A gépet 1990-ben augusztusában mutatták be a párizsi CNIT Centerben, hónapokig tartó "lebegtetés" után, egyszerre a CPC 464 Plus és a CPC 6128 Plus gépekkel. Bolti megjelenése egy hónappal későbbre tehető, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Spanyolországban, és Olaszországban lehetett megvásárolni. Kezdő ára Nagy-Britanniában 99.99 Font, Franciaországban 990 Frank. A legtöbb játék ára 25 £ volt. A gép mellett a tápegység, két vezérlő és a Burnin 'Rubber autóverseny is a csomagban volt.
A gép fogadtatása eleinte kedvező volt, az angliai Computer and Video Game magazin technikailag lenyűgözőnek tartotta a konzolt, és olcsó ára miatt nagy jövőt jósolt neki. Pozitívan bírálta a graikai képességeket a lap, de erős kritikát kapott a hangbeli teljesítménye, és a kontrollerek minősége, kialakítása miatt. Az ACE (Advanced Computer Entertainment) magazin hasonló következtetésekre jutott: hozza a 8 bites rendszerek színvonalát, de alulmarad a NEC PC-Engine-hez képest.
Bemutatásakor 20 millió fontot költöttek a marketingre, a reklámokban a játéktermi arcade gépek otthoni alternatívájakánt kívánták bemutatni a GX 4000-et.
A GX4000 végül is kereskedelmi kudarc lett. A rendszer élettartama során kevés szoftver jelent meg, és azok is lassan csordogáltak. A fogyasztói érdeklődés alacsony volt, a népszerű magazinok nem foglalkoztak eleget a gép bemutatásával. Jó néhány olvasó panaszkodott az információk hiánya miatt (Az Amstrad saját kiadású Amstrad Action című magazinja volt az egyik, amely bővebben foglalkozott a géppel). Néhány héttel az indulás után a rendszert már diszkont áron értékesítették, majd 1991 júliusában néhány üzlet 29,99 £ áron próbált szabadulni az elfekvő készlettől.
A gép alaplapja
Több oka van a sikertelenségnek. Ebben az időben már elérhetőek voltak a 16 bites számítógépek, az Amiga és az Atari ST, de a 8 bites konzolok és számítógépek is uralták a piacot. A 16 bites Sega Megadrive rohamosan növekvő népszerűsége, valamint a Super Nintendo Entertainment System sikerei is megpecsételték a gyengébb teljesítményű gép sorsát. A sikereket erősen befolyásolta, hogy az Amstrad jóval kevesebb összeget költhetett marketingre, mint a Sega és a Nintendo.
Sok szoftverfejlesztő cég panaszkodott, hogy párhuzamosan kellett fejleszteniük a megjelenő játékokat több platformra, így a megjelenések ideje jelentősen csúszott. A gép bemutatásakor ezért csak kevés játék állt rendelkezésre, soknak elnyúlt a fejlesztési ideje, vagy egyszerűen törölték. Végül is sok GX4000 játék csak a CPC 6128-ra kiadott program cartridge formájú változata volt minimális, vagy semmilyen változtatással. A megjelent játékok sem voltak túl sikeresek, a fogyasztók nem keresték őket. Sokan nem voltak hajlandóak fizetni 25£-t egy cartridge játékért, amikor ugyanezt 3,99£-ért meg lehetett vásárolni kazettán.
Amikora a piaci kudarc okán megkérdezték Cliff Lawson tervezőt, azt válaszolta, hogy technikailag legalább olyan jó a gép, mint a SNES. A bukás okaként ő is a gyenge szoftvertámogatottságot és az Amstrad pénzügyi helyzetéből következő gyenge reklámkampányt emelte ki.
CPC 6128 Plus, a konzol számítógép testvére
Műszaki adatok
CPU: 8/16-bit Zilog Z80A, 4 MHz
ASIC: sprite-ok, hardver scroll, programozható megszakítás, DMA hang
Felbontás
0. üzemmód: 160x200 pixel, 16 szín
1. üzemmód: 320x200 pixel, 4 szín
2. üzemmód: 640x200 képpont, 2 szín
Színek:
Színmélység: 12 bites RGB
Elérhető színek: 4096
Maximális színek száma a képernyőn: 32 (16 háttér, 15 sprite, 1 keret). Megszakítások segítségével minden üzemmódban növelni lehet a képernyőn megjelenő színek számát.
Sprite
Szám: 16 nagy felbontású sprite, soronként
Méretek: 16x16 (minden sprite nagyítható 2x vagy 4x X és Y irányban)
Színek: 15
Memória
RAM: 64 KB
VRAM: 16 KB
ROM : 32 KB
Hang
3-csatornás sztereó, AY-3-8912 chip
DMA
Csatlakozók:
Audió kimenet
2 db digitális kontroller csatlakozó
analóg kontroller csatlakozó (IBM szabvány)
fénypisztoly csatlakozó (RJ11)
RGB audio és video kimenet (8 tűs DIN),
külső tápegység csatlakozó,
CPC monitor tápegység csatlakozó
Scart csatlakozó
Perifériák
A GX4000 vezérlője hasonlít az akkor népszerű 8 bites gépek, a Sega Master System, és a NES vezérlőire. Az irányítókon kívűl két gombot tartalmaz. A pause gomb a konzolon található. Csatlakozója a szabvánnyá vált Atari 9-tűs csatlakozó.
Analóg Botkormányok
Az IBM szabványú csatlakozón keresztül a GX4000 támogatta az analóg botkormányok használatát, de kevés volt az azt kihasználó szoftver.
Fénypisztolyok
Az RJ11 típusú csatlakozó segítségével fénypisztoly is használható volt, több külső fejlesztő készített ilyen eszközt és a hivatalos kiadás is támogatta ezt a perifériát.
Trojan fénypisztoly
Játékok:
Pontosan 25 játék jelent meg a GX 4000-re, nagyobb részben angol és francia cégek, mint az Ocean, a Titus, a Loriciels, és az US. Gold kiadásában. Több játék kiadását beharangozták, mint pl. a Toki, Kick Off 2, Outrun, de ezek törölve lettek a piaci bukás miatt.
Ez a gépezet azon ritka szerzeményeim egyike, amely már régóta ténylegesen gyűjteményben pihent, így szerencsére kitűnő állapotban maradt meg. Szerencsére teljesen hiánytalan, így a gép, két kontroller, eredeti tápegység (angol dugós), Burnin 'Rubber játék cartridge, doboz, hungarocell, leírások is megvannak.
A legnagyobb hibája a doboznak van, a nyitófülnél egy kicsit megviselt, de nem vészes, egy kis ragasztóval könnyen orvosolható. Egy kis darab hiányzik a hungarocellből, de a fő részek itt is megvannak.
A gép meglehetősen futurisztikus külsőt kapott, egy kis Star Trek hatás érződik, melyet meg is erősít a dobozon látható űrhajós figura is. Szép kis kompakt szerkezet, szerintem simán dobogós lenne a legszebb konzolok versenyén.
Sajnos a kontroller minőségére nem fordítottak ilyen nagy figyelmet, eléggé gagyinak látszik, megjelenésekor bírálták is a szaklapok. Némelyik "piacos" NES klónnak jobb minőségű a kontrollere, nem is igazán értem, miért kellett ezen spórolniuk. (A ház szerencsére jobb minőségű anyagból készült.) Mellesleg igencsak emlékeztet a NEC PC Engine vezérlőjére.
Amstrad GX4000 kontrollerek. A pause gomb a gépen kapott helyet.
Ez pedig a NEC PC Engine kontrollere
A gép működik, rövid próba erejéig teszteltem a géphez kapott Burnin 'Rubber nevű autós játékot. Stílusában engem az Outrun-ra emlékeztet, nem is olyan rossz. A gép technikai színvonalbnan hozza a 8 bites gépek szintjét, sőt egy-két paraméterét tekintve egész jó volt, viszont a 16 bites érában már kevés volt a teljesítménye.
Burnin Rubber
Outrun
Bár kívülről egy kicsit pucolgatni kellett, belülről meglepően szép és tiszta volt, sok tennivalóm nem volt vele. Minden alkatrész szép, megkímélt állapotról tanúskodik.
Végül két videó következzen. Az egyik egy francia reklám, egyszerűen borzalmas!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HKghiDIljrw
A második pedig főként a bevezetője miatt érdekes. Az eredeti reklám felhasználásával, valamint a Magyarországon Káposztaleves címmel ismert - Louis De Funes főszereplésével készült - remek film betétdalával ötvözve telitalálat.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7S-kPnRjDHw
- adsr blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 998 megtekintés
Hozzászólások
Jópofa. Jó ez a retro rovat, vigyázzál rá. :)
De, hogy olyan jó technikailag, mint egy snes... hát. Kb mint a p1 és p3 különbsége. :)
>>: sys-admin.hu :<<
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem én mondtam :-D!
----
www.retrocomputer.tux.hu
www.sfveteran.hu
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Értettem, igeniss. :)
megy amúgy a gép?
>>: sys-admin.hu :<<
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, igen, elfelejtettem leírni :-D Pöppecül működik. Bár a C64-nél jobb grafikailag, nekem egyből olyan érzésem volt, mintha C64-en játszanék.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Te mindig találsz valami érdekeset nekünk :)
Köszi a cikkeket!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most éppen két faszántos házibarkács pong kapcsán akarok írni a témakörről, csak ihletet kell még gyűjteni.
----
www.retrocomputer.tux.hu
www.sfveteran.hu
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni