1.,
annyi történt, hogy a FOCA első embere nem nézte túl jó szemmel az emberek igencsak lankadó F1 érdeklődését: a kezdeti sokszázezres közönséget a 80-as évek elejére leváltotta néhány tízezer néző. akadtak helyszínek, ahol ~11.000 fő látta a futamot és bármilyen történéseit a 3 nap alatt, így a jövedelmező és hívogató versenyek már kevésbé voltak jövedelmezőek, még kevésbé hívogatóak (nem csak nézői szemmel, gondoljunk csak a reklámbizniszre). ekkor Ecclestone kitalálta, hogy a vasfüggönyön túlra is kellene egy verseny, hiszen a gépcsodákat felvonultató "cirkuszra" a szoci kockaautóhoz, Kamazokhoz, Trabantokhoz szokott lakosság vélhetően nem fog érdektelenül legyinteni: sok nézőt várt, komoly nézettségű TV-s közvetítést, nyugaton pedig ezek miatt igazán komoly hírértéket. nem gondolta rosszul különben.
2.,
hol is lenne leginkább ütős és komoly hasznot hozó egy ilyen esemény? hát Moszkvában, kérem! Ecclestone egyeztetéseket - megelőző tárgylásokat folytatott az ottani autós klub elnökével. sajnos ő bármilyen konkrét megegyezés előtt meghalt (vannak még véletlenek), BE pedig mással nem nagyon tudott/akart tárgyalni (a későbbi "mikiegerekkel nem tárgyalok" mondat tőle származik Mo. illetőséggel). mivel felesége szerb volt, Jugoszláviára kacsintgatott mint lehetséges helyszínre. ekkor hívta fel egy korábbi üzleti partnere a figyelmét Magyarországra. ezt az ismerőst Rohonyi Tamásnak hívták, aki Brazíliában élt. Ecclestone komolyan vette a dolgot, és 83 szeptemberében saját gépével repült ide, találkozott Buda István államtitkárral. felajánlották neki a városligetet a következő útvonallal: Műcsarnok -> Szépművészeti Múzeum -> Városligeti tó -> Népköztársaság útja -> Vajdahunyad vár -> Petőfi csarnok -> Népstadion út -> vissza a Műcsarnok. mivel az elgondolt pálya igencsak technikásnak volt várható, Ecclestone kedvett kapott egy kis próbához, kocsiba pattant és szép komótosan végighaladt az útvonalon. végül az autóból kiszállva, azt mondta ~ez így király lesz, nem mellékesen csodaszép: mehet a műsor. kelleni fog korlát, új aszfaltréteg, meg némi városrendezési meló. [EGY NAGY CSILLAG, lásd lentebb]
3.,
telt az idő, és a Fővárosi Tanács azt mondta a tervekre, hogy ~bekaphatjátok, mi kurva zöldek vagyunk nem vágunk ki semmilyen fát stb, a kijelölt pálya amúgy is természetvédelmi területen van + sok ott a műemlék stb felejtős. így hát 84-ben nem lehetett futamot szervezni pálya híján, így helyettük a Nürburgring lett játékos. későbbi egyeztetések által felajánlották Ecclestone-nak a Népligetet (mivel ragaszkodott a fővároshoz), de a Tanács ezt is megfúrta, szóval volt örömbódottyá és nevetés és dínomdánom: röhejes volt az egész már akkor. arra azért jó volt, hogy a nagyúr rájöjjön: nekünk kell a F1, mivel folyamatosan szerencsétlenkedünk rajta, kapálózunk, és nem dobjuk a búsba az egészet. immár 84-et írunk, versenynek még szaga sincs.[KETTES NAGY CSILLAG, lentebb]
4.,
85 elején Ecclestone ide látogatott, és azt mondta ~basszunk már valamit! csináljuk meg amiről beszéltünk valahogy, és kapunk egy Mo-t bemutató pár perces filmet a nemzetközi közvetítés előtt. kínunkban felajánlottuk Tápióbicske környékét, a Velencei tó körzetét, de a Szovjetunióból jelezték: ~kapjátok be mind a ketten, ott gyakorlatoznak a katonáink, a csirkehangú autókkal menjetek a csába. kínok közepette felvetették, hogy Mogyoród / Kerepestarcsa körzetében akad egy szép kis terület, a Három Forrás völgye. itt "biztos" nem voltak fák, nem volt forrás, nem voltak állatok, itt kezdődtek el a munkák. leszarták azt is, hogy pont itt megy a föld alatt egy BP gázellátásáért felelős brutál gázcső stb. az sem számított, hogy építkezés közben háborús bombát találtak, az sem számított, hogy a nagyszámú nézősereg miképpen jut el a pályára dugó nélkül. semmi nem számított már vélhetőleg, kellett a futam. benne volt az is a pakliban, hogy szerencsétlenkedésünket látva a Csehszlovák brnoi pálya is nevezett a futam lebonyolítására. [HÁRMAS NAGY CSILLAG, lentebb]
5., mérnöki és kivitelezési _csodaként_ alig 8 hónap alatt felépült a pálya. borzasztó nagy gépek dolgoztak a földön, a kavicságyra pedig több réteg aszfalt (3) került. kb 9000 köbméter aszfalt ment el, ami nem kevés, de minden a helyén lett. még úgy is, hogy Ecclestone nem volt rest, építkezés közepén ide repült és azt mondta, ~ááá bocs de az a kanyar nem így lesz ahogy van, csináljátok inkább olyan íven, hogy.... rotfl építkezés közepén :DDD de senki nem mert ellenkezni. a pálya készen lett, fű még nem nagyon volt az oldalán, de a nézőket nem zavarta, hogy porban ülnek, itt voltak a csodálatos autók és ez a szokásos felhajtás. a munkások ingyenjegyet kaptak az első versenyre, elsimerésként. tényleg nem volt gyenge, ahogy 3/4 év alatt a nulláról készen volt minden, torony stb. huhh.
--
* Ecclestone felajánlja a Quira segítségét. ez volt a szervezésre szakosodott saját cége. kért cserébe 10000 jegyet, minden hirdetési bevételt, plusz kb 1000 fős stábnak helyet. nem éltünk vele...
** Ecclestone már 630 millió dollárt kér, mint fizetendő licencdíjat stb, de a lényeg a következő pont.
*** Ecclestone még idén módosítja a szerződést. 600 helyett 900e az alapár + 10000 belépő + minden reklámjog + 2000 vendégéjszaka + évi 10% plusz az alapárhoz. persze a következő szerződésen már 1.010.000 az alapár, maga a szerződés pedig egy telibevert papírfecnire lett írva, áthúzásokkal, javításokkal :DDD
ilyen történet után a F1 GT-t alapító Volán Tefu, COopTourist, IBUSZ, Malév, GYSEV stb fejvesztve menekült, sokan a befektetett pénzüket sem kérték vissza, úgy rohantak. a kezdeti, becsült 140m Ft-os költség becslések szerint 1 milliárd Ft lett végül. államkassza kibírta. szervezések folyamán készített tanulmányok, amelyek a kételyeket - tévedéseket - visszásságokat taglalták, kb magasról nemérdekeltek' senkit sem. 90 környékén csoda, hogy állambácsi átvette a projektet, miközben a verseny még mindig deficites volt a tartozások okán. Ecclestone vérprofi volt, mi pedig (érintett döntéshozóink) valóban mikiegerek.
majd ha lesz időm - kedvem, megnézzük részletesebben, nem csak így címszavakban a témát. igazán tragikomikus. forrásként keressétek a ~150 oldalas Deforma-1 című "zsbkönyvet": L. Kelemen Gábor tollából, aki a korai versenyek sajtófőnöke volt, bejárattal sok-sok érzékeny helyre. a könyvben a titkosítást kérő, és a későbbi (rendszerváltás) feloldásokkal előkerült dokumentumok is ott vannak. jó anyag, finítosz.
lépnem kell - remélem nem írtam el semmit: hát nem ma olvastam a művet, viszont ami nem rémlett azért gyorsan fellapoztam, volt ahol korrigálnom kellett magam. ha elgépeltem, majd javítom később.
- kovi blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1208 megtekintés
Hozzászólások
>>Deforma-1 című "zsbkönyvet": L. Kelemen Gábor tollából
Megvan, sok éve nyertem a bazársoron. Jó olvasmány.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
bookmark
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor egy kis olvasmány a magyar GP versenyekről :)
http://www.magyargplegendak.freeweb.hu/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
köszönöm - köszönjük!
--
Vége a dalnak, háború lesz...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni