondolom magam. Az allam meg ott szivat, ahol tud, mert becsuletes adofizetokent tolem le tud gombolni akarmennyit munka nelkul, a valodi bunoket nehez kinyomozni.

A magyar ugyfelekben sem lehet bizni, mert nem fizetnek vagy nem fizetnek idoben. Hiaba a szerzodes, akkor sem.

+1,fejtõl bûzlik.
Amikor az állami megrendelésbel alvállalkozót vègrehajtják, a be nem fizetett közteher miatt - miközben a fõvállalkozó sem lett kifizetve, na, ez a szomorú.

"...sem a magyar autosokban, mert nem lephetek le a zebrarol nyugodtan, mert ha latja, hogy indulnek, meg ralep a gazra is, hatha meggondolom magam."

Nem igaz.

Pedig nekem is van ilyen iranyu tapasztalatom... es sajnos - bar nem altalanossagban - sok idiota autosra igaz.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

+1, 20-ból 19 alkalommal lassít, átenged. Mondjuk a buszosok jól kicentizik.

bocs, ez melyik város? mert speciel Kecskemétre nem igaz. (úgyértem talán 50-50% - főképp a nők azok akik úgy gondolják, hogy nem csak az ajtóban, hanem a zebrán, kocsival is elsőbbségük van)

De igaz.
Cafolj meg.

Nem igaz.
A cáfolat egyszerű. A fenti egy általánosítás. Minden magyar autósra vonatkozik. De nem minden magyar autós viselkedik így (sőt!). Szóval cáfolva.

nem mindre, ennyiben igazad van. engem a buszok is megpróbálnak elbaszni, ha a buszmegálló előtt járok épp, mert nekik kibaszottul számít az 3 sec amivel korábban ér be a megállóba.

Azt számold bele, hogy az üreresen 15-25 tonnás buszokkal, főleg tele utassal nem pont nyerő ha állandóan satuzik. Sokkal inkább a kismillió rendes méretű autóstól várnám, hogy ha már messziről lát, akkor villog és lassít (tehát meg sem kell állnia!) amíg azzal az 5 lépéssel átérek. Ezzel szemben le se szarják a kedves gyalogost, sőt van amelyik dudál ha a zebrára merek lépni vagy marhára fel van háborodva ha nem hagyom kikanyarodni. Vicces módon az "optimalizált" és "valódi" német rendszámos autók között is érezni a különbségset, mert a "valódi" gondolkodás nélkül átenged. Szegények azt szoktál elfelejteni, hogy van ellenkező irány is, amelyik nem biztos, hogy ily előzékeny.

Na igen. Es tenyleg az a durva, hogy elmentem Csehorszagba ket napra, es bakker nem tudtam olyan zebrat talalni, ahol ne engedtek volna at - ugy, hogy fel percnel tovabb nem kellett allnom. Meg egy viszonylag forgalmas uton is kaptam elsobbseget. Hazajovetel utan komolyan szokni kellett, hogy tobbet kell varni.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

Javaslom Olaszországot kipróbálásra. Ott konkrétan a _járdán_ akart a kisteherautós elgázolni, de az, hogy a városok történelmi, turisták által látogatott részén is padlógázzal közlekednek, a gyalogosok meg csak ugrálnak félre, ahogy tudnak, teljesen bevett eljárás. Zebránál megállni? Inkább dohányzik és mobilozik tovább, örülj, ha nem üt el.

Én úgy érzem, itthon javul a helyzet, legalábbis a gyalogosokra való figyelés szempontjából. (És ezt se feledjük, sokszor a gyalogos sem gondolkozik. Pl. inkább átgrasszál az autók között, mintsem hogy használná a felüljárót, aluljárót stb.)
--
http://www.open-st.eu

Nyilvan a gyalogosok se angyalok, nem is allitottam ilyet.

Hogy javult volna a helyzet... hat talan, valamicsket. Reszben, mert valoban kevesebb auto van az uton, talan a barmok egy resze is otthon maradt. De ez meg nem change in minds.
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

....és olyan messze nem is kell menni, én Kárpátalján találkoztam ezzel a viselkedéssel, ahogy közeledtem a zebrához már lassítottak is, néztem a hátam mögé hogy mi van, ki jön mögöttem? :)

Rózsár Gábor (muszashi)

Jo, hat nekem az elso onallo kulfoldi utazasom oda vitt :-)
--
Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal

Már a kelettől is lemaradtunk, nem csak a nyugattól...

Cangáról van szó, gyalog nem megyek a járdaszélére, hogy a buszos lássa, hogy nem ugrok elé. Sőt, biciklivel is kiengedem a buszt, bár integetni szoktak néha, hogy húzzak eléjük, mert ott látnak.
Ne satuzzon, nem gta2 ez, hogy csak 10 méterre jelennek meg az objektumok, lát ő már 300 méterről is, nagy, jollathatosagi-sárga, vagy narancssárga kabát, piros villogóval hatul és fehérrel elöl (nyilván ez hátulról nem számít) a kerékpáron + a kötelező macskaszemek pedálon, kerekeken.

Ne aggódj, Debrecen is "világváros", a német rendszámúak itt is ilyenek.

Mondjam azt, hogy nekünk egy svájci cég lógott többtízezer euróval egy évig? És még most is lóg kb. kétezerrel (csak mert miért ne). És próbálj meg innen jogot érvényesíteni ott...

--
Gábriel Ákos
http://i-logic.hu

#define svájci cég?

Svájcban bejegyzett magyar vezetésű cég is lehet :)

--
joco voltam szevasz

feliratkozás

----------
Az Örömtündér minden évben ellátogat a Földre és akit megérint a pálcájával az Boldog lesz! De esetleg az is megtörténhet, hogy kiveri belőled még a sz*rt is... (by radcsong)

+1

Nalunk a rendszergazda orabert 4000-9000+AFA. Programozok meg projekten vannak, szoval nem tudom, mennyi az oraberuk, nyilvan attol fuggoen lehetne szamolni, mennyi ido alatt van kesz egy projekt :)

(rg oraber: erosen fugg, hoyg helpdesk melorol van szo vagy serverrol, egyszeri megbizas vagy folyamatos, stb. Mindig megallapodas kerdese az ugyfellel)

--
http://www.micros~1

ebbe azt is számold bele, h. ez eseti munkák órabére, ha valakit hosszabb időre ad el a cég, akkor ebből elég sokat el kell engedni hogy az ügyfél kifizesse

azt meg nem irtatok (az idod hany %-at szamlazod ki szalban), hogy akkor mi van, ha te napi 8 orat ulsz az irodaban, es eppen varod a megrendelest...

Miert kell nekem sajnalnom a Klubradiot?

az attól függ: a saját irodámban ülök - 0 órát számlázok
az Ügyfél kérésre az Ő irodájában ülök - legalább 50%-t, de inkább 100% számlázok.
Ha nem csinálok neki semmit, de a kérésére ott vagyok, akkor mást sem tudok ez idő alatt tenni.
így fizesse Ő az állást, vagy ne kérje, hogy ottlegyek.

Azt hiszem keveredik a rezsióradíj és a fizetés fogalma.
> Sol omnibus lucet.