Magyar Nagydíj

még náhány nap, és a F1 mezőnye itt fog körözni nálunk. mint az lenni szokott, az évad derekán megrendezett hazai nagydíjat izgalmasnak várjuk, hiszen a., évad közepén vagyunk, kisebb pihenőt megelőző utolsó versennyel, b., elmúlt versenyek némi izgalmat hoztak az egyébként addig borítékolható sorrend ellenében, így a mezőny "?folytatjuk?" felirattal a hátán fogja átlépni a határt.

igazából ezért írok ide pár sort, mert tegnap megígértem (lásd trey-blog), hogy csacsogni fogok egy keveset, hiszen a médiahack-et nem szeressük, az ezáltal okozott nevetésen pediglen' már régen túl vagyunk. lássuk, mi és hogyan történt anno.

1.,
annyi történt, hogy a FOCA első embere nem nézte túl jó szemmel az emberek igencsak lankadó F1 érdeklődését: a kezdeti sokszázezres közönséget a 80-as évek elejére leváltotta néhány tízezer néző. akadtak helyszínek, ahol ~11.000 fő látta a futamot és bármilyen történéseit a 3 nap alatt, így a jövedelmező és hívogató versenyek már kevésbé voltak jövedelmezőek, még kevésbé hívogatóak (nem csak nézői szemmel, gondoljunk csak a reklámbizniszre). ekkor Ecclestone kitalálta, hogy a vasfüggönyön túlra is kellene egy verseny, hiszen a gépcsodákat felvonultató "cirkuszra" a szoci kockaautóhoz, Kamazokhoz, Trabantokhoz szokott lakosság vélhetően nem fog érdektelenül legyinteni: sok nézőt várt, komoly nézettségű TV-s közvetítést, nyugaton pedig ezek miatt igazán komoly hírértéket. nem gondolta rosszul különben.

2.,
hol is lenne leginkább ütős és komoly hasznot hozó egy ilyen esemény? hát Moszkvában, kérem! Ecclestone egyeztetéseket - megelőző tárgylásokat folytatott az ottani autós klub elnökével. sajnos ő bármilyen konkrét megegyezés előtt meghalt (vannak még véletlenek), BE pedig mással nem nagyon tudott/akart tárgyalni (a későbbi "mikiegerekkel nem tárgyalok" mondat tőle származik Mo. illetőséggel). mivel felesége szerb volt, Jugoszláviára kacsintgatott mint lehetséges helyszínre. ekkor hívta fel egy korábbi üzleti partnere a figyelmét Magyarországra. ezt az ismerőst Rohonyi Tamásnak hívták, aki Brazíliában élt. Ecclestone komolyan vette a dolgot, és 83 szeptemberében saját gépével repült ide, találkozott Buda István államtitkárral. felajánlották neki a városligetet a következő útvonallal: Műcsarnok -> Szépművészeti Múzeum -> Városligeti tó -> Népköztársaság útja -> Vajdahunyad vár -> Petőfi csarnok -> Népstadion út -> vissza a Műcsarnok. mivel az elgondolt pálya igencsak technikásnak volt várható, Ecclestone kedvett kapott egy kis próbához, kocsiba pattant és szép komótosan végighaladt az útvonalon. végül az autóból kiszállva, azt mondta ~ez így király lesz, nem mellékesen csodaszép: mehet a műsor. kelleni fog korlát, új aszfaltréteg, meg némi városrendezési meló. [EGY NAGY CSILLAG, lásd lentebb]

3.,
telt az idő, és a Fővárosi Tanács azt mondta a tervekre, hogy ~bekaphatjátok, mi kurva zöldek vagyunk nem vágunk ki semmilyen fát stb, a kijelölt pálya amúgy is természetvédelmi területen van + sok ott a műemlék stb felejtős. így hát 84-ben nem lehetett futamot szervezni pálya híján, így helyettük a Nürburgring lett játékos. későbbi egyeztetések által felajánlották Ecclestone-nak a Népligetet (mivel ragaszkodott a fővároshoz), de a Tanács ezt is megfúrta, szóval volt örömbódottyá és nevetés és dínomdánom: röhejes volt az egész már akkor. arra azért jó volt, hogy a nagyúr rájöjjön: nekünk kell a F1, mivel folyamatosan szerencsétlenkedünk rajta, kapálózunk, és nem dobjuk a búsba az egészet. immár 84-et írunk, versenynek még szaga sincs.[KETTES NAGY CSILLAG, lentebb]

4.,
85 elején Ecclestone ide látogatott, és azt mondta ~basszunk már valamit! csináljuk meg amiről beszéltünk valahogy, és kapunk egy Mo-t bemutató pár perces filmet a nemzetközi közvetítés előtt. kínunkban felajánlottuk Tápióbicske környékét, a Velencei tó körzetét, de a Szovjetunióból jelezték: ~kapjátok be mind a ketten, ott gyakorlatoznak a katonáink, a csirkehangú autókkal menjetek a csába. kínok közepette felvetették, hogy Mogyoród / Kerepestarcsa körzetében akad egy szép kis terület, a Három Forrás völgye. itt "biztos" nem voltak fák, nem volt forrás, nem voltak állatok, itt kezdődtek el a munkák. leszarták azt is, hogy pont itt megy a föld alatt egy BP gázellátásáért felelős brutál gázcső stb. az sem számított, hogy építkezés közben háborús bombát találtak, az sem számított, hogy a nagyszámú nézősereg miképpen jut el a pályára dugó nélkül. semmi nem számított már vélhetőleg, kellett a futam. benne volt az is a pakliban, hogy szerencsétlenkedésünket látva a Csehszlovák brnoi pálya is nevezett a futam lebonyolítására. [HÁRMAS NAGY CSILLAG, lentebb]

5., mérnöki és kivitelezési _csodaként_ alig 8 hónap alatt felépült a pálya. borzasztó nagy gépek dolgoztak a földön, a kavicságyra pedig több réteg aszfalt (3) került. kb 9000 köbméter aszfalt ment el, ami nem kevés, de minden a helyén lett. még úgy is, hogy Ecclestone nem volt rest, építkezés közepén ide repült és azt mondta, ~ááá bocs de az a kanyar nem így lesz ahogy van, csináljátok inkább olyan íven, hogy.... rotfl építkezés közepén :DDD de senki nem mert ellenkezni. a pálya készen lett, fű még nem nagyon volt az oldalán, de a nézőket nem zavarta, hogy porban ülnek, itt voltak a csodálatos autók és ez a szokásos felhajtás. a munkások ingyenjegyet kaptak az első versenyre, elsimerésként. tényleg nem volt gyenge, ahogy 3/4 év alatt a nulláról készen volt minden, torony stb. huhh.

--

* Ecclestone felajánlja a Quira segítségét. ez volt a szervezésre szakosodott saját cége. kért cserébe 10000 jegyet, minden hirdetési bevételt, plusz kb 1000 fős stábnak helyet. nem éltünk vele...

** Ecclestone már 630 millió dollárt kér, mint fizetendő licencdíjat stb, de a lényeg a következő pont.

*** Ecclestone még idén módosítja a szerződést. 600 helyett 900e az alapár + 10000 belépő + minden reklámjog + 2000 vendégéjszaka + évi 10% plusz az alapárhoz. persze a következő szerződésen már 1.010.000 az alapár, maga a szerződés pedig egy telibevert papírfecnire lett írva, áthúzásokkal, javításokkal :DDD

ilyen történet után a F1 GT-t alapító Volán Tefu, COopTourist, IBUSZ, Malév, GYSEV stb fejvesztve menekült, sokan a befektetett pénzüket sem kérték vissza, úgy rohantak. a kezdeti, becsült 140m Ft-os költség becslések szerint 1 milliárd Ft lett végül. államkassza kibírta. szervezések folyamán készített tanulmányok, amelyek a kételyeket - tévedéseket - visszásságokat taglalták, kb magasról nemérdekeltek' senkit sem. 90 környékén csoda, hogy állambácsi átvette a projektet, miközben a verseny még mindig deficites volt a tartozások okán. Ecclestone vérprofi volt, mi pedig (érintett döntéshozóink) valóban mikiegerek.

majd ha lesz időm - kedvem, megnézzük részletesebben, nem csak így címszavakban a témát. igazán tragikomikus. forrásként keressétek a ~150 oldalas Deforma-1 című "zsbkönyvet": L. Kelemen Gábor tollából, aki a korai versenyek sajtófőnöke volt, bejárattal sok-sok érzékeny helyre. a könyvben a titkosítást kérő, és a későbbi (rendszerváltás) feloldásokkal előkerült dokumentumok is ott vannak. jó anyag, finítosz.

lépnem kell - remélem nem írtam el semmit: hát nem ma olvastam a művet, viszont ami nem rémlett azért gyorsan fellapoztam, volt ahol korrigálnom kellett magam. ha elgépeltem, majd javítom később.

Hozzászólások

>>Deforma-1 című "zsbkönyvet": L. Kelemen Gábor tollából
Megvan, sok éve nyertem a bazársoron. Jó olvasmány.